Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 844 103
  • 19 172

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
koneessani äänikortti ei toimi ja kone antaa seuraavanlaisen virheilmoituksen "sbpci has been routed incorrectly by the system.Audio Pci inactive." Enkä oikein tiedä miten tuo korjattaisiin. Ehdotuksia??
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Umm... Kytke biosista emon äänipiiri pois käytöstä (disable)...(?)
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Vaihda äänikortti toiseen korttipaikkaan ja instaa ajurit uusiks.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Auttakaa pernaakin!

Mulla tulee Windows XPssä sininen ruutu vähintään kerran päivässä. Emo on flashattu ja näytönohjaimen ajureita oon koitellu.

Kosahtaa muutenkin, mutta pelatessa helpommin, en kyllä pelaa oikeestaan yhtään, mutta siltä näyttäis, että se vaikuttaa.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Re: Auttakaa pernaakin!

Viestin lähetti pernaveikko
Mulla tulee Windows XPssä sininen ruutu vähintään kerran päivässä. Emo on flashattu ja näytönohjaimen ajureita oon koitellu.

Kosahtaa muutenkin, mutta pelatessa helpommin, en kyllä pelaa oikeestaan yhtään, mutta siltä näyttäis, että se vaikuttaa.

Käytännössä ainoa keino saada XP:stä bluescreen on pistää huonosti PCI-standardia tukevia kortteja samaan IRQ:hun. Kun ne yrittävät yhtä aikaa tehdä jotain, kone voi kosahtaa.

* Eihän mitään korttia ole heti näytönohjaimen alapuolella? AGP ei välttämättä osaa jakaa IRQ:ta PCI:n kanssa.

* Onko äänikortin viereisessä paikassa jotain?

* Onko koneessa verkkokortti?

Nuo ovat potentiaalisia ongelmatapauksia. Käytännössä ongelma ratkeaa poistamalla kortti Windowsista, sammuttamalla kone, vaihtamalla kortin paikkaa ja asentamalla ajurit uusiksi.
 

wapiz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Artukaisten Rypistys
Re: Löytyykö tietokone-experttejä??

Viestin lähetti toivonen#19
koneessani äänikortti ei toimi ja kone antaa seuraavanlaisen virheilmoituksen "sbpci has been routed incorrectly by the system.Audio Pci inactive." Enkä oikein tiedä miten tuo korjattaisiin. Ehdotuksia??

Tämäkin sarjassa "Just a lucky guess"....

Sulla on luultavasti "resurssit ristiriidassa" eli ilmeisesti IRQ päällekkäin jonkin toisen laitteen kanssa.
Teeppä seuraavasti:
1. Control panel => system => device manager
2. Klikkaa plus merkkiä "sound,video & game controllers" kohdasta
3. Klikkaa "Creativelabs sound blaster PCI128"
4. Klikkaa "Resources" täppää
5. poista rasti kohdasta "use automatic settings"´
6. valise yllä olevasta listasta "interrupt request" tai "IRQ"
7. Klikkaa "change settings" namiskaa ja säädä joku arvo mikä ei aiheuta "confliktia" muun laitteen kanssa.....

Ja jospa käy niin että et pääse muuttamaan noita ko. asetuksia
tarttis löytää se laite mikä käyttää samaa "interrupt request" arvoa ja muuttaa se sille toiselle laitteelle....
Heh.. vidu kun tuli selvitettyä taas selkeesti, toivottavasti sait jotain selvää :)
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Re: Re: Auttakaa pernaakin!

Viestin lähetti mission16W


Käytännössä ainoa keino saada XP:stä bluescreen on pistää huonosti PCI-standardia tukevia kortteja samaan IRQ:hun. Kun ne yrittävät yhtä aikaa tehdä jotain, kone voi kosahtaa.

* Eihän mitään korttia ole heti näytönohjaimen alapuolella? AGP ei välttämättä osaa jakaa IRQ:ta PCI:n kanssa.

* Onko äänikortin viereisessä paikassa jotain?

* Onko koneessa verkkokortti?

Nuo ovat potentiaalisia ongelmatapauksia. Käytännössä ongelma ratkeaa poistamalla kortti Windowsista, sammuttamalla kone, vaihtamalla kortin paikkaa ja asentamalla ajurit uusiksi.

* Onko muisteja uusittu viimeaikoina, niiden yhteensopivuus?
* Prossua ylikellotettu?
* Näytönohjainta ylikellotettu?
* Korttien IRQ ja DMA -asetukset, löytyykö konflikteja
* Näytönohjaimet ajurit, vakauden saamiseksi vältä beettoja
 
Viimeksi muokattu:

93

Jäsen
Hjälp

Mulla taas on ongelmana kaatuilun lisäksi sellainen, että kun pyyhkii tekstiä joissakin tekstikentissä (esim. Muistio ja Morpheuksen haku), niin teksti ei lähde pois ruudulta. (Hankala selittää, katsokaa liite)
 

Liitteet

  • image3.jpg
    image3.jpg
    50,2 KB · kertaa luettu: 2 522

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Otin verkkokortin pois ja äänikortti oli kuin olikin näytönohjaimen vieressä, siirsin sen.

Nyt on kone pysynyt pystyssä jo 10 minuuttia:) Alan pelaamaan mainioita curling-peliä (Granite)... Normaalisti ei kokonaista peliä pysty pelaamaan koneen kaatumatta, katsotaan kuin käy.

Jos kaatuu, niin palaan sitten tänne, hermot on jo lopullisesti menny tän rakkineen kanssa ja tää on nyt pakko saada toimimaan.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Re: Hjälp

Viestin lähetti 93
Mulla taas on ongelmana kaatuilun lisäksi sellainen, että kun pyyhkii tekstiä joissakin tekstikentissä (esim. Muistio ja Morpheuksen haku), niin teksti ei lähde pois ruudulta. (Hankala selittää, katsokaa liite)

Näytönohjaimen ajureita uusintaan, jollei auta niin veikkaisin komponenttivikaa näytönojaimessa. Oletko testannut toisella näytönohjaimella?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Blue screen taas kehissä...

... mutta ilmeisesti eteenpäin on menty sillä nyt ei XP tehnyt sitä levytsekkiä, eikä tullut ilmoitusta, että "system has recovered from serious error".

Kaksi vaihtoehtoa... Joko systeemi ei selviytynyt tai sitten propleema ei ollut serious. Minulle se kyllä on erittäin vakava ongelma, ei tästä touhusta vaan tule yhtään mitään.

Sitten taas neuvoja. Muistia ostin lisää, mutta siitä on jo aikaa. Tämä on muutenkin alkanut nyt jokin aika sitten, aikaisemmin pysyi parikin viikkoa pystyssä.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Blue screenit johtuu yleensä muistiongelmista, tavalla tai toisella.
Kokeile muistipalikka kerrallaan ja sitten niiden kombinaatioita.

Mites oli tuon ylikellotuksen kanssa? Tuleeko vika vain pelatessa vain muutenkin käyttiksessä? Kun vika alkoi esiintyä, oliko juuri sitä ennen asennettu mitään uutta rautaa tai softaa?
 
Viimeksi muokattu:

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voipi nuo kaatumiset johtua myös ylikuumenemisesta. Koneen sisuskalut tupaa ajan myötä pölyyntymään ja jäähdytyselementtin teho laskemaan. Imurilla ja jäähdytyselemenetin kiinityksen tarkistuksella on joskus katuileva kone korjattu. Toi pelin aikana kaatumienen viitaisi tavallaan lämpöongelmaan: prosessorilla/näytönohjaimella on pelissä enemmän töitä ja lämmöt nousee.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti Konalan Kettu
Voipi nuo kaatumiset johtua myös ylikuumenemisesta. Koneen sisuskalut tupaa ajan myötä pölyyntymään ja jäähdytyselementtin teho laskemaan. Imurilla ja jäähdytyselemenetin kiinityksen tarkistuksella on joskus katuileva kone korjattu. Toi pelin aikana kaatumienen viitaisi tavallaan lämpöongelmaan: prosessorilla/näytönohjaimella on pelissä enemmän töitä ja lämmöt nousee.

No joo, nämähän voi johtua ihan mistä tahansa, vaikka auringonpilkuista.... :D

Yleensä ylikuumeneminen pudottaa koneen polvilleen samantien ilman sinisiä ruutuja, samoin kuin virta(lähde)ongelmat. Jos uutta rautaa on tullut, varsinkin näytönohjain, niin jotkut (230W/250W) virtalähteet eivät pysty tuottamaan kovemmassa kulutuksessa tarpeeksi pitkään/tasaista jännitettä. Tämä tietenkin ilmenee parhaiten laitteen kovassa rasituksessa, niinkuin nämä uudet pelit tekevätkin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti Iceman
Blue screenit johtuu yleensä muistiongelmista, tavalla tai toisella.
Kokeile muistipalikka kerrallaan ja sitten niiden kombinaatioita.

Mites oli tuon ylikellotuksen kanssa? Tuleeko vika vain pelatessa vain muutenkin käyttiksessä? Kun vika alkoi esiintyä, oliko juuri sitä ennen asennettu mitään uutta rautaa tai softaa?

Tulee ihan milloin vaan enka ole ylikellottanut. Uutta rautaa ei ole asennettu, eika mitaan kovin kummosia softiakaan. Ainahan sita jotain pienta. Paria softaa epailin ja nyt viimisimpana mIRC:ia, koska se on aina auki, mutta tulipa blue screen, vaikka mIRC ei ollutkaan paalla.

Taytyy sitten tutkailla tuota muistia. Ongelmana siina on vaan se, etta saattaa menna useampikin tunti, etta kosahtaa, joten aikaa vievaa se tulee olemaan, mutta pakkohan se on, jos mitaan muuta ei voi enaa kokeilla.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti pernaveikko

joten aikaa vievaa se tulee olemaan, mutta pakkohan se on, jos mitaan muuta ei voi enaa kokeilla.

DOH? Tietokoneen korjaaminenko aikaa vievää muka? :rolleyes:

Voi tietenkin laittaa auditin päälle ja tsekata logista mitä palveluja yritettiin käynnistää kun blue screen tuli. Pääset lähemmäksi vikaa nopeammin. Ehkä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti Iceman


DOH? Tietokoneen korjaaminenko aikaa vievää muka? :rolleyes:

Voi tietenkin laittaa auditin päälle ja tsekata logista mitä palveluja yritettiin käynnistää kun blue screen tuli. Pääset lähemmäksi vikaa nopeammin. Ehkä.

Eli mikas moinen audit-setti, kuinka toimin? Kaikkea mika saattaa auttaa pitaa kokeilla.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti pernaveikko


Eli mikas moinen audit-setti, kuinka toimin? Kaikkea mika saattaa auttaa pitaa kokeilla.

Öh, meikähän sekoilee urakalla, no se johtuu siitä että en tiedä näistä asioista paljokaan vaan tietoni on kapeammalta sektorilta.

Siis audittihan tarkkailee yhteyksiä jne, joten siitä ei ole tässä apua vaan Event Vieweristä.
Jaa, mitenkäs se menikään XP :ssä? No, ainakin W2K :ssa löytyy Administrave Tools :sta. Sisältää kolme tietokantaa, josta kannattaa tarkistaa Application Log ja System Log. Kertovat mitä virheitä on tapahtunut.

Ööh, ajatus ei kulje kun miettii vaan matsia.... parasta onnea vian metsästyksessä! :confused:
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Neljä päivää pystyssä...

... pari tuntia pelasin tänä aikana, kuten sanottu, harvoin pelaan. Alkoi jo näyttämään ihan hyvälle, mutta sitten taas piti vähän pelata ja yhtäkkiä hyppäs blue screen kehiin.

Koneen avatessa huomasin kyllä, että pölyäkin oli kertyny, mulla on AMD, olen antanut kertoa itselleni, että ne ei ole niin tarkkoja jäähdytyksestä? On mulla kyllä vanhasta P150:stä napattu tuuletin tossa hyrräämässä.

Muisteja en ole vielä tutkinut. Jos ongelma löytyy sieltä, niin sittenhän onkin jo nihkeämpi tilanne... Olen siis hankkinut käyttökelvotonta muistia?

(Ben Hollioake RIP, our thoughts are with the family and friends)
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Re: Neljä päivää pystyssä...

Viestin lähetti pernaveikko
... pari tuntia pelasin tänä aikana, kuten sanottu, harvoin pelaan. Alkoi jo näyttämään ihan hyvälle, mutta sitten taas piti vähän pelata ja yhtäkkiä hyppäs blue screen kehiin.

Koneen avatessa huomasin kyllä, että pölyäkin oli kertyny, mulla on AMD, olen antanut kertoa itselleni, että ne ei ole niin tarkkoja jäähdytyksestä? On mulla kyllä vanhasta P150:stä napattu tuuletin tossa hyrräämässä.

Muisteja en ole vielä tutkinut. Jos ongelma löytyy sieltä, niin sittenhän onkin jo nihkeämpi tilanne... Olen siis hankkinut käyttökelvotonta muistia?

(Ben Hollioake RIP, our thoughts are with the family and friends)

AMD :n prossut käyvät itseasiassa kuumempina kuin Intelin joten ne ovat tarkkoja jäähdytyksestä. Jos mahdollista testata isommalla siilillä ja tuulettimella, niin ei sekään haittaa.

Muistit eivät ole käyttökelvottomia, eivät vaan toimi yhdessä emolevysi piirisarjan kanssa. Niillä kuitenkin on yleensä vähintään vuoden takuu joten voit vaihtaa ne emolevyn valmistelijasi suosittelemaan muistiin. Tai sitten myydä ne eteenpäin.

Edit: Niin, jos koneessa on mahdollisuus seurata prosessorin lämpöä emolevyltä tai käyttöjärjestelmästä käsin niin kannattaa varmistaa ettei lämpö nouse yli 60 asteen kun kone varsinaisesti ei tee mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Re: Neljä päivää pystyssä...

Viestin lähetti pernaveikko
...
Koneen avatessa huomasin kyllä, että pölyäkin oli kertyny, mulla on AMD, olen antanut kertoa itselleni, että ne ei ole niin tarkkoja jäähdytyksestä? On mulla kyllä vanhasta P150:stä napattu tuuletin tossa hyrräämässä.

Tuosta onkin sitten luettavissa ongelman lähde. Kyllä AMD:n prosessorit kaipaavat viilentämistä siinä missä Intel:in tuotteetkin joten kannattaisi varmaankin investoida 20-30 juuroa kunnon flektiin. BIOS:issa (miten tuonkin lyhentää?) saaattaisi löytyä joku kohta josta näkee prosessorin senhetkisen lämpötilan ja emolevyn mukana tulleessa CD:ssä saattaa olla mukana monitorointiohjelma jota kannattaa käyttää. Jos prossun lämpötila on BIOS:in tietojen mukaan jotain 55-65 astetta niin saattaapi kone kaatuilla kun alkaa kunnolla tikittämään, esim. juuri pelatessa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No nyt on ollu kaveri pystyssä semmosen viikon verran...

Puhdistin tuulettimen ja siilin, aika paljon tavaraa lähti pois... Siitähän se näyttäisi olleen, että taas toimii jäähdytys paremmin.

Mistähän muuten olen kuullut, että AMDt ei olisi niin nirsoja lämpöjen kanssa? Varmaan taas niitä urbaanilegendoja, kuin vaikka se, että PAF muka huijaisi internet black jackissa.
 

Jet-Ace

Jäsen
Viestin lähetti pernaveikko
No nyt on ollu kaveri pystyssä semmosen viikon verran...

Puhdistin tuulettimen ja siilin, aika paljon tavaraa lähti pois... Siitähän se näyttäisi olleen, että taas toimii jäähdytys paremmin.

Mistähän muuten olen kuullut, että AMDt ei olisi niin nirsoja lämpöjen kanssa? Varmaan taas niitä urbaanilegendoja, kuin vaikka se, että PAF muka huijaisi internet black jackissa.

Minulla ilmeni ongelmia avatessani koneen ensimmäisen kerran pariin vuoteen asentaessani verkkokortin. Imurointi johtikin päinvastaiseen lopputulokseen eli pöly pakkaantui entistä tiiviimmin ja lämmöt nousi niin, että kone sammui omia aikojaan oltuaan yleensä käynnissä 30-60 min.
Sitten avoin tuuletttimet (myös näytönohjaimen) ja puhdistin oikein kunnolla. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia.

Esimerkiksi Tucowsista löytyy ohjelmia, joilla voi tarkkailla prosessorin ja koneen lämpötilaa monesta kohdasta. Emolevystä riippuen alapalkkiin saa numeroina lämpötilat. Tällaisella ohjelmalla lämpöongelman näkee välittömästi.
 

Hattivatti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
DLL puuttuu

Jos joltain löytyy koneesta (/windows/system) file:

vsnetutils.dll

niin voisitko ystävällisesti pistää maililla osoitteeseen - poistettu, koska sain jo filen :)
 
Viimeksi muokattu:

Jet-Ace

Jäsen
Re: DLL puuttuu

Viestin lähetti Hattivatti
Jos joltain löytyy koneesta (/windows/system) file:

vsnetutils.dll

niin voisitko ystävällisesti pistää maililla osoitteeseen one_hattivatti@hotmail.com

Mikä Windows-versio? Nimestä voisi arvata, että kyseessä on kyllä jonkin lisäohjelman dll-tiedosto.

Edit: Windows XP:ssä (on muuten kirkkaasti paras Microsoftin käyttis) tuota dll-tiedostoa ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös