Vai oli saipalaisen selostajan mukaan tuomari jättänyt puhaltamatta rangaistuksia.. En voisi olla enempää samaa mieltä! SaiPa pelasi ilmeisesti sitä kusipääjääkiekkoa, mitä Mälkiä tahtoo: repii, raastaa ja taistelee joka sentistä jäällä. Huomasi pelistä että sen SaiPa myös osasi - aivan järkyttävää repimistä, koukkimista, mailahäirintää, kiekottoman pelaajan estämistä, kärkikarvaajan blokkaamista.. Tuomari vaan oli ilmeisesti päättänyt että näihin ei tänään puututa. Ja mikäs siinä, tuomari puhaltaa sen linjan mukaan mitä SM-liiga tahtoo. Vuohtoniemeltä jäi puhaltamatta lukemattomia kiekottoman miehen estämisjäähyjä SaiPalle ja myös KalPalle. Kun pelin henki kävi selväksi, niin tietysti KalPa yritti pelata myös tuomarin sallimalla linjalla. Valitettavasti KalPan otteista näkyi kokemattomuus tällaiseen painimiseen, joten muutaman kerran kalpalainen lähti ansaitusti jäähylle kun käytti mailaa liian selvästi. Tuomarilla oli mielestäni suhteellisen selvä linja, vaikkakin kaikkea muuta kuin mieleiseni. Ainoastaan tämä kohta missä KalPa pelasi melkein kaksi minuuttia 5-3 alivoimaa oli mielestäni aika kohtuuton.
Jonkun verran olen seurannut viime vuosina myös SaiPaa, mutta nyt näin ensimmäisen kerran SaiPan joka pelasi sitä "modernia tahtojääkiekkoa". Kyllähän tuo pelitapa varmasti tuo pisteitä, mutta katsojana arvostan kyllä enemmän sitä kun yritetään edes rakentaa peliä ja luottaa omaan taitoon. SaiPan peleissäkin tätä näkyi vielä Machuldan aikakaudella, mutta nyt kaikki pelaajat olivat harmaata massaa. Sääliksi käy niitä junioreita jotka menevät nykyiseen SaiPaan kehittämään taitojaan - minä en ainakaan kentällä nähnyt keltaisessa paidassa montaakaan aidosti taitavaa pelaajaa, kaikki olivat enemmän tai vähemmän tätä harmaata massaa jotka käyttivät mailaa kaikkeen muuhun kuin kiekon tavoitteluun.
En kuitenkaan kritisoi lopputulosta, kritisoin vaan tapaa jolla se tuli. SaiPa tietää selvästi omat vahvuutensa ja luottaa siihen. SaiPa pelasi taktisesti fiksusti, mm. Kudroc oli pelin alussa koko ajan Kurkan kimpussa ja vei tältä ainakin vähän pelihaluja. Zepp maalilla oli parempi kuin Kapanen, joka omasta mielestäni SaiPan ainokaisen päästi helposti. Propsit Mälkiälle tehokkaasta taktiikasta ja SaiPalle siitä miten he sitä osasivat toteuttaa. Mutta ainakaan tämän pelin perusteella SaiPan fyysisyys ei ole sitä mitä minä fyysiseltä joukkueelta odotan (kovia taklauksia) vaan aivan jotain muuta.
Tämän pelin perusteella ymmärrän nämä puheet liigan joukkuemäärän vähentämisestä. En minäkään haluaisi nähdä enää yhtään "saipa-peliä" lisää. Onnekseni kannattamani joukkue pelaa tyylillä josta minä nautin, vaikkakaan aina se ei ole niin tehokasta.
Onnittelut Lappeenrantaan voitosta ja 3 pisteestä, sitähän te tulitte Kuopiosta hakemaan. Päättäville tahoille myös terveisiä: onko tämä sitä jääkiekkoa mitä te haluatte maksaville katsojille tarjota vai olisiko aika miettiä tuomarilinjan muuttamista nykyisen NHL:n suuntaan, missä tätä aivan järkyttävää mailahäirintää edes yritetään kitkeä pois.