”Kolkassa synkeän syntymämaan” – eli pidetään koko Suomi elinvoimaisena

  • 82 078
  • 797

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
@muti
Voitko selventää, miten asumistuki liittyy asuntotuloveroon? En pysynyt perässä teoriassasi.
Asumistulovero ilmeisesti siis tarkoittaa veroa siitä hyödystä jota saadaan vuokra-asumiseen nähden? Näin itse olen asian ymmärtänyt. Eli asumistulon vastapuoli, eli vuokra-asuminen (johon siis asumistuloa on pakko verrata), on liian korkealla tasolla, kiitos asumistuen.

Eli jos vuokra tällä hetkellä on vaikka 800€/kk, niin ilman asumistukea se saattaisi tippua muutaman vuoden aikajänteellä vaikka 500€/kk. Jolloin "asumistulo" ei ole lainkaan niin iso enää verrattuna vuokralla asumiseen.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Asumistulovero ilmeisesti siis tarkoittaa veroa siitä hyödystä jota saadaan vuokra-asumiseen nähden? Näin itse olen asian ymmärtänyt. Eli asumistulon vastapuoli, eli vuokra-asuminen (johon siis asumistuloa on pakko verrata), on liian korkealla tasolla, kiitos asumistuen.

Eli jos vuokra tällä hetkellä on vaikka 800€/kk, niin ilman asumistukea se saattaisi tippua muutaman vuoden aikajänteellä vaikka 500€/kk. Jolloin "asumistulo" ei ole lainkaan niin iso enää verrattuna vuokralla asumiseen.
Oykei, pääsin jäljille. Emmä silti epäilisi hetkeäkään etteikö tämä kateellinen kansa mielellään verottaisi tätäkin omistusmuotoa, oli vuokralla asuminen tuettua tai ei. Käytännössä tämä vero osuisi maaseudun halvalla ostettuihin(velattomiin) asuntoihin, koska Stadin ja muun ruuhka-Suomen kämpän "omistukset" ovat velkaisia ikuisesti.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Oykei, pääsin jäljille. Emmä silti epäilisi hetkeäkään etteikö tämä kateellinen kansa mielellään verottaisi tätäkin omistusmuotoa, oli vuokralla asuminen tuettua tai ei. Käytännössä tämä vero osuisi maaseudun halvalla ostettuihin(velattomiin) asuntoihin, koska Stadin ja muun ruuhka-Suomen kämpän "omistukset" ovat velkaisia ikuisesti.
Tuohon saisi sitten päälle "loma-asumistulon", jos omistat mökin, asunto-auton/vaunun tai veneen jossa nukkumapaikat, niin noihin voisi laittaa veron sen mukaan mitä asuminen vaikka hotellissa maksaisi. Ja tietysti heinäkuusta 4 viikon ajan ja sitten helmikuussa viikon ajan. Veneilyllä ehkä vähän kyseenalainen tuo helmikuu, mutta olisi siinäkin malli laajentaa veropohjaa.

Kiinteistövero on kyllä yksi parhaista muodoista hoitamaan tämä asia mielestäni ja sanoisin että se on kunnossa jo nyt. Ehkä kiinteistövero voisi jopa olla hieman korkeampi. Asumistuki pitäisi kyllä rukata kuntoon ensin ja sitten katsoa tarvitseeko tämän asian suhteen tehdä muita muutoksia.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiinteistövero on kyllä yksi parhaista muodoista hoitamaan tämä asia mielestäni ja sanoisin että se on kunnossa jo nyt. Ehkä kiinteistövero voisi jopa olla hieman korkeampi. Asumistuki pitäisi kyllä rukata kuntoon ensin ja sitten katsoa tarvitseeko tämän asian suhteen tehdä muita muutoksia.
Asuntotulon verotus oli Suomessa käytössä 73-92. Vuonna 1992 se sulautettiin kiinteistöveroon. Asuntotulon vero on siis jossain määrin sama asia kuin kiinteistövero.

Pohjimmiltaan kyse on siis siitä, että jos omistat asunnon ja vuokraat sen jollekin, niin joudut maksamaan vuokratulostasi veroa. Jos sitten otat asuntosi omaan käyttöösi, niin et enää maksakaan veroa vuokratulosta. Kämppä pysyy samana, mutta valtion verotulot tippuu. Talousoppineiden mielestä tämä ei ole hyvä juttu. Mutta keskivertokansalaisen on aika vaikea ymmärtää talousoppineiden ajatuksenjuoksua tässä asiassa, joten eipä taida ihan heti olla tuo vero tulossa takaisin.

Soininvaara selitti asian vuosia sitten blogissaan näin: Asuntotulon vero – Soininvaara
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kiinteistövero on kyllä yksi parhaista muodoista hoitamaan tämä asia mielestäni ja sanoisin että se on kunnossa jo nyt. Ehkä kiinteistövero voisi jopa olla hieman korkeampi. Asumistuki pitäisi kyllä rukata kuntoon ensin ja sitten katsoa tarvitseeko tämän asian suhteen tehdä muita muutoksia.
Toisaalta jos kiinteistöveroa korotetaan niin arvelisin että vuokrat nousisivat sen myötä myös. Ainakin viiveellä ja siellä missä asunnoilla on kysyntää.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se 0-50 kilometriä viikossa ajava ja satatonnia vuodessa tienaavako ei sun mielestä ansaitse samoja vähennyksiä? Jos näin, niin miksi ei? Mikä siitä autolla ajamisesta tekee niin hienoa, että sitä pitää saada tehdä veronmaksajien piikkiin?

Tottakai hän ansaitsee samat vähennykset kulkemistaan matkoista kuin toinenkin? Jos haluaa kokonaisuudessaan enemmän niin silloin pitää muuttaa kauemmas. Väitän että Suomessa ei näillä autoilun kuluilla kukaan aja muiden veronmaksajien piikkiin, päinvastoin. Se ei ole väärin että järjetöntä autoilun verotusta tullaan vähän vastaan silloin kun sitä autoa käyttää tulonhankintaan.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kiinteistöveron korotus ei nosta vuokria, ainakaan talousoppineiden mukaan.

Soininvaara väänsi tämänkin aikanaan rautalangasta: Kiinteistöveron korotus suosisi nuoria ja vuokralla asuvia – Soininvaara
Pakko se sanoa että on tuo Vihreiden oppinut kyllä fiksu mies, aiemminkin hänen juttujaan on tullut paljon luettua. Mutta kiinteistöveron korotus saattaa heijastua myös vuokriin, jos ensin nostetaan vuokria ja asumistuki seuraa samanverran perässä.

Näissä kaikissa "kysynnän ja tarjonnan mukaan"-vuokrajutuissa itseäni risoo erityisesti tuo asumistuki. Kyseessä ei ole aito kilpailullinen tilanne, vaan täysin vääristynyt "vapaan markkinan" irvikuva. Sinäsä asumistuki ei itseeni vaikuta (kuin korkeintaan välillisesti verotuksen kautta) eikä kilometrivähennyskään itseäni koske lainkaan (poislukien välillisesti verotuksen kautta), mutta silti aiheet kiinnostavat ja omaan hyvin vahvat mielipiteet kummastakin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Pakko se sanoa että on tuo Vihreiden oppinut kyllä fiksu mies, aiemminkin hänen juttujaan on tullut paljon luettua. Mutta kiinteistöveron korotus saattaa heijastua myös vuokriin, jos ensin nostetaan vuokria ja asumistuki seuraa samanverran perässä.

Näissä kaikissa "kysynnän ja tarjonnan mukaan"-vuokrajutuissa itseäni risoo erityisesti tuo asumistuki. Kyseessä ei ole aito kilpailullinen tilanne, vaan täysin vääristynyt "vapaan markkinan" irvikuva. Sinäsä asumistuki ei itseeni vaikuta (kuin korkeintaan välillisesti verotuksen kautta) eikä kilometrivähennyskään itseäni koske lainkaan (poislukien välillisesti verotuksen kautta), mutta silti aiheet kiinnostavat ja omaan hyvin vahvat mielipiteet kummastakin.
Minä vain kysyn että paljonko asumistuki nostaa uuden asunnon hintaa? Jos se ei nosta niin miten se vuokra laskisi sillä perusteella että asumistukea ei saada? Asunnolla on hintansa ja sille hinnalle pitää laskea jokin takaisinmaksuaika ja sitten pitäisi jossain välissä tienatakkin. Jos se asunnon hinta ei riipu asumistuen määrästä, niin tuskin se vuokrakaan riippuu. Joko siis vuokranantaja ottaisi takkiin, laskisi vuokraa ja takaisinmaksu, saati tienaaminen siirtyisi pidemmälle aikavälille, eli siis asuntoja ei vain enää tehtäisi, tai sitten pitäisi jollain ilveellä saada ne asuntojen hinnat alas.

Moni tuntuu pitävän asumistukea jonain lypsylehmänä, mutta kun oikeasti ottaisitte laskimen käteen niin voisi se aueta että ei ole.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se ei ole väärin että järjetöntä autoilun verotusta tullaan vähän vastaan silloin kun sitä autoa käyttää tulonhankintaan.
Jostainhan ne verot on kerättävä, mitkä törsätään idioottimaisiin vähennyksiin ja tukiin. Ei valtio verotuloja taikaseinästä saa, vaikka persu/kepukuplassa niin tunnutaan ajattelevan

Jo sen, että puolustelet matkakuluvähennyksiä "onnellinen asuminen" ja "kyllä ne verojakin maksaa" argumenteilla, pitäisi soittaa sulla jotain kelloja sen suhteen, että ei tämä matkakuluvähennys nyt ihan parasta taida olla. Jos siinä olisi jotain tolkkua, niin se olisi varmaankin myös helppo perustella. Nyt se tuntuu olevan enemmän sellaista "eihän tää järjestelmä nyt kovin hyvä ole, mutta kun mä ite hyödyn siitä pari hunttia kuussa, niin onhan se tosi hyvä".

Ei mulla tästä tämän enempää sanottavaa ole, etkä säkään tuskin mieltäsi muuta, joten eiköhän tämä keskustelu ollut tässä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minä vain kysyn että paljonko asumistuki nostaa uuden asunnon hintaa? Jos se ei nosta niin miten se vuokra laskisi sillä perusteella että asumistukea ei saada? Asunnolla on hintansa ja sille hinnalle pitää laskea jokin takaisinmaksuaika ja sitten pitäisi jossain välissä tienatakkin. Jos se asunnon hinta ei riipu asumistuen määrästä, niin tuskin se vuokrakaan riippuu. Joko siis vuokranantaja ottaisi takkiin, laskisi vuokraa ja takaisinmaksu, saati tienaaminen siirtyisi pidemmälle aikavälille, eli siis asuntoja ei vain enää tehtäisi, tai sitten pitäisi jollain ilveellä saada ne asuntojen hinnat alas.

Moni tuntuu pitävän asumistukea jonain lypsylehmänä, mutta kun oikeasti ottaisitte laskimen käteen niin voisi se aueta että ei ole.
Tähän on pakko huomauttaa että puhun asumistuesta väärin. Tarkoitan asumistuen lisäksi myös sitä osuutta jota saa (tai ainakin sai ennen sossusta, nykyään saattaa KELA maksaa?)

Ja tämä asia on PK-seudulla nimenomaan ongelma, erilaisilla tukihimmeleillä on saatu tilanne että vuokraa saa pyytää aika paljon, jopa niin paljon että perusduunia tekevällä ei ole varaa asua. Mutta jos satut olemaan moniongelmainen työtön nuori, joka asuu hesan keskustassa, saat tukea niin paljon että voit asua siellä missä monella muulla palkansaajalla ei ole rahaa. Ja tämä kaikki valuu vuokranantajien laariin, esimerkiksi VVO josta sattumoisin tietyt "ryhmittymät" saavat nostaa verottomia osinkoja.

Mutta itse kysymykseesi, jos sinä rakennutat maaseudulle omakotitalon, ei asumistuella ole vaikutusta. Jos rakennusliike rakentaa tietylle alueella (esim. Helsinki), asumistuki (tarkoitan myös muita tukia tässä kohtaa, jotka eivät kirjaimellisesti kuulu asumistukeen) nostaa kämppien tuotto-odotuksia, jolloin ne menevät isommalla hinnalla kaupaksi. Mutta siis näillä eri näköisillä tuilla pidetään liian korkeaa vuokratasoa yllä. Jos ihmisillä ei olisi varaa vuokria maksaa ja kämpät tyhjentyisivät, tulisi tilanne että vuokrakämpät olisivat tyhjillään tai niitä vuokrattaisiin alemmilla hinnoilla. Tälläisten seikkojen takia on täyttä perseilyä puhua kysynnästä ja tarjonnasta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä vain kysyn että paljonko asumistuki nostaa uuden asunnon hintaa? .

Tuskin voi sanoa, että 589 euroa tai 8 prosenttia. Vaihtelee, ja paljon. Mutta jos otetaan Helsinki esimerkiksi tässä ja nyt (ei siis vaikkapa vuonna 2051), asumistuki lisää asuntojen kokonaiskysyntää. Vaikkapa 1 500 euroa nettona tienaava kuuden hengen perhe voi muuttaa Helsinkiin, ja hakea asumis- ja toimeentulotukea. Yksin asumistuesta saa arviolta noin 1095.20 euroa vuokraan, joka on alla olevassa esimerkissa 1 600 euroa kuukaudessa:

https://asiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication

Toimeentulotuesta saa lisäksi niin asumistukea kuin rahaa ruokaan jne.

Koska yhteiskunta maksaa esimerkkiperheen vuokran lähes kokonaan (lisää siis toimeentulotuesta), Helsinkiin muuttaminen on helppoa. Pienillä tuloilla tai tuilla pääsee asumaan. Kokonaiskysynnän kasvu nostaa vuokria. Kuten @muti yllä toteaa, tämä vaikuttaa asuntojen hintoja nostavasti, koska sijoittajat ovat valmiita maksamaan asunnosta markkinahinnan, joka puolestaan nousee tuotto-odotuksen noustessa.

Tuotto-odotuksia nostaa sekin, että Suomessa maksetaan asumistukea tarvittaessa suoraan vuokranantajan tilille. Näin riski pienenee. Tämä kiinnostaa nykyään myös ulkomaalaisia sijoittajia, jotka ostavat asuntoja mm. Helsingistä nipussa.

e: lisäinfoa asumistuen vaikutuksesta asunnon hintaan löytyy mm. alta

Professori Virén: asumistuki nostaa vuokratasoa ja asuntojen hintoja - Arvopaperi
Asumistuen kapitalisoituminen asuntojen hintoihin – Soininvaara
http://staff.etla.fi/maattanen/HousingAssignment.pdf
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Siinä missä työmatkahennyksen voi vielä nähdä poliittisena kysymyksenä eli osittain mielipideasiana, niin tämä asumistuki on ihan kysymys taloudellisesta ymmärryksestä tai sen puutteesta. Oskua lainatakseni kysymys on pro market vs pro business/AY.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä olisi kiva nähdä faktat. Ihan oikeasti.

Yleinen todellisiin lukuihin perustuva käsitys kun on, että 500-700 km viikossa enemmän ajavat ja bensaa/dieseliä käyttävät ja useammin autonsa vaihtavat, maksavat enemmän veroja kuin vastaavalla tulotasolla kaupungissa asuvat. Kannattaa muistaa, että työmatkavähennys tehdään tuloista, ei veroista, ja se ei sen takia ole maksimissaankaan kovin suuri. Sähköauto on sitten eri asia, mutta kovin soveltumaton näyttää olevan Suomen talveen, eikä niitä senkään takia juuri vielä ole.

Kuten sanoit, vähennys tehdään tuloista ei veroista. Siksi mitkään polttoaineverot ym eivät liity työmatkavähennyksiin millään tavalla. Henkilö A joutuu kulkemaan autolla eikä hän saa vähennyksiä. Henkilö B kulkee myös autolla, mutta hän saa vähennykset. Samoilla tulotasoilla B hyötyy A:n vähennyskelvottomuudesta. Välillisesti A siis tukee B:tä.
Suomi on tietysti vapaa maa ja Sekä A että B voivat valita asuin- ja työpaikkansa vapaasti, mutta yleisesti ottaen kaikki kikkailun mahdollistamat verotusmuodot ovat typeriä.

Otetaas tämäkin väärä käsitys erikseen.

Lähipiiristä A osti maalta ison asunnon vuonna 2002 hintaan 211 000 euroa....

Valitettavan harvalla on mahdollisuus ostaa mitään asuntoa Helsingistä. PK-seudun vuokrahinnat ovat selvästi maaseutua korkeammat eikä tässä nyt pitäisi olla mitään epäselvää.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kuten sanoit, vähennys tehdään tuloista ei veroista. Siksi mitkään polttoaineverot ym eivät liity työmatkavähennyksiin millään tavalla. .

Tarkastelin kysymystä kokonaisverotuksen kautta. Jos ajaa säännöllisesti vuosia 500-700 km enemmän viikossa, maksaa enemmän veroja sekä polttoaineen, että autoon liittyvien hankintojen kautta. Kokonaisverotus on oikea tapa arvioida, saako henkilö todellista hyötyä työmatkavähennyksestä, vai maksaako hän työmatkavähennys huomioiden enemmän veroja.

Valitettavan harvalla on mahdollisuus ostaa mitään asuntoa Helsingistä. PK-seudun vuokrahinnat ovat selvästi maaseutua korkeammat eikä tässä nyt pitäisi olla mitään epäselvää.

Totta. Juuri yllä kertomastasikin syystä pääkaupunkiseudun ulkopuolisetkin veronmaksajat tukevat pääkaupunkiseudun asumista vuodessa mm. asumistuen ja toimeentulotuen muodossa.

Duunarin tai duunariperheen ja keskituloisten kannalta on ongelma, että Helsingin vuokrat ovat nousseet monilla yli maksukyvyn. Ongelman tunnustavat käytännössä kaikki. Ratkaisujakin ammattilaiset löytävät:

HS: Helsingin keskustassa asuminen alkaa olla liian kallista sinkuille ja lapsiperheille - "Ei tässä mitään järkeä ole"

Korkeat hinnat johtuvat vuokrakämppien niukkuudesta. Toimivat markkinat edellyttäisivät, että meillä olisi kämppiä tyhjillään, silloin olisi vuokralaisen markkina

Tarjontaa pitäisi kaikin mahdollisin keinoin lisätä
 
Viimeksi muokattu:

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarkastelin kysymystä kokonaisverotuksen kautta. Jos ajaa säännöllisesti vuosia 500-700 km enemmän viikossa, maksaa enemmän veroja sekä polttoaineen, että autoon liittyvien hankintojen kautta. Kokonaisverotus on oikea tapa arvioida, saako henkilö todellista hyötyä työmatkavähennyksestä, vai maksaako hän työmatkavähennys huomioiden enemmän veroja.



Totta. Juuri yllä kertomastasikin syystä pääkaupunkiseudun ulkopuolisetkin veronmaksajat tukevat pääkaupunkiseudun asumista miljardeilla vuodessa mm. asumistuen ja toimeentulotuen muodossa.

En ole nyt viime aikoina tarkkoja laskelmia tehnyt, mutta yleisesti auton kustannuksista noin puolet on muuttuvia (lähinnä bensiini, mutta myös suuremmasta käytöstä johtuvat useammat huollot ym) ja puolet eivät ole ajokilometreihin sidonnaisia (vakuutukset, verot, katsastusmaksut, iso osa auton arvon alenemisesta ja huolloista yms). Se, että ajaa viisi kertaa enemmän ei viisinkertaista auton kustannuksia eikä siihen liittyviä suoria ja välillisiä veroja.
En myöskään osaa sanoa, että mikä on se prosentuaalinen (tai euromääräinen) korvaus minkä sanotaan nyt 700km/vk ajava saa keskimäärin matkavähennyksistä suhteessa auton käytön kustannuksiin (10%, 20% vai mitä?), mutta on se silti varmasti enemmän kuin 0% (= 0 euroa), minkä suurin osa pk-seudulla ja kehyskunnissa asuvista saa.


Tähän jälkimmäiseen sen verran, että noiden asumistukien ym maksamiseen osallistuvat työssä käyvät kaupunkilaiset yhtä lailla. Siis ne, jotka eivät näistä etuksista nauti. Se on toki totta, että tukien varassa kannattaa olla mielummin kaupunkilainen kuin maalainen. Tämä tosin ei ole enää maaseutu vs kaupunki -vääntö vaan enemmän sosiaalipoliittinen asia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En myöskään osaa sanoa, että mikä on se prosentuaalinen (tai euromääräinen) korvaus minkä sanotaan nyt 700km/vk ajava saa keskimäärin matkavähennyksistä suhteessa auton käytön kustannuksiin (10%, 20% vai mitä?), mutta on se silti varmasti enemmän kuin 0% (= 0 euroa), minkä suurin osa pk-seudulla ja kehyskunnissa asuvista saa.

Kyllä se on enemmän kuin 0 %. Mistä alkaen muuten suurin osa pääkaupunkiseudulla ei ole saanut vähentää HSL:n kuukausilippua tms? Aah, taitaa olla niin, että pitää olla lähes 1 000 seutulippu?

Oman näkemykseni olen tuonut esille, ja sen mukaan kalliin verotuksen takia 600 km/vko lisää työmatkoja ajavan todelliset matkakulut menevät miinukselle työmatkavähennyksen jälkeenkin, jos auton polttoaineena on bensa tai diesel ja auton lisäkilometrit huomioidaan auton uusimistarpeessa. Tarkat luvut riippuvat autosta, auton kulutuksesta, päästöistä ja auton hinnasta.

Tähän jälkimmäiseen sen verran, että noiden asumistukien ym maksamiseen osallistuvat työssä käyvät kaupunkilaiset yhtä lailla. Siis ne, jotka eivät näistä etuksista nauti. Se on toki totta, että tukien varassa kannattaa olla mielummin kaupunkilainen kuin maalainen. Tämä tosin ei ole enää maaseutu vs kaupunki -vääntö vaan enemmän sosiaalipoliittinen asia.

Ymmärsin itse, että mainitsemiini veronmaksajiin kuuluisivat myös työssä olevat kaupunkilaiset.

Palaillaan, nyt muita asioita.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Matkakulujen omavastuu on 750€ (Maksimi 7 000€), eli vasta jos kuukausilippu/-kulu on yli 68€/kk, pääsee vähennyksille.

(Omasta autosta korvaus on 0,24€/km).
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En ole innostunut mistään kokonaisverotus-argumentoinnista vaan pidän sitä argumentaatiovirheenä. Yhtä hyvin sanotaan että vaikka google kiertäisi miljardeja veroa niin he eivät yhteiskunnan tukia ja palveluita käytä ja ovat siten nettomaksaja. Tässä yhteiskunnassa on eläkeläisiä, lapsia ja sairaita jotka eivät omaa elämistään maksa vaan ovat sosiaalitukien varassa (eläkeläisissä on pieni vähemmistö joka on työuransa aikana ansainnut omat eläkkeensä), joten lähtökohtaisesti työssäkäyvien osa on kustantaa yhteiskunnan palvelut.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Matkakulujen omavastuu on 750€ (Maksimi 7 000€), eli vasta jos kuukausilippu/-kulu on yli 68€/kk, pääsee vähennyksille.

(Omasta autosta korvaus on 0,24€/km).

Minulta unohtui mainita tämä. Kiitos tarkennuksesta!

Yksi mielenkiintoinen erikoisuus tässä on esim se, että omalla kohdallani oman auton käyttö olisi halvin liikkumismuoto.

Laaja seutulippu maksaa 1175eur/v ja oman auton käyttö 11(kk)*22(pv)*13(km)*0,24(eur/km) = 755,04eur. Miinus omavastuut.

Kumpaa luulette, että syynätään tarkemmin? Omaa autoa vai HSL:n kausilippuja....
 

Tuamas

Jäsen
Minulta unohtui mainita tämä. Kiitos tarkennuksesta!

Yksi mielenkiintoinen erikoisuus tässä on esim se, että omalla kohdallani oman auton käyttö olisi halvin liikkumismuoto.

Laaja seutulippu maksaa 1175eur/v ja oman auton käyttö 11(kk)*22(pv)*13(km)*0,24(eur/km) = 755,04eur. Miinus omavastuut.

Kumpaa luulette, että syynätään tarkemmin? Omaa autoa vai HSL:n kausilippuja....

Halvimman mukaan mennään.

Toki en usko että 5,04€ vähennystä verotettavaan tuloon yksikään verovirkailija katsoisi sekuntiakaan.
 

TheKeijo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasainen sarja
Halvimman mukaan mennään.

Toki en usko että 5,04€ vähennystä verotettavaan tuloon yksikään verovirkailija katsoisi sekuntiakaan.

Tässähän on se, että oman auton käyttö on lähtökohtaisesti kalliimpi joten virkailija ottaa annettuna tuon julkisen hinnan eikä lähde tarkastamaan muuta.
 

Tuamas

Jäsen
Tässähän on se, että oman auton käyttö on lähtökohtaisesti kalliimpi joten virkailija ottaa annettuna tuon julkisen hinnan eikä lähde tarkastamaan muuta.

Siis toki näin, mutta jos itse ilmoittaa oman auton ja hakee 5,04€ vähennyksen verotettaviin tuloihin, ei järjestelmä väräytä evääkään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En ole innostunut mistään kokonaisverotus-argumentoinnista vaan pidän sitä argumentaatiovirheenä. Yhtä hyvin sanotaan että vaikka google kiertäisi miljardeja veroa niin he eivät yhteiskunnan tukia ja palveluita käytä ja ovat siten nettomaksaja.

Eihän sinun tarvitse kokonaisverotuksesta innostua, mutta kun et näe kokonaiskuvaa, syntyy yllä olevaa huttua. Se mistä oli kyse, selviää alta:

Kysehän on siitä, että tuon 500-700km viikossa ajavan vähennykset maksaa se, joka asuu lähempänä työpaikkaa

Jotta ernestipotsi olisi väitteessään oikeassa, tulisi 500-700 km viikossa työajoa ajavan saada työmatkakulujen vähennysoikeudesta enemmän verotuksellista etua, kuin hän maksaa työmatkakulujen kustannuksista lisää muita veroja. Mikäli huomioitaisiin vain työmatkakulujen verovähennysoikeus valtiolta saamatta jääneinä veroina ilman, että huomioidaan samalla työmatkakuluista aiheutuvien kustannusten lisääntyneet verotulot valtiolle, lähestytään Rinteen ja Lin ymmärrystä valtion taloudesta ja veroista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös