Jo natsisika Raimo Summanen vs itkijäpaska Janne Niinimaa "keskusteluiden" aikana mieleni teki muutaman kerran alkaa keskustelemaan johtamisesta vähän filosofisemmallakin tasolla. Täytyy tunnustaa että omiin mielipiteisiini em. asiasta täysin selvästi ja varmasti vaikutti ja vaikuttaa se seikka, että minä haluan uskoa että ihmiset yleisesti ovat fiksuja ja osaavat toimia niinkuin parasta on. Niinpä uskon että työntekijät kyllä haluavat yrittää kaikkensa ja toimia johtajan ohjeiden mukaan ilman että heille tarvitsee huutaa, uhata tai lahjoa.
Organisaatioteorian tutkimustulosten (sellaistakin paskaa on tullut sivuaineena opiskeltua) mukaan faktaa on että parhaisiin tuloksiin asiantuntijaorganisaatiossa, jossa ihmiset ovat älykkäitä, päästään silloin kun hierarkiat ovat matalia, mutta vastaavasti jossain suorittavassa duunissa tutkimusten mukaan parhaisiin lopputuloksiin päästään kun hierarkia-asemat ovat selvät. Jääkiekon kohdalla kysymys onkin kärjistäen ja provoivasta asetettuna siitä, että ovatko pelaajat älykkäitä alansa asiantuntijoita vai tyhmiä hampaattomia runnojia.
Toinen mielenkiintoinen organisaatioteorian tutkimustulos on se, että ihmisten on helpompi toteuttaa järjettömältä tuntuvia käskyjä jos niiden antaja koetaan vastenmieliseksi kuin jos johtaja koetaan mukavana. Jälkimmäisessä tapauksessa epämielyttävän käskyn suorittajan pitäisi mukauttaa hänellä olevaa sisäistä mielikuvaansa tuosta mukavasta johtajasta toiseen suuntaan säilyttääkseen kokemiensa mielikuviensa eheyden (en nyt krapulassa tuosta lauseesta selvempääkään osaa muotoilla). Kai tuotakin seikkaa voi peilata jääkiekkojoukkueen johtamiseen.
Omassa työssäni olen hieman kahden vaiheilla siitä, että voiko johtaja olla kaveri alaistensa kanssa. Tiedän omastakin kokemuksesta että se jossain tapauksissa se on täysin mahdollista, mutta siitä että onnistuuko se kaikkien ihmisten kanssa en ole varma. Edelliseen asiaan varmasti vaikuttaa suuresti se, että pystyvätkö ihmiset erottamaan työasiat henkilökohtaisuuksista. Asioista pitää pystyä sanomaan, mutta sitä ei pidä ottaa itseensä. Tietenkin kommunikaatio on AINA kaksisuutainen tie ja siten väärinymmärtämistilanteessa vikaa siis aina myös viestin kertojassa. Viestimisessä pitää siis aina ottaa kohdeyleisö huomioon ja se on johtajan vastuulla.
Jos tähän loppuu pitää joku teennäinen kysymys muotoilla, niin kai se olisi että minkälaisia ajatuksia yllä oleva teksti aiheuttaa ja minkälaisia kokemuksia tai johtamisfilosofioita muilla on.
Organisaatioteorian tutkimustulosten (sellaistakin paskaa on tullut sivuaineena opiskeltua) mukaan faktaa on että parhaisiin tuloksiin asiantuntijaorganisaatiossa, jossa ihmiset ovat älykkäitä, päästään silloin kun hierarkiat ovat matalia, mutta vastaavasti jossain suorittavassa duunissa tutkimusten mukaan parhaisiin lopputuloksiin päästään kun hierarkia-asemat ovat selvät. Jääkiekon kohdalla kysymys onkin kärjistäen ja provoivasta asetettuna siitä, että ovatko pelaajat älykkäitä alansa asiantuntijoita vai tyhmiä hampaattomia runnojia.
Toinen mielenkiintoinen organisaatioteorian tutkimustulos on se, että ihmisten on helpompi toteuttaa järjettömältä tuntuvia käskyjä jos niiden antaja koetaan vastenmieliseksi kuin jos johtaja koetaan mukavana. Jälkimmäisessä tapauksessa epämielyttävän käskyn suorittajan pitäisi mukauttaa hänellä olevaa sisäistä mielikuvaansa tuosta mukavasta johtajasta toiseen suuntaan säilyttääkseen kokemiensa mielikuviensa eheyden (en nyt krapulassa tuosta lauseesta selvempääkään osaa muotoilla). Kai tuotakin seikkaa voi peilata jääkiekkojoukkueen johtamiseen.
Omassa työssäni olen hieman kahden vaiheilla siitä, että voiko johtaja olla kaveri alaistensa kanssa. Tiedän omastakin kokemuksesta että se jossain tapauksissa se on täysin mahdollista, mutta siitä että onnistuuko se kaikkien ihmisten kanssa en ole varma. Edelliseen asiaan varmasti vaikuttaa suuresti se, että pystyvätkö ihmiset erottamaan työasiat henkilökohtaisuuksista. Asioista pitää pystyä sanomaan, mutta sitä ei pidä ottaa itseensä. Tietenkin kommunikaatio on AINA kaksisuutainen tie ja siten väärinymmärtämistilanteessa vikaa siis aina myös viestin kertojassa. Viestimisessä pitää siis aina ottaa kohdeyleisö huomioon ja se on johtajan vastuulla.
Jos tähän loppuu pitää joku teennäinen kysymys muotoilla, niin kai se olisi että minkälaisia ajatuksia yllä oleva teksti aiheuttaa ja minkälaisia kokemuksia tai johtamisfilosofioita muilla on.