Akupunktio?

  • 1 264
  • 5

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Miksi akupunktio ei kuulu uskomuslääkinnän piiriin skeptikoiden julkaisuissa? Akupunktion perusfilosofiahan on täysin metafyysinen ja sairauksien syyn katsotaan, kuten homeopatiassa, olevan energeettinen. Tämä tiedettiin jo yli 2000 vuotta sitten Kiinassa.

Miten OHUEN neulan pistäminen pintakudokseen voi parantaa vaivan, joka on pahimmassa tapauksessa toisessa päässä kehoa? Jos tämä ei ole uskomuslääkintää niin mikä sitten on?

Minua pisteltiin kuummennetuilla neuloilla korviin ja hartioihin... seurauksena oli se etten tuntenut mitään tuntemuksia käsivarsissani... yritin nostaa käsiäni ylöspäin hoidon aikana... aivot sanoivat että NOSTA... mitään ei tapahtunut. Ja tässä hoidettiin iskiashermon vaivaa.... SUOSITTELEN!
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse kävin pari kuukautta akupunktiossa migreenin ja jämäkän tukkoisiksi yltyneiden hartioiden vuoksi. Kallis yksityislääkäri, kovan tason ammattiosaaja (kyseisen Sairaalan ylilääkäri) ja komiat puitteet. Ja ei mitään. Niin täysin turhaa rahan toisen miehen taskuun luovuttamista kuin voi olla.

Ja kaiken lisäksi yhdet neuloista laitettiin pikkuvarpaan kynsien alle. Kirpaisi niin maan perkuleesti.

Aion yrittää uudelleen joulun jälkeen toisella lääkärillä. Pakko tuon oli vain siitä johtua.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
En tuomitse

Varmaan toimii joillakin.

Itselläni ei toiminut, ainakaan siihen vaivaan johon 'apufunktiota' sain. Kynsien alle ei onneksi työnnetty mitään. Tokalla hoitokerralla alkoi naurattamaan perkeleesti kesken kaiken, vähän niinkuin (kuulemma) pilven polttelun kanssa toisinaan.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Akupunktio toimii osittain Placebo-vaikutuksella ja usein ne vaivat joita akupunktiolla hoidetaan ovat sen tyyppisiä että ainoa varsinainen vika on pieni/suurempi jännitys jossain kehon osassa. Tämä jännitys syntyy ja pysyy päällä tavallaan spontaanisti, sen poistaminen lääkityksellä on vaikeaa juuri sen takia että ihminen tavallaan itse aiheuttaa sitä.
Sitten sitä menee piikitettäväksi sitä rentoutuu koska käsketään rentoutua ja kun piikityksestä kerrotaan olevan apua juuri jännityksiin niin mieli reagoi ja hoidin jälkeen kivut ovatkin poissa.

Öh miten sen nyt selittäisi...Siis noh enpä jaksa selventää.

Sellaiset vaivat jotka selkeästi taas johtuvat jostain fysiologisesta vammasta eivät akupunktiolla parane.
Kuitenkin verrattuna tavalliseen huuhaaseen niin akupunktiolla voi saada peräti tuloksiakin.

Tosin minähän nyt olen "normaalin" lääkärin lapsi joten olen hieman jäävi arvostelemaan näitä asioita.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti varjo
Akupunktio toimii osittain Placebo-vaikutuksella ja usein ne vaivat joita akupunktiolla hoidetaan ovat sen tyyppisiä että ainoa varsinainen vika on pieni/suurempi jännitys jossain kehon osassa.
Eikös akupunktiota käytetä myös anestesian korvikkeena ihmisille, jotka ovat täysin allergisia kaikenlaisille uni- ja kipulääkkeille? Tuskinpa siinä on enää kyse placebo-vaikutuksesta. "Ei Herra Virtanen, teitä EI satu niin perkeleesti vatsaan."
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Viestin lähetti Predator
Miksi akupunktio ei kuulu uskomuslääkinnän piiriin skeptikoiden julkaisuissa?

Väitän kyllä, että kuuluu, nimenomaan skeptikoiden julkaisuissa. Joka tapauksessa akupunktiosta ei ole löydetty placebo-vaikutusta suurempaa.

Skeptikoiden "tietosanakirja" www.skepdic.com kirjoittaa akupunktiosta seuraavasti (niille, jotka tämän sitten jaksavat lukea): http://www.skepdic.com/acupunc.html .

Noh, asiahan ei minulle kuulu. Jokainen saa hoitaa vaivojaan omilla menetelmillään ja tuhlata rahansa huuhareille kuten vyöhyketerapeuteille, homeopaateille, grafologeille ja akupunktiohoitajille näin muutamia mainitakseni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös