Ässät – liigajoukkueiden edelläkävijä?

  • 25 332
  • 96

Jäässä

Jäsen
Suomi on vahvasti jääkiekkomaa. Lähes jokainen päälle 14-vuotias suomalainen osaa mainita vähintään kaksi jääkiekkopelaaja, jotka pelaavat ammattikseen. (Perustuu ainoastaan omaan tuntemukseeni.) Kun Suomi voitti vuonna 2011 maailmanmestaruuden, niin Helsingissä oli monia kymmeniätuhansia, jopa satatuhatta juhlijaa torilla.

Olen vieraillut monissa kaupungeissa (kaikki liigapaikkakunnat) +asunut Tampereen lähistöllä, mutta muissa kaupungeissa en ole huomannut yhtä intohimoista suhtautumista lätkään kuin Porissa.

Olen saanut sellaisen käsityksen että suurta osaa suomalaisista kiinnostaa jääkiekko, mutta monet heistä sanovat seuraavan ainoastaan Jääkiekon MM-kisoja, tai NHL:llää. En pidä sitäkään huonona. Ymmärrän hyvin jos suljettu liiga ei kiinnosta tai jos ei ole vaikka varaa käydä peleissä tai muuten vaan ei jaksa innostua jääkiekosta.

Tämän ketjun aukaisemisen motiivi ei ollut korostaa muiden kuin Porin tai Ässäfanien huonoutta vaan luoda keskustelua mitä jokainen meistä voisi tehdä lisää oman joukkueensa eteen.

Liigassa on paljon huippuorganisaatioita kuten: Tappara, JYP, Kärpät, SaiPa, HPK, KalPa. Jokainen voi löytää noistakin seuroista paljon edelläkävijän merkkejä, mutta ei ehkä sitä tärkeintä- eli intohimoa suuressa mittakaavassa, kuten Porissa.

Ässät on onnistunut omassa kausikorttikampanjassa ja ottelutapahtumassa,+++lippuja saa muutenkin edullisesti, joten olisiko se ehkä sellainen ensimmäinen (ja kenties ainoa) askel, mitä muut joukkueet vosivat tehdä?

Tämän ketjun tarkoitus ei ole liikaa ylistää Ässiä, tai meitä faneja. Ässiä ja Poria saa siis arvostella ja katsoa kriittisestä näkökulmasta (esim fanejemme toimintaa) , mutta jotain ollaan myös Porissa tehty nyt oikein.
 
Viimeksi muokattu:

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
ei ehkä sitä tärkeintä- eli intohimoa suuressa mittakaavassa, kuten Porissa.

Intohimoa löytyy kyllä monesta paikkaa. Liigaseurojahan voi vertailla toisiinsa about tuhannella eri tavalla ja varmasti kaikilta löytyy jotain, jossa he ovat selvästi muita edellä. Se on porilaiselle kiekolle hyvä, että on intohimoa, mutta intohimo on hieman heikosti mitattava asia, koska ihmiset ovat oikeasti todella erilaisia.

Minä olin eilen Hakametsässä ja siellä oli intohimoa ja hyvää tunnelmaa - syykin oli selvä: lauantain 20 minuutin erätauot yhdistettynä pariin äänekkääseen ihmiseen, joiden intohimo kohdistui pelaajille (sekä omille että vihollisille) asiattomasta huutelusta. Intohimo on aika laaja termi: miten aiot tarkalleen ottaen määritellä intohimon?

Ihmiset arvostavat hieman erilaisia intohimon tasoja ja intohimolla on jokaiselle aika henkilökohtainen määritelmä. Porin katsomokulttuuri on hienoa, mutta pitää huomata, että Ässät ovat myös edelläkävijä katsomokulttuurissa, koska halli on aika pieni & porukka saadaan aseteltua halliin tiiviisti. Sillä hallin koolla ja logistiikalla + katsomoiden sijainnilla on aivan valtava merkitys siitä, miten hallin akustiikka toimii. Hakametsä on kuin kirkko, mutta yksi keskeinen syy sille on se, että yleisö ei halaa kaukaloa eli katsomot ovat päädyissä irti kaukalosta ja seisomakatsojat sijoitetaan todella korkealle. Tämä syö heidän tehoaan aika paljon pois.

Joka tapauksessa jokaisella varmaan on oma käsitys siitä, mikä sitä intohimoa on ja miten sen intohimon pitää tulla esille. Minun on vaikea näin tamperelaisena / hämäläisenä nähdä, miten esim. tuo intohimo voitaisiin kanavoida Tampereella paremmin. Kyllä Ilveksenkin peleissä viime keväänä oli ihan hirveä meininki ja Tapparalla nyt luonnollisesti rupesi meininkiä olemaan vasta playoffseissa, kun meillä yleisö on oikeasti tottunut tähän menestykseen.

Jokainen tekee arvotuksensa itse, mutta intohimo ja tunnelma eivät ole laskettavia ominaisuuksia. Itse en esim. arvosta negatiivista tunnelatausta, joka on yleensä Porissa se päällimmäisenä tuntuva voima.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siitä en tiedä onko Ässät edelläkävijä vai kannatuskulttuurin takapajula vai onko juntein kannatusmeininki...ihan sama. Ässät onnistui missiossaan, #yhdessä on oikeasti toiminut. Otteluissa on hieno käydä, väkeä käy hallilla ja voittopelin jälkeen voitosta nautitaan yhdessä joukkueen kanssa.

Kun 99 kausarit lanseerattiin, moni piti sitä riskinä joka ei kannata. Tällä hetkellä voi sanoa että kannatti. Ässien ympärillä on hyvä pöhinä ja Ässät näkyy ja kuuluu katukuvassa. Jengi käy peleissä ja on sitoutunut joukkueeseen.

Joidenkin mielestä tämä on typerä ja juntti huuto, matkittu siltä ja tältä...mut onhan se vaan törkeän siistiä voittopelin jälkeen kun jengi lapsista vanhuksiin jää juhlimaan voittoa joukkueen kanssa. Viikonpäivällä ei väliä, voittopelin jälkeen on mahtava tunnelma.

Tämä on tiistailta: https://assat.com/fi-fi/?action=getContent&type=video&source=youtube&vid=u9yG49OSeKM
(linkki vie ässien sivuille, videolla aftergame show)
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Joidenkin mielestä tämä on typerä ja juntti huuto, matkittu siltä ja tältä...mut onhan se vaan törkeän siistiä voittopelin jälkeen kun jengi lapsista vanhuksiin jää juhlimaan voittoa joukkueen kanssa. Viikonpäivällä ei väliä, voittopelin jälkeen on mahtava tunnelma.
Juurikin näin, tällä tavalla sitä voittoa pitää juhlia ja samalla se tuo myös vähän lisää väriä perinteiseen runkosarjan voittopeliin. Ei se ole mistään pois jos tällaista yritetään ja sitä kautta saadaan kiekkokulttuuria kehitettyä, toivottavasti vastaavia nähdään muiltakin joukkueilta. Enkä nyt tarkoita että suoraan pitäisi kopioida tuo sama, mutta jotain tuollaista voittopelin fiilistelyä yhdessä.
 

david

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan hauska ketju, mutta ehkä otsikko on vähän liian laaja, jos sillä kuitenkin viitataan vain kannattajien intohimoon.

Esim. 2010-luvulla JYP on ollut keskiarvona sijalla 3,25 liigassa (paras koko liigasta). Keskinkertaisella talousalueella ja liigan heikoimmalla hallilla tätäkin voitaisiin pitää edelläkävijyytenä. Esim. Ässillä on mainiosta kannattajakulttuuristaan ja uusitusta hallistaan huolimatta vastaava keskiarvosijoitus 8,5.

En siis halua ottaa mitään pois Patasydänten intohimosta. Tällä otsikolla kuitenkin voisi tarkastella yhtä hyvin seuratoiminnan laatua suhteessa resursseihin ja se nyt sattuneesta syystä tuntuu itselleni miellyttävältä lähestymistavalta mitä edelläkävijyyteen tulee :).
 

Pori67s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ude&Parru
Itse huomannut ainakin, että jääkiekko kiinostaa henkeen ja vereen myös Raumalla.
Ihmekkö tuo... Porin katsomokulttuuri on rehellistä. Jos menee huonosti niin sataa paskaa niskaan, jos onnistutaan niin rakastetaan ja tulee kehuja, toki silloinkin valitetaan jostain.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Ässillä on asiat hyvin, kun läheltä löytyy rivalrymeininkiä Lukon kanssa, eikä Porissa taida olla oikein mitään muuta kunnollista kannatettavaa kuin Ässät. Aika optimaalinen tilanne.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Jos Isomäessä on jokin asia aivan erityisen hienoa ja maininnan arvoista, se on väritys: yhtenäinen syvänpunainen värimaailma näkyy elementillisesti koko hallissa sisäänkäynnistä katsomorakenteiden kautta ravintolakäytäviin. Asiaa on selvästi ajateltu, ja sen todellakin huomaa.

Punainen-musta-valkoinen-kombo (nimenomaan tuossa suuruusjärjestyksessä) on mielestäni äärimmäisen upea ja vaikuttava yhdistelmä missä tahansa, joten Ässille tästä isot pisteet!
 

Jäässä

Jäsen
Intohimoa löytyy kyllä monesta paikkaa. Liigaseurojahan voi vertailla toisiinsa about tuhannella eri tavalla ja varmasti kaikilta löytyy jotain, jossa he ovat selvästi muita edellä. Se on porilaiselle kiekolle hyvä, että on intohimoa, mutta intohimo on hieman heikosti mitattava asia, koska ihmiset ovat oikeasti todella erilaisia.

Minä olin eilen Hakametsässä ja siellä oli intohimoa ja hyvää tunnelmaa - syykin oli selvä: lauantain 20 minuutin erätauot yhdistettynä pariin äänekkääseen ihmiseen, joiden intohimo kohdistui pelaajille (sekä omille että vihollisille) asiattomasta huutelusta. Intohimo on aika laaja termi: miten aiot tarkalleen ottaen määritellä intohimon?

Ihmiset arvostavat hieman erilaisia intohimon tasoja ja intohimolla on jokaiselle aika henkilökohtainen määritelmä. Porin katsomokulttuuri on hienoa, mutta pitää huomata, että Ässät ovat myös edelläkävijä katsomokulttuurissa, koska halli on aika pieni & porukka saadaan aseteltua halliin tiiviisti. Sillä hallin koolla ja logistiikalla + katsomoiden sijainnilla on aivan valtava merkitys siitä, miten hallin akustiikka toimii. Hakametsä on kuin kirkko, mutta yksi keskeinen syy sille on se, että yleisö ei halaa kaukaloa eli katsomot ovat päädyissä irti kaukalosta ja seisomakatsojat sijoitetaan todella korkealle. Tämä syö heidän tehoaan aika paljon pois.

Joka tapauksessa jokaisella varmaan on oma käsitys siitä, mikä sitä intohimoa on ja miten sen intohimon pitää tulla esille. Minun on vaikea näin tamperelaisena / hämäläisenä nähdä, miten esim. tuo intohimo voitaisiin kanavoida Tampereella paremmin. Kyllä Ilveksenkin peleissä viime keväänä oli ihan hirveä meininki ja Tapparalla nyt luonnollisesti rupesi meininkiä olemaan vasta playoffseissa, kun meillä yleisö on oikeasti tottunut tähän menestykseen.

Jokainen tekee arvotuksensa itse, mutta intohimo ja tunnelma eivät ole laskettavia ominaisuuksia. Itse en esim. arvosta negatiivista tunnelatausta, joka on yleensä Porissa se päällimmäisenä tuntuva voima.

Sanoit ettet arvosta negatiivista tunnelatausta, mitä Ässien peleissä on. Meneekö se mielestäsi liikaa henkilökohtaisuuksiin, vai etkö muuten vaan tykkää, että kilpaurheilussa aliarvioidaan ja psyykataan vastustajia? Vaikka sillä olisikin positiivinen vaikutelma omaan joukkueseen? Eräs Tapparan entinen maalivahti Juha Metsola on itse ainakin epäsuorasti myöntänyt että porilainen yleisö pääsi hänen ihon alle.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
@peterra nyt pelkää mahdollisia playoffeja Ässiä vastaan jo etukäteen. Isomäen yleisö on päässyt jo kaksi kertaa Tapparan ihon alle niissä.

Kaikkialla pitäisi hänen mielestään vaan istua hillitysti ja läpsyttää läpsytintä, mutta ei kai se niin kuulu mennä. Joka paikassa omalla tyylillä.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@peterra nyt pelkää mahdollisia playoffeja Ässiä vastaan jo etukäteen. Isomäen yleisö on päässyt jo kaksi kertaa Tapparan ihon alle niissä.

Voi voi :D Musta tuntuu, että itse olen päässyt parin porilaisen ihon alle vähän enemmän kuin toisin päin. Playoffseista on vähän turha puhua, kun tässä on vielä jonkin verran kautta jäljellä ennen niitä ja ketkä siellä sitten pelaa niin on myös ihan toinen juttu. Tapparakin istuu ihan kiltisti säälipaikalla tällä hetkellä :D

Mutta onhan se hyvä, että mun täytyy jo nyt pelätä playoffsarjaa porilaisten kans :D

Kaikkialla pitäisi hänen mielestään vaan istua hillitysti ja läpsyttää läpsytintä, mutta ei kai se niin kuulu mennä. Joka paikassa omalla tyylillä.

Niin. Näinhän minä tosiaan olen sanonut useamman kerran. Itse lähestyn fanittamista enemmän sieltä oman joukkueen kautta. Sanotaan, että kannattamisessa keskityn vahvasti siihen omaan joukkueeseen ja heidän suoritukseensa, minulla ei ole aikaa huudella vastustajan pelaajille tai valmentajille. He tekevät sitä omaa juttuaan, minä keskityn siihen omaan. Lähestyn enemmän fanittamista positiivisten / tukevien asioiden kautta kuin vastustajan pilkkaamisen kautta. Toiset voivat keskittyä vastustajan pilkkaamiseen, mutta se ei oikein minua sytytä.
 

Badgers

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä mä nautin ässien kannattamisesta koko sydämellä, niin nousuissa kuin laskuissakin, niitä on vuodesta 1983 alkaen nähty ja on pojan kanssa hieno yhteinen harrastus, perinne etenee jo toisessa polvessa. Seisomakatsomo on jotain niin ainutlaatuista.
 

Yeap

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Työkaveri kysyi 2000- luvun alussa, samana päivänä kun olin menossa katsomaan Kärpät-Ässät ottelua, että onko Porissakin jääkiekkojoukkue. Ei muuta kuin ketju lukkoon ja eteenpäin.
 

Chickendinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oksettavat ja flegmaattiset omat kasvatit
Työkaveri kysyi 2000- luvun alussa, samana päivänä kun olin menossa katsomaan Kärpät-Ässät ottelua, että onko Porissakin jääkiekkojoukkue. Ei muuta kuin ketju lukkoon ja eteenpäin.

Ihan ymmärrettävää, ettei siellä oltu vuosituhannen alussa ihan perillä perinteisistä SM-Liigan joukkueista kun edellisestä pääsarjatason ottelusta Oulussa oli vierähtänyt yli vuosikymmen.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei kai nyt kenenkään työkaverin aukko sivistyksessä riitä kuitenkaan ketjun sulkemiseen.

Niin, itsehän en voinut toissa kesänä sietää sitä Islanti-hypeä lähinnä, koska se ulottui sellaisiinkin, jotka eivät koskaan muuten futista edes seuraisi. Silti näen tuon huudatuksen voittopelin jälkeen hyvänä keinona tuoda faneja ja pelaajia lähemmäksi toisiaan. Ainakin KooKoo on tullut Ässien perässä tuon seisomakorttikampanjan. Tää taitaa nyt olla kolmas vuosi, kun Ässät sen järjesti, joten tainnut Hirsimäki aikoinaan oikein laskea kalkulaattorinsa kanssa.
 

Äksät

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Uruguay
Työkaveri kysyi 2000- luvun alussa, samana päivänä kun olin menossa katsomaan Kärpät-Ässät ottelua, että onko Porissakin jääkiekkojoukkue. Ei muuta kuin ketju lukkoon ja eteenpäin.

Jep, Jep. Porissa ihmeteltiin 2000-luvun alussa onko kärpät siirtyyt kaukalopallosta takaisin jääkiekkoon. Onhan Porin Kärpät yksi Suomen menestyneimpiä kaukalopallo seuroja.
 

mustaoranssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Keke Rosberg sanoi aikoinaan et sä oot niin hyvä kun sun viimeisin kisasi. Sopisi myös liigaan että niin hyvä kun viimeisin kautesi. SaiPa mainitaan huippuorganisaationa, oli kyllä mutta tehokkaasti on ajeltu sitä alas.
 

TwistedKites

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jep, Jep. Porissa ihmeteltiin 2000-luvun alussa onko kärpät siirtyyt kaukalopallosta takaisin jääkiekkoon. Onhan Porin Kärpät yksi Suomen menestyneimpiä kaukalopallo seuroja.

Oulun Kärppien säännöt on sentään aikoinaan kopsattu Porin Kärppien säännöistä paikkakuntaa vaihtamalla!
 

AAPEEli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Työkaveri kysyi 2000- luvun alussa, samana päivänä kun olin menossa katsomaan Kärpät-Ässät ottelua, että onko Porissakin jääkiekkojoukkue. Ei muuta kuin ketju lukkoon ja eteenpäin.

Sangen nolo lausahdus kun Ässät sentään lukeutuu perinteisiin Liiga-joukkueisiin mihin Kärpät eivät lukeudu.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ässät tuskin on varsinaisesti edelläkävijä missään merkittävässä. Se on iso juttu Porissa tietysti, isompi kuin moni muu liigaseura omallaan. Tähän vaikuttaa osaltaan muiden "yhteisten juttujen" vähäisyys ja toisaalta suhde Rauman Lukkoon.

Älköön avauskappaletta luettako pahantahtoisesti. Porissa on voimakas jääkiekon perinne ja siksi Ässät on niin sitkeästi se mitä se on. Ässien taloutta on hoidettu jämäkästi, mikä on mahdollista siksi ettei kulttuuri edellytä isojen riskien ottamista menestyksen saavuttamiseksi. Kannattajakunnan lojaalius on siis Ässien yksi suurista voimavaratekijöistä.

Ei teidän porilaisten tarvitse olla mitään edelläkävijöitä. Voitte olla ylpeitä siitä tavasta millä olette yhteisö. Se kantaa liigajoukkuetta erinomaisen hyvin ja takaa Ässät-kulttuurin siirtymisen sukupolvelta toiselle.
 

Lätkäjope

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Armia #10, Matushkin #43
Luettuani otsikon, olin aivan varma että ketjusta tulossa provoilevaan sävyyn etenevä sekamelska. Kuitenkin pääosin todella asiallisia kommentteja. Mukava yllätys! Itse aiheeseen ei kyllä ole itselläni hirveästi tarjottavaa. Kuten jo joku mainitsi, asia on niin laaja ja sen mittaaminen näillä parametreillä on vähintäänkin vaikeaa. Jotain on varmasti Porissa tehty kuitenkin oikein ja kehitys on ottanut suuria askeleita eteenpäin, monella osa-alueella.
 

luotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Die Mannschaft, Bayern München
Luettuani otsikon, olin aivan varma että ketjusta tulossa provoilevaan sävyyn etenevä sekamelska. Kuitenkin pääosin todella asiallisia kommentteja. Mukava yllätys! Itse aiheeseen ei kyllä ole itselläni hirveästi tarjottavaa. Kuten jo joku mainitsi, asia on niin laaja ja sen mittaaminen näillä parametreillä on vähintäänkin vaikeaa. Jotain on varmasti Porissa tehty kuitenkin oikein ja kehitys on ottanut suuria askeleita eteenpäin, monella osa-alueella.
Hienoa on huomata myös, että osa kirjoittajista käsittelee asiaa laajemminkin kuin vain katsomokannattamisena. Ässät näkyy katukuvassa ja siitä puhutaan kaupungiila kesät talvet. Ässät on koko seutukunnan yhteinen juttu, on ollut sitä jo pitkään. Perinteet, porilaisuus sen monine erityispiirteineen ja uudet trendit huomioonottava seurajohto, siinä on hyvät ainekset olla brändi, jota arvostetaan muuallakin.
 

TwistedKites

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Taannoisen tutkimuksen mukaan Ässät on Suomen viidenneksi tunnetuin urheiluseurabrändi (edellä Jokerit, Tappara, Kärpät ja HIFK). Sekin kertoo, että jotain on tehty oikein ja antaa myös selkänojaa sponsorointi yms asioissa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Taannoisen tutkimuksen mukaan Ässät on Suomen viidenneksi tunnetuin urheiluseurabrändi (edellä Jokerit, Tappara, Kärpät ja HIFK). Sekin kertoo, että jotain on tehty oikein ja antaa myös selkänojaa sponsorointi yms asioissa.

Tutkimusajankohta olisi mukava tietää... Ässien mestaruus oli sensaatio (joskin jälkeenpäin katsoen se ei sitä ehkä ollutkaan niin epätodennäköinen tapahtuma) ja pian sen jälkeen on varmasti ollut kärkipäässä.

Jo se, ettei HJK mahdu TOP 5:een saa epäilemään tutkimuksen huolellisuutta.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä linkki Kauppalehden juttuun: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...t-suomen-tunnetuimmat-urheilubrandit/24warxaJ

Eli muutama kuukausi tutkimustuloksen julkistamisesta kulunut. Ei tuo ainakaan minua yllätä. Jo pitkään ollut turhauttavaa, kuinka Ässien ilmiselvästi vahvaa brändiä ei ole osattu kunnolla hyödyntää. Tältä osin seura näyttäisi nyt Perttulan johdolla menevän oikeaan suuntaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös