Mitä olisit valmis tekemään vapauden eteen?

  • 4 711
  • 50

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Viikottaisen uutiset Israelista ja Tsetsheniasta panevat miettimään ko. vapaustaistelijoiden mielenterveyden/moraalin puolesta. Mutta kun vähän aikaa miettii ja koettaa laittaa itsensä vaikka Tsetshenialaisen vapaustaistelijan paikalle huomaa pienen idean siemenen heidän toiminnassaan. Olenko minä ainut joka ymmärtää itsmurha-pommistusten suuren idean taustalla ja jopa hyväksyisi idean JOS kyse olisi Suomen taistelusta vierasta valloittajaa vastaan. Kyllä, hyväksyisin iskut siviiliväestöä vastaan jos sillä saavutettaisiin Suomen itsenäisyys kriisi-tilanteessa. Olenko minä väkivallan lietsoja ja muutenkin sekaisin kun hyväksyn tälläistä? Mitä mieltä olette? Mitä hyväksyisitte itsenäisyyden säilyttämiseksi?

- Tinke-80
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Et todellakaan ole ainoa.

Hypoteettisesti ajateltuna: mikäli naapuri tänne jossain vaiheessa päättäisi tulla ja vielä onnistuisikin siinä, niin jonkunlaiseen sissisotaan tai "terrorismiin" olisin heti valmis.

Joten ymmärrystä ainakin täältä löytyy mm tsetseeneille, irakilaisille, palestiinalaisille yms. Tosin sillä varauksella, että siviilit jättäisin mahdollisuuksien mukaan rauhaan.
 

TDM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät Oulu
Viestin lähetti Tinke-80
Olenko minä ainut joka ymmärtää itsmurha-pommistusten suuren idean taustalla ja jopa hyväksyisi idean JOS kyse olisi Suomen taistelusta vierasta valloittajaa vastaan. Kyllä, hyväksyisin iskut siviiliväestöä vastaan jos sillä saavutettaisiin Suomen itsenäisyys kriisi-tilanteessa.

- Tinke-80

Iskut siviiliväestöä vastaan eivät tahdo oikein kerätä kovin suurta kannattajajoukkoa sieltä siviiliväestön keskuudesta, varsinkin jos/kun kohteeksi tahtoo joutua omia. Ketäs siinä sitten oikein ollaan vapauttamassa?

Irakissahan tilanne on aika pitkälle tällä hetkellä se että siviilejä kuolee enemmän Irakilaisten "vapaustaistelijoiden" autopommi-iskuissa kuin jenkkien toimesta. Vaikea perustella vapauden sanomaa vaikkapa vanhemmille jotka ovat menettäneet lapsensa pommi-iskussa. "Sota vaatii uhrinsa." Just joo.

TDM
 

Sinisointu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Muuttaisin oitis turvalliseen maahan ja jatkaisin sielä elämääni. Antaisin muitten sotia ja käydä sissisotiaan ja itse elelisin mukavaa elämää. Miksi sitä ainoaa elämäänsä tuhlata sotimiseen? Sotikoot ne jotka haluavat.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Viestin lähetti Sinisointu
Muuttaisin oitis turvalliseen maahan ja jatkaisin sielä elämääni. Antaisin muitten sotia ja käydä sissisotiaan ja itse elelisin mukavaa elämää. Miksi sitä ainoaa elämäänsä tuhlata sotimiseen? Sotikoot ne jotka haluavat.

Mitä jos vuonna -39 engelsmannit olisivat ajatelleet samoin ja jättäneet Puolan yksin?
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En olisi valmis tappamaan siviilejä, ja ylipäätään en hyväksy sitä sen paremmin israelilaisille, palestiinalaisille, venäläisille kuin tsetsheeneillekään. Siviilien tappaminen on totaalisen kusipäistä hommaa ja sitä ei mikään oikeuta. Sen sijaan omatuntoni ei estä hyökkääjän tappamista. Mielestäni siinä, että Israel tappaa Hamaslaisia ei väärin sen paremmin kuin siinä, että palestiinalainen tappaa Israelin sotilaan (se, että onko kumpikaan järkevää pitkällä aikavälillä olkoon jonkun toisen väittelyn aihe).

En myöskään ole valmis kuolemaan minkään muun kuin perheeni puolesta tai omaa elämääni suojatakseni. Kaikki muut asiat ovat olemassa minulle vain oman elämäni kautta, enkä ole minkään asian, aatteen tai järjestelmän puolesta valmis kuolemaan.
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Tinke-80
Mitä jos vuonna -39 engelsmannit olisivat ajatelleet samoin ja jättäneet Puolan yksin?

Eee? Mitähän Englanti teki vuonna -39? Vai meninkö nyt vanhanaikaiseen?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Viestin lähetti bitnir
Eee? Mitähän Englanti teki vuonna -39? Vai meninkö nyt vanhanaikaiseen?

Julisti sodan Saksalle. Jokainen voisi miettiä scenaariota jossa Englanti ei olisi reagoinut Saksan laajentumispyrkimyksiin.

- Tinke-80
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Tinke-80
Julisti sodan Saksalle. Jokainen voisi miettiä scenaariota jossa Englanti ei olisi reagoinut Saksan laajentumispyrkimyksiin.

- Tinke-80

Jokainen voi myös miettiä skenaariota, jossa voimassa olisi Pähkinäsaaren rauhan rajat ja itse asuisi esimerkiksi Kuopiossa. Erityisen herkulliseksi skenaario muodostuu, jos kuvitellaan, että Suomi valtaisi Kuopion ja Kuopiolaiset ryhtyisivät sissisotaan valloittajaa vastaan.

Ei, en olisi valmis sissisodan keinoin puolustamaan satttumanvaraisesti muodostotteja kansallisvaltioita. Oman vapauteni puolustamisen koen sen sijaan siinä määrin tärkeäksi, että olisin valmis käyttämään räikeitä keinoja taatakseni itselleni mahdollisuuden jatkaa ihmisarvoista ja tyydyttävää elämää jossain muualla, jos se täällä kävisi mahdottomaksi.
 

juudas

Jäsen
No, onko nyt niin, että ystävämme Kaukasuksen suunnalla iskevät siviileihin ainoastaan vapaudenkaipuun vuoksi vaiko kenties äärimuslimien kouluttamina/rahoittamina/ohjaamina ja muassa ja pääjehut pyrkivät luomaan mahdollisimman suuren vastakkainasettelun uskontojen välille jyrkentääkseen islamilaisen väestön kantoja. Tavoitteena islamilaisten valtioiden Kaukasus.
 

Koala

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManU, TPS - HIFK 16.03.1999
Kyllä minä olisin valmis taistelemaan vapauden puolesta. Herranhelvetti, mehän olemme suomalaisia, eikä meitä mikään ryssä pompota! Siviilejä en olisi valmis ampumaan, ellei hyökkääjä tekisi jotain äärimmäiskusipäistekoa (esim. iskisi päiväkotiin) jolloin olisin ainakin harkitsemisvalmis iskemään johonkin siviilikohteeseen. Joku esitti hypoteesin, että mitä jos Englanti ei olisi julistanut sotaa Saksalle? Itseasiassa Englanti vain silloin julisti sodan, ei laukaissut silloin vielä laukaustakaan. Hitler jatkoi omaa mielipuolista suunnitelmaansa välittämättä Iso-Britannian julistuksista. Mutta mitä jos meidän isämme/isoisämme/isoisoisämme eivät olisi taistelleet meidän vapauden puolesta? Siinä vähän lähempi ajatusmalli.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vapauden eteen voin luopua Jatkoajasta... pariksi viikoksi... kuukaudeksi?

Noh. Vapaus on niin sitä mitä ihminen haluaa ajatella sen olevan. Ajattelen vapautta nimenomaan oman itseni kohdalla, sen verran egoisti olen ja tahdon olla kyllä vapaa, eikä sitä tähän päivään mennessä ole kukaan tullut estämään ja jos minusta riippuu niin ei tulekaan. En välttämättä noudata sääntöjä, jos voin ne kiertää. Olenkin vapaa jossain määrin, asetan tosiaan itse ne rajat sille. Niin, asettanen myös oman itseni ja läheisteni vapauden etusijalle ennen kaikkea, joten jos vaan voisin niin bye bye! Suomi on hyvä maa, mutta henkeni vuoksi en kyllä uskoakseni taistelisi sen edestä, niin kauan kuin sitä hyvää löytyy jostain muualtakin.

Isänmaanpoikain teloitusta odotellessa...
 

Strigidae

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Tinke-80
Viikottaisen uutiset Israelista ja Tsetsheniasta panevat miettimään ko. vapaustaistelijoiden mielenterveyden/moraalin puolesta. Mutta kun vähän aikaa miettii ja koettaa laittaa itsensä vaikka Tsetshenialaisen vapaustaistelijan paikalle huomaa pienen idean siemenen heidän toiminnassaan. Olenko minä ainut joka ymmärtää itsmurha-pommistusten suuren idean taustalla ja jopa hyväksyisi idean JOS kyse olisi Suomen taistelusta vierasta valloittajaa vastaan. Kyllä, hyväksyisin iskut siviiliväestöä vastaan jos sillä saavutettaisiin Suomen itsenäisyys kriisi-tilanteessa. Olenko minä väkivallan lietsoja ja muutenkin sekaisin kun hyväksyn tälläistä? Mitä mieltä olette? Mitä hyväksyisitte itsenäisyyden säilyttämiseksi?

- Tinke-80

Niin, vaikea kysymys. Oletetaanpa sellainen tapaus, että Neuvostoliitto olisi onnistunut kesän -44 hyökkäyksessä ja valloittanut Suomen. Jos tätä alistusta olisi kestänyt kymmeniä vuosia, niin luulenpa että keinot olisivat aika äärimmäiset täälläkin. Hyvähän sitä on kaukaa jeesustella kaikenlaisia itsemurhapommituksia, kun ei ole joutunut vainoa ja epäoikeudenmukaisuutta kokemaan.

Eli vaikka se viattomien siviilien surmaaminen tuntuukin hirveältä (mitä se toki onkin), niin sitähän nämä "taistelijat" ovat joutuneet kokemaan vuodesta toiseen. Sitä saa mitä tilaa.
 

NIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fucking Horseshit
Viestin lähetti Tinke-80
Mitä jos vuonna -39 engelsmannit olisivat ajatelleet samoin ja jättäneet Puolan yksin?

Ai samalla tavalla kuin paria vuotta myöhemmin Viron, Latvian ja Liettuan?

Sinisoinnun linjoilla. Jos joku tänne väen vängällä haluaa, niin olen valmis muuttamaan maahan, jossa saan olla rauhassa. Vapaus ei ole asuinpaikasta kiinni. Kaikki rajat ovat keinotekoisia. Niin valtioiden kuin kansallisuuksienkin.

Jos joku sitä vastoin yrittäisi henkilökohtaista vapauttani riistää oikeudettomasti, niin sitten laittaisin kampoihin. Loppuun asti.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Ja eikun murhaamaan!

Niin, jos itseltäni tapettaisiin tai hämärissä oloissa vangittaisiin puolet tutuista ja sukulaisista, niin olisin ihan valmis "tappamaan ja raiskaamaan."

Kannattaa siis aina miettiä, mitä kaikkea niille itsemurhapommittajille ja muille hihhuleille on ensin tehty.
Ei niitä kaikkia ole aivopesty islaminuskolla.

Muuten olen sitä mieltä, että antaa kaikkien kukkien kukkia vaan ja naiset ajelkoot kainalonsa.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Jos Suomi joutuisi jonkun ilkeämielisen valtion ikävän ikeen alle, niin tokkopa ainakaan jäisin kotiin istumaan sortoa odottelemaan. Itsemurhaiskuja en kuitenkaan olisi valmis tekemään. Miten nautit vapaudesta, kun olet kuollut? Mutta kuka tietää ettenkö ihan hyvin voisi olla mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa erilaisia iskuja miehittäjävaltaa vastaan. Oli se sitten sissisotaa tai terrorismia - riippuu aikalailla katsontakulmasta. Siviilejä vastaan en kuitenkaan iskuja tekisi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä sitä terrorismia sitten olikaan?

Muistan vähän aikaa sitten Hesarin yleisönosastolla jonkun paheksuneen kovasti arabeja ja heidän pyssymiehiään, että eivätkö he osaa ajaa asioitaan rauhanomaisemmin ja sivistyneemmin. Hän sai pian vastauksen, jonka kirjoittaja muistutti, että meidän suomalaisten pitäisi päinvastoin erityisesti ymmärtää Palestiinan kansaa, koska meidän omassa historiassamme on juuri samanlainen sorron aikakausi. Siitä ei ole kulunut kuin vajaat sata vuotta, ja tuolloinhan alkoi Suomestakin löytyä "pyssymiehiä". Yksi heistä ampui maan laillisen hallituksen edustajan, kenraalikuvernöörin, mutta sen sijaan että tätä "pyssymiestä" nyt paheksuttaisiin terroristina, hän onkin sankarin maineessa, ja hänen mukaansa on jopa nimetty puisto Helsingin Kulosaaressa. Epäloogista?

Joitain vuosia mainitun tapauksen jälkeen alettiin nuoria miehiä sitten lähettää erääseen roistovaltioon saamaan terroristikoulutusta. Siellä järjestäydyttyään heidän oli tarkoitus tulla takaisin ja kaataa maassa ollut laillinen hallitus. Jääkäriliike oli itse asiassa hyvin puhtaasti terroristijärjestö. Ainakin jos oltaisiin kysytty Pietarin tsaariperheeltä.

Jos vastapuolella on käytössä helikopterit, tankit, ohjukset ja muut legitiimin armeijan pelit ja vehkeet, eikä mikään ulkopuolinen valtio tue miehitettyä aineellisesti, niin sissisota on ainoa mahdollisuus tehdä vastarintaa. Palestiinassa ja Tsetseniassa tilanne on vielä lisäksi se, että myös se "valtiollinen" puoli tappaa siviilejä surutta. Se on terrorismia ihan samalla lailla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ilmoitan olevani täysin valmis terrori-iskuihin mikäli sukulaiseni ja tuttavani olisi tapettu, eikä minulla olisi toivoa paremmasta tulevaisuudesta. Toivoisin, että tämä kuviteltu miehittäjä ymmärtäisi tämän yleisen ajatustavan ajoissa ja siten myös käsittäisi sen että nykyisessä tilanteessani, jossa minulla on hyvä työpaikka, koti, perhe, ystäviä, turvallinen ympäristö minulla on asiat aivan liian hyvin, että olisin valmis edes lähtemään vaikkapa vesisateeseen osoittamaan mieltäni. Niinpä miehittäjän etu olisi tarjota minulle sellainen ympäristö, että he eivät saa minua vihollisekseen.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Mikä sitä terrorismia sitten olikaan?

Viestin lähetti Äänittäjä-Esko
Muistan vähän aikaa sitten Hesarin yleisönosastolla jonkun paheksuneen kovasti arabeja ja heidän pyssymiehiään, että eivätkö he osaa ajaa asioitaan rauhanomaisemmin ja sivistyneemmin. Hän sai pian vastauksen, jonka kirjoittaja muistutti, että meidän suomalaisten pitäisi päinvastoin erityisesti ymmärtää Palestiinan kansaa, koska meidän omassa historiassamme on juuri samanlainen sorron aikakausi.

Suomen suuriruhtinaskunnan aikaa ja nykyistä palestiinan tilannetta yhdistää pelkästään se, että kummatkin ovat ns. itsehallinto-alueita. Suomessa niskurointi ja kapinointi oli huomattavasti rauhallisempaa ja passiivisempaa.

On myös otettava huomioon, että kun Israel julistautui itsenäiseksi, vihollisuudet aloitettiin arabien puolelta. Haluttiin estää juutalaisvaltion synty, ja kun osat ovat vaihtuneet...

Viestin lähetti Äänittäjä-Esko

Palestiinassa ja Tsetseniassa tilanne on vielä lisäksi se, että myös se "valtiollinen" puoli tappaa siviilejä surutta. Se on terrorismia ihan samalla lailla.

Palestiinassa, valtiollinen puoli kyllä välttää siviileihin kohdistuvia veritekoja, ainakin vertailussa vastapuoleen, joka kohdistaa iskunsa pääsääntöisesti siviileihin.


Sori off-topic.

Itse olisin valmis tekemään melkein mitä tahansa, jos vapaus olisi uhattuna. Toivoisin toki että voisin elää tekojeni kanssa.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Terrorismi on mitä?

Muuten täysin samaa mieltä Gentlemanin kanssa, mutta en missään tilanteessa voisi sortua syyttömien tappamiseen. On täysin eri asia sotia miehittäjiä vastaan kuin itse sortua terrorismiin mm. laittamalla pommeja vain siiviilien käyttämiin bussiin.

Terrorismin käsitys tuntuu olevan aika hakusessa joillakin henkilöillä.

Cougar.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Re: Terrorismi on mitä?

Viestin lähetti Cougar
Terrorismin käsitys tuntuu olevan aika hakusessa joillakin henkilöillä.

Tarja Haloselle sai radiossa esittää kysymyksiä ja hänelläkään ei ollut tarjota ihan yksiselitteistä määritelmää terrorismille. Toisaalta hänkin halusi erottaa terrorismin ja valtioiden harjoittaman valtioterrorismin.
Yllätyksellisyys taisi muuten olla yksi avainsana määrityksissä. Olisi pitänyt kai kuunnella tarkemmin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Re: Terrorismi on mitä?

Viestin lähetti Cougar
Muuten täysin samaa mieltä Gentlemanin kanssa, mutta en missään tilanteessa voisi sortua syyttömien tappamiseen. On täysin eri asia sotia miehittäjiä vastaan kuin itse sortua terrorismiin mm. laittamalla pommeja vain siiviilien käyttämiin bussiin.

Ovatko Israelin palestiinalaisalueilla asuvat siirtokuntalaiset syyttömiä siviilejä vai miehittäjiä?
 

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Ydinaseet

Tämä ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta mikäli tilanne jostain syystä kiristyisi Suomen rajoilla, eikö Suomenkin kannattaisi harkita ydinasepelotetta? Teknologia Suomessa on niin kehittynyttä, ettei tuo olisi homma eikä mikään. Muutama massiivinen ydinkärki kaiken varalta. Ne voitaisi sijoittaa johonkin syrjäiseen paikkaan, mutta siten, että ne voitaisi tarpeen tullen laukaista lähes mistä vain mikäli esim. Helsinki olisi pommitettu maan tasalle. Venäjän suunnastahan se uhka varmasti tulisi jos jostain, joten ne pitäisi kohdistaa kaikkiin vähänkin suurempiin kaupunkeihin siellä poislukien tietysti Pietari sijainnin takia.

Tämä ainakin antaisi mahdolliselle hyökkääjälle ajattelemisen aihetta...onko järkeä hyökätä jos miehittämisen hinta on se, että ed. raketit nousevat ilmaan. Siitä olisi ainakin enemmän iloa kuin mahdollisesta sissisodasta.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Re: Re: Terrorismi on mitä?

Viestin lähetti msg
Ovatko Israelin palestiinalaisalueilla asuvat siirtokuntalaiset syyttömiä siviilejä vai miehittäjiä?
Riippuu tietysti tulkitsijasta. Palestiinalaisten mielestä ovat miehittäjiä ja israelilaisten mielestä syyttömiä siviilejä. Itse kallistuisin enemmän syyttömien siviilien puolelle.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Mikä sitä terrorismia sitten olikaan?

Viestin lähetti Gentleman
Suomen suuriruhtinaskunnan aikaa ja nykyistä palestiinan tilannetta yhdistää pelkästään se, että kummatkin ovat ns. itsehallinto-alueita. Suomessa niskurointi ja kapinointi oli huomattavasti rauhallisempaa ja passiivisempaa.

Näinhän se oli. Toisaalta kapinointi olisi saattanut muuttua vähemmän rauhalliseksi, mikäli venäläiset olisivat alkaneet räjäytellä asuintaloja ja muuten vain tappaa ihmisiä huvin vuoksi, kuten tekevät tänä päivänä Tsetseniassa ja kuten myös Gazan alueella tapahtuu juuri tätä kirjoittaessani.

Viestin lähetti Gentleman
Palestiinassa, valtiollinen puoli kyllä välttää siviileihin kohdistuvia veritekoja, ainakin vertailussa vastapuoleen, joka kohdistaa iskunsa pääsääntöisesti siviileihin.

Jaaha. No sinä olet sitten ilmeisesti ollut paikalla määrittelemässä, että mikä ruumis on aikanaan ollut siviili ja mikä sotilashenkilö. Jos sen sijaan uskot Israelin "puolustus"voimien virallisia tiedonantoja, niin olen hyvin pahoillani.

Viittaan vielä edelliseen viestiini, jossa sanoin, että mielestäni sorretulla osapuolella ei ole muuta vaihtoehtoa kuin sissisota, ja silloin kohteeksi joutuvat siviilit. Toisaalta sotilaatkin ovat yksilöitä ja heilläkin saattaa olla lapsia, jotka jäävät ilman isää tai äitiä, joten siinä mielessä myös sotilashenkilön kuolema on tragedia, jota joku saattaa jäädä itkemään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös