Aleksander ”Sasha” Barkov jr.

  • 256 193
  • 360

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Kiitän. Mielenkiintoinen (lue: omituinen) lausunto pappa-Barkovilta kyllä suhteuttaen pojan omiin kommentteihin, joita on jaellut vuosien varrella. Liekö suunnattu enemmän venäläisyleisölle: "ylpeitä venäläisiähän meidän perheessä kaikki ollaan ja kotkapaita on kunnia-asia"? Poika itse on kommentoinut useaan otteeseen olevansa kaksikulttuurinen: kotona venäläinen, sen ulkopuolella suomalainen (mm. YLE). Aika usein saa kommentoida tuota maajoukkue-edustusasiaa, ja tuossa samassa jutussa sanoo näin:

Barkov on asunut koko elämänsä Tampereella ja mieltää itsensä suomalaiseksi, vaikka perhe on venäläinen. Barkov ei säästele sanojaan kuvaillessaan suomalaisuuden merkitystä itselleen.

- Se merkitsee mulle kaikkea, Barkov sanoo Yle Urheilulle.

- Synnyin Suomeen ja olen asunut siellä koko elämäni. Suomi on rauhallinen maa. On tietysti myös hienoa, että jääkiekko on Suomessa niin iso asia. On mulle todella iso asia, että olen saanut edustaa Suomea niin junioreiden kuin miestenkin arvokisoissa, Barkov jatkaa.

Toinen mielenkiintoinen kysymys on, olisiko poika-Barkovilla edes ollut oikeutta edustaa Venäjää? Tätä asiaa kun aloin googlettamaan, päädyin lukemaan tuoreehkoa TSN:n juttua kanadalaisamerikkalaisesta 1996-syntyneestä kolmoskierroksen NHL-varauksesta Jake Walmanista (Elite Prospects). Puolustaja oli kasvanut Toronton alueella, mutta pelaa toista kautta Yhdysvaltojen yliopistoliigassa. IIHF eväsi oikeuden edustaa USA:a, koska Walman ei ollut pelannut maassa kahta kokonaista kautta.
 
NHL draft nykyään hyvin pitkälle määrittää pelaajien tason, tilanne on täysin eri kuin "jesseniinimäkien" aikaan. Ykköskiekan TOP10 äijät vain tulevat lähes väkisin huipulle.

Jesse Niinimäki varattiin numerolla 15. Ei ole mitään perusteita olettaa, että 2010-luvun puolivälissäkään noilla hujakoilla varatut pelaajat olisivat todennäköisiä NHL-huippuja jatkossa. Vastaavasti siellä ihan ykköspickin kintereillä varattiin kyllä Niinimäen draftinkin aikoihin aika kovia nimiä. Siksi joidenkin niinimäkien ja joelarmioiden vetäminen mukaan keskusteluun Laineesta ja Puljujärvestä, jotka varattaneen sijoilla 2-4, on täysin harhaanjohtavaa. Toki tälläkin palstalla usein näkee Laineen ja Puljun kohdalla näitä "eipäs innostuta liikaa, eihän ne Granlund ja Armiakaan ole mitään supertähtiä, vaikka ykköskierroksella varattiinkin" -analyysejä. Siinä unohtuu aivan täysin se, että kakkosvarauksen ja ysivarauksen odotusarvoissa on valovuosien ero. Monelle suomalaiselle tuossa ei ole kovin suurta eroa, kun onhan ne molemmat "ykköskierroksen varauksia".
 

Fordél

Jäsen
Kiitän. Mielenkiintoinen (lue: omituinen) lausunto pappa-Barkovilta kyllä suhteuttaen pojan omiin kommentteihin, joita on jaellut vuosien varrella. Liekö suunnattu enemmän venäläisyleisölle: "ylpeitä venäläisiähän meidän perheessä kaikki ollaan ja kotkapaita on kunnia-asia"? Poika itse on kommentoinut useaan otteeseen olevansa kaksikulttuurinen: kotona venäläinen, sen ulkopuolella suomalainen (mm. YLE). Aika usein saa kommentoida tuota maajoukkue-edustusasiaa, ja tuossa samassa jutussa sanoo näin:

Tai ihan samalla tavalla voimme kysyä, että liekö nuoremman Barkovin lausunto suunnattu enemmmän suomalaisyleisölle? No jos kerran on sanonut itse olevansa kaksikulttuurinen niin siinä lienee vastaus näihin pohdintoihin. Eivätkä nuo isä ja poika Barkovin lausunnot ole mielestäni mitenkään ristiriidassa. Eiköhän isä tiedä, millainen perhe heillä on ja miten pojan maajoukkue aikanaan valkkaantui.
 

Maikkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, HIFK, Liverpool
Onnea Sasha.
Nyt kuusi vuotta Floridan lämmössä ja sitten parhaassa iässä 26 vuotiaana sopimus sellaiseen joukkueeseen, jossa voi kannua nostella.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Onnea Sasha.
Nyt kuusi vuotta Floridan lämmössä ja sitten parhaassa iässä 26 vuotiaana sopimus sellaiseen joukkueeseen, jossa voi kannua nostella.
Eiku Tallon laittaa Panthersin siihen kuntoon että sitä kannua voi nostella siellä Floridan lämmössä.
 

Maikkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, HIFK, Liverpool
Eiku Tallon laittaa Panthersin siihen kuntoon että sitä kannua voi nostella siellä Floridan lämmössä.
Joo. Tallon on käymässä Tampereella lähiaikoina. Kuulemma Saravon perässä. Kuullut Peksin vireestä ja haluaa miehen palmujen alle eläkepäiviksi.
 
Suosikkijoukkue
Lukko, Rönnin rikkinäinen pumppu
Juttelin pojan kanssa luistelu treeneistä. Jostain tuli mielikuva Sashasta tekemässä luistelutreeniä oven karmien välissä villasukat jalassa. Onko tämä harhainen mielikuva oikein? Löytyiskö tota juttua / videota jostain?
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Kärpät vs KalPa
  • 2.32
  • 4.00
  • 2.64
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös