Alkoholittomia, onko niitä?

  • 4 038
  • 35

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestin lähetti Zen
Kunnioitan myös niitä, ketkä osaavat juomatta pitää hauskaa .

Minä taas osaan juoda, pitämättä hauskaa.

joo, kyllähän sitä tulee nappailtua, eli en siis ole alkoholiton tai absolutisti, jollen nyt sitten mikään rapajuoppokaan... sanoisinko viihdekäyttäjä. Siitä on kai tullut sellainen tapa että viikonloppuna otetaan punssia, viimeaikoina se ei ole ollut edes ihmeellisen hauskaa. Mietinkin että pitäisikö vähän passailla tuota ryyppäämistä lähitulevaisuudessa, toisaalta sitten täytyy pysyä neljän seinän sisällä viikonloppuöisin, olen varmasti itsekin aika rasittava tyyppi tuhannen kännissä mutta en kyllä pysty yökerhoon selvinpäin astelemaan, sen verran eksyksissä kuvittelen olevani.

Täytyy miettiä, mitään hyvää tästä litkusta ei ole kyllä enää pitkään aikaan seurannut jos ei nyt sitten erikoista haittaakaan...
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Timi
Itse juon, mutta en ymmärrä sitä, miksi tämä juomattomuus pitää sitten perustella. Monesti olen ollut baarissa pelkällä limulinjalla ja on ollut ihan hauskaa niin silti pitää perustella, miksi ei sitä kaljaa ota, vaan mielummin limun.

Kai kyseessä on sellainen ilmiö, että kun keskivertobaarin asiakaskunnasta lauantai-iltana on alkoholia nauttinut erittäin suuri enemmistö, sen pienen selvän vähemmistön valinta erottua massasta kiinnostaa. Samalla tavalla kaikki enemmistön käytöksestä eroava herättää joissakin halun kysyä, miksi joku haluaa tästä enemmistöstä poiketa.

Meikkaava mies herättää ihmetystä ja häneltä kysytään meikkaamisen motiiveja, koska hänen edustamastaan väestöryhmästä niin suuri enemmistö tekee toisenlaisen valinnan kuin hän eli ei meikkaa. Jos yhdeksän kymmenestä rokkibaarin asiakkaasta pukeutuu mustaan ja yksi valkoiseen, varmaan se yksi huomataan ja häneltä ehkä kysytään, miksei pukeudu mustaan kuten muut tai ainakin huomautetaan erilaisesta pukeutumisesta. Samalla tavalla sitten yhdeksän kymmenestä baariasiakkaasta ollessa humaltunut siltä yhdeltä selvältä kysytään, miksei tämäkin ole humalassa.

Kyselyn taustalla on siis mielestäni enemmänkin massasta erottumisen kiinnostavuus, koska se nyt tahtoo ainakin tässä kulttuurissa olla niin, että suuri enemmistö ihmisistä käyttää alkoholia - olkoonkin, että päihteettömyys olisi varmaankin tietyllä tavalla luonnollisempi olotila ihmiselle.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Täältä yksi lisää palstan harvalukuiseen joukkoon. En todellakaan ole mikään alkoholin ystävä, ihan joskus harvoin saatan juoda siiderin/lonkeron, mutta eivät nekään erityisemmin maistu, oluesta en pidä lainkaan.

Mitään minulla ei ole niitä vastaan, jotka haluavat alkoholia nauttia, mutta itseäni ei vain kiinnosta juopottelu, ei ole koskaan kiinnostanut, sitä en osaa sanoa, tuleeko koskaan kiinnostamaankaan, we will see...

Monesti on kyllä kyselty, että miksen juo, mutta mielestäni siihen on turha sen kummemmin mitään perusteluja antaa, jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.
 
Suosikkijoukkue
Haukat
Pari vuotta sitten olisin postannut tähän ketjuun kiihkoraittiin viestin. Nyt en enää oikein voi. 19-vuotiaaksi kännittömyyttäni kesti, sen jälkeen meno on vähän muuttunut.

En kuulu alkoholittomiin, mutta arvostan heitä paljon. Kukin tavallaan. Silti haluaisin enemmänkin kuulla perusteluja juomiselle kuin juomattomuudelle. Enkä kai ole ainoa.
 

siesta

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Olutta tulee otettua kohtuudella silloin tällöin, kun siltä tuntuu. On kuitenkin toi kännihakuisuus vähentynyt aika reilusti teinivuosista, mikä on pelkästään hyvä asia.

Apulannan Sipe sanoi erittäin hyvin:

"Monet kysyy, että miksi sä et juo viinaa. Ihan kuin luonnollista olotilaa täytyisi jotenkin perustella! Pitäisi ennemmin kysyä, että miksi joku juo."
 
Alkoholin suhteen ei ole tarvetta eikä haluja.

Keskikaljaa ja väkeviä maistoin kerran 14-vuotiaana. Eipä ollut niin hyvää että olisi pitänyt tavaksi ottaa. Tosin muutamissa lakkiaisissa olen kuohujuomaa maistanut ja pari siideriputelia tyhjensin joskus vuosia sitten.

Juoppojen örvellys pistää vituttamaan, samoten loputtomat ryyppytarinat: "join ainakin xx pulloa kaljaa ja oksensin henkilön zz kenkään, jonka jälkeen sammuin kylpyammeeseen".
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mäpä kans kirjoitan tähän ketjuun. Suurin osa kirjoittajista taitaa olla alkoholittomia, tai ainakin lähes. En mä mikään alkoholisti ole, mutta silloin tällöin tulee juotua. Mä voisin vähän perustella miksi mä juon, siis silloin tällöin juon.

Joskus iltaisin tulee otettua pieni tömpsy, yleensä viskiä. Noin kerran viikossa, yleensä viikonloppuisin, tulee juotua vähän enemmän, viskiä, viinaa tai olutta. Kiinnostuin viskistä noin puoli vuotta sitten. Sitä ennen tuli juotua enemmän olutta, mutta sen juominen väheni kun rupesin tutustumaan viskien kiinnostavaan maailmaan. Mun mielestä mikään muu juoma, kuin esim. viski tai olut, ei maistu niin hyvälle. Maito maistuu maidolle, ja sitä juon aika harvoin. Mehu maistuu joko marjoille tai hedelmille, tai sitten makeutusaineille. Vesi ei maistu juurikaan millekkään, mutta sitä mulla tulee juotua aika paljon. Limsat yms. maituu hyvälle, tai siis sokerille, sen takin koska siinä on sokeria. Joskus niitä tulee juotua vähän, mutta ei niistä läheskään samaa "kiksiä" saa kuin alkoholista. Kahvin mausta en tykkää, mutta teetä tulee keitettyä lähes joka päivä. Näillä ei kyllä ole tekemistä alkoholin juomisen kanssa.

Monesti tuntuu että mä saan vähän paremmin unen jos iltaisin olen ottanut pienen paukun tms. Sitä jotenkin nukahtaa helpommin ja nukkuu rauhallisemmin, ainakin mä kuvittelen niin. Jos mä esim. telkkarista katson jonkun lätkämatsin tms. ja samalla jos ottaa pari paukkua niin se tuo tavallaan jonkun lisän siihen nautintoon. Esimerkiksi viskin juominen on nautinto, se maistuu hyvälle ja siitä saa hyvän mielen. Itse joskus iltaisin tykkään vähän hiljentyä ja rauhoittua. Joskus on kiva vähän mietiskellä asioita, ottaa pari paukkua, mahdollisesti vähän suklaata tms. Se olotila minkä juomisella saavuttaa niin on "kivaa". Joskus tuntuu että silloin unohtuu stressi, murheet ja huolet jne. Välillä on kiva vähän nollata tilanne. Monesti jos juo, ja on esim. kavereiden kanssa niin tulee naureskeltua enemmän, ja on enemmän hauskaa.

Jotkut ihmiset tykkäävät juoda enemmän baareissa, itse taas nykyään enemmän yksikseni, tai kavereiden kanssa kotona. Juominen vaikuttaa eri ihmisiin eri lailla, jotkut muuttuvat ilkeimmiksi, toiset taas rauhallisemmiksi. Monet muuttuvat avoimemmiksi, ja esim. juttelevat ihmisille enemmän. Tietenkin eri ihmiset saavat kiksinsä eri asioista, jotkut hyppää laskuvarjolla, toisille riittää arkisempi tapa. Tietenkin juomisessa on huonoja puolia, rahaa menee, ja mahdollisesti ympäristö ja ympärillä olevat ihmiset kärsivät jos juo liikaa. Eikä liiallinen juominen ole terveydellekkään hyvää. Lisäksi krapula on joskus todella inhottavaa. Joskus tulee oltua sängyssä koko päivä, eikä pysty syömään ollenkaan. Kyllä mä uskon että mä pystyisin lopettamaan juomisen jos haluisin, nyt tykkään mielummin ottaa välillä vähäsen.

Mä en itse juonut melkeimpä ollenkaan ennen kuin täytin 18. Nyt oon silloin tällöin juonut 5-6 vuotta. Mä kuitenkin arvostan ihmisiä jotka eivät juo. Hani i love you.
 

Kapo 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
"Ilo ilman viinaa on teeskentelyä" ja "Todellisuus on vain viinan puutteen aiheuttama hallusinaatio" Nämä lainaukset kertovat hyvin suomalaisten "avoimesta" ja "sosiaalisesta" kansanluonteesta. Eli ei sitä viinaa sen maun takia juoda, vaan sen juomisesta seuraavan mielenkiintoisen olotilan takia. Ja se nyt on ainakin varmaa että meitä suomalaisia olisi huomattavasti vähemmän ilman alkoholi-nimistä myrkkyä.
Pään sekoittamista alkoholia juomalla on harrastettu suunnilleen yhtä kauan ihmisiä on ollut olemassa. Ja koska täysraitiiden osuus on väestöstä on aina ollut selvästi pienempi kuin alkoholia käyttävien osuus, en väittäisi juomattomuutta luonnolliseksi olotilatilaksi.
Itse kannatan perisuomalaista tapaa nauttia alkoholia eli viikonloppuna pitää nollata aivot muuten iskee ahdistus. Mutta kukin tavallaan ja kohtuus kaikessa.

"Multum vinum bibere, non diu Vivere"
( = ken paljon viiniä juo, ei elä vanhaksi)
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Skeletor

Yhtä asiaa ihmettelen. Jos esim. jäähallissa joku tarjoaa oluen ja vastaan siihen kieltävästi ja haluan oluen tarjoajan tarjota sillä rahalla vaikka samanhintaisen aterian, ei se usein enää käykään päinsä. Miksi, ihmettelen vaan.....?

Kutsutaan ahneudeksi.
Oluenkin nauttimisessa on kyse nimenomaan seurustelusta. Nautitaan oluet yhdessä. Ja kun toinen tarjoaa sillä kertaa niin toinen taas seuraavalla niin pitkässä juoksussa tilit tasoittuvat ja vältytään siltä, että molempien pitää kaivella rahoja taskuistaan. Sen sijaan jos henkilö haluaa mennä ostamaan jotakin muuta niin onhan perinjuurin kummallista, ettei silloin voi omaa lompakkoaan taskustaan kaivaa, vaan kaverin pitäisi tämän lokin ruokailu maksaa.

Eikä tällä ole alkoholin kanssa mitään tekemistä. Jos tarjoat kahvit tai cokikset ja kaveri tarjoaa seuraavalla kerralla niin se menee ihan ok sittenkin.

Tapakulttuuriin kannattaa panostaa, muuten voi tulla helposti kuva, että jossain on verenhimoinen vampyyri valmiina riistämään rahat.

EDIT: Niin ja olennaista on nimenomaan se, että toinen tarjoutuu tarjoamaan. Se on sopivaa. Sen sijaan toiselta ei ole sopivaa vaatia tyyliin "osta mulle bisse/ateria". Siis jos sinulle tarjoudutaan ostamaan olut, voit vastata kyllä tai ei. Ei siihen kuulu neuvottelumahdollisuutta.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Täysin alkoholiton en ole, mutta varsinaiseen humalaan tulee juotua itsensä todella harvoin nykyään. Lasi tai kaksi viiniä tai about litran verran jotain mietoa (olut tai lonkku) tulee välillä otettua illalla. Joskus sormenleveys viskiä. Tänä vuonna olen varsinaisessa humalassa ollut kerran. Seuraavan kerran tämä tapahtuu todennäköisesti kesäkuussa.

Minä en näe siinä mitään ongelmaa, jos joku ottaa yhden tai kaksi arki-iltana ihan vaan rentoutuakseen. Eikä sekään ole mielestäni mikään ongelma, jos joku on raivoraitis.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Skeletor
Yhtä asiaa ihmettelen. Jos esim. jäähallissa joku tarjoaa oluen ja vastaan siihen kieltävästi ja haluan oluen tarjoajan tarjota sillä rahalla vaikka samanhintaisen aterian, ei se usein enää käykään päinsä. Miksi, ihmettelen vaan.....?

Tätä jo yläpuolella sinulle selitettiin, mutta kiteytän. Johtuu siitä, ettei kyseessä ole avoin valtakirja tarjoajan lompakolle, vaan kohtelias tarjous tuopillisesta hänen seurassaan.

Tietysti tämä voi olla hankalaa ymmärtää, jos kuuluu siihen ihmisryhmään, joka ei halua osallistua firman pikkujouluun/syysjuhlaan ym., vaan haluaa osuutensa rahana. Näitäkin on nähty.

Ketjun aiheeseen minulla ei ole suurta annettavaa. Käytän alkoholia kun se aikatauluun sopii, ja kavereiden kanssa jotain keksimme.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös