Kärpät kohti kautta 2012-2013

  • 643 945
  • 1 491

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Nyt Ohtamaan jatkosopparista innostuneena ajattelin perustaa ketjun koskien kautta 2012-2013.

Hannu Aravirralla on optio kaudesta 2012-2013. Itse olen ollut tyytyväinen Aravirran suorituksiin Kärppien päävalmentajana. En pistäisi pahakseni mikäli Aravirran optio käytettäisiin. Ja kun valmentajamarkkinoita katsoo ei siellä mielestäni ole montaa varteenotettavaa vaihtoehtoa.

Maalivahdeilla on molemmilla sopimus myös kaudelle 12-13. Hostikka on näyttänyt jo tasonsa ja torjunnee ykkösmolarina myös seuraavalla kaudella. Karhunen on hieman vielä kysymerkki. Itseäni ei ole vakuuttanut, eikä valmennusjohtakaan näytä oikein Karhuseen luottavan. Kakkosmolari pitäisi hankkia, ehkä jo tällä kaudella. Tai sitten rohkeasti Karhuseen enemmän luottoa ja miehelle pelejä myös liigassa.

Puolustuksessa on seuraavilla pelaajilla sopimus kaudelle 12-13:
Ville Pokka
Nico Lehto
Ville Mäntymaa
Mikko Niemelä
Atte Ohtamaa
Oscar Eklund
Mikko Lehtonen
Ilkka Mikkola (optio)

Huhuja:
Oskari Korpikari
Topi Jaakola

Itse toivoisin ainakin Lehtosen ja Eklundin jatkoa. Tosin Eklund voi olla vaikea pitää joukkueessa mikäli samanlaiset näytöt jatkuvat. Mikkola on paljon Kärpille antanut, mutta voisi olla hyvä siirtyä johonkin toiseen seuraan. Pakkiosastolle muutamia nimiä voisi olla Jere Karalahti, Lasse Kukkonen, Janne Niinimaa ja Oskari Korpikari. Ainakin pakkiosastoa täytyy täydentää jatkosopimuksista riippuen yhdellä tai kahdella pakilla.

Hyökkäysosasto näyttää kaudella 12-13 tällä hetkellä tältä:

Sentterit:
Kemppainen
Komulainen
Salomäki
Viuhkola

Hyvin on vielä köykäinen. Toivottavasti Viuhkolalle sorvataan jatkoa. Huml on ehkä siinä ja siinä. Tosin enemmän laiturina tällä kaudella vakuuttanut. Ja lisäksi Komulainen ja Salomäki on pelannut enemmän tai vähemmän laiturina, joten vahvistusta varmasti tarvitaan ja hankintaa. Ykkös-ja kakkosentterin roolit voisi asettaa Viuhkolan ja Salomäen harteille. Sitä en tiedä kannattaako Saarenheimoa roikottaa nelosen sentterinä vai siirtää joku junnuista sen paikalleen.

Laiturit:
Junttila
Korkiakoski
Keränen
Haataja
Donskoi
Suoranta
Körkkö
Huml

Hyvin paljon on tämäkin osasto juniori painotteinen. Liigapeleissä kyllä pärjää Junttila, Keränen, Haataja ja Donskoi. Muut ovat vielä hieman pienemmillä näytöillä.

Koskenkorvan jatko on hieman kaksipiippuinen juttu. Mielestäni Kossu on painanut aina satalasissa myyntihuhuista yms. piittaamatta. Pisteiden valoissa aloittanut kauden hyvin ja toivottavasti hyvin vielä jatkuu. Paras maalintekijä tällä hetkellä Kärpissä. Tällä pistetahdilla päässee siihen 30 pisteen saldoon, joka on ihan kohtuullinen kolmoskentän miehelle.

Alikoski hoitanut roolin hyvin neloskentässä ja sopii sinne myös mielestäni ensikaudella.

Laituriosastolla haluaisin nähdä ensikaudella ainakin Janne Pesosen kaikesta huolimatta. Jos ei Pesonen niin sitten yhdestä kahteen kunnon takuuvarmaa ulkomaalaista.

Ja ne joille ei jatkoa:
Mikkola
Jokinen
Saarenheimo
Snopek

EDIT:
JATKOT:
9.1.2012 Eklundille vuoden jatko ja Ville Pokalle 3-vuoden pahvi.
13.1.2012 Ivan Huml jatkaa Kärpissä kaksivuotta.
30.1.2012 Viuhkolalle 2-vuoden jatko.
6.2.2012 Donskoin optio käytettiin eli jatkaa 2012-2013 kaudelle.
15.2.2012 Lehtonen jatkaa kaksi vuotta Kärpissä.
24.4.2012 Ilkka Mikkola vuoden jatko.
22.7.2012 Johan Backlundille vuoden jatko.

SIIRROT POIS:
23.4.2012 Kimmo Koskenkorva - Lukko 2v sopimus
10.5.2012 Mikko Alikoski - KooKoo 1v sopimus
6.7.2012 Ville Hostikka - Slovan Bratislava 1v sopimus

TULLEET:
24.4.2012 Toni Kähkönen 2v
24.4.2012 Tomas Plihal 2v
24.4.2012 John Norman 1v
 
Viimeksi muokattu:

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Junnuista varaisin yhden hyökkääjäpaikan Körkölle, varsinkin jos Ara jatkaa. Körkkö on Aran silmissä erittäin potentiaalinen jokapaikan höylä, eräänlainen Mika Pyörälä vol. 2.

Körkkö on tällä kaudella ollut sivussa loukkaantumisten ja sairastumisten takia, esimerkiksi viime viikko oli alkuperäisen suunnitelman mukaan liigaviikko Körkölle. Henkilökohtaisesti näkisin Körkön Posen paikalla jo tällä kaudella.

Organisaation sisällä myös Mikko Niemelän varaan on laskettu paljon. Aholle on annettu valtuudet sitoa Niemelä organisaatioon pitkällä tähtäimellä, mikä ei ole lainkaan hullumpi linjaus. Niemelän ongelmana on ollut krooninen loukkaantumisalttius, mutta kaikki eväät esimerkiksi Ohtamaan jalanjälkien kulkemiseen on olemassa ja organisaation puolelta myös ymmärretty.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Arizona Coyotes
Teki hetken mieli koota ensikauden sopimuspelaajista jo kokoonpanoa, mutta eihän sitä viitsinyt. Väkisinkin olisi mennyt meidän nuoret hyökkääjät ylimpiin ketjuihin, mutta kyllähän SM-liigassa menestyäkseen Kärppien pitää hankkia ensikaudelle hyviä ja vähän kokeneempia vahvistuksia hyökkäykseensä. Salomäki oli alkukaudesta todella hyvä ja Junttila on väläytellyt aina välillä, mutta tuskin heistä ei ole vastuunkantajiksi vielä ensikaudellakaan, vaikka kuinka niin toivoisi. Viuhkola on tosiaan pakko saada sopimukseen ja mahdollisimman pitkään vielä. Toivottavasti Kärppien junnuista tulee lähikausina joku hyvä sentteri, sillä keskushyökkääjille olisi tarvetta. Salomäki on ehdottomasti pelattava laidassa ja saapi nähdä tuleeko Komulaisesta koskaan SM-liigatason keskushyökkääjää.
 

matiasrust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Minäpä ehdotan toimiston väelle toimintasuunnitelmaa seuraavalle 1 1/2 vuodelle:

-kuluvalla kaudella pidetään jalat jotakuinkin maan pinnalla ja kuljetetaan nyt mukana olevaa poikalaumaa mukana niin että pojat saa pelata ja muutamat virheet eivät vie heitä katsomon puolelle
-fokus siis pidetään meistä jo kärsimättömiksi käyvistä kannattajista riippumatta vielä ensisijaisesti rakennustyössä ja uudelleen syntymässä olevan toimintakulttuurin vakiinnuttamisessa
-menestyksen osalta tyydytään siihen mitä satutaan saamaan, ei mennä paniikkiin vaan maltetaan vielä odottaa
-tehdään huolellista arviointityötä ja pyritään kartoittamaan ne omat nuoret pelaajanalut joilla on todellista potentiaalia olla palana tulevaa menestysjoukkuetta
-sidotaan nämä riittävän hyviksi arvioidut nuoret pelaajat joukkueeseen riittävän hyvillä korvauksilla ja riittävän pitkälle ajalle
-kiinnitetään nyt ja jatkossa erityistä huomiota tulevien täsmähankintojen, siis niiden todellisten vahvistusten hankintaan niin että ne oikeasti kykenevät vetämään joukkuetta taidoillaan ja esimerkillään eteenpäin
-päätetään mahdollisimman pian, mielellään jo nyt kuka on se päävalmentaja joka kuljettaa kärppälauman uuteen loistoonsa
-sovitaan, että mitalikantaan palataan keväällä-2013 ja kultaa otetaan keväällä-2014

Omat ehdotukseni niistä oikeista pelaajista ja valmentajastakin voin toimittaa sinne toimistolle joku toinen kerta.
 

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Valmentajatilanne tässä eniten huolettaa. Aravirran projektille soisin jatkoa, mutta hän tuskin jatkaa, mikäli oikean kuvan olen saanut haastatteluista. Vapaana ei sitten olekaan varmoja lenkkejä. Venäjältä voi aina tippua potkuja, joten haluaisiko KJ mahdollisten potkujen sattuessa tulla takaisin? En oikein jaksa uskoa, että näin lyhyen kiertueen jälkeen riittäisi Nokallakaan paloa takaisin.

Mestistä en ole ollenkaan seurannut, mutta aika moni on sanonut Jarno Pikkaraisen olevan lupaava valmentaja, kenties seuraava Mestiksestä noussut "Suikkanen". Haluaisiko Pikkarainen ottaa SM-liigan suurimmat resurssit käyttöönsä? Hereillä pitää olla, mikäli Kärppien suunnassa ollaan kiinnostuneita hänestä. Minä en pystyisi sanomaan juuta enkä jaata asiaan, koska Mestistä en tosiaan ole seurannut. Minkälaista pelitapaa Pikkarainen peluuttaa? Kärppien nykyisen tapaista kiekkokontrollia vai pystysuunnan kiekkoa?
 

Jeff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet
Koskenkorvan jatko on hieman kaksipiippuinen juttu. Mielestäni Kossu on painanut aina satalasissa myyntihuhuista yms. piittaamatta. Pisteiden valoissa aloittanut kauden hyvin ja toivottavasti hyvin vielä jatkuu. Paras maalintekijä tällä hetkellä Kärpissä. Tällä pistetahdilla päässee siihen 30 pisteen saldoon, joka on ihan kohtuullinen kolmoskentän miehelle.

Mielestäni Kossun jatko ei ole mitenkään kaksipiippuinen juttu vaan täysin yksipiippuinen. Loistava juttu, jos/kun Kossu jatkaa Kärpissä. Tietysti hintalapun tulee olla kohdillaan, mutta ei Kossukaan toki ilmaiseksi pelaa.

Valmentajatilanne tässä eniten huolettaa. Aravirran projektille soisin jatkoa, mutta hän tuskin jatkaa, mikäli oikean kuvan olen saanut haastatteluista.

Itse en ole mistään haastattelusta saanut sellaista kuvaa. Miksei jatkaisi, kun optiokin on olemassa ja varmaan ajatus on alunperin ollut kaksivuotinen sopimus.
 

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Itse en ole mistään haastattelusta saanut sellaista kuvaa. Miksei jatkaisi, kun optiokin on olemassa ja varmaan ajatus on alunperin ollut kaksivuotinen sopimus.

Jaa, en ollut edes tietoinen optiosta. No hyvä homma sitten!

Pitää tähän soppaan vielä heittää se huhu, mikä tälläkin palstalla näkyi jokunen viikko sitten. Eli eikös Bluesin Lauri Marjamäkeä huhuiltu Kärppiin alkaen kaudesta 2013-1014? Lienee aika kaukaa haettua, että noin pitkän ajan päähän oltaisiin sopimusta suunniteltu, mutta valmentajana kylläkin erittäin mielenkiintoinen valinta olisi.

Edit: no vittu, että minä olen sokea. Lueskelin näköjään avausviestiä kuin piru Raamattua, kun ensimmäisessä rivissäkin se sanotaan. Huoh.
 

matiasrust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Aravirta on ollut minun suosikkivalmentajia kautta aikojen. Arassa on jotain sellaista tyyliä ja tapaa mistä minä pidän. Ei tämä tietenkään mikään "minä pidän" - tai suosikkikysymys voi eikä saa olla. No, onhan Arassa varmasti myös ammattitaitoa.

Mutta en vaan voi sille mitään, että syvällä sisimmässäni kalvaa jonkinlainen epäilys siitä että riittääkö Ara jos ja kun joskus tuonnempana ollaan siinä aivan kovimmassa paikassa. Tämä nykyinen ailahtelevaisuus on pistänyt miettimään. Toki pelaajatkin inhimillisinä olentoina motivoituvat varmasti paremmin ilman valmentajan "käskyjäkin" kun vaan pelin panokset heille ovat riittävät.
 

hoope

Jäsen
Suosikkijoukkue
Murmels
Aravirta on ollut minun suosikkivalmentajia kautta aikojen. Arassa on jotain sellaista tyyliä ja tapaa mistä minä pidän. Ei tämä tietenkään mikään "minä pidän" - tai suosikkikysymys voi eikä saa olla. No, onhan Arassa varmasti myös ammattitaitoa.

Mutta en vaan voi sille mitään, että syvällä sisimmässäni kalvaa jonkinlainen epäilys siitä että riittääkö Ara jos ja kun joskus tuonnempana ollaan siinä aivan kovimmassa paikassa. Tämä nykyinen ailahtelevaisuus on pistänyt miettimään. Toki pelaajatkin inhimillisinä olentoina motivoituvat varmasti paremmin ilman valmentajan "käskyjäkin" kun vaan pelin panokset heille ovat riittävät.

Aralla ei oikeastaan ole kuin pari piirrettä, jotka muuttaisin.

1) peluuttaa ykösen liian puhki.
2) ei pidä suitsia tunnepelaajille tarpeeksi tiukalla.

Nää kestovirheet kun korjaa, niin vaikka 3v jatkopahvi mun puolesta. Pelitapa miellyttää erityisesti.
 

matiasrust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Aralla ei oikeastaan ole kuin pari piirrettä, jotka muuttaisin.

1) peluuttaa ykösen liian puhki.
2) ei pidä suitsia tunnepelaajille tarpeeksi tiukalla.

Nää kestovirheet kun korjaa, niin vaikka 3v jatkopahvi mun puolesta. Pelitapa miellyttää erityisesti.


Ensimmäinen on ainakin osin olosuhdetekijä ja näin varmasti helpommin korjattavissa olosuhteiden muuttuessa. En tiedä onko epärealismia, mutta itse elän toivossa että tuossa nyky-ykkösessä piilossa oleva potentiaali voi tulla vaikka ihan räjähtämällä ulos ja vieläpä hetkenä minä hyvänsä. Sitä pamahdusta odotan niinkuin moni muukin ensisijaisesti sieltä Haatajan suunnalta.
Tätä odotellessa riittävä peliaika on perusteltua, liika on tietysti liikaa ja ymmärrän mitä tarkoitit.

Tämä toinen piirre lieneekin sitten enemmän osa persoonaa ja näin myös hankalammin muutettavissakin. Minulle syntyneen mielikuvan mukaan Ara on fiksu ihminen eikä räyhää. Tämäkin on osa siitä tyylistä mistä itse pidän. Totta lienee, että liiaksi korostuneena se saattaa nousta myös esteeksi menestykselle. Liian kiltiksi olen kuullut Araa moitittavan.

Ketkä muuten ovat arviosi (myös muiden arvioiden) mukaan tällä hetkellä ne pelaajat joita Aran tulisi pystyä kovemmalla kädellä kurissa pitämään? Ihan vaan ketjun "Kärpät kohti kautta 2011-2012" teemaa spekuloiden.
 

JPL

Jäsen
Aralla ei oikeastaan ole kuin pari piirrettä, jotka muuttaisin.

1) peluuttaa ykösen liian puhki.
2) ei pidä suitsia tunnepelaajille tarpeeksi tiukalla.

Nää kestovirheet kun korjaa, niin vaikka 3v jatkopahvi mun puolesta. Pelitapa miellyttää erityisesti.

Ykköskohtaan ei löydy kyllä ainakaan tilastoista perusteluja. Viuhkola, joka siis pelaa kaikissa erikoistilanteissa, sijoittuu hyökkääjien peliaikatilastossa vasta sijalle 18. Seuraavana on sitten Huml, sijalla 54. ja Haataja sijalla 63.

Minä väittäisin että tilanne on täysin päinvastainen. Suuri syy siihen, että Kärppien "tähtipelaajat" ovat syttyneet hitaammin on se, että keskimääräinen peliaika on ollut huomattavasti pienempi kuin aikaisemmilla kausilla.

Jos tarkoitit ykkösellä ykkösveskaria, niin se pitää paikkaansa. Tämä lienee kuitenkin tiedossa oleva asia, eikä tähän olla löydetty vielä sitä lopullista ratkaisua.
 

hoope

Jäsen
Suosikkijoukkue
Murmels
Ykköskohtaan ei löydy kyllä ainakaan tilastoista perusteluja. Viuhkola, joka siis pelaa kaikissa erikoistilanteissa, sijoittuu hyökkääjien peliaikatilastossa vasta sijalle 18. Seuraavana on sitten Huml, sijalla 54. ja Haataja sijalla 63.

Minä väittäisin että tilanne on täysin päinvastainen. Suuri syy siihen, että Kärppien "tähtipelaajat" ovat syttyneet hitaammin on se, että keskimääräinen peliaika on ollut huomattavasti pienempi kuin aikaisemmilla kausilla.

Jos tarkoitit ykkösellä ykkösveskaria, niin se pitää paikkaansa. Tämä lienee kuitenkin tiedossa oleva asia, eikä tähän olla löydetty vielä sitä lopullista ratkaisua.

Ei kyllä käy tekstistäni ilmi, mutta puhun nyt tärkeistä peleistä,kuten viimeinen Ässiä vastaan tai mikä tahansa pudotuspelisarja. Tää on kyllä ihan mutu tuntumalla, mutta siltä se on tuntunut aina Aran joukkueita katellessa, että ykönen pelaa kovissa peleissä itsensä piippuun toka erän loppuun mennessä. Oonko yksin käsitykseni kanssa, vai onko muilla samansuuntaisia näkemyksiä?
 

Hxxx

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mental tension
Näyttäisi vahvasti siltä, että Ara jatkaa Kärppien peräsimessä myös tulevalla kaudella, joten Aran golf-ura saa vielä odottaa. Tiedä sitten onko tämä positiivinen vai negatiivinen uutinen. Positiivista on toki jatkuvuus ja se, että Ara on joka tapauksessa hyvä liigatason luotsi. Pelitavallisesti Aravirta on kyennyt kehittymään vielä vanhoilla päivillään. Ja olisiko Kärpillä ollut edes yhtään varteenotettavaa vaihtoehtoa Aran lisäksi? Suikkanen ei tule Oulussa valmentamaan, Raivo ei valmenna Oulussa Junnon aikana ikinä, duffat ja uramat on jo signattu muualle. Varteenotettavat vaihtoehdot ovat todella vähissä, mistä tuo Narrienkin ensi kauden valmennusvalinta kertoo.

Hyvä asiahan tässä on se, että Kärpät pääsee pelaajamarkkinoille Aravirran nimen kanssa ja ehkäpä sieltä joku duunaripelaaja saadaan hankittua. Persoonat ja hieman "vaikeat" (teho)pelaajat tulevat karttamaan Oulun kaukaa ja niitä saamme ihailla esimerkiksi Ässien paidassa. On todella mielenkiintoista nähdä, että millaisia pelaajia Kärpät haluaa tulevalle kaudelle hankkia. Viime kauden pelaajasekoilujen jälkeen mentiin tälle kaudelle toiseen ääripäähän ja pelaajahankinnat noudattivat lähes Athletic Bilbaon tyylistä pelaajahankintaa. Vain oululaistaustaiset pelaajat kelpaavat. Ehkäpä ensi kaudelle löydetään sopiva sekoitus oululaisuutta Kukkosen ja Pyörälän muodossa sekä sopiva sekoitus ulkolaisvahvistuksia.

On myös tärkeää seurata sitä, että onko Aravirralla vielä riittävästi nälkää ja ammattiylpeyttä tehdä asiat viimeisen päälle? Nyt tuntuu, että Pöllölaakson jutut, kesälomat yms. ovat menneet joukkueen edelle ja toivottavasti tähän saadaan nyt muutos. Sitoutunut ja vaativa päävalmentaja on yksi menestyksen elinehtoja ja sellaista valmentajaa Kärpät toden totta kaipaa. Onhan Aravirralla kokemusta ja nimeä, mutta riittääkö se? Menneitä on turhaa katsella ja ennemminkin pitäisi katsella viime vuosien saavutuksia. Noh, Pelsuissa Ara teki hyvää jälkeä heikohkolla rosterilla, Kärpissä Ara pelasti osittain viime kauden, mutta nyt pitäisi jo tehdä tulosta. Toki siellä on vielä sellaisia pelaajia, joita Ara tuskin haluaisi pitää (nykyisillä palkoilla ainakaan) ja ensi kausi onkin The kausi, joka tulee määrittämään Aravirran viimeisimmän kärppäaikakauden.
 

Hxxx

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mental tension
Jatkosopimukset

Monet muut liigajoukkueet ovat ilahduttaneet kannattajiaan sopimalla jatkoja pelaajiensa kanssa. Milloinhan Kärpät meinaa tehdä liikkeitä jatkopahvien suhteen? Lehtonen ja Viuhkola olisivat nyt ensimmäisinä niminä mielessä, kun miettii sitä, kenelle jatkoa tulisi tarjota.
 

Fled45

Jäsen
Tässä vähän mietiskelin ensi kautta. Kenelle tulisi uutta pahvia raapustaa, kenelle taas ei.

Huml = ulos.
Viuhkola = jatkosopimus ehdottomasti.
Donskoi = ilman muuta optio käytettävä.
Koskenkorva = kaksipiippuinen. Mikäli palkka kohdillaan, jatkoa vain.
Alikoski = uskollinen, mutta löytyykö enää roolia?
Saarenheimo = kiitos ja näkemiin.
Koponen = ei käyttöä.
Ståhlhammar = nyt on näytönpaikka.
Lehtonen = jatkosopimus ehdottomasti.
Mikkola = ikuisuuskysymys. Menee vielä, mutta palkasta en tiedä.
Eklund = Tuskin niin suurta joulua Kärpillä käy, että Oskar nimensä jatkopahviin kirjottaisi.
Snopek = Heihei.

Ei tämä nyt niin huonolta näytä. Muutamalla jatkosopimuksella runko olisi jo kasassa. Loppuun vielä ensimmäiset ketjusommitelmat.

Donskoi - Viuhkola - X
X - Salomäki - Haataja
Koskenkorva - Kemppainen - Junttila
Keränen - X / Manninen / Komulainen - X / Korkiakoski / Körkkö / Koivisto / Alikoski / Suoranta / Ståhlhammar

Pokka - Lehtonen
Mäntymaa - Ohtamaa
Mikkola / X - X

Hostikka
Karhunen / Similä
 
Noniin, katsellaan:

(Profiilihankinta) - Viuhkola - Haataja
Salomäki - (Laadukas keskushyökkääjä) - Donskoi
Koskenkorva - Kemppainen - Junttila
Suoranta - Saarenheimo - Keränen

Lehtonen - Mäntymaa
Ohtamaa - Pokka
Mikkola - Niemelä/Eminger/(hankinta)

Hostikka/vahvistus - Similä

Hankintalista

1. Juonikas ja kuitenkin monipuolinen taitohyökkääjä - Kärpät tarvitsee markkinoilta yhden tasoltaan erittäin kovan laiturin, mikäli tai kun Huml siirtyy kauden jälkeen uusien haasteiden pariin. Laiturin on pystyttävä olemaan tehokas, mutta myös monipuolinen, eli mitään Brendliä on turha hankkia. Kaverin on pystyttävä vähintäänkin kohtuulliseen puolustamiseen ja niin edelleen.

2. Laadukas sentteri, ellei Salomäkeä pistetä keskelle - Mikäli Salomäki pidetään myös tulevalla kaudella laidassa tai mies ei lähde esimerkiksi AHL:ään, on kakkosketjun keskelle hankittava laadukas kaveri, joka pystyy tasapainoiseen kahden suunnan pelaamiseen ja hyvään pelin rakenteluun. Hankinta jo nyt kesken kauden tai ensi kaudelle.

3. Yksi puolustaja - Vähän niin ja näin tapaus. Eklund ei välttämättä jatka ensi kaudella ja Snopek on täysin varma tapaus (lähdön suhteen), joten Pokan vakiorooliin nousun lisäksi on mahdollisesti hankittava yksi puolustaja. Reservistä toki löytyy jo tällä hetkellä pari mielenkiintoista nimeä, eli Niemelä ja A-junnuissa pelaava Eminger, mutta nähtäväksi jää, että lähtisikö Kärpät oikeasti noin monella vielä vähän nuorella pelaajalla liikkeelle puolustuksen suhteen.

Muut pelaajat tulevat sitten organisaation sisältä ja esimerkiksi Mannista olisi kiva nähdä jopa liigan puolella ensi kaudella. Menee kuitenkin näillä näkymin Kajaaniin ja pelaa siellä Mestiksessä ensi kauden.
 

Päätykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vakavasti otettavat organisaatiot.
Ensi kautta, jos ajatellaan, niin sopimustilanne on ihan kohtuullinen ja runko näyttää mukavasti muodostuvan Oululaisista pelaajista. Se mitä ensi kaudelle toivon, niin ne vahvistukset ovat jotain aivan muuta kuin paskajalka Huml ja kaivostyöläinen Snopek ja tsemppari Vondrka. Tämän hetkiseen runkoon muutama jatkosopimus ja paskat pois rattaista, niin ensi kauden joukkue näyttää aivan kohtuulliselta.
 

hoope

Jäsen
Suosikkijoukkue
Murmels
En ymmärrä tätä loputonta Humlin dissaamista. Itsellä tulee kyllä ikävä, kun kaveri lähtee meneen. Tällä hetkellä Kärppien monipuolisin ja tasokkain pelaaja.
 
Joka jätkä osaa dissata pelaajia eli hake jostain ne huonot puolet, todellisia asiantuntioita on vähän jotka näkevät todellisen potentiaalin pelaajista. Kyllä Huml ja esim. Koskenkorva on huippu pelaajia joita dissataan täällä jatkuvasti, amatöörien höpötyksiä!
 

hoope

Jäsen
Suosikkijoukkue
Murmels
Ketkä muuten ovat arviosi (myös muiden arvioiden) mukaan tällä hetkellä ne pelaajat joita Aran tulisi pystyä kovemmalla kädellä kurissa pitämään? Ihan vaan ketjun "Kärpät kohti kautta 2011-2012" teemaa spekuloiden.

Näkisin niin, ettei tehtävä välttämättä ole juurin Aravirran vaan valmennusjohdon. Tämän vuoksi monissa valmentajistossa on maineeltaan koirakouluttaja. Mutta ne pelaajat.Tällä hetkellä ainoastaan Salomäki, mutta viime kaudella Rosa oli ehdottomasti Loose Cannon. Muutenhan joukkue onkin vähän liian kiltti. Kyllä sellaisia vaikeita tapauksia pitää uskaltaa joukkueessa pitää. Pitää vaan pitää huoli, että se haukkuvin rakki löytyy tarvittaessa penkin takaa.
 

Fled45

Jäsen
Joka jätkä osaa dissata pelaajia eli hake jostain ne huonot puolet, todellisia asiantuntioita on vähän jotka näkevät todellisen potentiaalin pelaajista. Kyllä Huml ja esim. Koskenkorva on huippu pelaajia joita dissataan täällä jatkuvasti, amatöörien höpötyksiä!

Kerrotko mikä on se Humlin ''todellinen potentiaali". Ei Huml huono ole, mutta ei kyllä senkään tason pelaaja, mitä mitalleita tavoittelevan joukkueen ykkösketjun ulkomaanvahvistuksen kuuluisi olla, vaikka millä mittarilla mittaisi.
 

hoope

Jäsen
Suosikkijoukkue
Murmels
Kerrotko mikä on se Humlin ''todellinen potentiaali". Ei Huml huono ole, mutta ei kyllä senkään tason pelaaja, mitä mitalleita tavoittelevan joukkueen ykkösketjun ulkomaanvahvistuksen kuuluisi olla, vaikka millä mittarilla mittaisi.

Et osoittanut kysymystä mulle, mutta mielelläni siihen vastaan... :)

Eikö Huml hankittu sentteriksi. Nythän mies pelaa liikaa ykösen laidassa, kun laitureiden ruuti on liian märkää. Tämä yksistään jo kertoo minkä tasoisesta pelaajasta on kyse. Otetaan sentteri Viuhkolan tasoinen laituri ja laitetaan sentteri Humlin rinnalle, niin alkaa tapahtua. Meillä on juuri laituriosasto se mistä kiikastaa. Mun mielestä Ivan on ihan Bros tason sentteri, mutta kun ei ole saman tason laitureita mitä Brosilla oli...

Katotaan tää uus tsekki. Hankintana tukee käsitystä laituripuutteesta. Ei siellä hankintaosastolla ihan pahvipäitä olla. Tai no... Tammikuu näyttää.
 

Jukebox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pitääpä heittää hieman purtavaa ilmoille. Ensi kaudella tavoitteena tulee olla mestaruustaistoon ilmoittautuminen eli joukkueen kokoaminen tarvittaessa vaikka rohkeilla liikuilla. Ennen kaikkea kuitenkin niin että vahvistukset on todellakin Vahvistuksia. Olisi helpompaa jos päätökset voisi tehdä vasta kauden jälkeen, mutta sehän ei ole mahdollista eli viimeistään lähiaikoina pitänee hoidella loputkin soppariasiat kuntoon.

Kossu on tosiaan pelannut varsin hyvin ja jotkut ovat vaatinet jatkosopparia hänelle. En nyt tyrmää tätäkään mahdollisuutta, mutta mielestäni pitää kyseenalaistaa onko Komulaisen ja Donskoin (mikäli jatkosoppari saadaan tehtyä hänen kanssaan) paikka mestaruusjoukkueen kakkosessa. Yhtä lailla voidaan kyseenalaistaa heidän paikkansa nelosessa (ainakaan Donskoin kohdalla siinä ei olisi järkeäkään), joten ehkäpä tilaa tulisi sittenkin tehdä kolmosesta? En pitäisi välttämättä Kemppaisenkaan jatkoa itsestäänselvyytenä, ainahan pelaaja voidaan kaupata muuallekin. Hieman rohkempi mutta mielestäni mielenkiintoinen kuvio voisi olla vaikka tällainen:

X - Salomäki - X
Huml (?) - Viuhkola - Haataja
Donskoi - Komulainen - Junttila
Körkkö - Keränen - Ståhlhammar / Alikoski / muu junnu

Tällä tavoin pitäisi ainakin vapautua budjettia niin, että äksien paikalle saataisiin ihan liigan parhaimmistoon kuuluvat kaverit. Humlin osalta jatko voitaisiin päättää tulevien muutaman viikon esitysten perusteella, jos tuo ketju osoittaa kuuluvansa liigan eliittiin eikä Humlin palkkapyyntö ole törkeä olisi siinä hyvä kakkonen ensi kaudeksi. Salomäki voisi olla myös laidalla. Mielestäni tämä voisi näyttää jopa mestaruusjoukkueen hyökkäykseltä.

Monien mielestä olisi varmasti sääli ellei Kossulle löytyisi tilaa, on toki mahdollista että Kossu ottaisi tuossa kaaviossa Donskoin paikan mikäli soppariin ei vaan päästä. Olisi sääli luopua niinkin lupaavasta kaverista, mutta pitkä matka Donskoilla on vielä liigatähdeksi. Kemppainenkin on pelannut varsin hyvin, mutta palkka on kyllä tosi korkea. Mikäli hänestä saataisiin hyvä hinta olisi mahdollista säästää melkoinen summa laittamalla Komulainen kolmosen keskelle, samalla saataisiin taas kehitettyä omaa junnua. Toisaalta Kemppainenkin on vielä varsin nuori kaveri ja kyllä hänessäkin on potentiaalia.

E: Kaikista olennaisinta olisi mielstäni se että kahdelle X:n paikalle sekä "Humlin" paikalle löytyy todella kovat kaverit. Käytettävissä oleva budjetti sitten määrää pitääkö tuota varten tehdä tilaa esim. tekemällä kolmosesta halvempi. Kolmoseen ja neloseen löytyy hyviä palasia joten tuossa pitäisi olla varsin helppoa ja kivutontakin säästää tarvittaessa. Toki reservin tarvekin pitää huomioida...
 
Viimeksi muokattu:

matiasrust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Pitääpä heittää hieman purtavaa ilmoille. Ensi kaudella tavoitteena tulee olla mestaruustaistoon ilmoittautuminen eli joukkueen kokoaminen tarvittaessa vaikka rohkeilla liikuilla. Ennen kaikkea kuitenkin niin että vahvistukset on todellakin Vahvistuksia. Olisi helpompaa jos päätökset voisi tehdä vasta kauden jälkeen, mutta sehän ei ole mahdollista eli viimeistään lähiaikoina pitänee hoidella loputkin soppariasiat kuntoon.

Tuo on aivan totta. Perusta tulevalle (menestys)joukkueelle rakentuu tässä kauden edetessä ja siinä samassa seulotaan ne pelaajat joilla on annettavaa myös joukkueelle joka kykenee olemaan mukana mestaruustaistoissa. Itse olen kylläkin hieman maltillisempi. Olen tyytyväinen jos Kärpät ensi kaudella ilmoittautuu heti alusta lähtien vakavasti otettavaksi ehdokkaaksi mitalitaistoon (vakiinnuttaa paikkansa runkosarjan kärkisijoilla). Jos tämä askel onnistutaan ottamaan niin miksei siinä samassa mestaruustaistotkin voi olla mahdollisia. Niin tai näin ratkaisujen teon aika alkaa olla käsillä ja muutaman pelaajan asema ja paikka tässä palapelissä on minunkin mielestä vähän ongelmallinen.

Se on selvää, että tulevalla kaudella kahdessa kärkiketjussa tulee olla nykyistä enemmän tasoa ja laatua ja tämä kyllä edellyttää ostoksille lähtöä. Näihin ostoksiin toivoisin kärppäjohdon nyt kiinnittävän erityistä huomiota tarvittaessa eurojakaan säästelemättä. Huolellinen työ tällä osa-alueella saa nyt olla se ykkösprioriteetti ja pääteema.

Donskoi oli kauden alkaessa minun laskelmissa ehdoton "mestaruusjoukkueen" kärkiketjujen pelaaja, mutta nyt näyttää huonommalta. Jos mitään käänteitä parempaan ei tapahdu niin mistä löytyy paikka Joonakselle mikä vastaa joukkueen tarpeita ja tyydyttää myös pelaajan kunnianhimoja. Minustakin Donskoista luopuminen tuntuisi nykysuunta huomioiden kovin epäloogiselta ratkaisulta.
Komulainen ja Koskenkorva herättävät myös nykyotteillaan sympatiaa(ni). Kossun jaloista en olisi valmis luopumaan ja Komulaisen ainoa mahdollinen paikka on kolmannessa ketjussa. Ylemmäs ei rahkeet riitä ja alempana on "väärä paikka".
 

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tosiaan vaikka kausi on pahasti kesken, niin kuitenkin on jo aika kasata seuraavankin kauden joukkuetta pikku hiljaa. Ensi kauden joukkuehan näyttää sopimusten osalta tällä hetkellä seuraavalta.

Salomäki - X - X
Huml - Viuhkola - Haataja
X - Kemppainen - Junttila
X - Komulainen - Keränen
-----
Korkiakoski - X - Suoranta

X - Eklund
X - Mäntymaa
Ohtamaa - Pokka
-----
Jokinen - Niemelä
Lehto - X

Hostikka (Karhunen)

Ei jatkoa
LH - Alikoski, Koponen
KH - Saarenheimo
P - Mikkola, Snopek

Jatkoa
LH - Donskoi (optio), Koskenkorva, Körkkö
P - Lehtonen

Oulun Kärpät mestaruusjahtiin kaudella 2012-2013

Salomäki - X (pelintekijä) - X (maalintekijä)
Huml - Viuhkola - Haataja
Donskoi - Kemppainen - Junttila
Koskenkorva - Komulainen - Keränen
-----
Korkiakoski - X - Körkkö/Suoranta

X (yleispakki) - Eklund
Lehtonen - Mäntymaa
Ohtamaa - Pokka
-----
Jokinen - Niemelä
Lehto - X

Hostikka (Karhunen)

1. kenttä:
Salomäki laitahyökkääjäksi ja hankitaan uusina pelaajina huippusentteri ja maalintekijätyypin laituri. Jos Eklundille jollain ihmeen kaupalla saataisiin väännettyä jatkot, niin siinä olisi valmis pakki ykköspariin. Hänen rinnalle joku huippu yleispakki tyyliin Boumedienne. Mikkolaa kiitos ei!
2. kenttä: Kakkosessa haluaisin nähdä tämän Huml-Piku-Hade ketjun. Pakkeina jatkaisi myös nykyinen ykköspari.
3. kenttä: Tämän kauden perusteella Donskoi ei valitettavasti ole mestaruudesta pelaavan joukkueen kärkiketjujen mies. Näinpä hänet heivataan Kossun paikalle. Kemppainen tasapainottaa hyökkääviä laitureita sopivasti, ettei omissa kolise. Pokka pelaavaan kokoonpanoon.
4. ketju: Kossu tippuu neloseen vaikka ansaitsisi paikan kolmosessa, mutta Donskoi on parempi olla siinä ketjussa. Komulainenkin täytyy saada pelaamaan ja Keränen on ihanteellinen pelaaja neloseen, tuo voimaa ja vääntöä.

Näillä eväillä otetaan keväällä nakkikattila takasi sinne minne se kuuluuki!
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös