Miksi Suomessa otteluissa on niin pateettinen tunnelma?

  • 36 219
  • 186

Mackan

Jäsen
Suosikkijoukkue
AIK
Miksi Suomessa otteluissa on niin "huono" tunnelma?

Olen nyt asunut työn vuoksi muutaman kuukauden Suomessa ja urheilunystävänä olen huomannut asian joka ihmetyttää minua, puuttuvan katsomokulttuurin suomalaisessa jääkiekossa. Olen käynyt useissa sm-liiga -runkosarjan matseissa sekä Jokerien että IFKn ja kerran jopa Bluesn pelissä. Play-offissa olin toisessa loppuottelussa, jossa pelasivat Jokerit ja Kärpät.

Ruotsissa kannatan Tukholman AIKta. Vaikka AIKn kiekolla on mennyt hyvin huonosti viime vuodet (ei pelaa enää korkeinmassa sarjassa eli Elitserienissa) niin tunnelma on silti Hovetissa lähes aina oikein hyvä. AIKlla ja itse asiassa kaikilla suosituimmilla joukkueilla on paljon kannattajia jotka seisovat ottelussa ja laulavat. Siksi on outoa että Suomessa katsomolla on niin pateettista. Jääkiekko on hieno ja nopea peli mutta tunnelma on kuitenkin ihan erilainen kun yleisö on mukana tapahtumoissa. Suomessa ja Ruotsissa yleisöluvut ovat suunnilleen samat mutta kun AIKlla on aina noin tuhat laulavaa fania niin Suomessa näkemilläni joukkueilla on ollut ehkä jotain satoja. Sanoisin että ainoa ottelu jossa tunnelma on ollut minun mielestä edes kohtuullinen oli finaali jossa oli paljon myös vierasfaneja joita muissa peleissa on ollut vain vähän. Lisäksi Suomessa kannattajat eivät usein seiso mikä heti vähentää tunnelmaa.

Kysyisinkin, jääkiekkofanit, miksi Suomessa kannatus ei jääkiekossa ole sellaista kuin muualla? Ajattelin ensin että Suomessa ei ole ollenkaan katsomokulttuuria mutta sitten kävin olimme työkaverien kanssa Tsekkissä katsomassa Suomen maaottelua. Siellä oli noin tuhat Suomen fania jotka seisoivat koko matsin ja lauloivat. Kävin myös Veikkausliiga-cup finaalissa Helsingissä pari viikkoa sitten ja sielläkin FC Lahti-kannattajat seisoivat ja lauloivat läpi koko ottelun. Täytyy kyllä sanoa että muut yleisö oli hiljaista. Mutta kuitenkin jalkapallossa oli hyvä tunnelma vaikka en ollut aikaisemmin kuullut yhtään mitään Suomen futiskatsomokultuurista.

Voiko yksi syy olla se että jääkiekossa otteluissa on paljon vapaalippuja? Esimerkiksi meidän yritys sai liput noihin sm-liiga-peleihin paitsi finaaliin. Sitten yksi ero jonka olen huomannut on että jalkapallossa esimerkiksi just siellä Tsekkissä oli vain miehiä kun taas kiekossa täällä katsomolla on paljon naisia. Ruotsissa kyllä myös naiset laulavat katsomolla mutta eivät ehkä ihan samoin.

En tosiaan voi oikein ymmärtää tätä enkä kyllä hirveästi tunne vielä Suomen urheilua kun olen täällä vasta lyhyen aikaa asunut. Toivottavasti teillä on asiasta enemmän tietoa!

/Mackan

ps. toivottavasti Suomi voittaa mm-kilpailut! Olen aina kannattanut Suomea koska äitini on Suomesta vaikka itse olen ruotsalainen. Kom igen Finland!

pps. tuo pateettinen otsikossa on sitten tarkoitus olla "pateettinen", käytin sanaa vähän väärin:)
 
Viimeksi muokattu:

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
90-luvun lopulla alettiin menemään siihen suuntaan, että yritykset veivät vieraitaan ja asiakkaitaan jääkiekko-otteluihin. Tämä vähentää etenkin playof-otteluissa oikeiden kannattajien määrää.

Eivätkä pelit tunnu enää niin kiinnostavilta. Ottelumäärää lisätään, liput kallistuvat, kaikilla ihmisillä ihmisillä ei yksinkertaisesti ole rahaa käydä peleissä.

Niin, ja koitapa nousta SM-liigamatsissa seisomaan. Kuulet hyvin pian, mitä takana olevat ovat asiasta mieltä. Siis jos nouset kesken pelin seisomaan ollessasi istumapaikalla. Eikä etenkään Tamperelaiseen kiekkokulttuuriin kuulu riehaantua, kuin ainoastaan oman joukkueen maalin merkiksi, muulloin ollaan asiantuntijoita, hiljaisia asiantuntijoita.
 
F

Flonaldo

1) Seisomakatsomoiden poistaminen. Istumapaikoilla ei kehdata / viitsitä / uskalleta pitää mekkalaa tai ylipäänsä päästää mitään yskähdystä kovempaa ääntä. Istumapaikkojen fanikulttuuri (kts. Jokerit) on vasta tuloillaan.

2) Ilman viinaa istutaan tuppisuina. Sitten kun lähdetään vaikkapa maaottelua katsomaan, niin kiedotaan Suomen liput päälle ja kumotaan muutama neuvoantava - ja johan lähtee ääntä suomalaismiehestä.

3) Pateettinen on ihan kelpo suomen kielen sana, tarkoituksenaan mahtipontinen. Miksi kukaan ei puhu esim. säälittävästä, vaan väen vängällä väännetään fingelskaa? (ei koske ketjun avaajaa syntyperästä johtuen)
 
Viestin lähetti Torsti

Niin, ja koitapa nousta SM-liigamatsissa seisomaan. Kuulet hyvin pian, mitä takana olevat ovat asiasta mieltä. Siis jos nouset kesken pelin seisomaan ollessasi istumapaikalla. Eikä etenkään Tamperelaiseen kiekkokulttuuriin kuulu riehaantua, kuin ainoastaan oman joukkueen maalin merkiksi, muulloin ollaan asiantuntijoita, hiljaisia asiantuntijoita.

Naulan kantaan.. ei tarvinnut männä vuonna monesti nousta tuulettamaan, kun jo joku takana oleva koputteli olkapäähän, että istu alas... itsellä kun on tapana singahtaa ennen maalia, jos sattuu jännittämään. Tosin ongelma on ratkaistu.. nyt on kausaripaikan takana seinä, joten saa loikkia miten haluaa. Mutta parempi olisi mielestäni, jos yleisö eläisi.. eli istumapaikka siksi, että saa hetkeen lepuuttaa jalkoja, vaikkei nääkkään mitään, mutta lopun aika seisten.. Ja kaljaa katsomoihin, vaikka pahvituopeissa jollei ilman :D (tosin järkkärit saavat olla vähän tarkempina sitten, koska k**päitä mahtuu varmasti joukkoon)
 
Viestin lähetti Torsti
Eikä etenkään Tamperelaiseen kiekkokulttuuriin kuulu riehaantua, kuin ainoastaan oman joukkueen maalin merkiksi, muulloin ollaan asiantuntijoita, hiljaisia asiantuntijoita.

Eikä sitä maalinkaan jälkeen mitenkään riehaannuta hyvänen aika sentään. Muutaman kerran läpsytellään käsiä yhteen maalilaulun tahdissa. Finaaleissa saatetaan sitten nostaa jopa kädet ylös ja on kai joku nostatun ahterinsakin penkistä joskus 80-luvulla.

Suomen maaotteluissa käyvät lähinnä amatöörit, jotka eivät koskaan ole käyneet liigapeliä katsomassa. Yleensä nämä ihmiset ovat peleissä juovuksissa, mikä aiheuttaa ketjun avaajankin huomioiman huuto- ja kannustusilmiön. Viinaksiin kun yhdistetään sopiva määrä tyhjää kansallisuhoa, niin johan lähtee fennomaanista ääntä.

Ehkä tuollainen mesoaminen ei luonnostaan kuulu suomalaisen ihmisen perusluonteeseen. Tai ehkä mainitun kaltainen fanikulttuuri on meillä vielä niin kovin nuorta verrattuna esim. Keski- ja Etelä-Euroopan vanhoihin palloilumaihin. Toisaalta eipä noissa NHL-matseissakaan pahemmin laulettu.
 

Mackan

Jäsen
Suosikkijoukkue
AIK
Yksi asia mikä voisi olla syy on myös se että jääkiekossa fanit eivät täällä näytä kovin järjestyneeltä. Tosi selvä ero oli esimerkiksi se että siellä Tsekkissä Suomen kannattajat olivat iso ja ennen kaikkia tiivis joukko jossa kaikki lauloivat. Kun olen ollut Globenissa katsomassa Suomen jääkiekkomatsia Ruotsia vastaan niin suomalaisia on aina melko paljon siellä mutta he ovat erillään katsomolla ympäri hallia.

edit. nyt ette ole ihan ymmärtänyt ideaani. Futiksessa näyttää Suomessa olevan aika samanlainen katsomokulttuuri kun meillä vaikka kannattajoita on aika vähän. Miksi jääkiekossa ei ole asia niin jos jalkapallossa täällä kuitenkin on? Olenko ollut väärässä peleissä?
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Suomessa ollaan aina kärsitty. Aikojen alusta on jompi kumpi naapurimaa kyykyttänyt ja levy on jäänyt pyörimään. Me ollaan paskoja, me ollaan hävitty tää peli, meidän joukkue ei voita, mm-kisat ei kiinnosta jne jne. Suomalaisfanit ulkomailla ovat hassusti pukeutuneitä känniääliöitä, joilta itse peli menee ohi. Poikkeuksiakin on. Menttaliteetti "mää en ala jos ei voiteta" säätää pitkälti kannatusfilosofiaa.
 

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Heh Mackan on näköjään herännyt Ruotsin ja Suomen sarjojen väliseen kannattajakuntien eroihin.

Itse olen asunut Ruotsissa noin 5 vuoden ajan vuosina 1999-2004 ja pitää sanoa itsekin huomanneen jopa Globenilla olevan otteluissa tunnelmaa, on ne sitten Hammarbyn All svenskanin otteluita tai Djurgårdenin otteluita. AIK:n otteluissa en ole ollut.

Yksi huomion arvoinen piirre on rekvisiitta, kannattajien väritys jne. Katsomo on otteluissa melko suuri ja usein puolillaan. Nämä niin sanotut rekvisiittakannattajat kokoontuvat peleissä lähekkäin toisiaan ja pitävät keskenään hauskaa kaikella mahdollisella tavalla metelöinnistä ja semmoisesta eteenpäin (heillä todellakin on hauskaa katsomossa). Välillä tuntuu, ettei pelin tulos ole se tärkein asia, vaan hauskanpito. Nämä ovat niin sanottuja aktiivikannattajia.

On katsomon laidoissa hiljaistakin väkeä ja ne ovat yleensä juttu sinänsä ihan oma. Jopa Linköpingin otteluissa Tukholmassa oli runsaasti vieras asuisia kannattajia metelöimässä vastakkaisessa päädyssä omiaan.

Mielestäni suomalaiset jääkiekkokannattajat ovat melkoisesti vähemmän tekemisissä keskenään kuin ruotsalaiset. Kotimaiset aktiivikannattajat hakevat paikkansa sieltä täältä katsomossa ja näin ei muodostu halleihin sellaista tunnelmaa. Näin minä sen ainakin ajattelen...
 
Viimeksi muokattu:

Rocco

Jäsen
Re: Miksi Suomessa otteluissa on niin "huono" tunnelma?

Viestin lähetti Mackan
Olen nyt asunut työn vuoksi muutaman kuukauden Suomessa ja urheilunystävänä olen huomannut asian joka ihmetyttää minua, puuttuvan katsomokulttuurin suomalaisessa jääkiekossa. Olen käynyt useissa sm-liiga -runkosarjan matseissa sekä Jokerien että IFKn ja kerran jopa Bluesn pelissä. Play-offissa olin toisessa loppuottelussa, jossa pelasivat Jokerit ja Kärpät.

Siinäpä se. Käy joskus Vaasassa Sportin pelissä. Siellä on tunnelmaa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pelityyli ja tapa on muuttunut tylsemmäksi, uskoisin siinä olevan hieman syytä. Laji pitäisi saada mielenkiintoisemmaksi ja värikkäämmäksi. Tappeluja lisää kiitos. Katsojille on annettava elämyksiä.

En tunne ruotsalaisia, mutta kenties heidän kansallisluonteensa on hivenen erilaisempi ja ennen kaikkea avoimempi? Mene ja tiedä tuosta, mutta voi olla suomalaisella umpimielisyydelläkin osansa katsomoiden hiljaisuuteen.

Usein huomaan katsomossa, että jos joku ei vie hommaa eteenpäin, niin kukaan muukaan ei mene. Tarvitaan sytyttäjiä katsomossakin, jotka liittää muut mukaan menoon omalla panoksellaan. Ujostellaan liikaa katsomossa.

Ujostelu voi taas johtua siitä, että usein eläytyjiä ja hillujia katsotaan kuin hullua. Jos joku huutaa ja mesoaa, niin määrätyt ihmiset katsoo ilmeellä "mitä vittua sekoot juntti?" Käsittämätöntä. Ihan kuin olisi iskostunut ajatus, että jääkiekko on laji, jota seurataan hiljaa kuin teatteriesitystä. Huutaminen ja kannustus kielletty.

Katsomolama vallalla.
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Viestin lähetti Flonaldo
1) Seisomakatsomoiden poistaminen. Istumapaikoilla ei kehdata / viitsitä / uskalleta pitää mekkalaa tai ylipäänsä päästää mitään yskähdystä kovempaa ääntä. Istumapaikkojen fanikulttuuri (kts. Jokerit) on vasta tuloillaan.

Tämä on pelkkä tekosyy. Olen ollut istumakatsomossa, josta on lähtenyt infernaalinen meteli, vaikka kukaan ei seissyt (play off Kupittaalla 80-luvulla). Olen myös ollut tuppisuisessa seisomakatsomossa (runkosarjamatsi jotakin vähemmän hyvää joukkuetta vastaan Kupittaalla 80-luvulla).

Viestin lähetti Flonaldo
2) Ilman viinaa istutaan tuppisuina. Sitten kun lähdetään vaikkapa maaottelua katsomaan, niin kiedotaan Suomen liput päälle ja kumotaan muutama neuvoantava - ja johan lähtee ääntä suomalaismiehestä.

Tämäkin on pelkkä tekosyy. Kyllä suomalainen pitää ääntä selvinpäinkin, jos kokee asian riittävän tärkeäksi.

Jotenkin tuntuu siltä, että suomalainen syttyy vasta ratkaisupeleihin. Täällä ei ole sellaista tapaa, että panokseltaan vähemmän tärkeissä otteluissa pidettäisiin meteliä vain tavan vuoksi.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Viestin lähetti blackhawk
Tämä on pelkkä tekosyy. Olen ollut istumakatsomossa, josta on lähtenyt infernaalinen meteli, vaikka kukaan ei seissyt (play off Kupittaalla 80-luvulla). Olen myös ollut tuppisuisessa seisomakatsomossa (runkosarjamatsi jotakin vähemmän hyvää joukkuetta vastaan Kupittaalla 80-luvulla).
Stop the BS, näillä yksittäisillä esimerkeillä ei ole painoarvoa tipan vertaa.

Sanokaa minun sanoneen, että seisomakatsomoilla tulee olemaan helvetin suuri merkitys siinä saadaanko tänne tulevina vuosina tai vuosikymmeninä sitä katsomokulttuuria lähelle Ruotsin vastaavaa.

Oikea sana tuohon otsikkoon tosiaan voisi olla vaikka aneeminen. Nyt olisikin syytä ruveta tekemään paremman kannattajakulttuurin nousua kuin rypeä kurjuudessa luetellen kuinka kurjaa on.

Näin yötä vasten en jaksa näin monitahoista asiaa lähteä enempää analysoimaan, olkoon sen aika joskus myöhemmin.
 
Suomalaiset katsomossa..

Siis meillä olla totuttu, että huudetaan ja mölytään turhasta. Jossain MM-kisoissa nyt saa huutaa jos Suomi voittaa maailmanmestaruuden, mutta muuten urheilufanaatikkoa joka ei osaa pitää turpaansa kiinni edes kiekkokatsomossa pidetään vähän vajaamielisenä. Tai ainakin liian innokkaana.

Laulu, liput ja muu riekkuminen ei vaan kuulu suomalaiseen katsomokulttuuriin. Siihen kuuluu kahvi ja makkara, toppatakit ja pitkät jonot palvelupisteille. Todellinen fani kunnioittaa hiljaisuudellaan tapahtuman arvoa: hän istuu penkillään mykän unia näkevän shamaanin tavoin. Näin joku voi kuvitella, että fani ajattelisi jotain syvällistä ja järkevää. Joskus tämä voi olla jopa totta.

Toisesta ketjusta poimittua, joka summaa kauniisti kannattajakulttuurin meikäläsittäin..

Pari metriä etuvasemmallani seisoo sellainen porilainen PERUSÄIJÄ; noin 45-50v, ~180cm/~100kg

[..]

Kolmannen erän puolivälin paikkeilla tuomari antaa kotijoukkueelle kyseenalaisen jäähyn, joka herätti koko hallin vihellyskonserttiin! Metelin jo laannuttua SE sitten tapahtui; päätuomari luistelee seuraamaan aloitusta lähes laidan viereen, kun tämä perusäijäkin herää! "SATULANHAISTAJA!!!" kajahtaa ilmoille jykevällä whiskeybassolla!

Tervetuloa vaan Suomeen.
 

The Johtaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jokipojat, Tommy Kilponen
Viestin lähetti Rocco
Siinäpä se. Käy joskus Vaasassa Sportin pelissä. Siellä on tunnelmaa.
Kovia poikia nostamaan omaa häntää nämä vaasalaiset. Valitettavasti välillä tulee vain ikävän hajuista virtsaa käsille totuuden toimesta.

KalPa oli Vaasassa kuuleman mukaan Hermeksen ohella toinen yleisön sytyttäjä. Lokakuun puolivälin ottelun tunnelma oli ihan hyvä, muttei tosiaan mikään ihmeellinen. Red Army ei luonut omiaan kannustaen tunnelmaa läheskään koko aikaa, eikä muu halli kovin heti käsiään yhteen hakkaamaan alkanut. "Punaisena vellovan 400-päisen" päätykatsomon huudot ja muutama laulu eivät kuuluneet toiseen päätyyn edes lämmittelyssä kuin hyvin epämääräisesti. Tammisen hehkuttamaa "Taivaita hipovaa tunnelmaa" jos odotti, kohtasi pettymyksen.

Loppiaisena kohtasi pettymyksen, jos odotti tunnelman olevan sillä tasolla kuin ensimmäisellä KalPan vierailulla. Tällä kertaa kovasti "puna-armeijalaisten" itsensä kehuma Red Army oli suoranainen huulipuna-armeija, porukka seurasi peliä tehokkaasta peliajasta reilut 15(!!) minuuttia per erä kädet puuskassa - ja tuossa ajassa EI ole liioittelua yhtään.
Ottelun pariksi-kolmeksi viimeiseksi minuutiksi päätykatsomo heräsi kotijoukkueen niukassa johtoasemassa kannustamaan ja viimeisen minuutin tunnelma oli hieno kun suurin osa hallista taputti samalla. Peliajan loppu nosti pisteitä. Tosin pelin päätyttyä ei tiennyt aika moni muukaan itkeäkö vai nauraa, kun ämyreistä alkoi soimaan Me Sankarit -biisi. Kuulemma soinut kotivoiton jälkeen jo jonkun aikaa. Voin kuvitella huikaisevan häikäisevän helmeilevän fiiliksen, kun ko. kappale kajahtaa soimaan jonkun Haukat- tai FPS-voiton jälkeen.. No, vastustajan kannattajien nauramaan repeämisen voin ainakin kuvitella.

2:ssa finaalissa oli keskinäisistä Vaasan kohtaamisista paras tunnelma, sellainen jota odotin jo edellisistä kohtaamisista. Nyt yleisö lähti paremmin taputuksiin mukaan ja parhaimmillaan iso osa hallia taputti rytmikkäästi päätykatsomon mukana. Syttyminen oli satunnaista, mutta silloin tunnelma oli vähän aikaa kohdallaan. Päätykatsomo innostui kerran huutamaan niin, että kuului myös toiseen päätyyn. Valitettavasti kannustamisesta ei voi puhua, sillä se oli suunnattu tuomarille.
Sivumaku jäi suuhun kuitenkin selvästi siitä, että agitaattori mikrofonin varressa kolmannessa erässä melkein jo kerjäsi yleisöä kannustamaan Sportia. Eivätkä aallot lähteneet kiertämään, vaikka siihenkin yleisöä kehoitettiin.

Eli tarvittiin finaali-ottelu, vastustajaksi pahin kilpailija ja räikeästi ylitäysi halli, että tunnelma oli vaasalaisten itsensä hehkuttamalla tasolla hetkittäin.


3:nnessa finaalissa Kuopiossa tunnelma oli kuitenkin parempi. Kuopiossa ei voinut suuressa osassa runkosarjan otteluissa C5:n ulkopuolella tunnelmasta puhua. Sytyttäjäksi tarvittiin kotijoukkueen kolmannen erän takaa-ajo, vastustajan "sikailu", tuomari, Jokipojat, Jukurit, Sport ja pudotuspelit.

1. finaalissa oli käytössä myös agitaattori, Kuopiossa kokeiltiin screenin toimivuutta. Kokeilussa hyvää oli se, että clippejä esitettiin vain pari per erä ja yhtä ei käytetty kertaa enempää. Clipeissä oli myös hyvää itseironiaa, "Tämä on minun vasen käteni. Tämä on minun oikea käteni. Ja niitä voidaan käyttää taputtamalla näitä yhteen näin".

3. finaalissa agitaattori oli paikan päällä jo ihan ite, mutta kulmakatsomo C5 teki hänestä työttömän ja ottelun aikana ei hän mikrofoniin joutunut tarttumaan.
Tunnelma parani erä erältä, mutta kolmas erä oli kuopiolaisyleisöltä suorastaan mahtava. Lähes koko halli lähti laulujen taputusten mukaan, liikkeelle lähtiessään aalto kiersi hallia huudon kanssa useita kertoja putkeen, suuri yleisö taputti viimeisen hieman reilun 10 minuuttia melkein koko ajan pelikatkoja lukuunottamatta ja pari minuuttia ennen päätöstä kansa nousi täysin spontaanisti seisomaan, eikä istuutunut enää ennen parinkymmenen minuutin päästä pois lähtöä.


Mestiksen paras tunnelma runkosarjassa on ollut Kajaanissa, hopea menee Vaasaan. Mestis-otteluiden vaatimattomasta tunnelmasta kertoo itselleni aika paljon jo se, ettei osaa kolmanneksi parasta nimetä. Kuopion suuri yleisö ei mitalia ansaitse.


Ja takaisin yläkertaan...
...odottelemaan vaasalaisten mustamaalausyrityksiä..
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Viestin lähetti The Johtaja
Kovia poikia nostamaan omaa häntää nämä vaasalaiset. Valitettavasti välillä tulee vain ikävän hajuista virtsaa käsille totuuden toimesta.
------------------
Ja takaisin yläkertaan...
...odottelemaan vaasalaisten mustamaalausyrityksiä..

Hellitä vähän, hyvä mies! Vaasan hallin tunnelma näyttää sinulle olevan vieläkin kuin punainen vaate,mestis-joukkueiden pelaajille ja suurimmalle osalle faneista asiassa ei ole mitään epäselvää.


No, ensi kaudella saat arvostella liigan parhaan yleisön Nordiksella..

edit. lainaus
 
Viimeksi muokattu:

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
1. Seisomakatsomoiden puuttuminen ja vähentäminen on oikeasti suuri syy tunnelman vähenemiseen. Yleensäkin, jos seisomakatsomoita löytyy, niin ne ovat pieniä ja ripoteltu pitkin hallia. Kyllä istumakatsomossakin ja istuen tunnelmaa voi pitää yllä, mutta seisomakatsomoissa se vaan helvetisti helpompaa. Kaikki suuret kannattajajoukot seisovat ympäri maailma, joten ei liene kovinkaan epäselvää, että tunnelmatekeminen seisomakatsomoista käsin on helpompaa, vaikka suuria futisstadioneita on muutettu kokonaa istumakatsoimoiksi, niin silti porukka seisoo niissä. Miksi näin, jos se ei olisi parempi pitää tunnelmaa yllä?

2. Niin kauan kuin Suomessa on fanikatsomoita tämä ei onnistu. Tarvittaan kannattajaporukoita. Ihan oikeasti Antti Tuiskulla on faneja ja urheilijoukkueilla kannattajia. Tarvitaan aikuisia äijiä, jotka muodostavat rungon porukalle, joka pitää ääntä. Ei mitään pikkutyttöjä ja lapsia.

3. Vasta viimevuosina on alkunut Suomessa tulla ns. kehittyneenpää kannatuskulttuuria, johon kuuluu muukin kuin pelkkä käsien yhteenlöyminen ja vierustoverille matsin kommentoiminen. Mitään ei voi olettaa tapahtuvan kovinkaa nopeasti, vaan tälläiset asiat kehittyvät hitaasti, mutta eteenpäin menoa on kuitenkin tällä saralla ollut havaittavissa.

4. Yrityslipuilla ei ole niinkään väliä, sillä tärkeitä on, että kannattajaporukat ovat suhteellisen tiivitä ryhmiä. Siinä vaiheessa, kun hallin päätykatsomossa 400 äijää laulaa ja kannustaa on ihan sama tunnelman osalta, että syövätkö muut katkarapuvoileipiä ja keskustelevat yritysasiakkaiden kanssa.
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Viestin lähetti RV16
Stop the BS, näillä yksittäisillä esimerkeillä ei ole painoarvoa tipan vertaa.

Esimerkit on tietysti helppo leimata yksittäisiksi, jos haluaa. Omat kokemukset ovat silti sen suuntaisia, että tunnelma on enemmän riippuvainen katsojista kuin katsomosta. Uusissa halleissa seisomapaikkoja ei juuri ole, mutta niissäkin tunnelmaa häiritsee pikemminkin pieni täyttöaste kuin seisomakatsomoiden puuttuminen. Tämän päivän ihminen on niin mukavuudenhaluinenkin, ettei seisomakatsomoille ole juuri kysyntääkään kuin hyvin pienen ryhmän keskuudessa.

Silloin tällöin kuulee ehdotuksia Turkuhallin alakatsomon B-päädyn muuttamisesta seisomakatsomoksi. Veikkaanpa vaan, että lippujen myyminen niin isoon seisomakatsomoon tuottaisi vielä suurempia hankaluuksia kuin nykyisiin istumakatsomoihin. Hämeenlinnassa ja Porissa on vielä suhteellisen paljon ns. hyvätunnelmaisia seisomapaikkoja, mutta niissäkin istumapaikat myydään loppuun paljon useammin kuin seisomapaikat. Samoin käy kaikissa muissakin liigahalleissa, joissa on myös seisomapaikkoja. Jos seisomapaikat kerran ovat tarpeellisia ja tunnelmaltaan parempia, luulisi niiden loppuvan ensimmäisenä?

Lähinnä naurettavilta tuntuvat joidenkin ihmisten kuvitelmat siitä, että tunnelma paranisi kuin taikaiskusta, jos saadaan ihmiset seisaalleen ja känniin. Käytännössä monet pitävät juopuneita katsojia pikemminkin tunnelmaa latistavana vastenmielisenä ilmiönä, vaikka heistä ääntä lähtisikin, joten ratkaisu ei ole ihan näin yksinkertainen.
 
Viimeksi muokattu:

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Viestin lähetti blackhawk
Samoin käy kaikissa muissakin liigahalleissa, joissa on myös seisomapaikkoja. Jos seisomapaikat kerran ovat tarpeellisia ja tunnelmaltaan parempia, luulisi niiden loppuvan ensimmäisenä?

Ongelma tässä on, että seisomapaikat ovat ylleensä suhteellisen huonoilla paikoilla. Suomessa ei yleensäkään kovin monta peliä ole kaudessa loppuunmyyty missään hallissa. Oli sitten seisomapaikkoja tai ei ollut. Jos kaikissa seisomakatsomoissa olisi kunnon kannattajaporukka, niin varmasti siellä olisi enemmän ihmisiä.

Viestin lähetti blackhawk
Lähinnä tuntuu naurettavilta joidenkin ihmisten kuvitelmat siitä, että tunnelma paranisi kuin taikaiskusta, jos saadaan ihmiset seisaalleen ja känniin. Käytännössä monet pitävät juopuneita katsojia pikemminkin tunnelmaa latistavana vastenmielisenä ilmiönä, vaikka heistä ääntä lähtisikin, joten ratkaisu ei ole ihan näin yksinkertainen.

Vaikka kaikki Suomen jäähallien päädyt muutettaisiin seisomakatsomoiksi ensikaudeksi, niin varmaan vähän tunnelma nousisi. Seisomakatsomot lähinnä mahdollistavat paremmin tunnelman luonnit eivät tee sitä itsestään.


Viestin lähetti blackhawk
Silloin tällöin kuulee ehdotuksia Turkuhallin alakatsomon B-päädyn muuttamisesta seisomakatsomoksi. Veikkaanpa vaan, että lippujen myyminen niin isoon seisomakatsomoon tuottaisi vielä suurempia hankaluuksia kuin nykyisiin istumakatsomoihin.

Jos Elyseeltä muutettaisiin B-pääty seisomakatsomoksi ja samalla vaikka muut seisomapaikat muutettaisiin istumakatsomoiksi, niin istumapaikkojen määrä ei kovin radikaalisti lasksi. Silti Areenan kokonaiskapasiteettia saataisiin nostettua. (tosin siitä ei olisi hyötyä, koska nytkin halli vetää enemmän kuin sinne saa ottaa) Tällöin B-pääty vetäisi noin 1500 katsojaa nykyisen vajaan tuhannen sijasta ihan kevyesti, silti katsomo näyttäisi täydeltä, jos siellä olisi puolet tuosta määrästä, tälläinen määrä olisi jo hyvin helppo saada sinne suurimmassa osassa pelejä.
 

Vesku

Jäsen
Toista se on Ruotsissa.

Ei voi kuin ihailla esimerkiksi AIK:n futispelien tunnelmaa vuodesta toiseen. AIK tippui täksi kaudeksi toiseksi ylimmälle sarjatasolle, mutta 1. kotiottelussa oli normaalit 17 000 katsojaa, jotka ovat vieläpä aktiivisia. Ainakin edelliskesinä päätykatsomon tuhatpäinen fanaattinen AIK-joukko tifoineen johtaa kannustusta äänekkäästi ja sivukatsomot vastaavat osaavasti huutoihin. Aktiiviset eivät rajoitu yhteen katsomonosaan. Todistusaineistoa: http://www.aiktifo.com/

Samanlainen aktiivinen kannatusasenne on lähes poikkeuksetta ruotsalaisissa kiekkohalleissakin.

Esimerkiksi Ilveksen kotipeleissä vain päätykatsomo pitää ääntä. Sekin syttyy kunnolla vasta, kun Tapparaa kynitään tai muuten vain viimeisillä minuuteilla. Playoff-otteluiden voitoissa koko halli saattaa elää mukana. Mutta perusmatsit saavat aikaan vain yksittäisiä "vitun homo" -karjahduksia.

Vierasottelut ovat asia erikseen. Niissä saattaa olla alkoholin ja näyttämisen halun vuoksi olla jo oikeanlainen hulabaloo, mutta jos tulee turpaan, kannattajat tarttuvat tuoppiin tai rähinöivät pikkulapsille.

Kummelin Matti Näsäkin kiteytti asian jo 12 vuotta sitten:
"Kaveri sano, että tuu halliin, siä on hyvä meininki. Huutoa ei kuulunu missään paitsi nakkijonossa "älä töni siinä, raggari!"."

Viestin lähetti The Johtaja
Tosin pelin päätyttyä ei tiennyt aika moni muukaan itkeäkö vai nauraa, kun ämyreistä alkoi soimaan Me Sankarit -biisi. Kuulemma soinut kotivoiton jälkeen jo jonkun aikaa. Voin kuvitella huikaisevan häikäisevän helmeilevän fiiliksen, kun ko. kappale kajahtaa soimaan jonkun Haukat- tai FPS-voiton jälkeen..

Rönsyilläänpä:

Pelkästään Sportin kotisivujen videoklippien perusteella voisi sanoa, että on siellä muullakin hehkutettu voittoa pelien jälkeen, joten tilannetajua on. Jopa Ilveksen maalibiisi (We are the Kings) on ollut käytössä.
 
Viimeksi muokattu:

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Viestin lähetti Vanha Len
Suomalaisfanit ulkomailla ovat hassusti pukeutuneitä känniääliöitä, joilta itse peli menee ohi.

Täydellinen esimerkki tästä oli eilisessä Ukraina-pelissä torkkunut "hassusti" pukeutunut herrasmies...Heräsi toki mekkalaan kun pääsi screenille.

Kyllä seisomakatsomot ovat jossain määrin tärkeitä tunnelman luomiseen, mutta kaikki lähtee kuitenkin kulttuurista, pienistä kannattajaporukoista. Suomessa kannattajaporukat mielletään pieniksi ryhmiksi, joiden keski-ikä on ehkä hieman kolmannellakymmenennellä. Vain uskaliaimmat keski-ikäiset kehtaavat kantaa fanipaitaa, puhumattakaan lauluista ym.

Elitserieniä tuli seurattua talvella NHL:n korvikkeena Canalilta, tunnelma oli kyllä poikkeuksetta loistava. Eikä se ollut mitään karnevaalitouhua peruukkeineen ja mukahauskoine rekvisiittoineen, vaan suuret massat fanipaitoihin ja kaulahuiveihin sonnustautuneina. Silmiin pisti esimerkiksi kokonaiset perheet tai isät poikiensa kanssa taputtamassa ja laulamassa kannatuslauluja. Tähän on Suomessa vielä matkaa.

Ehkä suurin ero tunnelmassa maiden välillä on silloin, kun itse peli on seesteisessä vaiheessa eli ei oikein tapahdu mitään. Ruotsissa laulu raikaa silloinkin, Suomessa korkeintaan joku huutaa "Peliä!".
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Suomessa on aina ja kaikilla elämän alueilla nitistetty se, joka uskaltaa nostaa päätään massan seasta esiin, ja me suomalaiset olemme sisäistäneet kasvatuksen ja kulttuurin sanattoman viestinnän kautta sisällemme pienen poliisin, joka varoittaa meitä näin tekemästä. Tälle on monisata- ja -tuhatvuotiset historialliset syynsä joita kukaan ei tosin enää muista, mutta luultavasti asialla on jotain tekemistä ainakin luonnonolosuhteiden, luterilaisen uskon ja geopolitiikan kanssa.

Ilakoimista katsomoissa syntyy vain jos joku käskee ilakoimaan. Silloin suomalainen on valmis ilakoimaan, koska voi aina välttää paheksumisen viittaamalla siihen, että ei ilakoinut omasta aloitteestaan vaan totteli vain käskyä. Toisaalta jos vain joku saadaan kunnolla käskemään, tulokset voivat ylittää kaikkien muiden maiden katsomokulttuurin. Me suomalaiset olemme nimittäin erittäin innokkaita tottelemaan käskettäessä. Kukaanhan ei halua erottua massasta olemalla tottelematta.

Ratkaisuna voisi siis olla katsomoihin sijoitettavat ilakoinninjohtajat, jotka ohjaisivat ilakoimista. Penkeille pitää ennen peliä jakaa selkeät ohjelaput siitä, mitä milloinkin pitää huutaa tai laulaa ja milloin nousta ylös, jotta kukaan ei joutuisi siihen vaaraan, että kiinnittäisi huomion itseensä ilakoimalla väärään aikaan tai väärällä tavalla. Sitä me suomalaiset pelkäämme enemmän kuin kuolemaa.

Sydämellisesti tervetuloa Suomeen, Mackan.
 

art ho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Hartiapankki
Täydellinen esimerkki tästä oli eilisessä Ukraina-pelissä torkkunut "hassusti" pukeutunut herrasmies...Heräsi toki mekkalaan kun pääsi screenille.

Pitäisi muuten lailla kieltää suomalaisten pääsy Eurooppaan - ei todellakaan tee hyvää paljon puhutulle Suomi-kuvalle, jos sillä nyt on vitunkaan väliä. Silti jotenkin hävettää ja vituttaa, vaikka olen itsekin samanlainen junttiurpo.

Tällä meiningillä emme tule saamaan EU:ssa minkäänlaista sananvaltaa vuosituhansiin. Ja ehkä hyvä niin; olemmehan vasta aivan juuri äskeittäin astuneet puskista sivistyksen pariin.

Kestää vielä muutamia vuosikymmeniä, ennen kuin me suomalaiset heräämme siihen, että viina ei kaupasta juomalla lopu.

On tässä tosin paljon hyvääkin. Ajatusmaailmamme ja tapakulttuurimme eroavat vielä sen verran radikaalisti muista eurokansoista, että siitä voi olla suurta etua kaupallisessa mielessä ja miksei politiikassakin - ajattelemme toisin, teemme asioita eri tavalla > selvä markkinarako.
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti The Johtaja
Kovia poikia nostamaan omaa häntää nämä vaasalaiset. Valitettavasti välillä tulee vain ikävän hajuista virtsaa käsille totuuden toimesta.

...olikos se niin että noin 80% mestis-kiekkoilijoista sanoi että Vaasassa on paras yleisö... Vaasassa on katsos tunnelmaa jopa silloin kun vieraaksi tulee FPS, Salamat tai joku muu "väritön" ja "hajuton" joukkue.

Ja Kuopion musiikista en voi edes sanoa mitään... Raveissa olen joskus kuullut vastaavaa musiikkia. Sen jälkeen ei yksi "me ollaan sankareita" naurata ketään.

Vaasa on ylivoimaisesti paras, sen tietää pelaajat. Jokainen valmentajakin on kommenteissa kehunut tunnelmaa, yksi kerrallaan. Eiköhän se kerro kaiken olennaisen. Meidän kapteeni Markus Jämsä sanoi ettei liigassakaan ole missään vastaavaa tunnelmaa, ja mies puhuu monen vuoden kokemuksella liigan asioista.

Liigassa ei ole juurikaan seisomapaikkoja, niiden puute vie heti ison osan tunnelmasta mennessään. Vaasassa on reilusti yli 2000 seisomapaikkaa ja tunnelmaa löytyy.

Mika Pieniniemi, KalPa:

"Ensinnäkin, tämä oli todella mahtava iltapäivä. Muutama meidän nuori pelaaja sai pelata elämänsä parhaan yleisön edessä."

"Tuskin on parempaa paikkaa aloittaa kevät kuin Vaasa. Loistava yleisö, 2 hyvää joukkuetta ja puitteet."

"Me olemme seuranneet Sportin otteita mielenkiinnolla. Hienompaa kiekkoiltaa ei monikaan meidän pelaajista ole koskaan kokenut."

Risto Dufva, Jukurit:

"Vaikeaan paikkaan tultiin. Tiedettiin mikä kuhina Sportin ympärillä on ollut viime aikoina. Puitteet täällä ovat loistavat"

Pasi Arvonen, Hermes:

"Loistavat joukkueet ja aivan loistava tunnelma!"

"Meidän joukkueessa oli tänään 22 pelaajaa, jolle tämän yleisön luoma paine oli niin uusi juttu, että he eivät osanneet käsitellä sitä."

"Hallissa oli tänään hieno tunnelma. En ole eläessäni kokenut mitään tällaista. Tästä täytyy antaa suuri kiitos vaasalaiselle ja kokkolalaisille katsojille. Voi voi kun olisi tällainen tunnelma kaikissa peleissä. Se olisi jotain aivan loistavaa."

Kari Rauhanen, Jokipojat:

"Tämä on hieno paikka pelata. Oliko yli 3000 katsojaa? Hieno fiilis."

Jouni Varis, Jokipojat:

"Täytyy ensiksi onnitella tästä ottelutapahtumasta. Juhani Tamminen on selkeästi tuonut tänne uusia tuulia. Mahtava henki ja hurmos oli hallissa."

Jan Lehti, Haukat:

Millaiset tunnelmat oli tulla näinkin vähäisen yleisön eteen?

"No ehkä teille vähän!! Meille täällä oli enemmän väkeä kuin neljässä
meidän kotipelissä yhteensä! Monille tällaiseen paikkaan pelaamaan tuleminen
on hienoa, meilläkin on monia kavereita jotka ei koskaan ole tällaisen
yleisön edessä pelannut. Onneksi ei ketään näyttänyt ainakaan jännittävän.
Meille tämä on hemmetin hieno juttu!"


...tuossa nyt vain osa kommenteista joita ehdin kopioimaan...
 
Viimeksi muokattu:

Micco!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haluttu muutos
Viestin lähetti Rocco
...olikos se niin että noin 80% mestis-kiekkoilijoista sanoi että Vaasassa on paras yleisö... Vaasassa on katsos tunnelmaa jopa silloin kun vieraaksi tulee FPS, Salamat tai joku muu "väritön" ja "hajuton" joukkue.


Vaasa on ylivoimaisesti paras, sen tietää pelaajat. Jokainen valmentajakin on kommenteissa kehunut tunnelmaa, yksi kerrallaan. Eiköhän se kerro kaiken olennaisen. Meidän kapteeni Markus Jämsä sanoi ettei liigassakaan ole missään vastaavaa tunnelmaa, ja mies puhuu monen vuoden kokemuksella liigan asioista.


Vaasan tunnelma on toki hyvä, mutta myös erittäin paljon liioiteltu. Totta kai oma pelaaja kehuu tunnelmaa. Myös vastustajan valmentaja jakaa usein kohteliaisuuksia. Kehuihan Tamikin vuolaasti kuopiolaisyleisöä, aihetta ei ollut kuin viimeisellä kerralla. Olen kuparisaaressa yli puolenkymmentä kertaa vieraillut ja voin rehdisti sanoa, että tunnelma on hyvä. Tunnelma ei kuitenkaan missään nimessä ole sen hehkutuksen ja hypen veroista, mitä jotkut vaasalaiset mainostavat. Mestis-tasolle tunnelma on jopa erittäin hyvä. Mestis-halleista parempaa fiilistä ei löydy. Halli on matala, pienehkö ja "tiivis", katsojat erittäin lähellä kenttää, seisomakatsomoita paljon, fanit aktiivisia ja äänekkäitä. Hatun nosto siitä.

Ei Vaasan tunnelma kuitenkaan mitenkään ylivertainen ole. Ensimmäisiä kertoja käydessäni ihailin hallin hyvää atmosfääriä. Seuraavat kerrat olivat jo pettymyksiä. Tässä vaiheessa alkoi nimittäin se tunnelman hypetys ja kehut Suomen parhaasta yleisöstä. Tunnelma ei muuttunut paljoakaan, mutta odotukset kylläkin. Hallissa on hyvä meno ja Mestis-tason paras tunnelma. Ei kuitenkaan missään nimessä niin hyvä, että ansaitsisi tälläistä hypeä ja kehua. Liigahalleissa meno on usein huomattavasti parempaakin.

Liigahalleja viime kaudellakin paljon kiertäneenä voin väittää, ettei Vaasan hallin meno mitenkään ainutlaatuista ole. Niin, joku vetää tähän sen Kuopio-kortin. Kuopiossa oli fanikatsomoa lukuun ottamatta vaisu meno lähes jokaisessa kotimatsissa. Tuomari, tappiotilanne tai sikaileva vastustaja saa suuren yleisön syttymään. Toki sitten viimeisessä ja ratkaisevassa finaalissa tunnelma oli parasta, mitä koko kaudella missään kiekkokaukalossa tai sen ympärillä näin. Gloryhuntterit syttyivät, kerran kymmeneen vuoteen.

Koko ketjun aiheeseen palatakseni, heikko tunnelma on mielestäni yhdistelmä suomalaista perusluonnetta, juroutta ja ujoutta. Mitä se naapuri ajattelee, jos minä laulan kiekkopelissä? Toisaaalta myös moneen kertaan mainittu seisomakatsomoiden vähentäminen vaikuttaa heikentävästi tunnelmaan. Tiivissä väenpaljoudessa seisottaessa se meteli syntyy.
 

The Johtaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jokipojat, Tommy Kilponen
Kuopiossa näihin aikoihin kuorrutetaan sokerilla munkit, Vaasassa näköjään "hieman" muutakin. Sportin kannattajat ovat profiloituneet hallien(lue: Vaasan ja Kokkolan hallin) ulkopuolella keskusteluforumeilla kolmella eri tavalla. Krooninen liioittelu ja vähättely. Kaikenlaisesta Vaasaa kohti tulevasta krtitiikistä osan taholta verenpaineen nousu, silmien pullistuminen ja kampiakselin hurjistuminen. Omaan seuraan liittyen, mitä ei kehuta, siitä ei puhuta. <-Eikö kauden päätyttyä ole ollut paikallislehdessä juttu Sportin läpi kauden jatkuneista jäämaksujen laiminlyönneistä? <-Moniko täällä yllättyy, jos edellinen kysymys yritetään ohittaa hyvin matalalla profiililla eli kommentoimatta mitenkään.. Suurimmalla osalla forumeille kirjoittelevilla vaasalaisilla hyvä piirre on ennalta-arvattavuus.

Ketjun avaaja on käynyt kiekko-otteluissa Ruotsissa, jossa kannattajakulttuuri on aivan eri planeetalta kuin Suomessa, joten ei ole mikään ihme, että tunnelma suomalaisissa kiekkokatsomoissa on ollut siihen verraten riehakas kuin keskimääräinen olotila härskin humalatilan jälkeen krapula-aamuna.
Kun HIFKin pelienkään tunnelma ei ole lahden takaiseen verrattuna säväyttänyt, hävettäisi hieman elvistellä notta "Tule Sportin peliin Vaasaan, siellä on tunnelmaa". No, vaasalaisia aktiivisia kiekkokannattajiahan ei tunnu hävettävän tunnetusti mikään, mitä he itse tekevät..

Kun ottaa rauhallisesti ja hengittää syvään -vaikka vaasalaisuuteen liittyvää erinomaisuutta onkin kritisoitu- niin verenpaine laskee ja silmät palautuvat pikkuhiljaa normaalimman näköisiksi. Tällöin myös lukeminen paranee ja ennen kaikkea luetun ymmärtäminen helpottuu.
Kas kommentoin vaasalaisten itsensä hallinsa tunnelmasta hehkuttamisesta syntyneeseen mielikuvaan peilaten omia kokemuksia paikallisesta tunnelmasta. Kovalle se näköjään ottaa yksi ainoa yhden ihmisen mielipidekin, jos ei miellytä. Pitää vastapainoksi hakea ihan valmentajien kommentteja.. Ja tässähän on nyt muuten aivan selkeä hymiön paikka.


Lähemmäksi ketjun aihetta. Vaasalainen yleisö käytti ne hyvät, monipuoliset, eväät jotka kauden aikana heille annettiin.
Vaasan Halli on tunnelman luomisen kannalta erittäin hyvä, voisi sanoa jopa että optimaalinen. Ei turhan korkea, muttei muistuta harjoitushalliakaan, akustiikka tekee oikeutta yleisön desibeleille.
Katsomot ovat lähellä jäätä sekä pelaajien neljää aitioita. Kotijoukkueen kannattajat ovat aivan vastustajan maalivahdin selän takana ja vastustajan kannattajien paikka on vastakkaisen päädyn kulmassa suhteessa hyvän matkaa kauempana kaukalosta. Seisomokatsomot ovat kummassakin päässä reilun kokoiset.
Rannikolla(vrt. jääkiekossa Oulu ja Pori sekä jalkapallossa Kotka) asuvien ihmisten suhtautuminen urheiluun on tunteikkaampaa.
Kiekkokuumeen mukana yleisömäärät olivat kovat ja innostus huipussaan.

Onhan se kyselyn tulos noin 80% kova. Kannattaisi kuitenkin vaasalaisten olla otettuja ja hehkuttaa enemmänkin kyselyn voittoa, kuin sitä, että voittomarginaali oli niin suuri - toiseksi tuli KalPa ja taisi saada hieman vajaa 10% äänistä.
Noin suuri ero kertoo karua kertomaa siitä, että yleinen tunnelma Mestis-halleissa on todellakin vaisu, osittain jopa surkea. Ruotsissa, kuten ei myöskään Sveitsissä tai Saksassakaan, syntyisi koskaan eroa edes puolet tuosta voittomarginaalista vastaavanlaisessa pelaajilla teetetyssä kyselyssä, vaikka parhaat muutaman tuhannen laulavan kannattajan ja/tai koko päätykatsomon kokoisen katsomolipun johdolla kuinka huikeita kotiyleisöjä olisivatkin.
En tiedä onko tuo KalPan toiseksi tuleminen sitten otettava enemmän vitsinä vaiko suorana kunnianosoituksena C5:lle. Vitsi vaihtoehto tuli mieleen lähinnä siksi, että eräs KalPan pelaaja totesi männä talvena haastattelussa Niiralan Montun sen hetkisestä tunnelmasta suunnilleen seuraavasti. "Ilman C5:sta halli olisi ylivoimaisesti Mestiksen hiljaisin - jopa Järvenpäässä olisi enemmän ääntä jos yleisöä olisi saman verran". Tämäkään pelaaja ei valehtele, hänkin on seuran oma kasvatti kuten Jämsäkin.

Ja niille, ketkä eivät jo nuku, loppuun haukotuksien lomaan pieni kevennys. Miku kun Vaasassa kehui tunnelmaa, mitä kehui Tamminen vastaavasti Kuopiossa? - Itseään entiseksi Suomen jääkiekkomaajoukkueen kapteeniksi.
Kuvitelkaapa vaikkapa Ville Peltosta valmentajana, harrastaisiko hän koskaan vastaavantyylistä itse itseään sivulauseessa hehkuttamista..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös