Ei ole todellista, varusmiesten fyysinen kunto pohjamudissa

  • 14 014
  • 101

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mil.fi

Tuossa toisessa ketjussa jo keskustelimme asiasta ja siellä tuli esille <18-vuotiaitten laiskuus ja velttous mutta tämä uutinen jäi jotenkin vielä hämäämään.

Siis ~2500 metriä cooperissa! hyvä että konttaamalla joku voi mennä noin hiljaa...

Mikä tämän kehityksen on aiheuttanut?

Voidaanko tästäkin mennä vielä alaspäin?

Toisaalta tarvitaanko edes hyvää juoksukuntoa/kestävyyttä oikeasti? Mitä hyötyä siitä on?
...itse nyt en kysymykseen jaksa edes vastata kun olen 3000m >50-vuotiaana juoksevan lääkärin poika, minut on jo aivopesty...

Toisaalta lihaskunnossakin vain 40% saavuttaa hyvän/kiitettävän kunnon.
 

NIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fucking Horseshit
Kauko Röyhkä on kiteyttänyt biisiinsä täydellisesti sen, mitä mieltä olen cooperin testistä.

C O O P E R I N T E S T I
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Siinähän se kun porukka istuu JA:ssa/chattaamassa ja jos jotain sattuisi harrastamaan niin isi/äiti vie ja hakee treeneistä ettei vaan tulisi omalle kullalle liikaa kuntoa.

Pienistä asioistahan tuo lähtee. Meikä polki pyörällä kouluun joka päivä lukuunottamatta ihan kylmimpiä talvikuukausia. Ei siinä tullut kuin n 6 km päivässä mutta olihan sekin jotain. Päälle omat treenit 3-4 viikossa jonne mentiin pyörällä n 10 km edestakaisin.

Onhan hyvästä yleiskunnosta hyötyä ainakin armeijasssa ja eiköhän nyt muutenkin. Olihan se hauskaa nähdä intissä aikoinaan kun ensimmäisen kerran oli täyspakkaus selässä. Ehdittiin kävellä n 500 metriä kun ensimmäiset jo hoippuivat koska eivät jaksaneet...Sitten he huilasivat 5 min ja sitten piti saada röökiä tämän urheilusuorituksen jälkeen...

Mikä sitten neuvoksi? Kannattaisikohan Puolustusvoimien tehdä niin että vaikka 6kk ennen palvelukseenastumista kävisi jossain kuntotesteissä jossa saisi tietää oman tasionsa. Sitten joku, esim lääkäri voisi antaa hieman neuvoja siitä mitä kannattaisi harjoitella/tehdä ennen varsinaista palvelukseen astumista.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Taitaa olla aika yksilöllistä tuo kunnon määrittelykin: En ole itse ikinä päässyt Cooperin testissä yli 2200 metrin, mutta esim. armeijassa ei ollut silti vaikeuksia vaikkapa 90 kilometrin polkupyörämarssilla konekivääri selässä - monilla juoksukuntoisilla sensijaan oli. Samoin ei ole vaikeuksia uida vaikka 3 km yhteen menoon - juokseminen vain ei ainakaan minulle sovi.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Niin, eihän se pelkkä Cooperin testikunto kerro kaikkea. Vaikkei todellakaan jaksaisi juosta kuin sen 2500 m Cooperissa niin silti jaksaa kaikki maastoharjoitukset, joissa ei varmasti tiedustelijoita ja sissejä lukuunottamatta kuitenkaan vauhti ole kova mutta rasitus on pitkäkestoinen vähine unineen ja epäsäännöllisine ruokailuineen. Luin lähiaikoina lehdestä samasta aiheesta ja jutussa todettiin että juoksukunto on heikentynyt mutta maastossa miehet jaksaa entiseen tapaan.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Re: Ei ole todellista, varusmiesten fyysinen kunto pohjamudissa.

varjo kirjoitti:
Siis ~2500 metriä cooperissa! hyvä että konttaamalla joku voi mennä noin hiljaa...

Mikä tämän kehityksen on aiheuttanut?

Voidaanko tästäkin mennä vielä alaspäin?

No, todetaan rehellisyyden nimissä että kyllä 2500 metriä päästäkseen on sentään pakko hölkätä reipasta vauhtia, mutta kumminkin. Surkeaahan tämä tosiaan on ja alamäki on vasta aluillaan. Eihän kakaroita urheilu kiinnosta kun voi kotona olla sankari pelaamalla Quakea ja Counter Strikeä. Ei haittaa jos on karmea läski tai langanlaiha keppi, joka ei jaksa nostaa edes limsapulloa.

Toisaalta tarvitaanko edes hyvää juoksukuntoa/kestävyyttä oikeasti? Mitä hyötyä siitä on?

Tottakai tarvitaan. Kriisitilanteissa vaaditaan joka mieheltä hyvää kuntoa. Pitää pystyä liikkumaan nopeasti ja tehokkaasti paikasta toiseen sekä pystyä tekemään annetut tehtävät tehokkaasti. Jos 3/4 paikalle komennetuista laahustaa hitaasti maksaansa pidellen tai reväyttää pikku kätösensä hiekkasäkkiä nostaessaan, koko kaupunki tulvii pian. Vielä pahempi tilanne on sodassa. Siellä ei ole aikaa rauhallisesti kävellä paikasta toiseen. Jos ei halua nappia otsaan, juoksee matalalla ja nopeasti.

Toisaalta lihaskunnossakin vain 40% saavuttaa hyvän/kiitettävän kunnon.

Tämäkään ei yllätä minua lainkaan. Missäs nykykakarat lihaskuntoa saa? Bussilla kouluun, bussilla kotiin. Safkaa naamaan ja pelikoneet käyntiin. Koulussa on 2 tuntia liikuntaa viikossa, joiden aikana mitään oikeasti rasittavaa ei saa tehdä kun pikkunassikat ahdistuu. Lihaskunto, mitä sillä tekee?
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti finnjewel
Taitaa olla aika yksilöllistä tuo kunnon määrittelykin: En ole itse ikinä päässyt Cooperin testissä yli 2200 metrin, mutta esim. armeijassa ei ollut silti vaikeuksia vaikkapa 90 kilometrin polkupyörämarssilla konekivääri selässä - monilla juoksukuntoisilla sensijaan oli.

Juoksu ja pyöräily kehittävät aivan eri lihaksia. Itse olen myös pyöräillyt joka paikkaan viimeiset X vuotta, mutta juoksemisen aloitin vasta keväällä. Olin yllättynyt siitä, miten nopeasti juokseminen vei voimat kun taas pystyin sukkuloimaan fillarillani kamalaa vauhtia ympäri Turkua ilman hengästymistä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Suomalaisten ja niinollen myös varusmiesten fyysinen kunto on mielestäni turhan huono. Muutenhan sillä ei ole minulle väliä, mutta huono kunto heikentää esim. työssä jaksamista ja keskittymiskykyä, sekä näinollen heijastuu kansantalouteen. Jos minä saisin päättää, niin vakuutusyhtiöt palkitsisivat ne jotka pitävät kunnostaan/painostaan/terveydestään huolto kevyemmillä vakuutusmaksuista. Cooperin testi ei kylläkään ole mikään paras mahdollinen mittari, mutta eiköhän sellaisiakin löytyisi.

Kun tätini mies oli aikoinaan armeijassa, heillä oli skappari joka oli lukenut jostain sooperin testistä. Tästä sooperin testistä hän sitten ylpeänä esitelöi varusmiehille. Tarvinneeko sanoakaan että tässä sooperin testissä juostaan 12 minuuttia ja tarkoitus on päästä mahdollisimman pitkä matka :D
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Nikke


Pienistä asioistahan tuo lähtee. Meikä polki pyörällä kouluun joka päivä lukuunottamatta ihan kylmimpiä talvikuukausia. Ei siinä tullut kuin n 6 km päivässä mutta olihan sekin jotain. Päälle omat treenit 3-4 viikossa jonne mentiin pyörällä n 10 km edestakaisin.

Mitä helevettiä.. maitoilit kylmällä ilmalla?? On siinä meillä sissi:D
Meikäjäppinen painoi ensin fillarilla - oli sää sitten mikä tahansa. Koulumatkoihin meni n. 10 km päivässä. Myöhemmin mopolla - oli sää sitten mikä tahansa.

Intissä painoimme tukka suorina mopoajan, sitten ei mitään... Olisiko tämä syynä varusmiesten huonoon kuntoon? Vaikka juoksinkin 3500 Cooperin testissä, niin minusta tuntui että veltostuin kovasti alokasajan jälkeen ja minulla ei ollut varmasti parempi kunto kun pääsin siviiliin, verrattuna ennen inttiin lähtöä.

Mutta taas toisaalta... Intissähän pitää liikkua ja kunnon tulee nousta jokaisella hieman, mutta ei kai se ole tarkoitus että intistä pitäisi tulla ulos huippukuntoisia eliittiurheilijoita? Kyllä kai se riittää jos on vähintään samassa kunnossa kuin inttiin lähtiessäänkin.
 

laiska laita

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, FPS
Juu kyllähän se niin että kun nämä äidin pikku kullanmussukat viedään autolla kouluun ja jääkiekkoharjoituksiin ja haetaan sieltä pois jos äiti ei pääse hakemaan niin sitten bussilla.

Tiedän eräänkin tyttölapsen joka oli tämän tapahtuessa 17-vuotias. Hän ei mennyt kouluun kun olisi joutunut kävelemään sieltä pois. kävely matkaa olisi tullut pois päin 1,5 km. Tiedän yhden nuoren miehen joka on jo 22 vuotias. Hän ei ole kävellyt tai pyöräillyt 2 vuoteen yli 300m yhtäjaksoisesti. kaikki tuota pidemmät matkat autolla tai taksilla. Eilen satuin katselemaan lasten Hippokisoja paikalisella urheilukentällä. 7 - vuotiatten poiken sarjassa oli kiitettävä osanotto huomioiden kuntamme väkimäärän. mutta enemmän kuin 2/3 kisaan osallistuneesta poikalapsesta oli joko lihava tai merkittävästi lihava. (Siis kyllä minä erotan lapsenpyöreyden ja lihavuuden. ) 3/5 osa kilpailioista oli todella hengästyneitä ja rasittuneita maalin saapuessa ja juoksumatka oli jopa 60 metriä. Eräskin poika oli juossut ehkä noin 30 metriä kun ensimmäinen hoikempi poika oli jo maalissa.

Muistateko arvoista JA:set omasta lapsuudestanne (70 luvun puolivälin jälkeen syntyneet) kuinka pelattiin lähiöiden ja asuinalueiden kentillä talvella ja kesällä aamusta iltaan, jalkapalloa, pesäpalloa ja talvella lätkää. tai jos ei pelattu niin me ainakin poljettiin pyörilla tukka putkella ja pää hiessä tai sitten jotain sellaista jossa juostiin. Mulla ainakin oli silleen että jos alkoin viihtymään liikaa sisällä niin isäukko suorastaan heitti minut pihalle ja lähti usein jopa mukaan pelaamaan jos muuten pelejä saatu aikaan. Nykyään kun kaikki pikku heebot pelailee pleikkareita ja kattelee videoita illat pitkä. ulos ei mennä tai jos mennään niin se on sitten sitä että kävellään autolle ja isä/tai äiti vie kaverille pelamaan hakee pois.

Eli siis nykynuoret ovat rappeutuneita ja yhä rappeutuvat.

5 vuoden kuluttua eläkepommi räjähtää. Toivottavasti ihmisten huonon kunnon takia ei räjähdä terveyspommi. eli työikäsisitä liian suuri osa sairastaa
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti dana77
Cooperin testi ei kylläkään ole mikään paras mahdollinen mittari, mutta eiköhän sellaisiakin löytyisi.

Juu, eipä todellakaan. Kuntotestaajathan sanovat, että normaalisti liikkuvalla kansalaisella käden puristusvoima, niin kummalliselta kuin se tuntuukin, on yksi parhaista ylesikunnon mittareista. Cooperin testi mittaa tietyntyyppistä kestävyyttä, muttei edes kestävyyskunnon mittarina ole erityisen hyvä ja onkin hylätty monissa maissa peruskuntotestinä. Ei vaan Suomen armeijassa ainakaan vielä.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Intissä luukutin 3100 ja lopetin kesken kun kierroksella jäänyt tupakaveri sanoi, että mitä sä enää juokset, kolmella tonnilla saa jo pari kölliä eikä enempää voi saada. Ei kyllä pysty käsittään, miten parikymppiset voi olla noin surkeassa kunnossa?
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Vähintään kymppi päivässä pitää miehen poissa ojasta. Pituus 184 cm, paino 84 kg. Cooperissa menee 3300 ja se riittää. Maraton menee kokonaan intin cooperin ka. vauhtia. Olen ylpeä itsestäni.

Cooper on oksennustesti eikä mikään kestävyysjuoksutesti.

George W. Bush juoksee cooperissa yhä 56-vuotiaana yli 3000 m.
 

JMK81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Aston Villa
Intin alussa minulla meni coopperin testi hikiset 2400m, ja taas viimmeisinä päivinä meni melkein 3000m(johon olin todella tyytyväinen) . 160km kilsan täpö pyörälenkki ei tuntunut kuin perseessä. Eikä 30 kilsan täyspakkaus marssi, josta viimmeiset 5 kilsaa juoksin. Ja uimisessa väsyn jo ekalla altaan mitalla, ja valun pohjaan.

Löytyihän joukosta niitä ketkä ei jaksanu tosiaan edes sitä 2 juoksuaskelta ottaa, tai nostaa täpöä selkään.

Ja kyllähän sitä futista pelattiin kotien ja koulujen pihalla 80 luvullakin.
 

Tuamas

Jäsen
Tähän sopii hyvin juttu, jonka kuulin muuan porin kiekkovaikuttajalta.

Olipa taas tuossa joku kesä Turussa Vladimir Jursinov seniorin kiekkokoulu pikkujunnuille. Siinä sitten pojat pelailivat ja reenailivat. Ja lopuksi tuli kaikille tärkeä leirin/koulun lopetuspeli. Jursi sitten jakoi joukkueet ihmeempiä puhelematta.

Peli sitten pelattiin ja toinen joukkue voitti 15-1. Leirin jälkeen eräs hävinneessä joukkueessa pelanneen pojan äiti tuli kysymään, että miksi jaoit joukkueet näin epätasaisesti.
Tähän Jursi oli kylmästi vastannut: "Mjinä pista nje pjojat hjotka kanta itse kassjinsa tjoiselle pjuolelle ja tjoiselle pjuolelle nje hjoiden vjanhemmat kjantoivat pjoikiensa kjassit."

Kyllä vielä nykyaikanakin osa junnuista ja nuorista käy pelailemassa, skeittaamassa, uimassa ja muutenkin ulkoilemassa ja liikkumassa. Mutta täysin liikkumattomien tapausten osuus kasvaa jatkuvasti, sen verran karua juttua olen jo nyt kuullut nykyisistä intin kävijöistä, että ei hyvin käy jos tilanne vielä siitä pahenee.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Tuamas
Tähän sopii hyvin juttu, jonka kuulin muuan porin kiekkovaikuttajalta.

Olipa taas tuossa joku kesä Turussa Vladimir Jursinov seniorin kiekkokoulu pikkujunnuille. Siinä sitten pojat pelailivat ja reenailivat. Ja lopuksi tuli kaikille tärkeä leirin/koulun lopetuspeli. Jursi sitten jakoi joukkueet ihmeempiä puhelematta.

Peli sitten pelattiin ja toinen joukkue voitti 15-1. Leirin jälkeen eräs hävinneessä joukkueessa pelanneen pojan äiti tuli kysymään, että miksi jaoit joukkueet näin epätasaisesti.
Tähän Jursi oli kylmästi vastannut: "Mjinä pista nje pjojat hjotka kanta itse kassjinsa tjoiselle pjuolelle ja tjoiselle pjuolelle nje hjoiden vjanhemmat kjantoivat pjoikiensa kjassit."

Hyvä juttu! Mieleeni tulee toinen samantapainen erään Tsekkiläisen valmentajan vierailtua Ruotsissa. Hän ihmetteli sitä, että kaikki lapset saivat leikkikoulussa omat leikkikalunsa. Hän kertoi että hänen kotimaassa annetaan pienelle joukolle poikia vain yksi auto. Siitä pikkupojasta, jolla auto on lopulta - tulee jääkiekkoilija.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Milhouse Nixon
Vähintään kymppi päivässä pitää miehen poissa ojasta. Pituus 184 cm, paino 84 kg. Cooperissa menee 3300 ja se riittää. Maraton menee kokonaan intin cooperin ka. vauhtia. Olen ylpeä itsestäni.

Cooper on oksennustesti eikä mikään kestävyysjuoksutesti.


Dear Mr. Nixon... puhut asiaa vaikka Watergatessa sekosivat nauhat, nauhoittajat ja nauhoittajien nauhoittajat.
Erittäin hyvin sanottu tuo "Cooper on oksennustesti..."
Minäkin olin aikoinaan armeijassa ylpeä suorituksestani (26 vuotta sitten), silloin meni Cooperissa parhaimmillaan 3200 ja se on käsittääkseni jonkinlainen ylpeyden aihe (vaikka tuntui siltä, että oksennan keuhkoni (kummatkin yhtäaikaa, rinnakkain) hiilimurskalle.
Nykykunnossa taitaisi tulla hiki jos joutuisi seisten kirjoittamaan fläppitaululle tussilla 30 kertaa sanan COOPER... no ei nyt sentään, kyllähän minä liikuntaa harrastan. Olen tullut siihen tulokseen, että niin kauan kun jaksan 20-vuotta nuorempien kanssa juoksennella salibandykentällä, niin kuntotasoni saa riittää minulle itselleni. Näin sanoo 46-vuotias äijä...
 

jpet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Voi olla, että nykypäivän alokkailla ei ole samaa yrittämisen halua cooperin testissä kuin 10 - 20 vuotta sitten armeijassa olleilla. Tuolloinhan simputtaminenkin oli jokapäiväinen tosiasia intissä (ainakin Sodankylässä). On se kuitenkin hauskaa, kun ei tarvitse enää ikinä juosta tuota testiä. Kyllä 60 km:n pyörämarssi mittaa todellista kuntoa paremmin kuin 12 min juoksu.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti laiska laita
Tiedän eräänkin tyttölapsen joka oli tämän tapahtuessa 17-vuotias. Hän ei mennyt kouluun kun olisi joutunut kävelemään sieltä pois. kävely matkaa olisi tullut pois päin 1,5 km.

Niin tuttua. Siskoni (18v) nosti kamalan metelin siitä, kun hän ei päässyt autolla kauppaan. Vanhempieni olisi pitänyt työauto tulla tuomaan, jotta tämä kullannuppu olisi voinut autoilla vajaat 1.5 kilometriä kauppaan. Polkupyöriä oli piha täynnä, eikä kävelykään ole edes rankan lähettyvillä. Toki muutenkin nykynuorisolla on tapana huutaa ja valittaa kuin impotentit homot kaikesta siitä, mitä he EIVÄT saa.
 

qwertzzz

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Aston Villa
Liekö kuntotestit tehty alokasajalla?
Tuntuu hieman, että alokkaiden kuntokäyrä laskee samaan tahtiin kun AU-kouluun haluavien määrä.
Lorvi,Intä,vedä 2 leukaa ja juokse 2100m cooperissa, niin uskoisin että aukkiin nakituksen pelko pienenee.
Suurimmalle osalle taitaa 6kk:den palvelus merkitä enemmän, kun cooperin tulos.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Juoksin armeijassa kotiutus-Cooperissa sairaana, yritin kaikkeni. Luutnantti sanoi: juoksit noin 2850 metriä. Jälkeenpäin kuulin että oikea tulos olisi ollut 3150 metriä. Mutta hällä väliä: 12 minuuttia on niin lyhyt aika että en ehdi edes lämmetä. Toisaalta metsässä olin joskus vaikeuksissa vaikka 15 kilometrin juoksulenkki ripirapi-vauhtia ei ole minulle mikään harvinaisuus.
 

Siirappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Tampabay Lightning, Kotiteollisuus
ei se ole itsestään selvyys että lihavalla on huono kunto, itse pääsen kuupperissa 3100 ja kiloja on reilusti liikaa, pyöräilen myös ahkerasti ja käyn usein uimassa/pelaamassa futista/salibandyä/koripalloa... mutta silti yläasteella joku omastamielestä helvetin kova ja kovassa kunnossa oleva jätkä uskalsi potkasta läskiä perseelle ja helvetin kovaa karkuu, oli siinä muilla naurussa pitelemistä kun otin jätkän noin 15 metrin matkalla kii ja heitin käsivarsiheitolla vauhdista ukon ketoon.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Intti, Cooper ja muut jännät asiat.

Itselläni kunto laski armeijassa lorvaillessa, mutta keskiverto pulliaisella kunto noussee armeijan aikana. Hienoa, vai eikö sittenkään? Kunnon nousemisen todellisena syynä ei ole intin kova kuntoilu vaan se, että inttiä ennen ei ole kävelty edes puoltakilometriä lähikauppaan sipsejä ja sokericolaa ostamaan.
Hyvän kunnon omaavilla kunto laskee todennäköisesti aremijan leivissä, soden munkit kun ovat liian edullisia ja motivaatio treenaamiseen nollissa.

Cooper, on kohtalainen mittari kunnolle, koska kunnollista mittaria ei ole. Maratonillakin menestyvät pienet ja kevyet kaverit, jotka eivät kestäisi montaakaan sekunttia jääkiekon kulmaväännössä. Toki Maraton ja pidemmät matkat kertovat mielestäni huomattavasti enemmän kunnosta kuin hätäinen Cooper, jossa testataan pikemminkin tuskansietoa, todellisen kunnon sijasta. Cooperin paikkaa testinä puolustaa sen helppo ja nopea järjestettävyys.

Siirappi totesikin oikein, ettei paino kerro mitään kunnosta. Tunne useita hoikkia ja sopusuhtaisia ihmisiä, jotka häviäisivät monelle ylipainoiselle missä tahansa testissä, toki liika on aina liikaa.

Itse olen omaan kuntooni tyytyväinen Cooper varmasti yli 3000m, Maraton menee(tosin rakoista antibiootit ;) ), pnekistä nousee lähemmäs 100, yms.

Itse aiheeseen vielä sen verran, että alokkaiden kunto on todella surkea.
 

Cooley

Jäsen
Tekisivät armeijassa tutkimuksen varusmiesten motivaatiosta. Voisi selittää monta asiaa.

Ja minä en todellakaan allekirjoita tuota, että Cooperin testi olisi joku kunnon mittari. Itse pelaan salibandya maalivahtina 3-5 kertaa viikossa tunnin tai enemmän. Juoksukunto on sitä, että jossain pururadalla jaksaa juuri sen 2,5 km hölkätä, mutta en usko, että se tarkoittaa kohdallani huonoa yleiskuntoa. En vaan ole koskaan ollut kovin motivoitunut testailemaan kuntoani, sillä en näe siinä mitään järkeä. Sen verran pitää olla kuntoa, että itsellä on hyvä olla. Siinä se!
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Niin ei tosiaankaan juoksukunto mittaa kaikkea, eikä cooper ole paras mittari testaamaan juoksukuntoa mutta riittävä sellainen.
5000 olisi jo liian pitkä suurimmalle osalla ihmisiä.
Cooper tosin ei siis testaa pelkästään juoksukuntoa vaan kivun sietoa ja hermojen kestämistä.

Mitä salibandyn pelaajiin tulee niin he kyllä erottuivat joukosta...negatiivisesti..huono juoksukunto ja kestävyyskin todella säälittävää.Kestävyydellä tarkoitan siis sitä että jaksaa painaa vaikka väsyttää ja painoa on selässä yli 50% omasta painosta. Tai siis tarkoitan lähinnä näitä ihmisiä jotka pelaavat sählyä viikossa >3 kertaa ja jättävät muun liikunnan sikseen, jos nyt salilla käyvät.

Tiedän(tai luulen) ettei Janne Holmen pysyisi minun perässäni metsässä rinkka selässä ja tiedän ettei pysyisi Riku Kirikään.
Eli optimitaistelija ei edusta kumpaakaan ääripäätä vaan omaa hyvän juoksukunnon ja hyvän lihaskunnon.
Minä en nosta penkiltä kuin hädin tuskin oman painoni, jos sitäkään mutta silti rinkka kulkee selässä huomaamatta koska eihän sitä rinkkaa käsillä kanneta vaan lantiolla...tämän asian oppiminen kestää vaellusta kokeilemattomilta aika kauan.

Alle 3000 tuloskin on riittävä useimmissa hommissa jos vain pää ja ruumis kestää rasituksen mutta mitä kovempi kunto niin sitä helpompaa kaikki on, ei tartte jokakerralla vetää itseään maksimeilla. Tupakointikaan ei haittaa menoa jos vain on tarpeeksi kova kunto.

Totta on kyllä sekin että suurimman osan motivaatio ei ole juoksemisessa tms. mutta ~2500 on kyllä niin huono tulos että yksittäiset movettajat eivät sitä noin alas voi painaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös