Pölynimuri-ketju

  • 11 216
  • 59

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Terve,

onko täällä muita innokkaita pölynimurin virittelijöitä? Itellä on Saksasta Mielen tehtailta tilattu ARC-3000, alkuperäine ottoteho 3000W, mutta chippasi sen Ruotsista ostetulla Turbomaxin sarjalla neljään ja puoleen. Suodatin on Saksan DE-2003 standardi mittauksella 20 bpp pääsevä Voltan tehdaskoneesta modifioitu, kun suositusarvo on 1000 bpp! Toisena suodattimena on Mielen sairaalakoneen kiertolämpövesi (mallinumero taitaa olla M-278, vaikka näyttää päälle enemmän M-279:lta, oon netistä tsekannu) antibakteerilla ja parasiitin poistajalla. Koneessa on sykloni puhallus ja rikkapussin tilalla pestävä 120cc säiliö. Hiukan olen haaveillut 150cc, mutta takapuhallustila jää liian pieneksi ja tarvisi varmaan nestemäistä typpeä jäähdytykseen.

Letku on alkuperäinen, olen vähän haaveillut komposiitti letkusta, mutta viime tili meni Jokerien play-offs kausikortin lunastamiseen. Imusarjoja on kuusi erilaista ja niiden lisäksi Hooverin klassinen nurkkasuutin Retro 1958, kromattu ja numeroitu, 132. Onks kellään Suomessa pienemmällä sarjanumerolla. Johtoa olen jatkanut itse, hiukan rumannäköinen liitos tuli kun sähköteippi oli loppu. Mutta eks maalarinteippikin eristä ihan ok? Piirsin siihen maalarinteippiin Mielen logon, ihan hieno tuli vaikka vähän tussi levisikin.

Värinä on katalogin ulkopuolinen Full Metal Antrasite ja kyljessä siirtokuvana maalatut tulilieskat. Oisin ottanut kuvan, mutta digikameran akku pätkii. Oon miettiny ledi-sarjan lisäämistä letkuun ja koneeseen, mutta ainakin netistä mitä olen suckitall:in forumilta katellu niin aika huonoja virityksiä. Onks teillä kellään ledejä imurissa?

En oo vielä imuroinu tällä kertaakaan kun ens kuussa on tulossa taas Imu2006 swapparit, eikä viiti tukkia röörejä ennenkuin näyttelyn paras on julistettu. Viime vuonna olin vanhalla virityksellä kakkonen. Nyt ei kyllä jää kakkoseksi enää. Onks joku muukin täältä tulossa ja millasella virityksellä?

Täällä on varmasti paljon muitakin alan harrastajia, että pankaa omat viritykset tänne ja fotot olisi kivoja ylläreitä. Mulla toi digikammu tökkii just ny mut tässä pari kuvaa mun aiemmista imureista:

http://www.inthecrease.co.uk/cards/card312.jpg
- Tää oli paras, imi ihan kaiken ja pitkältäkin etäisyydeltä. Koneistoa piti vaan puhdistella alkoholilla koko ajan ja välistä unohtu minne sattu.

http://curtiswalker.com/jets/playerdetails.asp?key=158
- Tää pelitti aina välistä ja välistä taas ei. Surkee kulmissa ja sohvan takana. Onneks sain sen myytyä yhdelle Jykälle Raumalle hyvään hintaan.

http://www.kolumbus.fi/homepages/takko2.jpg
- Tää oli ihan paska. Ei imenyt sitten mitään. Välistä oli pussi tyhjä vaikka kuinka survo sisään.

http://www.milanosiamonoi.com/giocatori/lindfors.htm
- Tää oli pieni ja näppärä. Kerran tosin puuhas saunassa Kölli-kissani kanssa jotain outoa, mut ei siit sen enempää. Kuulemma nykyään stadissa jollai viiksitakatukalla vajaakäytössä. Kävi Italiassakin jollain Massimolla, toivottavasti eivät viritelleet pieleen saakelin mokkakikkelit.


Et tsemppiä kaikille niinku me alan miehet sanotaan: "hyvät imut ja ime sitä!"
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Hyvä huomata että en ole yksin tämän jalon harrastuksen parissa.

Tällä hetkellä minulla ei ole kuin yksi maininnan arvoinen imuri. Se on Lohjan kalkkikaivoksessa vuosina 1966-1986 käytössä ollut saksalainen Siemens-Messerschmitt Model 446 varustettuna Ümlaut Immer-suihkumoottorilla ja tehoja löytyy n. 5000 heppaa. Laite on melko lailla torbedon muotoinen ja pituutta sillä on yhdeksän metriä ja leveys on n. 3,5 metriä. Sen voi kytkeä koneen omalla pikaliitosletkulla myös suoraan Siemensin valmistamaan rautakeuhkoon (malli Sturmbahnvogel 12C) tai Toshiban sähköhammasharjaan (hammaslääkäriliitto ei suosittele, mutta ne nyt nipottaa milloin mistäkin).
Olen erityisen ylpeä siitä, että laitteessa on vielä alkuperäinen mattamusta maalauspinta - vaikka se on kieltämättä iso, niin pimeässä autotallissa se ei häiritse ketään. Ei, ennenkuin sen käynnistää. Edes anopillani ei ollut niin karsea ääni.

Seuraavaksi ajattelin kilauttaa mobilella George Lucasille ja kysyä siltä että onko se Star Wars leffoissa näkyvä pulleahko ja liikkuva R2D2-merkkinen pölkkäri kaupan? Kai se on pölynimuri... eikä esmes päältä täytettävä pesukone.

Ja sitten nopeasti Giganttiin imureita ihailemaan. Se nyt vaan on tyhmää imeä vähemmän.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ei vittu, loistavaa kamaa!
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Yamaha "The Redeemer (Vapahtaja)" Limited Edition i

Siivouskomerossa on tuo japsihoovereista ehkä legendaarisin. Näitä valmistettiin Hokkaidon saaren koillisnurkassa vuosina 1977-79 yhteensä 22 kappaletta. Isäni, viiden tähden kunnianinja Japanin armeijasta, tilasi imurin täysin kustomoituna ja siksi se on ainutlaatuinen.

Tehtaan jäljiltä näennäistä imutehoa oli myllyssä 4 kW, vapaasti hengittävällä sähkömoottorilla. Isäni, puritanistinen vintage-mies, kieltäytyi ehdottomasti ns. lastuttamasta kampetta. Sen sijaan hän tilasi Hammondin urkutehtaalta USA:sta puolimetrisiä putkikondensaattoreita, jotka pystyvät varaamaan kerrallaan 5 kA sähkövirtaan tarvittavan jännitteen.

Putkitunetuksen jälkeen vermeestä mitattiin MIT:n kuuluisassa putkilaboratoriossa 14 kW:n teho. Tämä ei vielä riittänyt, vaan isäni halusi sähkömoottoriin turbon. Nyt moni kysyy, miten sellaisen voi muka tehdä? Helposti: on vain otettava ranteenpaksuista sähköjohtoa, yhdistää johdon toinen pää suoraan esimerkiksi Olkiluodon I -voimalaitoksen pääsyöttökanavaan ja päästää sähkö imuriin.

Tämä synnyttää niin voimakkaan turbulenssin imurin ilmanottohammaspyörästöön, että alkaa syntyä valon nopeudella liikkuvia ilmavirtauksia. Tämä nopeuttaa elektronien virtausta edelleen sähkömoottorin varsinaiseen imurointimoottoriin. Ts. ilmavirta puhaltaa elektronit huomattavaan nopeuteen.

Kokeilin kerran tätä imuria, mutta kun se imi tilasta kaiken, mukaanlukien valon, päätin sammuittaa sen.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Ioota Rhoo kirjoitti:
Bosch Optima 54

Vaihdoin siihen pölypussin tänään.

Äläs nyt näyttele vaatimatonta. Mutta tänä vuonna et saa näyttelyn parhaan imurin sininauhaa, se on varma!
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Itselläni imurina on oheinen imurimalli http://muko.fi/images/vd400.jpg ja alkuperäisen 11 hv:n moottorin tilalla EJ200 http://www.rolls-royce.com/defence_aerospace/products/vr/ej200/ej200_vr.html . Projektissa on ollut käsittämättömiä vaikeuksia saada moottorin kaikki tehot käyttöön. Laitteiden sovituksessa tapahtuu vieläkin aivam liikaa tehohävikkiä.

Alussa nyt oli pikku ongelmia saada vehje puhaltamisen sijasta imemään. Nyt vehkeellä suunnanvaihto toimii ja sekä imut että puhallukset onnistuu varsin mainiosti. Vehkeellä saa kepoisasti imuroitua naapurin marsut, koirat ja muut häiriötekijät ja eikä haittaa vaikka olisi isompikin tiiliseinä välissä.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Volta U2120 Microfilter. Hieman naismainen, mutta imeekin sitten kuin entinen tyttöystävä 80-luvulla uimarannan pukukopissa. Harmi kun tuo nykyinen nainen ei suostu imuroimaan, sillä olen niitä miehiä jotka haluavat katsella sisäkönpuvussa pyllisteleviä naisia. Miksei miehiäkin, jos on hyvä perä.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Tälläinen hieno ketju on olemassa, upeaa. Pölyn imurointi on ollut tunnetilana syvällä sisälläni aivan lapsesta saakka, tosin äidilläni ei ollut aluksi kuin matto-mikko rahallisten olosuhteiden ja ajanhengen mukaisesti, jossakin 60-luvun alkuvaiheissa saimme ensimmäisen Hoover imurimme (pallomalli), tosin tyyppiä enkä sarjanumeroita muista millään, sen sijaan muistan naisista kiinnostutuani että imuteho oli kuitenkin sitä luokkaa ettei kannattanut kovinkaan kauaa heppiä pitää putken päässä, alkoi sinertämään.

Äiti ihmettelikin kovasti miksi halusin yksikseni imuroida kylpyhuonettamme (neljä kertaa päivässä) ovi kiinni, isosiskoni irtoperuukki päässä pallomalli kuitenkin oli näpsäkkä tyttöystävä. Piirsin sille tussilla silmät ja nenän ja putkiosan liitäntä aukon reunat maalasin huulipunalla, se olikin varmaan taloyhtiömme ainoa imuri joka näytti hieman ryypänneeltä Laila Kinnuselta. Mattomikko muuten näissä tehtävissä oli liian raju epeli, harjaosa oli aivan liian tiukka jopa minulle. Paljon terveisiä saksaan Hooverin tehtaille, ja kiitoksia. :)

Ps. Putkiosan poistamista ja liitäntä aukkoa en suosittele, imaisee kulkuset helposti jollei hommaa osaa, tiedoksi vasta alkajille.

veini
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Sv veinikretski kirjoitti:
Tälläinen hieno ketju on olemassa, upeaa.

Nimenomaan upeaa. Jos sinulla veini on todella olemassa jokin "ketjunavauskielto", niin ei hätiä mitiä, koska tämäntapaisia asiaketjuja onneksi aika ajoittain avaavat muutkin palstan hoidokit. Ja toistaiseksi ei vielä ainakaan ole sinua eikä minuakaan kielletty vastaamasta tämäntyylisiin, tuikitärkeisiin aivopieruketjuihin.

Tosin ketjun avaajalle kannan lievää kaunaa hänen avausviestissään mainitsemastaan Sakari-imurista. Jos tuolle linjalle lähdetään, niin miksei samantein mainittu Sulo-imuria (tyyppimerkinnällä Sulander S1) ma kysyn vaan?
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Paitselo kirjoitti:
Tosin ketjun avaajalle kannan lievää kaunaa hänen avausviestissään mainitsemastaan Sakari-imurista. Jos tuolle linjalle lähdetään, niin miksei samantein mainittu Sulo-imuria (tyyppimerkinnällä Sulander S1) ma kysyn vaan?

Sulo-imuria käytetään lähinnä autokaupoissa poistamaan pakokaasun, halvan deorantin ja kanukkiveskojen ominaishajuja. Kukaan itseään kunnioittava asianharrastaja ei sille linjalle sorru.

Edit. Kai edes noteraasit ei-niin-hienovaraisen jokeri-viittauksen?
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Sv veinikretski kirjoitti:
Mattomikko muuten näissä tehtävissä oli liian raju epeli, harjaosa oli aivan liian tiukka jopa minulle. Paljon terveisiä saksaan Hooverin tehtaille, ja kiitoksia. :)

Ps. Putkiosan poistamista ja liitäntä aukkoa en suosittele, imaisee kulkuset helposti jollei hommaa osaa, tiedoksi vasta alkajille.

veini

Tuossa käytössä suosittelen sykloonivirtauksen käyttöä, muuten suodatin voi tukkiutua todella nopeasti. Ja sitähän emme halua, vai?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Major Julli kirjoitti:
Edit. Kai edes noteraasit ei-niin-hienovaraisen jokeri-viittauksen?

Noteerasin noteerasin. Hyvä että edes jollakin on varaa ei-niin hienovaraiseen. Minun varoillani ei varata varmasti edes varattomille verrattoman veroista imuria.

Niin, ja on olemassa autokauppa josta haju ei lähde edes Sulolla. Autokauppiaan nimeä en viitsi mainita, mutta takatukka sillä on. Ja Pentti se ei ole.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Minulla on tietysti robotti-imuri Roomba. Jos se tekisi ruokaa ja "kröhöm", niin mihin vaimoa/tyttöystävää enää tarvitsisi. Se imuroi kiltisti vaikka joka päivä, eikä nalkuta, kun laittaa sen imuroimaan.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Johannes kirjoitti:
Minulla on tietysti robotti-imuri Roomba. Jos se tekisi ruokaa ja "kröhöm", niin mihin vaimoa/tyttöystävää enää tarvitsisi.

Meikäläisen huushollissa on niin paljon kaikenlaisia radio-ohjattavia vempaimia, että mainitsemasi robotti-imuri joutuisi kyllä kovin ahtaalle yrittäessään hoitaa duunejaan. Kestääkö se muuten ilmakiväärin luoteja, tuli ihan vaan pieneen mieleeni?
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Paitselo kirjoitti:
Niin, ja on olemassa autokauppa josta haju ei lähde edes Sulolla. Autokauppiaan nimeä en viitsi mainita, mutta takatukka sillä on. Ja Pentti se ei ole.

Kuinkahan monta autokauppiasta Suomessa on joilla on takatukka ja nimi ei ole Pentti. Lisää vihjeitä kiitos!
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Paitselo kirjoitti:
Meikäläisen huushollissa on niin paljon kaikenlaisia radio-ohjattavia vempaimia, että mainitsemasi robotti-imuri joutuisi kyllä kovin ahtaalle yrittäessään hoitaa duunejaan. Kestääkö se muuten ilmakiväärin luoteja, tuli ihan vaan pieneen mieleeni?

Ei se toimi radio-ohjauksella, vaan imuri ensin ladataan. Sitten se laitetaan pyörimään itsekseen huoneeseen ja tunnin päästä pöly on kerääntynyt laitteen sisälle. Ihan toimiva laite. En ole kokeillut kuin singolla, joten en osaa vastata.

edit. Piuhat ym. täytyy tietysti nostaa pois tieltä, jos sitä tarkoitit. Täytyy siis vähän siivota itsekin.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Johannes kirjoitti:
Ei se toimi radio-ohjauksella, vaan imuri ensin ladataan.

No kyllä minä tuon tiesin, mutta ne minun huushollini rc-vempaimet kuitenkin ahdistavat moisen robon johonkin nurkkaan ja sitten ns. lätty lätisee. Sitten VASTA se robotti-imuri on varsinaisesti LADATTU - suoraan naamatauluun.

Tekniikka on kivaa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Major Julli kirjoitti:
Kuinkahan monta autokauppiasta Suomessa on joilla on takatukka ja nimi ei ole Pentti. Lisää vihjeitä kiitos!


En kehtaa antaa lisää vihjeitä, minä olen niin kaino.
 

ruoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Real Madrid,Skellefteå AIK
Vieläkö on olemassa niitä kiertäviä imurikauppiaita jotka onnistuvat tyrkyttämään sekä myymään tuotteitaan asiakkailleen, vai käyttävätkö he nykyään faksia?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
ruoto kirjoitti:
Vieläkö on olemassa niitä kiertäviä imurikauppiaita jotka onnistuvat tyrkyttämään sekä myymään tuotteitaan asiakkailleen, vai käyttävätkö he nykyään faksia?

Onhan niitä, tänä syksynä he kävivät Matti Virmasen ovella ja saivat tehtyä kaupat. On faksiakin käytetty ainakin kun on haluttu myydä käytetty imuri. Tosin kauppiaiden tuotteet on monesti jouduttu palauttamaan valmistusmaahan.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
ruoto kirjoitti:
Vieläkö on olemassa niitä kiertäviä imurikauppiaita jotka onnistuvat tyrkyttämään sekä myymään tuotteitaan asiakkailleen, vai käyttävätkö he nykyään faksia?

Viime vuonna tein kesäduunina tuota, joidenkin kyselyiden mukaan Suomen aliarvostetuita duunia. Oli kyllä uskomatonta, miten sitä pystyy myymään yh-äidille 2000 euron imuripaketin. Toisaalta ostaa joku Mersujakin ja toinen Corolloja. Oli se laite kyllä sen verran ylivoimainen kaikkiin muihin imureihin nähden mitä markkinoilla oli, että niitä jonkin verran porukka ostelikin. En olisi kyllä ennen uskonut, että imureissakin tuon verran eroja on.

Ihan mukavasti siinä kesä meni ja todella kovaa kolutustusta sain myymisestä ja muutakin asiakaan kanssa käyttäytymisestä, että ihan plussalle toi kesämeni.
 

Anton

Jäsen
Onpas kiva huomata, että palstalla on muitakin pölyimurifriikkejä. Minun innostus on kyllä lähtenyt liikkelle jo pikkunatiaisena, kun saimme käsiimme ikivanhan Hooverin postimyyntiluettelon. Kyseisen katalogin poikalaumamme, puuhun tehdyssä majassa, selasi hengästyneenä ja posket kumottaen lähes puhki. Kaikki oli uutta ja ennen kaikkea houkuttelevasti erilaisempaa kuin mikään muu siihenastinen. Silloin jopa kromatut leivänpaahtimet ja pitkäjohtoiset silitysraudat näyttivät omalla oudolla tavalla hämmentävän kiehtovilta.

Itse huomasin, yläasteikäisenä teknisenkäsityön tunneilla, oman kasvavan kiinnostukseni kyseistä alaa, pölyimureita kohden. Muut pojat alkoivat valinnaisissa tekemään järeitä asetelineitä tai umpipuisia sähkökitaran runkoja. Jo silloin minua himotti mielettömästi oman pölyimurin laittaminen.

Teini-ikäisinä olimme säästäneet viikkorahojamme ja saimme ostettua, vaikkakin kiskurihinnalla, lähellä asuvalta juopolta merimiehiltä uusia julkaisuja.
Hän oli Hampurin -reissuillaan ostanut Mielen ja Siemensin pölyimureiden huolto-oppaita. Nyt saatoin nukkumaanmenon jälkeen katsella peitteen alla taskulampun valossa värillisiä kuvia uusista ja kaunismuotoisista pölyimureista. Rohkeat lähikuvat eivät salanneet enää mitään, kaikki oli esillä pienintä mutteria myöten. Samoista huolto-oppaista löytyi, vaikkakin piirroksina, kuvat imureiden rakennekaavioista, sisuskaluista kauniin selkeästi numeroituina ja yksityiskohtaisesti selitettyinä. Samoja huoltokuvia tuli sitten piirreltyä armeija-aikana yönakin pitkinä tunteina päivystyskirjan marginaaleihin ja myös wc –koppien seiniin asianmukaisin tekstein varusteltuina.

Pari vuotta sitten käydessämme Umeåssa näin kuinka Henrik –setäni oli laittanut omaan Husqvarna wr 225:en upean 20 heppaisen polttomoottorin. Silloin tiesin, että tuo minun täytyy saada, hinnalla millä hyvänsä. Tuosta terhakasta yli kolmekymmenvuotiaasta, mutta lähes käyttämättömästä Husqvarnasta on tullut minulle jo pakkomielle. Ajattelen sitä, kiihkeästi, omistavaisesti, lakkaamatta. Siitä lähtien olen iltarukouksessa muistanut jo ikämiesiässä olevaa Henkkeniä.
Jos joku lukijoista on nähnyt elokuvan ”Muukalaisia junassa” ja muistaa sen juonen, niin hyvä: Jos rapsutat minun selkääni, niin minä rapsutan sinun selkääsi, ju nou!

Tämäkin jalo, kaunis harrastus on saanut hieman luvattomampia piirteitä, sillä olen ajatellut noutaa itselleni belgialaisen Jaspar EPS –pölynimurin. Sitä säilyttäisin piilossa kellarissa ja käyttäisin salaa vain silloin, kun muu perhe olisi poissa kotoa.

Khalil Gibrania vapaasti mukaillen:
Vain aikaa, lukemattomia hiekanjyväsiä tuulessa. Olen vihdoin saapunut ajatusten kantamana keitaalle, olen vaeltanut valtameren ääreen, joka on täynnä pölyimureita. Olen löytänyt itseni - kokonaisena. Minusta on viimein tullut eheä.

Paitselo:
”Kestääkö se muuten ilmakiväärin luoteja, tuli ihan vaan pieneen mieleeni?”

Ainakin nämä kaksi tällä hetkellä enimmäkseen käyttämäni kestää ilmakiväärin osumat, luodin osuessa joihinkin tiettyihin kohtiin ne saattavat kyllä vähän parahtaa tai päästää pienen itkun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös