Antti Mäkinen

  • 1 371 743
  • 4 483

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Jo ensi kaudellahan konsepti muuttuu Mestarien liigan myötä ja kanavasta tulee Viasat Sport Finland.

Ei kai se tuon Viasat Hockey Finlandin paikalle tule, vaan sen seuraksi. Ainakin jostain olin lukevinani, että Mestarien liiga ja NHL eivät syö toistensa kanava-aikoja, koska toinen tulee jääkiekkokanavalta ja toinen tältä uudela Sport Finlandilta.
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Ei kai se tuon Viasat Hockey Finlandin paikalle tule, vaan sen seuraksi. Ainakin jostain olin lukevinani, että Mestarien liiga ja NHL eivät syö toistensa kanava-aikoja, koska toinen tulee jääkiekkokanavalta ja toinen tältä uudela Sport Finlandilta.

Mestareiden liiga ja NHL ei mene päällekäin aikaeron vuoksi ja KHL ottelutkin loppuvat ennen klo 21:45. Ainoa ongelma voi tulla keväällä, jos Jokereiden pudotuspeliottelu menee jatkoerille. Mutta ainahan otteluohjelmaa voi rustata siten, ettei Jokerit pelaa niinä päivinä jolloin tulee mestareiden liigaa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Mestareiden liiga ja NHL ei mene päällekäin aikaeron vuoksi ja KHL ottelutkin loppuvat ennen klo 21:45.

Joo, ajatuskatkos. Jokereiden pelejä (ja KHL:n matseja yleensäkin) ja Mestarien liigaa ajoin takaa. Mutta kyllähän Viasat ainakin eilen uutisoi, että tulee kokonaan uusi kanava, eikä tämän mielestäni pitänyt tulla Hockey Finlandin paikalle.

No, onneksi tämä ongelma on Viasatin eikä minun.
 

Koge

Jäsen
Ei kai se tuon Viasat Hockey Finlandin paikalle tule, vaan sen seuraksi. Ainakin jostain olin lukevinani, että Mestarien liiga ja NHL eivät syö toistensa kanava-aikoja, koska toinen tulee jääkiekkokanavalta ja toinen tältä uudela Sport Finlandilta.
"Mikä Viasat Sport Finland?
–Uudistamme hankinnan yhteydessä nykyisen suomalaisille räätälöidyn Viasat Hockey Finland-kanavamme. Tiistai- ja keskiviikkoiltojen päätapahtumaksi ohjelmistoon nousee nyt maailman parhaan jääkiekon lisäksi maailman arvostetuin jalkapallosarja UEFA Champions League. Olemme innoissamme, että tällä uudistuksella voimme jatkaa kulttisuosioon nousseen jääkiekkokanavamme kasvattamista koko Suomen johtavaksi urheilukanavaksi, jonka kohokohtia ovat UEFA Champions League, NHL, KHL ja 3/4 golfin major-turnauksista!"

Lähde: Viasat.fi

Ei sitä toki tuossa ihan suoraan sanota, mutta Futisforumilla taisi käydä Viasat-hemmo kommentoimassa tarkemmin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Ei sitä toki tuossa ihan suoraan sanota, mutta Futisforumilla taisi käydä Viasat-hemmo kommentoimassa tarkemmin.

Asia kunnossa, kyllähän tuo tosiaan siltä vaikuttaa. En tiedä mistä tuon käsitykseni toisesta kanavasta sain, mutta väärässä näytin olevan sen suhteen.

Ihan hyvähän tuo on saada sille ainoalle kanavalle sisältöä, mutta aika kesyhän tuo televisiopuolen tarjonta erityisesti Mestarien liigan suhteen on. Niitä lisäkanavia kuitenkin jokunen on NHL:n näyttämiseenkin, niin miksei myös Mestarien liigan?
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Niin, en tiedä kuka käskee Mäkistä huutelemaan faifhouleja, treidvälyuitä, twitter-kyssäreitä ja yleistä minäminä-menoa. Kenties oma ylemmyyden tunne tai betsieskon huimat visiot, jotka menevät tyhmälle hokijätkälle kuin liima jakomäkeläisen nokkaan #Valitseviastajaluennoijossainvitunheinolassa#someguru#aikuisjonne.

Eniveis, joskus oli Mäkinen ok. Nykyään sen ulosannista tulee lähinnä mieleen tämän palstan änärijuntit, jotka kuvittelee omassa erinomaisuudessaan olevan oikeasti jotain - tajuamatta sitä, että niiden seuraamaa lajia pidetään muun kansan keskuudessa ylipäänsä junttina ja yksinkertaisena ajan viihdykkeenä, olkoon kyseessä sitten sm-liiga, leijonat, khl tai nhl.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Minua Mäkisessä ärsyttää se, että hän luulee olevansa asiantuntija ja häntä pidetään asiantuntijana. Kuitenkin hän tuntuu olevan ihan kassalla siitä mitä NHL:ssä tapahtuu. Otetaan esimerkiksi tuo viikolla tullut NHL-ilta.

-Kehuu veikanneensa syksyllä, että Boston ei pääse pudotuspeleihin. Ainakin syksyn NHL-illassa veikkasi Bostonin jatkavan keväällä. Voi olla että on jossain Viasatilla veikannut toisin, mutta kuka veikkaa viime kauden Presidents Trophyn voittajan jäävän ulos playoffeista? Niinpä.

-Calgarystä puhuttaessa kehuu jotain Deryk Engellandia, "siellä on isäntä maalinedessä. Voittaa kamppailuita ja sitä myöten otteluita jne." Selvä. Flamesin kolmosparin pakki, joka pelasi runkosarjassa noin 15 minuuttia ottelua kohden. Kris Russellia ei edes mainita, vaikka on ottanut melkoisen johtajan viitan tuolla Giordanon loukkaantumisen jälkeen, ja taitaa johtaa taas blokkitilastoja. Engelland pelasi tuota viittätoista minuuttia vähemmänkin eikä aina mahtunut edes kokoonpanoon, kunnes Giordano loukkaantui. (Nyt jälkeenpäin playoffeissa on saanut isompia minuutteja kun pelaavat käytännössä viidellä pakilla.)

-Tässä ketjussa mainittu sekoilu siitä, minä vuonna Flyers-Blackhawks -finaali pelattiin, meni uskottavuus täysin. Jos olet NHL-selostaja etkä muista edes 2010-luvun finaalipareja, niin voi morjens. Minäkään en ole opetellut niitä ulkoa, mutta pystyn luettelemaan voittajat helposti 70-luvulle, koska se nyt on vain selvää minä vuonna joku voitti Cupin, historia ei vain anna vaihtoehtoja. Vaikea selittää. Enkä yritä ylpeillä asialla, koska tässä ei nyt ole mitään ylpeiltävää. Normaali ihminen ei perehdy NHL:n riittävällä tarkkuudella että pystyy moiseen, Kirjoittelijan mielestä olen varmaan typerä juntti.

-Rozsival ei ole ongelma. Jaahas, sinä vastaan muu maailma. Chicagon hitain ja kädettömin pakinraihna, oletko katsonut niitä pelejä niinkuin kehuskelet?

Edit. Vielä se Laddin cuppimäärän arvuutteleminen. Kesän 2010 Blackhawksin mestaruusjoukkueen alempien ketjujen tyhjentyminen ja Atlantan muuttuminen "pikku-Hawksiksi" oli aika iso juttu sinä kesänä.

Nämä nyt muistuu äkkiseltään mieleen. Olivat ne muutkin kyllä vähän hukassa, vähiten ehkä se Laine. Hän kyllä puhuikin sitten vähiten. Mark Stonesta puhuessa ei osannut kukaan tuoda esiin sitä koko NHL:n kiekonriistotilaston voittoa. Mielestäni aika huomattava etu tulee Stonelle siitä, voittaa samaan aikaan tulokkaiden pistepörssin ja hallitsee tuollaista puolustustilastoa.
 
Viimeksi muokattu:
Minua Mäkisessä ärsyttää se, että hän luulee olevansa asiantuntija ja häntä pidetään asiantuntijana. Kuitenkin hän tuntuu olevan ihan kassalla siitä mitä NHL:ssä tapahtuu. Otetaan esimerkiksi tuo viikolla tullut NHL-ilta.

Tässä on hyvä esimerkki siitä miten kaikki asiat tällä palstalla vedetään joko tietoisesti tai muuten vaan ihan överiksi.

Mäkiselle tulee asiavirheitä, mutta noin kokonaisuutena hän on omasta mielestäni varsin hyvin kartalla NHL-maailmasta. On aika räikeästi liioiteltua sanoa, että hän on ihan kassalla siitä mitä NHL:ssä tapahtuu. Häntä ei tarvitse pitää asiantuntijana eikä Mäkisen minun mielestäni tarvitsisi edes yrittää olla mikään asiantuntija. Hän on selostaja, joka omaa (suomalaisia) kollegoitaan laajemman tietämyksen lajista, ainakin NHL:stä.

Muutenkin Mäkinen ja hänen arvostaminen tai sen puute on hyvänä esimerkkinä siitä ilmiöstä mitä itse kullekin tyypille ja asialla tapahtuu ajan kanssa. Ensin Mäkinen oli aloittaessaan se "ylivoimainen selostaja Suomessa" ja nyt hänen pärstää ja juttuja tulee vähän joka tuutista, niin että joka toinen sukankuluttajakin tietää hänet nimeltä niin, nyt hän onkin se "yliarvostettu selostaja, joka on lajista kassalla". Eli ääripäästä toiseen mennään. Totuus on varmaankin jossain siltä väliltä.

Itse pidän Mäkistä maamme eturivin selostajana. En osaa sanoa onko hän paras vai miten, mutta parhaimmistoa kuitenkin. Tuo Viasatin (ja monien muidenkin) harrastama henkilön jalustalle nostaminen ei kyllä tee hyvää Mäkisen maineelle. Pidetään selostaja selostajana eikä jumalasta seuraavana.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
^Hyvä kirjoitus. Käytin tuota termiä "kassalla" piikkinä, kun sanoi itse Palomäestä siten. Onhan se hajulla sarjasta. Minulla ei Viasat näy joten todella harvoin olen kuullut Mäkistä tositoimessa, mutta niinä muutamana kertana olen tykännyt. Selostajana ei ole mitään Mäkistä vastaan, mutta jonain koko kansan NHL-pastorina kyllä. Sellaista viittaa hänelle on pedattu, kun kutsutaan kaikkialle kertomaan miten asiat oikeasti ovat.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Siis mihin kaikkialle?
Jatkoaikaan monta kertaa, Ylen NHL-iltoihin ja radio cityssä/rockissakin oli joskus mainostamassa tuotettaan, en muista kummassa. Tuskin häntä mihinkään rooliin kutsutaan mutta sellaisen ylipapin roolin hän ottaa. Kanssakeskustelijat puhuvat yleensä asiallisesti ja toisiaan kunnioittaen.
 
Jatkoaikaan monta kertaa, Ylen NHL-iltoihin ja radio cityssä/rockissakin oli joskus mainostamassa tuotettaan, en muista kummassa. Tuskin häntä mihinkään rooliin kutsutaan mutta sellaisen ylipapin roolin hän ottaa. Kanssakeskustelijat puhuvat yleensä asiallisesti ja toisiaan kunnioittaen.

Eihän tuo mielestäni kaikkialle, aika normisettiä eikä sen enempää kuin jollain Nyholmilla, Rantasella etc.

Noista asiavirheistä mainitseminenkin on aika pilkunviilausta. Kuten sanoit kaveri on useassa paikassa ja nauhuri laulaa kaiken aikaa niin niistähän on ne helppo osoittaa mutta usko pois jos sun tai mun puhetta kiekosta nauhoitettaisi tuntitolkulla niin kyllä sielläkin tulisi asiavirheita saati väärinymmäryksiä.
 

Captain K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Suomen paras ja asiantuntevin lätkässä, niin kuin täällä jo moneen kertaan todettu. Toki lievästä ylimielisyydestä miinusta.
 
Viimeksi muokattu:

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Mäkisellä on selostaessaan yksi hyvin ärsyttävä tapa. Hänellä on tapana tunkea m-äännettä sanojen loppuun. Välillä voi mennä useampikin lause ilman ja välillä samaan lauseeseen tulee useampikin sana, jotka loppuvat "äm". Olenko ainoa, joka on kiinnittänyt tähän huomiota?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olenko ainoa, joka on kiinnittänyt tähän huomiota?

Olen joskus kiinnittänyt samaan asiaan huomiota. Ei se kyllä mua suuremmin ärsytä. Toisaalta kun sitä alkaisi oikein kuuntelemaan, niin tuskin enää muuta kuulisikaan vaikka haluaisikin. Toinen samankaltainen juttu Mäkisellä on ainakin mun havaintojen mukaan se, että koskaan vedot tai taklaukset eivät mene ohi, vaan ohitse. Tuokin on aivan naurettava pikkujuttu, mutta kun siihen alkaa kiinnittämään huomiota, niin alkaahan se joskus ärsyttämäänkin.
 
Viimeksi muokattu:

Schadowan

Jäsen
Tuskin on mikään salaisuus, että Mäkisellä on jonkin sortin fetissi näitä 3 pakkiparin "kuminsyöjiä tjsp" kohtaan, mikä on tavallaan ihan hyvä ainakin kasuaaliseuraajan näkökulmasta, jotka eivät välttämättä tiedä näistä derykengelanndeista yhtään mitään.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pistetään terveisiä Antille: hommatkaa jostain äänialan ammattilainen auttamaan miksauksessa. Viime aikoina ässät on olleet inhottavaa suhinaa lähetyksissä.
 
Minäkään en ole opetellut niitä ulkoa, mutta pystyn luettelemaan voittajat helposti 70-luvulle, koska se nyt on vain selvää minä vuonna joku voitti Cupin, historia ei vain anna vaihtoehtoja. Vaikea selittää. Enkä yritä ylpeillä asialla, koska tässä ei nyt ole mitään ylpeiltävää. Normaali ihminen ei perehdy NHL:n riittävällä tarkkuudella että pystyy moiseen, Kirjoittelijan mielestä olen varmaan typerä juntti.

Osaan itsekin luetella Stanley Cup -voittajat vuodesta 1974 lähtien. Tuskin moinen onnistuisi ihmiseltä, jolla on elämä. Siksi olet täysin oikeassa siinä, että mitään ylpeilyn aihetta siinä ei ole, vaan pikemminkin päin vastoin.
 
Viimeksi muokattu:
Mestareiden liiga ja NHL ei mene päällekäin aikaeron vuoksi ja KHL ottelutkin loppuvat ennen klo 21:45. Ainoa ongelma voi tulla keväällä, jos Jokereiden pudotuspeliottelu menee jatkoerille. Mutta ainahan otteluohjelmaa voi rustata siten, ettei Jokerit pelaa niinä päivinä jolloin tulee mestareiden liigaa.

Eikös KHL:n pleijareissa pelata tosi tiiviillä tahdilla ja paljon back-to-back-pelejä? En jaksa uskoa, että siellä pidettäisiin jossain sarjassa kaksi välipäivää (tiistai ja keskiviikko) tällaisen asian takia.
 

dagaka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hartlepool United, Boston Bruins
J-P Jalo, Mika Saukkonen ja Pentti "Kiekko menee sivurajasta yli" Lindegren. Tämä kolmikko vastasi pääosin tv-matsien selostuksesta silloin kuin aloin kunnolla seuraamaan NHL:ää tv:stä. Tämän jälkeen tuli pidempi ajanjakso, jolloin pelejä ei jaksanut katsoa tai tuli käytettyä ulkomaalaisia stream-palveluita (ESPN ym.). Kultaisella 90-luvulla taustatyötä ennen matsia ei tarvinnut tehdä; riitti, että osaa lausua edes yhden ulkomaalaisen nimen sinnepäin ja pienet päiväunet selostuskopissa oli ihan ok. Silti näitä matseja katsottiin.

Mäkinen on ammattitaitoinen selostaja, jolla on vittumaiset piirteensä siinä missä kenellä tahansa muullakin selostajalla/urheilupersoonalla (yliartikulointi ja satunnaiset asiavirheet..) Eniten näissä Antin NHL-lähetyksissä on kuitenkin ärsyttänyt ne hetket, jolloin mies muodostaa todella raskaan tandemin Esko Seppäsen kanssa.

Aiempiin selostajatraumoihini viitaten en näe sitäkään ongelmana, että Viasat on nostanut Mäkisen myös persoonana vahvasti esille. Hänellä sentään on se persoona + asiantuntijuus, jota nostaa esille, toisin kuin esim Saukkosella ja kumppaneilla aikoinaan. Miehellä on potentiaalia olla kaukaloiden Tuomas Virkkunen. Some on myös lähetyksien aikana kaiken selostustyön ohella hyvin hallussa.

4+/5
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
"Oikein hyvää lauantai iltaa rakkaat jääkiekon ystävät ja tervetuloa seuraamaan paikallispeliä Madison Square Gardeniin...."

Mielestäni aivan loistava selostaja! Ymmärtää jääkiekko taustallaan pelin hengen ja rakkaus lajiin kyllä välittyy hienosti katsojille. Lisäksi saa ammatillisella osaamisellaan oman mielenkiinnonkin lisääntymään. Jokainen tekee suorassa lähetyksessä kovassa tempossa virheitä mutta kyllähän pääsääntöisesti faktat on kovalla prosentilla kohdillaan. Miettikää vaikka jotain Mertarantaa joka voi sönköttää satunnaiskatsojille mitä tahansa jostain ihmeen "naapurin sedistä sitä sun tätä...".

Aivan loistavaa viihdettä Viasat tarjonnut ja usein suorastaan odotan lauantai/sunnuntai illan primetime pelejä.

Upeeta, mahtavaa...!!!
 

Aivastus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sitähän sää kysyit
Mäkinen twitterissä: "Kritiikkini: Selostaja,jonka tehtävänä on Leijonien pelit, ei tunnista "omia"pelaajia luistelutyylistä/varusteista/tyylistä.#arpoo #empii"

Pitäisikö tämä nyt ottaa oman egon pönkittämisenä vai aidosta huolesta kollegaa kohtaan. En tiedä puhuuko hän Saukkosesta vai Mertarannasta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitäisikö tämä nyt ottaa oman egon pönkittämisenä vai aidosta huolesta kollegaa kohtaan. En tiedä puhuuko hän Saukkosesta vai Mertarannasta.
Aiemmassa twiitissään laittoi "Saanko kehua/kritisoida selostajia? Olen tällä hetkellä ns. maksava asiakas." Joten eiköhän tuo Mertarannasta puhu, vaikka sama kritiikki toki toimii myös Saukkosenkin kohdalla.

On tuossa varmaan oman egonkin kohottamista, mutta toisaalta on kyllä tällä kertaa täysin oikeassa.
 
Olkoon mitä hyvänsä, mutta täytyyhän esimerkiksi Teemu Hartikainen ja Joonas Donskoi pystyä erottamaan toisistaan ilman numeroakin. Tai Anssi Salmela ja Juuso Hietanen. Nämä siis Saukkoselta, en tiedä Mertarannasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös