Apple – omena mätänee?

  • 316 846
  • 1 671

BaronFIN

Jäsen
Sama luuri ja olen ottanut melkeinpä heti kaikki päivitykset ja ilman ongelmia...
Onneksi olkoon, vika saattoi olla myös operaattoriympäristössä tai laitteiden ja verkon yhdistelmässä. Ei ollut kuitenkaan hatusta keksitty vika. Itse epäilin rankasti Soneran (siis Telian) verkkoa kun tämä ominaisuus oli kaikissa perheen neljässä (tahi kuudessa, jos työluurit lasketaan mukaan) iPhone SE:ssä. Yhtä kaikki: vika oli niin hellyyttävän yhtenäinen kaikissa luureissa, että joku selittävä tekijä siellä taustalla oli. Jokatapauksessa ongelma ratkesi viimeisimmän päivityksen yhteydessä??? Pysyköötkin poissa.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saiskohan täältä apua apple tv ongelmaan. Eli yle areenan kautta ei kuulu äänet lainkaan. Onko tämä vain ominaisuus vai onko ongelma asetuksissa yms.?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Olen aiemmin lähinnä vihannut erilaisia puhelimen suojakoteloita, mutta nyt iPhone X:n myötä hankinta on tullut melkein pakolliseksi. Puhelin kun on sen verran liukas, että tippuu taskusta vähän turhan usein ja lisäksi koko etupinnan ollessa näyttöä on puhelinta välillä hankala pidellä ilman, että koskettelee näyttöä.

Haussa siis lompakkomallinen nahkainen suojakuori, johon pitäisi saada mahtumaan ainakin jonkun verran kortteja (mielellään neljä). Löytyykö mitään suosituksia?
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Olen aiemmin lähinnä vihannut erilaisia puhelimen suojakoteloita, mutta nyt iPhone X:n myötä hankinta on tullut melkein pakolliseksi. Puhelin kun on sen verran liukas, että tippuu taskusta vähän turhan usein ja lisäksi koko etupinnan ollessa näyttöä on puhelinta välillä hankala pidellä ilman, että koskettelee näyttöä.

Haussa siis lompakkomallinen nahkainen suojakuori, johon pitäisi saada mahtumaan ainakin jonkun verran kortteja (mielellään neljä). Löytyykö mitään suosituksia?

Itse Gear- merkkinen lompakkomalli 6:sen ympärillä. Asiallisesti on kestänyt. Viittä korttia pidän mukana normaalisti. Ostopaikka taisi olla Citymarket, saanee muualtakin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aina kun Apple julkaisee uuden isomman iOS-päivityksen, niin sen jälkeen tulee melko nopeasti pienempiä korjaavia päivityksiä. iOS11 julkaistiin syyskuussa samaan aikaan kun iPhone 8 ja X, joten iOSiin on tullut ainakin näihin uusiin laitteisiin kohdistuneita päivityksiä. Sehän Applessa on hyvä, että softaa pidetää jatkuvasti ajan tasalla. Tottakai myös Androideja päivitetään, mutta ei mielestäni ihan yhtä tehokkaasti kun iOSia.
Siis kun apple julkaisee bugisen käyttöjärjestelmän, se on kuitenkin kiva juttu, koska tulee paljon päivityksiä. Todellista apple-logiikkaa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Siis kun apple julkaisee bugisen käyttöjärjestelmän, se on kuitenkin kiva juttu, koska tulee paljon päivityksiä. Todellista apple-logiikkaa.
Oma Androidini paivittyy kylla mukavasti, olisikohan vuoden alusta tullut nelisen isoa paivitysta. Kun ei sita tarvitse paivitella koko aikaa, puhelin ei ole bugeillut kertaakaan, mita nyt eilen alkoi TSN:n appi kaatuilemaan mutta ensimmainen ongelma koko vuonna. Huonompaa tuotetta saakin sitten paivitella koko ajan.

Koneellakin iOS on valilla raivostuttava kun melkein jokaisen versiopaivityksen jalkeen ihmisten Officet sun muut alkavat paukkumaan ja Apple vastaa etta joo tiedossa on, korjataan sitten jossain kohtaa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuntuuko että vanhempi iPhone pyörii hitaammin uudella iOS:illa? Se ei ole bugi vaan feature: Apple admits it slows older iPhones, confirming Geekbench report - CNET

Syynä siis että vanhemmissa luureissa on toki yleensä myös vanha akku. Ei missään nimessä että saataisiin ihmiset päivittämään uudempaan, ei toki.
En ymmärrä, mielestäsi siis Apple tosiaan hidastaa vanhoja puhelinmallejaan? Tuossa artikkelissahan kerrotaan, että Apple on kehittänyt ominaisuutta, joka auttaa uusia versioita toimimaan myös vanhan akun kanssa. Itselle kelpaa pieni hidastuminen huomattavasti paremmin kuin yhtäkkinen sammuminen.

En ole itse ikinä huomannut iPhonen hidastumista, toki akun kuluessa vähän. Uusi akku ja taas on kuin uusi puhelin. Jotain tutkimusta tästä "tahallisesta hidastamisesta":

Futuremark Press Releases — Is it true that iPhones get slower over time?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
En ole itse ikinä huomannut iPhonen hidastumista, toki akun kuluessa vähän. Uusi akku ja taas on kuin uusi puhelin. Jotain tutkimusta tästä "tahallisesta hidastamisesta".
Ja siis kyllä uusien ohjelmistoversioiden ja appiversioiden myötä itse käyttöjärjestelmän toiminta hidastuu, kun yleensä uudemmassa versiossa on enemmän prosessoitavaa dataa, johon vanhemmat puhelimet eivät enää niin helposti pysty johtuen rajallisesta prosessoritehosta. Itselläni oli marraskuun alkuun asti käytössä vanha 5S joka on siis viimeinen puhelin johon tuo iOS 11 tuli. Sen käyttäminen oli jokseenkin hidasta, mutta kaikki perustoiminnot (sähköposti, nettiselailu, puhelut, tekstarit, whatsapp, facebook) toimivat ihan jouhevasti. Peleistä Pokemon GO ei oikein toiminut lainkaan enää 11:n jälkeen (ennenkin toki melko heikosti). Ikää tuolla puhelimella oli siis 6 vuotta marraskuussa. Jos et päivitä koskaan käyttöjärjestelmää ja appeja, niin kyllä se nopeus yhtä sulavana pysyy - tosin uudet toiminnot jäävät tuolloin käyttämättä.

Mielestäni tuo kuuden vuoden täysi tuki on puhelinmaailmassa ihan omassa luokassaan. Mikä muu laite saa täydet päivitykset noin kauan? Ja tuonkin jälkeen siis vielä voit jatkaa laitteen käyttämistä vanhalla käyttöjärjestelmäversiolla niin kauan kuin haluat.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja siis kyllä uusien ohjelmistoversioiden ja appiversioiden myötä itse käyttöjärjestelmän toiminta hidastuu, kun yleensä uudemmassa versiossa on enemmän prosessoitavaa dataa, johon vanhemmat puhelimet eivät enää niin helposti pysty johtuen rajallisesta prosessoritehosta. Itselläni oli marraskuun alkuun asti käytössä vanha 5S joka on siis viimeinen puhelin johon tuo iOS 11 tuli. Sen käyttäminen oli jokseenkin hidasta, mutta kaikki perustoiminnot (sähköposti, nettiselailu, puhelut, tekstarit, whatsapp, facebook) toimivat ihan jouhevasti. Peleistä Pokemon GO ei oikein toiminut lainkaan enää 11:n jälkeen (ennenkin toki melko heikosti). Ikää tuolla puhelimella oli siis 6 vuotta marraskuussa. Jos et päivitä koskaan käyttöjärjestelmää ja appeja, niin kyllä se nopeus yhtä sulavana pysyy - tosin uudet toiminnot jäävät tuolloin käyttämättä..
Se on kyllä ihan totta, että en hirveän aktiivisesti ole ikinä päivityksiä hakenut. Nyt on pari viikkoa ollut 5S:n tilalla 6S kun ilmaiseksi sain, vähän terhakampihan tämä on muttei muuten olisi ollut mitään syytä vaihtaa uudempaan puhelimeen. Ja onhan tämäkin 6S jo "vanha", silti ainakin omaan käyttöön ihan huipputeknologiaa, varsinkin kun on 128gb muistia.

Aiheen ohi mainittakoon, että olipahan tuskallinen viikko kun yritti sopeutua tuohon isompaan näyttöön ja näppäimistöön. Nyt vasta alkaa tulemaan ihan ok vauhdilla tekstiä, mutta varsinkin laitimmaiset kirjaimet tökkii pahasti.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
En ymmärrä, mielestäsi siis Apple tosiaan hidastaa vanhoja puhelinmallejaan?
Ei tässä ole mitään "mielestäni", niinhän tuossa itse artikkelissa Apple sitä sanoo:

"Apple on Wednesday said a software feature released last year makes your phone operate more slowly to offset problems with its aging lithium ion battery."
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei tässä ole mitään "mielestäni", niinhän tuossa itse artikkelissa Apple sitä sanoo:

"Apple on Wednesday said a software feature released last year makes your phone operate more slowly to offset problems with its aging lithium ion battery."
Niin, ja vaihtoehtona on siis puhelimen sammuminen. Olisiko parempi, että puhelin vaan sammuu kun käy ylikierroksilla? Eihän Apple ole puhelimia kokonaisvaltaisesti hidastanut, ainakaan tuon artikkelin mukaan.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Mites kannattaako vanhemmasta Applesta enää edes haaveilla - siis kannattaako jotain kutosta hankkia enää (uutenakaan)?
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Mites kannattaako vanhemmasta Applesta enää edes haaveilla - siis kannattaako jotain kutosta hankkia enää (uutenakaan)?
Itselläni on reilun kolme vuotta vanha kutonen, kyllähän se edelleen toimii hyvin. Ensimmäiset versiot iOS11:sta eivät olleet oikein optimoituja kutoselle, mutta viimeisin versio on jo sulava, eli Applella priorisoidaan noita päivityksiä toimimaan parhaiten ensin uusimmissa malleissa. En siis ostaisi uutenakaan kolme vuotta vanhaa teknologiaa vaikka tuohon varmaan päivityksiä tuleekin vielä pari vuotta.
 

ipaz

Jäsen
Mites kannattaako vanhemmasta Applesta enää edes haaveilla - siis kannattaako jotain kutosta hankkia enää (uutenakaan)?

Mulla on itselläni pari vuotta vansa SE (eli kutonen). Ihan hienosti toimii eikä mitään, mutta kyllä mä seuraavaksi sijoittaisin vähintään kasiin. Ehkä seiskaan, jos sen hinta putoaa järkeväksi.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
SE ei ole kutonen vaan 5S:n ja kutosen väliin osuva versio.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mulla on itselläni pari vuotta vansa SE (eli kutonen). Ihan hienosti toimii eikä mitään, mutta kyllä mä seuraavaksi sijoittaisin vähintään kasiin. Ehkä seiskaan, jos sen hinta putoaa järkeväksi.
SE ei ole kutonen vaan 5S:n ja kutosen väliin osuva versio.
Itse taas olen ollut siinä käsityksessä että iPhone SE on vastaava puhelin kuin 6S, mutta pienemmässä koossa.
 

Gemondo

Jäsen
SE ei ole kutonen vaan 5S:n ja kutosen väliin osuva versio.

Itse taas olen ollut siinä käsityksessä että iPhone SE on vastaava puhelin kuin 6S, mutta pienemmässä koossa.

Minun käsitykseni mukaan SEssä on heikompi akku kuin 6Sssä, mutta joiltain osin jopa paremmat speksit kuin tuossa 6Sssä. Omastakin taskusta löytyy SE ja hyvin on pelittänyt pari vuotta ilman mitään ongelmia.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Minun käsitykseni mukaan SEssä on heikompi akku kuin 6Sssä, mutta joiltain osin jopa paremmat speksit kuin tuossa 6Sssä. Omastakin taskusta löytyy SE ja hyvin on pelittänyt pari vuotta ilman mitään ongelmia.
Voihan se olla että akku on suhteessa heikompi, kyseessä on kuitenkin suht pienikokoinen puhelin johon on kuitenkin tehoja laitettu sen verran että akku ei samalla tavalla kestä. Mutta nimenomaan muita speksejä tarkoitin akun ulkopuolelta, SE:hän on itse asiassa ilmestynyt puolisen vuotta tuon alkuperäisen 6S:n jälkeen.
 

ipaz

Jäsen
Voihan se olla että akku on suhteessa heikompi, kyseessä on kuitenkin suht pienikokoinen puhelin johon on kuitenkin tehoja laitettu sen verran että akku ei samalla tavalla kestä. Mutta nimenomaan muita speksejä tarkoitin akun ulkopuolelta, SE:hän on itse asiassa ilmestynyt puolisen vuotta tuon alkuperäisen 6S:n jälkeen.

SE:ssä on sama A9-siru kun 6S:ssä eli tehoiltaan sama laite. Ja näytönohjain on myös sama. Eli SE on 6S vitosen kuorissa. Mulle sopii paremmin tuollainen kompakti malli, mutta kai se on isompaan vaihdettava sitten joskus tulevaisuudessa.
 

ace

Jäsen
Tuli päivitettyä hitaaksi käynyt iPhone 6 uuteen X:ään. Nyt on kuitenkin sormi suussa kun appstoresta yritän asentaa uusia appeja ja näyttöön tulee teksti "Asenna kaksoispainamalla". Olen näpytellyt ja taputellut ruutua yhdellä ja useammalla sormella, mutta mitään ei tapahdu. Miten tuo kaksoispainallus tehdään?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tuli päivitettyä hitaaksi käynyt iPhone 6 uuteen X:ään. Nyt on kuitenkin sormi suussa kun appstoresta yritän asentaa uusia appeja ja näyttöön tulee teksti "Asenna kaksoispainamalla". Olen näpytellyt ja taputellut ruutua yhdellä ja useammalla sormella, mutta mitään ei tapahdu. Miten tuo kaksoispainallus tehdään?
X:ää olen käyttänyt kuukauden päivät. Ainakaan minulta ei tuota kaksoisnapautusta ei ole vaadittu kertaakaan. Piti vielä testata hakemalla yksi appi lisää, ei vieläkään tullut kaksoispainamista vastaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös