Kesätyöketju

  • 12 836
  • 79

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Mitäpä kesätyö teille merkitsee? Pilaako se kesän, vai rikastaako se sitä? Itse olen ollut kesätöissä peruskorjaamassa vanhoja rakennuksia, milloin mitäkin duusaillen. Yleensä piikkaamassa, hiomassa lattioita tai rälläköimässä poikki putkia. Eli aivan normaaleja raksaduunarin hommia. Kuumuutta, pölyä, järkyttävää meteliä, hengenvaarallisia tilanteita, yskää, sieraimet täynnä mustaa räkää työpäivän päätteeksi. Vittuilevia muurarikuninkaita, lestadiolaisia mattomiehiä, kusipäitä machoputkimiehiä, ruttuisia siivoojattaria, joille raksamiehet nakkaavat paremman puutteessa burleskeja huulia. Päivän päätteeksi raksamies on kuolemanväsynyt. Palkka noin 1300 euroa netto/kk. Ne rahat on syöty viimeistään marraskuussa. Ainakaan raksalle en mene enää ikinä töihin, siellä menee kesä pilalle.
 

scholl

Jäsen
Itse en ollut koskaan kesätöissä. Aina tuli keksittyä jotain tekemistä muutenkin. Ja nyt 30+ iässä tuskin enää tarvitsee mennä, vaikka kesäisinkin töitä tuleekin nykyään tehtyä.
 

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti scholl
Itse en ollut koskaan kesätöissä. Aina tuli keksittyä jotain tekemistä muutenkin. Ja nyt 30+ iässä tuskin enää tarvitsee mennä, vaikka kesäisinkin töitä tuleekin nykyään tehtyä.

Eikös se mopolla ajelu ja ostarin pihalle räkiminenkin käy työstä jos sitä tekee 12 tuntia päivässä?
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
ORAS

En pysty unohtamaan ensimmäistä oikeata kesätyötäni, koneistamassa venttiillien runkoja. 8h päivässä seisaaltaan helvetillisessä metelissä ja messingin purua joka paikassa. Käsittämätöntä että silti jaksoi pörrätä kaupungilla joka ikinen yö, kun kerran oli rahaa ostaa bensaa, palkka oli huikeat 35mk/h.

Kyllä paljon pitäisi muuttua että nyt sellaiseen pystyisin.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Ensimmäisiä kesäduuneja oli Rauma-Repolan työmaa ruokalassa , ainoa jätkä ja paperimiehet pitivät homona ( nyt on paljastunut kuka se homo on), no myssy päässä jaoin hernekeittoa ja kuuntelin hauskoja vitsejä . Kerran sitten jälleen eräs Spede heitti hyvän huulen ohimennessään " onpas neidillä pienet rinnat", johon vastasin että ainakin on kiinteämmät kun sinun muijallasi. Perkele se meni valittamaan emänälle, sain vakavan varoituksen asiakkaille vittuilusta.

Ps, Mukavia miehiä nuo paperimiehet.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti kissankarva
Eikös se mopolla ajelu ja ostarin pihalle räkiminenkin käy työstä jos sitä tekee 12 tuntia päivässä?

Mopoa ei ollut, eikä ostarilla hengailua. Ne olivat työläisten harrastuksia ainakin omassa nuoruudessani.

EDIT: En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että jos koko muu aika vuodesta on pimeätä ja mielettömän kylmää niin sitten kun tulee kesä, valoisaa ja vähän lämpimämpää niin silloin pitäisi sitten nuorena notkua jossain työpaikalla koko kesän. Töitä ehtii tekemään vanhempanakin. Nuorena voi ihan hyvin vaikka veneillä koko kesän.
 
Viimeksi muokattu:

Leiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SuKiKa
Edelliset 4-5 kesää on tullut oltua parin kuukauden ajan aina raksalla töissä. Tämä kesä on poikkeus, sillä varsinaisia kesätöitä en tänä kesänä tee. Jotain pientä kuitenkin, josta sitten hieman rahaa saa. Mutta ei kuitenkaan mitään säännöllistä, kuten aiempina kesinä. Vaihteluahan se on tämäkin, kun ei arkiaamuisin tarvitse herätä viiden ja kuuden välillä ylös. Toisaalta kyllä sinne raksalle kaipaakin, mutta pidetään nyt välillä sitä "kesälomaa"..
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Tämä on nyt 3. kesä töissä. Kahtena aikaisempana kuukausi, nyt kesä- ja heinäkuu. Samoissa hommissa ollaan oltu joka vuosi, kun suhteilla tuon saa helpommin kuin muualta.

Pakkausfirman varastolla touhutaan lähinnä erinäisten pahvien parissa. Trukilla kruisailen ympäriinsä, siirtelen tavaroita jne. Palkkakin on ihan kohtuullinen.
 

Jugorov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikkelin Jukurit, HC Sparta Praha, NY Rangers
Jo kolmas kesä menossa samassa paikassa töissä. Marketissa työskennellessä on se hyvä puoli, ettei aika käy ainakaan pitkäksi. Varsinkin juhannuksen aikoihin saat tehdä hiki hatussa hommia koko ajan. Palkka on keskitasoa 7€+ lisät päälle ja sunnuntaisin palkka tulee tietysti tuplana.

Nyt ensimmäistä kertaa koko kesä töissä. Onhan siinä puolensa, mutta kyllä sitä lomaakin olisi kiva pitää..
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kerran olen ollut kesätöissä, silloin mainostyttönä, kävelin pitkin Helsinkiä ja jaoin kaikenlaista materiaalia. Eipä nyt kamalasti innosta kesätöihin meno, kun ei ole pakko. Mielummin mökkeilen ja rentoudun kaksi ja puoli kuukautta.
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Viestin lähetti girlzilla
Kerran olen ollut kesätöissä, silloin mainostyttönä, kävelin pitkin Helsinkiä ja jaoin kaikenlaista materiaalia. Eipä nyt kamalasti innosta kesätöihin meno, kun ei ole pakko. Mielummin mökkeilen ja rentoudun kaksi ja puoli kuukautta.

Niin, mitäpä sitä turhaan hikoilemaan, raskaaksihan moinen homma saattaa käydä.

Itse tuli opiskelu- ja lukioaikana yleensä vietettyä kesät aina enemmän tai vähemmän töissä (tosin yksi kesä meni opiskellessa ja yksi armeijassa) ja täytyy sanoa, että päivääkään en ole katunut sitä, että kesät "tuhlasin" töissä. Kesätöissä on jo hyvä aloittaa tutustuminen siihen, millaista työelämä on ja jääpä siitä joskus jotain sukan varteenkin, kaikilla kun se isi tai äiti ei huolehdi kustannuksista. Ja ei siitä työkokemuksesta koskaan ainakaan haittaa ole tulevaisuudessa töitä hakiessa, etenkin jos sattuu pääsemään ns. oman alan töihin kesäksi.

Nykyäänkin tulee oltua kesällä töissä, ei tosin kesätöissä vaan ihan vakituisen työn muodossa. Tosin tänä kesänä pääsee ensimmäistä kertaa kokeilemaan sellaistakin erikoisuutta kuin palkallinen loma, jännää sinänsä. Ensi viikolla alkaa ensimmäinen kahden viikon pätkä, toivottavasti säät suosii.

Tsemppiä kaikille opiskelijoille, koululaisille ja muillekin jotka rahoittavat tulevaa syksyä ja talvea tekemällä kesätöitä. Aina se työ ei välttämättä ole niin hohdokasta, mutta kyllä se siitä.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Ensimmäinen kesä itselläni kesätöissä aiemmin ei ole pahemmin innostanut. Tuskin kiinnostaa liiemmin tulevaisuudessakaan, mutta kenties pakkorakoja tulee vielä eteen toistekin.

Itse työskentelen myös marketissa. Periaatteessa ihan leppoisaa hommaa. Tosin kyllä sekin vituttamaan alkaa siinä vaiheessa kun saa koko päivän tehdä pelkästään yhtä hommaa. Ne päivät, jolloin saa sopivan vaihtelevasti täytellä hyllyjä, istua kassalla ja vaikkapa touhuta pullokaapissa ovat niitä jotka yleensä nopeiten sujuvat. Mukavan viileä paikkahan kauppa sinänsä on työskennellä.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Yksi kesätyöpaikka on minulle ollut mieluisempi kuin mikään, nimittäin puutarha. Kärräsin multaa naisille joilla oli suht löysät puserot, upeita tissejä koko kesän. Istutushommissa kun täytyy olla hieman kumarassa asennossa. Oli nuorelle pojalle mieluinen homma, tosin meinasi veryttelypöksyt silloin tällöin alkaa kumpuilemaan.

Ps. Ihanaa !
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Perinteiset kesätyöt eivät ikinä napanneet eikä nappaa töiden tekeminen kesällä näin aikuisempanakaan vaan pakkohan se on kaksi kuukautta kesästä tehdä töitä.
 
Viestin lähetti Jugorov
Palkka on keskitasoa 7€+ lisät päälle ja sunnuntaisin palkka tulee tietysti tuplana.

Vai on 7 egeä keskitasoa nykyään. Itse teen näin kesällä kaikenlaisia keikkahommia mm. baarissa kaljaa kaatamassa. Olin hieman sitä mieltä että kyllä on 10 Eur turhan surkea palkka mutta sehän näyttäisi olevan keskitasoa parempi.

Kesätöitä on tullut tehtyä opiskeluaikoina mitä erinäisimmissä paikoissa. Ensimmäinen työpaikkani oli Kaunialan sotavammasairaala ja se jos mikä oli nuorelle klopille opettavaista aikaa. Myös McDonaldsin hampurilaisten paisto on tuttua puuhaa.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hienoa jos käy kesätöissä, mutta ei siinäkään mielestäni ole mitään pahaa jos ei käy kesällä duunissa. Kyllä siihen työelämään kuitenkin ehtii tutustua myöhemminkin. On turhaa aina vittuilla ihmisille joiden "äiti ja iskä maksaa" kesän aikana menot. Tottakai menen töihin kun menen opiskelemaan, näin lukioaikana on todella mukavaa että saa nauttia vielä viimeiset ns. lapsuuskesät ilman työntekoa. Toisille työnteko saattaa olla mieluisin tapa viettää kesä, who knows.

Ja ei se mainostytön homma ihan niin helppoa ollut kuin miltä se kuulostaa, välillä oli aika ärsyttävää seistä esim. Aleksilla kolme tuntia putkeen auringossa hirveessä helteessä/kaatosateessa. Kyllä 7-8 tunnin kävelyn/seisoskelun jälkeen oli usein aika poikki.
 
Viestin lähetti girlzilla

Ja ei se mainostytön homma ihan niin helppoa ollut kuin miltä se kuulostaa, välillä oli aika ärsyttävää seistä esim. Aleksilla kolme tuntia putkeen auringossa hirveessä helteessä/kaatosateessa. Kyllä 7-8 tunnin kävelyn/seisoskelun jälkeen oli usein aika poikki.

No mutta mainostytön homma näyttäisi olevan suorastaan raastavan raskasta. Aurinkoisena kesäpäivänä Aleksilla. Kaivosmiehillä Siperiassa on todennäköisesti paljon lokoisammat oltavat vaikka kollegoja aina välillä saakin surmansa ja palkasta ei ole näkynyt ruplaakaan moneen kuukauteen.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Bluesbrother
No mutta mainostytön homma näyttäisi olevan suorastaan raastavan raskasta. Aurinkoisena kesäpäivänä Aleksilla. Kaivosmiehillä Siperiassa on todennäköisesti paljon lokoisammat oltavat vaikka kollegoja aina välillä saakin surmansa ja palkasta ei ole näkynyt ruplaakaan moneen kuukauteen.

Niin ja monethan täällä olevista ovat siellä Siperian kaivoksissa... Kahtena päivänä sain auringonpistoksen ja sateisina päivinä kerran keuhkokuumeen. Ei varmasti verrattavissa Siperian kaivoksiin, mutta työ ei ollut myöskään helpoimmasta päästä. Monet kun kertovat olevansa sisällä ilmastoiduissa tiloissa, työssä jossa voi vähän laiskotellakin. Tollaseen mainostytön hommaan en lähtis enää koskaan uudestaan. Ja palkka oli 5 euroa tunnilta, eli todella huono.
 

bluefox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kesätöitä on pakko tehdä. Ei ole koskaan vielä tullut mieleenkään olla ilman työtä kesällä. Tai oikeastaan se on kauhuskenaario. Ilman kesätyöstä ansaittavaa rahaa olisi aivan puilla paljailla. Kyllä minäkin voisin nauttia kesälomasta jos siihen olisi varaa. Viimeksi olin kesällä vapaalla enemmän kuin viikon vuonna 2000, jolloin tein kesätöitä vain heinäkuussa sekä koko kesän pieniä iltatöitä.

Off-topic: En yhtään ihmettele miksi nimimerkki Scholl joutuu aina silloin tällöin vitutusketjussa valittelemaan, että turpiin tuli.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Yläasteelta saakka olen kesätöitä tehnyt, enkä todellakaan huvikseni, laiska kun olen. Oma teini-ikäni vain sattui alkamaan molempien vanhempien ollessa työttömänä, joten jos vaatteita ja urheilukamoja halusin, piti rahat hommata pääasiassa itse. En oikeastaan ole katkera, koska opin edes hiukan arvostamaan rahaa noina aikoina, enkä minä kesälomia läpeensä työskennellyt. Se hupi sai odottaa amk-opiskeluihin. En myönnä olevani katkera siitäkään, että nuoremmat sisarukseni saavat nykyään joistain kotitöistä rahallisia palkkioita, kun omassa nuoruudessani vastaavat työt kuuluivat luonnollisena osana perhe-elämään. Opinpahan aikoinani tekemään asioita ilman painostamista ja käskemistä.

Ei siinä ole mitään pahaa, jos joillain on mahdollisuus rentoutua koko kesä vailla huolta vaateiden ja harrasteiden rahoittamisesta. Itse olisin varmasti käyttänyt vastaavan tilanteen hyödykseni, siitä ei ole epäilystäkään, mutta kuten olen kertonut, ei vanhempieni tuolloinen tilanne antanut siihen juuri mahdollisuutta.

Joka tapauksessa olen vahvasti sitä mieltä, että työ on vain välttämätön paha tässä elämässä, ei lähimainkaan sen pääasia. Valitettavasti sillä on sisältöään suurempi merkitys useimman meidän elämässä, mikä on suuren plaahin arvoinen asia: PLAAH.
 
Periaatteessa vituttaa ihan saatanasti kun ei onnistunut työpaikan saanti kesäksi. Kaupungille hain, en päässyt ja suhteillakaan ei tälläkertaa tärpännyt, vaikka useammasta paikasta kyselin. Lähimpänä oli raksalla siivoamaan, eli ihan perseestä mutta olisi sekin kelvannut jos siitä olis vähän rahaa tilille tippunut. Mutta minkäs mahdat, ryypätään ja piereskellään sitten koko kesä.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti bluefox
Off-topic: En yhtään ihmettele miksi nimimerkki Scholl joutuu aina silloin tällöin vitutusketjussa valittelemaan, että turpiin tuli.

scholl on kerran pahoinpidelty ja olisi mukavaa, jos sinäkin kertoisit schollille miksi. Itse scholl on löytänyt välilliseksi syylliseksi hkl:n, koska ystävän kehotuksesta scholl ei tilannut taksia kuten tavallisesti, vaan hyppäsi 14:aan, mikä aiheutti toisessa päässä sadan metrin kävelyn tarpeen. Suurin syyllinen on kuitenkin hullut ihmiset, jotka hyökkäävät takaapäin kadulla kävelevän sivullisen kimppuun. Tottakai hullua porukkaa on olemassa. Jos joku on katsonut Pankkivanki-leffan tietää, että osa nuorisosta pitäisi hoidella saunan takana välittömästi, mutta heitä voi olla vaikea poimia yhteiskunnasta. Niinpä viattomat kansalaiset voivat joutua joskus vaaraan, mutta toisaalta kannatan kyllä Rudy Giulianin nollatoleranssia. Roskat pitää kerätä pois kaduilta. Viime kerralla scholl joutui pahoinpidellyksi, mutta ensi kerralla scholl tökkää sähkötainnuttimella ja sitten katsotaan, kenellä on kivaa. Schollhan on tunnettu vapaan kasvatuksen, rikollisten, hullujen ja demareiden ymmärtäjä.
 

scholl

Jäsen
Lisäisin vielä, etten ole kritisoimassa missään tapauksessa kesätöitä, mitkä ovat oman opiskelualan töitä. Siis sehän on kuin rahaa laittaisi pankkiin. Tosin kovin alhaisilla ovareilla ei siihen puuhaan kannata lähteä, koska muuten voi joutua tekemään aika rouskujuttuja. Yliopisto-/korkeakouluopinnoissa tuollaiseen työkokemukseen on kyllä yleensä myöskin mahdollista kesän ulkopuolella. Girlzillan kanssa olen samaa mieltä, että lukioaikana on hyvä nauttia kesästä, töitä ehtii tekemään monia kesiä keski-ikäisenäkin. Myöhemmin opiskeluaikana voi sitten pohtia miten työkokemuksen hankkimisen jaksottaa opiskelujen kanssa. Vittumaisinta kesäpuuhaa kuumilla aurinkoisilla säillä itselläni kyllä tosin oli aikoinaan pääsykokeisiin lukeminen. Tuuria sekin, että juuri silloin, kun olisi pääsykokeet, tulee kesäkuulle lämmintä.

Pitää muistaa myös pitää sitä lomaa joskus. Jos ottaa opinnot vakavasti ja paahtaa suuren määrän kursseja, eikä juurikaan ehdi nukkumaan niin jos sitä tekee monta vuotta ilman minkäänlaista lomaa niin ei hyvä heilu. Burn out voi tulla tassuun.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Hanttihommia kesällä

Niin, en malta olla huomauttamatta, että etenkin tämän ketjun perusteella olen entistäkin vakuuttuneempi, että nuorena hankittu sekalainen kesä- ja muu työkokemus on omiaan laajentamaan omia käsityksiä monestakin asiasta ja muutenkin hyväksi kasvavalle nuorelle.

Itse olen junnuna mm. leikannut nurmikkoa, ollut kauppapuutarhalla, lukenut sähkömittareita, rakentanut teitä ja muita systeemejä ja korjannut retaleiden ja muidenkin törppöjen älynväläysten tuloksia.

Loppukaneetiksi päädyn korostamaan, että em. hanttihommista saaduista kokemuksista on ollut yllättävän paljon hyötyä myöhemmässä elämässä ja nykyisisissä sisätöissä.

Täältä tähän
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Sitten kun terassilta saa ilmaista kaljaa, vuokralla asuminen on ilmaista, golfkentät on maksuttomia ja bensaa saa kiittämällä, niin saatan harkita kesän viettoa ilman töissä käymistä. Kyllähän sitä voisi löhöillä kesämökillä ja onkia koko kesän, mutta tylsäksihän sekin kävisi aika nopeasti.

Sen verran kuitenkin vapaa-aikaa arvostan, että mieluummin olen päivävuorossa kuin vuorotöissä (jos valita voi). Kyllä kesästä saa aika paljon irti kun tietää että jokainen ilta ja viikonloppu on vapaata ja rahaa tulee kuitenkin ihan kivasti. Toki vuorossa tienaisi muutaman tonnin enemmän, mutta kun muistelee menneiden kesien viikonloppuja, niin ei niistä muistoista ihan pikkurahalla luopuisi (vaikka aina ei siltä sunnuntai-aamuna tunnukkaan). Kompromissia, elämä on.

Toki yksi tärkeä kriteeri kesätöitä valittaessa on myös se miltä kyseinen homma näyttää CV:ssä. Ei välttämättä kannata mennä raksalle töihin jos tarjolla on arvokasta kokemusta oman alan töistä pienemmällä palkalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös