Ässien markkinointi ja ottelutapahtuma

  • 355 718
  • 1 982

Surprise Me

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gus Polinski - Polka king of the midwest
Vai että omat eväät jaahalliin? En tiedä syödäänkö Vaasassa omia sämpylöitä jäähallissa mutta epäilen, että Isomäen saanerttu halli kaikkine palveluineen saattaa jättää Sulo Vileeneiden Tupperware kipot kotiin.
Tuo kausikortti business on kuitenkin aika pientä kikkailua, varsinkin seisomakatsomon kohdalla, jos verrataan yritysmyyntiin. Aitiot, yrityksille myydyt kausarit, pikkujoulupaketit, sauna-aitio tms ovat niitä elementtejä joilla tehdään rahaa.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Raumalla oli kuluvaksi kaudeksi 80 eurolla seisomakausikortti. 80 euroa 80-vuotisjuhlakaudeksi.

Ei kuitenkaan ole taloudellisesti järkevää pitää tuota hintaa pitkään, joten Raumalla jalostettiin kamppista - jokainen käyty ottelu vähentää seuraavan kauden kausarin hintaa.

Jos käyt jokaisessa kotiottelussa on seuraavan kauden kausi kohtuullinen 120€ tms. Nerokasta.
 

TryOut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Toronto Maple Leafs
Oho, täällähän on nähty yön parasta kiekkoviihdettä vaasalaisen talousgurun aloitteesta. Eipä uskoisi näin vilkkaan CHL-viikonlopun ja World-Cup - huuman keskellä!

En haluaisi olla ilonpilaaja...

Arvoisa Pat, aluksi muutama fakta:

- Ässien alkavan kauden budjetoiduista tuloista (n.6.2 Me) vain noin 29 % (n. 1,8 Me) koostuu pääsylipputuloista.
- Yleisötavoite 5000 henkilöä.
- Näillä parametreilla laskettuna on lipun keskihinta noin12€.
- "99-kausareiden" osuus kokonaiskatsojamäärästä on noin 26%.

Ei faktoja, mutta valistuneita veikkauksia:

- Viime vuonna halvat seisomakausikortit eivät vaikuttaneet juurikaan istumakausikorttien myyntiin (verrattuna aiempaan).
- Halpojen lippujen myötä peleissä kävi keskimäärin ainakin 500 katsojaa enemmän, kuin muuten olisi käynyt.

Eli kiteytettynä:

- Työtön hitsarikin osaa laskea, että noiden halpojen kausikorttien osuus kokonaistulovirrasta, on kuin hyttysen mälli vaasalaisen kauppaopiskelijatytön
reisillä.
- Vähän paremmalla matikkapäällä varustettu pohjalainen osaa varmasti laskea myös sen, montako makkaraa noille "ylimääräisille" 500:lle katsojalle pitää
myydä, jotta lipun keskihinnassa "menetetty" tulo saadaan katettua.
- Jos Ässien tulos tulevalta kaudelta menee perseelleen, on syynä joku muu, kuin epäonnistunut lipunmyynti.

Muistan, kun tätä samaa keskustelua käytiin kiivaasti jo kuukausi sitten jossain muussa ketjussa, johon Pat itsekin aktiivisesti osallistuit.
Lähes kaikille muille tuli selväksi se, mistä Ässien viime vuoden heikko tulos johtui. Alla vielä lainaus toimitusjohtajan tekstistä:

- Suurimmat syyt tappiolliseen tilikauteen olivat huono urheilullinen menestys sekä ennakoitua suuremmat taloudelliset panostukset Porin jäähallin peruskorjaukseen ja saneeraukseen, Ässien toimitusjohtaja Jukka Hirsimäki kommentoi.

Tämä kaikki on myös luettavissa Ässien tilinpäätöstiedoista (jos/kun nämä asiat ovat Pat Sinulle tuttuja). Nämäkin löytyvät Ässien kotisivuilta.

Ymmärrän, että Sinua jurppii, kun Vaasassa ei ole mahdollista toteuttaa moisia toimenpiteitä. Mutta muista, että aina voit ottaa omat eväät Kuparisaareen, kompensoidaksesi kallista lipun hintaa.

Lopuksi vielä kaksi faktaa:

- Ässät on edelleen luokitukseltaan ja talouden tunnusluvuiltaan top-5 seura Liigassa.
- Ei, et pysty olemaan tuolla ajatuksenjuoksulla ilonpilaaja - ainakaan minulle.

Ja Aivan lopuksi vinkki:

- Ei kannata Pat jatkaa juomista tänään, että pääset maanantaina pirteänä sinne tuloksentekoon...
 

Tuamas

Jäsen
Halvat kausikortit ovat ennen kaikkea sekä pitkän että lyhyen tähtäimen markkinointia.

Jokainen Isomäessä käynyt muistaa ajan, kun menestys oli keskinkertaista ja seisomakatsomo tyhjä normipeleissä.

Isomäen seisomakatsomo on merkittävä osa Ässien brändiä, jos se on lähes tyhjä, menee brändilupaus viemäristä alas arkipeleissä.

Tiivistettynä,
Lyhyen aikavälin markkinointitavoitteet:
- halli täynnä --> parempi tunnelma --> brändilupaus täyttyy --> yrityksille helpompi myydä kalliimman kategorian elämystuotteita (aitiot, ravintolapaikat, mainonta)
- enemmän väkeä --> enemmän oheismyyntiä

Pitkän aikavälin markkinointitavoitteet:
- halli täynnä --> ylläpidetään brändiä
- saadaan kokonaan uusia asiakkaita hallille --> sitoutetaan asiakkaiksi --> kasvatetaan asiakaspohjaa
- opetetaan ihmiset käyttämään hallin uusittuja palveluita sekä saadaan uutta väkeä näkemään ja kokemaan uusittu halli
- seisomakatsomo säilyy osana brändiä ja on taloudellisesti sekä imagollisesti tarkoituksenmukainen. Ennen kampanjaa seisomakatsomon brändi- ja taloudellinen arvo oli useimmissa peleissä negatiivinen.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Täällähän on täysi hulina päällä kun jonkun divarijengin pää-äänenkannattaja luulee tietävänsä miten urheiluseuraa kannattaa pyörittää. Toivottavasti Vaasassa on nyt nukuttu yö hyvin ja uneksittu siitä mahdollisesti jo ensi vuosikymmenellä saavutettavasta puolivälieräpaikasta.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hyvät pointit @Tuamas :lla yllä.

Kausikorttia myytäessä kuluttajalle, on sen ensimmäisen kortin myyminen haasteellisinta. Jatkossa moni näistä 99€ kausikortin ostajista jää kausikorttiasiakkaiksi, ja ajan myötä alkaa toteutua siirtymää seisomakatsomosta istumakatsomon kausikortin haltijaksi. Uskon että tämä näkyy jo jopa tämän kauden kausikorttien myynnissä. Ilman suurempaa tutkimustakin pystyy sanomaan, että luonnollinen liike kuluttajien katsomokäyttäytymisessä on seisomakatsomon kautta istumapaikoille, liike toiseen suuntaa on jokseenkin olematonta.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Tuskin ensi vuonna enää 99E kausareita on mutta korotus on varmasti maltillinen, esim 129 tai 149 euroa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Heh jollain oli unohtunut korkki auki.

Olettekos kukaan miettineet, että miten nerokas tuo Ässien suunnitelma olikaan. Jo nyt Ässien tarjoama vaihtoehto on halvempi kuin Nelosen Ruutu. Lisäksi TV-soppari menee kohtapuoliin uusiksi ja siellä on paineita vain yhteen suuntaan ja se on alas. Halvempi hinta taas tarkoittaa todennäköisesti myös halvempaa hintaa kuluttajalle. Ässät on tuossa vaiheessa ehtinyt tällä 99€ hinnalla sitouttaa suuren joukon kannattajia maksamaan sen 99€ jatkossakin nimen omaan Ässille, eikä vain TV yhtiölle. Mielestäni tässä voisi aistia täysin päinvastaista kuin mitä toveri Pat tuolla meuhkasi, Ässät nimen omaan on tainnut toimia tässä todella viisaasti ja pitkäjänteisesti.
Muilla tulee eteen tämän ongelman huomaaminen kun seuraava sopimus tulee voimaan, koska sen jälkeen tulee ne TV rahat putoamaan suuresti ja samalla taas se TV-yhtiö saa poljettua sitä hintaa kaikista matseista ja niiden näkyvyydestä hyvinkin kilpailukykyiseksi, sen lipun hintaan suhteutettuna. Tätä vastaavaahan nähtiin aivan Ruutu diilin alkuaikoina, kun hinta oli juurikin tuota 100€ luokkaa per kausi, mikä ei tokikaan riittänyt kattamaan Nelosen menoja, mutta sillä kyllä saatiin ihmiset pois jäähalleista, koska se hinta per peli oli todella alhainen. Tuo aivan vastaava tulee toistumaan uuden sopimuksen saapuessa, Ässät vain on jo silloin edellä.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
On tuossa yksi mutta. Kuinka monta uutta asiakasta osti tuon 100e kausikortin vai kerkesikö innokkaimmat kannattajat napata ne?
Näin karkeasti mietittynä seisomakatsomon täyttöprosentti on tainnut olla viimevuosina arkipeleissä ääripäät huomioiden jotain 30-60% luokkaa, joka tarkoittaa 700-1250 ihmistä. Viime kaudeksi tuollaisia lukuja lähdettiin parantamaan, ja kapasiteetti on nyt noin 2000 luokkaa, ja täyttöprosentti oli varmaan kokoajan yli 80%. Nopeasti ynnäiltynä tuo tekee muutama sataa ihmistä enemmän, kuin mitä se ennen on ollut. Nämäkin ihmiset omaavat varmasti kavereita ja tuttuja, jotka sitten irtolipuilla vaikka tulevat seuraksi matsiin ja kenties ensi kaudeksi hommaavat itsekin kortin. Sanoma leviää ja ilmiötä aletaan kutsua buumiksi.

Onhan tuossa tosiaan pointtia, innokkaimmat fanit varmasti etunenässä ostavat kortin, mutta varmasti mukana on myös paljon uutta kansaa. Fakta on kuitenkin se, että kortteja myydään rajallinen määrä tiettyyn pisteeseen tai aikaan mennessä (tänä vuonna tuo 1350~) ja yli jääneet joko jäävät kotiin tai sitten tulevat irtolipuilla. Se on ainakin varmaa, että somessa ym. näitä yleisölukuja ja tunnelmaa ihastellaan ja sitten näitä uusiakin ihmisiä alkaa vähintään irtolipuilla käymään katsomassa menoa. Kenties.
 

Tuamas

Jäsen
On tuossa yksi mutta. Kuinka monta uutta asiakasta osti tuon 100e kausikortin vai kerkesikö innokkaimmat kannattajat napata ne?

99€ kausareita myytiin käytännössä määräaika, ei -määrä.
Sitten hintaa nostettiin ensin 149 euroon ja lopulta 199 euroon.

Lisäksi seisomakatsomon aikaisempien vuosien myytyjen kausikorttien määrä oli luokkaa naurettava (oliko se 150-200) ja näistäkin suurin osa ei ollut täysihintaisia.

Tuo myytyjen kausikorttien määrä on käsittääkseni selvästi korkeampi kuin seisomakatsomon keskimääräinen myyty lippumäärä.
 

Kumura

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuo myytyjen kausikorttien määrä on käsittääkseni selvästi korkeampi kuin seisomakatsomon keskimääräinen myyty lippumäärä.
Oman havainnon ja arvion mukaan ennen viime kautta katsomossa seisoskeli usein arkipelissä noin 200 ihmistä. Näytti siis täysin tyhjältä. Viime vuonna noin 1000. Ja myytyjä oli siis selvästi enemmän. Ja määrät olivat tietysti viikonloppuna suurempia, mutta samassa suhteessa.
 

Bacon

Jäsen
Joo siinä tapauksessa, jos seisomakatsomo on ollut noin tyhjänä, niin tuo on ihan pätevä keino saada sinne porukkaa ja luvuista päätellen sinne on niitä uusia asiakkaita ilmestynyt. Onhan se paljon helpompi niille uusille asiakkaille myydä jatkossakin sitä ottelutapahtumaa, kun ovat olleet täydessä hallissa, jossa tunnelma on hiukan eri kuin 2500 katsojan ottelussa. Eikä tuosta nyt mitään suurempia tappioitakaan tule, jos vertaa ennen kampanjaa myytyihin lukuihin. Toki olettaen, ettei istumakatsomosta ole siirtynyt huomattavia määriä seisomakatsomoon tämän tarjouksen johdosta, mutta siihen en usko.
 

luotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Die Mannschaft, Bayern München
Ottelua eilen uudelleen katsoessa kuului taustalta tuo onnittelulaulu Harrille, jolloin selostajakin noteerasi tilanteen ja kertoi, että hänelle jäi vaan epäselväksi, ketä siinä onniteltiin. Hieno ele joka tapauksessa Jullelta ja Ässiltä. Seuraavaksi sitten vielä Harriakin suurempi patasydän Leo-Pekka estradille.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Tähän ketjuun muuten sopinee mainita, että mene ja tiedä sitten Vainosesta ja kumppaneista, mutta ainakin Ruudun kautta katsottuna se on Julle Kallio, joka on eniten petrannut liikettään viime kaudesta *hymiö*
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Ottelua eilen uudelleen katsoessa kuului taustalta tuo onnittelulaulu Harrille, jolloin selostajakin noteerasi tilanteen ja kertoi, että hänelle jäi vaan epäselväksi, ketä siinä onniteltiin. Hieno ele joka tapauksessa Jullelta ja Ässiltä. Seuraavaksi sitten vielä Harriakin suurempi patasydän Leo-Pekka estradille.
No kyllä on ihme heppu tuo selostaja jos ei Harria tunnistanut. Ei taida olla jääkiekkoihmisiä.
 

Sökö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Heh jollain oli unohtunut korkki auki.

Olettekos kukaan miettineet, että miten nerokas tuo Ässien suunnitelma olikaan. Jo nyt Ässien tarjoama vaihtoehto on halvempi kuin Nelosen Ruutu. Lisäksi TV-soppari menee kohtapuoliin uusiksi ja siellä on paineita vain yhteen suuntaan ja se on alas. Halvempi hinta taas tarkoittaa todennäköisesti myös halvempaa hintaa kuluttajalle. Ässät on tuossa vaiheessa ehtinyt tällä 99€ hinnalla sitouttaa suuren joukon kannattajia maksamaan sen 99€ jatkossakin nimen omaan Ässille, eikä vain TV yhtiölle. Mielestäni tässä voisi aistia täysin päinvastaista kuin mitä toveri Pat tuolla meuhkasi, Ässät nimen omaan on tainnut toimia tässä todella viisaasti ja pitkäjänteisesti.
Muilla tulee eteen tämän ongelman huomaaminen kun seuraava sopimus tulee voimaan, koska sen jälkeen tulee ne TV rahat putoamaan suuresti ja samalla taas se TV-yhtiö saa poljettua sitä hintaa kaikista matseista ja niiden näkyvyydestä hyvinkin kilpailukykyiseksi, sen lipun hintaan suhteutettuna. Tätä vastaavaahan nähtiin aivan Ruutu diilin alkuaikoina, kun hinta oli juurikin tuota 100€ luokkaa per kausi, mikä ei tokikaan riittänyt kattamaan Nelosen menoja, mutta sillä kyllä saatiin ihmiset pois jäähalleista, koska se hinta per peli oli todella alhainen. Tuo aivan vastaava tulee toistumaan uuden sopimuksen saapuessa, Ässät vain on jo silloin edellä.

Tämä mullakin tuli mieleeni, että mm. Pat on tainnut unohtaa sen, miten paljon porukkaa jäi kotiin katsomaan televisiosta matseja. Jääkaappi lähellä, röhnöttää sohvalla, käsi housunkaulukseen jne. Ässät päätti näyttää televisiolle persettä ja löi hinnan viimesen päälle houkuttelevaksi, jotta saatiin porukkaa aktivoitua. Ja nimenomaan siihen oheismyyntiin sitä rahaa saadaan, kun sieltä kotisohvalta ne nyt ei ainakaan lähde hallille hakemaan edes sitä kahvia.

Ja kuten moni täällä sanoi jo viime kaudella, että tuli ihan eri meiningillä käytettyä rahaa hallilla, kun ei ollut puolen vuoden ruokabudjettia lyöty kausariin, tai vielä pahemmin käytetty sitä kaikkea taskunpohjalta siihen irtolippuun.

Saattaapa olla suurimmalla osalla seuroista edessä tuo hintojen lasku, jos uusi tv-sopimus menee tuolla @BlackWolf :in mainitsemalla tavalla.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Tiedättekö mikä viikko nyt käynnistyi? No tietenkin KeToLa-peliviikko. Ehkä Ässien markkinointi voisi rakentaa tästä jotain pientä....*hymiö*
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olisikohan mahdollista saada seisomakatsomon alaosan kulmiin myyntipisteet, sellaiset kärryt mitä käytävilläkin, joista saa esim hodaria, limua ja jotain pientä purtavaa? Monet viettävät erätauon seisomakatsomossa ja seisomakatsomon yläosa on monesti aika tukossa, mutta alaspäin olisi väljempää liikkua.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Olisikohan mahdollista saada seisomakatsomon alaosan kulmiin myyntipisteet, sellaiset kärryt mitä käytävilläkin, joista saa esim hodaria, limua ja jotain pientä purtavaa? Monet viettävät erätauon seisomakatsomossa ja seisomakatsomon yläosa on monesti aika tukossa, mutta alaspäin olisi väljempää liikkua.

Taitaa olla sinällään turhaa, koska ne jotka viettävät koko erätauon seisomakatsomossa, eivät joka tapauksessa ole aikeissakaan ostaa yhtään mitään. Tällaisia ihmisiä on paljon, olen vuosien saatossa itsekin kuulunut näihin, ja on viettänyt lukuisia erätaukoja ihan vain paikallani seisomakatsomossa. Etenkin silloin kun katsojia on 5000+ niin ensinnäkään sitä ei vain halua joutua etsimään uutta paikkaa seisomakatsomossa, jos hyvän on saanut.. jos joku haluaa hakea jotain, niin kyllä hän sitten käy takana olevilla kioskeilla ja nykyään laajennusosakin jo palvelee..
 

luotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Die Mannschaft, Bayern München
Taitaa olla sinällään turhaa, koska ne jotka viettävät koko erätauon seisomakatsomossa, eivät joka tapauksessa ole aikeissakaan ostaa yhtään mitään. Tällaisia ihmisiä on paljon, olen vuosien saatossa itsekin kuulunut näihin, ja on viettänyt lukuisia erätaukoja ihan vain paikallani seisomakatsomossa. Etenkin silloin kun katsojia on 5000+ niin ensinnäkään sitä ei vain halua joutua etsimään uutta paikkaa seisomakatsomossa, jos hyvän on saanut.. jos joku haluaa hakea jotain, niin kyllä hän sitten käy takana olevilla kioskeilla ja nykyään laajennusosakin jo palvelee..
Pratulta ihan hyvä kehittämisidea, näitä lisää, joten ihmettelenkin, miksi tämäkin piti heti tyrmätä.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse asiassa joitakin kausia sitten seisomakatsomon alaosassa pyöri pari myyntineitiä joilta sai ostaa limua, karkkia ja poppareita. Niillä oli kaulassa sellainen jonkin sortin tarjotinhässäkkä. Taisi jäädä kuitenkin kokeilun asteelle kun ei niitä sen jälkeen ole näkynyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös