Mainos

Suomi-metallin suunnannäyttäjä?

  • 3 535
  • 34

X-Hearted

Jäsen
Jet Pilot kirjoitti:
..että oikein kaikkien aikojen prioneeriyhtye...
Mikä on mielestäsi suomalaisen heavyrockin suunnannäyttäjä tai pioneeriyhtye?

Ei ainakaan Nightwish tai HIM, koska bändit kulkivat aika pitkälti Sentencedin jalanjälkiä kuuluisuuteen 90-luvun puolenvälin tietämillä. Sentenced oli mielestäni tienraivaaja Suomiheavyn lopullisessa läpimurrossa ja ylösnousemuksessa muualle Eurooppaan ja maailmaan.
 
Viimeksi muokattu:

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jet Pilot kirjoitti:
Melko pöyristyttävä väite..että oikein kaikkien aikojen prioneeriyhtye...

Samaan kiinnitin huomiota. Sentenced oli parhaimmillaan aivan loistava bändi, mutta että pioneeri? Ehkä suomalaisessa metallissa, mutta siinäkin aika marginaalisesti.

Crimson on mielestäni paras Sentenced-levy, mutta soittaisivat nyt edes Dead Moon Risingin.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
RtSn kirjoitti:
Mikä on mielestäsi suomalaisen heavyrockin suunnannäyttäjä tai pioneeriyhtye?

Ei ainakaan Nightwish tai HIM, koska bändit kulkivat aika pitkälti Sentencedin jalanjälkiä kuuluisuuteen 90-luvun puolenvälin tietämillä. Sentenced oli mielestäni tienraivaaja Suomiheavyn lopullisessa läpimurrossa ja ylösnousemuksessa muualle Eurooppaan ja maailmaan.

Amorphis, Stratovarius ja ehkä Waltarikin olivat aikoinaan merkittävämpiä kuin Sentenced. Tämä ei vähennä Sentencedin arvoa ja minulle se on noista paras bändi. Mutta ei kai nyt sentään "kaikkien aikojen pioneeriyhtye".
 

X-Hearted

Jäsen
Bobcat kirjoitti:
Sentenced oli parhaimmillaan aivan loistava bändi, mutta että pioneeri? Ehkä suomalaisessa metallissa, mutta siinäkin aika marginaalisesti.
Niin. Suomen heavyscene eli lapsen kengissä 90-luvun puolessa välissä, joten voidaan puhua aika marginaalisesta työstä.

Sentenced oli mielestäni edelläkävijä tai tienraivaaja siihen aikaan - Amokin synnyttyä 1995. Albumi aukaisi Euroopan portit lopullisesti suomalaiselle heavylle. Nyt siitä korjataan satoa mm. Nightwishin ja HIMin myötä.
 

X-Hearted

Jäsen
Bobcat kirjoitti:
Amorphis, Stratovarius ja ehkä Waltarikin olivat aikoinaan merkittävämpiä kuin Sentenced.
Kyllä. Tavallaan.

Kyseiset bändit lukeutuvat samoihin ympyröihin Sentencedin kanssa, mutta esimerkkinä suomalaisten keikkamyyjien asiantuntemuksien mukaan Sentenced piristi lopullisesti suomalaisen heavyn myyntivalttia muualla maailmassa.

Tämä on tietenkin mielipidekysymys, mutta järkeilyni pohjautuu aika vahvoihin kirjoituksiin esimerkiksi musiikkilehtien palstoilla sekä tunnesiteisiin, jotka velvoittavat puhumaan oululaisesta puhurista tähän äänensävyyn.

Anteeksi.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
RtSn kirjoitti:

Ei mitään syytä.

Mehän olemme näistä ihan samaa mieltä. Minulla vaan ei ole kotiseudulla bändejä, joita voisi tässä hehkuttaa. Vai miltä kuulostaisivat Horsepower, Prestige, Dethrone...?

Yllämainittuja ei muuten Radio Rockilta kuule. Eikä muuten kuule tamperelaista rockia muutenkaan. Missä ovat Juice, Dave, Moog bändeineen, Popeda, Eppu Normaali tai Yö, puhumattakaan nuoremmista manserokkareista?
 

Jet Pilot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koovee
Bobcat kirjoitti:
Crimson on mielestäni paras Sentenced-levy

Jumalauta, täyttä totta. Mua on pitkään vituttanut ko. levyn dissaus. Elämää suurempi levy. Niin, ja palatakseni niihin Sentencediä suurempiin pioneereihin, niin tietyllä tapaa pidän Stonea Suomi-heavyn lipunkantajana, vaikkei älyttömiä myynytkään. Ja jo mainittu Amorphis oli aikanaan suurimpia.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Bobcat kirjoitti:
Amorphis, Stratovarius ja ehkä Waltarikin olivat aikoinaan merkittävämpiä kuin Sentenced. Tämä ei vähennä Sentencedin arvoa ja minulle se on noista paras bändi. Mutta ei kai nyt sentään "kaikkien aikojen pioneeriyhtye".

Kyllä Sentenced oli siinä missä Strato ja Amo avaamassa ovia ympäri maailman. Näistä kun kaikista vähän tykkäsi erilainen yleisö. Waltari ei kyllä ole siinä mielessä niin merkittävä avaaja mielestäni. Varsinkin kun vastaavaa tyylisuuntaa ei ole oikeastaan suomalaiset bändit seuranneet ympäri maailman. Mutta tosiaan ei mikään kaikkien aikojen pioneeriyhtiö, vaan yksi näistä pioneereista. On hyvä huomioida myös se että Sentenced teki töitä suhteellisen pienen firman kanssa, kun muut taas isompien levyfirmojen kanssa(ainakin jossain vaiheessa).
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Bobcat kirjoitti:
Missä ovat Juice, Dave, Moog bändeineen, Popeda, Eppu Normaali tai Yö, puhumattakaan nuoremmista manserokkareista?

Mistä lähtien Yö on ollut manserockia?
 

Jet Pilot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koovee
Köpi kirjoitti:
Mistä lähtien Yö on ollut manserockia?

Älä nussi pilkkua. Bobcatin lause voi olla jopa oikein, siis en tiedä tajua mitään kieliopista, mutta toi sun provosointi oli surkean ja säälittävän rajamailla.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Viimeksi muokattu:

mobat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Narukerä
Jet Pilot kirjoitti:
Älä nussi pilkkua. Bobcatin lause voi olla jopa oikein, siis en tiedä tajua mitään kieliopista, mutta toi sun provosointi oli surkean ja säälittävän rajamailla.
Ei kai se pilkun nussimista ole jos tarttuu tamperelaisen kaverin selkeään asia virheeseen. Porilaisena mulle ei ainakaan käy että porirockin yksi kivijaloista yritetään liittää edes jollain tavoin manserockiin.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
mobat kirjoitti:
Ei kai se pilkun nussimista ole jos tarttuu tamperelaisen kaverin selkeään asia virheeseen. Porilaisena mulle ei ainakaan käy että porirockin yksi kivijaloista yritetään liittää edes jollain tavoin manserockiin.

Totta. Onhan se suuri loukkaus manserokkareita kohtaan sekoittaa Yö(k) manserokkiin, vaikka Lindholm kumppaneineen Tampesteriin pari kymmentä vuotta sitten joukolla muuttivatkin.
 
Itse en väheksy Sentecediä pikemminkin päin vastoin, mutta että Sentenced olisi jotenkin yksin vastuussa Suomi-hevin läpilyöntiin Euroopassa kuulostaa aika kornilta. Noissa keikkajärjestäjien puheissa voi olla vähän "kuolleen miehen lisää" mukana, eli pikkusen liioitellaan kun bändi on jo menneen talven lumia. Tekihän Sentenced Euroopan kiertueen 1995 (kuitenkin lämmittelijänä) mutta niinhän teki Amorphiskin Tales From the Thousand Lakesin jälkeen (1994) sekä Waltari samana vuonna julkaistun So Finen jälkeen. Myös Stratovarius kiersi Eurooppaa ja Japania Fourth Dimension-levyn jälkeen 1995.

Viimeistään vuoden 1997 Visionsin jälkeen Stratovarius oli suurempi nimi maalmalla kuin Sentenced. Kaikki kunnia Amokille mutta kyllä Stratovariuksen Visions oli levy, joka todella aukaisi ovet Suomi-heville Euroopassa. Myös Suomessa Albumi myi kultaa, temppu joka onnistui Sentencediltä vasta kahdella viimeisellä levyllä.

Kun puhutaan musiikillisista Suomi-hevin pioneereistä, niin lienee selvää, että Zero Nine, Tarot ja Stone oli ne ensimmäiset, jotka kykenivät ilmaisemaan musiikkiaan ammattimaisella otteella. Zero Ninehan pääsi näkemään myös vähän maailmaa. Bändihän pääsi esiintymään esimerkiksi Monsters of Rock-kiertueelle mm. Scorpionsin kanssa ja soittivat jo 1980-luvun alussa Lontoon legendaarisella Marquee-klubilla. Levynkin tuottajaksi bändi sai muuan Ian Gillanin.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Toxic Enema kirjoitti:
Viimeistään vuoden 1997 Visionsin jälkeen Stratovarius oli suurempi nimi maalmalla kuin Sentenced. Kaikki kunnia Amokille mutta kyllä Stratovariuksen Visions oli levy, joka todella aukaisi ovet Suomi-heville Euroopassa. Myös Suomessa Albumi myi kultaa, temppu joka onnistui Sentencediltä vasta kahdella viimeisellä levyllä.
.

Stratovarius oli kuitenkin sen verran eri genren bändejä, että jos puhutaan nimenomaan suomalaisesta _metallista_, niin unohtaisin Stratovariuksen, joka oli vain yksi lisäys saksassa hyvin voimissaan olleeseen genreen ja ennestään runsaaseen sukkahousubändien joukkoon.

Kyllä Amorphis ja Sentenced taisivat kuitenkin olla ne bändit, jotka ihan leimallisesti loivat jonkinlaisen "suomi-scenen" euroopassa. En ota kantaa kumpi oli isompi ulkomailla (Amorphis taisi olla isompi ainakin suomessa), koska en myyntilukuja tiedä, eikä sillä ole oikeastaan mitään merkitystäkään sillä kun tässä yhteydessä mainitaan toinen bändi, niin pitää mainita toinenkin.

Ko.bändien erona aiemmin ulkomaiden portteja kolkutelleisiin bändeihin oli oikeastaan vain se, etteivät onnekseen joutuneet ihan täydellisten kusettajien käsiin heti kättelyssä, vaan niitä levyjä ihan oikeasti julkaistiinkin jossain.
Rauta-aika -kirjassahan noita suomimetallin oppivuosia on käyty ansiokkaasti läpi ja kyllä siellä 90-luvun alkupuolella oli yhtä sun toista mistään mitään tietämätöntä suomipumppua vedätetty oikein huolella.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Toxic Enema kirjoitti:
Myös Stratovarius kiersi Eurooppaa ja Japania Fourth Dimension-levyn jälkeen 1995.
Stratovarius esiintyi Japanissa jo 1994.

Toxic Enema kirjoitti:
Viimeistään vuoden 1997 Visionsin jälkeen Stratovarius oli suurempi nimi maalmalla kuin Sentenced.

Myös Suomessa Albumi myi kultaa, temppu joka onnistui Sentencediltä vasta kahdella viimeisellä levyllä.
Mielenkiintoista, että ifpi.fi ei tunne koko levyä. Sentencedin kultalevyt albumeista.

Toxic Enema kirjoitti:
Kun puhutaan musiikillisista Suomi-hevin pioneereistä, niin lienee selvää, että Zero Nine, Tarot ja Stone oli ne ensimmäiset, jotka kykenivät ilmaisemaan musiikkiaan ammattimaisella otteella.
Myös Hard Rock Sallinen, Sarcofagus ja Ironcrossin (viimeinen levy) tarjosivat ammattimaista otetta. Poptori on julkaissut uudelleen Sarcofaguksen Cycle of Lifen. Saatavuus huoltamot ja marketit. EMI julkaksi uudelleen kolme vuotta sitten Ironcrossin Too Hot to Rockin. Zero Ninen kaikki vanhat levyt on muutama vuuosi sitten julkaistu uudelleen. Myös Tarotin ja Stonen vanhat levyt on julkaistu uudelleen. Loud Crowdin Guardians on julkaistu uudelleen Poko Recordsin toimesta.

Toxic Enema kirjoitti:
Zero Ninehan pääsi näkemään myös vähän maailmaa. Bändihän pääsi esiintymään esimerkiksi Monsters of Rock-kiertueelle mm. Scorpionsin kanssa
Valitettavasti jäi yhteen esiintymiseen Tukholmassa elokuussa 1986.

Toxic Enema kirjoitti:
ja soittivat jo 1980-luvun alussa Lontoon legendaarisella Marquee-klubilla.
Oli se hieman myöhemmin, mutta valitettavasti ei poikinut mitään ihmeellistä.

Toxic Enema kirjoitti:
Levynkin tuottajaksi bändi sai muuan Ian Gillanin.
Blank Verse 1982.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toxic Enema kirjoitti:
Kun puhutaan musiikillisista Suomi-hevin pioneereistä, niin lienee selvää, että Zero Nine, Tarot ja Stone oli ne ensimmäiset, jotka kykenivät ilmaisemaan musiikkiaan ammattimaisella otteella.

Ihan pätevä lyhytanalyysi suomihevin juurista! Lisäisin joukkoon tummaan kuitenkin lisäksi vähintään OZin, jolla oli oikeasti kysyntää USA:ta myöten kakkoslevynsä myötä mutta jonka promoamisen yhtiö kämmäsi totaalisesti. Sarcofagus ja Kuusniemen myöhempi Moottorilinnut -projekti ei välttämättä musiikillisista ansioistaan kuulu kärkikastiin, mutta olivat (ja ovat yhä) tiettyjen genrejen merkkipaaluja, joiden klassikkoasema on tunnustettu kansainvälisestikin. Kaupallisiin menestyksiinhän näistä ei yksikään yltänyt, kuten ei eniten hypetetty Zeroninekaan. Oma lempparini kasarin alkuvuosilta on edelleen oululainen Riff Raff, joka ehti tallentamaan musiikkiaan vain kolmen levyn ajan ennenkuin kaikkitietävä Soundi-lehti futu-uusromantiikka-innossaan lyttäsi bändin maanrakoon.

Mutta mitä ihmettä tällä on tekemistä suomirockin kanssa.... ei mitään? Ellei mukaan lueta vielä Catwalk silvennoisineen.

edit: Istenin guidestahan nuo pienimmätkin kotimaiset hevipumput löytyvät parhaiten.
http://www.isten.net/guide/

edit: Havana Black oli myös hyvin lähellä läpilyöntiään. Taisivatpa keikatakin MSG:n kanssa. Myös Gringos Locos sai jonkinlaista vastetta Ameriikan suunnalta.
 
Viimeksi muokattu:

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Mike kirjoitti:
Stratovarius oli kuitenkin sen verran eri genren bändejä, että jos puhutaan nimenomaan suomalaisesta _metallista_, niin unohtaisin Stratovariuksen, joka oli vain yksi lisäys saksassa hyvin voimissaan olleeseen genreen ja ennestään runsaaseen sukkahousubändien joukkoon.

Kyllä Amorphis ja Sentenced taisivat kuitenkin olla ne bändit, jotka ihan leimallisesti loivat jonkinlaisen "suomi-scenen" euroopassa.
Timo Tolkki + Mikko Karmila loivat aikoinaan soundimaailman jota muut kopioivat.
 
MS kirjoitti:
Mielenkiintoista, että ifpi.fi ei tunne koko levyä. Sentencedin kultalevyt albumeista.


Myös Hard Rock Sallinen, Sarcofagus ja Ironcrossin (viimeinen levy) tarjosivat ammattimaista otetta.

Kyllähän Visions kultaa myi touko-kesäkuun vaihteessa 1998. Sehän on Sentencedin Buried Alive dvd:llä kun bändille ojennetaan kultalevyt Funeral albumista. Voisiko olla jostain muusta maasta kuin Suomesta? Tuo Storyn myyntimäärä on kyllä aika yllätys, jos on vieläkin bändin myydyin levy Suomessa....ai niin Spinefarm järjesti tv-mainoskampanjan levyn promotoimiseksi.

Nuo nyt ei ole mielestäni semmoisia nimiä, että voisi ihan pioneereina pitää. Sitä paitsi Tarot ja Zero Nine ovat hengissä edelleen ja Stonen nimeen vannoo kokonainen soittajasukupolvi. Eikös Sarcofagus saanut aikanaan melkoisen "noitavainon" kuitenkin aikaan? Joten kai jonkinlainen suunnannäyttäjä sekin. Tolkkihan kommentoi joskus, että Suomessa on tehty ehkä yksi Stratojen Fright Nightia huonompi levy ja se on Sarcofaguksen eka.
 
Viimeksi muokattu:

Mr. Walker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Sargofaguksen eka on ihan oikeasti huono levy

Nykyään siitä maksetaan kuitenkin aika tuntuvia summia levymessuilla ja divareissa. Jos sattuu kyseisen vinyylin löytämään. Jotain sekin ehkä kertoo siitä suunnannäyttämisestä.
Bändin keulakuvalle Kimmo Kuusniemellehän aikanaan suorastaan naurettiin, kun tämä nahka-asuun sonnustautuneena puhui asiansa, eli heavy-rockin, puolesta.
Äijähän muuten perusti "Suomen Heavy-Rock-yhdistyksen" jo joskus 70-80 luvun taitteessa, eli ennen kuin ensimmäinen todellinen heavy-aalto edes oli rantautunut Suomeen.
Sargofaguskaan ei kuitenkaan ollut Suomen eka heavy-bändi. Nykyäänhän käsite heavy ei enää tarkoita samaa asiaa kuin ennen, mutta tästä huolimatta ensimmäiseksi suomalaiseksi heavy-bändiksi lasketaan Apollo.
http://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_(band)
 
Suosikkijoukkue
HIFK
MS kirjoitti:
Blank Verse 1982.

Ylen elävässä arkistossa on Gillanin haastattelu jossa puhuu tästä ja on vaivaatunut koko asiasta. Sai tuottajan krediitit vain koska omisti studion jossa levy äänitettiin, suuremman ajan ajasta vietti pubissa josta soitteli studioon äänittäjälle että kuulostaako hyvältä?
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sledge Hammer! kirjoitti:
Ylen elävässä arkistossa on Gillanin haastattelu jossa puhuu tästä ja on vaivaatunut koko asiasta. Sai tuottajan krediitit vain koska omisti studion jossa levy äänitettiin, suuremman ajan ajasta vietti pubissa josta soitteli studioon äänittäjälle että kuulostaako hyvältä?

Mitä Gillanista kerrot, on totta. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että levy on kohtuullisen hyvä.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Tasta tulee aika helposti taas sellanen "ei se oo hevia!", "mika on sitte hevia?" -keskustelu, mutta jos suomalaisen raskaamman rockin suunnannayttajista ja ehdottomista pioneereista puhuttaessa unohdetaan Hanoi Rocks, niin ei muuta kun takas sinne aitin kasivarsille pilttia syomaan. Naperoille tuntuu olevan taysin kasittamatonta sellanen ajatus, etta ennen 90-lukua maailmassa (ja Suomessa) oli musiikkia ja silla oli jotain merkitysta nykymusiikille.

Hanoi Rocks naytti suuntaa jopa Gun's'Roses:lle (ym sen ajan raskaamman rockin nimille) ja pelkastaan silla saavutuksella pyyhitaan sentenssit, nait-tissit ja himmelit ym poydalta heti kattelyssa. No question about it.

Lisaksi, ma oon kuullut yhden (niissa kolmessa maassa missa olen asunut naiden uusien bandien aikana) tyypin kuuntelevan jotain naista uudemmista nimista. Japanissa kaydessani kyselin baut kolmekymppisilta ihan huvikseni, etta onko sellanen kun Hanoi Rock tuttu. Jokaiselle oli. Siis jokaiselle, joilta kysyin.

Piste.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
1Timer kirjoitti:
Hanoi Rocks naytti suuntaa jopa Gun's'Roses:lle (ym sen ajan raskaamman rockin nimille) ja pelkastaan silla saavutuksella pyyhitaan sentenssit, nait-tissit ja himmelit ym poydalta heti kattelyssa. No question about it.


No kyse oli kaiketi lähinnä metallibändeistä ja siihen kategoriaanhan Hanoi Rocks ei missään tapauksessa kuulu.
Toisaalta ko. orkesteri oli ollut jo kauan kuopattuna siinä vaiheessa kun nämä topicin bändit lähtivät maailmalle ettei heidän tekemisistään varmaan ko.bändeille mitään iloa ollut.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Eli The Beatles yhtyeesta ei ollut iloa eika suunnannayttajaa nykyrokille? Jos, niin valista ihmeessa Gallagherin veljeksiakin. He tuntuvat olevan pahasti hakoteilla tassa asiassa siina tapauksessa.

Olen sama mielta, etta ei Hanoi mitaan nyky-metallia ole, mutta jokaisen aikakauden musiikkia on kyettava analysoimaan sen oman aikakauden mukaan. Ei sen mukaan millaista musiikki on 20-30 vuoden paasta (kuka sita tietaa?). Tahan nojaten esim James Brown on/oli rapin esi-isia, vaikka ei hanen 60 ja 70-luvun tuotannoillaan ollut varsinaisesti mitaan tekemista esim LL Cool J:n ja 50Cent:n kanssa. Tama on ihan tiedostettu juttu musiikkimaailmassa.

Musiikki on kuin elohopea, joka muovautuu koko ajan. Sen juuria siita johtuen on aivan turha unohtaa kuitenkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös