Onko HN sitten nähnyt kaikki 12 pelattua ottelua molemmista sarjoista, kun noin helposti vertailee sarjoja keskenään? Itse kaikki HIFK:n ja Jokerien väliset väännöt nähneenä voin sanoa, että ensimmäiset matsit olivat fyysisintä lätkää, mitä olen SM-liigassa ehkä koskaan päässyt näkemään. Varsinkin lause "välillä käydään taklaamassa pakkia" kertoo enemmän kirjoittajasta kuin näistä matseista. Vain kuudennen matsin osalta voin jotenkin allekirjoittaa "steriilin nyhjäämisen", vaikka sekin on melkoista väheksymistä ja väkinäistä valtavirran kanssa eri mieltä olemista. Ja ihan oikeasti c'mon, arkkiviholliset HIFK ja Jokerit, kolmas kerta pudotuspelien historiassa ja ihan älyttömän jännittävän sarjan päättävä seitsemäs ottelu. Käytännössä jokainen matsi on ollut maalin peli ja jännitys on kestänyt aina loppusummeriin saakka. Ja sitten UrhoTV laittaisi ruutuun jonkun, with all due respect, Lukko-KalPan. Mitä jengi oikein luuli?
Korostan, etten ole nähnyt peliäkään Lukon ja KalPan välisestä taistosta, eikä mulla ole mitään tietoa sen sarjan kulusta, muuta kuin että sekin on nyt ilmeisesti venynyt seitsemänteen matsiin. Paikallisvääntö on kuitenkin aina paikallisvääntö ja vielä, kun kyseessä on Jokerien ja HIFK:n tapauksessa "kaksi jättiläistä", niin onhan se selvää, kumman parin päätöksen enemmistö haluaa nähdä. Loppuun vielä Manea lainatakseni: "Vastaavasti Lukko-Ässät pitäisi näyttää, jos vastakkainen pari olisi HIFK-KalPa tai Jokerit-KalPa."
Nimimerkki eaglen futisvertaukset voivat tietysti olla osuvia, jos keskittyy sataprosenttisesti vain itse kentällä tapahtuvan jääkiekon seuraamiseen ja sulkee korvansa ja mielensä kaikelta otteluun, joukkueisiin ja ottelusarjaan liittyvältä draamalta. Varmasti joku Chile ja Bosnia voivat tarjota jalkapallon juhlaa 4-2 päättyvän ottelun muodossa, kun samaan aikaan Saksa ja Englanti hampaat irvessä taistelevat 0-0 ja ratkaisevat touhun rankkareissa 15. vetäjillä. Varmasti jollain on pöksyt hunajassa ensin mainitun parin koitoksen jäljiltä, mutta vähänkin tunteella touhuun suhtautuva ihminen muistaa vain jälkimmäisen ottelun vuosien jälkeen. Siitä tässä on ennemmin kyse.