Kyllähän Lukko ihan hyvin pelin aloitti, ja heti ensimmäinen hyökkäys kohti maalia meni sisään. Siinä oli vaihto kesken, Sprukts jäi kuitenkin Haatajan kanssa hyökkäämään ja Latvian Larionov saikin lopulta kiekon verkkoon ohjata. Paikkoja olisi senkin jälkeen ollut riittävästi, että Lukko tosiaan olisi pelin voinut ratkaista, mutta vain VVV onnistui enää maalinteossa. Se olikin komea maali, ihan niin kuin olisi Lammassaari ollut kynäilemässä kun Vainiola veivasi Tapparan miehiä solmuun ja ohitti vielä Nikkilänkin. Ehdottomasti kauden hienon maali Äijänsuolla!
Sitä paljon puhuttua draamaa ja rytinää ei nytkään nähty, lukuunottamatta sitä erän loppua kun Lehterä joutui jäähylle ja sitä seurannutta ylivoimaa, jolloin mm. Esa Lehikoisella oli hyvä paikka tehdä elämänsä ensimmäinen liigamaali, mutta Nikkilä alkoi jo siinä vaiheessa päästä peliin kiinni ja piti Tapparan elossa.
Tapparalla oli muutama vaarallisen oloinen hyökkäys eka erässä, mutta yleensä se viimeinen syöttö meni pitkäksi eikä siinä Peten maalilla oikeastaan mitään vaarallista lopulta tapahtunutkaan. Jos mä oikein kuulin, niin eka erässä Petelle oli kirjattu 10 torjuntaa, oikeampi luku olisi varmaan 5.
Mutta on se vaan saatanan kumma että kerta toisensa jälkeen Lukko lopettaa pelaamisen ensimmäisen 20-minuuttisen jälkeen. Nytkin siinä Lukko sai vielä heti toisen erän alkuun ylivoiman kun Lehterä sai 10 sekuntia ensimmäisen kakkosensa päätyttyä toisen jäähyn, mutta enää ei semmoista samanlaista henkeä Lukko saanut päälle kuin avauserän lopun ylivoimassaan. Sen sijaan Tappara tuli ja otti ohjat käsiinsä, kun kotijoukkueen velliperseet ne kerran suosiolla luovuttivat.
Lukko oli koko ajan toisessa erässä alakynnessä, mutta ainoastaan Vehasen hyvät torjunnat estivät Tapparan karkumatkan. Siinä suunnilleen ajassa 4.30 toista erää oli muuten hassu tilanne, kun Tapparan pelaajan laukoma kiekko tuli jostain sieltä Vehasen takaa äkkiä takaisin peliin. Tuomari oli hyvin sijoittunut ja levitti kätensä, mutta semmoista kilahdusta ei kuulunut, mikä olisi kielinyt kiekon osuneen tolppaan, eikä sitä tosiaan Vehanenkaan torjunut... Jos mä olisin tuomari ollut, niin olisin kyllä videolta tarkistanut että missä se kiekko kävi, jotenkin siihen mun paikalle vaikutti että olisi voinut vaikka maalissakin olla...
Joka tapauksessa Tapparalla oli täysi vauhti päällä ja Lukko joutui rikkomaan. Ensin sai Siklenka kakkosen, eikä siinä vielä mitään mutta Eepi-pappa rupesi jumalauta alivoimalla alimpana miehenä kikkailemaan, ja menetti kiekon. Teemu Nurmi se taisi olla joka kiersi Eepin ja Eepi rikkoi, ja kahden miehen ylivoimalla Tappara kavensi. Komea veto hyvältä paikalta, ei siinä mitään. Aalto tekijänä ja peli enää 2-1.
Tapparan tasoitus roikkui ilmassa ja Malkamäkihän sen lopulta teki. Ilmeisesti jälleen kerran yksi tulokas pääsi juuri Lukon verkkoon ensimmäisen maalinsa tekemään, ja ihan komea veto se suunnilleen samalta kohtaa oli mistä Aalto Tapparan maalihanat avasi.
Toinen erä oli kokonaisuudessaan järkyttävää katsottavaa Lukon kannattajalle. Paskin erä mitä tällä kaudella Lukko on Äijänsuolla pelannut, ja pitää tosiaan vielä kerran kumartaa ja kiittää Vehasta siitä että hän piti Tapparan vain kahdessa maalissa. Jostain kumman syystä Toivolakaan ei käyttänyt aikalisää tässä erässä, vaikka koko paketti oli maalivahtia lukuunottamatta sekaisin.
Kolmas erä oli hiukan parempaa peliä Lukoltakin, mutta kyllähän Tappara sitäkin hallitsi. Erä oli maaliton, ja loppuminuutit kulutettiinkin vain jatkoaikaa odottaen.
Jatkoajalla Lukko pääsi ylivoimalle, ja siinä sitä yritystä sitten taas löytyi sillä tavalla kuin sitä toisessa ja kolmannessakin erässä toivottiin. Nikkilä puolestaan nousi nyt pelastajaksi, mm. Toporowskin avopaikan torjunta on ilman muuta kauden komein venytys, ainakin niissä peleissä mitä minä olen nähnyt.
Olihan siinä Tapparallakin alivoimallaan hyvä hyökkäys, mielestäni se oli Saviano joka pakin estelystä huolimatta laukoi tolppaan.
Rankkarikisassa kävi sitten niin kuin aina ennenkin eli ei Lukko niitä osaa maaliin pistää vaikka saatana ei edes maalivahtia olisi edessä. Nyt Toporowski teki maalin, vahingossa tosin kun kiekko meinasi jo toisen kerran kuljetuksen aikana karata lavasta mutta ihme kyllä hän sen sai maaliin sudittua. Tapparalta puolestaan onnistui Andre Benoit kahdesti, voittomaali nyt meni jostain ties mistä mutta se Benoitin ensimmäinen veto oli komea, tosin kaukaa se lähti mutta ihan putken alle kilahti.
Eipä siinä mitään. Parempi tietysti voitti, ja hyvin Tappara tuli aneemisen avauserän jälkeen peliin mukaan. Lukko tosin lopetti pelaamisen 20 minuutin jälkeen ja siihen mä olen perkeleen pettynyt. Harmittaa niin vietävästi, että tekisi mieli vitun haistattaa koko perkeleen porukalle paria-kolmea miestä lukuunottamatta.
Puhtaat paperit Lukosta saa vain Ville-Vesa Vainiola. Hyvin poika pelasi kun tilaisuutensa sai, ja ihan oikealle miehelle maali meni. Janis Sprukts oli varsinkin avauserässä mainiolla pelipäällä, ja minusta tälle miehelle pitää äkkiä veivata koko kauden kattava sopimus. Petri Vehanen torjui hyvin, kenties se rankkarikisan voittomaali meni jostain suojista lipuen mutta muuten Peten ansiota on että Lukko yleensä jatkoajalle pääsi.
Muusta porukasta ei kannata mitään sanoa, muuta kuin että toivottavasti oli viimeinen kerta kun kotikaukalossa moista saatanan velttoilua joutuu katselemaan. Kun ei siellä edes viitsitä luistella, ei mitään yrittää muuta kuin roiskitaan vaan sinne tänne kiekkoa, puhumattakaan siitä että joku sen vertaa saisi virtaa luistimiinsa että taklata yrittäisi. Siinähän saattaa itseenkin tulla joskus mustelma, ei ne semmosta viitsi tehdä.
Toki on sanottava sekin, että kun tällaisella pelillä piste tulee niin pelkkää plussaa se on.
Seuraavaksi onkin vastassa Jokerit Helsingissä, ja vieraskaukaloon Lukon ylivarovainen pelityyli sopii kuin isä äitiin. Että ihan luottavaisin mielin mä sitä lauantain matsia odotan.