Päätin tehdä tälläisen uuden ketjun huomattuani usein miten hyvin jotkut Sm-liigaseurat hoitavat fanituotemyyntinsä. Mielestäni JYPin fanituotemyynti on melko heikkoa, verrattuna vaikka Kärppiin ja HIFKiin. Kävin muutama vko takaperin Oulussa ja siellä huomasi miten hyvin Kärpät hoitaa fanituotemyynnin. Jokaisessa Prismassa ja Citymarketissa on myynnissä Kärppien fanikamaa. Ja lisäks sitä kamaa on vielä myynnissä todella laajalta rintamalta. Löytyi kaikki perustarvikkeet, fani- ja t-paitoja, lippiksiä, kiekkoja. Lisäksi löytyi vähän eksoottisempaa fanikamaa, kuten hammarharjaa, saippuaa, tuttipulloa yms.
Sama juttu HIFKillä. Pääkaupunkiseudulla käydessä HIFK- (ja vähän pienemmässä mittakaavassa Jokerit, Blues, Leijonat) fanikamaa löytyy ties mistä. Pelkästään tavaratalo Jumbossa on enemmän HIFKin fanikamaa myyviä liikkeitä kuin JYPillä koko Keski-Suomessa.
Tilastoa fanituotteiden myynnistä ei löytynyt, muuta kuin vähän vanhempi Hesarin juttu. Onhan totta, että JYP on urheilullisesti mennyt paljon eteenpäin tuon tilastoinnin jälkeen, mutta en usko että fanituotteissa ollaan paljoa eteenpäin päästy.
Sm-liigaseurojen fanituotemyynti kaudella 2005-06 (lähde HS 27.12.2006)
1. HIFK 600 000€
2. Kärpät 550 000€
3. Tappara 402 000€
4. Ilves 250 000€
5. TPS 202 000€
6. Jokerit 150 000€
7. Ässät 139 000€
8. Blues 75 000€
9. HPK 55 000
10. Lukko 50 000
11. KalPa 45 000
12. Pelicans 25 000
13. KalPa 25 000
14. JYP 20 000
Kyllähän tuo jo kertoo paljon. Mielestäni JYP tarvitsee enemmän pisteitä missä kamaa myytäisiin. JYPin sivujen mukaan jälleenmyyntipaikkoja on vain 3, (Intersport Asema-aukio, Artepro, ja halli). Ilmeisesti Aren aukion kioksista ei saa enää mitään?
Arteprolta ostin fanipaidan vappuna 09, siellä on ihan hyvin erilaisia paitoja ja lippuja, mutta muistaakseni aika huonosti oli sitä muuta krääsää. Asema-aukion IS:ssä käyn aika harvoin, mutta en muista nähneeni siellä liiemmin JYPin kamaa. Toisaalta, on erittäin todennäköistä etten vain ole huomannut :).
Hallilla kamaa on varmaan kaikki mitä JYPistä on vaan tehty mutta ongelmana on että ,A) muistaakseni se piste menee kiinni 2. erätauon jälkeen, eli matsin jälkeen kamaa ei enää saa ja B) sitä kamaa ei jaksa kantaa hallissa, etenkään seisomakatsomossa. Että ei ole mikään unelmapaikka seisomakatsomolaiselle ostaa sitä fanikamaa.
Miksi Jyväskylän seudun Prismat eivät myy oheiskamaa? Varmasti se kama menisi paremmin kaupaksi, jos sitä olisi helposti tarjolla. Nyt sitä kamaa ostaa vain jos sitä on lähtenyt vartavasten etsimään. Tuskin kukaan vaikkapa Arteprolle eksyy ja huomaa "Oho, JYPin fanikamaa, ostetaanpa serkkupojalle jotain joululahjaksi". Prismassa tälläinen olisi mahdollista.
Lisäksi vähän laittaisin syyttävää sormea Tynin suuntaan. Mestaruuskaudella oltaisiin voitu vetää todelliset rahat jos "JYP SM 2009" -fanikamaa olisi ollut enemmän. Jos oikein muistan niin pääasiassa sitä kamaa oli vain lippikset, t-paidat ja kaulahuivit.
Loppuun vielä mestaruuskeväältä Tynin kommentit. Koko juttu löytyy Jyväskylän kaupunkilehden sivuilta..
"Markkinointijohtaja Kari Tyni kertoo, että mestaruuden myötä yritykset ovat ehdottaneet JYPille jos jonkinmoista fanituoteyhteistyötä.
–Koruja, juhlarahoja, musiikkia, pelikortteja... Vielä ei ole löytynyt ihan sellaista killeriehdokasta. Mietimme hyvin tarkasti, mihin lähdemme mukaan. Tuotteen pitää sopia arvomaailmaamme."
En ymmärrä miten esim. pelikortit ei sovi JYPin arvomaailmaan. Kärpillä ainakin on valikoimissa semmoset. Mitä mielestänne tarkoittaa JYPin arvomaailma?
Toivottavasti saataisiin asiallista keskustelua fanituotemyynnistä, ja miten sitä voitaisiin kehittää.
Sama juttu HIFKillä. Pääkaupunkiseudulla käydessä HIFK- (ja vähän pienemmässä mittakaavassa Jokerit, Blues, Leijonat) fanikamaa löytyy ties mistä. Pelkästään tavaratalo Jumbossa on enemmän HIFKin fanikamaa myyviä liikkeitä kuin JYPillä koko Keski-Suomessa.
Tilastoa fanituotteiden myynnistä ei löytynyt, muuta kuin vähän vanhempi Hesarin juttu. Onhan totta, että JYP on urheilullisesti mennyt paljon eteenpäin tuon tilastoinnin jälkeen, mutta en usko että fanituotteissa ollaan paljoa eteenpäin päästy.
Sm-liigaseurojen fanituotemyynti kaudella 2005-06 (lähde HS 27.12.2006)
1. HIFK 600 000€
2. Kärpät 550 000€
3. Tappara 402 000€
4. Ilves 250 000€
5. TPS 202 000€
6. Jokerit 150 000€
7. Ässät 139 000€
8. Blues 75 000€
9. HPK 55 000
10. Lukko 50 000
11. KalPa 45 000
12. Pelicans 25 000
13. KalPa 25 000
14. JYP 20 000
Kyllähän tuo jo kertoo paljon. Mielestäni JYP tarvitsee enemmän pisteitä missä kamaa myytäisiin. JYPin sivujen mukaan jälleenmyyntipaikkoja on vain 3, (Intersport Asema-aukio, Artepro, ja halli). Ilmeisesti Aren aukion kioksista ei saa enää mitään?
Arteprolta ostin fanipaidan vappuna 09, siellä on ihan hyvin erilaisia paitoja ja lippuja, mutta muistaakseni aika huonosti oli sitä muuta krääsää. Asema-aukion IS:ssä käyn aika harvoin, mutta en muista nähneeni siellä liiemmin JYPin kamaa. Toisaalta, on erittäin todennäköistä etten vain ole huomannut :).
Hallilla kamaa on varmaan kaikki mitä JYPistä on vaan tehty mutta ongelmana on että ,A) muistaakseni se piste menee kiinni 2. erätauon jälkeen, eli matsin jälkeen kamaa ei enää saa ja B) sitä kamaa ei jaksa kantaa hallissa, etenkään seisomakatsomossa. Että ei ole mikään unelmapaikka seisomakatsomolaiselle ostaa sitä fanikamaa.
Miksi Jyväskylän seudun Prismat eivät myy oheiskamaa? Varmasti se kama menisi paremmin kaupaksi, jos sitä olisi helposti tarjolla. Nyt sitä kamaa ostaa vain jos sitä on lähtenyt vartavasten etsimään. Tuskin kukaan vaikkapa Arteprolle eksyy ja huomaa "Oho, JYPin fanikamaa, ostetaanpa serkkupojalle jotain joululahjaksi". Prismassa tälläinen olisi mahdollista.
Lisäksi vähän laittaisin syyttävää sormea Tynin suuntaan. Mestaruuskaudella oltaisiin voitu vetää todelliset rahat jos "JYP SM 2009" -fanikamaa olisi ollut enemmän. Jos oikein muistan niin pääasiassa sitä kamaa oli vain lippikset, t-paidat ja kaulahuivit.
Loppuun vielä mestaruuskeväältä Tynin kommentit. Koko juttu löytyy Jyväskylän kaupunkilehden sivuilta..
"Markkinointijohtaja Kari Tyni kertoo, että mestaruuden myötä yritykset ovat ehdottaneet JYPille jos jonkinmoista fanituoteyhteistyötä.
–Koruja, juhlarahoja, musiikkia, pelikortteja... Vielä ei ole löytynyt ihan sellaista killeriehdokasta. Mietimme hyvin tarkasti, mihin lähdemme mukaan. Tuotteen pitää sopia arvomaailmaamme."
En ymmärrä miten esim. pelikortit ei sovi JYPin arvomaailmaan. Kärpillä ainakin on valikoimissa semmoset. Mitä mielestänne tarkoittaa JYPin arvomaailma?
Toivottavasti saataisiin asiallista keskustelua fanituotemyynnistä, ja miten sitä voitaisiin kehittää.