Aloitteet työpaikallasi?

  • 3 432
  • 22

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Enpä löytänyt valmista ketjua aiheesta, joten tässä sellainen:

Monella varmasti on kokemuksia firman aloite"laatikosta".

Kokemuksia rahallisesti suuria säästöjä / lisäarvoa firmalle tuottavista aloitteista?

Jokapäiväisiä rutiineja helpottavia pikkuparannuksia?

Mikä on sinun kommenttisi aloitetoimintaan? Turhaa pelleilyä vai motivoiva palkitsemisjärjestelmä?

Itse olen muutamia satasia ansainnut tekemilläni aloitteilla, itselleni ja työnantajalle. Ihan hyvä systeemi, tycker jag!
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Meillä yritettiin innostaa työntekijöitä tehtailemaan tällaisia aloitteita lupaamalla hyväksytyistä ideoista FirmaPlus -pisteitä joita oli tarkoitus sitten jakaa muistakin ylimääräisistä hyvistä teoista.

Kun sitten kyseltiin mitä kyseisillä pisteillä saa, seurasi kuolemanhiljaisuus jota on jatkunut seuraavat pari vuotta.

Tämä palkitsemisjärjestelmä siis epäonnistui surkeasti.
 

uljas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat, (HeKi-vainaa), Tinatuopit
Ihan asiaahan nuo tuntuvat olevan. Ainakin meitin yhtiössä tulee aika ajoin aloitteita joista on tosiaan erittäin paljon hyötyä firmalle. Paljon myös on järkeviä pienenmpiäkin ehdotelmia.
Itsellä ei vaan ole vielä löytynyt oma-aloitteisuutta väsätä paperia =) Ideoita kyllä olisi vireillä...
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Kannatetaan!

Kyllä se lodju sieltä löytyy ja muutamia kertoja on tullut jotain väsättyäkin.Mitään huimia summia en vielä ole tienannut,mutta muutama satku aikoinaan tuli jostain aloitteesta.

Eräs tuttu nappasi jokunen vuosi sitten 20000e.
 

Neely#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Maikän työpaikalla aloite toiminta on kokolailla vilkasta ja korvauksiakin on maksettu ihan hyvin. Eräs kollegani on saanut tän vuoden puolella n.47000 "juuroo", elikäs aika hyvin! Itselläni on tullut joitakin satasia, mutta iso kala antaa odottaa...

Tuntuu vaan olevan osastokohtaista noi alotteiden läpimeno todennäköisyys, riippuu paljon käsittelijästä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olen elämäni aikana tehnyt vähintäänkin puolentusinaa kirjallista aloitetta, päälle sitten vähintäänkin toinen mokoma suullisia aloitteita. Valtaosa aloitteistani on johtanut käytännön toimiin, osasta olen saanut pienen korvauksen (about 50 e/aloite), osasta taasen korvaus on jäänyt saamatta mutta tämä nyt ei minua juurikaan häiritse.

Tärkeintä lähinnä on se, että aloitteet hyödyttävät työympäristöä ja näin tuovat hyötyä omaan ja muiden työskentelyyn. En kuitenkaan kieltäydy ottamasta vastaan vastaisuudessakaan korvauksia toimiin johtaneista aloitteista vaikka tätänykyä korvauskäytäntöä on jonkin verran muutettu, ts. rahasta ollaan siirrytty materiaalipalkkioon, mikä tarkoittanee lähinnä firman logolla varustettuja vaattehita, joita nyt ei pidä erkkikään päällä vapaa-ajalla.

Par'aikaa päässä muhii aloite, jahka kiireet töissä helpottavat niin saatanpa pistää sen menemään esimiehelle. Katsotaan mitä siitä seuraa.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Hyvästä ideasta palkkioksi saadut firmanlogolla varustetut tekstiilit ovat mielestäni vain vitun haistattelua työntekijälle. Vaimoni sai kerran muistaakseni 500€ palkkion jostain ehdotuksesta. Ei mennyt kauan, kuin toinen idea putkahti hänen päähänsä. Tämä toinen idea oli huomattavasti parempi kuin ensimmäinen, josta siis rahapalkinto tuli. Työnjohtaja oli erittäin kiinnostunut ko. aloitteesta ja epäili siitä saavan ehkä jopa 10x palkinnon ensimmäiseen verrattuna.
Noh, aikaa kului ja isopomo toi vaimolleni palkkioksi kaksi firman logolla varustettua paitaa ja jonkun helvetin hiirimaton! Idea otettiin siis käytäntöön ja säästöt olivat huomattavia, mutta palkinnoksi tuli pelkkää vittuilua.
Ei ilmeisesti olisi niin pian ensimmäisen aloitteen jälkeen pitänyt ehdottaa uutta ja jopa parempaa aloitetta.

Omasta puolestani en tee enää yhtään aloitetta nykyisessä firmassa. Aloitteen tehtyä saa palkaksi katseen, joka muistuttaa sitä, kuin vanha vittu katselisi puhki kuluneiden kalsareiden reiästä. Myöhemmin idea usein otetaankin käytäntöön ja pomo ihmettelee aina, miten kekseliäs hän itse on, saatana....
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Heti hyvä homma. Itse saan pienempiä summia tasaisin välein, aina on joku aloite pinnalla. Kollegani nappasi muutama vuosi sitten 38 000 Euroa. Sai rahat viimeisen tilin yhteydessä ennen kesälomia. Ei meinannut lakata hymyilemästä:-)
 

JanJ

Jäsen
Mä tein yhdessä aikaisemmassa työpaikassa muutaman aloitteen, joista 2 otettiin käyttöön. Yksi on käytössä kyseisen firman valmistamissa matkapuhelimissa, lähes joka mallissa. Aloitepalkkiota tuli kuitenkin hieman alle 1000 markkaa.

Lopetin aloitetehtailun siihen.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Entisellä työpaikallani ainoa tapa saada aloite läpi oli olla ehdottamatta sitä työntekijäkokouksessa, ja sitten myöhemmin saada pomo uskomaan, että kyseessä onkin hänen ideansa. Toinen tapa saada aloite läpi oli vain yksinkertaisesti järjestää asiat haluamalleen mallille kyselemättä keneltäkään yhtään mitään.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti JanJ
Mä tein yhdessä aikaisemmassa työpaikassa muutaman aloitteen, joista 2 otettiin käyttöön. Yksi on käytössä kyseisen firman valmistamissa matkapuhelimissa, lähes joka mallissa. Aloitepalkkiota tuli kuitenkin hieman alle 1000 markkaa.

Lopetin aloitetehtailun siihen.
Käsittääkseni hyvä aloite! Eikö sinulla ollut mahdollisuutta vaatia aloitteen uudelleen käsittelyä?

Meillä palkkio/hyvitys kaatuu usein siihen, että työnantaja vetoaa aloitteen kuuluvan työntekijän työhön. Silloin kannattaa kirjoittaa ehdotus itse, pyytää kollegaa jättämään se sisään ja rahat puolkkiin.

Viimeisin läpimennyt aloitus oli erään hätä-uloskäynnin aukaisu tavalliseksi oveksi. Laskin että tämä säästää n. 2 minuuttia per nenä. Vähän aikaa, mutta kun ovea käyttää 200 henkilöä... Sain siitä n. 87 Euroa.

Nyt on sisällä yksi joka liittyy e-postiin. Normaali juttuhan on se, että valitset vastaanottajan, kirjoitat otsikon ja sitten itse asian. Sen jälkeen lähetät. Sitten tulee kuitti Office Assistentilta: "Olen lomalla, takaisin kontorissa kahden viikon kuluttua." Ja tukka pystyssä.. turhaan kirjoitettu viesti!

Ehdotukseni on että tämä Office Assistentin viesti tulee putkahtaa esiin jo silloin, kun vastaanottaja valitaan, tai sitten hänen nimensä perässä tulee olla jotain, joka viittaa siihen että hän ei ole paikalla.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Mielestäni jokaisessa hiemankin isommassa firmassa, joka ottaa nämä aloitteet vakavasti, on järjestelmä, johon tehdyt aloitteet kirjataan pysyvästi. Hyväksyttiin ne tai ei. Tällä tavoin ainakin vältytään tuollaiselta ideoiden omimiselta.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Itse olen jokusen aloitteen tehnyt ja aina välillä niitä on hyväksyttykin, mutta enempää kuin 50 Euroa ei sieltä ole tullut ikinä. Meillä tuntuu että homma on hiukan puolueellista, vastaavista aloitteista toiset saavat enemmän kuin toiset. Pienet aloitteet kun ovat ainoastaan osaston vastaavien käsiteltävinä. Isommat aloitteet menevät aloitetoimikunnan käsittelyyn jossa itsekin olen nykyään jäsenenä.

Meillä aloitteet kirjoitetaan intranettiin omalla (kehnotasoisella) ohjelmalla. Siellä ne ovat joka tapauksessa oli ne sitten hyväksytty tai hylätty. Tuota ohjelmaa pitäisi vain saada jonkin verran kehitettyä, tällä hetkellä mm. kirjoitusvirheiden korjaaminen on mahdotonta.

Aloitteisiin ei periaatteessa ole mitään yhtenäistä säädäntöä vaan eri yrityksissä on omat aloitesäännöstönsä.
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Mitä, saako joissain paikoissa rahaa tai edes paidan aloitteista?

Itse olen pitänyt pomon "Hyvä idea OP" -kiitosta täysin riittävänä.

op777
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Viestin lähetti op777
Mitä, saako joissain paikoissa rahaa tai edes paidan aloitteista?

Itse olen pitänyt pomon "Hyvä idea OP" -kiitosta täysin riittävänä.

op777
Oletettavasti esim tuotantopuolella on järkevää kannustaa aloitteellisuuteen ja ideointiin rahalla, koska usein säästöt ovat huikeita. Jotain kai voi päätellä säästöjen suuruudesta kun katselee noita kymmenien tuhansien palkkioita.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti op777
Itse olen pitänyt pomon "Hyvä idea OP" -kiitosta täysin riittävänä.op777
Maailmassa on kolme turhaa asiaa:

1. Paavin pallit
2. Nunnan nännit
3. Johtajan kiitos ilman palkankorotusta
 

pata13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Lajinsa Viimeiset, Polk High
aloitteita

Itse juurikin viime viikolla esittelin yksinkertaisen Exceliin perustuvan eräänlaisen seurantamallin, josta voi jalostua laajaltikin käytettävä juttu. Odotan innolla ratkaisua. Tosin palkkio on muotoa lahjakortti ja suuruudeltaan 50-1000e. No, silti. Jääpähän nimi mieleen.

Yksi ongelma noissa laitettujen aloitteiden käsittelyissä on ainakin meidän firmassa se, että aloitteiden käsittelijät ovat aivan hemmetin kaukana kentällä tehtävästä käytännön työstä. Täten kannattaa vääntää asiat niin rautalangasta kuin vain ikinä voi.
 

kingstonwall

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
halvalla meni...

Itse kehittelin aikanaan kolme loistavasti toiminutta palvelua it-alan yritykselle. Palkkiota taisi silloin tulla 150 - 300 mk kipaleelta. Puhdasta tuottoa firmalle noista tuli noin omakotitalon arvon verran. Töitä olen toki jatkanut tuossa yrityksessä, enkä kovin katkerakaan ole.
 

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Viestin lähetti JanJ
Mä tein yhdessä aikaisemmassa työpaikassa muutaman aloitteen, joista 2 otettiin käyttöön. Yksi on käytössä kyseisen firman valmistamissa matkapuhelimissa, lähes joka mallissa. Aloitepalkkiota tuli kuitenkin hieman alle 1000 markkaa.

Lopetin aloitetehtailun siihen.


Juuri näin. Kannattaa aina kehittää ennenkaikkea itseään, mutta varoa antamasta ilmaiseksi yhtään mitään. Millään osa-alueella.
Vittuun hymistelyt ja selvä peli ideoiden suhteen. Jos sun aloite osottauttu käypäiseksi, niin kuittaat siitä hamaan loppuun asti myös korvauksia? Siinä kummatkin käsittääkseni pääsee hyötymään ja näin ollen on molempien etu? Jos työnantajasi/pomosi oli noin typerä, onkin ainoastaan hienoa että pääsit sieltä pois. Onnea innovointiin.
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Ihan mielenkiinnosta...

...vihjatkaahan vähän kuinka suurista firmoista on kyse noissa 20.000-30.000-40.000+ -luokan aloitteissa. Suomessa vai Suomen ulkopuolella? Ja minkälaisia, -tasoisia aloitteita sitten? Ja kertokaa samalla millaisessa roolissa aloitteentekijä on ollut: asiantuntija, esimies, johtaja jne.

Äkkiseltään voisin kuvitella jonkin suuren yhtiön tuotekehitykseen liittyvää innovaatiota, suurivolyymiseen myyntiin liittyvää helposti toteutettavaa extraa tai sitten vakavaraisen rahastofirman pikkujoulupuheen hyvitystä.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Re: Ihan mielenkiinnosta...

Viestin lähetti Barnaby
[BÄkkiseltään voisin kuvitella jonkin suuren yhtiön tuotekehitykseen liittyvää innovaatiota, suurivolyymiseen myyntiin liittyvää helposti toteutettavaa extraa tai sitten vakavaraisen rahastofirman pikkujoulupuheen hyvitystä. [/B]

Tai vaikka suurehkon teollisuuslaitoksen kekseliäs työntekijä, jonka aloitteella lyhennetään seisokkien pituutta olellisesti.

Tai vaikka pakkausmateriaalin/-tavan muutosta, joka oleellisesti vähentää tarvittavan ajan ja materiaalin määrää tai vaihtaa sen halvempaan.

Että silleen...
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: Ihan mielenkiinnosta...

Viestin lähetti Barnaby
...vihjatkaahan vähän kuinka suurista firmoista on kyse noissa 20.000-30.000-40.000+ -luokan aloitteissa. Suomessa vai Suomen ulkopuolella? Ja minkälaisia, -tasoisia aloitteita sitten? Ja kertokaa samalla millaisessa roolissa aloitteentekijä on ollut: asiantuntija, esimies, johtaja jne.

Fazer, tarkkaan ottaen Fazer Suklaa Oy, joka on makeisten valmistuksesta vastaava tuotantoyhtiö. Aloitteita tekevät lähinnä tavalliset tuotantotyöntekijä, joko omissa nimissään tai yhteisesti koko tiimin nimissä, koska tiimille maksetuista aloitepalkkioista ei mene veroa - tietenkään rahoja ei saa tällöin käteen, vaan ne pitää käyttääkin yhteisesti. Kaikkein arvokkaimmat aloitteet varmasti tehdään kuitenkin omaan piikkiin.

Aloitteiden arvo lasketaan jollain tavalla (jota en enää muista) niiden tuomasta hyödystä. Aloitteiden määrä on myös tulospalkkauskriteereissä, jolloin merkittävää on siis niiden kokonaismäärä, ei toteutumisaste. Tai siis näin ainakin asia oli silloin kun itse gradua väänsin. En nyt muista mistä aloitteista niitä yli 100 000 markan aloitepalkkioita maksettiin, tiedän vain sellaisia maksetun ainakin 90-luvulla.

Konkreettisia esimerkkejä toteutuneista aloitteista tulee mieleen vain pari: toisessa joku keksi että, jos pakkauksessa käytetään värillistä teippiä, tuotteiden kuntoa tarkkaileva optinen silmä havaitsee helpommin repsottavan teipin. Hieman merkittävämpi aloite oli, kun joku osasi rakentaa tukimekanismin hihnalle, joka aikaisemmin tuppasi katkeamaan liian usein ja siten aiheutti paljon hävikkiä ja tietenkin korjauskustannuksia.
 

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Nostetaas pintaan.

Sain yrityksessäni 200€ aloitepalkkion aloitteestani "sähköpostiohjelman ominaisuuksien täydellinen hyödyntäminen". Käytännössä sitä, et outlookkia käyttäisiin muuhunkin tarpeelliseen, kuin sähköpostin lukemiseen. Toimialani on sellainen, että esim. jokaisen työntekijän kalenteri olisi hyvä nähdä omalta päätteeltä koska vain.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös