Ajassa eteenpäin vai taaksepäin?

  • 9 041
  • 52

Matka menneisyyteen vai tulevaisuuteen?

  • Menneisyyteen

    Ääniä: 46 31,9%
  • Tulevaisuuteen

    Ääniä: 30 20,8%
  • Molempiin

    Ääniä: 34 23,6%
  • Aikamatkustus on täysin mahdotonta

    Ääniä: 34 23,6%

  • Äänestäjiä
    144

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen itse usein pyöritellyt tätä aikamatkustus asiaa. Suhtautui siihen vakavuudella tai ei, niin mielenkiintoinen asia kuitenkin on kyseessä ja siitä varmasti on jokaisella mielipide. Aiheesta on kirjoiteltu vaikka mitä romaaneja ja eepoksia. Myös tieteelliseltä kantilta on juttua pohdiskeltu (mm Hawkings), josko se olisi mahdollista toteuttaa.

En ole oikein tieteelliseltä kannalta itse osannut asiaa ajatella ja kenties resurssini siihen eivät vielä ole aivan riittävät. Näin näppituntumalta voisin kuvitella että ajassa eteenpäin siirtyminen olisi vielä mahdollista joskus avaruudesta käsin ns. madonreiän kautta. Siis pidän sitä mahdollisena, en todennäköisenä. Riippuu siitä mihin suuntaan ihmiskunta kykenee kehittymään ja mitä tietoa omaksumaan. Näkisin että tälläiseen kehitykseen johtava tie vaatisi sitä että suuntaisimme niin henkiset kuin fyysiset resurssimme uusille urille. Toisin sanoen tapamme käyttäytyä tulisi muuttua rauhanomaisempaan suuntaan, jolloin sotia ja vallantavoittelua ei niinkään olisi. Luultavasti tarvittaisiin utopian kaltainen maailma pohjaksi kaikelle. Siksi suhtaudun asiaan hieman pessimistiseksi, koska en usko ihmiskunnan saavan aikaan laajaa yhteisymmärrystä koskaan. Jotain perin merkittävää tulisi tapahtua siinä tapauksessa että se toteutuisi.

Niin, palatakseni aikamatkustukseen. Pidän siis mahdollisena vain matkustusta tulevaisuuteen. Menneisyyden arvelisin pyyhkiytyneen tai toisaalta tiivistyneen niin aikajatkumossa, joten siihen ei enää voisi vaikuttaa ja siten muuttaa asioita. Tulevaisuus taasen on vielä niin kirjoittamaton ja lukemattomia mahdollisuuksia sisältävä asia, että sinne siirtyminen olisi ehkä järjellä ajateltuna todellista. Tosin uskon että tässä tapauksessa paluu menneisyyteen ei enää onnistuisi, joten aikamatkustuksen tekevä ottaisi suuren riskin ja uhrauksen.

Nyt kysyn teiltä arvoisat Jatkoajan lukijat, mitä mieltä te olette? Olen antanut teille neljä vaihtoehtoa, valitkaa niistä yksi ja mieluusti perustelkaa kantanne. Odotan innolla näkemyksiä asiasta, kenties itsekin opin sieltä jotain ja näen näkökannan jota en ole aiemmin osannut pohtia. =)

Olkaa hyvät!
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suhtaudun aikamatkustukseen melko skeptisesti. Vaikka jokin aika sitten erää tiedemiehet tekivät joitain kokeita atomeilla, joita pystyttiin siirtämään johonkin aikaisempaan tilaan tms., niin on eri asia ihmistä ruveta siirtämään ajassa eteen-tai taaksepäin. Mutta mistäs sitä tietää mitä muutaman sadan vuoden päästä on keksitty.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Tätä olen monta kertaa miettinyt, ja tullut aina siihen lopputulokseen, että olisi mukava käydä sekä menneisyydessä että tulevaisuudessa. Siksipä vastasin luonnollisesti tuon vaihtoehdon 3.
Aikamatkailu vaikuttaa aika myyttiseltä jutulta, ja ehkä hiukan pelottavaltakin. Olisi mukava käydä katsomassa, miten ihmiset ovat eläneet 90-luvun alussa, tai miltä maailma tulee näyttämään 2000-luvun loppupuolella, ja niin edelleen.
 

Tormentori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mieluiten tulevaisuuteen. Menneisyydessä ei ole mitään minkä haluaisin uudelleen kokea tai muuttaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hassisen Koneen ja Sielun Veljien keikoille olisi kiva matkustaa. Samaten kokea 70-luku, 60-luku ja monet muut vuosikymmenet. Tulevaisuuden mielenkiinto on mielestäni taas siinä, että se selviää vain katsomalla ja odottamalla.

Ja aikamatkailuun suhtaudun skeptisesti. Madonreikäteorioista olen lukenut muutaman artikkelin, mutta tuo fysiikka ylitti meikäläisen käsityskyvyn ziljoona-kertaisesti, joten annoin olla. Uskoisin, että teoriassa aikamatkustus voisi ehkä toimia, mutta ei käytännössä. Emmehän ole vieläkään tavanneet kaduillamme tulevaisuudesta tulleita aikamatkaajia...

Ellei sitten Nostredamus ollut sellainen....

Jotenkin tuo aikamatkaaminen tuntuu siinäkin suhteessa utopialta, että mielestäni se edellyttäisi sitä että menneisyys ja tulevaisuus tapahtuisivat samanaikaisesti nykyisyyden kanssa joissain rinnakkaismaailmoissa... ja näiden rinnakkaismaailmojen välillä siirryttäisiin.... ei oikein tunnu järkeenkäyvältä, mikä lienee selittyy meikäläisen rajallisella älykapasiteetilla ja puuttuvalla mielikuvituksella.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Tollanen -60/-70 luku olis mukava elää uudelleen.
Suomi oli mielestäni parempi maa tuolloin. Rikollisuutta oli paljon vähemmän, opettajilla, kasvattajilla ja poliisilla oli valta puuttua yhteiskunnan- ja nuorison epäkohtiin.

Sosiaali tantat eivä olleet vielä pilanneet maatamme vapaankasvatuksen ja kaiken maailman siirtolaispaappomis ideologioillaan. Toisin sanoen Urkki takasin pitämään hallitus ja eduskunta kurissa ja nuhteessa.

Äänestin, menneisyys.
 

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Palaisin aikaan, jolloin Espoon liigajoukkueesta ei ollut kukaan kuullukaan ja valtakunnassa oli kaikki hyvin.
 

Rocco

Jäsen
Moni tämän päivän tuntemistasi ihmisistä voi olla tulevaisuudesta. Miettikääpä sitä!
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hömm, liekö sitten niin että olen muotoillut kysymykseni epäselvästi? Se on hyvin mahdollista kun kiire puski päälle, mutta ideana ei ollut niinkään se että matkustaisitko menneisyyteen vai tulevaisuuteen, vaan se että onko aikamatkustus mahdollista. Ja jos on, niin onko se mahdollista a) tulevaisuuteen b) menneisyyteen c) molempiin vai d) ei olleskaan mahdollista.

No ihan mielenkiintoisia kannanottoja täällä silti, mutta esittäkääpä silti mielipiteitänne, niin tieteellisiä kuin humpuukimaisiakin tuosta aikamatkustuksen mahdollisuudesta.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä se aikamatkailu taida olla mahdollista eikä se myöskään sellaiseksi muuttune.

Jos ajassa voisi matkustaa, tulee minusta kyseeseen lähinnä eri tyyppiset erotiikkapainotteiset keihäsmatkat menneisyyteen. Olivatko linnanneidot niin suopeita kuin annetaan ymmärtää? Vallitsiko luolamiesskenessä täysi promiskuiteetti? Entä minkälaiset saumat olisi viettää romanttista iltapuhdetta lännenmiesten vaimojen kanssa miesten ollessa sankaritöissä preerialla tai Wounded Kneessä?
 

Markus91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ei aikamatkustus ole eikä tule mahdolliseksi. En jaksa alkaa tässä nyt selittelemään mielipiteitäni tieteellisesti, mutta sanoohan sen jo maalaisjärkikin, aika kuluu vaan yksinkertaisesti eteenpäin, aina samaa tahtia. Miten muka voisi nyt tietää mitä tapahtuu vuonna 2010? Tai palata kymmenen vuotta taaksepäin elämään elämää, mahdotonta, ja tulee olemaan aina. Toki voi ennustaa ja veikkailla mitkä ovat vaikka seuraavat lottonumerot, toki aina joku osuu oikeaan, mutta aikamatkustus, se tulee olemaan aina mahdotonta.

(Mielenkiintoinen aihe kyllä, mutta minusta sen vastaus on täysin selvä)
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Sistis
Emmehän ole vieläkään tavanneet kaduillamme tulevaisuudesta tulleita aikamatkaajia...


Oletko ihan varma? Nimittäin mielisairaalat eri puolilla maapalloa ovat pullollaan ihmisiä, jotka visusti väittävät tulleensa tähän meidän aikaamme tulevaisuudesta. Mistäs sen tietää, notta jos vaikka joku noista "höyrypäistä" onkin tosissaan? Eihän tuollaista kuitenkaan kukaan suostu uskomaan.

Tästä aiheesta on muuten todella hyvä elokuva nimeltä 12 apinaa . Kannattaa katsoa, vaikka pääosassa onkin Bruce Willis.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Predator
Oletko ihan varma? Nimittäin mielisairaalat eri puolilla maapalloa ovat pullollaan ihmisiä, jotka visusti väittävät tulleensa tähän meidän aikaamme tulevaisuudesta. Mistäs sen tietää, notta jos vaikka joku noista "höyrypäistä" onkin tosissaan? Eihän tuollaista kuitenkaan kukaan suostu uskomaan.

Tuo on kyllä hyvä pointti. Pelottaa vaan, kuinka helvetin huonot ajat koittavat tulevaisuudessa, jos sieltä kerran ihmiset pakenevat vapaaehtoisesti pimpolan hoiviin. Luulisi siellä heidän tietävän, miten menneisyydessä kohdeltiin tulevaisuudesta tulleita. Eli siis teko on harkittu. Joku Future-fetissi lienee pukeutua pakkopaitaan ja napsia rauhoittavia nappeja pehmustetussa kopissa...

Niin, Nostradamus ja kaikki Raamatun profeetat lienee tulleet sieltä kanssa...
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Sistis
Eli siis teko on harkittu. Joku Future-fetissi lienee pukeutua pakkopaitaan ja napsia rauhoittavia nappeja pehmustetussa kopissa...


Niin se tulevaisuudesta tänne tuleminen on varmaankin harkittu homma - ties kuinka tärkeetä operaatiota ovat tulleet tänne hoitamaan. Mutta mitäs jos siinä "ajassaliikkumisprosessissa" aivot menevät jotenkin sekaisin? Laitteet eivät ehkä ole toimineet ihan niinkuin piti ja lopputuloksena on sitten pöpilään päätyvä, sekavia höpöttävä reppana.

Eikös aikoinaan joutunut rikossyytteeseen ja sitten myöhemmin suljetulle osastolle pehmeäseinäiseen huoneeseen tyyppi, joka pisti rahoiksi, kun osasi ennustaa joidenkin osakkeiden yllättävän kovan hintojen nousun? Miehen ilmoittamia henkilötietoja ei löytynyt mistään tietokannasta, sormenjäljistä ei ollut mitään hyötyä. Hän väitti tulleensa tänne vuodelta 2200-tai jotakin sinnepäin - ja tarkoituksenaan oli vaan saada helppoa rahaa ja jäädä sitten elämään leveästi tähän aikaan.
Äijä lienee edelleenkin hoidossa? Mitään selitystä asialle ei ole löytynyt...
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Viestin lähetti Tormentori
Mieluiten tulevaisuuteen. Menneisyydessä ei ole mitään minkä haluaisin uudelleen kokea tai muuttaa.

Totta.Tulevaisuuteen minäkin haluaisin.Mutta mikäli kaikki on ennalta määrätty niin eipä paljon kiinnostaisi nähdä minkälainen minä tai maailma olisi tulevaisuudessa.
Toisaalta voisi käydä jossain vuodessa 1300-1400 katsomassa ,minkälaista meininki oli silloin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kukapa ei haluaisi käydä 60-70-luvun Kaliforniassa testaamassa sex&drugs&rock n' roll-elämää, aitoa sellaista...Woodstockit, The Who, Led Zeppelin, Beatles...ja nähdä välillä joku Bobby Orr kaukalossa...

Aiempien vuosisatojen linnaneidot sensijaan eivät välttämättä näyttäisi Gwyneth Palthrowlta...meinaan hammashuollon puolesta ainakaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Predator
Hän väitti tulleensa tänne vuodelta 2200-tai jotakin sinnepäin - ja tarkoituksenaan oli vaan saada helppoa rahaa ja jäädä sitten elämään leveästi tähän aikaan.
Ei ole varmasti myöskään mitään uutta, jos joku/jotkut on jossain esittänyt mahdollisuuden että lentävät lautaset saapuvat maapallomme tulevaisuudesta. Eli nämä alukset eivät tulisikaan mistään kaukaa toiselta aurinkokunnasta vaan ihan meidän aurinkokunnastamme ja meidän planeetaltamme! Niiden miehistö olisi kaukaisen tulevaisuuden ihmisiä tai ehkäpä joku ihmisten rinnalle kehittynyt rotu. Kukapa tietää.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Ted Raikas
Ei ole varmasti myöskään mitään uutta, jos joku/jotkut on jossain esittänyt mahdollisuuden että lentävät lautaset saapuvat maapallomme tulevaisuudesta.

Niin tai jostakin ihmiselle tuntemattomasta ulottuvuudesta - siis ei sen kauempaa kuin täältä maapallolta?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Predator
Niin tai jostakin ihmiselle tuntemattomasta ulottuvuudesta - siis ei sen kauempaa kuin täältä maapallolta?
Oikeastaan tuo olisi minusta ehkä jopa järkevämpi selitys. En edelleenkään ole aivan vakuuttunut siitä että ajassa taaksepäin voisi enää palata. Olen hivenen skeptinen sen suhteen että menneisyys eläisi enää jossain olemassaolon tasolla, niin että sinne voisi fyysisesti siirtyä.

Niin, miksi mennä merta edemmäs kalaan? Meidän planeetassamme riittää tutkittavaa, myös niille jotka elävät ikäänkuin täällä mutta vain eri tasolla. Eikä ihminen varmasti ole vähiten mielenkiintoinen tapaus, meillä kuitenkin on kyky muokata ympäristöämme niin hyvässä kuin pahassakin. Kyyyllä sen luulisi naapuria kiinnostavan.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Menneisyydessä olisi mukava piipahtaa. Tulevaisuus tulee joka tapauksessa, päivä kerrallaan.

Voisin aloittaa käymällä vaikka vuodessa 1978. Olisi kiva nähdä Ässien voittavan Suomen mestaruus, kuunnella kun Eppu Normaali tekee vielä hyvää musiikkia ja Tankki Täyteen tulee ensimmäistä kertaa tv:stä.

Ja tätä aikamatkaa voisi sitten jatkaa vielä läpi 80-luvun. 90-luku on vielä liian lähellä. Varmaan sitten kun kuluu aikaa tarpeeksi, niin sekin vuosikymmen tuntuu hienolta. Aina ennen kaikki oli paremmin..
 
Olisihan sitä mukavaa käydä kattomassa 80-luvulla Iron Maidenin konsertti, Kärppien otteluita, Raipe loistossaan ja muutenkin yleiskuvaa sen ajan menosta. Tulevaisuudessa vois piipahtaa ihan vähäksikin aikaa....

Mutta silti aikamatkustus on täysin mahdotonta, Kukaan ei siihen kykene. Ainakaan liikkumaan eteenpäin. Seuraavan 100 vuoden aikana kukaan ei tule keksimään siihen vastausta.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Kuvitellaanpas että esim. minä pystyisin jonkinlaisella aikakoneella menemään ajassa taaksepäin vaikka 1920-luvun lopulle. Menisin sitten Itävaltaan ja tappaisin nuorukaisen nimeltä Adolf Hitler. Tuo teko voisi mullistaa täysin maailmanhistorian. Eikö olisi todennäköistä, että natsipuolue ei nousisi Saksassa valtaan, eikä toinen maailmansota ehkä syttyisikään? Juutalaisvainot jäisivät väliin, eikä Israel-nimistä valtiota olisi olemassakaan?
MUTTA, jos sota ei olisi syttynyt, niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä minun isäni ja äitini eivät olisi koskaan tavanneet (tapasivat ensimmäisen kerran sotilassairaalassa).
Joten minä jäisin siis syntymättä. Mutta jos minä en ole syntynyt, koska kävin tappamassa Hitlerin, niin miten minä olen voinut olla olemassa siellä tulevaisuudessa josta lähdin aikakoneella menneisyyteen?
Ei kerpele, tätä kun miettii niin voipi olla seurauksena kunnon päänsärky...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Predator
MUTTA, jos sota ei olisi syttynyt, niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä minun isäni ja äitini eivät olisi koskaan tavanneet (tapasivat ensimmäisen kerran sotilassairaalassa).
Joten minä jäisin siis syntymättä. Mutta jos minä en ole syntynyt, koska kävin tappamassa Hitlerin, niin miten minä olen voinut olla olemassa siellä tulevaisuudessa josta lähdin aikakoneella menneisyyteen?
Ei kerpele, tätä kun miettii niin voipi olla seurauksena kunnon päänsärky...

Tässähän kävisi siis niin, että kun käyt tappamassa Hitlerin, Aatun kuoltua sinä häviäisit samantein olemasta... tai sitten niin, että jäät Saksaan ja elät siellä... Toisaalta sitten kun tulee vuosi, jolloin sinä syntyisit, sinua ei syntyisikään... etkä siksi lähtisi tulevaisuudessa menneisyyteen tappamaan Adolfia, koska häntä ei olisi koskaan tullut tarvetta tappaa, kun tämä oli jo kuollut...

Eivätkös nuo hahmot tapaa toisiaan monenakin persoonana noissa 'Paluu Tulevaisuuteen' -leffoissa?

BTW: Preda, minuakaan ei olisi olemassa jos sotaa ei olisi tullut. Vaari ja mummo näet tapasivat talvisodan jälkeen, kun vaarin joukkue jäi lepäämään erääseen taloon uuden rajan puolelle saavuttuaan. Reservin vänrikki taisi olla haluttua riistaa silloin naisten keskuudessa...

Mielestäni Viipuri oli pieni menetys siitä, että saan nähdä HPK:n loistavaa kiekkoilua. ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös