Mainos

Gallup: Kirkko ja valtio erotettava toisistaan

  • 4 190
  • 34

Tulisiko kirkko ja valtio erottaa toisistaan?

  • Kyllä.

    Ääniä: 141 83,9%
  • Ei.

    Ääniä: 11 6,5%
  • En osaa sanoa, molemmissa ratkaisuissa on omat hyvät puolensa.

    Ääniä: 16 9,5%

  • Äänestäjiä
    168

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ehdoton kyllä.
 
Suosikkijoukkue
Chisu! (Kesätyttö 2012 -skabassa PMMP:n Mira)
Kyllä kulttuurin ja perinteiden arvostamiselle sekä uskonnon- ja sananvapaudelle, ei kirkon ja valtion pakkoavioliitolle.
Eläköön sekularistinen valtiorakenne!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En näe mitään järkeä siinä, että vielä 2000-luvulla valtio ja kirkko kulkevat käsi kädessä, eli valtion ja kirkon tulisi erota toisistaan mitä pikimiten.

vlad.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ehdoton kyllä.

Jokaisella on Suomessa halutessaan mahdollisuus harjoittaa, lain puitteissa toki, haluamaansa uskontoa. Kunhan rahoittavat toimintansa itse.

Ja uskonnon opetukselle koulussa en näe perusteita. Eri uskontojen historia historian opetuksen oheen, yleisivistävässä mielessä, olisi mielestäni yksi parempi vaihtoehto. Biologia ja evoluutio-oppi olisivat mielestäni paljon tärkeämpiä oppiaineita.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kirkko ja valtio erilleen, mutta...

mitä se sitten tarkoittaisi normijantterin elämässä? Kirkollisvero poistuisi ja uskonto oppiaineena poistuisi tai siirtyisi historian oppisisällöksi. Kirkko köyhtyisi ja seuraisi valtava jäsenkato, voisi olla kuolinisku kirkolle.

Varmaan myös kirkolliset arkipyhät pyyhittäisiin kalenterista (loppiainen, pääsiäinen, juhannus, joulupyhät...) ja saisi tehdä samalla palkalla ainakin viikon lisää töitä. Kansantalous ja työn tuottavuus nousisivat ja Nalle rikastuisi enemmän. Pitäisi kylä tietää tarkat speksit ennen lopullisen kannan lukkoon lyömistä. Sille vaihtoehdolle ääni, joka eniten hyödyttää minua.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Kirkko köyhtyisi ja seuraisi valtava jäsenkato, voisi olla kuolinisku kirkolle.

Eivätkös nuo eri herätysliikkeet ole pystyssä ihan ilman ulkopuolista tukea, ja pystyvät silti pitämään hommaa pystyssä omissa tiloissaan? Luulisin, että eron jälkeen toiminnan laajuus vain kohtaisi kysynnän paremmin. Minusta on hieman tuhlausta pitää tyhjyyttään ammottavia kirkkoja pystyssä kansan rahoilla.
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Vapaan keskustelun tiimoilta esiin noussut tarve vaatii selvittämään mitä mieltä aina ajan hermolla oleva jääkiekkoväki ajattelee valtion ja kirkon suhteesta. Neutraalit vaihtoehdot tarjolla. Mieluusti kuitenkin jatkokeskustelut tuohon alkuperäiseen ketjuun ettei homma hajoa.

Jatkot:
Kirkko eroon valtiosta - Nyt vai heti? - Jatkoajan keskustelupalsta

En usko jumaliin, enkä kuulu kirkkoon ja tähän kysymykseen vastaan kyllä, kuten varmasti suurin osa kirjoittajista, jotka olivat kanssasi eri mieltä tuolla Kirkko eroon valtiosta - Nyt vai heti? -ketjussa.

Ketjussa on esitetty, että olen yksinäinen hullu susi, jonka näkemyksiä ei kukaan voi ymmärtää.

Tein Kierrätyskeskukseen gallupin, jonne voitte ilmaista oman kantanne.

Mitä tekemistä tällä kysymyksellä on sen kanssa, että osa kirjoittajista on kanssasi erimieltä siitä kun sanot että

- Suomessa on ihmisiä, jotka kärsivät valtiokirkon vainosta

ja että koulun joulujuhla

- nöyryyttää uskonnottomia kansalaisia
- laulujen laulaminen saatanalle koulunjuhlassa on verrattavissa joululauluihin
- ja lasten ilmoittaminen kipeäksi ja pitäminen poissa joulujuhlasta on fiksua käytöstä

Näihin totean, että jos nämä viestit pitävät paikkansa ja todella otat yhteyttä koulun rehtoriin paasaten vainosta ja iskostat samoja ajatuksia lapsillesi, et ole yhtään parempi kuin kiihkouskovaiset. Sääliksi käy jälkikasvuasi.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Varmaan myös kirkolliset arkipyhät pyyhittäisiin kalenterista (loppiainen, pääsiäinen, juhannus, joulupyhät...)

Muuten hyvä, mutta noista kirkollisia pyhiä on vain pääsiäinen ja loppiainen.

Juhannus on keskikesän juhla, johon kirkko on yrittänyt tyrkyttää pyhimysjuhlaa huonolla menestyksellä

Joulu on Juhannuksen vastainen juhla, vuoden pimein hetki, valon voitto pimeydestä, johon kirkko on hyvällä menestyksellä tyrkyttänyt jessen syntymää.

Loppiainen on joulunpyhien päätös, joka alun perin oli Kaanaan häiden muistojuhla, jossa Jeesus ilmaisi jumalallisen voimansa. Sittemmin Jeesuksen syntymäpäivä, mutta se tarvitsi siirtää Satrunalian paikalle pakanajuhlia peittelemään.

Loppiaisesta ja pääsisäisestä luovun ilolla, jos kirkon erikoisoikeuksista päästään…
 

DC.PAPA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, vuodesta -72
Muuten hyvä, mutta noista kirkollisia pyhiä on vain pääsiäinen ja loppiainen.

Juhannus on keskikesän juhla, johon kirkko on yrittänyt tyrkyttää pyhimysjuhlaa huonolla menestyksellä

Joulu on Juhannuksen vastainen juhla, vuoden pimein hetki, valon voitto pimeydestä, johon kirkko on hyvällä menestyksellä tyrkyttänyt jessen syntymää.

Loppiainen on joulunpyhien päätös, joka alun perin oli Kaanaan häiden muistojuhla, jossa Jeesus ilmaisi jumalallisen voimansa. Sittemmin Jeesuksen syntymäpäivä, mutta se tarvitsi siirtää Satrunalian paikalle pakanajuhlia peittelemään.

Loppiaisesta ja pääsisäisestä luovun ilolla, jos kirkon erikoisoikeuksista päästään…

Juuri näin.

Mitä valtion ja kirkon eroon tulee, tapahtukoon välittömästi!
Yksityinen ihminen kyllä tästä paskasta pääsee eroon, ainakin maksajan roolista.

Eniten tyrmistyttää tämä yhteisövero, millä helvetillä voidaan tänäpäivänä perustella kymmenykset yritykseltä kirkolle!!!! Ei taida auttaa, vaikkei yrityksessä olisi yhtään kirkkoon kuuluvaa? Onkohan kukaan yrittäjä koskaan yrittänyt tätä karmeaa epäkohtaa ihan oikeasti kyseenalaistaa, siis olisi vienyt asian johonkin oikeuteen? En tiedä mikä se oikeus edes olisi, mihin tälläisen voisi edes viedä, kysympähän vaan....
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muuten hyvä, mutta noista kirkollisia pyhiä on vain pääsiäinen ja loppiainen.

Loppiainen, pitkäperjantai, 2. pääsiäsipäivä, helatorstai, joulupäivä ja Tapaninpäivä ovat kalenterissa kristillisiä juhlapäiviä. Se, että ne ovat alunperin olleet jotain muita merkkipäiviä ei poista tosiasiaa, että ne ovat ainakin toistaiseksi kristillisiä juhlapäiviä. Mun puolesta noista voidaan luopua.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Eniten tyrmistyttää tämä yhteisövero, millä helvetillä voidaan tänäpäivänä perustella kymmenykset yritykseltä kirkolle!!!! Ei taida auttaa, vaikkei yrityksessä olisi yhtään kirkkoon kuuluvaa? Onkohan kukaan yrittäjä koskaan yrittänyt tätä karmeaa epäkohtaa ihan oikeasti kyseenalaistaa, siis olisi vienyt asian johonkin oikeuteen? En tiedä mikä se oikeus edes olisi, mihin tälläisen voisi edes viedä, kysympähän vaan....
Tätä on kyllä vaikea käsittää. Kyseessä on kirkon itselleen joskus junailema verotusoikeus, jota nyt pidetään yllä sen ihmeemmin kyseenalaistamatta. Ajatellaanpa jotakin pientä osakeyhtiötä, jonka pari ateistia on perustanut tarjotakseen uskonnottomille hautauspalveluja. Niin maksavat nämäkin yrittäjät yhteisöverojen kautta korvamerkittyä osuutta kirkolle, jotta saadaa pappien kahvit ja ehtoollisviinit kustannettua. Aivan suhteetonta.

Yhtä iso epäkohta on mielestäni pappien kouluttaminen valtion varoin tiedeyliopistoissa. Kohtalaista verovarojen haaskausta. Ikään kuin liturgian luikauttaminen ja mummoikäisille iäisyysasioiden sepittäminen tarvitsisivat jotakin tiedeopintoja pohjalle hoituakseen mallikkaasti.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
On hyvä pitää mielessä että Suomessa on uskonnonvapaus. Tämä tulisi ymmärtää niin, että Suomen kansalaisilla on halutessaan vapaus uskonnoista. Vapaus siis olla uskomatta loitsima-tarinoihin ja sepitelmiin tuonpuoleisuuksista.
 

DC.PAPA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, vuodesta -72
Tätä on kyllä vaikea käsittää. Kyseessä on kirkon itselleen joskus junailema verotusoikeus, jota nyt pidetään yllä sen ihmeemmin kyseenalaistamatta. Ajatellaanpa jotakin pientä osakeyhtiötä, jonka pari ateistia on perustanut tarjotakseen uskonnottomille hautauspalveluja. Niin maksavat nämäkin yrittäjät yhteisöverojen kautta korvamerkittyä osuutta kirkolle, jotta saadaa pappien kahvit ja ehtoollisviinit kustannettua. Aivan suhteetonta.

Yhtä iso epäkohta on mielestäni pappien kouluttaminen valtion varoin tiedeyliopistoissa. Kohtalaista verovarojen haaskausta. Ikään kuin liturgian luikauttaminen ja mummoikäisille iäisyysasioiden sepittäminen tarvitsisivat jotakin tiedeopintoja pohjalle hoituakseen mallikkaasti.

Heh, eka esimerkki hienosti haettu, onneksi minulla ei ateistina ole hautaustoimistoa. Eikä kyllä mitään muutakaan yritystä.

Toisesta myös samaa mieltä, en ollut asiaa edes ajatellut. Ei sitä aina tule ajatelleeksi mitä paskaa verovaroillamme kustannetaankin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Loppiainen, pitkäperjantai, 2. pääsiäsipäivä, helatorstai, joulupäivä ja Tapaninpäivä ovat kalenterissa kristillisiä juhlapäiviä. Se, että ne ovat alunperin olleet jotain muita merkkipäiviä ei poista tosiasiaa, että ne ovat ainakin toistaiseksi kristillisiä juhlapäiviä. Mun puolesta noista voidaan luopua.

Se, että joku on kristillinen juhlapäivä, ei tarkoita että se on VAIN kristillinen juhlapäivä. Noista VAIN kristillisiä juhlapäivä on loppiainen (pääsiäinen on juutalaisten pyhä, johon jessen ristisaatto on liimattu). Kaikki muut on muidenkin uskomusjärjestelmien juhlapäivä. Se, että ne on johonkin kristillissävytteisen perinteen kalenterissa merkitty kristillisiksi pyhäpäiviksi ei vaikuta asiaan.


Kristillisien juhlapäivien lisäksi kalenterissa on esim uusivuosi, joka on täysin pakanallinen juhla. Se on alunperin Suomessa ollut marraskuussa (kekri), mutta Ceasarin Juliaanisen kalenterin tultua käyttöön Skandinaviassa, alkoi se siirtyä nykyiseen paikkaansa (Ja Roomassa se siirrettiin tälle paikalle, koska se haluttiin Saturnaalian jälkeen, jolloin Likotreiden virkakausi oli vaihtumassa jne.).

Kekriähän on yrittänyt kirkko peittää pyhäinmiestenpäivällä, jonka juhlamerkitys onkin vähentynyt sitä mukaa kuin kekri on unohtunut (teki siis tehtävänsä, pisti pakanajuhlan unholaan)
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Se, että joku on kristillinen juhlapäivä, ei tarkoita että se on VAIN kristillinen juhlapäivä. Noista VAIN kristillisiä juhlapäivä on loppiainen (pääsiäinen on juutalaisten pyhä, johon jessen ristisaatto on liimattu). Kaikki muut on muidenkin uskomusjärjestelmien juhlapäivä. Se, että ne on johonkin kristillissävytteisen perinteen kalenterissa merkitty kristillisiksi pyhäpäiviksi ei vaikuta asiaan.

Eikös helatorstaikin ole puhtaasti kristillinen juhlapäivä? Sehän kulki välillä nimellä Krist.taiv.ast.p. kalentereissa, kun oli loppiaisen tavoin siirrettynä lauantaille.

Jos kääntyisi katoliseksi, niin saisikohan vapaiksi myös Neitsyt Marian kuolinpäivän (15.8) sekä Neitseellisen sikiämisen päivän (8.12), näiden lisäksi myös Pyhäin(miesten)päivä on ainakin espanjankielisissä maissa aina 1.11., ei siis lauantaille siirrettynä kuten meillä.

Lisäksihän tulisivat sitten paikallisten suojelupyhimysten päivät, ainakin työpaikkkakunnan ja kotipaikkakunnat pyhimysten päivät pitää toki saada vapaiksi.

Tampereella kiisteltäisiin vain siitä, onko se Pyhä Raipe vai Pyhä Janne, ehkä kompromissiksi voitaisiin ottaa Pyhä Kale, nyt kun Kummola jäi eläkkeelle Tampere-talon pomon virasta.

Kotipaikan pyhimystä täytyy vielä pohtia tarkemmin.

t. hanu
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Eikös helatorstaikin ole puhtaasti kristillinen juhlapäivä? Sehän kulki välillä nimellä Krist.taiv.ast.p. kalentereissa, kun oli loppiaisen tavoin siirrettynä lauantaille.

No siis kalenterissa se nykypaikallaan kristillinen, mutta pakanuuden ajalta periytyvä hela oli kevään juhla, joka ajoittuu kylvokauden alkuun ja sitä vietettiin, jotta jumalat olisivat suosiollisia ja antaisivat hyvän sadon.

Helatorstain aattona sytytettiin aukeille paikoille kokkoja eli helavalkeita. Karja ajettiin tulien läpi laitumelle karjatautien ehkäisemiseksi.

Kuulusin esikristillinen tieto on kaiketi Sääksmäen Ritvalan helka, jota vietetään nykyäänkin...
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
No siis kalenterissa se nykypaikallaan kristillinen, mutta pakanuuden ajalta periytyvä hela oli kevään juhla, joka ajoittuu kylvokauden alkuun ja sitä vietettiin, jotta jumalat olisivat suosiollisia ja antaisivat hyvän sadon.

Helatorstain aattona sytytettiin aukeille paikoille kokkoja eli helavalkeita. Karja ajettiin tulien läpi laitumelle karjatautien ehkäisemiseksi.

Kuulusin esikristillinen tieto on kaiketi Sääksmäen Ritvalan helka, jota vietetään nykyäänkin...

No niinpä tietysti. Menisi 'Asia, joka avautui minulle' -ketjuunkin. Olen joskus helatorstain nimeä ihmetellytkin, mutta enpä osannut sitä yhdistää tuohon minulle tutunpaan helka-muotoon.

t. hanu
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Suomalaispakannallisen ajan juhlapyhiä on olleet:

Toukokuu: Ukonvakat ja helavalkeat
Kesäkuu: Mittumaari
Heinäkuu: Keskikesä 14.7. (myös juhannusta on kutsuttu keskikesäksi)
Syys-marraskuu: (nykyisin 31.10. tai 1.11.) Kekri
Joulukuu: Joulu tai Talvipäivänseisaus
Tammikuu: 7.1. Nuutinpäivä, 13.1. Talvennapa, 20.1. Lallinpäivä
 

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Correct me if I'm wrong, mutta eikös joulua ole vietetty ennen kristinuskon saapumista, jos ei Suomessa niin ainakin Keski-Euroopassa. Toki silloin ei ehkä Jeesuksen syntymä ollut se pointti, mutta samantapainen setti ilman jeesustelua.

Ps. Eikä kirkon eroaminen valtiosta tarkoita sitä, etteikö samaisia pyhiä voida pitää tradition vuoksi.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Correct me if I'm wrong, mutta eikös joulua ole vietetty ennen kristinuskon saapumista, jos ei Suomessa niin ainakin Keski-Euroopassa.

Suomessa vietettiin juurikin Talvipäivänseisauksen kunniaksi Päivätären pesäjuhlaa. Se oli pitkä juhla, joka siis alkoi jo kekristä (marraskuussa). Uusivuosi ajoitettiin useimmiten Kekriin (nykyiseen kristilliseen pyhäinmiestenpäivään). 21.-23. päivä Joulukuuta oli kuitenkin talvipäivänseisaus, jota vietettiin hyvin samankaltaisesti kuin muinaisessa Roomassa (Saturnalia). Norjalaiset kutsuivat tätä nimellä Jule (engl. Yule, ruots. Jul), joka tarkoitti pyörää, ja jota vietettiin joulukuun 25. päivästä tammikuun 6. asti, siis kuten me nykyään vietämme Jouluamme. Germaanit, Gallit ja Britonit viettivät Roomalaiseen tapaan Brumaliaa 25. päivänä. Sitä kutsuttiin monilla nimillä, kuten Jiuleis ja Guili. Suurin osa perinteestä oli siis tullut Roomalaisten tuomana heidän valloittaessaan Länsi-Euroopan n. 70eaa-300jaa.

Jonka paikalle siis Kirkko pisti joulunsa peittääkseen Roomalaisen Saturnalian. Saturnalia oli vuoden suurimpia tapahtumia. Se oli alunperin vain yhden päivän mittainen, mutta myöhemmin pidennettiin kolmen, viiden, ja lopulta seitsemän päivän mittaiseksi. Saturnalia aloitti juhlajakson, joka päättyi uudenvuodenjuhlaan, tammikuun kalendeihin. Juhlajakson puolivälissä oli 25. joulukuuta.
 

struumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät ja HIFK
Tämmöisenä pesunkestävänä kiihkoilevana hihhuli lahkolaisena olen mieltä että kirkko ja valtio erilleen.

Kyllä tämäkin viestiketju sen näyttää minimaallisessa mittakaavassaan mitä ylipäänsä tämmöinen pakkoliitto, ja kirkkoon ihmisien liittäminen kieltämättä aika ovelalla opilla uudestisynnyttävästä lapsikasteesta, on saanut tässäkin kansassa aikaan. Ennen pelon kautta kauhean määrän käännynäisiä, joita yhteisöpaine piti vastentahtoen kirkossa ja seuroissa. Mutta jos totta puhutaan, sitä samaa tekee eräiden hallitsevien nk."vapaiden suuntien" yhteisöpaine ihan samalla tavalla.

Kun usko/-nto otetaan hallitsemisen välineeksi, se muuttuu äkkiä ihmissielun parhaasta lääkkeestä pelkäksi myrkyksi. Sen me ihmiset osaamme todella tehdä paremmin kuin hyvin. Itse olen siinä onnellisessa asemassa (vaikka nyt monet repeääkin nauramaan mahat vääränä), että olen terveessä hengellisessä yhteisössä jossa SAA: epäonnistua, langeta, epäillä, tuoda epäuskonsa esille ja sanoa ankarastikin vastaan joutumatta minkään valtakunnan mustalle listalle tai paitsioon. Ja viereenkin tullaan vielä istumaan seuraavassa tilaisuudessa, ja pääsee sisälle. Sanon tämän siksi, koska omalla uskonelämäni kierroksella olen nähnyt hyvin paljon vastakkaista toimintaa ja käytöstä hengellisten liikkeiden ja ihmisten taholta. Hyvin valitettava juttu, ja en todellakaan ihmettele miksi usko ja uskovaiset ovat äärimmäisen huonossa huudossa.

Eli luterilaiset- ja ortodoksikirkot samalle viivalle elämään samoilla realiteeteillä kuin muutkin liikkeet. Alkaa kummasti se kanssakäyminen yläkertaan olemaan elävää, kun mennään viikosta-kuukauteen ja vuoteen kerrallaan todellakin ilman taattua rahantuloa. Hyvin on tämäkin liike missä itse olen ollut jo reilusti yli sata vuotta "omillaan" pystyssä, ja ollaan seuraavatkin, JOS Herramme paluu vielä kestää. Kaksi päivää Hän tosin vasta on ollut poissa. =)

Sanotaan nyt lopuksi että oma kunnioitus vanhaan luterilaisuuteen on vankkumatonta, nykyinen touhu on hirveätä seurattavaa vierastä, poislukien muutamat kirkon sisäiset herätysliikkeet. Niissä ja niillä on toivo luterilaisen kirkon tulevaisuudesta. Irti valtiosta, niin Jumalallakin voisi ruveta olemaan paikka kirkon sisällä. Nythän Hänet on ajettu ulos jo aikoja siten, ja raahattu humanismi ja kikkeliskokkelis-"suvaitsevaisuus" tilalle. Lopputulos on aivan karmea ilmestys.

Lahkolainen päättää tähän...ja kiristäää pipon terveesti vielä kireämmälle.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Irti valtiosta, niin Jumalallakin voisi ruveta olemaan paikka kirkon sisällä. Nythän Hänet on ajettu ulos jo aikoja siten, ja raahattu humanismi ja kikkeliskokkelis-"suvaitsevaisuus" tilalle. Lopputulos on aivan karmea ilmestys.
Siltähän se näyttää. Itse en harrasta kristinuskoa kun touhu ei oikein lyö henkilökohtaisesti kipinää. Jos löisi - siis puhtaasti teoriassa - niin ei varmasti löisi lepsun valtionkirkon huomassa. Selkärangatonta tuuliviirimeininkiä.

Mukava kuitenkin kuulla että viihdyt omassa yhteisössäsi ja koet tämän nähtävästi voimavarana. Moni on kokenut yhteisöllisyyden vähemmän positiivisessa valossa esimerkiksi vapaiden suuntien puolella.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Monellako äänestäjillä on omia lapsia?

Meillä niitä on kolme ja kaksi näistä liputtaa kirkon puolesta. Yksi on enää alaikäinen. Vaimo on ateisti ja meikäläinen agnostikko. Eroon kirkosta on tämän päivän trendi eli siitä vaan. Jokainen sitten miettiköön asioita kun paha päivä koittaa. Itsekin kädet olen ristinyt...
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Mielestäni parasta uskonnon opetusta olisi se että opettetaisiin eri uskonnoista ja niiden historiasta.
Ja olisi erotettava toisistaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös