Kela ja opintotuki

  • 178 443
  • 242

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Kela pitää nimittäin siitä huolen, että et tule toimeen, jos vastaanotat opintotukia samaan aikaan kun työskentelet.

Olen tällä hetkellä 4000 euroa velkaa ko. laitokselle, koska olen ylittänyt tulorajat - näinollen joudun palauttamaan vuodelta 2003 kolmen kuukauden tuet ja viime vuodelta kaikki paitsi yhden kuukauden tulot.

Saatte ihan rauhassa sanoa, että syy on minun. Olen osittain samaa mieltä, sillä en tajunnut laskea tulojani ennen kuin se oli liian myöhäistä.

Mutta onko siinä mitään järkeä, että käytännössä Kela tällä tavoin estää opiskelijoita työskentelemästä? Vapaa tulo per kuukausi on 505 euroa, jolla ainakaan minä en haluaisi kituuttaa.

Mielestäni olisi yhteiskunnan kannalta järkevää, että jos opiskelija pystyy koulunsa ohessa tekemään töitä, olisi hän vapaa niin tekemään - rajoituksetta tai ainakin huomattavasti väljemmin rajoituksin.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Re: Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Viestin lähetti MC61


Mielestäni olisi yhteiskunnan kannalta järkevää, että jos opiskelija pystyy koulunsa ohessa tekemään töitä, olisi hän vapaa niin tekemään - rajoituksetta tai ainakin huomattavasti väljemmin rajoituksin.

Jos opiskelijat saisivat tehdä töitä rajoittamattomasti ja saisivat silti vielä tuenkin siihen, niin miksei sitten samantien anneta kaikille ihmisille suoraan käteen sitä 404 euroa?

Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Re: Re: Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Viestin lähetti dude
miksei sitten samantien anneta kaikille ihmisille suoraan käteen sitä 404 euroa?

Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

Tee työsi mattana, niin saatat tähän kyetäkin. Tuo mielipiteeni rajoituksettomasta työnteosta oli vain alleviivaus sille järjettömyydelle, että opiskelijan oletetaan elävän sillä 505 e + 404 e -fyrkalla kuukauden. Ainakin meillä täällä kaupungissa asumis- ja elinkustannukset ovat sen verran suuret, ettei se käy päinsä - ainakaan jos haluaa syödä muutakin kuin makaronia. Tosin punaisissa kunnissa se taitaa ollakin ylellisyystuote.

Ehkä olisi syytä tasapainottaa opintorahoja siten, että eritasoisten asumiskustannusten kunnissa olisi erilaiset maksujärjestelmät.
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Viestin lähetti MC61
Mutta onko siinä mitään järkeä, että käytännössä Kela tällä tavoin estää opiskelijoita työskentelemästä? Vapaa tulo per kuukausi on 505 euroa, jolla ainakaan minä en haluaisi kituuttaa.
Joo-o, joko sulla on rahankäyttötaito todella syvältä tai sitten sä olet vain tyhmä. Kyllä opintorahalla+asumistuella+duunilla(+lainalla) pärjää ilman että tarttisi vetää tonnikalapastaa päivittäin. Nuo kun laskee yhteen niin siitä tulee 909e (+220=1129e). Vuokra on minullakin korkea (hei, kenellä yksinasuvalla Helsingissä ei olisi?), mutta käteen jää kuussa kuutisensataa euroa. Eihän sitä rahaa mitään yleettömiä määriä ole laittaa ihan mihin sattuu, mutta ei sitä ollut silloinkaan kun kävin pelkästään töissä. Kituuttaa ei ole tarvinnut. Voin ostaa aika lailla sitä ruokaa mitä haluan, käydä leffassa ja kaljalla jos huvittaa tai ostaa jotain turhaa jos siltä tuntuu. Kyllä se silti vähän laskemista vaatii, enkä tosiaan valittaisi yhtään, jos kela ottaisi eri asuinpaikkojen vuokratason tuissa huomioon.

Toisaalta ihmettelen vain, että miten nuo tiedot tulorajoista ovat voineet mennä noin ohi. Niistä kuitenkin pitäisi periaatteessa ainakin kaikkia uusia opiskelijoita infota. Ketään ei kylläkään voida pakottaa kuuntelemaan. Että jos yhtä vajaa kaikki pitää palauttaa. Itekin jouduin yhden palauttamaan mutta tuo on jo aika hemmetin paljon.
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Re: Re: Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Viestin lähetti Pikku Myy
Toisaalta ihmettelen vain, että miten nuo tiedot tulorajoista ovat voineet mennä noin ohi. Niistä kuitenkin pitäisi periaatteessa ainakin kaikkia uusia opiskelijoita infota. Ketään ei kylläkään voida pakottaa kuuntelemaan. Että jos yhtä vajaa kaikki pitää palauttaa. Itekin jouduin yhden palauttamaan mutta tuo on jo aika hemmetin paljon.

Rajat ovat olleet tiedossa, mutta tuloni eivät. Vuoden 2003 osuus menee omaan piikkiin. Peruin silloinkin tukia, mutten riittävästi. Tämän vuoden takaisinmaksuun olin varautunut. Vuoden 2004 tulojen ylimenon/takaisinmaksumäärän rajuus taas johtuu siitä, että ehdin nostaa tukia viisi ensimmäistä kuukautta, kunnes sain tietää, että pääsen kovapalkkaiseen kesäduuniin. Eihän sellaisesta voi kieltäytyä, varsinkin kun kyse oli oman alan töistä. Rajat yli ja rajusti ja eikun odottelemaan noutajaa. No, sainpa kuitenkin raavittua sitten niistä säästöön jonkun verran, että paikka on tällä hetkellä kusinen, muttei ihan mahdoton.

Tukia voisi muutenkin maksaa samaan tyyliin kuin opintolainaa - eli erilliselle opintotukitilille laitettaisi joka kuukausi se määrä rahaa, joka sinulle on myönnetty. Nostaisit sitten ko. tililtä rahaa sitä tahtia kuin tarvitset ja vuoden lopulla maksaisit ylijääneet takaisin kelalle.
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Re: Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Viestin lähetti MC61
Kela pitää nimittäin siitä huolen, että et tule toimeen, jos vastaanotat opintotukia samaan aikaan kun työskentelet.

Itsellänikin taitaa viime vuoden puolelta mennä muutaman kuukauden tuet takaisinperintään, joten tiedän tunteen. Otetaanpa siis aiheen ajankohtaisuuden vuoksi kantaa yrittäen kuitenkin olla objektiivisia.

Itse en näe juurikaan mieltä nykyisessä opintotuen tuloharkintajärjestelmässä, mutta se nyt tuskin oli kenellekään mikään yllätys. Ensimmäisenä mielettömyytenä pidän sitä, että tietyissä tilanteissa järjestelmä suorastaan rankaisee ahkeruudesta. Eli jos opintosi ovat edenneet vaatimusten mukaisesti (onko se 3 opintoviikkoa/kuukausi, en ole kovin tarkasti moista joutunut miettimään, itsellä ylittynyt aina reippaasti), ja työskentelet samalla, niin opintotukesi peritään takaisin, mikäli olet ollut riittävän ahkera ja yrittänyt edes hieman parantaa elintasoasi. Ja järki oli...?

Toinen mielettömyys, mitä tämä järjestelmä sisältää, on se, että myös niiden kuukausien tulot vaikuttavat tuloharkinnassa, joilta et opintotukea nosta. Mitä järkeä tässä on? Kertokaa minulle jokin muu sosiaalietuusjärjestelmä, jossa tulot vaikuttavat vastaavalla tavalla. Ja nyt en tarkoita mitään toimeentulotuen tyyppisiä ns. viimesijaisia etuuksia, jollainen opintotuki ei mielestäni missään tapauksessa ole. Esimerkiksi työttömyysetuuden suuruuteen vaikuttavat tulot ns. soviteltua päivärahaa maksettaessa vain ansaintaperiaatteen mukaisesti, eli tulot pienentävät sen ajanjakson etuutta, jolta sitä maksetaan. Poikkeuksen muodostavat vain työsuhteen päättyessä mahdollisesti maksettava taloudellinen etuus tai lomakorvaus, jotka estävät päivärahan saamisen siltä ajalta, jolle ne palkan perusteella jaksotetaan. Jälleen kerran opintotukijärjestelmällä mielestäni asetetaan opiskelijat ilman perusteltua syytä eri asemaan esim. työttömiin verrattuna. Kaikkein järjettömintähän luonnolisesti on se, että myös valmistumisen jälkeiset tulot vaikuttavat ko. vuoden opintotuen tuloharkinnassa. Ei tässä kyllä kovin paljon järkeä mielestäni ole, sanokaa mitä sanotte.

Sitten on vielä tietysti kaikki muut lukuisat epäkohdat, joita opintotukijärjestelmästä löytyy. Esimerkkinä voidaan mainita esimerkiksi se, että opintotukea ei ole mitenkään sidottu asuinpaikkakunnan elinkustannuksiin. Aika monesta muusta sosiaalietuudesta tällainenkin etuuden suuruuteen vaikuttava peruste löytyy (esim. yleinen asumistuki, lasten kotihoidon tuen kuntalisä jne.).

Lopuksi heitän vielä kaikille pähkinän purtavaksi. Milloin opintotuen suuruuteen on viimeksi tehdy ns. indeksitarkistus, jonka tarkoituksena on saattaa tuen suuruus vastaamaan muuttuneita hintoja ja muita elinkustannuksia?
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Re: Re: Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Viestin lähetti Rygge
Ensimmäisenä mielettömyytenä pidän sitä, että tietyissä tilanteissa järjestelmä suorastaan rankaisee ahkeruudesta. Eli jos opintosi ovat edenneet vaatimusten mukaisesti (onko se 3 opintoviikkoa/kuukausi, en ole kovin tarkasti moista joutunut miettimään, itsellä ylittynyt aina reippaasti), ja työskentelet samalla, niin opintotukesi peritään takaisin, mikäli olet ollut riittävän ahkera ja yrittänyt edes hieman parantaa elintasoasi. Ja järki oli...?

Aivan. Tämän kohdan unohdin aiemmista avautumisistani. (Modethan voivat laittaa tämän opintotuki-jauhannan muuten omaan ketjuunsa?)

Mielestäni tulorajoitteissa pitäisi nimenomaan huomioida se, edistyykö opiskelija opinnoissaan, vaikka tekee työtä. Jos aikataulu säilyy, olisi mielestäni paikallaan ennemminkin palkita kuin rankaista.

Ja pähkinään en muista vastausta, mutta muistaakseni tarkistuksia opintotukeen on tehty viimeksi 1990-luvun alussa.
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Re: Re: Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Itsellä nousi vitutuskäyrä eilen kaakkoon kun kahden vuoden yhtäjaksoisen työssäolon jälkeen kelalta pamahti vielä yksi paperi, jossa väittivät että olen niille pystyssä 4000 egee, mikä on enemmän kun olen niiltä ko. vuonna saanut. "Tiedän" kyllä perinnän olevan aiheeton, mutta silti korpeaa kun tuo vihoviimeinen, ihmisten nöyryyttämiseen auttamisen sijaan keskittyvä stalinistinen dinosaurus lähettelee kirjeitä, joiden alussa sanotaan minun olevan heille velkaa ja sen perään tulee 6-8 sivua käsittämätöntä jargonia ja uhkauksia. Lainausmerkit siksi, että siperia on opettanut, ettei kelan kanssa toimittaessa mikään ole varmaa.

Nyt kun viimeisen - hyvä Jumala, anna minun olla oikeassa - kerran elämässäni olen tekemisissä ko. laitoksen kanssa, haluan toivottaa emokarhun voimia, lehmän kärsivällisyyttä ja vanhan vaahteran nöyryyttä kaikille, jotka kansaneläkelaitoksen kanssa joutuvat vielä painimaan. Opiskeluvuodet valoivat minuun lujaa päättäväisyyttä hankkia sellainen taloudellinen asema ja vakuutusturva, ettei minun tarvitse enää ikinä olla kelan kanssa missään tekemisissä. Se tosin taitaa olla järjestelmän perimmäinen tarkoitus.

Vissiin 80-luvulla määrätyistä tulorajoista ja kelan määräämästä opiskelijoiden maksimitulotasosta MYÖS OPISKELUAJAN ULKOPUOLELLA en jaksa avautua enempää, vaan tyydyn kehottamaan lämpimästi kaikkia opiskelijoita hankkiutumaan harmaan tai mielellään pimeän työn piiriin. Ainoa tapa, millä opiskelija Suomessa voi kovalla työnteolla saada käsiinsä muutakin kuin tikkuja, känsiä, perintäkirjeitä ja katkeruutta.
 
Viimeksi muokattu:

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Re: Re: Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Viestin lähetti Rygge
Toinen mielettömyys, mitä tämä järjestelmä sisältää, on se, että myös niiden kuukausien tulot vaikuttavat tuloharkinnassa, joilta et opintotukea nosta. Mitä järkeä tässä on?
None what so ever.

Opiskelijat eivät saa opintotukea kesältä, elleivät sitten opiskele sinä aikana. Sekin on ihan mahdollista, jos tenttii muutaman kurssin, mutta siinä menee kuitenkin tukikuukausia koko ajan.

Sitten otettiin tämä asumistuki pois. No sehän oli tosi hauskaa. Jos on niin onnekas, että saa kesätöitä, niin siitä palkasta menee aika iso osa vuokraan. Siis opiskelija ei varsinaisesti saa mitään tukea kesällä, mutta silti kesällä ansaitut tulot vaikuttavat siihen, kuinka paljon voit vielä tienata lukuvuoden aikana. Eli joko me ollaan opiskelijoita kesällä, tai sitten ei.
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Re: Re: Re: Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Viestin lähetti Dante
Itsellä nousi vitutuskäytä eilen kaakkoon kun kahden vuoden yhtäjaksoisen työssäolon jälkeen kelalta pamahti vielä yksi paperi, jossa väittivät että olen niille pystyssä 4000 egee, mikä on enemmän kun olen niiltä ko. vuonna saanut. "Tiedän" kyllä perinnän olevan aiheeton, mutta silti korpeaa kun tuo vihoviimeinen, ihmisten nöyryyttämiseen auttamisen sijaan keskittyvä stalinistinen dinosaurus lähettelee kirjeitä, joiden alussa sanotaan minun olevan heille velkaa ja sen perään tulee 6-8 sivua käsittämätöntä jargonia ja uhkauksia. Lainausmerkit siksi, että siperia on opettanut, ettei kelan kanssa toimittaessa mikään ole varmaa.

Arvelinkin, että meitä "idiootteja" olisi enemmän. ;)

Millä tavalla suunnittelet pääseväsi eroon tuosta summasta? Meikänkin pitää tarkistaa vielä varmaksi nuo Kelan tekemät johtopäätökset.

Jatkakaamme yv:llä, mikäli emme halua täällä chattailla.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Re: Re: Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Viestin lähetti Rygge
Toinen mielettömyys, mitä tämä järjestelmä sisältää, on se, että myös niiden kuukausien tulot vaikuttavat tuloharkinnassa, joilta et opintotukea nosta. Mitä järkeä tässä on?

Tulorajahan on vuosittainen ei suinkaan kuukausittainen. Tiedän monia (itseni mukaan lukien), jotka pystyvät pitämään firmassa rahaa esim vuodenvaihteen yli, jotta tulorajat eivät ylittyisi. Jos tuettomia kuukausia ei laskettaisi,nostaisin paljon rahaa kesällä.

Nykyisellään tää systeemi toimii ihan siedettävästi. Tuki tosin saisi tietysti olla suurempi.
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Re: Re: Re: Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Viestin lähetti mikse
Tulorajahan on vuosittainen ei suinkaan kuukausittainen. Tiedän monia (itseni mukaan lukien), jotka pystyvät pitämään firmassa rahaa esim vuodenvaihteen yli, jotta tulorajat eivät ylittyisi. Jos tuettomia kuukausia ei laskettaisi,nostaisin paljon rahaa kesällä.

Nykyisellään tää systeemi toimii ihan siedettävästi.

Joo, tiedän, että on vuosittainen. Pointtini oli juuri siinä, että moisessa ei ole mitään järkeä. Mainitsemasi yritystulolla keplottelijat ovat kuitenkin luullakseni melko marginaalinen ryhmä, ja suurin osa tulorajojen kanssa pähkäilevistä on ihan tavallisessa palkansaaja-asemassa olevia tallaajia. Kukaan ei sitä paitsi ole sanonut, että yritystulo pitäisi rinnastaa palkkatuloon tuloharkinnassa. Esimerkiksi sivutoimisille yrittäjille soviteltua työttömyyspäivärahaa maksettaessa yritystulo huomioidaan siten, että viimeisimmän vahvistetun verotuksen mukainen yritystulo jaetaan 12:lla, josta saadaan kuukausittain päivärahan suuruuteen vaikuttavan yritystulon määrä. Olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että tuettomien kuukausien palkkatulot eivät saisi vaikuttaa tuen suuruuteen.

Ja tuo väitteesi, että järjestelmä toimii "siedettävästi", ei minun (eikä luultavasti kovin monen muunkaan) mielestäni pidä ollenkaan paikkaansa. Nykyinen opintotukijärjestelmä on aikansa elänyt, opiskelijoita nöyryyttävä järjestelmä, joka kaipaisi pikaista uudistusta.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Re: Re: Re: Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Viestin lähetti MC61
kunnes sain tietää, että pääsen kovapalkkaiseen kesäduuniin. Eihän sellaisesta voi kieltäytyä, varsinkin kun kyse oli oman alan töistä. Rajat yli ja rajusti ja eikun odottelemaan noutajaa. No, sainpa kuitenkin raavittua sitten niistä säästöön jonkun verran, että paikka on tällä hetkellä kusinen, muttei ihan mahdoton.

Voi amen. Kovapalkkainen duuni? Kesti kauan? Tukia voi palauttaa vapaaehtoisesti, opintotuki ei ole palkan päälle maksettavaa tuloa eikä mitään sellaista, jota nostamalla saadaan säästettyä palkkatulosta saatuja tuloja. Minusta tämä on täysin selvää. Olen maksanut itse takaisin opintotukea vapaaehtoisesti (laskenut itse; jos osaa laskea ja lukea, niin pitäisi onnistua), kuin myös NOSTANUT omaa veroprosenttiani siten, ettei tullut vielä mätkyjä -> miksi valittaa? Tästä toki jo vuosia aikaa. Ainoa ongelma on pätkittäiset työt, ts. esimerkiksi kahden tunnin takia raja ylittyy, mutta enpä usko että siinä itseään kipeäksi maksaa.

Pahoittelen mikäli tästä on täällä jo huomautettu, mutta jokin raja valittamiselle.

edit: selvennys
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Re: Re: Re: Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Viestin lähetti Dante
Itsellä nousi vitutuskäytä eilen kaakkoon kun kahden vuoden yhtäjaksoisen työssäolon jälkeen kelalta pamahti vielä yksi paperi, jossa väittivät että olen niille pystyssä 4000 egee, mikä on enemmän kun olen niiltä ko. vuonna saanut. "Tiedän" kyllä perinnän olevan aiheeton, mutta silti korpeaa kun tuo vihoviimeinen, ihmisten nöyryyttämiseen auttamisen sijaan keskittyvä stalinistinen dinosaurus lähettelee kirjeitä, joiden alussa sanotaan minun olevan heille velkaa ja sen perään tulee 6-8 sivua käsittämätöntä jargonia ja uhkauksia. Lainausmerkit siksi, että siperia on opettanut, ettei kelan kanssa toimittaessa mikään ole varmaa.

Vissiin 80-luvulla määrätyistä tulorajoista ja kelan määräämästä opiskelijoiden maksimitulotasosta MYÖS OPISKELUAJAN ULKOPUOLELLA en jaksa avautua enempää, vaan tyydyn kehottamaan lämpimästi kaikkia opiskelijoita hankkiutumaan harmaan tai mielellään pimeän työn piiriin.

Minä puolestani olen hyvin tyytyväinen siitä, että Kela tekee takaisinperintäehdotuksen - tämähän kertoo vain siitä, etteivät viranomaiset sentään aivan kaikkea tietoa käyttöönsä saa. Yksityisen suoja säilyy paremmin, kun itse asia selvitetään. Lapussa ei kyllä myöskään uhkailla tai ole mitään "käsittämätöntä jargonia", vaan siinä aika selkokielisesti selitetään, kuinka tulee toimia, että perintä_päätös_ muodostuu oikeanlaiseksi. Näitä on niin helppo ylidramatisoida vain tällaisilla foorumeilla.

Mitä tuohon toiseen kohtaan tulee, ei opintotukijärjestelmä kyllä määrittele mitään maksimitulotasoa opiskelua ennen tai sen jälkeen. Opintoja edeltävät tai niiden jälkeiset tulot eivät lisää takaisinperittävää määrää, voivat kyllä sitä vähentää, mikäli ovat riittävän pienet.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin. Itse olen ainakin pyrkinyt jo kaukaa viisaasti tekemään laskelmia joka vuosi jo kesällä. Näin pystyn sitten päättelemään, että voinko nostaa opintotukea esimerkiksi syys-joulukuulta. Viime vuonna sitten peruin loka-joulukuun tuet. Muuten olisi tullut Sistikselle palautuskäsky.

Vituttaako, kun peruin tuet? Ei. Se on sen merkki, että tienaa paremmin, kuin pienehkön opintotuen.


EDIT: tänä vuonna -> viime vuonna
 

Mikko78

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Re: Re: Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Kituuttaa ei ole tarvinnut. Voin ostaa aika lailla sitä ruokaa mitä haluan, käydä leffassa ja kaljalla jos huvittaa tai ostaa jotain turhaa jos siltä tuntuu. Kyllä se silti vähän laskemista vaatii, enkä tosiaan valittaisi yhtään, jos kela ottaisi eri asuinpaikkojen vuokratason tuissa huomioon.

Minusta tuo on aikamoista kituuttamista jos joutuu 20 eurolla per päivä elämään.
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Viestin lähetti Mikko78
Kituuttaa ei ole tarvinnut. Voin ostaa aika lailla sitä ruokaa mitä haluan, käydä leffassa ja kaljalla jos huvittaa tai ostaa jotain turhaa jos siltä tuntuu. Kyllä se silti vähän laskemista vaatii, enkä tosiaan valittaisi yhtään, jos kela ottaisi eri asuinpaikkojen vuokratason tuissa huomioon.

Minusta tuo on aikamoista kituuttamista jos joutuu 20 eurolla per päivä elämään.
Ilmeisesti yritit minun kirjoituksiani lainata? Kovin tutunoloista tekstiä nimittäin oli tuo alku.

Kait se sitten vaikuttaa, mihin elintasoon ihmiset ovat tottuneet? En tiedä kuinka hillitöntä elämää pitäisi vaatia/elää, näin olen ihan tyytyväinen. Oman elämäni rahoitan tuilla, lainalla ja työllä oikein hyvin. Isommissa hankinnoissa (kuten uusi kirjahylly kuukausi sitten) tosin vanhemmat auttavat. Ja kuten jo aiemmin kirjoitin, voin ilman järkyttävää päänsärkyä käydä keskustassa kahvilla , kaljoittelemassa tai keikoilla. Voin ostaa vaatteitta/levyjä/kirjoja tms aika lailla silloin kun haluan tai tarvitsen. Laskut saan maksettua ajallani. Ja asun oikein mukavasti vajaan 40 neliön kaksiossa yksin.

Kuten sanottua, opiskelijoiden tuissa olisi myös minunkin mielestäni paljon korjattavaa ja harkittavaa, mutta nykyiselläkin systeemillä pärjää. Vaikka sitten 20 eurolla päivässä (!) ilman kituuttamista.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Mielestäni asiassa olisi korjaamisen varaa. Opiskelijat joutuvat liian usein tekemään töitä opiskeluidensa ohessa, joka pidentää selvästi opintoja. Itse menin töihin vasta nyt, neljännen vuoden aikana. Opintolainaa ei haluaisi enää tässä vaiheessa ottaa (140 ov kasassa).

Itsellä on enää vain n. 400 euroa velkaa ko. laitokselle.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Re: Re: Re: Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Viestin lähetti Mikko78

Minusta tuo on aikamoista kituuttamista jos joutuu 20 eurolla per päivä elämään.

Ööö?
Itse elän käytännössä 7-10€/päivä (pl. siis nettilasku, bussiliput yms.). Enkä pidä sitä mitenkään kituuttamisena, kun ei juo eikä polta niin rahaa riittää aivan hyvin kunnon safkoihinkin. Kertaakaan en ole makaronia ja tonnikalaa syönyt, joskaan en nyt sisäfilepihviäkään.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen hyväksynyt, että opiskeluaikana ei välttämättä ole varaa autoon ja saunalliseen asuntoon vaikka vanhempien luona asuessa molemmat kuuluivat "etuihin".

Tällä hetkellä en ole töissä, koska vielä ei ole löytynyt mitään mielenkiintoista.Puskurina on säästöjä, mutta ei ole tarvinnut rokottaa sieltä. N. 500e/kk riittää elämiseen ihan kohtuullisesti, jopa kehäykkösen sisäpuolella.

Asumismenot muuten kasvoivat peräti 25 euroa/kk vaihtaessani opiskelupaikka kaukaa kehäkolmosen ulkopuolelta Helsinkiin :)
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Re: Re: Re: Re: Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Viestin lähetti Rygge
Joo, tiedän, että on vuosittainen. Pointtini oli juuri siinä, että moisessa ei ole mitään järkeä. Mainitsemasi yritystulolla keplottelijat ovat kuitenkin luullakseni melko marginaalinen ryhmä, ja suurin osa tulorajojen kanssa pähkäilevistä on ihan tavallisessa palkansaaja-asemassa olevia tallaajia. Kukaan ei sitä paitsi ole sanonut, että yritystulo pitäisi rinnastaa palkkatuloon tuloharkinnassa. Esimerkiksi sivutoimisille yrittäjille soviteltua työttömyyspäivärahaa maksettaessa yritystulo huomioidaan siten, että viimeisimmän vahvistetun verotuksen mukainen yritystulo jaetaan 12:lla, josta saadaan kuukausittain päivärahan suuruuteen vaikuttavan yritystulon määrä. Olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että tuettomien kuukausien palkkatulot eivät saisi vaikuttaa tuen suuruuteen.

Ja tuo väitteesi, että järjestelmä toimii "siedettävästi", ei minun (eikä luultavasti kovin monen muunkaan) mielestäni pidä ollenkaan paikkaansa. Nykyinen opintotukijärjestelmä on aikansa elänyt, opiskelijoita nöyryyttävä järjestelmä, joka kaipaisi pikaista uudistusta.

Tarkoitin sitä, että voin pomoni kanssa sopia palkkani maksettavaksi tiettynä aikana. Eli ei siis mitään yritystuloa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti teroz
Opintolainaa ei haluaisi enää tässä vaiheessa ottaa (140 ov kasassa).

Itsellä on enää vain n. 400 euroa velkaa ko. laitokselle.

Tässä kiteytyy kitisevien opiskelijoiden keskeinen sanoma. Et haluaisi vai, sehän on yllättävää. Itsekään en halunnut ottaa opintolainaa enkä myöskään lainaa asuntoa ja autoa varten. Elämässä länsimaissa vaan sattuu olemaan sellainen systeemi nykyään, että jos rahaa ei ole jollain hetkellä, se lainataan ja maksetaan takaisin myöhemmin. Tämä on länsimaissa hyvin yleisesti käytössä oleva systeemi.

Olen erittäin tyytyväinen suomalaiseen opiskelusysteemiin, joka antaa koko kansalle hyvin tasavertaiset mahdollisuudet opiskella riippumatta kodin varallisuudesta. Tällaisenaan tämä järjestelmä on parasta mitä sossarit ovat aikaan saaneet. Hyvin tyytymätön olen näihin idiootteihin opiskelijoihin, jotka eivät tajua, että he saavat ilmaisen koulutuksen lisäksi myös ilmaista rahaa ja vielä takauksen lainalle. Jos se opiskelijan elämä on niin saatanan surkeaa niin tiedotan, että opiskelu on vapaaehtoista.

Elämä on täynnä valintoja, opiskelu on vaihtoehdoista vain yksi.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Case seppä

Itselläni on seuraavan kaltainen episodi kelan ja opintotuen kanssa. Kysymys on lopussa?

1. Opintotukeni oli myönnetty huhtikuulle 2001 asti.
2. Valmistuin maaliskuun toiseksiviimeisenä päivänä 2001.
3. Duuni oli tiedossa toukokuun alusta alkaen.
4. Ajattelin vähän säästää itseäni ja valtiota/kelaa ylimääräiseltä vaivalta ja annoin huhtikuun opintotuen tulla ja sillä selvisinkin huhtikuun. en siis ilmoittautunut työkkäriin tai mihinkään enkä nauttinut mitään muita etuja ja aloitin toukokuussa veronmaksajana.
5. Joskus vuonna 2002 kela ilmoittaa että huhtikuun opintotuki on maksettava takaisin, kun kerran enää en opiskelija silloin ollut.
6. Ok, ymmärrän vielä tämän.
7. Laadin monisivuisen vastineen lippuineen ja lappuineen siitä että olen mielestäni toiminut rehellisesti kun en kerran muita etuja ole käyttänyt siis huhtikuussa.
8. Tilanne ei muuttunut, kela vetoa lakipykäliin että opintotukea voi saada vain opiskelija.
9. Selvähän se.
10. Tarjosivat mahdollisuutta valittaa opintotuen muutoksenhakulautakuntaan.
11. Valitin mutta tilanne ei muuttunut, samat lakipykälät perusteina.
12. Maksoin käteisellä kelan kassalle ja vittuilin että toivottavasti ei tarvitse tämän puljun palveluita enää koskaan käyttää.

Kysymys:

Mikä on muutoksenhakulautakunnan tehtävä? Itse ymmärrän että se olisi ns. inhimillinen" elin joka niin päättäessään voi ajaa lakipykälien ohi. Selvitykseni perusteella olii kiistatta selvää että kelan rahoja ei ole käytetty väärin vaan niitä on ehkä jopa säästynyt.
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Case seppä

Viestin lähetti Lukkoseppä
Selvitykseni perusteella olii kiistatta selvää että kelan rahoja ei ole käytetty väärin vaan niitä on ehkä jopa säästynyt.
Vaikka olisit satuillut kelalle ihan mitä tahansa, niin käytit etuuksia väärin nostaessasi opintotukea silloin kun et enää ollut opiskelija. Säästyi kelan rahoja tai ei. Ei siinä pitäisi olla mitään vaikeaselkoista/kitistävää.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Case seppä

Viestin lähetti Lukkoseppä

Mikä on muutoksenhakulautakunnan tehtävä? Itse ymmärrän että se olisi ns. inhimillinen" elin joka niin päättäessään voi ajaa lakipykälien ohi. Selvitykseni perusteella olii kiistatta selvää että kelan rahoja ei ole käytetty väärin vaan niitä on ehkä jopa säästynyt.

Ei mikään laillinen elin voi ajaa lakipykälien ohi. Muutoksenhakulautakunnan tehtävä on turvata asiakkaalle hänelle kuuluvat edut siinäkin tapauksessa, että käsittelyssä on sattunut virhe.

Muutenkin tapauksesi on varsin selkeä ja yksinkertainen enkä käsitä miten tuollainen itsestäänselvyys voi ketään jurppia. Opintotukea saavat opiskelijat ja muut ihmiset hakevat sitten muita etuisuuuksia tarpeensa mukaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös