Matti Vanhasen tekstiviestit julki

  • 61 369
  • 120

Salama44

Jäsen
Pääministeri Matti Vahanen käräjöi entisen naisystävänsä Susan Ruususen kirjasta, jossa on julkaistu mm. Vanhasen lähettämiä tekstiviestejä. Nyt ruotsalaislehti aikoo julkaista lisää Vanhasen lähettämiä tekstiviestejä, joiden sanotaan olevan aikaisempaa intiimimpiä.

Mitähän Vanhanen aikoo nyt tehdä kun kansainvälinen lehdistökin kokeilee sananvapauden rajoja? Kyseessä taitaa olla taistelu tuulimyllyjä vastaan. Ei lehdistöä saa komentelulla ruotuun ympäri maailmaa. Se elää omaa elämäänsä ja mitä pienemmästä kohusta ottaa herneen nenäänsä niin sitä suuremmaksi lumipalloilmiö vain kasvaa.

Tekstiviesti ja sähköpostiviestit ovat sellaista kommunikointia, että ne voivat jossakin vaiheessa putkahtaa jotakin kautta julkisuuteen. Raja on vedettävä siihen mitä viestittelee tai kirjoittaa näillä välineillä. Edelleen pidän hyvänä tapana sitä että ei kerrota näissä viestimissä mitään oleellisia yksityis- tai työasioita vaan ne toimivat vain kontaktivälineillä, joilla voi sopia esim. henkilökohtaisen tapaamisen. Jos sitten kuitenkin näissä viestintävälineissä lepertelee ummet ja lammet omista asioistaan niin silloin pitää vain olla valmis kestämään myös se että ne voivat tulla jossakin vaiheessa julki.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200804127511852_uu.shtml
 
Viimeksi muokattu:

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jos on Matti Vanhanen valmis valehtelemaan niinkin vähäpätöisestä asiasta, kuin että missä tapasi Ruususen, niin miten on totuuden laita sitten hieman vakavimmissa yhteiskunnallisissa asioissa? Kansa ansaitsee totuudessa pysyvät ministerit, eikä valehtelevia Kanervan ja Vanhasen tapaisia menneisyyden ilmentäjiä.

Kanna Matti vastuusi ja eroa! Terveisin: "Kepu pettää aina"
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ketjun nimeksi pitäisi minusta vaihtaa "Matti Vanhasen tekstiviestikohu". En voi ymmärtää tällaista. Eroa Matti.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minua kiinnostaisi tietää, että onko nuo Vanhasen viestit lähetetty työsuhdepuhelimesta? Jos on, niin kenkää vain kun tuolla lailla tuhlailee veronmaksajien rahoja saatana. Ja sitten vielä valehdellaan kansalle, että jossain ikeassa tavattiin tämän lorton kanssa.

Tuollainen valehteleva ja veronmaksajien rahoja törkeästi väärinkäyttävä ministeri ei ole asemansa arvoinen. Kenkää kaikille perkele!

Taidanpa naputtaa Metron, ja miksei muutaman muunkin ilmaisjakelulehden "anna palautetta" -osastolle itkupissan tuoksuisen kirjeen aiheesta. Ja varmasti tässä jotenkin saadaan Masasta irstaileva sovinistikin kun oikein yritetään. Missä on Tavja? Miksei kukaan ole huolissaan? Sulavatko toimittajien näppikset tällä hetkellä ylikovasta naputtelusta? Miksei kukaan tee mitään? Verta pakkiin!

Terveisin nimerkki "koske mun uuniperunoita".
 

scholl

Jäsen
Jos on Matti Vanhanen valmis valehtelemaan niinkin vähäpätöisestä asiasta, kuin että missä tapasi Ruususen, niin miten on totuuden laita sitten hieman vakavimmissa yhteiskunnallisissa asioissa?

Olen aivan eri mieltä. Tuollaisista ruususasioista on järkevää tehdä jonkinlainen peitetarina. Paras olisi ettei kerro mitään, mutta jos on pakko kertoa niin voi keksiä jonkinlaisen tarinan, mikä tekee casesta harmittomamman. Tekisin epäilemättä itse samoin. Sanoisin avustajille, että tilanne on se, että nyt pitää olla stoori tähän caseen, keksikää sopiva juttu.

Työasiat ovat asia erikseen. Niitä ei hoideta suojellakseen omaa yksityiselämää.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minua kiinnostaisi tietää, että onko nuo Vanhasen viestit lähetetty työsuhdepuhelimesta? Jos on, niin kenkää vain kun tuolla lailla tuhlailee veronmaksajien rahoja saatana. Ja sitten vielä valehdellaan kansalle, että jossain ikeassa tavattiin tämän lorton kanssa.

Surullistahan tässä on, että Suomessakin on suuri määrä ihmisiä, joka luulee asian olevan juuri noin, kuten tässä (mitä todennäköisimmin) parodisesti mainitsetkin. Työsuhdepuhelin on joidenkin mielestä puhelin, mikä on tarkoitettu vain työasioiden hoitoon, eikä palkan kaltaiseksi tarkoitettu työsuhde-etu, josta maksetaan verorahoja.

Minua ainakin alkaa henkilökohtaisesti vituttaa yhä enemmän tämä median tapa kohdella Vanhasta. Suorastaan naurettavaa julkistaa oikeasti yksityiselämään liittyviä viestejä ja tehdä oikeasti merkittävää virkaa hoitava valtiomies naurunalaiseksi. Varsinkin, kun tässä tapauksessa näillä tiedoilla ei oikeasti ole yhteiskunnallista merkitystä.

Lisäksi ihmetyttää tuo Vanhasen syyllistäminen valehtelusta tässä Kuronen/Ikea -casessa. On vitun iso valehtelu tosiaan, jos kertoo asian puolihuolimattomasti jossain haastattelussa. Perkele, tehdään tikusta asiaa. Netissä ei käsittääkseni edes tavata, vaan tutustutaan.

En ole äänestänyt KePua, enkä myöskään Vanhasta. Vituttaa silti, että mediassa on nyt käynnissä jotkut helvetilliset nolauskampanjat. Julkaisisivat vaikka mielummin päätoimittajien eroottisia tekstiviestejä, jos jotain julkaisevat. Sellaisiakin on ihan varmasti olemassa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos on Matti Vanhanen valmis valehtelemaan niinkin vähäpätöisestä asiasta, kuin että missä tapasi Ruususen, niin miten on totuuden laita sitten hieman vakavimmissa yhteiskunnallisissa asioissa? Kansa ansaitsee totuudessa pysyvät ministerit, eikä valehtelevia Kanervan ja Vanhasen tapaisia menneisyyden ilmentäjiä.

Valehtelikohan Matti kuitenkaan? Tämä koko "Ikeassa tavattiin" on ainakin Matin omien sanojensa mukaan peräisin väärinymmärretystä lehtijutusta:

-clip-
Pääministeriltä kysyttiin, miksi hän valehteli naisystävänsä tapaamispaikan. Vanhanen kiersi ensin kysymystä, mutta vastasi sitten, että väite valehtelusta perustuu hänen kaksi vuotta sitten antamaansa haastatteluun, jossa pääministeri ei mielestään edes ottanut kantaa tapaamispaikkaan.

Tulkinta esitettiin lehdissä vahvasti ja siitä syntyi Vanhasen mukaan nopeasti valkoinen valhe, jonka kanssa on jaksanut elää.
-clip-

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/20411-vanhanen-selitti-”valkoisia-valheita”

Kumpi muuten kertoi todellisen TUTUSTUMISpaikan julkisuuteen? Vanhanen vai Kuronen? Entä onko tiedossa, mikä oli heidän ensimmäisen tapaamisensa paikka? Olisiko se voinut olla Ikea?

Yhteenvetona sanoisin, että minua vituttaa tämä hirvittävä moralisointi tällaisista asioista. Olen aivan helvetin varma, että tällaisia merkityksettömiä pikkuvalheita on päästänyt suustaan IHAN JOKAINEN suomalainen. Mistä helvetistä me saamme mielestäsi pätevän ministerin Suomeen, jos tällaisista pikkuasioista pitää mielestäsi erota? Kerrohan se minulle.

Yksityisyyden suojalla ei tunnu olevan mitään merkitystä, kun sananvapauslakia tunnutaan käyttävän lyömäaseena. Jotain vitun järkeä vähän tähän yhteiskuntaan, saatana!
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Surullistahan tässä on, että Suomessakin on suuri määrä ihmisiä, joka luulee asian olevan juuri noin, kuten tässä (mitä todennäköisimmin) parodisesti mainitsetkin.
No, parodia oli tyylilaji johon ainakin pyrin. Sinun laillasi minua vituttaa myös ihmisten, tai ainakin nyt lokalehdistön, tapa puuttua asioihin joilla ei ole mitään merkitystä siinä, miten ministeri työnsä hoitaa.

kaikilla on yksityiselämä, myös poliitikoilla eikä meidän kansan syvien rivien edes kuulu tietää siitä. Koska paskankaan väliä ei ole, vaikka Masa iltaisin vetäisi kumipuvun päälleen ja rakastelisi itseään ja vaikka muijaansakin imurin putkella. Ihan vitun sama, kunhan työnsä hoitaa kansan luottamuksen arvoisesti.

Kaikilla, siis ihan kaikilla on salaisuuksia ja luurankoja kaapissaan. Poliitikkojen kaapit ilmeisesti kuvitellaan paikoiksi joita saa aivan vapaasti tonkia. Ja paskamedian edustajat pitävät sitä jopa velvollisuutenaan, koska kansallahan on oikeus tietää. Vitut ole, sanon minä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tässä olisi roskalehdistöllä erinomainen projekti. Väittäisin kyllä että medialla olisi aivan hyvä mahdollisuus halutessaan kaataa Vanhanenkin, jos vain riittää tavaraa tipottain miehen hivuttamiseksi. Ja miksei riittäisi - pakostakin sitä yksityiselämäänsä suojellakseen vähintään puolitotuuksia laukoo tai käyttää hyväkseen tietoista harhaanjohtamista, ja sitähän me närkästyneet, sananvapautta henkeen ja vereen puolustavat kansalaiset emme voi johtajiltamme hyväksyä. Kyllä siinä epäilemättä irtonumeroja menisi kuin siimaa kaupaksi kun neljäs valtiomahti täyttäisi vahtikoiran rooliaan moraalin ja perustuslain suojelemiseksi.
 

cosape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
Kaikilla, siis ihan kaikilla on salaisuuksia ja luurankoja kaapissaan. Poliitikkojen kaapit ilmeisesti kuvitellaan paikoiksi joita saa aivan vapaasti tonkia. Ja paskamedian edustajat pitävät sitä jopa velvollisuutenaan, koska kansallahan on oikeus tietää. Vitut ole, sanon minä.

Ehka sitten jos poliitikko ei auo tuota kaappia mainostarkoituksessa saadakseen aania ja sitten yrita vakisin kammea ovea kiinni kun takanurkasta pilkottaakin luuranko. Olisi jattanyt kaapin ovet kiinni jo vaalien alla eika vasta sitten kun asiat muuttuvat negatiivisiksi.

Olen samaa mielta etta yksityisasioita ei pitaisi sotkea ammatillisiin asioihin.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Suomen tsaristis-stalinistinen lehdistö tulee taas ottamaan kuokkaansa. Suur-Tukholma lehden päätoimittaja on oikeassa sanoessaan, että Suomen lehdistö ja poliitikot ovat sananvapauden vastustajia. Stalinistinen lehdistö ja heidän saunakaverinsa varmaan vielä hymyilevät. Katsotaan, hyytyykö Vanhasen ja hänen perseennuolijoittensa hymyt ensi viikolla.

Hyvä Ruotsi!
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Salama44

Jäsen
Netissä ei käsittääkseni edes tavata, vaan tutustutaan.
Tämä pitää täysin paikkaansa. Miksiköhän Matti Vanhanen ei ole tätä asiaa korjannut? Hän tutustui silloiseen Susan Kuroseen netissä, mutta tapasi tämän fyysisesti vasta jossakin Ikeassa. Joko virtuaalimaailma on mennyt niin pitkälle, että tutustuminen ja tapaaminen käsitetään samaksi asiaksi?
 

Fordél

Jäsen
Mun puolesta ihan ok, jos samalla julkaistaan kyseisen jutun tekevän toimittajan tekstiviestejä.
 

Viljuri

Jäsen
Vaikka olisi eri mieltäkin Vanhasen kanssa jostakin (kuka ei olisi?), niin en ainakaan itse keksi mitään sellaista syytä, miksi hänen henkilökohtaista viestintäänsä pitäisi julkaista enää yhtään enempää.

Entistä enemmän alkaa vaikuttamaan siltä, että toimittajien parissa on entistä enemmän vikaa järjen, ymmärryksen ja moraalin suhteen, eihän näillä vielä julkaisemattomilla viesteillä ole oikeasti mitään tekemistä politiikan, tasa-arvon tai minkään muunkaan vakavasti otettavan yhteiskunnallisen asian kanssa.

Ehkä siksi ne onkin "järjestetty" Ruotsiin julkaistavaksi, koska selkärangattomat toimittajat ja taustalla olevat mediat eivät uskalla niitä jostain syystä painaa, eivätkö toimittajat sittenkään usko olevansa oikealla asialla? Kenen asialla tähänkin juttuun liittyvät toimittajat ylipäätänsä ovat?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaikka olisi erimieltäkin Vanhasen kanssa jostakin (kuka ei olisi?), niin en ainakaa itse keksi mitään sellaista syytä, miksi hänen henkilökohtaista viestintäänsä pitäisi julkaista enää yhtään enempää.
...

Tismalleen samasta syystä kun Kanervankin viestit julkaistiin. En tosin ymmärrä mikä se on.

Tässä on tasan samat elementit kun Ikelläkin. Epämääräistä "valehtelua", firman kännykkää käytetty henkilökohtaisiin asioihin ja sokerina pohjalla, Masa oli vissiinkin naimisissa tämän tapahtumaketjun alussa, tosin eron koeajalla.

Lopputulemana varmaankin Vanhaselle kenkää ja Kataisesta pääministeri. Eikö kokoomus olekin nykyään eduskunnan suurin puolue, joten oikeinhan se olisi?
 

Fordél

Jäsen
Lopputulemana varmaankin Vanhaselle kenkää ja Kataisesta pääministeri. Eikö kokoomus olekin nykyään eduskunnan suurin puolue, joten oikeinhan se olisi?

Taitaapi Kokoomus ja Keskusta olla Forssiuksen loikkauksen jälkeen vasta tasoissa.

Olisi kyllä ihan toivottavaa, että joku veisi nämä tekstarien julkaisut oikeuteen ja siellä ihan loppuun asti niin saataisiin oikeuden kanta näihin asioihin. Jos oikeuden mukaan tosiaan yksityisyyden suojassa on tällainen aukko, että tekstiviestien sisältöjä saa ihan vapaasti julkaista niin mun puolesta asiaan voisi lähteä hakemaan muutosta lakia muuttamalla.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... Jos oikeuden mukaan tosiaan yksityisyyden suojassa on tällainen aukko, että tekstiviestien sisältöjä saa ihan vapaasti julkaista niin mun puolesta asiaan voisi lähteä hakemaan muutosta lakia muuttamalla.

Ymmärtääkseni on on melko selvää, että tekstiviestin kirjoittajalla on tekijänoikeudet teokseensa. Kuten Ike viimeisimmässä avautumissa sanoo, niin mitäpä se Hymy lehteä haittaa jos ne saavat jonkun 10k€ sakon.

Yleisesti suomessa pitäisi mielestäni mennä enemmän amerikkalaiseen suuntaan, jossa korvaukset ovat osa rangaistusta, varsinkin yritysten tekemissä rikoksissa/laiminlyönneissä. Vaikkakin siinä on ongelmansa, niin se estää tehokkaasti yritysten tahallisen lainrikkomisen, mistä tässäkin ilmeisesti on kyse.
 

Fordél

Jäsen
Ymmärtääkseni on on melko selvää, että tekstiviestin kirjoittajalla on tekijänoikeudet teokseensa. Kuten Ike viimeisimmässä avautumissa sanoo, niin mitäpä se Hymy lehteä haittaa jos ne saavat jonkun 10k€ sakon.

Ei ole kaiketi mitenkään selvää. Tässä asiassa on kaiketi tulkintaa jonkun verran, mutta nyt näin aamu-unisena muista, että mikä oli se peruste, jonka mukaan niitä tekstareita voitaisiin julkaista vaikka lähtökohta on, että kirjesalaisuus on loukkaamaton.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Ei ole kaiketi mitenkään selvää. Tässä asiassa on kaiketi tulkintaa jonkun verran, mutta nyt näin aamu-unisena muista, että mikä oli se peruste, jonka mukaan niitä tekstareita voitaisiin julkaista vaikka lähtökohta on, että kirjesalaisuus on loukkaamaton.
Ei kirjesalaisuuskaan koske vastaanottajalla perillä olevia kirjeitä.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Minua kiinnostaisi tietää, että onko nuo Vanhasen viestit lähetetty työsuhdepuhelimesta? Jos on, niin kenkää vain kun tuolla lailla tuhlailee veronmaksajien rahoja saatana. Ja sitten vielä valehdellaan kansalle, että jossain ikeassa tavattiin tämän lorton kanssa.

.

Niillä on kiinteät paketit, eli tekstaa niin paljon kun tykkäät, maksu sama.

Sun peruste ontuu nyt pahasti;-)



Antakaa ihmisten elää omaa elämää journalistin perkeleet!
 

Fordél

Jäsen
Ei kirjesalaisuuskaan koske vastaanottajalla perillä olevia kirjeitä.

Jep, näinhän se onkin. Tuo Petteri Järvisen blogikin on varsin asiantuntevaa kirjoitusta. Joka tapauksessa tässä mennään mun mielestä aivan liian pitkälle ja toivoisin, että vaikka laki ei näitä julkistamisia kiellä niin lehdillä löytyisi itsellään sen verran selkärankaa, että keksisivät ne jutut jostain muista aiheista.

Viime aikojen kirjoittelu esim. politiikasta on ollut kaikkea muuta kuin asiakirjoittamista eikä se ainakaan edistä demokratian toteutumista. Kansalaiset tietävät kyllä mitä pääministeri kirjoittaa tekstiviesteissään, mutta eivät kohta tiedä mitä asioita on hallituksen päätännässä. Ja kuka kohta enäää haluaa astua poliittiiselle kentälle kun tietää, että siellä on luvassa tällaista menoa?

Tällä hetkellä mediassa vallitsee todella huolestuttava kehityssuunta. Media pitää itse aina kovaa meteliä kun sen sananvapauteen puututaan, mutta mielestäni sen itsesäätely sisällön laadun suhteen ei toimi kyllä samalla tavalla. Sananvapaus on tärkeä perusoikeus, mutta ei se voi kaikkea jyrätä alleen. Täytyyy löytää joku balanssi tuon sananvapauden ja yksityisyyden suojan kanssa.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Reilu peli...

Ike tekstitteli -> Erotettiin
Masa tekstitteli -> On erotettava!

Alkaa pikkuhiljaa vituttamaan nuo pikkusielut jotka ajoivat pätevän ulkoministerin ulos aivan työhön liittymättömien asioiden perusteella. Kepulla tuskin on munaa erottaa Vanhasta vaikka siihen on ihan yhtä paljon aihetta kuin Kanervaankin...
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Täytyy sanoa, että nyt ei enää jaksa ymmärtää median temppuja. Ketä oikeasti kiinnostaa se jos ihastunut pääministeri lähettää kaipuuviestejä mielitietylleen ja himoitsee tätä useaan kertaan peräkkäin? Eihän tässä jutussa ole mitään muille kuuluvaa, toisin kuin Kanervan valehteluskandaalissa. Kaksi tahoillaan eronnutta ihmistä lepertelee toisilleen ilman, että ketään muita on loukattu tai petetty, ilman että kyse olisi mistään pakkomielteisestä käyttäytymisestä, joka olisi omiaan vaarantamaan pääministerin toimintakyvyn. Äitinne häpeää teitä toimittajat!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös