Pelipaidat kaudella 2013–2014

  • 166 787
  • 319

Koikkaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves & Boston Bruins
En löytänyt vielä uutta pelipaita ketjua, joten päätin avata sen nyt.

Tänään tuli mietittyä, että onko mikään joukkue vielä paljastanut ensi kauden pelipaitojaan. En löytänyt nopealla googlauksellakaan mitään tietoa.

Toivon todella, että Ilves uudistaisi pelipaitaansa, koska tämä nykyinen tuo näyttävästi huonoa onnea. Tuota tumman vihreää voisi vaalentaa hieman tai sitten ottaa käyttöön Victory Greenin, jonka Dallas Stars ottaa käyttöön ensi kaudella. Mainoksia saisi totta kai olla vähemmän, mutta ei sillä voi mitään.
 

DefenceX

Jäsen
Jokereiden osalta on mielenkiintoista nähdä tuleeko pelipaidassa olemaan tulevalla kaudella mainoksia paljonkin vai jatketaanko edelliskauden tyylillä? Harkimon puheista päätellen kaikki rahat (toki vasta kaudeksi 14-15 vaaditaan kovempaa satsausta, mutta uskoisin näkyvän jo tulevalla kaudella) tulevat uusien sponsoreiden kautta, joten pelkona on tilkkutäkki. Jokereiden kauden 12-13 lähes mainokseton pelipaita oli liigan tyylikkäin, näin uskallan ainakin väittää!
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
.. Jokereiden kauden 12-13 lähes mainokseton pelipaita oli liigan tyylikkäin, näin uskallan ainakin väittää!

Jokereilla oli hieno paita, mutta kyllä viime vuonna oli monia hienoja paitoja. Omaan silmään tämä espoolaisten paita oli kyllä todella hieno: Blues
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Näistä mainoksettomista (1) nostaisin esille Jokerit ja Bluesin. Koska värilaseilla varustettuna katson paitoja lähes yhtä hienoiksi niin pidettäköön objektiivisena totuutena, että Espoolla oli nätimmät paidat.

Tämä kausi on uusi kausi. Jokereilla on silti edelleen liigan hienoin logo ja parhaat värit!!1

*1(mainoksettomat, on ET-paitoja. Saattoi niissä mainoksiakin muutama olla)
 

DefenceX

Jäsen
Jokereilla oli hieno paita, mutta kyllä viime vuonna oli monia hienoja paitoja. Omaan silmään tämä espoolaisten paita oli kyllä todella hieno: Blues
Tuli vilkaistua nyt kaikkien joukkueiden edelliskauden paidat. Täytyy todeta, että tyylikkäimpien paitojen top3 löytyy pääkaupunkiseudulta. Jokaisella (HIFK, Jokerit ja Blues) näistä kolmesta oli nuo paidat todella tyylikkäitä verrattuna muihin joukkueisiin. Hirveimmät paidat ainakin omaan silmään löytyi puolestaan Tampereelta ja Oulusta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tuli vilkaistua nyt kaikkien joukkueiden edelliskauden paidat. Täytyy todeta, että tyylikkäimpien paitojen top3 löytyy pääkaupunkiseudulta. Jokaisella (HIFK, Jokerit ja Blues) näistä kolmesta oli nuo paidat todella tyylikkäitä verrattuna muihin joukkueisiin. Hirveimmät paidat ainakin omaan silmään löytyi puolestaan Tampereelta ja Oulusta.

Viime vuonna myös KalPan paita oli varsin kamala ja tällä samaisella forumilla kyseinen tekele saikin murska-arvioita.

Siitä olen eri mieltä, että pääkaupunkiseutu olisi jotenkin tyylikkäämmät paidat, kuin muilla. Ihan hienoja paitoja oli viime kaudella mm. Kerholla (muutaman vuoden jatkunut paluu oransseihin), Lukolla (uusvanha logo), Pelicansilla (lauantain kotipelit!) sekä tietty Ässillä (punamusta klassikko ja logo).
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Harkimon puheista päätellen kaikki rahat (toki vasta kaudeksi 14-15 vaaditaan kovempaa satsausta, mutta uskoisin näkyvän jo tulevalla kaudella) tulevat uusien sponsoreiden kautta, joten pelkona on tilkkutäkki.

KHL:ssä on käsittääkseni peliasujen mainosten paikat ja määrä rajattu, joten siellä ainakaan Jokereilla ei tule olemaan tilkkutäkkipaitaa.

Kaikilla seuroilla taitaa olla housuissa ja paidassa liigan pääsponsorin MegaFonin mainokset ja kypärissä vakuutusyhtiö Sogazin mainokset - ja sen lisäksi yksittäisiä omien sponsorien mainoksia.

Metallurg-Slovan
SKA-Sibir
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
KHL:ssä on käsittääkseni peliasujen mainosten paikat ja määrä rajattu, joten siellä ainakaan Jokereilla ei tule olemaan tilkkutäkkipaitaa.
Tätä mä olen jo vuosikaudet ihmetellyt ja kiroillut SM-liigassa!

Täysin mainoksettomista paidoista voidaan vain haaveilla, mutta eikö liiga sentään voisi yleisen näyttävyyden johdosta rajoittaa noita mainoksia/mainospaikkoja? Pelipaidoissa yhden pääsponsorin logo ja 2-3 pienempää sponsoria. Näin ollen mainospaikkojen vähetessä vastaavasti yksittäisen mainospaikan arvo nousisi. Pienemmille sponsoreille luulisi olevan parempiakin yhteistyömuotoja tarjolla kuin logo paidan helmassa.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että mitä vastaavaa hyötyä sille yhden miehen maanrakennus- ja kaivuuyritys T:mi Matti Möttöselle on siitä, että yrityksen 5x10cm logo on paikallisen jääkiekkojoukkueen pelipaidan kainalossa. Toinen mitä mä en ole koskaan ymmärtänyt, on se, että miksei yksikään pääsponsori ole haistanut hyvää markkinarakoa pelipaidan mainoksettomuudessa.

Otetaan esimerkiksi Koff (Sinebrychoff). Ainakin muutama kausi sitten Sinebrychoffin eri tuotteiden logoja oli SM-liigajoukkueista suunnilleen puolien pelipaidoissa (6-7 kpl?). Jos nämä rahat sijoitettaisiinkin yhteen joukkueeseen (esimerkkinä vaikkapa HIFK) ja Sinebrychoff tällä yhteenlasketulla summalla ostaisi jokaikisen mainospaikan HIFK:n peliasuista - myös housuista, sukista, kypäristä... eikä asettaisi noille paikoille yhtään omaa mainosta. Tämän jälkeen koko kauden rummutettaisiin kaikissa mahdollisissa medioissa, että Sinebrychoff mahdollisti SM-liigan ensimmäiset mainoksettomat koko kauden peliasut. EDIT: (tai Sinebrychoff asettaisi paitaan 1-2 tyylikkäästi sijoitettua ja pelipaidan/logon väreihin sointuvaa omaa mainostaan)

Kolmas mitä mä olen ihmetellyt on Rauman Lukko ja RTK-palvelut. Eikös se ole näin, että RTK-palvelut on käytännössä perustettu Rauman Lukkoa varten tai siis paremminkin raumalaista kiekkoilua varten? No tässä vaiheessa mä ihmettelen, että miksi RTK:n logo pitää olla näkyvillä Rauman Lukon peliasussa - muistaakseni ainakin housuissa on ollut. Toisin sanoen RTK-palvelut ostavat ennen kauden alkua Rauman Lukon peliasusta mainospaikan tietyllä summalla, lättäävät oman tarransa siihen. Kuitenkin auden päätteeksi sama firma tulee ja kuittaa kaudesta aiheutuneet mahdolliset tappiot.

Tässä saattaa olla takana jotain suurempaakin raumalaista logiikkaa, mutta mun maalaisjärjelläni ajateltuna paljon fiksumpaa olisi myydä se sama mainospaikka jollekin toiselle yritykselle. Tai jos se ei mene kaupaksi, niin ennemmin jätettäisiin paikka kokonaan tyhjäksi - RTK-palveluthan kuittaa joka tapauksessa kauden päätteeksi tappiot. Onko sillä siis mitään merkitystä, että maksaako RTK-palvelut ennen kauden alkua muutaman tonnin kyseisestä tarrasta perseessä vai kuittaako se kauden päätteeksi muutaman tonnin suuremman tappion? Tulkaa nyt joku raumalainen selvittämään tämä asia - turkulainen ei jaksa ymmärtää!

EDIT: lisätty yksi lause
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
KHL:ssä on käsittääkseni peliasujen mainosten paikat ja määrä rajattu, joten siellä ainakaan Jokereilla ei tule olemaan tilkkutäkkipaitaa...

Tätä mä olen jo vuosikaudet ihmetellyt ja kiroillut SM-liigassa!

Niin, tulee muistaa, että liigassa paidoissa on mainoksia syystä: halutaan ansaita tarpeeksi rahaa, jotta talous olisi kunnossa.

KHL:ssä voi heittää paitoihin näön vuoksi jonkun kaasufirman mainoksen.
 
Suosikkijoukkue
HC TPS, Lauri Tukonen
Tässä saattaa olla takana jotain suurempaakin raumalaista logiikkaa, mutta mun maalaisjärjelläni ajateltuna paljon fiksumpaa olisi myydä se sama mainospaikka jollekin toiselle yritykselle. Tai jos se ei mene kaupaksi, niin ennemmin jätettäisiin paikka kokonaan tyhjäksi - RTK-palveluthan kuittaa joka tapauksessa kauden päätteeksi tappiot. Onko sillä siis mitään merkitystä, että maksaako RTK-palvelut ennen kauden alkua muutaman tonnin kyseisestä tarrasta perseessä vai kuittaako se kauden päätteeksi muutaman tonnin suuremman tappion? Tulkaa nyt joku raumalainen selvittämään tämä asia - turkulainen ei jaksa ymmärtää!

Miksi ylipäätänsä firmat haluavat logonsa näkyviin paitaan. Pelkistetty versio: Logo paidassa -> näkyvyyttä -> toivotaan firman saavan lisää asiakkaita ja/tai hyvää mainosta ylipäätänsä. Niin eiköhän kaikesta huolimatta RTK pyri kasvattamaan bisnestä niin kuin mikä tahansa muu firma.

Nämä siis aivan omia ajatuksia, joita pidän oikeina.
 

ElManazer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Málaga Club de Fútbol, New York Islanders
TPS pelaa tismalleen samanlaisilla paidolla, kuin viime kaudellakin. Omaan silmään aika hienot.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Niin, tulee muistaa, että liigassa paidoissa on mainoksia syystä: halutaan ansaita tarpeeksi rahaa, jotta talous olisi kunnossa.
Miksi ylipäätänsä firmat haluavat logonsa näkyviin paitaan. Pelkistetty versio: Logo paidassa -> näkyvyyttä -> toivotaan firman saavan lisää asiakkaita ja/tai hyvää mainosta ylipäätänsä. Niin eiköhän kaikesta huolimatta RTK pyri kasvattamaan bisnestä niin kuin mikä tahansa muu firma.
Kysymys kuuluukin: voisiko tätä näkyvyyttä ja yhteistyökumppanuutta tuoda esiin jollain muulla tavalla kuin yrityksen logolla paikallisen jääkiekkojoukkueen peliasussa?

Jos mä nyt olen oikein käsittänyt, niin RTK-palveluhan ei edes tarjoa palveluksiaan yksityisille henkilöille. Toisin sanoen mitä RTK-palvelu hyötyy siitä, että me tavalliset jääkiekon katsojat (=yksityishenkilöt) näemme RTK-palveluiden logon 60-84 kertaa kaudessa Rauman Lukon peliasussa. Suora lainaus Wikipediasta:

"RTK-Palvelu tarjoaa siivous-, kiinteistöhuolto-, käyttäjä- ja teollisuuspalveluja yrityksille ja julkisen sektorin asiakkaille."
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tätä mä olen jo vuosikaudet ihmetellyt ja kiroillut SM-liigassa!

Täysin mainoksettomista paidoista voidaan vain haaveilla, mutta eikö liiga sentään voisi yleisen näyttävyyden johdosta rajoittaa noita mainoksia/mainospaikkoja? Pelipaidoissa yhden pääsponsorin logo ja 2-3 pienempää sponsoria. Näin ollen mainospaikkojen vähetessä vastaavasti yksittäisen mainospaikan arvo nousisi. Pienemmille sponsoreille luulisi olevan parempiakin yhteistyömuotoja tarjolla kuin logo paidan helmassa.
...

Olen täysin samaa mieltä. En ymmärrä, mitä firmat saavat, jos heidän logonsa on yksi pieni tilkku monien muiden vastaavien joukossa. Näkyvyys on aivan erilaista, jos mainoksia olisi vähemmän ja selkeillä paikoilla.

Se, mikä minua eniten oksettaa, on joidenkin liigaseurojen välinpitämätön suhtautuminen peliasun ulkonäköön. Peliasun, seuran värien ja logon pitäisi olla pyhä asia. Monilla seuroilla ei ole yhtenäisiä peliasuja, mainoksia on lätkitty sekavasti minne sattuu ja seuran logo mahdollisimman pienenä jossain vatsan seudulla, jotta rintaan saadaan tilaa mainoksille.

Ymmärrän, että paitamainoksia tarvitaan, mutta luulisi kaikkien hyötyvän selkeistä, tyylikkäistä kokonaisuuksista. Ylipäätään tilkkutäkit antavat hyvin amatöörimäisen kuvan sarjasta - ihan kuin edes seurat eivät arvostaisi itseään.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HC TPS, Lauri Tukonen
Jos mä nyt olen oikein käsittänyt, niin RTK-palveluhan ei edes tarjoa palveluksiaan yksityisille henkilöille. Toisin sanoen mitä RTK-palvelu hyötyy siitä, että me tavalliset jääkiekon katsojat (=yksityishenkilöt) näemme RTK-palveluiden logon 60-84 kertaa kaudessa Rauman Lukon peliasussa. Suora lainaus Wikipediasta:

"RTK-Palvelu tarjoaa siivous-, kiinteistöhuolto-, käyttäjä- ja teollisuuspalveluja yrityksille ja julkisen sektorin asiakkaille."

Niin toisaalta mainostaahan siellä TVO:kin(a.k.a. Teollisuuden Voima Oyj.), joka ei myöskään kostu kauheasti lätkäkatsojille näkyvyydestä, mutta kaipa se jonkinlaista "brändiä" hyvänä firmana ja paikallisen urheiluseuran tukijana sillä hakee. Ja jos kerran tuo mainos on "ilmainen" RTK:lle, niin miksi sitä ei käyttäisi, kun ei se yksi pieni logo siinä kokonaisuudessa enää paljoa paina.
 

IceBlacks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uusi-Seelanti, Islanti, Espanja, Viro, Tanska, JYP
TPS pelaa tismalleen samanlaisilla paidolla, kuin viime kaudellakin. Omaan silmään aika hienot.

Tepsin paidat ovat mainosten osalta varsin hillityt ja muutenkin tyylikäät, mutta melko käsittämätöntä jos toistavat viime vuosien tyylirikon ja sijoittavat hihanumeron taas sinne kyynertaipeessa olevaan valkoiseen raitaan. Rikkoo rumasti kuvion eikä numerosta saa mitään selvää kun paita on koko ajan rytyssä. Varsinkin kun olkavarsi on lähes tyhjä mainoksista, niin en ymmärrä miksei sitä hihanumeroa voi tunkea sinne. Kilpailusäännötkin sitä jo edellyttäväisit, mutta eipä ole TPS todellakaan ainoa joukkue ketä ei kiinnosta saako pelaajien pelinumeroista selvää vai ei.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Jos mä nyt olen oikein käsittänyt, niin RTK-palveluhan ei edes tarjoa palveluksiaan yksityisille henkilöille. Toisin sanoen mitä RTK-palvelu hyötyy siitä, että me tavalliset jääkiekon katsojat (=yksityishenkilöt) näemme RTK-palveluiden logon 60-84 kertaa kaudessa Rauman Lukon peliasussa. Suora lainaus Wikipediasta:

"RTK-Palvelu tarjoaa siivous-, kiinteistöhuolto-, käyttäjä- ja teollisuuspalveluja yrityksille ja julkisen sektorin asiakkaille."
Kyse on tässä tapauksessa ennen kaikkea yritysilme- ja imagoasiasta, sillä RTK hyötyy konkreettisesti sponsoroinnin avulla luotavista mielikuvista; urheiluseuralle osoitettu pitkäjänteinen taloudellinen tuki ja tätä seuraava julkinen näkyvyys luovat omalta osaltaan asiakaskunnalle kuvaa luotettavasta ja vakaasta yhteistyökumppanista.

Kaikenlaisen mainonnan ja sponsoroinnin tarkoituksena onkin lähtökohtaisesti 1) tehdä yritys tai tuote mahdollisimman hyvin tunnetuksi asiakkaille, 2) vaikuttaa myönteisesti yritykseen liitettäviin mielikuviin (lisäarvon luominen yrityskuvalle) sekä näin 3) lisätä asiakkaiden mielenkiintoa yritystä kohtaan. Tämän asetelman vuoksi on tärkeää huomata, että myös yritykset sekä julkisen ja kolmannen sektorin organisaatiot ovat asiakkaita, joiden suuntaan näkyminen on kilpaillussa markkina-asetelmassa välttämätöntä kassavirtojen turvaamiseksi.

E: Vähäjärkinen kommentoikin jo täysjärkisesti.
 

Heimonjohtaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kysymys kuuluukin: voisiko tätä näkyvyyttä ja yhteistyökumppanuutta tuoda esiin jollain muulla tavalla kuin yrityksen logolla paikallisen jääkiekkojoukkueen peliasussa?

Jos mä nyt olen oikein käsittänyt, niin RTK-palveluhan ei edes tarjoa palveluksiaan yksityisille henkilöille. Toisin sanoen mitä RTK-palvelu hyötyy siitä, että me tavalliset jääkiekon katsojat (=yksityishenkilöt) näemme RTK-palveluiden logon 60-84 kertaa kaudessa Rauman Lukon peliasussa. Suora lainaus Wikipediasta:

"RTK-Palvelu tarjoaa siivous-, kiinteistöhuolto-, käyttäjä- ja teollisuuspalveluja yrityksille ja julkisen sektorin asiakkaille."

Kyllä RTK yksityisille myös palvelujaan tarjoaa. Tosin harva yksityinen moista tilaa joten sitä on myös turha mainostaa.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Niin toisaalta mainostaahan siellä TVO:kin(a.k.a. Teollisuuden Voima Oyj.), joka ei myöskään kostu kauheasti lätkäkatsojille näkyvyydestä, mutta kaipa se jonkinlaista "brändiä" hyvänä firmana ja paikallisen urheiluseuran tukijana sillä hakee.
Kyse on tässä tapauksessa ennen kaikkea yritysilme- ja imagoasiasta, sillä RTK hyötyy konkreettisesti sponsoroinnin avulla luotavista mielikuvista; urheiluseuralle osoitettu pitkäjänteinen taloudellinen tuki ja tätä seuraava julkinen näkyvyys luovat omalta osaltaan asiakaskunnalle kuvaa luotettavasta ja vakaasta yhteistyökumppanista.
Mä nyt yritän oikeasti ymmärtää tätä koko juttua, mutta täytyy samalla myöntää, että markkinointi ei ole koskaan kuulunut suosikkiaineisiini esim. koulussa. Olen täysin samaa mieltä molempien lainaamieni tekstien kanssa - paikallisen urheiluseuran tukeminen ja sponsorointi ovat tuiki tärkeitä asioita yrityksille. Niillä saadaan luoduksi hyvää ja luotettavaa - ennen kaikkea positiivista mielikuvaa sponsoroivasta yrityksestä jne. Ymmärrän kaiken tähän saakka.

Mutta... sitten päästäänkin tähän juttuun, jota en käsitä. Otetaan nyt esimerkiksi tuo TVO - osittain koska RTK-palvelu on tietynlaisessa erikoisasemassa Rauman Lukon sponsorointikuvioissa. Eli mä nyt olen käsittänyt asian näin, että Teollisuuden Voima Oyj sponsoroi Rauman Lukkoa. Yhteistyösopimuksen hinta on X euroa. Tällä sijoittamallaan summalla TVO saa Rauman Lukolta aina yksityiskohtaisesti sovittavia yhteistyömuotoja. Näihin voi kuulua lähes mitä tahansa maan ja taivaan väliltä: ottelulippupaketteja, illallisia hallilla, valmentajan tapaamisia, mainontaa eri medioissa, mainontaa ottelutapahtumien mainonnan yhteydessä, golf-iltamia, vieraspelireissuja, jopa NHL-otteluita jne. EDIT: tai TVO voisi järjestää näitä asiakasyritystilaisuuksia omissa tiloissaan, joihin esim. Lukon päävalmentaja Risto Dufva tulisi kertomaan omia näkemyksiään johtajana toimimisesta tai pari Lukon pelaajaa tulisi tapaamaan TVO:n asiakasyritysten edustajien lapsia jne. jne. /EDIT Nimenomaan näissä yhteistyömuodoissahan vain urheiluseuran markkinointi-ihmisten mielikuvitus on rajana. Miksi sen pelipaitanäkyvyyden pitää aina olla se yhteistyökumppanuuden näkyvin muoto?

Tällaisia yhteistyöpaketteja myydään tai ainakin pyritään myymään kaikille vähänkin kiinnostuneille paikallisille tai jopa valtakunnallisille yrityksille. Tietyillä seuroilla pääyhteistyökumppaneita näkyy olevan toistakymmentä, jopa yli kaksikymmentä. Kun jokaiseen pakettiin sisällytetään myös "näkyvyys pelipaidassa", niin lopputulos on tämän hetkinen: joukkueiden pelipaidat muistuttavat tilkkutäkkejä. Tässä kohtaa kuvaan pitäisikin astua seurojen markkinointi-ihmisten innovatiivisuus. Kuinka noita yhteistyökumppaneille myytäviä paketteja voitaisiin kehittää siten, että sieltä voitaisiin poistaa tuo "näkyvyys pelipaidoissa" -kohta?

Mun mielestäni esimerkkinä käyttämäni TVO ei kostu siitä yhtään mitään, että jokaisessa Rauman Lukon pelaamassa ottelussa 3.000-9.000 jääkiekon ystävää näkevät TVO:n logon pelipaidassa. Puhumattakaan jostain pienemmistä yrityksistä, joiden logo on se 5x10cm jossain kainalon seutuvilla. Eikö siis näin ollen TVO voisi sponsoroida Rauman Lukkoa kuten ennenkin, mutta ilman tuota "näkyvyyttä pelipaidassa"? Sitten TVO käyttäisi tuota yhteistyökumppanuuttaan hyväksi järjestämällä esim. Lukon kotiotteluiden yhteydessä asiakasyritystilaisuuksia, joissa kävisi selkeästi ilmi, kuinka he panostavat paikallisen urheiluseuran tukemiseen.

Mä en vain ymmärrä sitä, että miksi juuri esim. TVO pitää niin tärkeänä sitä näkyvyyttä tukemansa paikallisen urheiluseuran pelipaidassa. Totta kai sehän on se helpoin ratkaisu saada jonkinlaista vastinetta sijoitetuille rahasummille, mutta onko se kuitenkaan se kaikkein paras. Jos vastaavasti SM-liigan taholta rajoitettaisiin noita pelipaidassa/-asussa olevien mainospaikkojen määrää, niin... avaisiko se kenties uusia tuulia yhteistyökumppanuuksille?
Kaikenlaisen mainonnan ja sponsoroinnin tarkoituksena onkin lähtökohtaisesti 1) tehdä yritys tai tuote mahdollisimman hyvin tunnetuksi asiakkaille, 2) vaikuttaa myönteisesti yritykseen liitettäviin mielikuviin (lisäarvon luominen yrityskuvalle) sekä näin 3) lisätä asiakkaiden mielenkiintoa yritystä kohtaan. Tämän asetelman vuoksi on tärkeää huomata, että myös yritykset sekä julkisen ja kolmannen sektorin organisaatiot ovat asiakkaita, joiden suuntaan näkyminen on kilpaillussa markkina-asetelmassa välttämätöntä kassavirtojen turvaamiseksi.
Aivan erinomaista tekstiä - erittäin kansantajuisesti selvitetty!

Kysymykseni vain kuuluukin, että tuottavatko tämänhetkiset SM-liigan peliasut sponsoroivista yrityksistä tuollaisia positiivisia mielikuvia. Toisin sanoen saavatko yritykset sitä haluamaansa lisäarvoa yrityskuvalleen? Kertovatko näiden sponsoroivien yritysten edustajat potentiaalisille asiakkailleen, että... "Mekin muuten tuemme paikallista jääkiekkojoukkuetta. Meidän yrityksemme logo on se kolmas valkotaustainen paidan vasemmasta alahelmasta laskettuna."

Suuri kysymykseni on: saavatko sponsoroivat yritykset sitä haluamaansa näkyvyyttä, kun peliasussa on ~20-30 eri yrityksen logot?
Mitä tapahtuisi, jos tuo peliasuissa olevien logojen määrä olisi SM-liigan taholta rajoitettu (vaikkapa 3-5)?

EDIT: lisätty pari ajatusta
 
Viimeksi muokattu:

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Ensinnäkin Mr.Fox RTK palvelun omistaa yhdistys nimeltään Raumalaiskiekkoilun Tuki ry. RKT tuki ennen vain raumalaista juniorikiekkoilua, mutta Bosmanin jälkeen yhdistys muutti sääntöjään niin, että se voi myös tukea edustuskiekkoa.

Toiseksi RTK ei kuittaa mahdollisia tappioita, vaan omistajataho ohjaa jokavuosi valmiiksi budjetoidun summan Lukko oy:lle.

Täältä saa lisätietoa intohimoisten raumalaisten kiekkoihmisten perustamasta yhdistyksestä : Raumalaiskiekkoilun Tuki ry | Historia

Kolmanneksi mitä tulee TVO:hon niin toki varmasti erilaisia sponsorointitapoja voisi olla. Ja onkin - itse en tunne mitä kaikkea esim. TVO:n ja Lukon välillä on. TVO on Rauman Lukon vahvan miehen Rauno Mokan kautta tullut mukaan sponsoroimaan Lukkoa ja ainakin itselle TVO:n logo Lukon pelipaidassa on perinteinen, legendaarinen ja tuttu.

Todella kauan se siinä paidassa on ollut. Uskon, että sen merkitys on symbolinen ja kertoo näiden kahden pitkästä symbioosista.

Muuten kyllä samaa mieltä tilkkutäkeistä. Kysyin joskus toimitusjohtajalta kuinka paljon pitäisi maksaa, jotta pelipaita olisi tyhjä. Kuulemma puoli miljoonaa euroa.

Isoja summia siis liikutellaan ja ymmärrettävästi esteettisyys kärsii näin isojen summien edessä. Silti jonkinlaista malttia ja edes graagista silmää miten mainokset asetellaan. Kärppien esimerkki on ollut kammottavin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ensinnäkin Mr.Fox RTK palvelun omistaa yhdistys nimeltään Raumalaiskiekkoilun Tuki ry. RKT tuki ennen vain raumalaista juniorikiekkoilua, mutta Bosmanin jälkeen yhdistys muutti sääntöjään niin, että se voi myös tukea edustuskiekkoa.

Toiseksi RTK ei kuittaa mahdollisia tappioita, vaan omistajataho ohjaa jokavuosi valmiiksi budjetoidun summan Lukko oy:lle.

Täältä saa lisätietoa intohimoisten raumalaisten kiekkoihmisten perustamasta yhdistyksestä : Raumalaiskiekkoilun Tuki ry | Historia
Itse asiassa sivusto on tuttu, ja pidän muutenkin tuota koko yritysrypästä (?) hemmetin hienona saavutuksena. Tosiasiahan ilmeisesti on se, että ilman RTK-palvelua sekä Raumalaiskiekkoilun Tuki ry:tä Raumalla ei pelattaisi liigatason lätkää. Vai? Tai ainakin todella paljon heikommilla puitteilla. Tosin tämän ketjun aihehan ei ollut keskustella yksinomaan Rauman Lukosta tai RTK-palvelusta, vaan yleisesti SM-liigan pelipaidoista kaudella 2013-14. Otin Rauman Lukon vain esimerkikseni siitä, että toisinaan ihmettelen millaisten yritysten logoja noista joukkueiden peliasuista löytyy.

Edelleen ihmettelen sitä, että mitä RTK-palvelu oikeasti hyötyy siitä, että yrityksen logo löytyy Lukon pelaajien - jos muistan oikein - oikeasta reidestä. Maksaako RTK-palvelu tästä mainospaikasta ennen kautta "normaalin" markkinahinnan - kuitenkin ohjatakseen myöhemmin kauden aikana/kauden jälkeen valmiiksi budjetoidun lisäsumman Rauman Lukko Oy:lle?

Tämä RTK-palvelun mainostamiskuvio Rauman Lukon peliasussa ei vain aukea mulle. Käsittääkseni se kuitenkin on ihan yleisesti tiedossa, että RTK-palvelu ja Rauman Lukko kuuluvat samaan konserniin, joten tässä suhteessa en ymmärrä tuota erillisen näkyvyyden ostamista etenkin kun RTK-palvelu ei muuten suuremmin markkinoi palveluitaan yksityisille henkilöille. Vähän vastaavahan olisi ollut aiemmin, jos Hartwall Areena olisi mainostanut Jokereiden peliasussa. Tosin tässäkin tapauksessa varsinainen Helsinki Areenan yhteistyökumppani Hartwall saisi lisänäkyvyyttä.

Oikein hyvää esimerkkiä tästä ihmettelystäni on vaikeata löytää tämän hetkisestä SM-liigasta. Ehkä muutama vuosi takaperin esimerkki olisi voinut olla Turkuhallin mainos TPS:n peliasussa - siis niiltä ajoilta, kun Turkuhallilla ei ollut varsinaista nimisponsoria. Turkuhalli ja HC TPS Oy olivat kuitenkin "samaa yritystä", ja HC TPS Oy:n tilit "tasataan" tilikauden päätteeksi tietyillä konserniavustuksilla, joten mun mielestäni tuo lisänäkyvyyskuvio olisi ollut vähän omituista. Vastaavaa ihmettelen nyt Rauman Lukon ja RTK-palvelun kesken.
Kolmanneksi mitä tulee TVO:hon niin toki varmasti erilaisia sponsorointitapoja voisi olla. Ja onkin - itse en tunne mitä kaikkea esim. TVO:n ja Lukon välillä on. TVO on Rauman Lukon vahvan miehen Rauno Mokan kautta tullut mukaan sponsoroimaan Lukkoa ja ainakin itselle TVO:n logo Lukon pelipaidassa on perinteinen, legendaarinen ja tuttu.

Todella kauan se siinä paidassa on ollut. Uskon, että sen merkitys on symbolinen ja kertoo näiden kahden pitkästä symbioosista.
Tästä täysin samaa mieltä!

Itse muistan TVO:n logon Lukon pelipaidasta vähintään niiltä ajoilta, kun Lukkokin pelasi EHL:ssa eli lähemmäs 20 vuotta. Se suuri ihmettelyn aiheeni vain onkin se, että mitä TVO oikeasti saa tuosta pelipaitanäkyvyydestään. Saako TVO nk. vastinetta rahoilleen? Kärsisikö TVO suurenkin imago- tai rahallisen tappion, jos... JOS jonain vuonna he tukisivat paikallista urheiluseuraa entiseen tapaan, mutta... MUTTA jättäisivät tuon pelipaidasta saamansa mainospaikan tyhjäksi?

Totta kai juttuhan olisi täysin eri, jos samalla paikalla tai esim. paidan alahelmassa olisi vaikkapa McDonald'sin mainos. Tällöin yksittäiselle raumalaiskatsojallekin saattaisi tulla mieleen Lukon pelipaita, kun kännipäissään on Lukon matsin jälkeen menossa hakemaan hampurilaista. Tällöin mainostajalla/sponsorilla on hallilla selkeä kohderyhmä. Vastaavasti joku (entinen) TPS-tyylinen Hesburger-logo (3x10cm) pelipaidan kauluksessa ei mielestäni herätä potentiaalisissa ostajissa mitään mielikuvia. Itse asiassa jouduin jopa tätä kirjoittaessani tarkastamaan vieläkö TPS:n pelipaidassa on kyseinen Hesburger-logo. Eipä ole, vaan sillä paikalla on nykyisin Felixin logo.
Muuten kyllä samaa mieltä tilkkutäkeistä. Kysyin joskus toimitusjohtajalta kuinka paljon pitäisi maksaa, jotta pelipaita olisi tyhjä. Kuulemma puoli miljoonaa euroa.

Isoja summia siis liikutellaan ja ymmärrettävästi esteettisyys kärsii näin isojen summien edessä. Silti jonkinlaista malttia ja edes graagista silmää miten mainokset asetellaan. Kärppien esimerkki on ollut kammottavin.
Tämä on hemmetin hyvää tietoa! Muistelisin joskus kuulleeni pelipaidan mainosten arvoksi ~300.000 euroa, mutta tämä jo vuosien takaa. Voisiko tuo puoli miljoonaa riittää jopa kokonaan mainoksettomaan peliasuun (sukat, housut, kypärät)? Vai oliko kyseessä "vain" toimitusjohtajan "heitto"? Arvo lienee myös hyvin pitkälti joukkuekohtaista.

Tässä vaiheessa tulee jälleen mieleeni se koko SM-liigan yhteisen sponsorin hankkiminen. Miten olisi, jos SM-liigan toimistolla myytäisiin kaikille joukkueille yhtenäiset sponsorit esim. olkavarsiin MM-kisojen (Skoda) tyylisesti? 14 joukkuetta, 420 runkosarjaottelua + pudotuspelit ja karsinnat... olisiko esim. Volkswagen kiinnostunut lähtemään mukaan SM-liigan "pelipaitojen siivoustalkoisiin"? EDIT: toinen erittäin myyvä yhtenäinen sponsoripaikka voisi olla pelaajien kypärät. Jokaiselle 14 joukkueelle yksi yhtenäinen kypäräsponsori, maalivahdin kypärä puhtaaksi, samaten kultainen kypärä (Veikkaus). Voisiko tämä toimia paremmin kuin nykyinen joukkuekohtainen nappikauppa?

Tämän lisäksi joukkueiden todelliset pääsponsorit saisivat joukkuekohtaiset mainoksensa paidan etu- ja takahelmaan. Mahdollisesti vielä 1-2 pienempää joukkue- tai liigakohtaista (pää-) sponsoria hartioihin/hihoihin. Joukkueen logo keskelle paidanrintamusta, kaupunkien vaakunat logosta ylävasempaan ja kapteeniston tunnukset logosta yläoikealle. Logon yläpuolelle varustevalmistajan logo/tunnus/tuotemerkki.

Samaten ainakin (suurin) osa joukkueiden jäämainonnasta pitäisi siirtää SM-liigan vastuulle. Liigan yhteinen pääsponsori saisi esim. jokaisen hallin keskiympyrän mainostilan itselleen. Luin jostain, että esim. Lahden Jäähallin keskiympyrän mainospaikka maksaa kautta kohti 11.000 euroa. Tuohan ei käytännössä ole raha eikä mikään. 13 jäähallia x 11.000 euroa tekee 143.000 euroa. Jos kerran SM-liigan nimeä ruvetaan myymään puolella millillä, niin eikö jumalauta luulisi Suomestakin löytyvän yrityksiä, jotka ostaisivat parasta jäähallinäkyvyyttä samaan hintaan? 500.000 euroa 420 ottelun näkyvyydestä tekisi joukketta kohti ~35.000 euroa (+ Kalen kaljarahat) pelkästä yhtenäisestä keskiympyrämainonnasta. Toi ykstoistatonttuahan on niin naurettavan pieni summa, että periaatteessa sen voisi ostaa vaikka joku yksityinenkin ja käydä maalaamassa mustalla spray-maalilla vaikkapa oikein ison kikkelinkuvan keskelle Lahden Jäähallin kaukaloa - koko kaudeksi!

EDIT1: typo
EDIT2: lisätty aatoksia kypäristä
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kettuherralta hyvää pohdintaa, mutta eräs asia kannattaisi ottaa huomioon. Suurin osa* liigajoukkueista on maakunnan ykkösurheiluseura, joka haluaa tehdä laajaa yhteistyötä mahdollisimman monen maakunnan tai seutukunnan yritysen kanssa. Jos seura alkaisi yhtäkkiä myydä paitoihin mainospaikkaa vain yhdelle yritykselle, se ei olisi kovin hyvä signaali mainonnasta kiinnostuneille pikkufirmoille, joilla ei yksinkertaisesti ole varaa kuin yhten pieneen mainokseen. Tämä voisi pahimmassa tapauksessa vaikuttaa yritysten mielenkiintoon vuokrata hallista aitoita, mikä olisi taloudellisesti erittäin paha isku. Mitään tutkittua faktaa minulla ei tästä ole, mutta näen tämän olevan mahdollista.

Jos joku iso sponsori haluaa ottaa haltuun kaikki liigajoukkueiden paidat, olisi se parasta tehdä vasta pudotuspeleissä.

*Varoitus annettu, koskien paikalliskinaamisia.
 

lebak

Jäsen
Pikkumainoksista ja varsinkin RTK:n mainoksista vielä pieni lisäys, että kuvittelisin juuri näkymisellä ympäri suomea vahvistavan heidän strategiaansa levittäytyä mahdollisimman moneen kolkkaan, niinkuin ovatkin tehneet. Tuo pieni RTK mainos taitaa löytyä useammastakin liigajoukkueen peliasusta ja ainakin useasta liigahallista. Myös edellämainitut asiat ovat vahva signaali jääkiekkoyhteistyöhön, joka tuo Suomessa ehkä heille toivottua huomiota. TVO taitaa myös olla RTK:n suurimpia asiakkaita.

Muuten tähän keskusteluun en pysty hirveästi tuomaan lisää. Olen myös mainoksettomien paitojen kannalla, mutta kuten mainittu se tuskin on mahdollisuus. Em. ehdotukset mainoksien määrän ja sijoittelun sääntelylle saa täältäkin peukun.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Suurin osa* liigajoukkueista on maakunnan ykkösurheiluseura, joka haluaa tehdä laajaa yhteistyötä mahdollisimman monen maakunnan tai seutukunnan yritysen kanssa. Jos seura alkaisi yhtäkkiä myydä paitoihin mainospaikkaa vain yhdelle yritykselle, se ei olisi kovin hyvä signaali mainonnasta kiinnostuneille pikkufirmoille, joilla ei yksinkertaisesti ole varaa kuin yhten pieneen mainokseen.
Tämä on täysin selvää ja ymmärrettävää! Luonnollisestikin jotkut tukijat voisivat vetää herneen nenäänsä, jos tuo mainospaikkojen rajoittaminen paidoissa lähtisi seuroilta. Tapahtuisiko sama reaktio, jos mainospaikkojen rajoittaminen lähtisikin jo SM-liigalta? Maa- ja seutukunnallisten yritysten kanssa voitaisiin tehdä vaikka minkälaista yhteistyötä, mutta peliasuissa olisi vain ja ainoastaan valtakunnallisten sponsoreiden logoja.

SM-liiga rajoittaa peliasuissa olevien mainospaikkojen määrää => seurojen markkinointi-ihmiset pakotettaisiin paitamainonnan sijaan etsimään uudenlaisia ratkaisuita yhteistyökumppanuuksille => seuraa tukevien yritysten reaktiot olisivat käsittääkseni kiinni täysin näistä markkinointi-ihmisten innovaatioista
Tämä voisi pahimmassa tapauksessa vaikuttaa yritysten mielenkiintoon vuokrata hallista aitoita, mikä olisi taloudellisesti erittäin paha isku. Mitään tutkittua faktaa minulla ei tästä ole, mutta näen tämän olevan mahdollista.
Aika omituiselta ja epärealistiselta vaihtoehdolta kuulostaa.

Ajatellaanpa vaikka jotain muutaman hengen maansiirtoyritystä, joka on tukenut jo vuosikausia paikallista jääkiekkoseuraa - pikkusummalla, mutta kuitenkin. Pikkujoulujen aikaan maansiirtoyrityksen tapana on ollut vuokrata jäähallista aitio ja kutsua yhteistyökumppaneitaan lätkämatsiin kiitokseksi kuluneesta vuodesta. Onko tämän kaiken ehtona se, että kyseisen maansiirtoyrityksen 5x10cm logo "näkyy" jossain paidan helmassa tai kainalossa? Mitään tutkittua faktaa ei minullakaan tästä ole, mutta epäilen sen olevan vahvasti epätodennäköistä.
Jos joku iso sponsori haluaa ottaa haltuun kaikki liigajoukkueiden paidat, olisi se parasta tehdä vasta pudotuspeleissä.
En tarkoittanut missään nimessä kokonaan!

Esim. Lahden Pelicans myy pelipaitaansa 16 mainospaikkaa. Entä jos SM-liiga ilmoittaisi joka joukkueelle, että tulevalle kaudelle mainospaikkojen määrä rajoitetaan vaikkapa seitsemään? Tämän lisäksi SM-liiga "ottaa haltuunsa" yhden näistä mainospaikoista ja tilittää rahat joukkueille kollektiivisesti? En millään jaksa nähdä, että tämä vaikuttaisi jotenkin johonkin aitiomyyntiin.

Edelleenkään mä en ymmärrä sitä, että miksi sen paikallisen kaivurifirman tai nakkikioskin on niin tärkeätä näkyä paikallisen jääkiekkojoukkueen pelipaidassa. Eikö minkäänlaisia muita yhteistyömuotoja ole olemassa? Ollaanko tällaisia edes (yhdessä) mietitty?
Olen myös mainoksettomien paitojen kannalla, mutta kuten mainittu se tuskin on mahdollisuus. Em. ehdotukset mainoksien määrän ja sijoittelun sääntelylle saa täältäkin peukun.
Mielestäni mainosten määrän rajoittaminen peliasuissa pitäisi olla täysin mahdollista. Vetäisen nyt yhden täysin hatusta keksityn esimerkin.

Siilinjärveläinen Marjaanan Nakkiputka™ haluaa tukea paikallisen ykkösurheiluseuran kuopiolaisen KalPa:n toimintaa. Tällä hetkellä yhteistyö tarkoittaa sitä, että Marjaanan Nakkiputka™ maksaa ennen kauden alkua KalPa:lle 5.000 euroa. Tällä summalla Marjaanan Nakkiputka™ saa pikkulogon KalPa:n pelipaitaan, KalPa:n kausikirjaan sekä KalPa:n nettisivuille muiden yhteistyökumppanien logojen joukkoon. Mitä tästä eteenpäin? Montako uutta asiakasta Marjaanan Nakkiputka™ saa tästä näkyvyydestään ja mainonnastaan? Se yhteistyö on suurinpiirtein siinä laskun maksamisessa ja logon ompelemisessa, kunnes seuraavana kesänä on jälleen KalPa:n markkinointi-ihmisten varojenkeräysreissu, Marjaanan Nakkiputka™ saa jälleen 5.000 euron arvoisen laskun jne. jne.

Entäpä jos... tämäkin yhteistyö hoidettaisiin toisella tavalla? Unohdetaan se Marjaanan Nakkiputka™ logo sieltä pelipaidan helmasta ja mietitään jotain muita yhteistyökuvioita. Marjaanan Nakkiputka™ saisi edelleen logonsa KalPa:n kausikirjaan sekä KalPa:n nettisivuille, mutta ei enää KalPa:n peliasuun. Tästä eteenpäin kauden aikana vaikkapa joka torstain aamutreenien jälkeen kaksi KalPa:n pelaajaa lähtee Siilinjärvelle Marjaanan Nakkiputkaan™ syömään purilaiset. Aterioinnin yhteydessä pelaajista otetaan autenttisia valokuvia vuodenaikojen vaihteluineen jne.

Näitä valokuvia sitten Marjaanan Nakkiputka™ hyödyntää perjantain Savon Sanomien mainoksissaan. Mainokseen Marjaanan Nakkiputkan™ logon viereen KalPa:n logo sekä teksti "Mekin syömme täällä - syö siekin!". Uskoisin vahvasti, että jo jostain tämäntyyppisestä mainonnasta toisi Marjaanan Nakkiputkalle™ enemmän positiivista julkisuutta kuin jostain 5x10cm logosta KalPa:n pelipaidan helmassa. Jopa ihan konkreettisia uusia asiakkaitakin saattaisi löytyä, kunhan tuosta KalPa:n poikien edustussessio tiedotettaisiin riittävän hyvin. Takuuvarmasti sinne Siilinjärven Marjaanan Nakkiputkaan™ saapuisi aina torstai-iltapäivisin ainakin pari mopopoikaa tai teiniritsaa ihmettelemään ihan oikeita jääkiekon pelaajia.
 

Fordél

Jäsen
Eihän pelipaitojen tilkkutäkkisyyden ongelmana ole esim. TVO:n iso mainos logon yläpuolella, joka kaiken lisäksi sopii mainiosti seuran värimaailmaan. Ongelmana ovat pienet ja hyvinkin kirjavat mainokset, joita on viljelty ympäri pelipaitaa. Ne rikkovat harmonisen kokonaisuuden.

Eli jos muutoksia halutaan, täytyisi pelipaita rauhottaa vain isojen toimijoiden mainoksia varten ja tarjota pienille toimijoille (ovat yleensä myös paikallisia toimijoita) mainosratkaisuja, jotka tavoittavat lähinnä vain sen kotiyleisön, kuten äänimainonta, kaukalomainokset, nettisivut jne. Luulisi, että tämä palvelisi myös näitä paikallisia pieniä toimijoita, jotka tavoittavat näkyvyydellä heille tärkeää asiakaskuntaa. Ei Rauman Lihis ja Nakki hyödy juurikaan siitä, että se näkyy pienenä mainoksena paidassa SaiPan kotipelissä.

Tarvitaan siis selkeää suunnitelmallisuutta ja ajatusta pelipaitoja suunnitellessa. Kunnioitetaan seuran värejä ja paidan asettelua (ei esim. rikota paidan viivoja mainoksilla) sekä mietitään yhdessä sponssien kanssa rohkeasti miten teidän mainos voisi saada parhaimman näkyvyyden seuran toiminnassa. Jos se on pelipaita, on kaikkien etu, että mainos vedetään kenties eri värillä kuin mitä yrityksen logo on. Tämä täytyisi sisäistää myös firmoissakin eikä kynsin ja hampain pitää kiinni omasta värimaailmastaan. Nyt on kyse urheilumainonnasta ja siinä pätee tietyt lainalaisuudet, etenkin pelipaidoissa. Laadukas mainos on tärkeämpi seikka kuin juuri sen tietyn värin säilyttäminen. Esim. FC Lahdella on ollut mainokset samalla värillä paidassa ja homma toimii.
 

Massimo 1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Olen ihmetellyt miksei sponsorit hae enemmän näkyvyyttä itse otteluissa, olemalla esim paikan päällä tuotteensa kanssa. HIFK:lla oli viime kaudella
otteluissa illan pääsponssi esim. Elisa, Harley Davidson, snacky. En muista oliko muitakin. HD:lla oli ihan hyvä ulos tulo kun täräytti mopon käyntiin hallissa ja kuskas sen kiekonkantaja daamin jäälle. (tosin F 5 katsomossa haisi pakokaasu ekan erän loppu puoliskolle.)

Eli jos siirtäis sen mainostamisen jäältä ja paidoista hallien käytäville ja luomaan sellaista tapahtumaa koko ottelu päivälle.

Sitten pitäis kieltää erinlaiset peliasut joukkueen keskes. Esim. Kalpa, Kärpät, TPS,ilves, JYP käyttivät paidoissa ja kypärissä eri sponsseja jolloin jokaisella pelaajalla ei ollut yhtenäinen peliasu.

No kai se johtuu juurikin tuosta että, rahaa pitää saada mahd paljon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös