Jatkoajan pohjois-amerikkalaiset eli JAPAt

  • 71 520
  • 308

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Taalla nayttaa olevan itsea asiassa aika monia, jotka ovat eksyneet elamaan elamaansa joko USAssa tai Kanadassa. Mun mielesta olis hyva viritella pienimuotoista keskustelua asioista, jotka meille Pohjois-Amerikoissa asuville on tarkeita tai joissa riittaa puhuttavaa omiemme joukossa. Urheilu-skene, palvelu, virastot, tavat, naapurit, paivittaiset asiat, yhteydet kotimaahan ym ym.

Joukkomme lienee elava, joten uusille tietyista keskusteluista ja vinkeista voi olla hyotyakin. Miksei meille myos jo taalla asuvillekin. Ihmetyksen aiheita riittanee. Ei tarvitse menna edes politiikan puolelle...

Ennen kun aloitetaan, niin jos kaikille taalla asuville ei ole jo selvilla, niin 1Timer asuu lansirannikolla Portlandissa, Oregonissa. Taalla on nyt oltu 2.5 vuotta ja ollaan ties kuinka kauan (nayttaa vahan silta). Muuton syy muinoin oli vaimon uusi duuni ja koska siella nayttaa menevan "vahan liian hyvinkin", niin nayttaa pitkalta tama stintti tanne. Belgiastahan me tanne tultiin. Vaimo on kanukki, joten koen olevani kummankin puolella (USA/Kanada) tassa otsikossa. Itse otin Belgiasta virkavapaata ja aloin taalla golf-ammattilaiseksi. Ymparivuotinen pelimahdollisuus on hyva plussa talla alalla. Luoteis-USAn suomalaisiin en ole sen kummemmin yhteyksissa. Olin varsin aktiivi Suomi-porukan jasen Belgiassa, mutta paloin siina hieman loppuun. Ylpea suomalainen kuitenkin olen, joskin koen pikku hiljaa Kanadaa jo 'hengelliseksi kotimaakseni'. Suomen kieli, niin kun valilla varmasti nakyy, alkaa hieman jo ruostumaan...

Mitens muilla?
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Täällä ollaan, Los Angelesin - Pasadenan seudulla. Suomesta poissa olen ollut jo 16 vuotta, ensin Floridassa, sitten Lontoon lähellä, tämän jälkeen Lexingtonissa Kentuckyssa, Baltimoressa ja nyt sitten täällä. Ehkä joskus palaan vielä Suomeen, kuka tietää. Vanhempana sitä alkaa tuntea olon nostalgisemmaksi Suomen suhteen.

Paikallisiin suomalaisiin olen aika paljon yhteydessä ja suomalaisia sanomalehtiä ja muita uutisia seuraan näin internetin välityksellä. Suomessa tulee käytyä yleensä kesällä ja jouluna. Paljon oli tietysti silloin alussa tänne tullessa uusia asioita, mutta alkuviehätys on jo jokin aika sitten karissut ja nyt asiat tuntuvat jo aika rutiininomaisilta (niin kauan kun ei joudu oikeusvaltion käsittelyyn minkä olen toistaiseksi välttänyt). Green Cardin sain viime kesänä työn puolesta. Tänä talvikautena pelaan Burbankin kiekkoliigassa Suomi-tiimissä.

Voitaisiin puhua vaikka matkustelusta. Mitkä ovat olleet suurimman vaikutuksen tehneet matkakohteenne Pohjois-Amerikassa? Minulta jäivät ainakin leuat auki Etelä-Utahissa kulkiessani ja ympärille katsoessani.
 

Jindebyne

Jäsen
Itse en ole koskaan Amerikan mantereella dallaillut, mutta nyt näyttäisi, että se tulisi pari päivää vuoden vaihteen jälkeen ajankohtaiseksi. Isän yrityksellä on läheisiä kontakteja erääseen Chicagolaiseen saman alan yritykseen ja he vuosittain ottavat sieltä tänne työntekijöitä ja toisinpäin.

Elikkäs ensi tammikuuksi avautui tilaisuus lähteä ainakin heinäkuuhun asti Chicagoon asumaan ja tutustumaan täkäläiseen työntekoon ja muutenkin elämään. Ikää minulla on (vasta) 20 vuotta, mutta isän yrityksessä olen kohta nelisen vuotta ollut töissä ja tavannut juuri näitä lätäkön toisellapuolella asuvia työ- ja perhetuttujamme.

Nyt olisikin ihan mukava tietää jos jollain on omakohtaisia kokemuksia Windy Citystä, että millainen paikka on kyseessä? Olen itse aiheeseen liittyvää kirjallisuutta luekellut ja jotain netistä selaillut. Asiaa toki helpottaa se, että siellä päin on tuttuja samassa työpaikassa ja muutenkin samassa kaupungissa, mutta kuitenkin kaikki vinkit olisivat enemmän kuin tervetulleita :)
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Amerikanihme kirjoitti:
Voitaisiin puhua vaikka matkustelusta. Mitkä ovat olleet suurimman vaikutuksen tehneet matkakohteenne Pohjois-Amerikassa? Minulta jäivät ainakin leuat auki Etelä-Utahissa kulkiessani ja ympärille katsoessani.


Me ollaan matkusteltu enemmankin USAn ulkopuolella toistaiseksi. Kanadassa (Toronto) tulee kaytya muutaman kerran vuodessa. Niin kun Vancouverissakin, joka on kaupungeista mita mahtavin.

Jenkeissa oon kaynyt pelaamassa Floridassa (jonne ei ole hinkua uudelleen), Vegasissa (yeah baby!), Montanassa (hyva yllatys) ja toki Washingtonissa. Texasiin (Austinin seutu) saattaa olla asiaa ensi kuussa duunin puolesta. Itarannikko on (Floridaa lukuunottamatta) viela tutkimatta kiireiden takia, mutta eikohan sinnekin tassa viela kerita. Suosikkikaupunkeja on Vancouverin lisaksi lahinna San Francisco ja Seattle. Kylla taalla lannessa on mista valita. Suita avaavia mestoja on tahan mennessa kerinnyt tulemaan eteen vain yksi (oman rannikon lisaksi, route 101). Vegasiin kun kerkisin jotenkin jo varautua, niin samalla reissulla bongattu ja haikattu Grand Canyon oli huikea kokemus. Auringonlasku ja auringonnousu molemmat oli jotain sanoin kuvaamatonta. Ensi vuosi on sitten pyhitetty "kotimaan matkailulle", joten silloin suu on enampi auki. Ajatuksena on mm kayda Alaskassa matkailuautoilemassa.

Oma osavaltio oli kylla todella positiivinen yllatys. Mulle ainakin on makeeta kun samana paivana voi skimbata ja golfata. Vuoret, todella upea rannikko, eramaat, preeriat, metsat ja "ainainen vihreys" on taysi kymppi elinymparistoksi ainakin mulle. Jos kalastaisin ja/tai metsastaisin, niin lisaa tulis vaan plussaa. "Keep Portland Weird" on lentava lause taalla ja sen nakee katukuvassa hyvin. Eraanlainen grunge-meininki elaa edelleen. Myos mikro-panimoiden paakaupunkina tunnettu Portland (ja Oregon) pitaa huolen myos siita, etta Budeja, Coorsseja ja Lightteja ei tarvitse juoda... Urheiluskene on myos ok: NBA-joukkue, Triple A baseball-joukkue (lahitulevaisuudessa varmasti myos MLB-joukkue), lacrosse-joukkue, WHL-latkajengi, jalkapallojengi (soccer) ja kaksi hyvaa yliopisto-fudisjengia loytyy. Lisaksi taalla pelataan kovia golf-turnauksia. Tana vuonna oli normaalien Champions Tourin major-turnauksen ja LPGA-turnauksen lisaksi myos Curtis Cup ja naisten amatoori US Open taalla meilla.

Chicagossa en ole viela kaynyt, joskin vaimo kehuu sita kivaksi kaupungiksi, joten eikohan sinnekin joskus piipahdeta.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Mitas sportteja JAPAt kay katsomassa livena?

Itsellani tarkein on NBA ja TrailBlazers (baut 20 matsia per kausi). Baseball -matseissa kayn kerran pari kaudessa ihmettelemassa meininkia (peli ei niin kiinnosta). Latka on toistaiseksi jaanyt pahasti valiin, mutta talla kaudella pitaa kayda WinterHawksien peleissa enemmankin. Lisaksi tammikuussa jalleen alkava lacrosse-ammattilais-liiga kiinnostaa: musiikki soi taysilla ja peli on kuin latkaa ilman luistimia. Kaksi eroa: maila ja etta saa taklata kunnolla. Portlandin Jax oli viime vuonna finaaleissa.

Niin ja sitten noissa golf-turnauksissa tulee kaytya...
 

Reinomies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Manchester United, Montreal Canadiens
Sistis kirjoitti:
Riittaako se, etta on tallaillut tata mannerta viime viikon lauantaista lahtien? Tata viestia kirjoitan Torontosta. Lisaksi Buffalo, Niagara ja New York on nahty.

Jees, olet täällä kotikulmillani pyörinyt sitten. Eli Ithaca, NY on nykyinen asuinpaikka. Työt tänne toi. Vaimo on matkaan löytynyt, myös eurooppalaista syntyperää. Paluuta Suomeen en ole vielä ajatellut, tulee siellä aina silloin tällöin käytyä sukulaisia moikkaamassa ja/tai työasioita. Vaikka täällä kulmilla on tuota suomalaisyhteisöä, ei ole kuin kerran tullut johonkin osallistuttua, juhannusjuhla muutamia vuosia sitten.

1timer kirjoitti:
Mitas sportteja JAPAt kay katsomassa livena?

Binghamton Senators on lähiseudun ykkönen. Työsulkukausi oli aika nannaa :D Cornellin yliopiston lätkäjoukkue on myös ihan jees yliopistolätkäksi, koripallotiimiä tulee aina employee dayna ilmaislipulla käytyä katsomassa, hirvittävää tuskaa kun yliopiston joukkue on aivan susi, toki vastustajat usein vielä huonompia. Sellaisia muutaman kerran kaudessa -juttuja on Rangersin, Sabresin, Maple Leafsin pelit, US Openia olisi kiva mennä katsomaan, monesti ollut mielessä mut tulee aina oltua Euroopassa yleensä lomalla siinä elokuun lopussa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Reinomies kirjoitti:
Jees, olet täällä kotikulmillani pyörinyt sitten. Eli Ithaca, NY on nykyinen asuinpaikka. Työt tänne toi. Vaimo on matkaan löytynyt, myös eurooppalaista syntyperää.

Vaikken JAPA olekaan, niin on todettava, että Ithaca on kyllä todella upea paikka ja koko Finger Lakesien alue aivan käsittämättömän upeaa seutua, ei kauheasti harmittaisi asua sielläpäin, kun kerta siellä on talvikin.
Kaikista hauskinta on, että ottaen huomioon että paikka lienee tzadin kokoinen tuppukylä (ellei pienempikin) niin Ithacan yliopistoon tipahti tovi sitten fysiikan Nobel (tai kaksikin tavallaan) ja ainakin tuolloin vielä siellä tutkittiin hieman omaa alaa lähellä olevia asioita, ties vaikka joskus sitä sattuisi pyörähtämään sielläpäin.
 

chelios77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Trancezz kirjoitti:
Nyt olisikin ihan mukava tietää jos jollain on omakohtaisia kokemuksia Windy Citystä, että millainen paikka on kyseessä? Olen itse aiheeseen liittyvää kirjallisuutta luekellut ja jotain netistä selaillut. Asiaa toki helpottaa se, että siellä päin on tuttuja samassa työpaikassa ja muutenkin samassa kaupungissa, mutta kuitenkin kaikki vinkit olisivat enemmän kuin tervetulleita :)

En ole asunut muuta kuin kotimaassa,mutta Chicagossa olen käynyt ja tykkäsin kyllä kovasti.Chicagohan on todellinen urheilukaupunki,josta löytyy joukkueita jokaiseen Major Leagueen.Myös kulttuuritarjonta kaupungissa on kohdillaan,kaikki kiinnostavat konserttikiertueet yleensä pysähtyvät kaupungissa ja lisäksi löytyy tietenki teatteria,musikaaleja ja museoita.
Ruokahan Chicagossa on varmaan parasta mitä oon missään saanu,annokset aina isoja ja hyviä.Voi ku sais sitä Chicagon pannupizzaa Suomestakin.
Hyvä puoli kaupungissa on myös helppo liikkuminen,kävelemälläkin pystyy ihan mukavasti liikkumaan keskustan alueella,muualle taas pääsee näppärästi EL-junalla tai metrolla,ja taksinkin saa lennosta niinku elokuvissa.
Tämmöstä,toivottavasti oli jotain apua.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
1Timer kirjoitti:
Jenkeissa oon kaynyt pelaamassa Floridassa (jonne ei ole hinkua uudelleen)
Mikäs siellä oli? Pistivätko hyttyset? Itse viihdyin Floridassa erinomaisesti. Kauniimpia tyttöjä kuin UF:n kampuksella en ole missään muualla nähnyt. Onhan siellä myös Disney World, Kennedyn Avaruuskeskus, paljon biitsejä ja vaikka mitä!
1Timer kirjoitti:
Suosikkikaupunkeja on Vancouverin lisaksi lahinna San Francisco ja Seattle. Kylla taalla lannessa on mista valita. Suita avaavia mestoja on tahan mennessa kerinnyt tulemaan eteen vain yksi (oman rannikon lisaksi, route 101). Vegasiin kun kerkisin jotenkin jo varautua, niin samalla reissulla bongattu ja haikattu Grand Canyon oli huikea kokemus. Auringonlasku ja auringonnousu molemmat oli jotain sanoin kuvaamatonta. Ensi vuosi on sitten pyhitetty "kotimaan matkailulle", joten silloin suu on enampi auki. Ajatuksena on mm kayda Alaskassa matkailuautoilemassa.
Et tainnut sitten saada sateesta ja jääpuikkona olemisesta tarpeeksi Suomessa? Itse käyn lähinnä Palm Springsissa pyöräilemässä 45 C lämmössä, mutta mikään ei taida sulattaa sitä Suomen ikiroutaa luistani...

Grand Canyon jäi kyllä kirkkaasti toiseksi Utahin nähtävyyksien rinnalla, vaikkapa Canyonlands oli mielestäni vaikuttavampi kuin Grand Canyon.

Las Vegas on paikka joka jokaisen pitäisi nähdä/kokea kerran elämässään.

San Francisco ei minua miellyttänyt, siellä on kylmää, pilvistä, likaista ja paljon kodittomia kadut täynnä, näin keskikesälläkin. Oregonista mieleeni jäi vain se, että en saanut edes tankata omaa autoani, vaan huoltoaseman virkailija teki toimenpiteen. Siinä meinasi jo hikeentyä!

No nämä kaikki ovat makuasioita, joten niistä on turha kiistellä.

Urheilutapahtumista olen käynyt Kingsien ja Ducksien NHL-peleissä, UCLA:n football-ottelussa ja Indian Wellsin tennisturnausta katsomassa. Angelsien baseball-ottelussakin olen käynyt pari kertaa, mutta katselen siellä lähinnä Anaheimin aseman ohittavia junia, se on paljon mielenkiintoisempaa kuin ko. pelit. Junia katselemalla muuten tietää lopputuloksenkin itse peliä vilkaisematta. Viime kerralla meni neljä junaa pohjoiseen Los Angelesiin ja kolme sieltä poispäin pelin aikana, ja pelin tuloshan oli 4-3 Los Angeles Angels of Anaheimille!
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
No juu, Oregonissa on tosiaan laki, joka velvoittaa huoltoaseman tyontekijan tankkaamaan auton. Itse en jaksais siita valittaa, silla tassa maassa se lienee ainoa todellinen palvelu, josta ei tarvitse maksaa. Lisaksi ihan kivaa se on, ettei tartte persetta autosta nostaa eika kadet haise bensalle...

Mita muuten tulee tekstiisi, niin tarkoituksenani ei ollut tehda tasta Jenkeissa asuvien "tampere on parempi ku turku" keskustelua, vaan yksinkertaisesti esim jeesaamaan jengia taalla asuvien ongelmissa ja ehka jeesaamaan myos taalla kayvia.

Ei sen kummempaa.
 

JLand

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, NY Yankees, NY Giants
Start spreading the news...

New York City, New York state,
and a New York truck with a New York plate,
New York love, New York hate,
What is it that makes New York great?

Kuten moni varmaan tietääkin niin allekirjoittanut vaikuttaa New Yorkissa. 6 vuotta on täällä tullut kohta putkeen asuttua. Tänne mut aikoinaan toi perhe eli isäni on amerikkalainen, joka aikoinaan jäi Suomeen tavattuaan siellä äitini. New Yorkissa käytiin aina kesäisin koko perheen kanssa -- parhaana muistona noista ajoista kesä 1994 kun Rangers voitti Stanley Cupin. Sellaisia juhlia ei nähdä enää koskaan missään. Noin 6 vuotta sitten siis muutimme tänne lopullisesti ja tälle tielle varmaan jäädäänkin.

New Yorkin kierros alkoi Parsippanysta, New Jerseysta ja kun löysin vaimoni eräästä yökerhosta niin muutimme yhteen Queensiin. Ja Queensissa edelleen asutaan vaimon ja tyttäremme kanssa.

Tosin tässä välissä olen ollut joitakin aikoja vaimoni kotimaassa Jamaicalla aina välillä. Viime kesänä ja syksyllä yhteensä 6 kuukautta, mutta nyt ollaan taas New Yorkissa.

Suomessa en ole muutamaan vuoteen valitettavasti käynyt mikä harmittaa, sillä tarkoituksena oli alunperin, että vähintään kerran vuodessa viettäisimme kesällä aikaa pohjolassa. Ensi kesänä se matka tullaan tekemäänkin ja kun tytärkin alkaa olla silloin sen ikäinen, että hän ymmärtää asioista enemmän niin on varmasti hieno kokemus hänellekin.

Muita suomalaisiahan täällä asuu todella paljon, mutta mä en ole heidän kanssa ollut paljon tekemisissä -- äitini ja toinen siskoni sitäkin enemmän sitten joissain yhdistyksissä. Pari kertaa olen vuosien varrella törmännyt täällä asuvaan suomalaiseen -- toista ei voinut olla huomaamatta sillä hänellä oli HIFK lippis päässä.

Äitini oli Suomessa äidinkielen opettaja lukiossa ja hän on pitänyt huolen siitä, että kukaan lapsista ei unohda juuriaan vaan lähes päivittäin soitellaan sisarusten/äidin kanssa ja puhutaan kaikki suomeksi. Sisarukseni asuvat myös kaikki täällä -- New Jerseyssa, Manhattanilla ja Long Islandilla.

Omalle tyttärelleni en tosin suomea enää puhu vaan hänestä tulee täysin englanninkielinen -- toki joitain sanoja kuten "isi" ja "äiti" olen vähän opettanut, mutta muuten hänelle en kieltä ole puhunut. Hänen mummonsa eli oma äitini tosin tekee sitten aina sitä pojantytärtään ja veljeni lapsia nähdessään.

Mitas sportteja JAPAt kay katsomassa livena?

Rangersin kotipeleissä olen aina paikalla -- minus viime kauden alku, joka tuli oltua tosiaan Jamaicalla. Lisäksi jääkiekkoa käyn katsomassa Nassaulla ja Meadowlandsissa sekä satunnaisesti Hartfordissa. Lisäksi olen käynyt monella muullakin NHL paikkakunnalla katsomassa Rangersin peliä.

Yankeesin pelit ovat kesäisin ja syksyisin se mistä etenkin mun kesäni saa parhaat "kiksit". Kavereiden ja veljen kanssa ollaan ostettu yhdessä kausikortit niin, että jokainen käy suurinpiirtein 60 kotimatsissa kauden aikana. Lisäksi kavereiden kanssa tehdään joka kesä ainakin muutama "road trip". Baltimoressa ja Bostonissa käydään joka kesä -- Baltimoressa lähinnä siksi että Camden Yards on aivan uskomattoman kaunis ballpark ja Bostonissa tappelemassa ;)...muita "baseball & beer" road tripejä ovat olleet Oakland, Seattle, Arlington, Tampa Bay, Florida etc. muutama ballpark on vielä käymättä.

Yankee Stadiumillakin muuten voi törmätä suomalaiseen ilmiöön -- peleissä voi kuulla joskus - harvoin, mutta joskus - Säkkijärven polkan! And that's no joke. Itsekään en sitä meinannut uskoa mutta totta se on.

NFL:aa olen pyrkinyt käydä katsomassa yhden pelin kaudessa, jos siihen mahdollisuus on. Lippujen saaminen peleihin on kuitenkin sen verran hankalaa, että sunnuntait menee paremmin omalla tai kaverin sohvalla pelejä katsellessa.

Urheilutapahtumamahdollisuuksia täällä on niin paljon, että niillä saisi täytettyä 24/7 ajastaan, jos vaan haluaisi. Jos vaimo ja tytär ovat esimerkiksi käymässä omien vanhempieni luona ja kaverini soittaa mulle, että lähdetkö Metsin peliin tai katsomaan vaikka paikallisen high schoolin koripallomatsia niin melkein aina tulee mentyä. Lisäksi olen ollut nyt muutaman vuoden mukana paikallisen high schoolin jenkkifutisvalmennusryhmässä -- mitään ammattilaisvalmentajaa musta ei saa, mutta se on ihan hauskaa ajanviettämistä.

Tennistä ja golfia on tullut käytyä katsomassa myös. Knicksin ja Netsin peleissä käyn enää todella vähän -- koripalloa (siis NBA) en jaksa katsoa paikan päällä oikeastaan lainkaan. Yleensä jos joskus NBA matsiin tulee lähdettyä niin se peli menee kaiken muun kuin koripallon seurassa -- kuuntelen Yankeesin peliä tai yritän aloittaa "Potvin sucks!" huutoa, heh.

New Yorkista itsestään ei varmaan tarvitse sen enempää kertoa -- If you can't find it in New York, you don't need it...sanovat paikalliset.
 

scholl

Jäsen
1Timer kirjoitti:
kadet haise bensalle...

Tuli sellainen asia mieleen, että toisin kuin dieselissä, itselläni ei ole koskaan kädet haisseet bensalle tankkauksen jälkeen ja se johtuu tuon polttoaineen koostumuksesta. Bensahan haihtuu eli niissä tankkauspistoolien kahvoissa ei ole bensaa, eikä sen hajua.

JLand kirjoitti:
New York City, New York state,
and a New York truck with a New York plate,
New York love, New York hate,
What is it that makes New York great?

Minua kiinnostaa, että mitä tuo a New York truck tarkoittaa? Truckhan ei ole kovin newyorkilaista.

Amerikanihme kirjoitti:
Mikäs siellä oli? Pistivätko hyttyset? Itse viihdyin Floridassa erinomaisesti. Kauniimpia tyttöjä kuin UF:n kampuksella en ole missään muualla nähnyt. Onhan siellä myös Disney World, Kennedyn Avaruuskeskus, paljon biitsejä ja vaikka mitä!

Itsekin viihdyn Floridassa ainakin silloin, jos on lomalla, kenties paremmin kuin muualla. Tosin Kaliforniaa en ole ottanut haltuuni niin en tiedä siitä sitten.
En itse välitä erityisemmin Disney Worldista tai Kennedyn Avaruuskeskuksesta. Ne on nähty 80-luvulla ja vaikka mielenkiintoisia olivatkin niin ei hinkua ole uudelleen.

Sen sijaan ne asiat, jotka Floridassa ovat upeita:

- veneily: Meksikon lahdella jossakin Sanibel Islandin tuntumassa tai vaikkapa Sarasotassa on mahtava tykittää veneellä vähintäänkin joku 60 solmua. Väylät on hyvin merkitty, ilma on lämmin ja tuulta ei yleensä nimeksikään. Ainoa mitä pitää varoa on se, ettei törmää johonkin hemmetin pelikaaniin. Samoin interstate waterway on ihan särmä, eikä pidä unohtaa esim. Ft.Lauderdalen kanavissa kruisailua. Jos on isompi vene, voi liipasta aika pikaisesti esim. Bahamalle ja ehkä tulevaisuudessa Kuubaan. En ole kalamies, joten en veneellä niin paljon ole Florida Keyseillä pyörinyt, mutta alan harrastajille sekin on oma mahdollisuutensa

- urheilu: itse voi kuntoilla lenkkeilemällä beacheillä tai niiden tuntumassa ja sitten lisäksi löytyy mukavasti jos jonkinlaista urheilutapahtumaa, mitä voi käydä seuraamassa. Golfin ja tenniksenkin peluu onnistuu halukkaille loistavasti. Samoin varmasti ratsastus ja eikös Palm Beachin tienoilla ole ainakin ennen ollut aika loistavat poolon peluu tienoot. Ocalan tienoillahan tiettävästi kasvatetaan hevosia, joten kai hevoshullutkin Floridassa pärjäävät

- liikenne: ei ole niin suuria ruuhkia kuin jossakin muualla. Lisäksi lentoyhteydet Eurooppaan ja mm. latinalaiseen Amerikkaan ovat hyvät

- ilmasto: kesällä on kuuma kuin faan. On tullut koettua yli 50 asteisiakin hetkiä, mutta itse kyllä kestän lämpöä ja muina vuodenaikoina se on juuri sopiva. Eikä ole sellaista inhottavaa kosteutta kuin esim. Atlantassa

- shoppailu ja baarit: löytyy ihan kiitettävästi. Huippuviihdettä ei löydy, mutta kuitenkin enemmän menoa verrattuna esim. Nykiin. Kyllä se Florida on kuitenkin rennommasta päästä ja todella kiitettävästi löytyy mestoja, missä voi ottaa muutamat bisset terassilla. Ja mikä parasta useasta baarista pääsee seuraamaan veneitä. Kun miettii, että Floridasta on tullut Don Aronowin tyylisiä miehiä niin aika tiukkoja pelejä monissa satamissa näkyy. Niinpä voi sanoa, että se on lähes jokapäiväistä, että on grillattu burgeriannos juuri tullut pöytään, kun meinaa pudota perseelleen, kun kuulee jonkun käynnistävän koneet. Samoin ostosmahdollisuudet Floridassa ovat hyvät

- kansainvälisyys: Florida ei ole niinkuin New York, mutta on se kuitenkin suhteellisen kansainvälinen ja itse pidän siitä, että siellä puhutaan espanjaa

Se, mitä sanoit naisista, pitää aika paljon paikkansa. Kyllä Floridassa on kauniita naisia.
 

scholl

Jäsen
chelios77 kirjoitti:
Ruokahan Chicagossa on varmaan parasta mitä oon missään saanu,annokset aina isoja ja hyviä.Voi ku sais sitä Chicagon pannupizzaa Suomestakin.

Siellähän ovat ne Pizzeria Uno ja Due. Samanomistajan legendaarisia paikkoja. Duessa en ole koskaan ollut, mutta Uno oli sellainen kokemus, että tuntui henki lähtevän. Siellähän pizza tilataan joku tunti ennenkuin saadaan pöytä. Se aika odotellaan siinä jalkakäytävällä kaljaa kiskoen ja kun pöytä tulee, saadaan pizza about välittömästi. Ja mikä kokemus se syöminen. Sisällä ravintolassa on vähintäänkin 50C ja melko pimeää. Pizza on niin deep, että sen syöminen on todella työlästä. En tiedä onko sitä juustoa niin paljon vai miksi täyttää jumalattomasti, mutta meillä oli se tilanne, että kaksi nälkäistä miestä sai medium-kokoisesta pizzasta syötyä puolet. Silloin alkoi jo silmissä sumeta ja taju meinasi mennä. Olo oli niin full ähky kuin vain voi olla. Happi kertakaikkiaan alkoi loppua. Viereisessä pöydässä kolme naista Nebraskassa ihmetteli sitä, että saivat yhteensä koko porukka syötyä ehkä kolmanneksen large-kokoisesta pizzasta. Kivahan tuo paikka oli kokea, mutta onhan se terveydelle vaarallista. Olin aivan seis sen keikan jälkeen.

Itse tykkään Chicagon kesästä. Se on jännä, että tuollainen suuren järven pinta voi olla niin peilimäinen. Lämpimällä ilmalla sellaisella on todella mukava veneillä. Lisäksi siinä keskustassa on mukavasti puistoakin, joten voi lenkkeillä, pyöräillä tai rullaluistella. Maisemat ovat myöskin ihan mukiinmenevät. Se on suorastaan henkeäsalpaavaa, että rakennukset lähtevät Chicago Riverillä ihan siitä vesilinjasta suoraan kohti taivasta. Se tulisi jollain sightseeingbotskilla jokaisen kokea. Itse suosittelen Navy Pieriltä lähteviä Seadogeja. Ensin tykitetään kovaa järvellä, minkä jälkeen sightseeing joella. Navy Pierin terassien lisäksi yksi mielipaikoistani on John Hancock Buildingin 95. kerroksen baari. Se on hauska tunne, kun alhaalla ihmiset viilettävät duunikiireessä ja itse istuu talon ikkunaseinään kiinnitetyllä tiskillä kiskoen longneckbissejä yksi toisensa jälkeen koneeseen. Sellaiset hilpeät päiväkännit. Mikä onkaan parempaa.

Ja Hiltonin executive floorissa on hyvä palvelu ja kivat huoneet.
 

kullankaivaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
NYR.
Asun itse kylläkin ihan koto-Suomessa, mutta täällä porukka varmaankin osaisi vastata siihen, että miten Amerikassa suhtaudutaan suomalaisiin esimerkiksi siis suomenkieliseen nimeen työhaussa jne?
 

Jindebyne

Jäsen
chelios77 kirjoitti:
En ole asunut muuta kuin kotimaassa,mutta Chicagossa olen käynyt ja tykkäsin kyllä kovasti.Chicagohan on todellinen urheilukaupunki,josta löytyy joukkueita jokaiseen Major Leagueen.Myös kulttuuritarjonta kaupungissa on kohdillaan,kaikki kiinnostavat konserttikiertueet yleensä pysähtyvät kaupungissa ja lisäksi löytyy tietenki teatteria,musikaaleja ja museoita.
Ruokahan Chicagossa on varmaan parasta mitä oon missään saanu,annokset aina isoja ja hyviä.Voi ku sais sitä Chicagon pannupizzaa Suomestakin.
Hyvä puoli kaupungissa on myös helppo liikkuminen,kävelemälläkin pystyy ihan mukavasti liikkumaan keskustan alueella,muualle taas pääsee näppärästi EL-junalla tai metrolla,ja taksinkin saa lennosta niinku elokuvissa.
Tämmöstä,toivottavasti oli jotain apua.

Juu alunperin itsekin ajattelin, että Chicagossa voisin käydä ainakin NHL ja NBA otteluita katsastamassa. Museot on myöskin erittäin kiinnostavia, joten siellä tulee myös piipahdettua. Erityisesti ilostuttaa tuo asia, jos Chicagosta olet parhaat mättösi syönyt, itse ajattelin siellä ollessa kerran käydä katsastamassa paikallisen Big Macin koon, mutta muuten sitten tutustun sikäläiseen ruokakulttuuriin ihan jossain muualla kuin periteisissä Mäkkäreissä tai vastaavissa pikaruokaloissa. Jostain luin, että Chicagossa olisi suurehko Italiaisten sukujuurten omaava väestö, joten varmasti jotain herkullisia pastapaikkoja kaupungista löytyy? Asuntoni tulee sijaitsemaan parin kilometrin päässä ydinkeskustasta, joten työmatkat ainakin kesällä tulee dallailtua töihin kun konttori on juuri keskustassa. Muuten tulen ihan mielenkiinnosta matkustamaan metroilla ja busseilla vapaa-ajallani. Mikäs tämä mainitsemasi EL-juna on? Onko kyseessä se katutason yläpuolella kulkeva juna?

Kiitos paljon vastauksistasi, mukavasti sain lisätietoa kaupunkia koskien!
 

chelios77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Trancezz kirjoitti:
Juu alunperin itsekin ajattelin, että Chicagossa voisin käydä ainakin NHL ja NBA otteluita katsastamassa. Museot on myöskin erittäin kiinnostavia, joten siellä tulee myös piipahdettua. Erityisesti ilostuttaa tuo asia, jos Chicagosta olet parhaat mättösi syönyt, itse ajattelin siellä ollessa kerran käydä katsastamassa paikallisen Big Macin koon, mutta muuten sitten tutustun sikäläiseen ruokakulttuuriin ihan jossain muualla kuin periteisissä Mäkkäreissä tai vastaavissa pikaruokaloissa. Jostain luin, että Chicagossa olisi suurehko Italiaisten sukujuurten omaava väestö, joten varmasti jotain herkullisia pastapaikkoja kaupungista löytyy? Asuntoni tulee sijaitsemaan parin kilometrin päässä ydinkeskustasta, joten työmatkat ainakin kesällä tulee dallailtua töihin kun konttori on juuri keskustassa. Muuten tulen ihan mielenkiinnosta matkustamaan metroilla ja busseilla vapaa-ajallani. Mikäs tämä mainitsemasi EL-juna on? Onko kyseessä se katutason yläpuolella kulkeva juna?

Kiitos paljon vastauksistasi, mukavasti sain lisätietoa kaupunkia koskien!
Joo,EL-juna on juuri se katutason yllä liikkuva juna.Tuo Little Italy on varmasti oikea paikka italialaisen ruuan ystäville.Ja tuolla aiemmin mainittu Pizzeria Uno on loistava paikka maistaa kuuluisaa Chicagolaista deep-dish pannupizzaa,toinen hyvä pizzapaikka on Giordanos,niitä löytyy useampiakin kaupungista.Ja vielä yks loistava ruokapaikka,John Hancock Centerin katutasossa oleva Cheese Cake Factory,herranjestas että on hyvät sapuskat ja jälkiruuaksi juustokakkua,jonka syöminen saattaa kyllä tehdä tiukkaa kun on jo valmiiksi maha niin pömpöllään pääruuan jäljiltä.
 
Viimeksi muokattu:

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
kullankaivaja kirjoitti:
Asun itse kylläkin ihan koto-Suomessa, mutta täällä porukka varmaankin osaisi vastata siihen, että miten Amerikassa suhtaudutaan suomalaisiin esimerkiksi siis suomenkieliseen nimeen työhaussa jne?


Mihinkaan duuniin en ole taalla varsinaisesti hakenut (enka varmaan haekaan), mutta suomalaiseen ja suomenkieliseen nimeen(i) suhtaudutaan aina hyvin positiivisesti. Oregonhan on demokraattien osavaltio ja taalla on paljon maailman menosta tietavia tyyppeja eli aika harvoin tapaa ihmista joka ei tieda a) missa ja kee) mika Suomi on. Painvastoin. Yleensa niilla on joku kaveri, joka on suomalainen tai muuten vaan alkaa suomi-juttu luistaa linjalla Selanne, golf, hockey yleensa, car racing, winter spors, Nokia. Olipahan yhden tyypin koulukaveri ollu sellanen tyyppi kun Olli Rehn. "Any idea what Olli's doing nowadays?" jannu kysy. Nauratti.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
scholl kirjoitti:
Tuli sellainen asia mieleen, että toisin kuin dieselissä, itselläni ei ole koskaan kädet haisseet bensalle tankkauksen jälkeen ja se johtuu tuon polttoaineen koostumuksesta. Bensahan haihtuu eli niissä tankkauspistoolien kahvoissa ei ole bensaa, eikä sen hajua.

Kieltamatta tarkea pointti tahan keskusteluun...

En sitten tieda mista se bensan haju kasiin tankatessa tulee, jos ei siita bensasta ja bensapistoolista. Pitanee selvittaa...
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Chicago on kyllä mukava kaupunki jossa on pari kertaa tullut käytyä, toki siellä nyt vähän saa katsoa missä kulkee niikuin suurkaupungeissa yleensäkin. Kerran olen yhden juoksukisan käynyt juoksemassa puistossa rannanvierellä jonkun verran keskustasta pohjoiseen. Wrigley Fieldin ja DePaulin Yliopiston ohi mentiin junalla, parin kilometrin kävelymatkalla junalta rannalle tuli kyllä aika erikoista porukkaan vastaan, mutta niinhän se tietenkin monissa suuremmissa kaupungeissa on. Eteläpuoli on kanssa sellaista jota ehkä kannattaa välttää, siellä en itse kyllä ole vieraillut.

Urheilukaupunkinahan Chicago on loistava, Bears, Bulls, Blackhawks, White Sox ja Cubs ja heidän legendaarinen kotikenttä Wrigley Field. DePaulilla on myös hyvä koripallo jengi ja Northwestern vaikka ei mikään loisto urheilukoulu olekaan niin pelaa kuitenkin Big 10 konfferenssissa joten suuret koulut Ohio State, Michigan etc. tulevat sinne vierailulle.

edit. En ole Yhdysvalloissa töitä kyllä hakenut, mutta Suomalainen sukunimi nyt tuskin herättää tunteita suuntaan tai toiseen. Siellähän nyt on ihmisillä paljon eri sukunimiä ja jollain ihan perus amerikkalaisella saattaa olla vaikka Suomalainen sukunimi.
 
Viimeksi muokattu:

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Tällä hetkellä en Yhdysvalloissa asu, mutta siellä tuli reilu neljä vuotta vietettyä Ohiossa. Yhdysvallat on kyllä maa minun makuuni, ruoka, tv ohjelmat, urheilutarjonta, eri tavaroiden runsas tarjonta ja hintataso oli erityisesti sellaisia asioita joista pidin. Naisten kanssakin siellä meni huomattavasti paremmin.

Harmittaa jonkun verran että ei tullut jäätyä pidemmäksi vaikka siihen nyt ehkä olisi ollut mahdollisuus jos olisi asiat järjestänyt eri tavalla, mutta oli silloin pakko tulla Suomeen. Tuskin enää tulee kuitenkaan palattua.

Aika paljon tuli bussilla eri paikoissa kierreltyä urheilun takia. Erityisesti Ohio, Pennsylvania, Indiana, Kentucky on aika tuttuja. Tennesee, Georgia, North Carolina, South Carolina, Florida, New York, Illinois on myös sellaisia osavaltioita joissa tuli useampi kerta käytyä.
 

CorporalSyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjois-New Yorkin joukkueet
Aika paljon tuntuu olevan porukkaa täällä New Yorkin osavaltiossa. Itse vaikutan vielä seuraavat ½ vuotta Rochesterissa, tunnin matkan päässä Buffalosta.

Urheilun puolesta Time Warnerin kanavapaketti ja tallentava digiboksi pitää enimmäkseen tyytyväisenä, ei hirveästi kiinnosta matkustaa iltaisin Buffaloon ja takaisin katsomaan lätkää tai NFL:ää. Rochesterista löytyy Amerksin kiekon lisäksi 1. divisioonan futista (Rhinos), tripla-A baseballia (Red Wings) sekä ABA-korista (Razorsharks).

Tällä valikoimalla siis lähinnä kiinnostaa lätkä, ja itsekkäästi toivon että Ari Vallin ainakin aloittaisi kautensa täällä farmissa jotta pääsee pitkästä aikaa näkemään suomalaisen pelaamassa Blue Cross Arenalla.

Mitä nähtävyyksiin tulee niin idästä parhaiten on jäänyt mieleen NYC (tietenkin), D.C. sekä Pennsylvanian puolelta Gettysburgin taistelukentät (suosittelen lämpimästi). Toronto ja Niagaran putoukset on nyt nähty jo sen verran monta kertaa ettei enää hirveästi säväytä. :/

Lännessäkin on tullut käytyä, Vegasin lisäksi Bay Area on jäänyt mieleen sellaisena paikkana jossa näkemistä riittäisi loputtomiin. Myös Losista löytyy vaikka mitä.

Jos pitäisi valita paikka missä mieluiten asuisin, niin ehkäpä Seattlen alue (Bellevue/Renton/Snoqualmie) tai Kanadan puolelta Vancouver olisivat listan kärjessä. Sää suomalaistyylinen ja ihmiset jokseenkin selväjärkisiä. ;)
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
kullankaivaja kirjoitti:
Asun itse kylläkin ihan koto-Suomessa, mutta täällä porukka varmaankin osaisi vastata siihen, että miten Amerikassa suhtaudutaan suomalaisiin esimerkiksi siis suomenkieliseen nimeen työhaussa jne?

Viimeiset 4kk olin töissä USA:ssa eikä mulla ollut mitään ongelmia. Olivat vaan innoissaan että onpa kaunis, hauska ja uusi nimi. Alkuun kun vain kertoi kuinka ääntäminen menee niin hyvin tultiin toimeen. Itse halusin että nimi sanotaan ihan suomalaisittain eikä mitään jenkkiversioita tarvita. Monet asiakkaatkin kysyivät heti aluksi että miten äännät nimesi ja mistä olet kotoisin sekä olivat todella positiivisin mielin Suomesta ja suomalaisuudesta.
 

Jindebyne

Jäsen
Kiitos todella paljon Chelios77:lle ja steepler:lle Chicagoon liittyvistä vastauksista ja tiedoista, todella hyvää uutta faktaa sain ruoasta ja paikoista missä kannattaa käydä ja missä ei ehkä kannata. Kumarran teihin päin.

Näillä mitä olen nyt lukenut niin alkaa jo vähän jännittämään hyvällä tavalla tuo Chicagoon lähtö! :)
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
steepler kirjoitti:
Naisten kanssakin siellä meni huomattavasti paremmin.

Taa on janna pointti. Meika on tosin jo onneksi naimisissa eika akuuttia hataa juuri nyt ole, mutta olen kuitenkin mies ja annan joskus ajatusleikkien lennella: tulos on huononlainen. Yhtaan, en siis yhtaan tarpeeksi fiksua amerikkalaista naista en ole viela nahnyt tai tavannut. Tarpeeksi fiksua siis niin, etta tarpeen tullen han olis mulle kelvannut. Kivoja naisia toki loytyy, ei siina mitaan, mutta sellaisia ei tosiaan ole tullut viela vastaan, jotka edes hypoteettisesti ja potentiaalisesti olis ollu tarpeeksi kiinnostava. Vaan eipa tuo toisaalta ihme ole. Nykyista vaimoani piti piru vie odottaa 35 vuotta, etta se astui elamaani. Eli ihan joka paiva niita ei siis kohdalle (onneksi) osu.

Eli siis amerikkalainen nainen ei ole "mun heinia". Taa on yksi niista hassuista jutuista tassa maassa.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
CorporalSyd kirjoitti:
Jos pitäisi valita paikka missä mieluiten asuisin, niin ehkäpä Seattlen alue (Bellevue/Renton/Snoqualmie) tai Kanadan puolelta Vancouver olisivat listan kärjessä. Sää suomalaistyylinen ja ihmiset jokseenkin selväjärkisiä. ;)


**nyokkailee**
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös