Omalla kaveriporukalla on usein tapana käyttää YouTubea siten, että kaljan ottamisen ohessa kuunnellaan biisejä tai katsellaan musavideoita kyseisen palvelun kautta. Siinä saattaa helposti hurahtaa jopa 12 tuntia musiikkia yhtä soittoa, joten soitettavat biisit nousevat äkkiä yli sataan.
YouTuben uusi mainostenestohärdelli on aivan kamala käytettävä. Lähes jokainen laitettu biisi alkaa mainoksella, ja jos et ole valmiina klikkaamaan mainosta pois, niin sellainen tipahtaa eetteriin myös kappaleen loppuessa. Joo, ymmärrän, että mainoksilla saadaan palvelu pelaamaan, mutta liika on liikaa. Puhumattakaan sitten se, että välillä mainokset kestävät jopa minuutteja, ellet tajua käydä kuittaamassa niitä.
Tällä hetkellä palvelussa on muutamia aukkoja, joiden avulla YouTubea voi käyttää tunteja putkeen ilman mainoksen mainosta. En kiusallanikaan kerro tätä täällä, ettei asia kantaudu Googlen korviin, mutta liittyy yhdistelmään Adblocker ja evästeet.
Vaikka YouTuben suositusten on kehuttu olevan valovuoden Metan palveluita edellä (ja varmasti näin onkin, koska Meta on kasa paskaa), niin aika yksitoikkoisia nuo YouTubenkin suositukset ovat loppujen lopuksi. Samat biisit puskevat jatkuvasti suosituksiin, ja mikä hauskinta, niin ne samat jo aiemminkin katsotut videot. Jos pistät automaattisen toiston pyörimään, niin YouTuben suositukset muistuttavat paljon Sanoman radiokanavia - samat biisit tulevat puolen tunnin välein uudelleen eetteriin.
Tuossa Adblocker+eväste-kikkailussa paras puoli onkin ollut oikeastaan se, että suositukset pysyvät jatkuvasti fresheinä ja näin soittolista tuntuu paremmalta kuin YouTuben minulle räätälöimällä versiolla. Hyvä esimerkki jälleen kerran siitä, että ei ne algoritmit loppujen lopuksi aina takaa paremmin käyttäjälle soveluvaa materiaalia.