Retropelien ystävät - Good Old Games ja muut vastaavat

  • 14 908
  • 50

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Lieneekö jatkoaikalaisissa muitakin ns. retropelien ystäviä?

Eli pelaajia, joiden mielestä ennen vanhaan miehet olivat rautaa ja koneet puuta, mutta pelit silkkaa timanttia. Heitä, joiden mielestä vaikkapa tietokoneroolipelien kulta-ajat olivat 1980-luvun lopusta 1990-luvun alkupuoliskolle, jonka jälkeen seurasikin monen vuoden alamäki ennen kuin vuosituhannen vaihteen molemmin puolin tuli taas hyvää pelattavaa. Heitä, jotka ovat pitkään mananneet sitä, että nykyaikaisilla koneilla on monesti erittäin vaikea saada toimimaan moitteettomasti pelejä, jotka on tehty DOSin kulta-aikoina tai vielä pahempaa, Windowsin varhaisempien versioiden aikana.

Itse kuulun siihen koulukuntaan, jonka mielestä vanha hyvä peli hakkaa pussillisen uusia. Toki nykyaikanakin tulee paljon hyviä yksittäisiä pelejä joita tulee ostettua, mutta takavuosien peleissä on paljon klassikoita, joiden pariin tekee mieli palata aina uudestaan.

Vaikka olen vuosien saatossa ostanut vinon pinon pelejä, niin monien pelaaminen tyssäsi viimeistään Windows Seiskaan vaihtaessani. Ei ole tarmo, aika eikä asiantuntemus riittänyt pelivanhusten saattamisen toimintakuntoon, ja pahimmillaan vanhat ostopelini ovat disketillä (nuoremmat eivät varmaan edes tiedä, mikä se sellainen disketti on, josta veteraanit puhuvat).

Tästä johtuen iloni oli suuri kun törmäsin osoitteeseen http://www.gog.gom. GOG eli Good Old Games myy vanhoja (ja itse asiassa uusiakin kuten loistava The Witcher ja The Witcher 2) pelejä digitaalisessa muodossa ja valmiiksi modattuna toimimaan versiossa kuin versiossa. Joka ainut peli (oli se tehty sitten 1986 tai 2010) on lähtenyt kertalaakista käyntiin. Ei väliä, vaikka peli on ohjelmoitu suurin piirtein puuhelmitaululle ja nykykone on 64-bittinen Win7 - käyntiin ne ovat lähteneet.

Kaiken lisäksi pelit ovat vieläpä pilkkahintaisia. Esimerkiksi Ultima 7:n täydellinen paketti (Ultima 7 ja Ultima 7 part II, kummatkin lisälevyt) maksaa kuutisen dollaria eli rapiat neljä euroa. Baldurs Gate II (plus lisäosa) lähtee kympillä ja niin edelleen. Pelejä on joka kategoriassa urheilu- ja seikkailupeleistä roolipeleihin, ja lisää tulee joka viikko. Yksikään peli ei ole DRM-suojattu, joten ostamiaan pelejä voi siirtää mihin lystää, ladata uusiksi niin monta kertaa kuin lystää ja asentaa mihin lystää. Päihittää tässä suhteessa esim. Steamin.

Sori, jos tämä kuulostaa joltain evankeliumilta, mutta olen löytänyt monet vanhat peliklassikot ja pelaamisen ilon uudestaan GOGin kautta, ja suosittelen tätä muillekin. Vuoden aikana olen ostanut digitaalisesti yli 40 peliä/pelipakettia (osassa paketeista voi olla kuusikin peliä) ja sortunut GOGin tarjoamiin kimppa-alennuksiin. Ensi maanantaina alkaa jouluale, jolloin ostan varmaan vielä reilusti lisää. Olen ainakin puolet näistä peleistä aikoinaan ostanut kaupasta, mutta toimiva systeemi ja halvat hinnat ovat saaneet ostamaan pelit uudestaan. Maksan mielelläni muutaman euron siitä hyvästä, ettei tarvitse ruveta vanhoja peliklassikoita itse optimoimaan tai miettimään, miten jonkun Win95-aikaisen pelin saa nykykoneella toimimaan.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Jatkiksen pelimiehissä saattaa olla sitä porukkaa, jolle vanhat pelit eivät ole kauhistus ja joille olennaisinta ei ole pelin uusi hieno grafiikka tai fysiikkamallinnus vaan sisältö, vetovoima ja toimivuus. Jos näin on, niin sitten vain kertomaan omia pelisuosikkeja ja -kokemuksia sekä vinkkaamaan muillekin vanhoista kunnon peleistä.

Itseäni kiinnostavat erityisesti vanhat tietokoneroolipelit. Muutama muukin vanha peliklassikko on tullut hankittua uudestaan kuten esim. vanhat kunnon Pinball Dreamsit, jotka löytyvät Pinball Gold Packista sekä pari seikkailupeliä, mutta ensisijaisesti olen keskittynyt CRPG-puoleen.

Ultima-sarjassa olen sikäli kerettiläinen, että vaikka vanhoja Ultimoita tuli pelattua aikanaan jonkin verran, niin en koskaan jaksanut U4:sta tai U5:sta, enkä pidä niitä niin ihmeellisinä. Ultima 6 ja Ultima 7 olivatkin paljon parempia, samoin Ultima Underworldit (erityisesti kakkososa).

Interplayn sadunomaista fantasialeffaa muistuttava Stonekeep vuodelta 1995 ei saanut vastaavaa mainetta kuin Eye Of The Beholderit ja muut, mutta Stonekeepin hyvä tarina ja erityisesti musiikin luoma tunnelma toimivat edelleen mainiosti. Vanhana kalkkiksena olen pelannut tänä vuonna melkeinpä eniten Stonekeepiä.

Tosin hyvänä kakkosena tämän vuoden pelitunneissa tulee Wizardry 7, jota ei valitettavasti GOGista saa, mutta joka minulla on ollut diskettimuodossa. Peli täyttää ensi vuonna 20 vuotta, ja on henkilökohtaisesti edelleen minulle paras, vetovoimaisin ja vetoavin tietokoneroolipeli koskaan. Aikoinaan uraauurtavana systeeminä pelissä oli kolme eri aloitusta (riippuen Wiz6:n loppuratkaisuista) ja 4-5 eri loppuratkaisua/ratkaisutapaa, ja hahmojen teot oikeasti vaikuttivat pelimaailman hahmoihin ja valtaryhmittymiin. Nykyään tämä on toki arkipäivää, mutta se ei ollut sitä vuonna 1992.

Baldurs Gate kakkostakin on vuosien varrella väännetty kerta jos toinenkin, samoin oivaltavaa Planescape: Tormentia sekä lyhytjänteisempään hakkaamiseen tarkoitettuja Icewind Daleja. Kliseinen (A)D&D-maailma on epärealistisuudessaan mahdoton ja kirjallisuudessa täyttä roskaa, mutta tietokonepeleissä se on juuri sopivan eeppinen ja mahtipontinen ympäristö.

Mitkäs ovat arvon jatkoaikalaisten suosikkiretropelit ja vanhat PC-klassikot, joita on tullut väännettyä enemmän kuin elämää? Selvyyden vuoksi rajataan aihealuetta sen verran, että pelin täytyy olla tässä ketjussa vähintään kymmenisen vuotta vanha (hyväksyttäköön v. 2002 pelit, koska vuosi pian vaihtuu) tai pelin täytyy olla tietoisesti vanhantyylinen (tai nykykoneille tehty uusioversio vanhasta klassikosta kuten esim. Dungeon Masterista).

Yläikärajaa ei ole, mutta pysytellään mielellään PC-peleissä ja jätetään kuusnepat ja ties mitkä Amstrad CPC:t (oma ensimmäinen koneeni) väliin. Suljetaan myös konsolit pois keskustelusta.
 

Jonte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves ja Detroit Red Wings
Itse olen vasta vähän aika sitten löytänyt vanhemmat pelit, kun oli aina niitä ennakkoluuloja, että paska grafiikka jne., mutta ehkä vanhemmiten sitä on oppinut arvostamaan itse tarinaa ja ihan hyvä näin, koska silloin olisi moni peli jäänyt pelaamatta.

Itselläni on nyt tällä hetkellä hirveä polte pelata Diablo II:ta, kaverin kautta löysin ja sitä nyt on (vasta) muutamia tunteja kaverin kanssa hakattu ja kuvattu sitä Youtubeen. Uskomattoman koukuttava peli kerrassaan, jonka kanssa aika suorastaan unohtuu. Jokainen tavara pitää kääntää, että olisiko tuo parempi ja mitä kaikkea tuo sormus antaakaan jne.. Tässähän rupeaa odottamaan jo Diablo III:stakin ilmestyväksi, mutta muutamaan kertaan Diablo II vedetään läpi sitä odotellessa!

Baldurs Gate kakkonenkin odottaisi pelaajaansa, mutta sille ei ole aikaa (ainakaan vielä) herunut.
 

Teloch

Jäsen
Suurin riemu wanhoista peleistä on noussut UFO:Enemy Unknownin kanssa. Onhan se aivan saatanan kauhean näköinen ja kuuloinen, mutta toista noin hyvää peliä ei ole tähän päivään mennessä tehty. Parin vuoden päästä alkaa tuollakin olemaan se 20 vuotta ikää taulussa. Täysin sama peli uudella grafiikalla+fysiikkamoottorilla, ilman mitään turhia ja epäonnistuneita uudistusyrityksiä, aiheuttaisi varmaan jonkinlaisen kohtauksen.

Muuten tuolta pelien veteraani-osastolta maistuu klassiset seikkailupelit ja niitähän riittää. The Dig, Day of the Tentacle, mitä kaikkia näitä nyt onkaan. Suurin osa on vieläpä ihan kaunista katseltavaa tänäkin päivänä, joten grafiikkarajoitteiset pelaajatkin saattaisivat epähuomiossa eksyä näiden pariin. Toki siinä voi monella mennä sormi suuhun kun peli ei minuutin jahkailun jälkeen kerrokaan ratkaisua käsillä olevaan pulmaan.

Pienellä selailulla tuolta GOGista löytäisi varmaan viikkokaupalla pelattavaa, jos on PC:llä pelaillut 90-luvun alusta ja haluaisi ottaa pienet retro-tripit. Baldur's Gate-sarja, Planescape:Torment, Freespace, Fahrenheit, Crusader, Wing Commander...herra mua siunaa. Jos Steam ei tarjoile mitään maukasta jouluksi, taisin juuri keksiä missä merkeissä joululomani vietän.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Muuten tuolta pelien veteraani-osastolta maistuu klassiset seikkailupelit ja niitähän riittää. The Dig, Day of the Tentacle, mitä kaikkia näitä nyt onkaan.

GOGissa on myös Sierran klassisia pelisarjoja, yleensä kätevästi samoissa paketeissa tai 2-3 pakettiin niputettuna. King's Questit, Police Questit jne. Se paras valitettavasti puuttuu toistaiseksi, eli Leisure Suit Larry -sarja. No, kenties se vielä lisätään GOG-tarjontaan, johon tuntuu tulevan 1-2 peliä viikossa lisää. Nuo olen aikoinani ostanutkin, mutta ostaisin ne uudestaan jos ne saisi GOG-tyyliin digitaalisina, valmiiksi fiksattuina paketteina. Larry-sarjaa tuli pelattua noin kahdeksanvuotiaana ensimmäisen kerran. Nykynäkökulmasta on huvittavaa, että eka Larry oli K18-peli. Karkeasta pikseligrafiikasta ei mitään epäsiveellistä erottanut (tai liikkuvasta censored-kyltistä), ja verbaalisesta huumorista iso osa meni yli horisontin.

Pienellä selailulla tuolta GOGista löytäisi varmaan viikkokaupalla pelattavaa, jos on PC:llä pelaillut 90-luvun alusta ja haluaisi ottaa pienet retro-tripit. Baldur's Gate-sarja, Planescape:Torment, Freespace, Fahrenheit, Crusader, Wing Commander...herra mua siunaa. Jos Steam ei tarjoile mitään maukasta jouluksi, taisin juuri keksiä missä merkeissä joululomani vietän.

Maanantaina johonkin aikaan alkaa GOG-jouluale, jossa suuri osa myytävistä tuotteista on -50% vuodenvaihteeseen asti. Tällöin monia pelejä saa 3-5 dollarilla eli 2-4 eurolla. Luultavasti tulen satsanneeksi tuolloin melko moneen hankintaan ja ostan pelejä varastoon. Baldurs Gatet, Planescapet, Icewind Dalet ja muut olenkin jo ostanut, mutta seuraavana ovat varmaan vuorossa Falloutit, Ultima 7 (jota en vielä ehtinyt ostamaan ennen kuin tieto joulutarjouksista tuli) ynnä muut. Kenties sorrun halpojen hintojen houkuttamana myös roolipeligenren ja seikkailupelien ulkopuolelle. Duke Nukemin jo ostinkin, sen uudempia ammuskelupelejä en olekaan jaksanut pelata. Serious Sam vielä varmaan menisi.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Retro-pelaaja ilmoittautuu.

Red Alert 2 juuri menossa vähän uudemmista vanhemmista peleistä läpi. Mutta ihan vanhemmista esille ykkösenä nousee XCOM: Enemy Unknown. Huikea peli joka tullut pelattua läpi enemmän kuin kerran. DosBoxillahan nuo onnistuvat vieläkin kivasti, jopa kännykällä voi pelata. Lisäksi tuosta UFO1-pelistä on tehty joku pidennetty versio, josta itsellä ei tietoa ole:

Enemy Unknown Extended - UFOpaedia

Linkki vie wikipedia-sivulle, joka koskee ufoja ja juttuun joka koskee UFO: Enemy Unknown-pelin lisäosaa.

Lisäksi Larryt, Police Questit ja Space Questit löytyvät allekirjoittaneen hyllystä, Larryista en ole varma toimivatko miten Vistalla, mutta noiden uusversioiden pitäisi toimia.

Myös One Must Fall: 2097 ja Psycho Pinball ovat ehdottomia suosikkeja vanhoista peleistä. Puhumattakaan vahoista änäreistä.

Listaahan voisi nyt jatkaa loputtomiin mm. C64, Nintendo 8-bit, Sega 16-bit kuuluivat allekirjoittaneen pelikoneisiin joskus. C64 ja Sega ovat hyllyssä vieläkin.

Kiitos tästä GOC-sivustosta, pitääkin tarkastella kun alemyynti alkaa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kiitos tästä GOC-sivustosta, pitääkin tarkastella kun alemyynti alkaa.

Eipä kestä. Jouluale -50% on kyllä todellinen pilkkahinta. Tuolla on paljon vielä ostettavaa. Tulin hommanneeksi taannoin Might & Magic 6-pack -paketin lähinnä M&M6:n takia, mutta tuossa tuli kylkiäisenä koko siihenastinen pelisarja eli osat 1-5 ja vielä yksi bonusosio (World of Xeen) päälle. M&M6:sta on suorastaan jouluisia muistoja, pelasin sitä aikoinaan erään joulun kaikki pyhät, ja pelin lumisateiset maisemat aikaansaivat minulla joksikin aikaa "maailma muistuttaa peliä"-assosiaation, eli jos ulkona pyrytti kovasti niin mieleen tuli tietokonepelin teemoja.

GOGin maksutavoista sen verran, että sivu hyväksyy Visan, MasterCardin, Amexin ja PayPalin. Jos ei luottokorttia ole, niin PayPalilla pitäisi pystyä maksamaan. En ole tosin PayPal-maksamista testannut itse. Pelien lataamiseen (varsinkin isoihin latauksiin) kätevin apuväline on GOGin oma downloaderi, joka osaa yhdistää eri osiin puretut lataustiedostot, jatkaa keskeytyksen sattuessa siitä mihin jäätiin ja pistää valitut useammat pelit latausjonoon. Ehkä ainoa pikku puute tässä downloaderissa on se, että se lataa vain pelitiedostot - joka pelissä on nimittäin yleensä erilaisia lisäladattavia bonuksia kuten manuaalit, kartat, vihjekirjat yms, jotka pitää ladata pelikohtaisesti erikseen. Ei toki mikään iso vaiva, ja parempi näin kuin siten, että kaikki mahdollinen tilpehööri tulisi automaattisesti vaikkei sitä haluaisi.

Sen verran vielä mainintaa, että kun sivuun rekisteröityy ja luo tilin, niin saa ilmaiseksi kolme neljä vähemmän tunnettua mutta ihan ok-tason peliä eli Beneath A Steel Skyn (seikkailupeli), Lure Of The Tempressin (seikkailupeli), Teenagentin (aika huono seikkailupeli) ja Tyrian 2000:n (ylhäältä alas skrollaava avaruusalusräiskintä). Näitä lataamalla voi testata miten sivuston systeemit omalla koneella toimivat ennen kuin pistää rahaa kehiin.

Sivustolla on jonkin verran ei-niin-retropelejäkin kuten mainitut The Witcher -pelit (jotka saivat minut löytämään The Witcher -kirjat, joita on nyt suomennettu kaksi). Lisäksi vuoden 2005 peli Freedom Force vs. Third Reich on mahtava peli. Kevytstrategia roolipeliominaisuuksilla, jossa Jack Kirbyn piirrostyyliä kunnioittavat over-the-top-supersankarit taistelevat natseja, supernatseja, superroistoja, aikamatkustajia ja ties mitä dinosauruksia vastaan aitoon 60-luvun sarjakuvien malliin. Jos on ikinä pitänyt esim. vanhoista Stan Leen aikakauden Ihmenelosista, Kostajista ja vastaavista (sekä DC:n hahmoista), niin tämä on varma valinta silkan juonen takia. Sitä paitsi maailmassa saa pistettyä taloja ja esineitä mukavasti rikki, eikä mikään ole rattoisampaa kuin nakata Ihmenelosten Liekkiä muistuttavalla El Diablo -hahmolla valtavia tulipalloja korkeuksista vihulaisten päälle.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Sen verran vielä mainintaa, että kun sivuun rekisteröityy ja luo tilin, niin saa ilmaiseksi kolme neljä vähemmän tunnettua mutta ihan ok-tason peliä eli Beneath A Steel Skyn (seikkailupeli), Lure Of The Tempressin (seikkailupeli), Teenagentin (aika huono seikkailupeli) ja Tyrian 2000:n (ylhäältä alas skrollaava avaruusalusräiskintä).

Beneath Steel Skyhan oli kerrassaan loistava seikkailupeli, kelpaa ainakin tänne enemmän kuin hyvin. Aikalailla samaa sarjaa tasoltaan, kuin taannoinen laadukas seikkailupeli Full Throttle, jonka itse nostan vielä tähän ketjuun.

Grim Fandango on allekirjoittaneella vieläkin pelaamatta läpi, niin uskomatonta kuin se on. Mutta jos se seikkailupeleistä sitten.
 

Teloch

Jäsen
Loin äsken tilin tuonne GOGiin ja jo mainittujen pelien lisäksi siellä oli tyrkätty lahjuksina Ultima IV ja Dragonsphere. Tuo Beneath a Skeel Sky oli kyllä mukava saada ilmaiseksi. Olisi ollut ostoslistalla muutenkin.

Mutta se suurin syy miksi tulin tänne huutelemaan, tuolla on listoilla Betrayal at Krondor! Nyt saa jäädä Skyrim pölyttymään hyllyyn hetkeksi. Meikä lähtee retroilemaan.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mutta se suurin syy miksi tulin tänne huutelemaan, tuolla on listoilla Betrayal at Krondor! Nyt saa jäädä Skyrim pölyttymään hyllyyn hetkeksi. Meikä lähtee retroilemaan.

Krondor on kyllä erinomainen peliklassikko. Karu on ulkokuori, mutta sisältö ja juoni on A-kastia. Eikä ihme, sillä teoshan on tehty tiiviissä yhteistyössä Midkemian fantasiamaailman luoneen Raymond E. Feistin kanssa, ja peli on virallisestikin kaanonia. Pelin tarina sijoittuu Feistin kirjasarjassa tiettyyn väliin.

Pelin maailma ja hahmot kiinnostivat aikanaan sen verran, että tulin tutustuneeksi Feistin kirjoihinkin. Kelpo fantasiaa varsinkin sarjan alkupuolella (alkuosia ei ole suomennettu, osa myöhemmin tulleista teoksista on suomennettu Liken toimesta), vaikka myöhemmin taso mielestäni laskee kun sarja jatkuu ja jatkuu samalla kun Betrayal At Krondorista tutut hahmot ovat jo päässeet manan majoille.

Return To Krondor ei ollut ihan yhtä hyvä, enkä täysin sisäistänyt sen pelikontrolleja, mutta tulipa sekin kumminkin hommattua, samoin kuin pseudojatko-osa Betrayal In Antara, joka käytti alkuperäisen Krondorin engineä mutta ei sijoittunut samaan pelimaailmaan.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Master Of Orion 1+2 sekä Wing Commander 1+2 tuli juuri äsken ostettua GOG.comista yhteensä 6$n hintaan. Eli n. 4,50€. Ihan hyvä hinta siitä että pääsee verestämään vanhoja muistoja.

-Tinke-80
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Minulta lähti hieman mopo käsistä GOG-alemyynnissä, tulin ostaneeksi kolmisenkymmentä peliä. Kun ei vain tuohon hintaan voi olla ostamattakaan. Pelata voi myöhemminkin, mutta muutaman euron kappalehintaan voi ostaa klassikoita varastoonkin. Onhan tuommoinen hinta halpa vaikkapa Police Quest 1+2+3+4 -paketista tai Lands Of Lore 1+2 -paketista. Tai Might & Magic kasista, tai Ultima 7 complete editionista, tai neljästä ekasta Heroes Of Might & Magicista, tai Jagged Alliance kakkosesta, tai Fallouteista...

...tai no, tuli varmaan mopon karkaaminen käsistä selväksi. Mutta mitäpä on muutama kymmenen euroa verrattuna näiden peliklassikoiden laatuun ja niiden tuomiin elämyksiin? Sitä paitsi tällä rahalla saisi ehkä kaksi uutta peliä, jos sitäkään.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Oi pärkkele, siellähän se Total Annihilation odotti mua. Pakkohan se tuohon hintaan on poistaa, ans kattoa mitä muuta tarttuu mukaan. Pari vuotta sitten viimeksi tuolla pyörähdin ja latasin tuon Beneat a Steel Skyn, sillon en ainakaan saanut toimimaan, kattoo josko nyt olis parempi tuuri. Näköjään myös Jagged Alliance: Deadly Games löytyi tuolta owned games valikosta. Melko voimakkaasti on kasvanut valikoima viime visiitistä, pitääpä kaivella kunnolla tuo läpi.

Tän vuoden kovimmat pelit mullakin on ollut tuota osastoa, UFOja metsästettiin alkuvuodesta tarmolla ja Day of the Tentaclen vetäisin läpi. DotT tietysti osin walkthroughn avulla, ei sitä muuten pysty. On muuten nykyään sekin helpompaa, ennen muinoin jos jäi pelissä jumiin, niin odotteli innolla että josko seuraavassa mikrobitissä tai Pelit-lehdessä olis just mun pulmaan apua. Nyt löytyy apu minuutissa netistä.

Ultima VII vois kyllä olla aika kova hankinta, viimeksi olen pelannut sitä joskus ihan skidinä, ja silloin ei oikein englanti vielä luistanut, joka tietysti lisäsi haastetta pikkuisen.

Edit: enpä muistanut että tuo Ultima VII noin ruma oli, jotenkin siihen aikaan se oli hienointa ja kauneinta :) no, hyvä tarina kyllä korvaa paljon.
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Edit: enpä muistanut että tuo Ultima VII noin ruma oli, jotenkin siihen aikaan se oli hienointa ja kauneinta :) no, hyvä tarina kyllä korvaa paljon.

Muistan hyvin Ultima VII:n arvostelun Pelit-lehdessä, joka oli otsikoitu "Seiska on kova kovolle", ja siinä taivasteltiin pelin silloin erittäin kovia laitevaatimuksia. Nyt pelin latauspaketti on vain 28 megaa, ja se sisältää VII:n, sen lisälevyn, Ultima VII part kakkosen ja sen lisälevyn. Ei ole enää niin kova kovolle.

Ihan pelattava ja nätti tuo minusta vieläkin on. Voi kannattaa pelata pienemmässä ikkunassa eikä koko ruudulla, niin ei näytä niin pikselimäiseltä. Mutta tarina on kyllä kova, vaikka itse pidän Ultima VI:n tarinasta eniten kaikista Ultimoista. Spin-offeista Ultima Underworld II:n voittanutta ei first person -luolakomppauksissa ole oikein vieläkään. Oman aikansa äärirealismi ja hyvin tehty maailma on vieläkin vetoava. Ykkös-Underworld on niin karun näköinen, että se jo vähän tökkii, vaikka maailma on hienosti tehty ja juonikin hyvä.

Sierran peleistä tuli hommattua Police-, Space- ja King's Questit, kaikki. Larry-pakettia vielä kaipaisin tarjolle. Vanhat Larryt sain kyllä toimimaan aikanaan vielä Windows XP:ssä, mutta Larry seiskaa en saanut enää kunnolla, se kun on Windows95-peli ja toimi jostain syystä erittäin nihkeästi uudemmissa järjestelmissä. Seiska oli hieno peli, ja valitettavasti viimeinen Larry-peli. En laske niitä uusia pyhäinhäväistys-alipeli-Larryja Larry-sarjaan ollenkaan, eikä varmaan kukaan muukaan laske. Vain Al Lowen tekemät Lafferit ovat niitä oikeita!

Jos tykkää niistä perinteisistä first person -roolipeleistä, jossa maailmaa kuvataan sankarin perspektiivistä ja jossa harpotaan tasa-askelin ja käännytään aina 90 asteen käännöksillä, niin suosittelen kokeilemaan Stonekeepia. Aikoinaan sopivan "elokuvamainen" tunnelma, jossa hyvä musiikki ja efektit kuten askelten äänet luovat tunnelmaa ja jossa on oma, seikkailu-, satu- ja fantasialeffan tyyppinen ilmapiiri. Kun itse tuon aikoinaan ostin alkuperäisenä vuonna 1995, niin pelin mukana tuli Steve Jacksonin kirjoittama Stonekeep-fantasiaromaanikin, joka taustoitti pelin alkuasetelmia. Kirja ei ollut pelin pelaamisen kannalta oleellinen, mutta sai pelimaailman tuntumaan rikkaammalta ja oli ideana hieno.

Tartuin itse peliin pitkän ajanjakson jälkeen ja jäin koukkuun taas kerran. Parin tutorial-henkisen alkutason jälkeen homma lähtee kunnolla vauhtiin, ja peli vie mennessään, vaikka onkin edelleen suht haastava vaikeustasoltaan. Jos menee tukka putkella körmyttämään useaa vastustajaa alussa, niin turpiin tulee, ruutu pimenee ja taustalla kuuluu Khull-Khuumin kumea nauru.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Kiitos tästä vinkistä. Tuolta tarttuivat matkaan Descentit, Red Baron ja Strategic Command. Pitää varmaan pian tehdä toinen ostosreissu, kun kuumottavia pelejä on niin paljon. Vielä kun jostain löytyisi EA Sportsin legendaarinen NHL´95
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Alone In The Dark 1-3 ja Interstate 76 ostettu. Sellainen ongelma vaan, ettei ainakaan Alone 1-pelissä ukko työnnä mitään. Potkii vaan kun välilyöntiä painaa (ohjekirjasta ainakin olin lukevinani että välilyönnistä tapahtuu kaikki).

Lisäksi Interstate 76-pelissä autot ajavat TODELLA hitaasti, eturenkaat autossa tärisevät sivulta sivulle nopeaa tahtia ja tietokoneen autot ajavat hitaasti eteenpäin.

Pitääpä katsella netin ihmeellisesta maailmasta korjausta näille.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
GOG on tuttu sivusto, duunissa yllättäen vaahtoavat milloin mistäkin. Kokeilin pelata erästä kaikkien aikojen parasta peliä eli UFO: Enemy Unknownia tässä joitakin aikoja sitten ja eihän siitä enää tullut hevon helvettiä. Ufon tiputtaminen interceptorilla oli suht hankalaa ja alkuun ei taistelustakaan meinaa tulla oikein mitään äijien ollessa niin kädettömiä. Syvyyttähän tuossa pelissä oli alkuun päästyä aikalaisekseen enemmän kuin riittävästi.

Betrayal at Krondor ja Ultima Underworld II houkuttaisivat, mutta tahkotaan nyt Skyrimiä ensin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
GOG on tuttu sivusto, duunissa yllättäen vaahtoavat milloin mistäkin. Kokeilin pelata erästä kaikkien aikojen parasta peliä eli UFO: Enemy Unknownia tässä joitakin aikoja sitten ja eihän siitä enää tullut hevon helvettiä. Ufon tiputtaminen interceptorilla oli suht hankalaa ja alkuun ei taistelustakaan meinaa tulla oikein mitään äijien ollessa niin kädettömiä. Syvyyttähän tuossa pelissä oli alkuun päästyä aikalaisekseen enemmän kuin riittävästi.

Ennen vanhaan monet pelit olivat ylipäätään kohtalaisen vaikeita, ja vaikeutta vain lisäsi se, että vinkkiä peliin sai odottaa monta kuukautta joltain Mikrobitin/Pelit-lehden palstalta. Ei sitä niin vain googlattu viidessä sekunnissa vinkkiopasta ja läpipeluuohjetta esim. seikkailupeleihin, joissa sai tosissaan vääntää parserin kanssa.

Karuin esimerkki oli aikoinaan lievä bugi Larry kakkosessa, jossa lause piti muotoilla erittäin tarkasti. Put hair rejuvenator in bag, vai kuinka se nyt menikään? Jos meni lause väärin niin Larry käsitti väärin, nakkasi koko hoidon kraateriin ja peli oli siinä. Kyllä tämä

Betrayal at Krondor ja Ultima Underworld II houkuttaisivat, mutta tahkotaan nyt Skyrimiä ensin.

Kannattaa silti ostaa nuo nyt varastoon, kun kerran puoleen hintaan saa. Lataat ja asennat kunhan Skyrimin huuma laantuu. Säästö se on pienikin säästö, vaikka nuo pelit sinänsä halpoja ovat ilmankin. Itse toteutin omaa mainoslausettani ja ostin turhankin monta peliä varastoon. Itse asiassa olen nyt ajan myötä hommannut suurimman osan GOGin roolipeliosastosta, varmaan kolme neljäsosaa.
 

Bay

Jäsen
Ultima VII

Tuli tuolta GOG sivustolta ja muutama vanha legenda ladattua. Ultima 7:aa en aikaisemmin ole pelannutkaan, joitain aikaisempia osia kyllä. Nyt on pelissä iso ongelma tuon ruuan kanssa. Osaisiko joku peliä pelannut kertoa miten nuo hahmot saa ruokittua kun valittavat nälkäänsä? Repussa on ruokaa ja pöydissä on ruokaa ja olen koittanut raahata hiirellä sen ruuan hahmojen päälle, mutta ruoka vain katoaa ja kaikki ovat edelleen nälkäisiä. Kahlasin kaikki ohje pdf:tkin läpi muttei niissä mainittu asiaa missään.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Eikös ruokaa ja esineitä pitänyt tuplaklikata, jotta niitä käytetään? Eli hiirellä raahaaminen siirtää ruoan vain reppuun tms. Valitettavasti tämä täytyy tehdä joka hahmolle erikseen, eli hahmot eivät osaa repusta itse syödä. Hitusen ärsyttävä ominaisuus, realismista voi sen verran tinkiä, että jättäisi syömisen väliin. Eiväthän hahmot käy vessassakaan.


Ruoka-asioista on oma artikkelinsa Ultima-wikiassa
, johon kannattaa muutenkin tutustua Ultima-asioissa. Kyseessä siis Ultimoille omistettu oma wiki. Artikkelissa on eri ruokien "ruoka-arvot", jotkut ruoat ovat ravintorikkaampia kuin toiset.

U7:ssa on muitakin keinoja kiertää sinänsä hieman ärsyttävä ruoan mankuminen, eli heittämällä Create Food -loitsua ja omistamalla Ring of Reagentsin (joka vapauttaa loitsuaineiden hankkimisesta) saa äijät pysymään ravittuina. Everlasting Goblet luo myös ruokaa itsestään. Saattoi joku muukin keino olla.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Gog.com jakaa Fallouttia ilmaiseksi, tarjous voimassa 48 tuntia, miinus pari tai jotain tuntia. Viimeisimmät ostokset tuolta Panzer General 2 sekä Tropico ja Tropico 2. Loistava sivusto kyllä, nuo oli 4,95 molemmat, Tropico siis tuplapaketti.
 

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
Kiitokset Footlessille vinkistä, tuli tehtyä tuon takia tili sivulle. Falloutit on mulla vielä aivan kokonaan koittamatta, lukuunottamatta konsolilla Fallout kolmosta, joten korkea aika koittaa. Niin paljon hyvää olen vanhoista Fallouteista kuullut.

Aikanaan nuorena kloppina ei pc:tä ollut mutta kaverin luona tuli paljon hakattua juurikin Larryjä ja Police Questeja. Omat suosikit kuitenkin olivat Ufo ja varsinkin Jagged Alliance. JA oli vain ainakin silloin nuorena melko helkkarin vaikea, täytynee koittaa joskus uudestaan. Toinen mitä olisi mukava koittaa nykyään on Zak McCraken tai joku vastaava, sekä samantyylinen peli, olikohan Maniac Mansion.

Lisäksi Amigalla väännettiin Wayne Gretzky hockeytä aivan helvetin paljon. Urkittiin nhl-lehdistä joukkueiden kokoonpanot ja naputeltiin joka joukkue peliin. Samoista lehdistä katottiin otteluohjelma ja sitten pelattiin. Paperilla pidettiin tilastot joka ukosta ja joukkueesta. All Stars-pelikin pelattiin, pelaajat otteluun tietenkin tilastojen perusteella. Melkosta hommaa joka pelin jälkeen päivittää joka ukon tilastot kumittamalla ja kirjoittamalla.

Pieni pelko persiissä kuitenkin on siitä, että petyn pahasti, kun alan vanhoja pelejä koittamaan. Niistä on kuitenkin muistoihin jäänyt niin jumalattoman kova muistijälki, joka on aikojen saatossa takuulla kultaantunut aivan huolella.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Fallout ja Fallout 2 on kyllä ehdottomia klassikoita, kakkonen tuli läpi pelailtua viime vuonna, nyt olis kai sitten aika alkuperäisen.

Tarjoukset jatkuu, nyt olis kaikki Might& Magic pelit -50%, myös Heroes sarja sun muut. Nelonen onkin testaamatta...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös