Mulla on taas sellainen muistikuva että kun Broccoli ja Saltzman oli kierelly maailmaa kuvauspaikkoja katsellessa olivat ihastuneet Japaniin, ja siksi halusivat tehdä "Elät Vain Kahdesti" leffan ennen "Hänen majesteettinsa salaisessa palveluksessa" leffaa.
Kyllä mua ottaa päähän että Connery taikka Moore ei tota leffaa tehnyt. Conneryn piti just kypsyä rooliinsa ja Moore ei päässyt Pyhimiys-soparin takia.
Katselin tänään 30min Elät Vain Kahdesti-dokkarin ennen kuin leffa tuli Neloselta, ja siinä sanottiin itse asiassa niin, että OHMSS meinattiin tehdä jo Kultasormen jälkeen. Se luki kai leffateattereissa pyörineessä versiossa, että "Bond will return in OHMSS". Ongelmaksi muodostui kuitenkin molemmilla kerroilla se, että Sveitsistä olisi pitänyt löytää kuvauspaikkoja, ja suurinosa leffasta olisi pitänyt kuvata talvella. Tuottajat halusivat pitää yllä tasaista tahtia, yksi leffa joka vuosi. Thunderball ja You Only Live Twice pystyttiin aloittamaan heti kesällä kun edellinen leffa pyöri teatterissa ja niitä mainostettiin jopa samaan aikaan kun kuvaukset oli aloitettu seuraavaan. Kun päätös oli tehty, niin sitten he lähtivät Japaniin katsomaan paikkoja. Kirja sijouttui Japaniin, joten se oli selvä valinta.
DVD:ltä löytyvissä extroissa ei nosteta sitä esille, mutta Conneryn lähdön yksi suurista syistä oli raaka alipalkkaus. Hän oli tehnyt Bondista megatähden, mutta kaikki rahat menivät muihin taskuihin. Peruspalkka oli maltillinen ja leluista sun muista ei tainnut tulla mitään, vaikka kaikissa käytettiin hänen naamaansa. Leffoista oli toki tullut lapsellisempia avaruusleikkien yms ansiosta, mutta kunnollinen korvaus olisi varmaankin saanut Seanin jäämään ainakin joksikin aikaa. Connery pyysi tuottajilta prosenttisopimusta kun Goldfinger oli nostanut Bondin Beatlesin rinnalle maailman huipulla. Neuvottelu oli jotain sitä luokkaa, että Connery aloitti vaikka 5% ja vastaus oli suoraan: "näyttelijät eivät saa prosentteja, joten et tule saamaan mitään koskaan!". Tämä loi särön seuraavien leffojen kuvauksiin, eikä sitä saatu enää korjattua. Sean taisi kieltää Harry Saltzmanin saapumisen paikalle ainakin Japanissa. Cubby Broccoli edusti sitten kaksikkoa. En tiedä miksi Connery lähti enää mukaan Timantteihin, koska miestä ei tuntunut kiinnostavan ja kässäri oli huono. Silloin hän sai jopa miljoonan palkan, joka oli iso aikanaan, mutta hän lahjoitti sen hyväntekeväisyyteen kai vittuillakseen tuottajille. Kaupan päälle vielä eri firmalle tehty kilpaileva leffa, joka löi Octopussyn tietyllä tapaa. Ovat samantasoisia leffoja, koska Älä Kieltäydy Kahdesti on hieman liian kieli poskessa tehty. Siihenkin olisi tarvittu hieman lisää totisuutta ja kiveksiä.
Ohjaaja T.Young oli saanut prosenttitarjouksen ensimmäisistä leffoista, ja hän menetti siinä monia miljoonia kun ei ottanut sitä vastaan jotta saisi tuhlata könttäpalkkaansa jo kuvausten aikaisiin bileisiin.
Aika ei ollut vielä kypsä nostamaan näyttelijöitä multimiljonääreiksi, se tapahtui vasta pari vuosikymmentä myöhemmin. Connerykin olisi päässyt nauttimaan järjettömistä rahakasoista vielä vanhemmallakin iällä, mutta hän ei ymmärtänyt käsikirjoituksia jotka eivät ymmärrettävästi puhutelleet vuonna 1930 syntynyttä legendaa. Sean kieltäytyi prosenttisopimuksista niin Matrixin kuin Sormusten Herrojen kohdalla. 4 elokuvaa olisivat voineet tuottaa hänelle jopa 500.000.000$, koska LOTR oli niin epävarma projekti jättibudjettiin nähden, että Connery yritettiin houkutella mukaan aikamoisella offer sheetillä: "peruspalkka 10milj + 15% tuloista/leffa"..
Harmi että jäi Daltonin viimeiseksi Bondiksi, rahkeita olisi ollut mahdollista kehittää hänen kauttaa hahmoa lisääkin. Olisiko syynä ollut se että Daltonin Bondit eivät tehneet jenkeissä sellaista tiliä mitä olisi pitänyt. 007 jäi USA:ssa Arskan, Syltyn ja Die Hardien jalkoihin 80-luvulla.
MGMllä oli muistaakseni pahoja talousvaikeuksia tuohon aikaan. Heidän kaikki muut elokuvat tekivät tappiota, joten Bondin piti tehdä helvetisti rahaa joka kerta. Tappiot piti kattaa ja tehdä vielä päälle sopivasti rahaa, että pystyy tekemään taas pari vuotta leffoja. Toiminta ei ollut hyvällä pohjalla 80-luvulla. Kun Lupa Tappaa ei tuottanut tarpeeksi voittoa, ja Neuvostoliitto meni vielä hajoamaan kohta tuon jälkeen, niin Bondin tulevaisuus taisi olla oikeasti uhattuna. Muistan nähneeni ainakin Roger Mooren haastattelun 90-luvun alusta jossa hän sanoo ettei Bondia enää tarvita mihinkään kun kylmä sota on ohi.
Christopherit Lee ja Walken ovat minunkin mielestäni Bondien parempien pahisten listalla. He olisivat kuitenkin ansainneet paremmat leffat itselleen. Iso ongelma oli toki se, että Mooren leffoista piti tehdä puhdasta komediaa, mutta huonommistakin pahiksista saatiin paljon irti kunnon kässärillä. Erittäin Salainen on hyvä esimerkki, tai Pallosalama tai Vaaran Vyöhykkeellä. Walkenin leffasta saisi aika hyvän pienellä viilauksella ja laittamalla Daltonin pääosaan. Toimintaan tulisi paljon särmää, ja hänelle voisi kirjoittaa seksikohtauksia Tanya Robertsin kanssa jne. Nyt tekijät tajusivat miten vanha Moore on, joten hän ei joutunut kourimaan nuoria naisia ja toiminta oli aika laimeaa Bondin osalta.
Mooren leffat lähtivät nopeasti väärään suuntaan hyvän Live and Let Dien jälkeen. Siinä oli agenttihenkeä, biisi oli iskevä jne. Keveyttä lisättiin sen jälkeen niin paljon, että kokonaisuudet vaihtelivat uskomattoman paljon. Kaikki tunnarit olivat myös kauniita/kevyitä ja niitä esittivät naiset viimeistä Walkenia lukuunottamatta. Man with the Golden Gunia lähdettiin vielä rakentamaan vähän munakkaammasta kulmasta kun Alice Cooper palkattiin säveltämään tunnari. Hän teki työtä käskettyä, mutta tuottajat laskivat alleen viimetingassa ja päättivät ottaa turvallisen valinnan poppari LuLun muodossa. Tämäntyyppiset pehmoilut näkyivät Bondeissa läpi vuosien 75-85. Christopher Lee olisi ansainnut niin paljon enemmän enemmän, ja kaksi kauhun legendaa olisivat sopineet muutenkin hyvin yhteen samaan elokuvaan.
Cooperin biisi julkaistiin bändin seuraavalla levyllä Muscle of Love, mutta sitä ei ole esitetty livenä vuosikymmeniin koska se ei päässyt itse leffaan ja hiteiksi nousi täten muita biisejä. Itse Bondissa kappaleeseen olisi varmaan lisätty orkesteria yms hiontaa John Barryn kanssa käytyjen sessioitten jälkeen, mutta toimii se näin raakanakin. Valittu LuLun biisi on ihan ok, mutta siitä huomaa että se on kyhätty hätäisesti. Golden Gun onkin Moonrakerin ohella yksi niistä tunnareista jotka eivät jää mieleen samalla tavalla kuin suurinosa Bondien biiseistä.
Leffan alku Alicen tunnarilla:
The Man With The Golden Gun Alternative Title Sequence