Ässien fanitoiminta ja -matkat kaudella 2013–2014

  • 107 959
  • 652

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
TosiJanit ja Korkit jeesustelevat Lukon playoff-pelien yleisömääristä omassa fanitoiminta-viestiketjussaan?. No mikä ettei! Olkaa nyt kuitenkin vielä rinta rottingilla, sillä Ässät on yhä hallitseva Suomen mestari jonkin aikaa...

MustatKortit kehui porilaista fanikulttuuria viitaten Lukon yleisömäärään ja siitä Lukko-fani otti herneen nenään. Pientä nokittelua, ei jeesustelua.

Joka tapauksessa on hyvin erikoista, että Raumalla ei playoff kiekko kiinnosta, tästä on puhuttu myös Nelosen studiossa, ehkä sekin on jeesustelua. Tiukka puolivälieräsarja, game seven, ehkä kauden viimeinen ottelu ja oman kaupungin joukkue tarvitsee kaiken mahdollisen tuen. Ja pois jäädään koska maanantai, ei rahaa, eikä vapaalippuja.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
MustatKortit kehui porilaista fanikulttuuria viitaten Lukon yleisömäärään ja siitä Lukko-fani otti herneen nenään...

Pienenä tarkennuksena se, että isoimman herneen veti nenäänsä Ässien kannattaja, joka myös totesi porilaisen kannatuskulttuurin olevan "Suomen paskinta".
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pienenä tarkennuksena se, että isoimman herneen veti nenäänsä Ässien kannattaja, joka myös totesi porilaisen kannatuskulttuurin olevan "Suomen paskinta".

Juu, mutta tämän Lukko-fanin kommentoinnin seurauksena keskustelu ajautui hieman sivuraiteelle. Vellihousu nyt jatkaa tässä aiheessa samoilla raiteilla vuodesta toiseen, ei mitään uutta länsirintamalla.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuosta voi jokainen kätevästi vertailla yleisömääriä tämän kauden pleijareiden alettua. Ja edelleen kun otetaan näitä seurojen talousalueita huomioon, niin en nyt sitten tiedä että kenellä on hälyttäviä lukemia ja kenellä ei. Tietysti tässä asiassa on helppo vetää mutkat suoriksi ja purkaa pahaa oloaan kun Satakunnan pikkuveljenperkeleet menivät välieriin pääsemään.

Ja edelleenkään omaan jakeluun ei mene gh-puolella keuliminen, miten vasta kuumimpiin peleihin väki alkaa löytämään halliin ja meteli nousemaan. Siitäkin huolimatta taas ulkomaiden höntsäpeleissä tuo meininki kepitetään helposti.

Tällä kaudella paluu arkeen on tällä saralla kohtuu karua ja meininki on ollut onnetonta. Kontrasti on liian suuri kevään tapahtumiin. Ja muutenkin ero 2006:een oli se, että todellista heräämista rupesi tapahtumaan vasta finaaleissa.

Kausi päättyi ennen aikojaan ja nyt sitten hehkutetaan, että kyllä meillä viimeistään gh-boostin voimalla saadaan halli täyteen viimeistään välieriin, jos vain siellä nyt edes oltaisiin. Kai kuvaa vain sitä, että miten onnettomaan jamaan ovat asiat kaikessa hiljaisuudessa päässeet.

Kiekko- & seurakulttuuria on monenlaista ja kaiketi tietysti tärkeää, että asia on yksi pääpuheenaiheista, niin hyvässä kuin pahassakin, mutta ehkä sitä kuitenkin kaipaisi vielä enemmän sellaista kokonaisvaltaisuutta ja tasaisuutta kuin hirveitä aaltoliikkeitä, puhutaan sitten tapahtumista kentällä tai katsomossa. Onneksi suunta on kuitenkin jatkuvasti parempi eikä maailma todellakaan kaatunut tähän kauteen, vaikka se pakollinen heikompi kausi sieltä nyt tulikin. Ensi kaudella ja myös siellä keväälläkin asiat ovat toivottavasti taas paremmin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Tietysti tässä asiassa on helppo vetää mutkat suoriksi ja purkaa pahaa oloaan kun Satakunnan pikkuveljenperkeleet menivät välieriin pääsemään.

Kukin Ässä-fani toki vastaa omista tuntemuksistaan, mutta minä ainakin toivon pelkkää menestystä Lukolle sekä Lukon kannattajille ja olen tämän heidän osiossaan ilmaissut jo ennen poffien alkua.

Pahasta olosta vielä sen verran, että Lukko-fanithan tässä(kin) ketjussa ovat suhtautuneet muutamaa yksittäistä huutelijaa lukuunottamatta aika maltillisesti ilmituomaani asiaan katsojamääristä.

Pahin olo näyttää olevan muutamalla Ässien kannattajalla, syistä joista en ole ihan selvillä, kun en Porissa kannattajaskenessä jokapäiväisesti itse pyöri.

Ja edelleenkään omaan jakeluun ei mene gh-puolella keuliminen, miten vasta kuumimpiin peleihin väki alkaa löytämään halliin ja meteli nousemaan. Siitäkin huolimatta taas ulkomaiden höntsäpeleissä tuo meininki kepitetään helposti...

En laske olevani miltään osin gh, vaikka omalta kohdaltani homma menee niin, että Porin kotipelejä käyn katsomassa runkosarjan osalta alle viisi kertaa (tällä kaudella yhden kerran!), mutta poffeissa olen kärkkymässä lippua joka otteluun.

Mielestäni se, että runkosarjaottelussa on tyhjää on huomattavasti helpommin selitettävissä kuin se, että poffien game sevenissä on tyhjiä katsomonosia.
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Kun täällä on niin kehuttu tuota Rauman lutuuria, niin olisiko Ässillä ollut tämän illan kaltaisessa game sevenissä puoliksi/kokonaan tyhjiä osia istumakatsomossa?

Satakunnan ulkopuolelta tänne muuttaneena ja kymmenisen vuotta tilannetta tarkkailleena voin vakuuttaa, että Lukko Raumalla on tärkeämpi juttu kuin Ässät Porissa. Se, että saa istumakatsomon täyteen ei ole kummempi meriitti lutuureja vertailtaessa.

Koska kyse ei ollut vain Rauman yleisömäärästä, vaan siitä, että Porissa halli olisi ollut täysi.

Vertailun vuoksi sanottakoon että viime vuonna viimeisessä puolivälierässä Ässillä oli 4604 katsojaa ja ensimmäisessä välierässäkin vain 5079 katsojaa. Toiseen, lauantaiksi sattuneeseen välierään saatiin halli täyteen (ensimmäistä kertaa kaudella 2012-13?). Se kiekkokuume on Porissa kovaa, mutta kovin lyhytkestoista, niin kuin korkealla kuumella on tapana olla...
Ps. Käänty muuten alilämmön puolelle tänä keväänä
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Vertailun vuoksi sanottakoon että viime vuonna viimeisessä puolivälierässä Ässillä oli 4604 katsojaa ja ensimmäisessä välierässäkin vain 5079 katsojaa. Toiseen, lauantaiksi sattuneeseen välierään saatiin halli täyteen (ensimmäistä kertaa kaudella 2012-13?). Se kiekkokuume on Porissa kovaa, mutta kovin lyhytkestoista, niin kuin korkealla kuumella on tapana olla...
Ps. Käänty muuten alilämmön puolelle tänä keväänä

Lätkän tärkeydestä Satakunnan eri alueilla on sinällään turha lähteä kiistelemään. Se on selvää, että Porissa isompana paikkana on myös äänekkäämpi, urheilun- ja jääkiekonvastainen oppositio.

Porissa on ymmärtäkseni jo vuosia ollut se ongelma, että istumakatsomot täyttyvät isoihin peleihin helposti, sen sijaan seisomakatsomon kanssa on ongelmia johtuen siitä, että monelle kotisohva&mukavuudenhalu on kovempi yhdistelmä, kuin hallin tunnelma & huono näkyvyys jäälle.

Olin paikalla viime vuoden vikassa puolivälierässä ja välierissä, nähdäkseni istumakatsomot olivat joko aivan täynnä tai joka tapauksessa niin täynnä, ettei erotettavissa ollut kuin tyhjiä hajapaikkoja. Ei siis puoliksi tyhjiä katsomonosia.

Muutenkin karsastan ihan helvetisti määritelmää siitä, että on gloryhunttausta tulla hallille poffeissa ja käydä harvemmin runkosarjan peleissä.

Minä tunnen ihan älyttömän määrän Ässä-faneja, jotka katselevat Ässien otteluita näköradion tai radion välityksellä, lukevat lehtijutut, lukevat tätä palstaa ja muutenkin päivän hiljaiset hetket täyttyvät Ässien miettimisestä, pelaajista ja organisaatiosta. Ja kannatuskulttuurista. Nämä henkilöt eivät välttämättä käy hallilla kovinkaan aktiivisesti. He eivät kuitenkaan missään olosuhteissa ole gloryhunttereita, kun poffeihin saapuvat paikan päälle.

Ei se ole mitään gloryhunttausta, vaan ihan normaalia ja inhillistä toimintaa.
Lainatakseni palstaveli Veliihousun termiä: minua vituttaa tällainen ajattelu.
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Lätkän tärkeydestä Satakunnan eri alueilla on sinällään turha lähteä kiistelemään. Se on selvää, että Porissa isompana paikkana on myös äänekkäämpi, urheilun- ja jääkiekonvastainen oppositio.
...

Muutenkin karsastan ihan helvetisti määritelmää siitä, että on gloryhunttausta tulla hallille poffeissa ja käydä harvemmin runkosarjan peleissä.

Minä tunnen ihan älyttömän määrän Ässä-faneja, jotka katselevat Ässien otteluita näköradion tai radion välityksellä, lukevat lehtijutut, lukevat tätä palstaa ja muutenkin päivän hiljaiset hetket täyttyvät Ässien miettimisestä, pelaajista ja organisaatiosta. Ja kannatuskulttuurista. Nämä henkilöt eivät välttämättä käy hallilla kovinkaan aktiivisesti. He eivät kuitenkaan missään olosuhteissa ole gloryhunttereita, kun poffeihin saapuvat paikan päälle.

Ei se ole mitään gloryhunttausta, vaan ihan normaalia ja inhillistä toimintaa.
Lainatakseni palstaveli Veliihousun termiä: minua vituttaa tällainen ajattelu.

Kun Pori on isompi paikka, niin eikö täällä pitäisi edes samalla aktiivisuudella olla silloin isompi yleisökin?

Ei nyt ole tarkoitus sinua eikä ketään muutakaan mollata gloryhunttauksesta, mutta miten Ässiä tai tunnelmaa Ässien peleissä auttaa se, että joku katsoo pelin televisiosta tai lukee lehtijutun? Raumalla homma kiinnostaa sen verran enemmän, että suurempi %-osuus vääntäytyy hallille. Veikkaan että myös he lukevat lehtijutut.

Älä hyvä veli vittuunnu, mä vaan kirjoitin kuinka paljon vastaavassa pelissä oli katsojia viime vuonna täällä.
 

Mush

Jäsen
Suosikkijoukkue
U.S.V.A
Vertailun vuoksi sanottakoon että viime vuonna viimeisessä puolivälierässä Ässillä oli 4604 katsojaa ja ensimmäisessä välierässäkin vain 5079 katsojaa.

Muistutan nyt vaan että viimeisen puolivälierän heikko yleisömäärä oli Lippupalvelun syytä ja tuhansia lippuja jäi myymättä. Ja ensimmäinen peli pelattiin keskiviikkona KALPAA vastaan.

Muutenkin todella outoa keskustella yleisömääristä Ässien fanitoiminta-ketjussa mutta jatkakaa.
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Muistutan nyt vaan että viimeisen puolivälierän heikko yleisömäärä oli Lippupalvelun syytä ja tuhansia lippuja jäi myymättä. Ja ensimmäinen peli pelattiin keskiviikkona KALPAA vastaan.

Muutenkin todella outoa keskustella yleisömääristä Ässien fanitoiminta-ketjussa mutta jatkakaa.

Ja Raumalla oli maanantai ja Blues, en näe eroa. Keskustelu ei ole yleisömääristä, vaan yleisellä tasolla siitä onko Pori kiekkokaupunki, onko täällä oikeaa kannattajatoimintaa, onko Pori gloryhunttereiden kaupunki jne.

Ps. Oli se Hjallis muuten törkeä ku sano 10 vuotta sitten vähätteleviä kommentteja vastustajajoukkueista ja niiden kiinnostavuudesta Jokerifanien keskuudessa ;)
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minä tunnen ihan älyttömän määrän Ässä-faneja, jotka katselevat Ässien otteluita näköradion tai radion välityksellä, lukevat lehtijutut, lukevat tätä palstaa ja muutenkin päivän hiljaiset hetket täyttyvät Ässien miettimisestä, pelaajista ja organisaatiosta. Ja kannatuskulttuurista. Nämä henkilöt eivät välttämättä käy hallilla kovinkaan aktiivisesti. He eivät kuitenkaan missään olosuhteissa ole gloryhunttereita, kun poffeihin saapuvat paikan päälle.

Ei se ole mitään gloryhunttausta, vaan ihan normaalia ja inhillistä toimintaa.
Lainatakseni palstaveli Veliihousun termiä: minua vituttaa tällainen ajattelu.

Se on jokaisen oma asia ja valinta miten Ässiä kannattaa. Sama pätee toisaalta Lukkoon ja raumalaisiin. Minä luulen että naapurissakin on aika paljon ihmisiä jotka käyttäytyvät kuvailemallasi tavalla. Vastapainoksi Raumalla kuitenkin on kulttuuria jota Porissa ei ole. Eivät kai yleisömäärät ole ainoa tapa mitata kulttuurin laadukkuutta?

Minä en oikein käsitä todisteluasi. Porissa on hyvä kannatuskulttuuri koska Raumalla oli eilen tyhjiä penkkejä. Suomessa on hyvä ruokakulttuuri koska Afrikassa nähdään nälkää?
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Porissa on ymmärtäkseni jo vuosia ollut se ongelma, että istumakatsomot täyttyvät isoihin peleihin helposti, sen sijaan seisomakatsomon kanssa on ongelmia johtuen siitä, että monelle kotisohva&mukavuudenhalu on kovempi yhdistelmä, kuin hallin tunnelma & huono näkyvyys jäälle.

Mikä tunnelma? Kun sitä ei ole, niin todellakin alkaa lämmin kotisohva tuntumaan makoisalta vaihtoehdolta.

Minä tunnen ihan älyttömän määrän Ässä-faneja, jotka katselevat Ässien otteluita näköradion tai radion välityksellä, lukevat lehtijutut, lukevat tätä palstaa ja muutenkin päivän hiljaiset hetket täyttyvät Ässien miettimisestä, pelaajista ja organisaatiosta. Ja kannatuskulttuurista. Nämä henkilöt eivät välttämättä käy hallilla kovinkaan aktiivisesti. He eivät kuitenkaan missään olosuhteissa ole gloryhunttereita, kun poffeihin saapuvat paikan päälle.

Ei se ole mitään gloryhunttausta, vaan ihan normaalia ja inhillistä toimintaa.

Aika ontuvaa on.

Kannattajuutta on monenlaista ja varsinkin tätä kulisseissa tapahtuvaa on ihan helvetisti, mitä emme pysty käsittämäänkään. Aamukahvit Ässien mukista, patareinot jalassa selataan innolla edellispäivän otteluraporttia. Ja se on hienoa, että näitä löytyy, mutta valitettavasti ovat suurelta yleisöltä pääosin piilossa ja se mikä näkyy ulospäin on yleisön käyttäytyminen hallilla.

Siinä vaiheessa ei paljoa auta, vaikka Esat ja Maket kuuntelee pelejä korvat kiinni radioissaan, jos jengiä ei kiinnosta mennä hallille ja meno on siellä aneemista. Sitten täällä hehkutetaan vielä päälle, että kyllä keväällä herätään ja oikein ruokitaan vielä tätä mielikuvaa Suomalaisesta menestyshulluudesta, joka on totaalisen perseestä. Niinpä kevät tulee ja monet vaivautuvat vasta siinä vaiheessa hallille ja päälle tietysti nyökytellään hyväksyvästi, että näin sen kuuluukin toimia. Ja kuten monessa paikassa nähdään, niin ei ole välttämättä lajilla tai seurallakaan väliä, kunhan vain menestytään.

Tottakai on selvää, että kiima nousee ratkaisupeleihin, ihan valtiosta riippumatta. Mutta asiaa pitää tarkastella kokonaisuutena ja jos kontrastit ovat liian isoja runkosarjan ja ratkaisuotteluiden välillä tunnelmanluonnissa, niin tämä kertoo karua kieltään jostakin. Vähintäänkin kannattajakatsomoiden tulisi jauhaa ottelusta toiseen, menestyksestä riippumatta. Vivahde-erot tulevat siinä vaiheessa kun halli täytyy ja muut katsomonosat lähtevät paremmin kannattajakatsomoiden kannattamiseen mukaan.

Ja taas päästään tuttuun aiheeseen mikä tämän kaiken takana mättää. Ottelutapahtumat ovat kokeneet inflaatiota, pelejä on liikaa sekä niiden yhä voimakkaampi kaupallistuminen (hinnoittelu ym.). Organisaatiot lähtevät parantamaan pelien tunnelmaa näennäisin keinoin aidan matalimmasta kohtaa Pohjois-Amerikasta apinoiden (suurin virhe) ja todellisuudessa tehdään enemmän hallaa kuin hyötyä.

Sinällään kukin tietysti tekee omat ratkaisunsa ja käy vaikka katsomassa pelkät pleijarimatsit keväisin, jos sikseen on. Vaikka taustalla olisi miten kaunista tarinaa tahansa, niin jos nyt verrataan Porin viime kevättä kuluvan kauden runkosarjaan, niin valitettavasti monien ulkopuolelta tilannetta tarkkailleen suulle hakeutuu käsite geehoilusta, mikä ei ole kovin yllättävää.

Nyt on sitten mielenkiintoista seurata esim. Lappeenrannan tilannetta. Kuinka pitkälle tällä kaudella venytään ja kuinka paljon boostia saadaan hyödynnettyä esim. massiivisempaan kannattajatoimintaan. Onko kontrasti yhtä jäätävä kun arki palaa Kisapuistoon, nähtäväksi jää.

AGAINST MODERN HOCKEY,

Brousseau
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Tämä on taas sellaista vuodatusta, jossa haukutaan kaikki ns. peruskannatajat, vaikka oma tekeminen (=modernikannatus) on yhtä tyhjän kanssa. Monelle paikkakunnalla laulut raikaa ja liput heiluu, Porissa se sama muutaman ihmisen porukka yrittää.

Minulla ei ole mitään modernia kannatusta vastaan, mutta joka kerta kun meitä taviksia mollataan, niskakarvat nousevat pystyyn. Erikoista, että Pori on ainut paikkakunta, jossa moderni kannatus ei ota tuulta alleen. Olisiko tekijöissä vikaa?
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Erikoista, että Pori on ainut paikkakunta, jossa moderni kannatus ei ota tuulta alleen. Olisiko tekijöissä vikaa?

Olen täysin varma että Porissa on kymmeniä ellei satoja ihmisiä jotka tekisivät kyllä kaiken paremmin jos vain viitsisivät ehtisivät ja jaksaisivat. Mutta koska eivät viitsi, ehdi tai jaksa, täytyy jotenkin pärjätä näillä. Valitan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mikä tunnelma? Kun sitä ei ole, niin todellakin alkaa lämmin kotisohva tuntumaan makoisalta vaihtoehdolta...

Minun mielestäni Porissa on oikein hyvä tunnelma. Toki vaikeina aikoina ja tiistai-iltoina voi olla hiljaisempaa. Viime kaudella olin erään Jokeri-fanin kanssa katsomassa viikonlopun Ässät-peliä Porissa. Kaveri ei ennen ollut Porissa käynyt ja tykkäsi kovasti meiningistä, vaikka rehellisesti sanottuna ei mikään kovin erikoinen matsi.

Ilmeisesti hyvä tunnelma tarkoittaa sinulle samaa, kuin Etulinja tai joku muu modernin kannattamisen porukka?

Minulle tunnelma ei tarkoita tätä, vaan tunnelma on sekoitus Isomäen tuoksua, kaikua, tuttua kuuluttajaa, Touch&Go'ta, nuijahuutoja, seisomakatsomon vanhoja Ässä-lippuja, vihellyksiä ja vessajonoja.

edit. listalta löytyy varmasti tilaa myös Etulinjalle.

Tällä hetkellä tilanne näyttää kuitenkin olevan se, että me vähemmän matsiin paikan päälle pääsevät emme ole yhtä "hyviä" kannattajia.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minun mielestäni Porissa on oikein hyvä tunnelma. Toki vaikeina aikoina ja tiistai-iltoina voi olla hiljaisempaa. Viime kaudella olin erään Jokeri-fanin kanssa katsomassa viikonlopun Ässät-peliä Porissa. Kaveri ei ennen ollut Porissa käynyt ja tykkäsi kovasti meiningistä, vaikka rehellisesti sanottuna ei mikään kovin erikoinen matsi.

Isomäki on monelle ulkopuolisella varmasti hieno ja eksoottinen elämys. Mutta sellaisella joka käy kaikki kotipelit kauden aikana vuodesta toiseen, saattaa olla erilainen mielipide koska Isomäen normimeininki on tietyllä tapaa arkea. Sieltä sisältä päin sen muutoksen pitäisi lähteä jos on lähteäkseen.

Jos nyt Etulinjaa käytetään esimerkkinä, niin ei meidän porukassa läheskään kaikki ole mitään modernin kannatuksen faneja sillä tavalla että se olisi joku tarkoitus itsessään. Moderni meininki on pelkkä työkalu jolla lievitetään tylsistymistä. Yllättävän moni on sanonut motiivikseen mukana oloon sen että hallissa on vain niin tylsää.

Siitä olen samaa mieltä että tunnelma koostuu monesta asiasta, ei pelkästä kannatuksesta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Moderni meininki on pelkkä työkalu jolla lievitetään tylsistymistä. Yllättävän moni on sanonut motiivikseen mukana oloon sen että hallissa on vain niin tylsää...

Tämä kuulostaa jotenkin ihan uskomattomalta jutulta.

Siis käydään Ässien matseissa säännöllisesti? Ja paljon? Tämä pitää mielestäni sisällään olettaman, että kyseinen ihminen tykkää Ässistä ja jääkiekosta.

Mutta samaan aikaan on tylsää?

En alkujaan tajua, miten Ässien kannatustoiminnassa voi olla mukana ihmisiä, joiden mielestä Ässien pelissä on tylsää.

edit. en sitten tiedä, onko tuossa sanavalinnassa "tylsä" jotain sellaista mitä en ymmärrä. On nimittäin selvää, että yksittäisissä peleissä saattaa tulla vaikkapa pelillisiä suvantovaiheita tai voihan kotijoukkue vetää ihan vihkoon. Näin taitaa käydä välillä ihan kaikessa penkkiurheilussa.

Silti en ymmärrä motiiveja mennä hallille/katsoa pelejä, jos pitää miettiä tylsistymistä pelissä.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä on taas sellaista vuodatusta, jossa haukutaan kaikki ns. peruskannatajat, vaikka oma tekeminen (=modernikannatus) on yhtä tyhjän kanssa. Monelle paikkakunnalla laulut raikaa ja liput heiluu, Porissa se sama muutaman ihmisen porukka yrittää.

Aihetta sivuttiin myös isommassa kuvassa, vähän samaa ongelmaa koko Suomessa, ei missään nimessä pelkästään Porissa, vaikka tätä puolta tuossa myös ilmennettiin.

Joo, ei ole Etulinjan toiminta kyllä edistynyt siinä määrin, mitä olisi toivonut. Se on täysin tosi. Asioista voi siitäkin huolimatta keskustella ja ennen kaikkea olla niitä visioita siitä, mihin tulisi tulevien vuosien aikana tähdätä.

Minulla ei ole mitään modernia kannatusta vastaan, mutta joka kerta kun meitä taviksia mollataan, niskakarvat nousevat pystyyn. Erikoista, että Pori on ainut paikkakunta, jossa moderni kannatus ei ota tuulta alleen. Olisiko tekijöissä vikaa?

Tosiasiat on kuitenkin myönnettävä, oli se sitten suuret kontrastit runkosarjan tai pleijareiden välillä, ylipäätään meiningin hiipuminen hallilla, puhumattakaan Etulinjan aneemisesta kasvusta. Tilanne on kestämätön, jos nämä aiheet ovat jotain tabuja. Loukkaantua on turha alkaa puolin taikka toisin, vaan pitäisi ennemminkin miettiä, että miten nämä asiat muuttuisivat tulevaisuudessa parempaan suuntaan.

Peiliin katsomisen paikkaa on varmasti niin ryhmän sisällä kuin ulkopuolellakin. Minulle on myös monesta eri suunnasta tultu henkilökohtaisesti kertomaan, että mikä tuossa mättää, miksi sinne ei haluta tulla. Uskon ja toivon, että tässä seuraavien kausien aikana keksittäisiin jokin keino, miten tästä eräänlaisesta pattitilanteesta päästäisiin eteenpäin.
 

Northern King

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itselleni tämä seura on yksi elämäni tärkeimmistä asioista, joten luonnollisesti tämä tunnelman täydellinen laantuminen pistää mielen matalaksi. Tunnelma on jo toki ollut heikko pidemmän aikaan, yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta.

Tänä vuonna tulikin varsin suuri romahdus menestyksessä ja se vaikuttaa aivan luonnollisesti tunnelmaan. Se on aivan ymmärrettävää, inhimillistä. Koko yleisön voimin Ässien kannatushuudot lähtevät ehkä kerran tai kaksi pelissä jos hyvin menee. Isomäen Legenda on hiipunut menestyskiiman jälkeen. Ainoata vähän jatkuvampaa kannattamista tuonne hallille tuo Etulinja, mutta tämäkin toiminta on valitettavan vajaata.

Kuten mainitsin, itselleni tämä seura on niin keskeinen asia elämässäni, että tämä ottelutapahtuman köyhyys on asia, joka saa mielen matalaksi. Tunnelma on keskeinen osa ottelutapahtumaa. Se on fakta. Se on myös yksi niistä monista asioista, joiden takia ihmiset sinne hallille menevät. Ja kun peliesitykset ovat heikkoja ja tunnelma sen mukaista niin nämä yhdessä luovat lumipalloefektin, jossa huono tunnelma ja peliesitykset ruokkivat toinen toisiaan.

Totta helvetissä sillä on vaikutusta joukkueen moraaliin, että yleisö on oman joukkueensa takana. Vaikka ei menisikään niin hyvin.

Jos halutaan jotain konkreettista muutosta niin täytyy olla valmis tekemään asioita näiden muutoksien eteen. Jatkuvat kompromissit eivät johda mihinkään. Jos halutaan saada se Isomäen valtava potentiaali otettua irti, täytyy nyt kesällä lähteä rakentamaan konkreettista muutosta. Tuo joukkue tuolla kentällä ja kannattajat katsomossa luovat yhteisön.

Tämä ei ole mikään piikittely mihinkään suuntaan. Lähinnä omaa avautumista tilanteesta. Keskustelu on hyvästä.
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Minun mielestäni Porissa on oikein hyvä tunnelma.
...
Minulle tunnelma ei tarkoita tätä, vaan tunnelma on sekoitus Isomäen tuoksua, kaikua, tuttua kuuluttajaa, Touch&Go'ta, nuijahuutoja, seisomakatsomon vanhoja Ässä-lippuja, vihellyksiä ja vessajonoja.

Sanoit tuossa ylempänä olleesi yhdessä pelissä tällä kaudella, joten onko sinulla mielestäsi kompetenssia kommentoida Isomäen tunnelmaa? Ehkä kyse onkin kohdallasi nostalgiasta, kuten itsekin nostit esille.

Ja pahoittelut että "hyökkään" juuri sinun kirjoituksiasi vastaan, yritän vain nostaa yleisesti esille, että Isomäen tunnelmaa kehuvat ne, jotka siellä eivät käy.

Ja kannustamisen ja kannattamisen perusidea on se, että tuetaan seuraa. Ässiä ei auta millään tavalla kotiin jäävät "kannattajat".

Edelleen, koeta olla ottamatta henkilökohtaisesti. Ja hyvin se on tähän asti mennyt, kiitos asiallisista vastauksista.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Sanoit tuossa ylempänä olleesi yhdessä pelissä tällä kaudella, joten onko sinulla mielestäsi kompetenssia kommentoida Isomäen tunnelmaa? Ehkä kyse onkin kohdallasi nostalgiasta, kuten itsekin nostit esille...

Kyllä mulla niin vakuuttava nippu Isomäen vierailuja on niin runkkarin kuin poffienkin osalta, että katson olevani ihan pätevä arvioimaan Isomäen tunnelmaa.

Todetaan muuten se ihan kuriositeettina, että tänä keväänä jäi muutama peli väliin koska Virta, mutta tuota ennen putkeen noin 119/120 Ässien runkosarjapeliä sekä poffit päälle.

Joko paikan päällä Porissa + kaikki Helsingin ja Espoon kamppailut paikan päällä + kaikki loput Urholta tai Ruudulta.

Ainoa sarjan rikkonut peli oli Kuopiossa pelattu KalPa-Ässät, jolloin olin stadikalla katsomassa Suomi-Unkari futismatsia. Toki seurasin Ässien peliä kännykästä.

Kotiin jäävät kannattajatkin käyvät välillä peleissä ja ostavat fanikamaa sekä tietysti suhtautuvat intohimoisesti seuraan.

Täällä Vellihousun toimesta jo yllä kirjoitettiinkin, että osa Etulinjan aktiiveista sanoo olevansa mukana, kun hallilla on tylsää. Miksi? Siis jos kerran kannattaa Ässiä?

Mulla on Ässien otteluissa ollut iloa ja surua, joskus vihan ja vitutuksenkin tunteita, mutta tylsää mulla ei ole ollut koskaan. Ässät on tärkein, sen pelaajat ja identiteetti.

Minulle kaikki muu on toissijaista, jopa Isomäen hyvä keväinen atmosfääri. Siinä määrin, kuin Isomäen tunnelmaa nyt edes pystyy erottamaan erilliseksi osaksi Porin Ässiä.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täällä Vellihousun toimesta jo yllä kirjoitettiinkin, että osa Etulinjan aktiiveista sanoo olevansa mukana, kun hallilla on tylsää. Miksi? Siis jos kerran kannattaa Ässiä?

Kai tällä tarkoitettu sitä, että hallilla tosiaan muuten olisi tylsää, jos sitä tiistai-illan neppailua jämäsijoituksilla pitäisi vain hiljaa tyynesti katsella. Toisille toki riittää tämäkin, mutta vaikeaa sitä on ainakin itseään kuvitella tyynesti seurailemaan, mieluusti laittaa kaikki likoon monipuolisen kannatusarsenaalin turvin.

Ja tosiaan hyvä, että tarkensit sitä, mitä sinulle tarkoittaa tunnelma. Koska itselle tuo on huomattavasti kapeampi käsite ja tarkoittaa nimenomaan sitä, miten kattavasti ja mielekkäällä tavalla ääntä ottelutapahtumiin luodaan sekä tietysti kannattajakatsomoiden visuaalinen puoli, ettei homma ole vain pönöttämistä tumput suorina. Ja tarkennuksena vielä, että puhun kannattajakatsomoiden visuaalisesta puolesta, nyt ei peruskatsojan kannata pahoittaa mieltään.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ja tosiaan hyvä, että tarkensit sitä, mitä sinulle tarkoittaa tunnelma. Koska itselle tuo on huomattavasti kapeampi käsite ja tarkoittaa nimenomaan sitä, miten kattavasti ja mielekkäällä tavalla ääntä ottelutapahtumiin luodaan sekä tietysti kannattajakatsomoiden visuaalinen puoli, ettei homma ole vain pönöttämistä tumput suorina. Ja tarkennuksena vielä, että puhun kannattajakatsomoiden visuaalisesta puolesta, nyt ei peruskatsojan kannata pahoittaa mieltään.

Minä laajentaisin tunnelma-käsitettä peräti sillä, että sen luominen alkaa jo kaukana hallin ulkopuolella. Joku kävelee tutun reitin hallille tai tapaa mäessä kaverit aina samassa paikassa. Niin minäkin.

Minulle erään tietyn kappaleen eka säe tiivistää aika hyvin sen, mistä Ässien kannattamisessa oikein on kysymys:

Mä olin vasta lapsi kun polkua sumuista noustiin
Käsikädessä isä ja poikansa yhdessä nähtiin
Äänet ja tunnelma yhteinen unelma voittaa
Ihmisten välistä vilaukset tähdistä loistaa

 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tämä kuulostaa jotenkin ihan uskomattomalta jutulta.

Siis käydään Ässien matseissa säännöllisesti? Ja paljon? Tämä pitää mielestäni sisällään olettaman, että kyseinen ihminen tykkää Ässistä ja jääkiekosta.

Mutta samaan aikaan on tylsää?

En alkujaan tajua, miten Ässien kannatustoiminnassa voi olla mukana ihmisiä, joiden mielestä Ässien pelissä on tylsää.

Ethän sinä voi tätä mitenkään ymmärtää kun et oman ilmoituksesi mukaan koskaan edes peleissä käy.

Kannattaminen koostuu monista asioista, 2010 - luvulla pitäisi viimeistään ymmärtää Porissakin se, että itse peli ei riitä mihinkään kun tarjolla on muitakin tapoja vapaa - ajan tappamiseen.

30 peliä kaudessa seisomakatsmon betonilla katsovalmentajien mussutusta kuunnellen vai 30 peliä kaudessa seisomakatsomon betonilla aktiivista kannattajatoimintaa harjoittaen? Joillekin tämä ei ole vaikea valinta.

Ei Ässien peli mikään Nooan arkki ole. Vaikka jääkiekossa pelataan suurilla tunteilla, on kysymys usein viime kädessä siitä viitsiikö sinne hallille mennä tavallisena tiistaina työpäivän jälkeen vai ei.

Kannattajatoiminta on yksi vastaus tähän kysymykseen.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miten raumalla tuo touhu lähti liikkeelle? Oliko siellä ensin pieni kaveriporukka joka lähti laulamaan peleissä ja sitten ihmiset vain tulivat mukaan hiljalleen? Vai pyydettiinkö siellä ihmisiä mukaan?

Olen täällä ennenkin puhunut aiheesta, mutta silloin idea ainakin tyrmättiin.

Olisiko nyt aika kuitenkin vähän panostaa siihen että värvätään uusia naamoja mukaan.
Esim. harjoituskaudella kun on kotipelejä niin pientä flayeria jakoon ja infoa asiasta. Järjestää erilaisia fanitempauksia, yksinkertaisesti vain pyytää ihmisiä mukaan. Panostaa kauden alkuun vahvasti, koska kauden alla on huomattavasti helpompi tulla mukaan kuin kesken kauden. Silloin herää helposti ajatus että äh, ehkä mä sitten ensi kaudella.

Älkää heti lytätkö ajatusta, sillä Etulinjassa ei ole tapahtunut viimiseen kahteen kauteen oikeastaan mitään sellaista kehitystä jonka perus rivikannattajakin olisi huomannut.
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Tappara vs Pelicans
  • 1.92
  • 3.80
  • 3.60
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös