Väärin kuultuja biisejä tai biisin osia...

  • 46 313
  • 255

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Tästä aiheesta oli aikoinaan joku muistaakseni oikein tehnyt jonkinlaisen kirjankin, mutta mitenkäs palstalaisten korvissa vääntyvät biisien sanat? Oletteko joskus huvittuneena huomanneet että "no voi saamari, noinko se kertosäe menikin, minä kun olen aina kuullut sen näin..."

Minäpä aloitan muutamalla esimerkillä:
- Junan alta juu nääs päivää
- Enkelit lentää mun muniin ja tekee sinusta kauriin
- Linjuriauto maantielässä
- Käsi kädessä kuljemme haloo tauti oon

... mitenkähän nuo oikeasti kuuluisivat?
 

Kalba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitkään kuulin Poliisi Pamputta Taas stygessä laulettavan "poliisi itkee ja pampulla lyö" vaikka on tietenkin " poliisi hippejä pampulla lyö"

Lisäksi ihan nasuna (siis todellakin sellaisena metrin mittaisena) kuvittelin että Matchbox laulaa " mennään mennään täältä mous" vaikka tietenkin biisi menee " we are the midnight dynamos":D
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämän mainitsinkin sivumennen jossain lyriikkavisassa

Suurlähettiläät - Elokuun 11.

"Hei Mika, poimi maasta se saasta, kuka onkaan kun sinut vei..."

oikeasti

"Neilikan poimin maasta, se saasta, kuka onkaan..."

Pitkään olin tietämätön miten se menee, kunnes Nyt-liitteessä oli sama juttu joitain vuosia sitten. Vähän kummastelin, että onko se joku homolaulu...

------

Manic Street Preachers - Motorcycle Emptiness

"Cut your socks downwards"

oikeasti

"Culture sucks down words"

Tästä en voi ottaa kunniaa itselleni, mutta sen jälkeen, kun luin tuon väärin kuulemisen jostain, en ole onnistunut sitä enää muulla lailla kuulemaan :D

-----

Kuin myös Manics - So Why So Sad

"Searching for daddy's clothes"

oikeasti

"Searching for Dead Sea scrolls"

Tämä on ihan oma moka, joskaan en missään vaiheessa luullut, että siinä oikeasti laulettaisiin iskän kuteiden etsimisestä...

Lisää on ja paljon, muttei nyt tule mieleen.
 

Dick Slasher

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT ♠
Nää ei nyt oo omia vaan kavereiden kuulo virheitä (omia en tunnusta)

Varpaat kulkurin (Yö: Varkaat kulkurit)
Oopen doora (Badding: Oo Glendora)

Edit: Badding
 

PJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Bon Jovi: You give love a bad name

oikein -> "Shot through the heart ..."

kuultua -> "Satula haat ..."

Olin noin polven korkuinen, enkä ymmärtänyt sanaakaan englantia.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
"..perkeleet kun puissa soi!" - Ajetaan me tandemilla.

Kymmenen vuoden jälkeen kävi ilmi, että sanat menevät ..."perkeleet kun kuiskas moi!"

- Ja virhe toisin päin: Äidinkielenään ilmeisesti ruotsia puhuva Riki Sorsa laulaa iskelmässä Haaveissa vainko oot mun: "...kun saavut paikkaan odotetuun". Pitää tietysti olla "odotettuun". Monta vuotta piti sitäkin kuunnella ennenkuin selvisi miksi ko. laulussa on jotain outoa.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
finnjewel:
"..perkeleet kun puissa soi!" - Ajetaan me tandemilla.
Sama virhe, kiitos selvennyksestä.

Tajusin juicen kaksimielisyyden "pyromaani palaa aina rikospaikalle" vasta vuosi sitten vaikka olin kyllä tiennyt levyn nimen koko sen olemassa olon ajan.
Myös hauska levyn nimi on "lahti kaupungin rulla luistelijat" eli bay city rollers.

Näytä väärin kuulemisia on lukuisia. mutta muistan muutaman

- Sinä ja minä kummitaloissa..? siis slummitaloissa(tosin olin kovin nuori)
- you get a whisky drink. you get a vodka drink. you get a lager drink. you get a side a drink..? siis sider drink.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Remu & Hurriganes

Hurriganes biisi " Moon is raising " Remu laulaa " The Moon is raising " ja backing vocalsit laulavat " down , down , down ".... Siis onhan tossa hieman erisuuntiin vetoa ?.............
 

turre

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
VILKKUMAA

Tää oli aika vaikee tää uus kappale
Ne ei tahdo mua ne tahtoo Ingalsin Lauran...
siis meikä laittoi radion täysille ja yritti kuunnella mut en keksinyt mitä siinä laulettiin, onneks sit mua viisaammat valaisi että se tulee jostain sarjast jossa oli tyttö nimeltä Laura Ingals

aika paha on myös tää:
jokainen joka apua saa sitä joskus tajuu myös antaa, tajuu myös antaa
niin Mestarit areenalla
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Re: VILKKUMAA

Viestin lähetti turre
Tää oli aika vaikee tää uus kappale
Ne ei tahdo mua ne tahtoo Ingalsin Lauran...
siis meikä laittoi radion täysille ja yritti kuunnella mut en keksinyt mitä siinä laulettiin, onneks sit mua viisaammat valaisi että se tulee jostain sarjast jossa oli tyttö nimeltä Laura Ingals

aika paha on myös tää:
jokainen joka apua saa sitä joskus tajuu myös antaa, tajuu myös antaa
niin Mestarit areenalla

Tässä samassa Pave Maijasen " Pidä huolta " biisissä lauletaan myös , että " vanhukset ei kuulu vanhainkotiin " . Kysynkin mihin ne sitten kuuluvat ? Lumihankeen vai ?
 

Ranttali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Eräs ruotsalaisbändi lauloi biisiä Shalom Alechem (samaista biisiä on laulanut myös mm. Helmut Lotti). Itse monien muiden tavoin kuulin kertosäkeen menevän: "Ne vei mun sanomalehen..."

Eros Ramazotti aloittaa jossain laulussa säkeen sanoilla: "sä mörötät siinä".

Ensimmäisiä kertoja kuullesani Scorpionsin Still loving You kuulin sen "Sting loving you".
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Italo

Niin ja tää italo biisi " Senza una donna " , jsossa lauletaan aivan selvästi " seitsemän donaa .......... "
 

93

Jäsen
"...Köyriessä silmät kiinni..."

Radio Suomesta tuli joskus kiekkokierroksen jälkeen jonkun meijusuvaksen esittämä biisi, jonka kertosäkeistö kuulu menevän noin. Esittäjästä, nimestä tai siitä miten se oikeesti meni, ei ole tietoa. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että noin se ei ollut...
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti mikkoz
Tajusin juicen kaksimielisyyden "pyromaani palaa aina rikospaikalle" vasta vuosi sitten vaikka olin kyllä tiennyt levyn nimen koko sen olemassa olon ajan.
Samaisen Juicen biisi "Musta aurinko nousee".

Ja eikös se muka ole "...perkeleet kun puissa soi"
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Näitähän riittää. Laitan lisää sitten kun muistan.

CCR - Bad moon rising
Näin kuulin: "There's a bathroom on the right"
Näin se oli: "There's a bad moon on the rise"
( enkä muuten ollut ainoa, kun John Fogerty itse Sinun Tähtesi - ohjelmassa soitti pätkän ja naureskeli sille. Kylläpä nolotti. )

Ultra Bra - Jäätelöauto
"Mutta silmäripsissäsi katsoit minuun..."
"Lunta silmäripsissäsi katsoit minuun..."

Ultra Bra - Moskova
"Onko Helsinki tunnin edellä voi voi jos on"
"Onko Helsinki tunnin edellä vai jäljessä"
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Viestin lähetti matti&teppo
Ja eikös se muka ole "...perkeleet kun puissa soi"

Niinhän minäkin aina luulin kunnes näin sen kirjoitettuna - ei se kyllä mikään virallinen Toivelaulut-kirja ollut missä sen näin, jotta voihan kyseessä ollakin sen virhe joka tekstin oli lehdessä julkaissut.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
"Ja yksin jäin, keskelle kaiken ai jai"

Yö - Niin paljon me teihin luotettiin

Vasta booklettia tutkittuani huomasin, että se onkin oikeasti "keskelle kaikkea jäin". Vaikka tiedänkin nyt miten Lindholm laulaa kohdassa, kuulostaa se silti enemmän tuolta ensimmäiseltä vaihtoehdolta.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Re: VILKKUMAA

Viestin lähetti turre
Tää oli aika vaikee tää uus kappale
Ne ei tahdo mua ne tahtoo Ingalsin Lauran...
siis meikä laittoi radion täysille ja yritti kuunnella mut en keksinyt mitä siinä laulettiin, onneks sit mua viisaammat valaisi että se tulee jostain sarjast jossa oli tyttö nimeltä Laura Ingals


Laura Ingals on tyttö Pieni talo preerialla- sarjassa. Tuon tyyppisten sanojen ja nimien väärin kuulemisessa ei sinänsä ole mitään ihmeellistä. Useimmiten on aika mahdoton tajuta, mitä laulussa lauletaan, jos ei ole ikinä kuullutkaan koko asiasta. Erityisesti nimien kohdalla käy näin, esim. Dorian Gray (Eput: Kalkkiviivoilla) ja Montague&Capulet (se laulu, missä renkutetaan Romeosta ja Juliasta).

Villejä rubiineja taitaa olla sen kirjan nimi, jossa on noita väärinkuultuja laulunpätkiä. Olen lehdistä lukenut otteita kirjasta ja osa on kyllä niin yliampuvia, että pistää vähän miettimään. Ei sillä etteikö jotain voisi kuulla niin päin prinkkalaa kuin osa näköjään on kuullut, mutta ei kai kukaan tosissaan voi kuvitella, että älyttömimmät niistä säkeistä ihan oikeasti voisivat mennä niin kuin ne on erehtynyt kuulemaan. Eipä silti voiko laulujen lyriikalta oikeastaan edes odottaa mitään tasoa ja järkeä...
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taisi joku turkulainen aikanaan lauleskella seuraavasti:

Kadut kaupungin ovat pitkiä ja suoria,
niin moni tarjoaa vain pelkkiä huoria...

Ainakin niin se haluttiin kuulla.

ps. en vieläkään usko tota freemania, en vaan voi, zori vaa
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Silloin kun kevareilla ajeltiin, kaveri hoilas aina:
"Ullalta palo mankka, äin tästö nou vätis gäng, nouvan kantei mairiiton ävei"
O la Paloma Blanca, ain´t that the way it´s going, no one can take my freedom away.
Tai jotain.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
CCR : Sweet hitchiker
Näin kuulin (ja kauan): Swedish the hiker!
No, ehkä se liftaaja olikin ruotsalainen, you´ll newer know.
 

Demon Allbran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen listannut noita niin paljon, etten kaikkia viitsi laittaa, mutta tässä muutama:

Manic Street Preachers - The Everlasting

It was said in a different life (oikea)
It was sex in a different life (väärä)

The Crash - Times

Funky aphrodites
Fuck the aphrodites

Lemonator - California

California, fairyland
California, you can't look bad

California, very late
California, you can't look back
 

starshaped

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pupukuvioita

Eppujen biisi "Jee jee" menee jossain kohdin näin:
"Meillä on asiat hyvässä jamassa ja punk-kuvioita pyjamassa"

Meikäläisen korvissa se on aina kuulostanut seuraavalta: "Meillä on asiat hyvässä jamassa ja pupu-kuvioita pyjamassa"

Aikaisemmin mainittu Pave Maijasen biisin, "Pidä huolta", kertosäe ei auennut ensimäisellä kerralla minulle..
Oikein: "jokainen, joka apua saa, sitä joskus tajuu myös antaa, tajuu myös antaa"
Minä: "jokainen, joka apua saa, sitä joskus tajunnan santaa, tajunnan santaa"
Jotain järkeä tuli siihen RAY-mainokseenkin kun kuulin sanat oikein.

Joskus vuosia sitten, kun seurasin ohjelmaa nimeltä Lista..siellä pyöri jonkin aikaa video, jossa jotain jätkää vietiin putkaan.. Olisko räppiä ollut tai jotain.. No enivei, biisi oli "Informer" ja kertosäe kuulosti minun (ja kavereitten mielestä) sanovan "I'm a farmer" Varmaan aika yleinen kuuloharha.

Nämä, ja monet muut biisit väärin kuuli, teidän

-starshaped-


Ps. Väärin kuultuja biisejä on kirjoissa Villejä rubiineja (mainittiin aiemmin) sekä Suojelen sinua taiteelta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös