Yle teki jutun SM-liigan tuotteliaimmista juniorimyllyistä ja päätyi lopputulokseen, että HIFK ja Ilves ovat listan kärjessä. Kriteerinä YLE käytti sitä, että missä seurassa pelaaja pelasi 15-vuotiaana eli C-juniorina. Tämä on aika hölmä kriteeri, koska kasvattiseura on määräytynyt jo ennen C-juniori-ikää. Moni pitää esim. Teemu Selännettä Jokereiden kasvattina, mutta hän on lähtöisin Espoon Palloseurasta. Samoin EVUsta lähtöisin oleva Valtteri Filppula siirtyi vasta Jokereiden B-junioreihin K-Vantaasta. EVU ei ollut päässyt tähän YLEn listaan ollenkaan, vaikka sieltä on lähtöisin sellaisia pelaajia kuin Sami Kapanen, Teemu Pulkkinen, Antti Pihlström, Antti-Jussi Niemi, Filppulat ja Ruudut. Vastaavasti Blues olisi tuottanut vain kaksi nykyistä SM-liigassa pelaavaa, mutta EJK:n, Jäähongan, EJK:n ja EPS:n vastaava yhteinen luku oli 18.
Toisaalta taas Kärpillä on vahva juniorituotanto, mutta heillä on etunaan kilpailusta vapaa puoli Suomea, josta on helppo värvätä muiden pienempien seurojen parhaimmisto. Sellaiset pelaajat kuin Jussi Jokinen, Pekka Rinne, Mikael Granlund ja Ville Pokka ovat kaikki lähtöisin muista seuroista kuin itse Kärpistä.
Mitäs mieltä muut tästä ovat? Miten itse kukin määrittelee kasvattiseuran? Mitä seurat kasvattavat itse eniten omia pelaajiaan ja mitkä seurat ovat erikoistuneet tekemään löytöjä muualta?
Toisaalta taas Kärpillä on vahva juniorituotanto, mutta heillä on etunaan kilpailusta vapaa puoli Suomea, josta on helppo värvätä muiden pienempien seurojen parhaimmisto. Sellaiset pelaajat kuin Jussi Jokinen, Pekka Rinne, Mikael Granlund ja Ville Pokka ovat kaikki lähtöisin muista seuroista kuin itse Kärpistä.
Mitäs mieltä muut tästä ovat? Miten itse kukin määrittelee kasvattiseuran? Mitä seurat kasvattavat itse eniten omia pelaajiaan ja mitkä seurat ovat erikoistuneet tekemään löytöjä muualta?