Miten sen jälkeen Nuori Suomi joukkueissa nämä pitkälle jo 10-vuotiaina edenneet jääkiekkoilijan alut pääsevät kehittämään taitojansa riittävällä toistomäärällä, on minusta se tämän päivän polttava kysymys. Keskustelin 11-vuotiaan huippuseuran kasvatin isän kanssa hänen jääkiekkoon intomielisesti suhtautuvan poikansa kehittymisestä. Poika antaa isänsä mukaan hyviä syöttöjä pelikavereille, mutta ongelmana on, kun hänellä ei ole riittävän hyviä pelikavereita seuran tasojoukkueessaan, jolloin kiekko ei tule takaisin hänelle. Kehoitin isää kannustamaan poikaansa kikkailemaan itse paljon ja kuljettamaan kiekkoa enemmän itse, jotta henkilökohtaiset taidot pääsisivät kehittymään. Näin ne ovat tulevat huippujääkiekkoilijat ennen saaneet tehdä, muuta tietä kehittymiselle ei ole.
Se kai voitaneen todeta, että Nuori Suomen ansiosta nuorten jääkiekkoilijoiden henkilökohtainen taitotaso ei Suomessa ole noussut. Tämän asian ovat ilmaisseet jo kaikki asiantuntijat Erkka Westerlundista Jukka Jaloseen saakka. Nimeltä Nuorta Suomea eivät kaikki ole maininneet, mutta huoli juniorijääkiekkoilun heikenneestä tasosta on tuotu selvästi julki. Jääkiekkoliitto on luvannut ryhtyä toimenpiteisiin juniorijääkiekkoilun nostamiseksi paremmalle tasolle.
Puhut tekstissäsi niin paljon asiaa, että melkein hirvittää asettautua poikkiteloin kanssasi. Teen sen joka tapauksessa.
Tällä 11-vuotiaalla juniorilla ei ole joukkueessaan tarpeeksi hyviä pelikavereita,joten hienot syötöt ja kuviot katoavat kuin tuhka tuuleen. En kuitenkaan ymmärrä miten Nuori Suomi on syyllinen tilanteeseen. Itse olen käytännössä nähnyt hyvin toimivia viritelmiä Nuori Suomi -säännöistä, eli käytännössä parhaat pelaavat eniten ja sitten välillä heitetään se joka eniten jaksaa pelaamaan kahden hieman heikomman jannun kanssa täystuhon välttämiseksi ja oman maalin suojelemiseksi. Sitten taas ykköskenttää jäälle ja vastustajan maaliverkot tötterölle.
En edelleenkään ymmärrä, kuka kärsii siitä että joukkueen kaikki pelaajat saavat käydä kentällä? Jos valmentaja osaa hommansa (mukana tietenkin JOS),hän osaa peluuttaa koko joukkuettaan siten ettei Nuori Suomi kylvä tuhoa ottelun lopputulokselle. Vielä vähemmän ymmärrän miten pelaajia heikentää se ettei koko ajan ole se joukkueen toiseksi paras jonka kanssa kikkailla. Ei sinua pelaajana heikennä mitenkään se että pelaat vaihdon tai kaksi joukkueen heikoimpien kanssa. Pelaajan täytyy myös osata puolustaa ja tehdä omia kikkailuja, juuri niin kuin olit tälle neuvonutkin.
Tällä 11-vuotiaalla huippuseuran kasvatilla ei siis tasojoukkueeseenkaan ole eksynyt yhtään taidokasta pelikaveria??? Sen käsityksen saa, joskaan en usko näin olevan. Tässä tilanteessahan kaveria eniten kehittäisi nosto vuotta vanhempiin, mikä olisi mielestäni aina hyvä vaihtoehto lahjakkaiden junioreiden tapauksessa. Voisiko tässä olla se lääke, millä huippujunioreiden kehitys olisi varmistettavissa? Kukaan ei voi missään lajissa kehittyä enempää kuin hiukkasen itseään parempi seurassa.
Mutta Nuori Suomi -hankkeen syyttäminen on tekosyy. Pelaaja jolla on taitoa ja motivaatiota ei kärsi tästä säännöstä, vaan puksuttaa nämä vuodet läpi hyvien kavereidensa kanssa ja kaikki hänen taitonsa kehittyvät juuri niin paljon kuin hän itse jaksaa.
Teemu Selänne ei sinänsä ole hankkinut taitoaan pelkästään joukkueessa. Hän nosteli omalla ajallaan rautaa 16-17 vuotiaana tajuttomat määrät, hän hakkasi kiekkoa kotonaan maaliin tunnista toiseen.
Raimo Helminen ei oppinut mailataituruuttaan Ilveksen treeneissä. Hän oli päivästä ja illasta toiseen Koivistonkylän kentällä luistelemassa ja pelaamassa.
Ei Nuori Suomi tapa yhtään lahjakkuutta. Se tappaa korkeintaan asennevammaiset, edellyttäen että homma pysyy hanskassa ja parhaat pelaavat silti eniten. Koska tällaisen oman muovauksensa sääntöihin useimmat joukkueet joka tapauksessa ovat tehneet.
Mutta eivät nämä Suomen NHL-tähdet ole oppineet taitojaan missään Kiekko-Vantaan torstaiharkoissa 18.30-20.00. Se on vaatinut tuhansien tuntien HENKILÖKOHTAISTA harjoittelua. Nuori Suomi ei ole mielestäni syypää. Yksi syy voi olla se, ettei PlayStation-sukupolvi (johon itsekin oikeastaan kuulun) jaksa lähteä ulos pimeänä syysiltana pelaamaan lätkää tai lähtemään lenkille, sillä kaupasta on juuri ostettu uusi NHL 07, ja siinä ne kikat oppii ihan yhtä lailla... Koitetaan sitten harkoissa ensi viikon keskiviikkona tuota Selänteen kikkaa pari kertaa itsekin jos jaksetaan...
Mutta siitä olen samoilla linjoilla, jotain tarttis tehdä. Itse en tiedä missä vika on, mutta olen melko varma ettei se ole missään Nuoressa Suomessa.