Suomalaisuusketju

  • 4 830
  • 31

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen humalassa, mutta Suomen jalkapallovoitto sai taas isänmaalisuuden pintaan. Eli tässä ketjussa juttelemme suomalaisuudesta!

Ooh, kun tuntuu taas hyvältä. Urheilu on ihanaa ja Jari on kuningas!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pee kirjoitti:
Olen humalassa, mutta Suomen jalkapallovoitto sai taas isänmaalisuuden pintaan. Eli tässä ketjussa juttelemme suomalaisuudesta!

Ooh, kun tuntuu taas hyvältä. Urheilu on ihanaa ja Jari on kuningas!

Vaikka sitä ollaan kuinka humalassa, vaikka sitä ollaan kuinka isänmaallisuuden puuskassa niin sitä voisi edes hitusen panostaa aikaa ja ajatusta näiden ketjujen avauksiin - muistaakseni nimim. Pee on aiemminkin kunnostautunut kännissä kirjoittelemaan sekavia tänne Jatkoaikaan ja se jos mikä antaa kyllä varsin moukkamaisen tunnun kyseisestä nimimerkistä.

Jos alkoholia ei osaa kontrolloidusti tai siten ettei ainakaan pahemmin sekoile julkisesti tai puolijulkisesti (tätä paikkaa nyt ei välttämättä voi julkiseksi kutsua koskapa kirjoittelemme nimimerkkien takaa) niin on parempi olla ottamatta tai ottaa sitä sitten jossain metsässä jossa kukaan ei ole näkemässä sitä sekoilua ja örveltämistä.

Mutta itse asiaan tämän alustuksen jälkeen.

En nyt muista onko Jatkoaikaan avattu aiemmin ketjua isänmaallisuudesta, aihetta on kuitenkin sivuttu useammassakin ketjussa ja näissä äänekkäimpänä porukkana ovat usein ne jotka nousevat esille kun Suomi (suomalainen) sattuu voittamaan jonkun pilipalikisan tms.

Tietty tavallaan tämä on ymmärrettävää, että saadaan hurmosta aikaan kun Suomi menestyy - itse kyllä ymmärrän sen, että se täyttää jonkin "tyhjiön" ihmisessä ja siksi urheilua tai ihan mitä tahansa on mukava seurata jossa joko joku joukkue menestyy tai sitten tietty kansallisuus (tässä tapauksessa suomalainen) menestyy.

Vastaavasti olisi mukava jos joskus joku ymmärtäisi sen, että löytyy ihmisiä jolle kansallistunne on täydellisen vieras asia.

Omalla kohdallani tämä täytyy sillä, että Red Wings saa edes jotain aikaan tuolla suuressa maailmassa. Omalla kohdallani taasen kansallistunnetta on todella vaikea nostattaa pintaan, tällä hetkellä en voi oikein kuvitella ainoatakaan syytä mikä nostattaisi minussa kansallistunteen pintaan, vähiten sellainen voisi olla jokin menestyminen urheilukilpailussa.

Että tällaista...

Jatketaan jos tarvetta ilmenee.

vlad.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
vlad kirjoitti:
Vaikka sitä ollaan kuinka humalassa, vaikka sitä ollaan kuinka isänmaallisuuden puuskassa niin sitä voisi edes hitusen panostaa aikaa ja ajatusta näiden ketjujen avauksiin - muistaakseni nimim. Pee on aiemminkin kunnostautunut kännissä kirjoittelemaan sekavia tänne Jatkoaikaan ja se jos mikä antaa kyllä varsin moukkamaisen tunnun kyseisestä nimimerkistä.

Faktaa!
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sinänsä suomalaisuus ei merkitse minulle hevon vittua, mutta erittäinkin mukavaa, että Suomen jalkapalloäijät nöyryttää Puolaa vieraissa.

Ja se Red WIngs ei merkitse kennelkään suomalaiselle mitään! EI edes sinulle, "vlad", vaikka kaikkea paskaa yritätkin jauhaa!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pee kirjoitti:
Ja se Red WIngs ei merkitse kennelkään suomalaiselle mitään! EI edes sinulle, "vlad", vaikka kaikkea paskaa yritätkin jauhaa!

Ikävä tuottaa sinulle pettymys mutta minulle Red Wings merkitsee edelleenkin paljon enemmin kuin Suomen potkupallo-ottelu tai maajoukkueen kiekkovoitto jossain kisassa.

Veikkaanpa myös sen verran etten suinkaan ole ainoa suomalainen jolle jokin seura merkitsee maajoukkuetta tms. enemmin, olipa tämä seura sitten suomalainen tai vaikkapa ulkolainen.

Kaikki eivät todellakaan ole yhdestä muotista valettuja - se kannattaisi nimim. Peen myös muistaa.

vlad.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
vlad kirjoitti:
Kaikki eivät todellakaan ole yhdestä muotista valettuja - se kannattaisi nimim. Peen myös muistaa.

Joojoo, mutta paskanjauhantaa se on, että joku ulk. seuraajoukkue merkitsisi enemmän kuin suomalainen vastaava tai maaoukkue. Ja tämä on faktaa.
 

Kaivanto

Jäsen
Kansallistunteessahan on pohjimmiltaan kyse ryhmään kuulumisesta, kokemuksen jakamisesta, yhteisyydestä. Itse en ole koskaan kokenut erityisempää sidettä isompiin tai pienempiin ryhmiin ja ehkä tästä syystä kansallistunnekin on hyvin vieras asia. Vaikka varmasti jokaisella on viiteryhmänsä ja suhde niihin, suoraviivaisemmin tai mutkikkaammin, vahvemmin tai heikommin. Taitaa muuten Pakkiksen muijalla kännykkä vilkkua.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pee kirjoitti:
Joojoo, mutta paskanjauhantaa se on, että joku ulk. seuraajoukkue merkitsisi enemmän kuin suomalainen vastaava tai maaoukkue. Ja tämä on faktaa.

Ehkäpä tätä keskustelua on turha jatkaa niin kauan kuin nimim. Pee on suht' voimakkaasti alkoholin vaikutuksen alaisena.

Kohdallani Red Wings on kuitenkin merkinnyt minulle paljon enemmin kuin Suomi tai yksikään Suomen maajoukkue jo lähes 20 vuoden ajan, NHL:ää aloin seuraamaan tarkemmin joskus '86-'87 ja ennen 80-luvun loppua löysin Wingsit, siitä saakka olen seurannut kyseistä joukkuetta ja ryhmänä se on merkinnyt minulle enemmin kuin Suomi missään kisoissa.

En myöskään lapsena ollut erinomaisen innokas kannattamaan Suomea vaan pihapeleissä olin ihan mielelläni jokin muu maa kuin Suomi, toisinaan jopa mielummin Ruotsi kuin Suomi - jopa Venäjä (Neuvostoliitto silloin) oli vaihtoehtona parempi kuin Suomi koska kaikki halusivat ehdottomasti olla suomalaisia tai sitten kanadalaisia kiekossa niin minulle passasi mielusti olla se vastustaja.

Minulle Suomi on vain ja ainoastaan maa johon olen syntynyt, maa johon minulla ei muuta tunnesidettä ole - maa jolle en ole nähdäkseni mitään velkaa, en ainakaan niin paljoa, että minun pitäisi sitä velkaa maksaakseni kannustaa jotain potkupallojoukkuetta vain sen tähden kun ne sattuvat pukeutumaan sini-valkoiseen pelipaitaan.

vlad.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kun tälle kansallistunteelle on avattu oma ketjunsa, niin pistetään nyt asiaan liittyvä äimistelyni tähän. Suomalaisethan ovat tunnetusti juntteja juhliessaan Suomen pilipaliturnausten voittoja pääkaupunkimme torilla, mutta mitä sanaa pitäisi käyttää esim. italialaista, ranskalaisista ja muista "hieman" sivistyneempien maanosien kansalaisista, jotka juhlivat pilipalipaturnauksien voittoja suomalaisten junttien tapaan?

Toinen asia mikä itseäni hieman ihmetyttää on se, mitä juhlimista esim. suurimmalla osalla ranskalaisista on jalkapalloilun MM-kisojen voitossa? Joukkue on koottu pääosin afrikkalaisista pakolaisista, joita maassa on noin 5 miljoonaa, eli alle 10 prosenttiä väestöstä.

Kolmanneksi voitaisiin kysyä, kuinka moni lähtisi torille, jos Suomi voittaisi esim. koripallon maailmanmestaruuden, joukkueella joka olisi koottu suomalaisista somaleista?
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Olen sen verran suomalainen juntti, että Helsingin MM-kisoissa särähti korvaan Radio Suomen kommentit Ruotsin Mustafasta Mohammedista "meidän Muffena". Ei minun ole tarvetta olla rasisti, eikä ruotsalaisten vihaaja (kuittailen niille kyllä aina, kun voin :D), vaan kyse nyt on kuitenkin kansallisuudesta, katso vaikka passiin. Tosin tietyllä lailla kunnioitettavaa, että omien flopatessa selostajat osaavat arvostaa naapurin menestystä, mutta se termi "meidän" ei sopinut tilanteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
D-Kiekko, Teräs-Kiekko, Eka-Kiekko
Ohmi kirjoitti:
Toinen asia mikä itseäni hieman ihmetyttää on se, mitä juhlimista esim. suurimmalla osalla ranskalaisista on jalkapalloilun MM-kisojen voitossa? Joukkue on koottu pääosin afrikkalaisista pakolaisista, joita maassa on noin 5 miljoonaa, eli alle 10 prosenttiä väestöstä.

Ranskan jalkapallomaajoukkueessa ei pelaa ensimmäistäkään pakolaista, ei edes pakolaisen jälkeläistä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Helmut Steiger kirjoitti:
Ranskan jalkapallomaajoukkueessa ei pelaa ensimmäistäkään pakolaista, ei edes pakolaisen jälkeläistä.


Maahanmuuttaja olisi varmaan ollut se sana mitä hain, eli tarkoitin ei-alkuperäisiä ranskalaisia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ohmi kirjoitti:
Kun tälle kansallistunteelle on avattu oma ketjunsa, niin pistetään nyt asiaan liittyvä äimistelyni tähän. Suomalaisethan ovat tunnetusti juntteja juhliessaan Suomen pilipaliturnausten voittoja pääkaupunkimme torilla, mutta mitä sanaa pitäisi käyttää esim. italialaista, ranskalaisista ja muista "hieman" sivistyneempien maanosien kansalaisista, jotka juhlivat pilipalipaturnauksien voittoja suomalaisten junttien tapaan?
Niin, juntteja lienee joka kolkassa. Muutama viikko sitten vastaani käveli oletettavasti italialainen perhe, päivettyneitä ja kihartuvilla tummilla kutreilla varustettuja kaikki, yllään isällä, äitillä ja teini-ikäisellä pojalla oli "Italy 2006" tjsp.-paita.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
vlad kirjoitti:
Jos alkoholia ei osaa kontrolloidusti tai siten ettei ainakaan pahemmin sekoile julkisesti tai puolijulkisesti (tätä paikkaa nyt ei välttämättä voi julkiseksi kutsua koskapa kirjoittelemme nimimerkkien takaa) niin on parempi olla ottamatta tai ottaa sitä sitten jossain metsässä jossa kukaan ei ole näkemässä sitä sekoilua ja örveltämistä.

Eikös tuo yllämainittu käyttäytyminen ole juurikin ketjun nimen mukaista suomalaisuutta?

Pitää kai kirjoittaa jotain ketjun aiheeseenkin liittyvää. Eilinen voitto oli hieno, ja ainakin meikäläisessä asuu jotain pientä patrioottia tai jotain vastaavaa, sillä kannustan oikeastaan aina kaikessa suomalaisia, jos heitä vaan on osallistumassa. Ymmärrän, jos joku (suomalainen) ei niin tee. Kukin tyylillään.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä aina ollaan tunteella mukana, kun lätkä-tai futismaajoukkueet ovat tulessa. Oman maan pärjääminen on itselleni suht tärkeä asia.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Sistis kirjoitti:
Eikös tuo yllämainittu käyttäytyminen ole juurikin ketjun nimen mukaista suomalaisuutta?

Totta, mikäli asiaa tarkastellaan juuri tältä kantilta niin en voi kuin todeta, että olet harvinaisen oikeassa. Mikä perisuomalainen tapa vetää känniöverit ja sen jälkeen sekoilla missä sattuu - eli suomalaisuutta parhaimmillaan tai pahimmillaan, kukin päättäköön omassa mielessään kumpaa se on.

vlad.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Känniörveltämisestä tuli mieleeni pieni uutinen tämän päivän Keskisuomalaisesta. Matkailusivuilla kerrottiin, että muutamat etelän lomakohteet ovat kieltäneet vanhan ja vauraan sivistyskansan, Iso-Britannian, matkatoimistoja ottamasta kyseisiä kaupunkeja kohteikseen. Samassa jutussa kerrottiin, että vaikka örveltäminen lomakohteissa suhteutettaisiinkin väkilukuun, vievät britit siltikin kärkisijan epämiellyttävimpien lomailijoiden listalla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
sampio kirjoitti:
Samassa jutussa kerrottiin, että vaikka örveltäminen lomakohteissa suhteutettaisiinkin väkilukuun, vievät britit siltikin kärkisijan epämiellyttävimpien lomailijoiden listalla.

Allekirjoitan. Nimimerkillä: Riiassa käynyt. Eipä tarvitse ihmetellä, miksi jalkapallohuligaanitkin tulevat lähes poikkeuksetta Britanniasta...
 

Tuzzi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
sampio kirjoitti:
Känniörveltämisestä tuli mieleeni pieni uutinen tämän päivän Keskisuomalaisesta. Matkailusivuilla kerrottiin, että muutamat etelän lomakohteet ovat kieltäneet vanhan ja vauraan sivistyskansan, Iso-Britannian, matkatoimistoja ottamasta kyseisiä kaupunkeja kohteikseen. Samassa jutussa kerrottiin, että vaikka örveltäminen lomakohteissa suhteutettaisiinkin väkilukuun, vievät britit siltikin kärkisijan epämiellyttävimpien lomailijoiden listalla.

Suomalaisilla on siis vielä paljon matkaa tehtävänä...
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Sistis kirjoitti:
Allekirjoitan. Nimimerkillä: Riiassa käynyt.
Tv-sarja Vetelehtijät kuvasi todella hyvin noitten rumien britti-geezereihin touhuja maailmalla. Samaa showta olen todistanut milloin missäkin ihan livenä. Tuon show seuraaminen on antanut sellaisen kuvan saarikansasta, että Lontoo matkakohteena on jäänyt pois suunnitelmista.

Joten pahin Tallinnan vanhassa kaupungissa persvako vilkkuen oksentava Pentti on todellinen metropoliitti gentlemanni brittilädeihin verrattuna.

Vittu mitä juntteja.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
SergeiK kirjoitti:
Tv-sarja Vetelehtijät kuvasi todella hyvin noitten rumien britti-geezereihin touhuja maailmalla. Samaa showta olen todistanut milloin missäkin ihan livenä. Tuon show seuraaminen on antanut sellaisen kuvan saarikansasta, että Lontoo matkakohteena on jäänyt pois suunnitelmista.

Mitä olen veljeni kanssa jutellut niin Lontoo on kyllä oikein suositeltava paikka matkustaa, siellä ainakin keskustan alueella homma toimii ihan asiallisesti ja paikallisetkin asukkaat osaavat käyttäytyä ihan mallikelpoisesti.

Ongelmia tulee sitten silloin kun britit matkustavat etelän lomakohteisiin jonnekin Espanjaan niin tuolloin ollaan niin "maailman isäntiä" ettei paremmalla väliä, ketään ei tarvitse kunnioittaa eikä paikallisia pidetä juuri missään arvossa kun "me ollaan brittejä"-asenne on voimissaan. Veljeni on päässyt seuraamaan brittien örvellystä Espanjassa lähietäisyydeltä useamman vuoden aikana ja useampia kuukausia jokaisena vuotena joten näppituntuma on hyvä ja jokaisen lennon saapuessa likimain tietää, että mitä sieltä on tulossa. Ne britit jotka osaavat ja haluavat käyttäytyä ulkomailla niin valitsevat kohteensa kyllä siten ettei tarvitse katsella örveltäviä maanmiehiään.

Todettakoot vielä se, että suomalaisten maine on usein liioiteltu ja nykyään kuulumme niihin maltillisimpiin matkalaisiin etelässä. Pahimpia brittien ohella ovat kuulemma saksalaiset.

vlad.
 

PES

Jäsen
Suosikkijoukkue
ACO, Kärpät, ManC, R.Nadal, Ronnie O'Sullivan
Kansallistunne ja urheilu

Itse näin Suomalaisena kannatan aina Suomalaisia urheilijoita, oli laji mikä hyvänsä. Toki joku uppopallo ei nyt hirveämmin mitään suuria tunteita herätä, mutta suuremmat ja varsinkin suomessa yleisesti suositut urheilulajit sytyttävät minussa kansallistunteen voimakkaasti mikäli niissä pärjätään. Pettymyksen hetkellä harmittaa vietävästi, mutta omia ei jätetä koskaan. Joukkuelajit etunenässä jääkiekko ja jalkapallo tuovat aina ylimääräisen lisän tähän isänmaallisuuteen. Jalkapallossa nyt ei hirveämmin menestystä ole tullut, mutta jo EM- tai MM-kisoihin pääseminen olisi mielestäni yksi suurimmista urheilusaavutuksista Suomen historiassa. Minulle ei myöskään ole toisaalta väliä pelataanko/harrastetaanko jotain lajia kaikkialla maailmassa, jos pidän lajista ja siinä suomipoika/tyttö pärjää niin se on hienoa.

Jalkapallossa en oikeastaan osaa tunteella kannustaa kuin vain maajoukkuetta/ oman kaupunkini joukkueita. Hieman seuraan kuitenkin ManCityn edesottamuksia, mutta mitään suurempia tunteita heidän pärjääminen/pärjäämättömyys ei minussa herätä. NHL:ssä suosikkini Toronto ei myöskään suurempia tunteita herätä, mutta toivoisin kyseisen tai vähintäänkin Kanadalaisen kiekkoseuran voittavan Stanley Cupin. Kuitenkin silloin, jos NHL:ssä pelaisi finaalissa joukkue jossa olisi yksikin suomipoika kohtuullisessa roolissa niin toivoisin sen voittavan mestaruuden vaikka vastassa olisi Toronto, että näin. Jääkiekossa ainoat suuremman tunneskaalan joukkueet ovat Kärpät ja Suomi. Muutamia muita kyllä sympatiseeraan, mutta mitään suurta fanitusta ne eivät osakseni saa.

Kaikista suurin yksittäinen ulkomaalainen urheilija jota olen seurannut hänen uransa aikana on Andre Agassi. Hänen voittonsa toivat minulle hyvää fiilistä, kai sitä jonkinlaiseksi fanittamiseksi voi siis kutsua. Silti tässäkin tapauksessa olin ylpeä kun Jarkko Nieminen voitti kyseisen pelaajan Grand Slam- turnauksessa. Ettäs näin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
PES kirjoitti:
Jalkapallossa nyt ei hirveämmin menestystä ole tullut, mutta jo EM- tai MM-kisoihin pääseminen olisi mielestäni yksi suurimmista urheilusaavutuksista Suomen historiassa.
Tämän olen kuullut muidenkin suusta, joten seuraava avautumiseni ei ole yksin sinulle suunnattu, PES. Minä en voi ymmärtää, kuinka johonkin yksittäisiin kisoihin pääsemistä voidaan verrata kansakunnan urheiluhistorian loistaviin suorituksiin tai edes jääkiekon arvokisavoittoon, kuten useat ovat tälläkin palstalla tehneet. Tämä ei ole mitään kateellista mouhkaamista, vaan olen vilpittömän onnellinen Suomen hyvästä karsintastartista Puolaa vastaan, mutta se oli nyt kuitenkin vain yksi peli muiden joukossa. Suomella on kaivaa historiastaan useiden olympiakultien Nurmea, Ritolaa ja Kolehmaista, on hiihtäjiä, keihäänheittäjiä, rallikuskeja, jääkiekkomenestystä, vaikka mitä. Ja tämän rinnalleko pitäisi nostaa arvokisoihin pääseminen? Hei, karsintoja on järjestetty kymmeniä kertoja, eikä kisoihin periaatteessa ole kovin mahdoton homma päästä. Kyllä se on vain Suomen huonoutta ollut hyvin pitkälti, ei em- tai mm-kisapaikan maagisuutta, että maamme edustusjoukkuetta ei kisoissa ole nähty. Minä en missään tapauksessa voi nostaa pelkkää kisoihin pääsyä suurimpien saavutusten joukkoon. Sitten, jos Suomi kamppailee jatkopaikasta (tjsp. verrannollista), voin mielihyvin puhua saavutuksesta. Omasta mielestäni esim. Torinon olympiahopea oli niin kova suoritus, että siinä saa muutaman kertaa jalkapalloilijat ravata kenttää ympäri, ennenkuin saavat lätkän saavutukset kiinni.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
vlad kirjoitti:
Pahimpia brittien ohella ovat kuulemma saksalaiset.

Niin, itse päädyn omakohtaisiin kokemuksiin perustuen ilmoittamaan asian olevan juurikin näin.

Auringonpolttamat britit ovat pääasiassa hirveässä tuubassa ja saksalaiset nipottavat kovaäänisesti, luonnollisesti saksaksi, kaikille ja etenkin kaikelle asiakaspalveluhenkilökunnalle.

Etelän lomakohteissahan yksi yleisimmistä ravintoloiden mainoskylteistähän kertoaa paikasta saatavan joko english breakfastia tai sitten, että ko. paikassa voi katsoa kaapelilta Englannin liigaa suorana.

Suomalaisten häiriökäyttäytyjä ko. paikoissa on yleensä sellainen Pentti-perusäijä, joka sammuu yksikseen (ja hiljaa) terassille vertikaalihymy villkuen.

Täältä tähän
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös