Fanien taikausko

  • 3 552
  • 22

wabbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KiVa
Monet jääkiekon pelaajat ovat taikauskoisia ja varmasti suurin osa faneista. Ajattelin aloittaa viestiketjun samasta aiheesta.

Käytkö aina ennen matsia juomassa oluen samassa ravintolassa samalla paikalla vasemalla kädellä ja käännät lopuksi tuopin nurin? Vai ennen hallille tuloa kiristät kengännauhasi? Vai onko sinulla tietyt pelikalsarit jalassa?

Tästä sitten eteenpäin. Hmm.. Näitähän jos tulee tarpeeksi voisi laittaa melkein jonnekin julkaistavaksi. Pitää laittaa harkintaan.
 

redcougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan Svedut
Tapoja..

Aamulla vedetään fanipaita päälle duuniin ja ollaan se päällä kokopäivän.. jos on aikaa niin Golden Stariin bisselle ennen pelii.
 

wabbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KiVa
Paita päälle ja kävellen hallille

Itse aloitan kanssa työpäiväni vetämällä paidan päälle jo töissä. Töiden päätyttyä matkaan junalla Pasilaan, josta perinteinen kävely kahta pitsasliceä syöden ja miettien elämän hienoutta. Ennen matsia yksi olut, jos IFK on tehnyt maalin erässä niin jokaisessa erässä yksi olut lisää. Näin, pientä magiaa pitää olla.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
On mulla muutama.

Taikauskoisesti kerjään muijalta n.200mk fyffee ennen matsia.Hallilla yritän tuhota kaikki fyrkat bizzeen.Järjen jätän aina röökipaikalle,raivoan,huudan ja olen muutenkin kaiken paheksunnan kohteena.

Lisäksi taikauskoisesti käväsen välillä kusella,mutta välillä käykin niin,että sitä pissaa ei tuu sitten millään.Voiko olla nolompaa kun seistä kusilaarin ääressä lerssi kädessä ja mielessä funtsia,että pitääköhän noi mua homona kun pissaa ei tuu.

Lopuksi otan muijalta vastaan taikauskoiset huudot,kun/jos himaan asti päädyn.;)
 

JanJ

Jäsen
vain IFK-faneilla on taikauskoja?
No en tiiä onko tää joku rituaali tai taikausko
mutta en koskaan lähde matsista kesken pois.
erät katsotaan viimeiseen sekuntiin asti ja
katsomosta lähden vasta kun joukkueet on pukusuojassa.
 

wabbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KiVa
yliopistotutkimus

Sain kuulla, että yliopistollakin on jääkiekkoa pohdittu aivan väitöskirja tasolle asti. Joku immeinen on päättänyt väitöskirjansa vääntää aiheesta jääkiekko uskollisena ilmiönä. Pitäisi saada tuo kyseinen opus käsiin.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Hmm..
ennen kun starttaan pihallani auton, poltan tupakan
parkkipaikalta jäähallille kävellessä, poltan tupakan
molemmilla erätauoilla, poltan tupakan
ottelun jälkeen kävellessäni autolle, poltan tupakan

Siinä ne tulikin.

Sävelen voi valita seuraavista kappaleista:
- Lumi teki enkelin eteiseen, Hector
- Paranoid, Black Sabbath
- Bumtsibum -tunnari
 

Playmaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit Helsinki
Käynnistän Opel Sorsa 7,5l turbodieselin ja lähden matkaan.
Poltan kumia renkaistani n.3,5cm koko Urheilukadun ajan ja työnnän spaddun suuhuni.
Pistän Radio Cityn pauhaamaan kuuttasataa skobeista ja lähden kohti Areenaa. Parkkeeraan Sorsan laittomasti Hjalliksen auton viereen. Imasen kolme stobea binii Silver Star Caféssa ja lähden örisemään hallin sisäpuolelle. Heitän litran lasipullolla vastustajan maalivahtia päähän ja lennän ulos. Lopuksi revin sakkolapun ja ajan Sorsan junaraiteille.

Joo, näin siinä yleensä käy..
 

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Kerjään pelin jälkeen nimmareita pikkutyöiltä, jotka kerjäävät niitä isoilta pelaajilta.
En juo koskaan pelipäivinä maitoa.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Fanilippua ei saa ikinä avata ennen matsin alkua ja oikeita pastilleja on oltava oikeassa rotsin taskussa. Taistele Jokerit huutoa ei saa huutaa kuin ainoastaan alivoimatilanteessa. Erätauolla on kerettävä vetämään kaksi stobea ja käytävä kusella.
Jos nämä asiat eivät ole kunnossa tappio on varma.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
HIFK-fani:
Ennen ottelua puen päälleni risaiset farkut ja farkkutakin jonka alle sujautan Simo Saarisen, Pasi Nielikäisen tai Toni Mäkiahon pelipaidan. Laitan Black Sabbathin LP:n soimaan ja selainen teksti-tv:ltä kokoonpanoja (vaihtoehtoisesti käyn Jatkoajassa).
Nyt on sopiva aika avata kalja. Ennen ottelua kolmesta neljään keskiolutta ja kuselle. Sen jälkeen yksi pullo farkkutakin taskuun ja kohti ratikkapysäkkiä. Siellä näenkin jo kaverini, puhumme tulevasta matsista, Jan Calounista (kuinka haluamme JC:n takaisin, mutta siitä ei saa ääneen puhua) sekä vastaantulevista ämmistä (naisista). Kun olemme hallilla, menemme yläkerran pubiin, siellä juomme neljästä viiteen stobea ennen matsin alkua, saavumme paikallemme juuri ennen kiekon tiputtamista ja aloitamme äänekkäät IFK -huudot sekä vastustajan ja tuomarin haukkumiset. Erätauoilla uhoamme vastustajajoukkueen faneille, mielellään teini-ikäisille. Kaksi tuoppia ehtii imaista, vessassa on pitkät jonot. Ottelun jälkeen jatkamme matkaamme kohti Sport's Academya jossa ilta sujuu rokken rollin ja kaljan merkeissä kohti aamuneljää. Sen jälkeen kimppataksilla kotiin.

Jokerit -fani:
Ennen ottelua on aika vaihtaa Linkin Parkin levy Crazy Townin vastaavaksi, Butterfly -kappale tuo tunnelmaa ennen matsia.
Surffaan jokerit.com -sivustolle, mutta ei sieltä mitään löydy joten sammutan tietokoneen. Tässä välissä on hyvä katsoa nauhalta IFK:n Hockey Night -ottelu ja musitella kaikki huudot yms. mitä HIFK:n fanikatsomosta kuuluu, osan voi kirjoittaa jopa lapulle. Vaihdan farkkuni ja collegepaitani Filan tuulipukuun, päälle laitan vielä Petri Variksen, Jamie Ramin, Pavel Rosan tai Petri Variksen pelipaidan päälle. Oho, kyyti odottaa jo ulkona. Kaverini isä on tullut hakemaan Mazdallaan. Autossa kuuntelemme radio KISS FM:ää. Saavumme hallille, käymme Carrolsissa syömässä Clubi-ateriat sekä tarkastelemme uusia fanituotteita. Eräs ostaa jo talvea varten hienon Jokeri-pipon ja laittaa sen samalla päähänsä. Menemme istumaan fanikatsomoon jo hyvissä ajoin ennen ottelua, ottelun alkuun vielä 40 minuuttia. Vihdoinkin ottelu alkaa ja IFK-huudot, eikun siis JO-KE-RIT -huudot alkavat ja hallissa on tunnelma kuin konsanaan Nordeskiöldin "ladossa".
Erätauolla maistuu Pepsi, juoman jälkeen takaisin paikoilleen mainoksia katselemaan. Päätämme yhdessä haukkua maalivahtia heti toisen erän alussa seulaksi, vaikka peli onkin Jokereille 0-0.
Ottelu päättyy lukemiin 1-2 ja nyt on hyvä syy haukkua omaa maalivahtia, Jamie Ramia, huonoksi hankinnaksi ja paskaksi. "Oltais voitettu jos Bänhämi olis pelannu" -lause kuuluu moneen kertaan Hartwall-Areenan käytävillä. Ottelun jälkeen bussilla kotiin ja Linkin Parkin levy soimaan, koska yleensä Linkin Park auttaa vitutukseen.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Aina juuri ennen hallille lähtöä kuuntelen Midnight Oilin Beds are burning - biisin.
 

Rocco

Jäsen
Ensimmäisellä erätauolla aina kahvit samassa kahvilassa ja samassa kulmassa seisten.

Toisella erätauolla kaksi makkaraa sinapilla samasta kioskista ja samaan paikkaan hallin kulmaan katsomon alle syömään.
 

Mevatron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HC Slavia Praha
Nyt päästiin asiaan

Olen täysin vakuuttunut, että juuri minun tekemisilläni ja tekemättä jättämisillä on täysin ratkaiseva vaikutus pelin lopputulokseen. Siksi kaikki asiat pitää tehdä äärimmäisellä huolella, jottei tulisi aiheuttaneeksi IFK-tappiota typeryydellään. Joskus ohikiitävänä hetkenä minustakin tuntuu, että taikausko on silkkaa typeryyttä, mutta paluu arkeen on sitäkin kauheampi.

1) Tapanani on kirjoitella ottelutilastoja paperille pelin aikana, jonka takia kynän valinta on erinomaisen tärkeää lopputuloksen kannalta. Voittavaa kynää ei vaihdeta kuin pakon sanelemana. Tappion tuonutta kynää ei oteta seuraavaan matsiin, mutta muutaman ottelun jälkeen kepillä voi koettaa jäätä, josko onni olisi kynällä kääntynyt. Mainittakoon viime syksyltä n. 15 perättäisen tappiottoman IFK-pelin putki ja kaikki samalla kynällä. Ainoa ikuisiksi ajoiksi pannaan joutunut kynä aiheutti (ei siis K.Rintanen) Jokereiden jatkoaikavoiton jäähallissa syyskuussa '98.

2) Kotiotteluissa erätauoilla pitää aina kiertää halli. Ei kuitenkaan miten tahansa, vaan tiettyä reittiä pitkin. Ensinnäkin poistumisen katsomosta on tapahduttava naapurikatsomon oviaukosta. Oviaukolle mennessä on lisäksi hypättävä ylemmälle riville tietyn penkin kohdalla. Hallia kiertäessä on aina mentävä eräiden päädyssä olevien palkkien ja seinän välistä.

3) Kaudelta 99-00 lähtenyt kirous on ehkä epämiellyttävin kaikista. Kyseisellä kaudella IFK hävisi aina kun ostin hallista kaljaa/siideriä. Niitä pelejä ei ollut vähän! Viime kaudella testasin muutaman kerran kirouksen pitävyyttä, mutta hyvinhän tuon näytti kestävän. Kehittelin muutaman poikkeustilanteen itselleni, jolloin uskaltaisin unohtaa kirouksen: jos IFK johtaa toisella erätauolla 4 maalilla, ei minun kaljanjuontini enää ehdi aiheuttaa tappiota. Näitä tilanteita ei kovin montaa kertaa siunaantunut. Viime lauantaina Tampereella tosin kirous karahti kiville, mutta en ole vielä varma, oliko kyseessä pelkästään säännön vahvistava poikkeus...
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Traditions...

Olen jo 1970-luvulta lähtien käyttänyt peleissä ns. onnenkalsareita. Niitä ei ole pesty kolmeenkymmeneen vuoteen ettei "taika" liukene niistä pesukoneen syövereihin. Olen muuten jäähallissa se katsoja, jonka vieressä, edessä ja takana istuvat fanit käyttävät kaasunaamareita... ihme pikkusieluja kun nyt eivät sen pelin ajan siedä oikeata miehen tömäkkää hajua.

Toisella erätauolla käyn aina rikkomassa samassa vessassa saman wc-pöntön.

Pelin jälkeen käyn aina samalla kebab-kioskilla haastamassa riitaa.

Kun olen saanut kebabit roiskituksi rinnuksilleni menen aina asematunneliin saman kaupan näyteikkunan eteen vittuilemaan somalijengille.

Sitten kun olen saanut somaleilta turpaani, vietän yöni aina samassa rappukäytävässä, koska vaimo ei päästä minua kämppään sisälle.

Pelin jälkeisenä aamuna pää on aina yhtä kipeä ja oksennus on aina juhlallisen tuoksuista.

... siinäpä niitä traditioita....:p
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Viestin lähetti Tommy
HIFK-fani:

Jokerit -fani:

Ai sä koitat provosoida nyt jo vapaankin keskustelun puolella.:confused:

Eihän aika monta fanipaitaa sun sivupersoonillasi on, viime keväänä oli varmaan vaikeaa, kun IFK ja Jokerit pelasivat samaan aikaan, etkä päässyt molempiin matseihin. Siinä on toinen sivupersoona huutanut taas makkaraa.
 

Vesku

Jäsen
Ennen pientä taikauskoa oli enemmän, en nyt muista mitä kaikkea... Hallia kiertelen usein ympäri, mutta se ei ole mikään pakko.

Pelicans-pelissä Lahdessa viime lauantaina unohdin kuitenkin avata takin, ja Ilveksen pelipaita jäi piiloon. Huomasin sen vasta joskus toisessa erässä. Koska Ilves johti 2-3, niin taikauskoisesti en viitsinyt olla "takki auki" loppupelissäkään. Ja hyvää tulosta tulikin.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Minä en ole vielä löytänyt mitään yhteyttä omien tapojeni ja joukkueen menestyksen väliltä, mutta hakusalla on. Kunhan se joskus eteeni näyttäytyy, niin lupaan orjallisesti noudattaa sitä hamaan hautaan saakka.
 
Mullakaan ei mitään varsinaisia rituaaleja ole mutta usein tulee halli kierrettyä erätauoilla yhteen tai kahteen kertaa. Ja aina jos hallissa (Hakametsä) on vähintään 6000 katsojaa sapettaa aina yhtä paljon kun katsomoiden A ja C sekä B ja D kulmat käytävillä ovat aina yhtä ruuhkasia, ja sinne jää jumiin. Ja siellä haisee tupakka :p
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Viestin lähetti Rebel


Ai sä koitat provosoida nyt jo vapaankin keskustelun puolella.:confused:

Eihän aika monta fanipaitaa sun sivupersoonillasi on, viime keväänä oli varmaan vaikeaa, kun IFK ja Jokerit pelasivat samaan aikaan, etkä päässyt molempiin matseihin. Siinä on toinen sivupersoona huutanut taas makkaraa.

Alunperin kirjoitin ton SM-liigapuolelle, mutta (mun viestistä johtuen?) se siirrettiin Vapaaseen keskusteluun.
 

TwilightZone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen ILVES
Peliin on pakko päästä omalla (öö ... siis vanhempien) autolla.
Tällä kaudella olen kolme kertaa ollut pelissä muulla kuin omalla autolla, eli bussilla/kaverin kyydillä , ne ottelut olivat tappara-Ilves 7:2 , Ilves-Kärpät 2:3 ja Hpk-Ilves 7:2 :mad:
Yhteensä Ilves on hävinnyt ainoastaan kaksi kertaa kun olen mennyt porukoiden autolla matsiin, yksi paikallisottelu viime kaudella (taisi olla tv-peli ja päättyi tapparalle kai 5:3 ja Hpk-Ilves 3:2 ).
Ajokortti mulla on ollut kohta vuoden, ja voitollisia otteluita on ollut PALJON.
Ongelma piilee vaan siinä, että itse asun Herwannassa, ja vanhemmat Pyynikillä.

Ennen Hakametsän remonttia piti aina 2.erätauolla kävästä syömässä Arnolds´in donitsi.

Ja sitten pitää aina laittaa kahden ottelun veto paf:lla, jossa toisessa ottelussa voittaja on tietenkin Ilves .
 
Suosikkijoukkue
ILVES
Olenko taikauskoinen? Ehdottomasti.

Pelissä käytän aina samoja paitoja. T-paita, lämmittely pusakka, fanipaita. Takki on yleensä penkin alla. Kello on aina pusakan oikeassa taskussa. Paitoja ei pestä, jos Ilveksellä on kaksi peliä samalla viikolla, mutta viimeistään ne pestään maajoukkue tai muilla taoilla. Ennen peliä pitää aina ostaa ohrapirtelö. Hallia pitää kiertää koko ajan myötä päivään, ellei liiku pelkästään päädyssä. Vähintään toisella erätauolla pitää ottaa olut, jos vain budjetti sallii.

Nämä nyt tuli mieleen
 

Kemulator

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
No onhan näitä rituaaleja:

Liigaottelussa päässäni on aina sinivihreä Sharks-lippis.
JYP:n lippu pitää olla hallin ulkopuolella rullalla, rullattuna aina myötäpäivään.
Mukana pelissä täytyy ehdottomasti olla pastilliaski (Mynthon tms. tänään oli tavallinen Sisu-aski)
Pelipäivänä on päällä aina JYP:n T-paita.
Voitetun pelin jälkeen muutetaan mahdollisimman vähän toimintatapoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös