Kannettavat mp3-soittimet

  • 79 649
  • 504

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Musiikki on hauska asia, ja vielä hauskempaa on voida kuulla ääniä päässään kaupungilla käyskennellessäänkin. Isojen ja kömpelöiden korvalappustereoiden aika kuitenkin meni jo, ja cd-soitintenkinkin suuri koko tuottaa ongelmia pienitaskuiselle tai laukuttomalle omistajalleen äärimmäisen rasittavasta pomppimisesta ja sammahtelusta puhumattakaan. Niinpä tämäkin musiikinkuluttaja on hiljalleen kypsynyt päätökseen hankkia pienikokoinen, kätevä ja virrankäytönkin suhteen säästeliäs ämppäripelitin. Tämän ketjun tarkoitus onkin jakaa kaltaisilleni vastaavan hilavitkuttimen hankintaa suunnitteleville (joita uskon löytyvän enemmänkin) tietoa hyvistä ja huonoista soittimista, minkälaisia ominaisuuksia kannattaa vehkeessä hakea (esim. kovalevyllä vai ilman) kuin myös siitä, minkä verran moisesta vekottimesta kannattaa suostua pulittamaan. Ja tietenkin nokitella sillä, kenellä on hienoin ja kallein soitin.

Itse olen asettanut pari ehtoa hankinnalleni: soittimen tulisi kustantaa maksimissaan 100-150 euroa (käytetytkin kelpaavat), ja lisäksi muisti- tai levytilaa tulisi olla vähintään 512 mb - eli suunnilleen 10 levyn verran. Onko teillä ehdotuksia laitteen tai ostopaikan suhteen? Entä onko mp3-soittimien ruodintaan vihkiytyneitä sivustoja kenties pystytetty minun tietämätttäni?

edit: sekavuutta poistettu
 
Viimeksi muokattu:

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olin itse juuri avaamassa ketjua samasta aiheesta. Sain synttärilahjaksi 100€ kannettavan MP3-soittimen ostamista varten, joten pikapuoliin pitäisi soitin hommata.
MBnetin hintaseurannasta olen tutkaillut eri soittimia ja eniten kiinnostaisi Creative Nomad MuVo TX FM 512 Mt tai Creative MuVo Micro N200 512 MT. Tiedä sitten mikä on noiden kahden ero. Roihuvuoressa sijaitsevasta Mikromajasta näyttävät irtoavan reilulla huntilla kumpainenkin.
Mitenkäs muuten onnistuu kopiosuojattujen levyjen biisien siirto tuollaiseen soittimeen?
 

Miguel

Jäsen
Viestin lähetti Gellner
Mitenkäs muuten onnistuu kopiosuojattujen levyjen biisien siirto tuollaiseen soittimeen?

Tähän asti eteeni on osunut yksi levy, jota ohjelma nimeltä dB PowerAmp ei ole suostunut kääntämään mp3:ksi. Eli kyllä useimmat kopiosuojatut levytkin tuntuvat taipuvan tavallisen tietokoneen käsittelyssä. Miksi, sitä en tiedä. Minä kun olin kuvitellut kopiosuojauksen estävän levyn käsittelyn tietokoneella.

Itselläni on iRiver-merkkinen 512mb-soitin, enkä ole reilussa puolessa vuodessa löytänyt valittamisen aihetta. Jätän kuitenkin laitteiden vertailun asiantuntijoiden huoleksi.
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Ajankohtainen aihe, itse hankin juuri MP3-soittimen mallia iPod Shuffle. Parin päivän ajan olen nyt ko. tuotteella leikkinyt, ja täytyy sanoa, että todella tyytyväinen olen hankintaani. Hintaa vehkeellä oli 149 euroa. Tallennuskapasiteetti on 1 gigatavu, 512 megatavun versio irtoaa muistaakseni 99 eurolla. Laite on erittäin kompaktin kokoinen (noin purkkapaketin kokoinen), näyttää silmääni hyvältä. Myös kappaleiden siirto on erittäin kätevää, laite vaan kiinni tietokoneen USB-porttiin ja sitten iTunes-ohjelmalla vaan kappaleita siirtämään.

Halutessa Shufflea voi käyttää myös USB-muistina. Laitteen asetuksista on säädettävissä se suhde, kuinka suuri osa kapasiteetista on soittimen käytössä ja kuinka suuri osa sitten vastaavasti jää USB-muistina käytettäväksi. Erittäin kätevää. Käyttö on tehty "applemaisen" helpoksi ja miellyttäväksi, ei todellakaan mitään valittamista.

Suosittelen lämpimästi.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Liityn myös jonon jatkoksi. Viime aikoina mp3-soittimen ostaminen on tullut ajankohtaiseksi, kun pari vuotta hyvin palvellut minidisc-soitin levisi tuossa syksyllä, eikä sitä todennäköisesti enää kannata korjata. Minun todennäköisesti kannattaisi panostaa vähän parempaan soittimeen kuin nuo halvimmat, sillä laitteen käyttö sisältäisi musiikin kuuntelun lisäksi sanelukonekäyttöä esim. haastatteluissa. Olen kyllä sitten varautunutkin maksamaan laitteesta vähän enemmän kuin tuon satakunta euroa.

Voi olla vaikea kysymys, mutta kysyn kuitenkin, jos joku sattuisi tietämään. Jos äänittää mp3-soittimella vaikkapa tunnin yhtäjaksoista materiaalia (esim. yhden henkilöhaastattelun), kuinka paljon tilaa tuo suunnilleen vie soittimen muistissa? Jos soittimella äänittää haastattelujakin, pitäisi varmaan hommata sen verran ison muistin sisältävä soitin, ettei se täyty vaikka kymmenen minuutin äänityksen jälkeen. Riittääkö esim. tuo 512 Mt siihen, vai tarvitseeko enemmän?

Gellner: Mp3:t siirretään soittimeen kaiketi usb-kaapelilla tietokoneelta, jos olen oikein ymmärtänyt. Kopiosuojattuja levyjä ei välttämättä saa käännettyä tietokoneella mp3:ksi, mutta olen itse koittanut kuunnella noin 20 kopiosuojattua levyä omalla koneellani, ja niistä yhden kopiointi ei ole onnistunut. Ja kopiointiohjelmana minulla on jo useampi vuosi sitten netistä otettu ilmainen CDex eikä mikään huippukoodattu ohjelma tätä tarkoitusta varten. En siis usko, että tuo on ainakaan mikään suuren kokoluokan ongelma, vaikka toki osa levyistä saattaa todella olla mahdottomia kopioida.
 

amok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sijoitin reilu viikko sitten 20gb IPodin ja ollut erittäin tyytyväinen. Siirto nopeaa ja mukana tuleva ITunes softa on ripannut pari suojattua levyä ilman ongelmia.

Ongelma on nyt vain siinä että lukuisat lisälaitteet, varsinkin ITrip himottaa niin paljon, että taidan kuluttaa lisää rahaa tähän touhuun. Suojakotelo, telakka ja FM-radio olisi myös hyviä lisälaitteita. Lisälaitteita
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Viestin lähetti FourForty
Gellner: Mp3:t siirretään soittimeen kaiketi usb-kaapelilla tietokoneelta, jos olen oikein ymmärtänyt. Kopiosuojattuja levyjä ei välttämättä saa käännettyä tietokoneella mp3:ksi, mutta olen itse koittanut kuunnella noin 20 kopiosuojattua levyä omalla koneellani, ja niistä yhden kopiointi ei ole onnistunut. Ja kopiointiohjelmana minulla on jo useampi vuosi sitten netistä otettu ilmainen CDex eikä mikään huippukoodattu ohjelma tätä tarkoitusta varten. En siis usko, että tuo on ainakaan mikään suuren kokoluokan ongelma, vaikka toki osa levyistä saattaa todella olla mahdottomia kopioida.

Itse en tiedä yhtään CD-levyjen kopiosuojausta joka varmuudella estäisi CD-levyn varmuuskopioinnin.

Täällä puhutaan tästä asiasta lisää.

http://keskustelu.afterdawn.com/forum_view.cfm/83


http://fin.afterdawn.com/ohjelmat/audio_ohjelmat/cd_rippaajat/easy_cdda_extractor.cfm

Tällä ohjelmalla saat todennäköisesti useimmat kopiosuojatut CD-levyt varmuuskopioitua.

- tinke-80
 

Daniela

Jäsen
Viestin lähetti Gellner
MBnetin hintaseurannasta olen tutkaillut eri soittimia ja eniten kiinnostaisi Creative Nomad MuVo TX FM 512 Mt tai Creative MuVo Micro N200 512 MT. Tiedä sitten mikä on noiden kahden ero. Roihuvuoressa sijaitsevasta Mikromajasta näyttävät irtoavan reilulla huntilla kumpainenkin.

Itselläni on tuo ensin mainittu vempele ollut nelisen kuukautta, enkä ole sen hankintaa katunut. Yhdeksänkymmentä euroa taisin joutua siitä pulittmaan Tikkurilan Merocompiin, hinta-laatusuhde kohdallaan. Itselleni painavin kriteeri oli laitteen koko, sillä tykkään kuunnella musiikkia esim. lenkkeillessäni. Tässä kämmeneen mahtuvassa, hyvin kevyessä soittimessa on kaiken lisäksi radio (se lieneekin kahden mainitsemasi soittimen ero), ja laitteen saa helposti kiinni vyölenksuun.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Tällä hetkellä löytyy Gigantin halpis 128 mt -soitin, maksoi muistaakseni 30 euroa.

Tarkoitus olisi ostaa Creative Zen Touch 20 gigatavun soitin Verkkokaupasta. Houkuttelisi tuo Zen Micro kokonsa ja radion vuoksi, mutta hintaa enemmän ja kapasiteettia "vain" 5 gigatavua.
 

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse kävin saman pohdinnan läpi n. vuosi sitten. Valintani oli tällöin Pontis SP600 ja Kingstonin 256MB Compact Flash -muistikortti. Nyt saman setin 512MB kortilla saa noin 100 eurolla esim. Verkkokaupasta.

Mukava käyttää a softapäivityksiäkin tulee silloin tällöin. Suosittelen. IRivereitä yms. en edes harkinnut niiden korkeahkon hinnan ja kiinteän muistin vuoksi, vaikka muuten aika "seksikkäitä" ovatkin. Uusia malleja en nyt lähiaikona ole edes tutkinut.
 

Sonic Empire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Feikkiheikit
Itse ostin Bangkokin lentokentältä iRiverin iHP-120 mallin. Tässä on siis 20 GB kiintolevy, FM-radio, Ogg Vorbis -tuki sekä mahdollisuus käyttää vehjettä ulkoisena kiintolevynä.

Erittäin kätevä vehje, syrjäytti minidiscin heti kättelyssä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sain Elisalta liittymänavauslahjaksi 128 megaisen soittimen. Ihan hyvin on pelannut, ja on pieni kuin mikä. Eihän siihen mahdu kuin pari levyllistä, mutta kun "ilmaiseksi" sain, en viitsi valittaakaan. Lisäksi tämä mp3-tikku toimii hyvin myös muiden tiedostojen siirtämiseen. Varsinaisen ostotoimenpiteen voisin kohdistaa sellaiseen mp3-patukkaan, jossa on radio mukana.

Miten kauan noissa merkkisoittimissa kestää akku/paristot?
 

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vielä kriteereistä

Yksi kriteeri soitinta valitessa oli se, laitteessa ei saa olla kiinteää akkua! Tämä on mielestäni aika veemäinen piirre esim. mökillä, jossa ei ole sähköä.

Itse käytän soittimessa tavallisi "yleislaturilla" ladattavia sormiakkuja ja hätävarana tavallisia pattereita. Esim. vanhemmissa IPodeissa soittimen akun kilahtaminen merkitsi kuuleman m ukaan koko soittimen vaihtoa. Ei hyvä...
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Viestin lähetti amok
Ongelma on nyt vain siinä että lukuisat lisälaitteet, varsinkin ITrip himottaa niin paljon, että taidan kuluttaa lisää rahaa tähän touhuun. [/URL]

Ipodin omistajana sellainen vinkki, että autoiluun suosittelen ostamaan Monster RadioPlayn jossa Car stereo wireless FM transmitter. Pelittää aivan saatanan hyvin ainakin pk-seudulla. Kasettiversiota ei kannata hankkia, ovat aika harvinaisia nykyisissä autostereoissa ja vastaava Belkin TuneCast FM Transmitter ei kuulemma toimi kunnolla.
 

GameOver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU ja Ducks
Itse ostin tossa pari kuukautta sitten 20Gt iRiverin H120 ja tosi tyytyväinen olen ollut. Akku kestää 16 tuntia ja akku ei kärsi vaikka sitä lataisi puolivälissä taas täyteen. Musiikin siirto on kanssa nopeaa, usb piuha kiinni ja kone tunnistaa heti levyn ja sitten vaan musiikkia siirtämään. Olisin kyllä ostanut iPodin, mutta kun niistä ei löydy radiota, joka on kuitenkin mulle tärkeä. Ainoa ongelma voi monelle olla koko, mutta minua se ei ole haitannut Soitin ei taida enään olla markinoilla, mutta suosittelen kuitenkin lämpimästi iRiveriä iPodin sijasta.

Edit: Poistettu kuva viestistä. Kuvien linkittäminen suoraan palstalle img-tagia käyttäen ei ole sallittua. Laita kuva siis palstan liitteenä (liitä tiedosto) tai laita kirjoitukseesi linkki verkkosivulle, jossa kuva on nähtävissä.

Moderaattorit
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti sampio
Sain Elisalta liittymänavauslahjaksi 128 megaisen soittimen. Ihan hyvin on pelannut, ja on pieni kuin mikä. Eihän siihen mahdu kuin pari levyllistä, mutta kun "ilmaiseksi" sain, en viitsi valittaakaan. Lisäksi tämä mp3-tikku toimii hyvin myös muiden tiedostojen siirtämiseen. Varsinaisen ostotoimenpiteen voisin kohdistaa sellaiseen mp3-patukkaan, jossa on radio mukana.


Itsekin sain tuon samaisen palikan, mutta soitin on ylivoimaisesti huonoin mp3-soitin, jota olen koskaan käyttänyt. Päivän jaksoin moisella yrittää biisejä haluamikseni vaihdella, mutta kun ei siinä paskassa ole edes niin perustavaraa kuin led-näyttöä, josta biisin nimen näkisi, jäi kyseinen tikku lahjatavaraksi seuraaviin kekkereihin/synttäreihin jotka kohdalle tulevat.

Ostin siis Creativen Muvo V200 1Gb -soittimen, josta löytyy radio, mikrofoni ja tietysti tuo gigan flash-muistilla varustettu soitin. Kiintolevyllistä soitinta en halua ihan sen takia, että niiden kanssa joutuu kuitenkin olemaan varovaisempi eikä niitä voi esim. lenkille mukaan ottaa. Noissa flash-muistillisissahan sitä ongelmaa ei ole, soitinta voi vaikkapa paiskoa seinille, jos siltä tuntuu, soiton siitä kärsimättä. Toki tuo gigan palikka on siitäkin kätevä, että esim. normaalikokoinen divx-leffa siirtyy tuolla kätevästi paikasta toiseen.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Selkeästi nämä soittimet voi jakaa kahteen kategoriaan. Kovalevylliset ja muut. Kovalevyllisissä soittimissa on luonnollisesti tallennuskapasiteettia ihan eri tavalla, mutta eipä kovalevyllistä soitinta voi ottaa mukaan esim. lenkille. Itselläni on soittimena ProCaster Pipo 256MB, jonka sain ilmaiseksi. Mukana tulevat kuulokkeet ovat kyllä silkkaa roskaa ja laitteen nappulat hieman lelun tuntuiset, mutta ovat toimineet kyllä moitteetta. Vertailupohjaa ei muista vastaavista soittimista ole.

Kovalevyllistä soitinta olen kovasti hankkimassa, mutta muutama asia huolestuttaa. Lähinnä nuo liittyvät takuupuoleen, jos meinaa tilata soittimen esim. ulkomailta. Melkeinpä kaikilla valmistajalla takuu on yksi vuosi, mutta pidemmän toki haluaisin. Malleista on tullut katseltua läpi iRiver H320 20 GB, Creative Zen 20GB ja iPodin vastaava version. Ipodissa hiertää lähinnä hinta, kun mukana tulevassa varustuksessa ei ole minkäänlaista suoja/kanto-pussia edes. Jonkin verran olen kavereiden iPodeja räpeltänyt, ja kuten tavallista, käyttöliittymä on Applen tyyliin todella loistava, mutta hinnat ovat mielestäni sikamaisia. Aikaisemmin en olisi iPodia ottanut, mutta nyt alkaa USB-tuki olemaan kohdillaan, kun ennen sen sai ainoastaan telakan kautta.

Tuo akkupuoli on tosiaan ollut ongelma esim. iPodeissa, mutta jos haluaa pienen laitteen, niin taitaa olla tyytyminen valmistajan omaan akkuun. Apple Storen sivuilta löytyy myös infoa akuista.
 

Taatusti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks, Tottenham Hotspur
Viestin lähetti kausi
Ipodin omistajana sellainen vinkki, että autoiluun suosittelen ostamaan Monster RadioPlayn jossa Car stereo wireless FM transmitter. Pelittää aivan saatanan hyvin ainakin pk-seudulla. Kasettiversiota ei kannata hankkia, ovat aika harvinaisia nykyisissä autostereoissa ja vastaava Belkin TuneCast FM Transmitter ei kuulemma toimi kunnolla.

Itse olen mietiskellyt vaihtoehtoja iPodin saamiseksi autoon. Tämä vaikuttaa hyvältä! Tilasitko ton jenkeistä, vai saako niitä Suomesta?
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Viestin lähetti Taatusti
Itse olen mietiskellyt vaihtoehtoja iPodin saamiseksi autoon. Tämä vaikuttaa hyvältä! Tilasitko ton jenkeistä, vai saako niitä Suomesta?

Ostin paikanpäältä amerikasta, mutta käsittääkseni sitä saa jo Suomestakin. Tällaiselle ei-tekniselle tuntui aluksi aivan käsittämättömältä koko idea so se että transmitteri tosiaan välittää hyvälaatuista ääntä valitsemallesi radiotaajuudelle ilman mitään suoraa piuhaa mutta homma tosiaankin toimii.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen itse myös pyöritellyt mielessäni kannettavan soittimen ostamista. MP3 soitin on käynyt tietysti mielessä, mutta toisaalta rahaa ei ole paljoa. Kyseisessä soittimessa saisi sitten olla myös paljon tilaa, että kokisin sen hyödylliseksi. Hinta tietysti sen mukainen, eli suolainen.

Olenkin päätynyt siihen että ostaisi kannettavan CD-soittimen (kun noita levyjäkin kuitenkin alkaa löytyä), joka tukisi mp3:ia myös. Levyltä soitettuna tietysti nekin. Osaisikohan kukaan ehdottaa hyvää ja mahd. halpaa vaihtoehtoa tälläiseksi soittimeksi?
 

Taatusti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks, Tottenham Hotspur
Viestin lähetti kausi
Ostin paikanpäältä amerikasta, mutta käsittääkseni sitä saa jo Suomestakin. Tällaiselle ei-tekniselle tuntui aluksi aivan käsittämättömältä koko idea so se että transmitteri tosiaan välittää hyvälaatuista ääntä valitsemallesi radiotaajuudelle ilman mitään suoraa piuhaa mutta homma tosiaankin toimii.
Ok kiitti. Täytyy vähän tutkia, mistä tuollaisen parhaiten saisi. Jos sitä vihdoinkin pääsisi eroon niistä miljoonasta CD:stä hansikaslokerossa...
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Viestin lähetti sopuli
Ainakaan Apple Storesta tuota ei löydy kuin USA:n kaupasta.

Saattaa muuten pitää kutinsakin, eli että ko vehjettä ei saa Suomesta. Luulin aluksi että porukka roudaa niitä jenkkilästä pelkästään halvan hinnan vuoksi mutta voi olla niinkin ettei niitä saa täällä kuin netistä tilattuna?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti Juhaht
Itsekin sain tuon samaisen palikan, mutta soitin on ylivoimaisesti huonoin mp3-soitin, jota olen koskaan käyttänyt. Päivän jaksoin moisella yrittää biisejä haluamikseni vaihdella, mutta kun ei siinä paskassa ole edes niin perustavaraa kuin led-näyttöä, josta biisin nimen näkisi, jäi kyseinen tikku lahjatavaraksi seuraaviin kekkereihin/synttäreihin jotka kohdalle tulevat.
Juu, no eipä niiden nyt kovin kummoisia lärpäkkeitä voi odottaakaan liittymien mukana jakavan. Siis huonohan se varmasti on (mm. lataus vain ja ainoastaan usb:hen tökkäämällä), mutta ajaa asiansa esimerkiksi remonttihommissa. Tuo Elisan lahjus saa varmasti väistyä paremman tieltä aikanaan, mutta tällä hetkellä sataselle on tärkeämpää käyttöä kuin mp3-soitin. Mitä näyttöön tulee, en sellaista ole noin pienen muistin soittimessa kaivannut. Parikymmentä kipaletta kyllä muistaa muutenkin.
 

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Viestin lähetti Ted Raikas
Olenkin päätynyt siihen että ostaisi kannettavan CD-soittimen (kun noita levyjäkin kuitenkin alkaa löytyä), joka tukisi mp3:ia myös. Levyltä soitettuna tietysti nekin. Osaisikohan kukaan ehdottaa hyvää ja mahd. halpaa vaihtoehtoa tälläiseksi soittimeksi?

Meikällä on ollut lähes neljä vuotta Philipsin kannettava cd/mp3-soitin (EXP101), joka toiminut moitteettomasti mukana. Siitäkin huolimatta, että masiina taisi olla ensimmäisiä Philipsin malleja, joita oli myynnissä.

Sittemmin olen hankkinut Creativen Nomad Zen Extran ja Philips HDD070:n. Ensimmäinen on ollut lähinnä kotona >10000 biisin jukeboksina, kun kaikki cd:ni olen saanut tungettua siihen. Jälkimmäinen on erityisen kätevä matkoilla - pieni koko, 2 Gigaan mahtuu n. 500 biisiä ja radiokin samassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös