JokeriWiki – seurahistoria yhdessä paikassa

  • 13 400
  • 29

Kennel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Batang.

Sivusto on käytännössä ollut olemassa ja googlella löydettävissä jo joulukuusta lähtien, mutta ainakin kävijämääristä päätellen pysynyt melko tehokkaasti piilossa, joten hypätäänpä vihdoin kaapista.

JokeriWiki on kunnianhimoinen yritys koota "kaikki" Jokereista löytyvä tieto yhteen paikkaan.
Syvällisempää tajunnanvirtaista tekstiseinää kaipaavat voivat lukea lisää tästä:
Tavoitteet

Tällä hetkellä meneillään on siis perusrungon kasaaminen ja juuri nyt vanhojen otteluraporttien tuonti järjestelmään. Iso osa tähän mennessä tehdystä työstä on ollut tiedonhakua ja parhaiden käytäntöjen etsimistä, mutta etenkin kausia koskevat sivut ovat monin paikoin varsin hyvällä mallilla, vaikka puutteita vielä onkin. Niitä pääsee selailemaan vaikka suoraan etusivulta.

Työ on tietyssä mielessä vasta alusssa, mutta olen itse julmetun tyytyväinen jo kaikesta tähän asti aikaansaadusta. Kehuja, haukkuja ja ideoita voi heitellä täällä tai jokeriwiki@gmail.com.
 

Zborik_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Kiitokset tämän jakamisesta, kuulostaa todella mielenkiintoiselta. Vaikka en Jokereiden fani olekaan, seura ilman muuta kiinnostaa. Täytyy laittaa sivu kirjanmerkkeihin ja tutustua myöhemmin tarkemmin.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Pyyteetöntä duunia! Laitetaan seurantaan, miten sivusto kehittyy. Ainakin eri kausien ottelukohtaiset tilastot olisivat mahtava lisä.

Mikäli tarve on, voin avittaa aineiston etsimisessä ja kasaamisessa.
 

#99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hienoa työtä! Itse olen myös kiinnostunut tilastoista ja etenkin 'kautta aikojen' tilastoja on mielenkiintoista lukea. 90-luvun alussa Jokereiden otteluohjelmissa (joita muuten ei ole enää vuosiin ollut saatavilla) oli tilastot päivän joukkueiden keskinäisistä kohtaamisista. Jostain syystä noiden ohjelmien tekeminen lopetettiin, eikä tilastotietoja ole ollut sen jälkeen helposti saatavilla.

90-luvun lopussa sähköiset palvelut olivat kovin kehittymättömiä, joten marssin Stadikan urheilumuseoon ja etsin kaikki Jokereiden pelaamien virallisten sarjaotteluiden tulokset käsiini. Tämän jälkeen naputtelin Exceliin (Excel95) joukkuekohtaisesti koti-vieras tuloksen ja laskukaavat Jokerit vs. XX 'Kotona' vs. 'Vieraissa' tilastoon. Excelistä kävi siis ilmi miten Jokerit ovat historiassa pärjänneet vastustajaa vastaan yhteensä, kotona ja vieraissa. Luonnollisesti pistejakauma jokaista vastustajaa vastaan ilmeni ko. Excelistä.

Kun sain perusteet kuntoon, olin yhteydessä Jokeritoimistoon ja tarjosin kasaamaani aineistoa seuran kotisivuille pohjamateriaaliksi. Yhteydenottoihin ei ikinä vastattu, vaikka en edes esittänyt kompensaatiota ko. materiaaliin. Oletin, että samaa materiaalia on ylläpidetty seuran tai liiton toimesta jokatapauksessa.

Radiohiljaisuudesta huolimatta jatkoin tilaston yläpitämistä vuoteen 2000 saakka, mutta sitten sekä aika että innostus hiipui. Valitetettavasti myös levyke, jolle tilasto on talletettu on hävinnyt, ja toisaalta vaikka se olisikin tallessa, ei taida enää löytyö koneita, joilla sen saisi auki :-)

Toive wiki sivulle on siis, että saataisi virallisista otteluista tulos tilastot ja bonuksena vielä 'pistemiehet vs. vastustaja X'. Toisin sanoen tilastoista voisi lukea kuka pelaaja on ollut tehokkain Jokereiden kotiotteluissa IFK:ta vastaan ja toisaalta myös kuka on ollut historian pahin pistemies Jokereita vastaan saman vastustajan riveistä.

Iso duuni, mutta jos työkalut löytyvät, olen halukas käyttämään aikaa tilastojen käpistelyyn..
 

Kennel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toive wiki sivulle on siis, että saataisi virallisista otteluista tulos tilastot ja bonuksena vielä 'pistemiehet vs. vastustaja X'. Toisin sanoen tilastoista voisi lukea kuka pelaaja on ollut tehokkain Jokereiden kotiotteluissa IFK:ta vastaan ja toisaalta myös kuka on ollut historian pahin pistemies Jokereita vastaan saman vastustajan riveistä.

Iso duuni, mutta jos työkalut löytyvät, olen halukas käyttämään aikaa tilastojen käpistelyyn..

Joo juuri tällaiset jutut ovat itsellänikin mielessä ja verrattain helppo toteuttaa siinä vaiheessa, kun kaikki data on syötetty.
 

#99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Perus ottelutulosdataa oli mulla valmiina about 1967 - 2000, joten siitä olis helposti louhinut, mutta ei se nyt tällä kertaa osunut...
 
Suosikkijoukkue
Suomi
Mahtava idea, mahtavaa työtä.

Saisko pelaajat aakkosjärjestykseen sukunimen mukaan? Sen voisi tehdä nyt, kun pelaajia ei ole vielä kauheasti mukana. Kun on kaikki, voi olla rankkaa etsiä kaikki Timot ja Teemut.
 

Kennel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Saisko pelaajat aakkosjärjestykseen sukunimen mukaan? Sen voisi tehdä nyt, kun pelaajia ei ole vielä kauheasti mukana. Kun on kaikki, voi olla rankkaa etsiä kaikki Timot ja Teemut.

Tarkoitatko tuota Pelaajat-sivulla olevaa listausta vai yleisemmin pistepörssejä jne?

Ensimmäiseen onkin ollut tarkoitus löytää ratkaisu ja se tulikin vastaan parissa minuutissa*. (Muille tiedoksi, että kyseisellä sivulla miehet oli aiemmin lajiteltu etunimen mukaan)

Jälkimmäinen puolestaan on enempi tyylikysymys, joiden päättäminen on hitusen rassaavaa, kun kaikessa on puolensa ja puolensa.



* Riittää kun lisää yhden tagin kyseiselle sivulle, esim. ({{DEFAULTSORT:Turunen, Timo}}
 
Viimeksi muokattu:

-Ville-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadin Jokerit 1967-2014 & 2023> | Leijonat | Nato
Siis niin uskomattoman hienoa duunia! Valtaisa kiitos Kennel-miehelle ja kaikille tekijöille.
 

Archie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sattuuko kenelläkään olemaan jossain nurkissa näiden kahden pelin ottelupöytäkirjoja?

29.10.1987 VaKi Jokerit 6-8 (2-1, 3-1, 1-6)
24.01.1988 VaKi Jokerit 3-5 (0-1, 1-1, 2-3)

Tuli käytyä katsomassa nämä pelit Myyrmäessä ja vähän kirpaisi kun iso/paha Jokerit tuli sekä ryösti pisteet "oman kylän jengiltä".

Tällöin fanien määrä ja luoma tunnelma teki ison vaikutuksen. Tämä oli se oma ensimmäinen kontakti Jokereihin ja tästä se fanitus sai alkunsa.
 

Kennel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sattuuko kenelläkään olemaan jossain nurkissa näiden kahden pelin ottelupöytäkirjoja?

29.10.1987 VaKi Jokerit 6-8 (2-1, 3-1, 1-6)
24.01.1988 VaKi Jokerit 3-5 (0-1, 1-1, 2-3)

Tuli käytyä katsomassa nämä pelit Myyrmäessä ja vähän kirpaisi kun iso/paha Jokerit tuli sekä ryösti pisteet "oman kylän jengiltä".

Tällöin fanien määrä ja luoma tunnelma teki ison vaikutuksen. Tämä oli se oma ensimmäinen kontakti Jokereihin ja tästä se fanitus sai alkunsa.

Hep!
vaki-jokerit - Imgur

Mulla on siis nyt kuvattuna kaikki Urheiluarkistosta löytyvät Vesan ja Jokereiden pelit, eli vuodet 1955-1997. Joitakin yksittäisiä runkosarjapelejä uupuu ja karsintojen sekä pudotuspelien osalta on vähän isompia puutteita.
 

ss74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jokerit FC
Aivan mahtavaa duunia. Kiva selailla 80/90 luvun taitteen matseja. Useat matsit muistaa vieläkin, mutta voisin vaikka vannoa, että matsi olisi päättynyt eri lukemin :D Niin se muisti pettää yli 20 vuoden takaisiin tapahtumiin.
 

Archie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hep!
vaki-jokerit - Imgur

Mulla on siis nyt kuvattuna kaikki Urheiluarkistosta löytyvät Vesan ja Jokereiden pelit, eli vuodet 1955-1997. Joitakin yksittäisiä runkosarjapelejä uupuu ja karsintojen sekä pudotuspelien osalta on vähän isompia puutteita.

Kiitti Kennel! Huikeeta oli lukea pöytäkirjasta pelin kulku kaikkien vuosien jälkeen. Ja se tappio tuollon on kääntynyt voitoksi!
 

Kennel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Otteluraportteja lisätty nyt liigakausilta vuoteen 1983 asti (linkki). Tällä hetkellä oma aika menee pitkälti noiden parissa, joten tässä iisiä ajankohtaista puuhaa, jossa kaipaisi jeesiä:

1) Tähän mennessä pelattuja harjoitusotteluita käsittelevät raportit, uutiset, ennakot jne.

Ihan vaan tähän malliin:
Mukaan voi lyödä myös linkin JA:n seurantaketjuun

2) Maalien kuvaukset (lyhyesti ja ytimekkäästi)
TPS-Jokerit
0-1 - McLean syötti vasemmasta laidasta Omarkille takanurkalle. Omark liukui maalin taakse ja laukoi kiekon maalivahdin kautta sisään.
1-1 - Smolenak sai irtokiekon kulmaväännöstä, kiersi B-pisteen kaarelle ja laukoi etuyläkulmaan

3) Astetta turhempaa dataa, mutta kerätään nyt kerran voidaan - maalikoostevideoista jos joku keräilisi kentällä olleet Jokeripelaajat kunkin osuman aikana. Niin hörhö mä en sentään ole, että vastustajan pelaajat jaksaisivat kiinnostaa.

4) Tää on haasteellisempi, mutta auttaisi paljon. Ottelupöytäkirjoissa käytetään jäähyn syyn merkintään numerokoodia, jotka vaihtelivat kaudesta toiseen. Jos noiden selitykset miltä tahansa kaudelta saa ongittua tietoonsa, niin siitä olisi jeesiä. Luultavasti saatavilla suht' helposti, mutta kuten sanottua, nyt en itse ennätä hirveästi ylimääräistä.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Pakko nostaa hattua tästä prokkiksesta. Tällaiselle wikille on ollut kysyntää ja vain tätä kautta matsku saadaan mahdollisimman "yhdenmukaiseksi" ja helposti saatavaksi.
 

Mordjinn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Loistavaa työtä. Onko tuolla jotain mahdollisuutta säätää rahalla mainokset ja muu tilpehööri pois? Voisin muutaman euron tipauttaa jos sillä saataisiin tuosta myös visuaalisesti miellyttävä. Sisältöhän on jo nyt puhdasta rautaa.
 

Kennel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Loistavaa työtä. Onko tuolla jotain mahdollisuutta säätää rahalla mainokset ja muu tilpehööri pois? Voisin muutaman euron tipauttaa jos sillä saataisiin tuosta myös visuaalisesti miellyttävä. Sisältöhän on jo nyt puhdasta rautaa.

Periaatteessa sisältö olisi siirrettävissä itsenäiselle sivustolleen (esim. jokerifanit.nettiin), mutta se vaatisi säätöä säätöä, johon ainakaan meikäläinen ei tällä hetkellä ehdi käyttää aikaa. Wikia on kieltämättä vähän köpö monilta osin (ymmärtääkseni varsinkin mobiilipuolen ulkoasulliset säädöt ovat rajoitetut), mutta tarjoaa mulle helpon ja ilmaisen alustan.

Kunhan sisältö alkaa olla viimeistellympää, tulee sitä ulkoistettua muualle. Nykyinen alusta on vähän niinkuin työpöytä.

Visuaalisuudesta tulikin mieleen, että mulla on edelleen väliaikaiset valmistaustat jne. käytössä. Niitä voisi jossain välissä kaunistaa.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Mainoksistä pääsee adblockilla melko kivuttomasti eroon. Samoin jos tuonne jonkun lahjoituspainikkeen iskee, niin ne pari euroa saa kyllä sinne siirrettyä.
 

pappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ehdottaisin noihin tilastoihin seuraavaa: kun Jokerit on vaihtanut kesken kauden valmentajaa, niin voisiko siihen lisätä päivämäärän millloin valmentajaa on vaihdettu?
Kokonaisuudessa todella hyvät sivut.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Kysynpä tässä ketjussa mieltäni pitkään askarruttaneen kysymyksen.

Etelä-Pohjanmaalla 70-luvun alkupuolella vähän yli kymmenvuotias poika katsoo televisiosta jääkiekkoa.
Toinen joukkue on isompi ja fyysisempi, toinen joukkue pörrää: miehet liikkuvat, kiekko liikkuu ja tämä pelityyli tekee poikaseen lähtemättömän vaikutuksen. Siis Jokerit.

Kysymys kuuluu:

Onko Yleisradio näyttänyt mahdollisesti kokonaisen finaaliottelun vuonna 1973 tai jonkun muun Jokerien pelin noihin aikoihin? Vai onko faniuteni lähtenyt vain jostain Urheiluruudun pätkistä?

Parikymmentä vuotta tuli asuttua pääkaupunkiseudulla, joten onneksi on muitakin kuin TV-muistikuvia.
 

Kennel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kysynpä tässä ketjussa mieltäni pitkään askarruttaneen kysymyksen.

Etelä-Pohjanmaalla 70-luvun alkupuolella vähän yli kymmenvuotias poika katsoo televisiosta jääkiekkoa.
Toinen joukkue on isompi ja fyysisempi, toinen joukkue pörrää: miehet liikkuvat, kiekko liikkuu ja tämä pelityyli tekee poikaseen lähtemättömän vaikutuksen. Siis Jokerit.

Kysymys kuuluu:

Onko Yleisradio näyttänyt mahdollisesti kokonaisen finaaliottelun vuonna 1973 tai jonkun muun Jokerien pelin noihin aikoihin? Vai onko faniuteni lähtenyt vain jostain Urheiluruudun pätkistä?

Parikymmentä vuotta tuli asuttua pääkaupunkiseudulla, joten onneksi on muitakin kuin TV-muistikuvia.

Nimimerkki Thusberg on koonnut tähän ketjuun ansiokkasta listaa TV-otteluista, mutta kyseinen vuosiluku ei ole mukana. En itse ole toistaiseksi historiaselvityksiäni tehdessäni erityisemmin huomioinut televisiointia. Toisinaan se on pistänyt silmään, mutten sen kummemmin ole kirjannut mitään ylös. Mikäli intoa on, löytynee esimerkiksi Hesarin mikrofilmeistä tieto siitä, mitä televisiossa on esitetty. Näitä voi selata esimerkiksi Kansalliskirjaston (Senaatintori), Pasilan tai Leppävaaran kirjastoissa.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Thusberg vaikuttaa tehneen huolellista työtä ja on varmaankin ollut myös Yleen yhteyksissä.
Luultavasti olen siis ollut Sportin kannattaja 1975 ja Jokerifani vasta vuodesta 1976.
Pystyn jatkamaan elämääni tämän tiedon kanssa.

Sympatiaa olen aina tuntenut myös Ilvestä kohtaan, pelin ilme oli samanlainen kuin Jokereilla. Siis 70-luvun lopulla.
Sitten tuli Korven Tappara-kiekko ja myöhemmin taitokiekon tappaja Aravirran Jyp.
Mutta onneksi jotain siitä vanhasta saatiin takaisin 90-luvulla.
 
Viimeksi muokattu:

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
Thusberg vaikuttaa tehneen huolellista työtä ja on varmaankin ollut myös Yleen yhteyksissä.
Luultavasti olen siis ollut Sportin kannattaja 1975 ja Jokerifani vasta vuodesta 1976.
Thusbergin sinänsä ansiokas lista on jättänyt pois 70-luvun alussa tulleet TV-kakkosen ottelulähetykset. Oli aika alussa vuosikymmentä, koska Monoset pelasi vielä molemmat Jokereissa. Jos en väärin muista, niin taisi olla kaudella 1970-71, kun noita matseja tsiigailtiin. En tiedä, minkä takia näitä ei ole Thusbergin ottelulistassa, mutta olet varmaan katsellut juuri näitä matseja. Kuvailemasi joukkueiden fyysiset ja luisteluerot ovat hyvin muistissa.
Vuoden 76 Jokerijoukkue ei enää ollut se kuvailemasi "pörrääjä"jengi. Ne oli Nallipyssyt, jotka tuon kuvaillun
tunteen mieleen jätti :)
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös