Olen kyllä tästä asiasta aika lailla eri mieltä vaikken KooKoon faniporukkaan kuulukaan. Mielestäni KooKoon faniryhmä on yksi mestiksen parhaimmista. Kaiken lisäksi KooKoon faniryhmä kiertänee kaikkein eniten vieraspelejä mestisjoukkueista. Jokipojat pelissäkin päädystä kuului kiitettävästi monipuolista kannustusta ja mikä parasta ilman rumpujen hirveää pärinää. Jatkakaa vaan samaan malliin. Kannustuksenne tuo hyvää tunnelmaa peleihin.
Näin ulkopuolisena neutraali kommentti KooKoon fanitoimintaan: minustakin se on yksi Mestiksen parhaimmista. Kupittaalla vierailleet KooKoo-fanit ovat kannustaneet omaa joukkuettaan suurella sydämellä ja äänekkäästi, mutta mitään typeriä ylilyöntejä tai kannustustoiminnan ulkopuolisia asiattomuuksia ei ole ollut.
Itse olen kerran Kouvolassa vieraillut vierasreissulla, ja kelpo tunnelma sielläkin oli. KooKoon porukka kannusti kunnolla, mutta mitään yläasteen tarkkis-henkistä uhoamista ja rähinää ei erätauoilla ollut, ja sananvaihtokin oli asiallisen ystävällistä, niin kuin nyt sivistyneiden ihmisten kesken kuuluukin. Korkeintaan leppoisaa pikku pottuilua toisinaan ja näkemyseroja siitä kumpi matsin tulee voittamaan, ei kuitenkaan mitään punaniskajuntti-idiotismia tai häjyilyä, fyysisestä väkivallan uhasta nyt puhumattakaan. Toisenlaisia kokemuksiakin on, tosin vain yhdellä paikkakunnalla.
Ihan kokemuksesta sanoisin, että ei kannata päästää fanitoimintaa ainakaan hajautumaan liiaksi. Netissähän on kirjoittelijoita joka junaan, ja kaikilla on netissä näkemys siitä, miten asiat "pitäisi tehdä", mutta siinä käy helposti niin, ettei oikein kukaan tee mitään tai ole mitään mieltä mistään, jos joku/jotkut eivät vain kylmästi tee päätöksiä - ja nimenomaan hallilla tapahtuvaa kannustusta koskevia päätöksiä, muu on lopultakin toissijaista.
Fanejakin on erilaisia, ja faniryhmiä on erilaisia. Osa haluaa huutaa kurkku suorana koko pelin ja osa (onneksi varsin pieni vähemmistö) saattaa väheksyä hiljaisempia kannattajia, mutta se hiljainenkin kannattaja kuitenkin on ostanut omista tuloistaan pääsylipun, haluaa olla paikalla ja osallistuu voimiensa ja innostuksensa mukaan kannustamiseen.
Äänekkäämmän faniryhmän tulisi mielestäni olla etulinjassa edestä päin väkeään johtava kärkijoukko, joka saa aina vain isomman osan tavallisista katsojista uskaltautumaan mukaan kannustukseen ja saa näin ollen annettua entistä enemmän tukea kentällä pelaavalle joukkueelleen, ei missään nimessä mikään itse itsensä eliittiryhmäksi nostanut porukka, joka elättelee jotain "me olemme joukkue" -yli-ihmiskuvitelmaa.
KooKoon kannustusmenolla pärjäisi kuitenkin mukavasti vaikka liigassakin, ja eiköhän KooKoolla ole saumat liigakarsintaankin viimeistään parin vuoden sisällä Lehkosen johdolla!