Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 703 141
  • 33 895

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Dalai Laman nimi ei ole Dalai Lama, vaan se on virka, joka periytyy jollain hyvin erikoisella reinkarnaatio-valitsemisprosessilla. Paitsi ettei ehkä jatkossa välttättä enää periydy, koska Kiina vittuilee nykyiselle Dalai Lamalle. John Oliver kertoi.

Aika kiehtova instituutio.
 
Viimeksi muokattu:

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@Varis Eikä muuten Paavinkaan nimi ole Paavi tai presidentin Presidentti.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paavin oikea nimi on Johannes Paavali II ja presidentin Kekkonen. Kaikkihan sen tietävät.

Minulle avautui, että Nuorten SM-liigan runkosarja päättyy jo tänään.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Olen usein kuullut puhuttavan Paavi Franciscuksesta ja Presidentti Niinistöstä, mutta tähän asti olen onnistunut välttämään viittaukset Dalai-lama Tenzin Gyuatsoon. Vähän armoa.
Joo. Typerää kuittailua minulta. Sori. Mulle vaan on "aina" ollut selvää, että Dalai Lama on titteli, joka kuuluu Tiibetin buddalaisten johtajalle.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Joo. Typerää kuittailua minulta. Sori. Mulle vaan on "aina" ollut selvää, että Dalai Lama on titteli, joka kuuluu Tiibetin buddalaisten johtajalle.
Joo kyllähän tuo siihen paljon puhuttuun yleissivistykseen selvästi kuuluu. Viimeistään pitäisi tulla selväksi siitä, kun englanniksi sanotaan ja kirjoitetaan aina the Dalai Lama. Harvemmin nimistä puhutaan noin, poikkeuksena tietenki muuan The Donald.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mutta eestiksi se titteli on Dalai-laama. Tällainen asia avautui.

Se ei sen sijaan avautunut, mitä sitten on laama eestiksi. Tai laamapaita. Tai Jukka Laamanen.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta eestiksi se titteli on Dalai-laama. Tällainen asia avautui.

Se ei sen sijaan avautunut, mitä sitten on laama eestiksi. Tai laamapaita. Tai Jukka Laamanen.
Miksihän muuten jotkut puhuu Eestistä tai eestin kielestä. Näköjään Wikipediassakin se mainitaan tossa kielen sivulla, mutta varmaan tuosta joidenkin puheesta johtuen tai en tiedä. Onkohan muuten joinain tiettyinä vuosina jostain syystä koulussa opetettu että Eesti? Tietty mä tiedän mistä noi nimet alunperin tulee.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Miksihän muuten jotkut puhuu Eestistä tai eestin kielestä. Näköjään Wikipediassakin se mainitaan tossa kielen sivulla, mutta varmaan tuosta joidenkin puheesta johtuen tai en tiedä. Onkohan muuten joinain tiettyinä vuosina jostain syystä koulussa opetettu että Eesti? Tietty mä tiedän mistä noi nimet alunperin tulee.
Kekkoslovakiassa puhuttiin yleensä Neuvosto-Eestistä ja Virosta puolestaan puhuttiin, kun viitattiin sitä edeltäneeseen itsenäiseen jaksoon. Etelänaapurimme on suomeksi Viro, viroksi Eesti.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kekkoslovakiassa puhuttiin yleensä Neuvosto-Eestistä ja Virosta puolestaan puhuttiin, kun viitattiin sitä edeltäneeseen itsenäiseen jaksoon. Etelänaapurimme on suomeksi Viro, viroksi Eesti.
Toki näin. Ja onhan naapurissa Lääne Virumaa, mikä tuntuu sekoittavan pakkaa. No, onhan meilläkin kuulemma joku Varsinais-Suomi? Turkulaisen broidina en tunnusta koko paikan olemassaoloa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minulla on hyvä reppu mistä tarvitsisi poistaa ex-työnantajan logot. Ei huvita pikkuriidan takia roskiinkaan heittää, kun ihan todella on hyvä.

Mietin millä tuon peittoaa ja mitä pitäisi tehdä. Meillähän on mahtava suomenkielinen sana ompelimo. Varmasti jossain on joku liike missä vanha nainen palvelee.

Pitäisi vaan ehkä olla joku kangas tarjota. Tai sitten mennään sillä mitä on.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minulla on hyvä reppu mistä tarvitsisi poistaa ex-työnantajan logot. Ei huvita pikkuriidan takia roskiinkaan heittää, kun ihan todella on hyvä.

Mietin millä tuon peittoaa ja mitä pitäisi tehdä. Meillähän on mahtava suomenkielinen sana ompelimo. Varmasti jossain on joku liike missä vanha nainen palvelee.

Pitäisi vaan ehkä olla joku kangas tarjota. Tai sitten mennään sillä mitä on.
Ompele päälle Mayhemin patch. Plussana tietenkin, jos @pettter: mäisesti reppu on täynnä kaljaa.
 

Nick Neim

Jäsen
Isä ja poika Barkov eivät ole täyskaimojaan. Aleksandr Barkov (sr) ja Aleksander Barkov (jr) suomenkielisesti, tai vaihtoehtoisesti englanninkielisessä muodossa Alexander Barkov (sr) ja Aleksander Barkov (jr).

Eikö, vai avautuiko mulle tämä asia väärin?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Avautui tässä että ei tarvitse katsella tietokoneruudulta netflixiä kun tuossahan on telkkarikin. HDMI piuha kiinni ja isommalle ruudulle.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Isä ja poika Barkov eivät ole täyskaimojaan. Aleksandr Barkov (sr) ja Aleksander Barkov (jr) suomenkielisesti, tai vaihtoehtoisesti englanninkielisessä muodossa Alexander Barkov (sr) ja Aleksander Barkov (jr).

Eikö, vai avautuiko mulle tämä asia väärin?

Mahdollisesti ei ja avautui ehkä väärin. Kyllähän translitteroinnissa aina erheitä saapuu joskus. Edellisessä työpaikassa oli paljon ryssiä, ukrainalaisia ja valkoryssiä. Kyllä niiden nimet kääntyi aina ties mihin muotoon, vaikka sähköpostissa olikin virallinen nimi.

Tuntuisi oudolta, että annettaisiin sama nimi mikä ei sitten olisikaan sama.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mahdollisesti ei ja avautui ehkä väärin. Kyllähän translitteroinnissa aina erheitä saapuu joskus.

Eiköhän ero ole siinä, että Suomessa syntyneelle Barkoville on annettu suomalainen nimi. Vanhemman Barkovin papereissa tuskin on ajateltu suomalaisuutta yhtä paljon ja siksi translitteroinnissa on eroa. Molempien nimi on Александр ja ovat siis täyskaimoja, @Kari Runk.
 

Nick Neim

Jäsen
Eiköhän ero ole siinä, että Suomessa syntyneelle Barkoville on annettu suomalainen nimi. Vanhemman Barkovin papereissa tuskin on ajateltu suomalaisuutta yhtä paljon ja siksi translitteroinnissa on eroa. Molempien nimi on Александр ja ovat siis täyskaimoja, @Kari Runk.
No siis tätähän tässä koitin hassutella. En tiennyt - kun en venäjää sen kummemmin osaa - että taipuuko suomalainen Aleksander samalla tavalla kuin isäpapan venäläinen Alexander venäjäksi, mutta ilmeisesti taipuu. Väärin siis avautui tämä.
 
Sami Kapasen ex-vaimo ja Kassu Kapasen mutsi Petra ollut kilpailemassa Gladiaattoreissa vuonna 1994 ja tuo tulee tällä hetkellä uusintana subilta. Näyttää aika paljon Kassulta :D
 

Peppuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chicago Blackhawks
Minusta on tulossa vanha. Eihän tästä ole kuin ihan hetki kun sain itse kuulla miten "nykynuoriso" on pilalla, ei tehdä ruumiillista työtä, armeijakin oli ennen niin kova paikka, ollaan ihan velliperseitä. Kait tuota nyt kuitenkin on jotenkin pärjätty. Nyt kun seuraan tämän päivän "nykynuorisoa", kaikkineen sekoiluineen somessa ja muualla niin huomaan miettiväni että mitäköhän tästäkin tulee, ta tuntuu että eihän siitä tuu mittään.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Avautui, että urheilu tosiaan yhdistää eikä se ole pelkkä klisee. Esimerkiksi @Radiopää n ja Timo Soinin ajatusmaailmoja ei saa millään lukittua yhteen, mutta silti heitä yhdistää Lukko. Tää oli aika hyvä.
 

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Mulle avautu et mututuntuma tulee sanoista musta tuntuu. Tai siis näin päättelin ihan itse kun joku päivä luin palstaa ja jossain taas mutuiltiin. Oli melkoinen ahaa-elämys.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Palstatoveria @cottonmouth ei enää sponsoroi Letkuliitinkeskus Oy ja muut KEPistä tutut kulttuurimesenaatit. Muilta osin ei äkkiseltään kellot soi palstatoverin tuoreista (tai äskettäin huomaamistani, voihan vaihdoksesta olla jo aikaakin) sponsoreista, mutta sijaitseekohan tuo aikuisviihdeputiikki mikkeliläisessä kauppakeskus Stellassa?

Edit. Valtakunnalliset aviisit toki tunnistin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös