På svenska

  • 48 138
  • 214

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Det måste vara sant att här i Övertiden finns många likadana ishockey fanatikerna som vill praktisera sitt svenska mera än det är möjligt. Vi har tvungensvenska i skolan, men i praktik är det svårt att använda svenska om man kan inte tala eller skriva det dagligen.Sedan när du går till Sverige kan du bara tala ettgångarna sakerna men inte kan diskutera i hög nivå. Därför säger jag att bäst var att vi alla växlar språket från finska till svenska i den här kädjan.

Jag kan starta:

Min favorit Hockeyklubben är Träskända Stora Fåglar.De är nu i sista platsen i allfinskan och har senaste vunnit mathchen för länge sen.Det fins stor möjlighet att i 2006 vi måste spela emot lagerna från lägre division för att stanna i allfinskan.

- PENSIONERANDE-
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vad helvete menar det här?

Egentligen, idee är bra! Om jag föstod rätt, man kan praktisera sin svenska här, eller hur?

Det är ganska många år, när jag har svenska talat. I VM 2003 i Åbo två svenska-pojkarna hade egen alkohol när dom tittade matchen Sverige och Kanada. Jag talade någånting mit dom, men vi växlade till engelska, eftersom jag föstod ingenting. Jag var där utan alkohol.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Jåå,jag har tagit en risk,men det här är för ledig praktisering och diskutering på flytande svenska.Vet inte ännu om moderatorna ger lov att fortsättä länge.Ja hoppas.

Och ideen är just det att man måste inte växla till engelska när man talar till exempel med svenksa gossar om ishockey.Här kan man praktisera i förväg.

Mer om Träskända laget: Vårt snabbaste skrinnare heter Lindholm.Han kan också passa pucken och skjuta det i målet.Därför har han annorlunda färgen i sin ishockey skyddhatten.
Våra mälvakterna har varit lite osäkra,men lycligt har vi lånat vakterna fån EsBå Blåarna ocj Jyväsby´s Båll Klubb Ishåckey Laget.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Tjena killar o flickor i Övertid!

Yep, min favoritlaget är Canadiens i Montreal. Det kan du kolla också på min profilen.

Så vad är meningen för den här kedjan? Att diskutera på svenska och förbättra språksvetenskap? Det låter bra.

Jag heter Teemu och gillar flickor med stora tuttar.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Luddsilen

Så, komma ihåg ibland rengora din tvättmaskiner luddsilen.

Alla lyssna på bandet, och vem är ordningsman? Min mamma heter Matti. Ö, ö, Höö.

Härifrån här
 
Viimeksi muokattu:

Dick Slasher

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT ♠
teemu73 kirjoitti:
.... Jag var där utan alkohol.

Det är klart att du förstår ingenting, när du glömde ta ordbok med. Min svenska är mycket dåligt och grammatik vet jag ingenting. Jag har hört att alla svenkar tror att vi alla finskar kan tala svenska. De undrar att varför vi inte tala svenska med dem.
 

lenno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitt favoritlag är definitivt detroit, för att de har målskytten JASON WILLIAMS. Förr hade jag ingen favoritlag, men nuförtiden har jag.
teemu_s kirjoitti:
Jag heter Teemu och gillar flickor med stora tuttar.
Jag heter inte teemu, men jag gillar också flickor med stora tuttar.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Det är bekvämt att här i Övertid finns det killarna som tycker om ishockey,stora tuttarna och praktiserar svenska. I Sverige kan man senare tala med sådana kvinnorna,för att svenska pojkar är not så intresserade att göra det(med kvinnorna).

Ännu mera om Träskenda laget: Våra tuffaste spelare är Riku´backhandet´Rahikainen.Många motsplelare är räddä av honom.De är så räddä att kanske vi vill vinna någon i framtid.
 
Viimeksi muokattu:

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
teemu_s kirjoitti:
Jag heter Teemu och gillar flickor med stora tuttar.

Du har ett bra namnet, tycker jag! Och naturligtvis tycker jag också på flickornas stora tuttarna.

Min favoritslag heter Ess, och det menar de högsta korten i kortspel. I spelskjorta ligger den svarte spader.
 

Fanduli

Jäsen
Suosikkijoukkue
pohojoosen poijjaat
Oj-joj, den här kedjan är jätte nyttig! Applåder för Pensionerande!

Jag tycker att Lekatter är det bästa laget i FM-ligan. Jag har alltid varit hänförd av deras snabbhet och kunskap. Jag har följat dom från min barndom och har bevisat hur dom vann deras första FM-pokalen, sjönk till andra divisionen och kom tillbaka till ligan för att lyckas.

Jag har varit ganska många gånger i Sverige under de senaste år för att jobba och jag måste säga att det är inte så lätt att börja prata med svenskarna. Jag förstår ganska bra när jag bara lyssnar på dom, men jag vågar inte delta i diskussion. Jag hoppas att jag får skriva här för att förbättra min svenska.. ..då ska jag visa skrikans snoppar för dom!!

med vänlig hälsning

Lekatter-fan
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Båterna glider i fart mot Östersjön, och det är inte så fara från Åbo och Nykarleby.

Vad tycker du om Lennart?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Oj va' härligt att ha en sådan tråd i Övertid - eller snarare Förlängning. Nu kan man diskutera "Foppa" på hans modersmål. Tycker ni att hans måltorka i Philadelphia skall snart ta slut? Har någon annan tänkt att beställa en Philly-skjorta med #21 i ryggen?

PS. Nästan glömde, att en av de absolut nyttigaste svenskspråkiga repliker jag har lärt mig låter so här:

"Efter matchen bjuder Hartwall spelarna på Coca~Cola."
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jag tycker om att den här kedjan är en av de roligaste kedjor i Övertidens histori. Jag har skrattat redan många gånger på allt ni har skrivat. Jätteroligt, javisst. Och som ni kan läsa, min svenska är inte så mycket bra, men jag tycker om att träna min svenska. Det är jättekul att diskutera på svenska här, eftersom man kan inte veta, om någon Hifk-man vill ha en diskossion med dig.

Jag heter sampio och min bilen är vit. Jag älskar min fru och barn. Också älskar jag mat, men det är annorlunda älskning.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
finnjewel kirjoitti:
Oj va' härligt att ha en sådan tråd i Övertid - eller snarare Förlängning. Nu kan man diskutera "Foppa" på hans modersmål. Tycker ni att hans måltorka i Philadelphia skall snart ta slut? Har någon annan tänkt att beställa en Philly-skjorta med #21 i ryggen?

Så här lär ja mig svenska.Forlängning,inte Övertid eller Fortsattningstid.
Målttorka måste mena att Foppa har inte slagit pucken till målet?Hoppas han lyckas snart och blir glad.Jag läste i tidning att han har spelat liksom en krigelefant och nästan aldrig kommer från kanten utan pucken.
Jag har varit i Foppas hemstad Örsködlvik en gång.Det var kalt och ja hade hosta och snuva och ont i halsen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Min pappa har en farmari bemari men inte så billigt kattoluukku

Jag kommer från Grani.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
! Jag tycker att Lekatter är det bästa laget i FM-ligan. Jag har alltid varit hänförd av deras snabbhet och kunskap. Jag har följat dom från min barndom och har bevisat hur dom vann deras första FM-pokalen kirjoitti:
Det är synd at så många Lekatter-spelare har varit i sjukhus senaste tid.
Mycket kunskap kan befinnas i laget,men hoppas att alla spelare blir friska snart och får inte nya skador.

Träskäenda-laget ska sjunka till Finskaseriet om de kan inte förbättra spelet.

edit:quote är från Fanduli,men jag måste ha tryct på fel knappet och det ser dålig ut.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Jag arbetade med förklarare Yrjö Kekki i Finlands förklaringsbyro år 1975. Det var mycket skoijigt.

Men mest tycker jag att spela gurragömma i källaren med Tina Nordström och just nu pappa packer packa papper i pappas kappsäck.

Tjänare loosers.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
finnjewel kirjoitti:
PS. Nästan glömde, att en av de absolut nyttigaste svenskspråkiga repliker jag har lärt mig låter so här:

"Efter matchen bjuder Hartwall spelarna på Coca~Cola."

Skitprat, det är ju Koff som efter matchen bjuder spelarna på Coca~Cola.

Min replik är:

"Är du redan färdigt att gå" (en gång på Silja Line, 1992)
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
kausi kirjoitti:
"Är du redan färdigt att gå" (en gång på Silja Line, 1992)

Men tycker du spela med redan-redan? Röker du? Om du röker - låt oss sticka på stuga 2...
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Paitselo kirjoitti:
Men tycker du spela med redan-redan?

Vad är redan-redan, hund någon slags Rintintin? Lennart är kedjerökare och hans hustru Per-Erik också.
 

pata13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Lajinsa Viimeiset, Polk High
Jåå.

På samma vis som ELÄKELÄINEN skrivde, är det så att när man inte använder svenska språket för en lång tid, tappar man alla ord och däremot kommer det hård att diskutera ordentligt. Man förstår svenska, men kan inte tala.

I Borgå har folket avgjort denna problemet ganska hyggligt. En typisk Borgåboende(rantapami, sade min vän) kan användä både finska och svenska på samma lause. En annan typisk form av tvåspråkighet är lauseet, som är liksom käännetty suoraan: "Hyttyset syö sen ylös"

Oj helvete. Sjutton också.

Alltså: Jag bor i Borgå men inte gillar bandy eller cykling. Bandy:Om man inte kan se bollen på planet hela tiden, tycker jag att det är omöjligt att förstå vad det händer på planet. Cykling:Cyklare som tränar kan inte körä cykeln på högra sidan av banan. Nej. Ni måste köra i mitten av banan därför att helt normala bilkörare kan inte övertaga cykeln.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös