Paras konjakki?

  • 29 941
  • 37

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Krobben kahvi&konjakki-kyselystä innostuneena ajattelin pistää tällaisen ketjun pystyyn, jossa kysellään ihmisten makutottumuksia konjakin suhteen. Kyselyyn vaikutti myös muutama viikko sitten avattu melko kallis konjakki pullo, joka ei päässyt mielestäni edes 40 euron konjakkien tasolle - hinta ei siis takaa nautintoa.

Lista piti pistää äänestyksen muotoon, mutta vituiksihan se meni. Joitain maistamiani konjakkeja kuitenkin...

Renault Carte Noire
Remy Martin V.S.O.P.
Hennessy Privilege V.S.O.P.
Hennessy X.O.
Rémy Martin X.O. Excellence
Erittäin Hieno Konjakkia X.O.
Martell Cordon Bleu(tämä oli itselleni melkoinen pettymys)
Joku muu mikä

Rémy Martin X.O. Excellence on parasta juhlaan ja arkisin parhaan makunautinnon tarjoaa Hennessy Privilege V.S.O.P
 
Viimeksi muokattu:

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Meillä on kotona kolmas saksanseisoja lintukoirana.

Ensimmäisen nimi oli Kamu. Eli nimi papereissa oli Camus
Toinen dogi oli Remu, Eli papereissa Remy (Martin)
Nykyinen on narttu ja nilmeltään Hanna eli papereissa Hennessy.

Siinä kai nuo parhaimmat ovat.

K
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kaiser Soze kirjoitti:
Ensimmäisen nimi oli Kamu.

Onko tuo Camus ihan juotavaa? Jouluna sitä aina muutamilta yrityksiltä tulee ja olen huomaamattomasti antanut ne vaimokkeelle ruuanlaittokonjakeiksi tai sitten antanut niitä "rakkaille" sukulaisille joululahjaksi.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Ohmi kirjoitti:
Onko tuo Camus ihan juotavaa? Jouluna sitä aina muutamilta yrityksiltä tulee ja olen huomaamattomasti antanut ne vaimokkeelle ruuanlaittokonjakeiksi tai sitten antanut niitä "rakkaille" sukulaisille joululahjaksi.


En kyllä sitä ruoanlaittoon uhraisi. Halvemmatkin juomat siihen puuhaan kelpaavat, kuten nyt vaikka kaikki Brandyt.

Hyvää tavaraa olet bologneeseen uhrannut ;)

K
 

Rocco

Jäsen
Omia suosikkeja ovat punainen Larsen ja Renault. En ole kovinkaan kova konjakin ystävä, mutta sanotaan näin että aitoa konjakkia sen olla pitää. Brandy on yleensä aika heikkolaatuista.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kaiser Soze kirjoitti:
Hyvää tavaraa olet bologneeseen uhrannut ;)

Ilmankos vaimokkeen ruuat ovat niin makoisia, vaikkei se nyt varmaan mitään X.O. konjakkia ole ollut. Täytyypä käydä illalla kaatamassa kokeeksi lasillinen tuosta keittiöpullosta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Rocco kirjoitti:
Omia suosikkeja ovat punainen Larsen ja Renault. En ole kovinkaan kova konjakin ystävä, mutta sanotaan näin että aitoa konjakkia sen olla pitää. Brandy on yleensä aika heikkolaatuista.
En ole konjakkituntija, vielä vähemmän brandytuntija, mutta tietääkseni parhaat brandyt eivät häpeä yhtään parhaille konjakeille.

Varsinaista suosikkia minulla ei ole, melkein kaikki aidot konjakit menevät, mutta Monnet'n (VSOP) kanssa minulla on ongelmia. Se lähinnä polttaa kurkussa alas mennessään. Bulkki-VSOPeista Hennessy on maistunut makoisimmalta. En ole vielä saanut kertaakaan ahaa-elämystä konjamiineista, vaikka yleensä hyvin tarjottaessa kelpaavatkin. Viskit ovat enemmän meikäläiselle.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ossi kirjoitti:
En ole konjakkituntija, vielä vähemmän brandytuntija, mutta tietääkseni parhaat brandyt eivät häpeä yhtään parhaille konjakeille.

Missä näitä hyviä brandeja myydään? Työkaveri pitää brandysta ja joskus on tullut haettua Alkosta lahjaksi hyvää brandya, mutta ei sieltä löydy kuin jotain reilun 20 euron pulloja. Ja mitä olen näitä halpis brandyja juonut, niin ei niillä ole kyllä mitään tekemistä konjakkien kanssa...
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Ohmi kirjoitti:
Alkosta lahjaksi hyvää brandya,

Pullo yhden tähden jallua. Painii brandyjen kanssa samassa sarjassa ja vie voiton kirkkaasti.

K
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ohmi kirjoitti:
Missä näitä hyviä brandeja myydään?
Sori, ei mitään havaintoa. En ole tainnut koskaan edes maistaa brandya. Osta kalleinta ja kehu maasta taivaaseen. Ei tule negaa, vaikka olisi pahaa. Luulevat vain olevansa tyhmiä, kun eivät tajua hyvän päälle.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ossi kirjoitti:
Sori, ei mitään havaintoa. En ole tainnut koskaan edes maistaa brandya. Osta kalleinta ja kehu maasta taivaaseen. Ei tule negaa, vaikka olisi pahaa. Luulevat vain olevansa tyhmiä, kun eivät tajua hyvän päälle.


Mistä moiset pultit? Minä en ole maistanut kuin Metaxaa ja Stock'84:sta ja ne olivat mielestäni aivan hirveitä litkuja. Jostain syystä sain sellaisen käsityksen, että sinulla olisi kokemusta hieman näitä paremmista brandyista, mutta ilmeisesti olin väärässä.

Makuasiosta nyt on turha muutenkin tapella, toiset tykkää brandysta, toiset jaloviinasta ja toiset Prinssi Everstistä...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ohmi kirjoitti:
Mistä moiset pultit? Minä en ole maistanut kuin Metaxaa ja Stock'84:sta ja ne olivat mielestäni aivan hirveitä litkuja. Jostain syystä sain sellaisen käsityksen, että sinulla olisi kokemusta hieman näitä paremmista brandyista, mutta ilmeisesti olin väärässä.
Mitkä pultit? Kuten yritin vihjata, en tiedä brandyistä omakohtaisesti ~mitään. Olen vain lukenut jostain, että laatukama on namia jopa parhaisiin konjakkeihin verrattuna. That's it.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ossi kirjoitti:
Mitkä pultit? Kuten yritin vihjata, en tiedä brandyistä omakohtaisesti ~mitään.

Ymmärsin siis ilmeisesti väärin tuon, "Osta kalleinta ja kehu maasta taivaaseen. Ei tule negaa, vaikka olisi pahaa. Luulevat vain olevansa tyhmiä, kun eivät tajua hyvän päälle."-kommentin, joten rauha maassa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarkennettakoon sen verran, että brandy on yläkäsite, jonka alle mahtuvat kaikki viinirypäleistä tehdyt viinat. Näinpä ollen Konjakkikin on eräs brandy.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Snakster kirjoitti:
Tarkennettakoon sen verran, että brandy on yläkäsite, jonka alle mahtuvat kaikki viinirypäleistä tehdyt viinat. Näinpä ollen Konjakkikin on eräs brandy.

Jep, asiaa on kuitenkin varmasti helpompi käsitellä puhumalla konjakeista kuin Cognacin alueella tehdyistä brandyista - sama kuin puhuisi Champagnen alueen kuohuviineistä...
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Snakster kirjoitti:
Tarkennettakoon sen verran, että brandy on yläkäsite, jonka alle mahtuvat kaikki viinirypäleistä tehdyt viinat.
Entäs Calvados? Onko se brandyihin luettavissa, vaikka sen valmistusaine on omena. Maultaan ja rakenteeltaan se on kyllä hyvin brandymainen.
 

kantriantero

Jäsen
Suosikkijoukkue
pää-ääni, AISA
Ohmi kirjoitti:
Minä en ole maistanut kuin Metaxaa ja Stock'84:sta ja ne olivat mielestäni aivan hirveitä litkuja.
Täytyy sen verran puolustaa tässä Metaxaa, että "hirveä litku" ei kyllä ihan tee sille oikeutta. Seitsentähtinen on poistunut Alkon valikoimista ilmeisesti minimikysynnän täyttymättömyyden vuoksi, mutta viiden tähden perusversiokin lyö hinta/laatusuhteessa kevyesti monet kalliimmat konjakit. Ei sillä lahjapullona suurta vaikutusta tee, eivätkä kaikki pidä sen muscatiin vivahtavasta ominaismausta, mutta kotioloissa jälkiruokakahveella se on ainakin meidän huushollissa The Valinta.

Jos joku on päässyt maistamaan 20-vuotista Metaxa Private Reserveä, kernaasti kuulisin kokemuksia. Tuollainen kun on kuulunut omalle toivetuliaisten listalle jo jonkun aikaa.
 

jaheka

Jäsen
kantriantero kirjoitti:
Täytyy sen verran puolustaa tässä Metaxaa, että "hirveä litku" ei kyllä ihan tee sille oikeutta. Seitsentähtinen on poistunut Alkon valikoimista ilmeisesti minimikysynnän täyttymättömyyden vuoksi, mutta viiden tähden perusversiokin lyö hinta/laatusuhteessa kevyesti monet kalliimmat konjakit. Ei sillä lahjapullona suurta vaikutusta tee, eivätkä kaikki pidä sen muscatiin vivahtavasta ominaismausta, mutta kotioloissa jälkiruokakahveella se on ainakin meidän huushollissa The Valinta.
Itse toin ulkomailta 3-litraisen Metaxan, maulla ei ole niin merkitystä kun sitä ei kuitenkaan passaa avata vaikka pullon alareunassa komia kraana onkin. Tässä kuva pullosta: http://www.pelipaidat.com/kuvat/metaxa.jpg
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vastataan nyt ihan varsinaiseen kysymykseenkin.

Eli paras maistamani konjakki on tuo Hennessy V.S.O.P., Remy tulee tiukasti perässä, mutta ei ihan päihitä. Molempien merkkien X.O.:t on kokeilematta, korkean hinnan takia.
 

nihti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Wild, Krylja
Yleensä olen pärjännyt konjakkiasiantuntijoiden kanssa seuraavalla periaatteella:
Jos juoma tuoksuu ja varsinkin maistuu terävältä eikä tee ihan heti mieli seuraavaa siivua, kyseessä on melko varmasti ranskalainen laatukonjakki.
Jos juomassa on hedelmäisempi tuoksu, ja maku on pehmeä - kyseessä on halpa brandy.

Sain kerran Ranskassa maistettavaksi kuutta eri konjakkia joista parhaaksi "sokkona" valitsin Hennessyn. Alkosta tulee useimmin kannettua kotiin Apteekkarin konjakkia. Kelpaa hyvin mulle. Myös Calvados on hyvää.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
nihti kirjoitti:
Yleensä olen pärjännyt konjakkiasiantuntijoiden kanssa seuraavalla periaatteella:
Jos juoma tuoksuu ja varsinkin maistuu terävältä eikä tee ihan heti mieli seuraavaa siivua, kyseessä on melko varmasti ranskalainen laatukonjakki.
Jos juomassa on hedelmäisempi tuoksu, ja maku on pehmeä - kyseessä on halpa brandy.


Heh, kumma juttu, kun meikäläisen suussa asia on juuri toisinpäin.
 

nihti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Wild, Krylja
Kaiser Soze kirjoitti:
Heh, kumma juttu, kun meikäläisen suussa asia on juuri toisinpäin.

Naapurustossa ja suvussa X.O:ta ei tarjota, V.S vastaa tässä piirissä käsitystä huippulaadusta. Joskus tuntuu että Moldovalainen ruumiinpesuvesikin olisi parempaa.

Noh, kavereiden kanssa viski toki on ykkönen, itsekseni joskus tuota Apteekkarin Konjakkia siivuttelen. Auttaa nuhaan ja pikku kolotukseen mainiosti.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vaikkei vielä ainakaan ole lamaa niin pula-ajat ovat jo ovella. Päivän Kauppalehti tietää kertoa tiettyjen konjakki- ja viskimerkkien olevan niin kysyttyä tavaraa Kiinassa ja Intiassa, ettei niitä saa tänne kylmään Pohjolaan kohta enää talvi-iltojen lämmikkeeksi.

http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=5996

Mihin tämä maailma on oikein menossa? Ensin kiinalaiset vie alumiinin ja kuparin ja nyt vievät vielä viskit ja konjakitkin...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös