Muija lukinnut vahingossa 1,5 vuotiaan muksun autoon, ei saanut apua mistään ja päätti vain katsella ikkunan läpi lapsen vointia? Onko akalla ollut uuden karheakatumaasturi jonka ikkunaa ei viitsi pistää paskaksi? Näillä keleillä auto muuttuu saunaksi hetkessä, puhumattakaan parista tunnista. Itse löisin lasin melko pian paskaksi, jos ei mistään saisi apua oven avaamiseen.
Linkki uutiseen.
Itsellä olisi myös helähtänyt lasi sisään melko joutuin. Musta auto muuttuu saunaksi varttitunnissa auringonpaisteessa.
Taidat nyt liioitella, tuohan vaikuttaa ihan tavalliselta pieneltä kylältä Suomessa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vihtari
Jos poika menisi vaikkapa ensimmäisen talon pihaan ja selittäisi mistä on kyse, niin melko nopeasti varmasti sieltä emäntä tai isäntä ottaisi puhelun jo hätääntyneen pojan vanhemmille.
Olihan tuolla kännykkä, mutta se ei rahaksi tuolla korvessa muutu. Toisaalta siellä rahalla mitään tekisikään, koska palvelujakaan ei ole tarjolla.
Tuo asema ei ole kylällä, vaan keskellä metsää muutaman kilometrin päässä. Kaveri oli menossa painileirille, joten voi päätellä, että matkatavaroitakin oli jonkin verran mukana. Siinä onkin mukavaa lähteä arpomaan mistä se kylä löytyy ja mahdollisesti sen löydettyään todeta, ettei rahaa saa sieltäkään.
Muistelen joskus lukeneeni VR:n tiedottajan kommentteja vastaavanlaisissa tilanteissa. Muistelen, että silloin hän olisi sanonut, että matkustaja poistettaisiin junasta asemalla, josta hän voi ostaa lipun. Tässä tapauksessa matkustaja heitettiin junasta "seisakkeella", jossa ei ollut mitään palveluita. Ja konduktöörin kommentti "Osta lippusi Varkaudesta (matkaa 70 km)" kielii ihan siitä asenteesta, että poikaa rankaistiin ihan tahallaan tästä, eikä toimittu niin, kuin käytäntö ja inhimillisyys sanovat.
Kaverin jättäminen asemalle, josta saa lipun hankittua olisi vähintä mitä tuossa voisi tehdä. Kaikkien osapuolin kannalta kivuttomimmat vaihtoehdot olisi ollut lasku tai kaverin kuskaaminen Pieksämäelle, joka ei olisi ollut kaukana sekään. Kaverilla olisi ollut siellä junanvaihto joka tapauksessa ja aikaa junan lähtöön aikataulujen mukaan varttitunti. Pieksämäki on tuon junan päätepysäkki, joten konnarilla olisi ollut varsin hyvin muutama minuutti aikaa käydä hankkimassa kaiffarin kanssa lippu Joensuusta Seinäjoelle ja leimata matkan alkuosa. Tämä olisi ollut kaikille osapuolille helppo ja riskitön vaihtoehto. VR olisi saanut rahansa ja poika olisi säikähdyksen jälkeen saanut jatkaa matkaansa alunperin suunnittelemallaan junalla.
Tässä tapauksessa poikaa haluttiin syystä tai toisesta rangaista siitä, ettei älynnyt ostaa Joensuusta automaatista lippua. Mielestäni VR:n tehtävänkuvaan ei kuitenkaan kuulu rangaista matkustajia virheistään, vaan joku aivan muu. Miettiköön jokainen tahollaan mikä.
Ymmärrän oikein hyvin, että muille matkustajille häiriöksi tai vaaraksi olevat hörhöt ja laitapuolen kulkijat poistetaan junasta tarpeen vaatiessa vaikka asemien välillä. Itselleni ei ole mistään käynyt ilmi, että tästä jutun kaverista olisi ollut mitään häiriötä, ainoa moka oli luottaa Electroniin maksuvälineenä junassa. Olisi mielestäni ansainnut inhimillisemmän kohtelun. Vaihtoehtoja olisi ollut olemassa.
Visa Elektronin perusteella ei tietenkään mitään tunnistusta tehdä. Siksi tuo "Elektronin numerot ovat haalistuneet" on ihan yhtä tyhmä tekosyy, kuin aikanaan Venäjän rajaviranomaisten selitys sille, miksi kansalaisaktivistin matka Suomeen kiellettiin. Passista kuulemma puuttuivat parittomat sivut.
Tuossa aikaisemmin linkitetyssä jutussa VR:n edustaja kertoi, että lasku voidaan kirjoittaa, jos asiakkaan maksukyky saadaan varmistettua. Saattaa olla, että kortin numeroa tarvitaan varmistamaan, että tilillä on tarvittava määrä rahaa.
Tästä olen samaa mieltä. Poika teki taatusti virheen. Mutta minusta häntä on silti kohdeltu tavalla, joka täyttää minusta heitteillepanon tunnusmerkit. Alaikäinen poistetaan junasta asemalle, jossa ei ole mitään palveluita. Haloo VR.
Ei tuo ainakaan kaukana siitä ole ja talvella olisi varmasti selvä tapaus. Jos oma tenava poistettaisiin tuolla tavalla, tekisin varmaankin vastaavassa tapauksessa tutkintapyynnön. Häiriköinnin tai selkeän pummillamatkustamisen seurauksena saa varsinkin kesäaikaan jättää ihan mihin vaan. Siitäpähän toivon mukaan oppisi.
VR:n palvelukokonaisuudesta huomaa valitettavan usein, ettei sillä ole koskaan ollut minkäänlaista kilpailua henkilökuljetuksessa raiteilla. Olisi jo pikkuhiljaa aika herätä ja ymmärtää kyseessä olevan palveluita tuottava liikelaitos. Siis pitäisi olla. Valitettavan usein näin ei ole.