Suviseurat

  • 42 663
  • 180
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Vanhoillislestadiolaisten suviseurat ovat parhaillaan meneillään Perhossa. Seuroista tarkemmin tietoa löytää www.suviseurat.net. Tuolla on mahdollisuus mm. kuunnella seuroja suorana nettiradion välityksellä.

Suviseurat on Suomen suurin hengellinen kesäjuhla. Paikalle odotetaan 70000-90000 vierasta.

Olin itse suviseuroissa viime kesänä Nivalassa ja kokemus oli ihan mukava. Erityisesti pisti silmään nuorten uskovaisten tyttöjen luonnollinen kauneus :). Oli myös tavallaan jännää olla samalla "heinäpellolla" kymmenien tuhansien ihmisten kanssa.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Perhossa nähdään uusi oluen ja kondomien myytiennätys. Lähialueen kaupat tyhjenevät oluesta ja kondomeista. Siinä jää moni festivaali kauas taakse.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
MS kirjoitti:
Perhossa nähdään uusi oluen ja kondomien myytiennätys. Lähialueen kaupat tyhjenevät oluesta ja kondomeista.

Tämän jutun olen kuullut itsekin.

En itse nähnyt vuosi sitten siveetöntä menoa missään, joten vaikea uskoa että pitäisi paikkansa. Tosin kun paikalla on vähintään 70000 ihmistä, joista valtaosa ikähaarukassa 15-40 vuotta, niin varmasti kaikkea voi tapahtua.
 
Jaa että Jags on sekä kommari että lesta. Harvinainen yhdistelmä.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Hazardipakki kirjoitti:
Jaa että Jags on sekä kommari että lesta. Harvinainen yhdistelmä.

En ole vanhoillislestadiolainen. Kävin suvareissa viime kesänä, koska minut kutsuttiin sinne ja koska Nivala on aika lähellä asuinpaikkaani Oulua.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Hazardipakki kirjoitti:
Jaa että Jags on sekä kommari että lesta. Harvinainen yhdistelmä.

Ota huomioon, että molempiin ryhmiin kuuluu myös, naisia!

Aiheeseen senverran, että meidän kylällä on yksi perhe, joka käyttää "ruuhkabussia". Vaikuttavat mukavilta ja tytötkin ovat nättejä, eivät silti näköjään ole lähtenyt Perhoon, tai sitten ovat niitä myöhäisheränneitä ja lähtevät vasta maanantaina.
 

Jouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Big River Prospects
Thats my boy!

The Original Jags kirjoitti:
Erityisesti pisti silmään nuorten uskovaisten tyttöjen luonnollinen kauneus :).

Virkistävää huomata, että kauniin kesän tultua jagsinkin ajatukset pääsevät oikeille alueille pois ikävistä jääkiekkovääryyksistä, sodista ja muista maailman kurjista puolista... onnea ja menestystä!
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Aikamoinen provo taas. Haetko tarkoituksella hyökkäyksiä itseäsi kohtaan, pyrkimällä naamioimaan provon "avoimeksi ja lempeäksi suhtautumiseksi" tunnetusti vähemmän pidettyä uskonlahkoa kohtaan, hakemalla viattompaa lähestymistapaa sitä kautta kuinka lempeää kesäjuhlilla oli? Kyllähän kaikilla kesäjuhlilla on lempeää ja kivaa, niin kauan kunnes Kuningas Alkoholi astuu mukaan kuvioihin, mutta se on taas täysin toinen jud~hu.

Tähän kyseiseen uskonlahkoon vain liittyy niin paljon katkeruutta, vihaa ja uppiniskaisuutta, tekopyhyyttä sekä syrjintää siitä eronneita kohtaan, että en jaksa millään arvostaa ko. suuntausta.

En tuomitse ihmisiä vaan tekoja - siitä vanhoillislestadiolaisuuden ja OJ:n kevättodistukseen 4-
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Olkku kirjoitti:
Ota huomioon, että molempiin ryhmiin kuuluu myös, naisia! .

Arvostan vanhoillislestadiolaisen naisen erittäin korkealle, koska minulla on heistä joitakin kokemuksia. Vahinko, etteivät huoli puolisoa itselleen liikkeensä ulkopuolelta.


Olkku kirjoitti:
Aiheeseen senverran, että meidän kylällä on yksi perhe, joka käyttää "ruuhkabussia". Vaikuttavat mukavilta ja tytötkin ovat nättejä.

Oulussa kuulemma kauneimmat naiset löytyvät Professorintieltä ke, la ja su iltaisin. Näin myös on, koska olen käynyt itse katsomassa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olisi kiintoisa joskus käydä! Olen kyllä kuullut kuvauksia suviseuroista, mutta ei ole koskaan tullut vierailtua, aikamoinen tunnelma siellä ilmeisesti vallitsee. Sehän on ylivoimaisesti suurin yleisötapahtuma Suomessa: näillä syntyvyystrendeillä Pohjois-Suomesta ei parinsadan vuoden päästä löydy kuin lestadiolaisia ja diplomi-insinöörejä. Miten käy Kärpille? Taitaisit TOJ pitää minulle tutumpia körttien herättäjäjuhlia vähän pliisumpana tapahtumana, mutta musiikki on paljon parempaa ja teologiakin luterilaisempaa kuin vanhoillislestadiolaisilla...
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Golden AWe kirjoitti:
Aikamoinen provo taas. Haetko tarkoituksella hyökkäyksiä itseäsi kohtaan, pyrkimällä naamioimaan provon "avoimeksi ja lempeäksi suhtautumiseksi" tunnetusti vähemmän pidettyä uskonlahkoa kohtaan, hakemalla viattompaa lähestymistapaa sitä kautta kuinka lempeää kesäjuhlilla oli? Kyllähän kaikilla kesäjuhlilla on lempeää ja kivaa, niin kauan kunnes Kuningas Alkoholi astuu mukaan kuvioihin, mutta se on taas täysin toinen jud~hu.

Tähän kyseiseen uskonlahkoon vain liittyy niin paljon katkeruutta, vihaa ja uppiniskaisuutta, tekopyhyyttä sekä syrjintää siitä eronneita kohtaan, että en jaksa millään arvostaa ko. suuntausta.

En tuomitse ihmisiä vaan tekoja - siitä vanhoillislestadiolaisuuden ja OJ:n kevättodistukseen 4-

Yllä olevassa viestissä kyynisyys ja vainoharhaisuus saatettiin taas ihan uudelle tasolle. :)
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Kommentoidaan vielä vähän tuota viestiä.

Golden AWe kirjoitti:
Kyllähän kaikilla kesäjuhlilla on lempeää ja kivaa, niin kauan kunnes Kuningas Alkoholi astuu mukaan kuvioihin, mutta se on taas täysin toinen jud~hu.

Suviseuroissa en nähnyt yhtäkään olutpulloa koko seura-alueella. Jos ryyppäämistä tapahtui, niin se tapahtui seura-alueen ulkopuolella.

Golden AWe kirjoitti:
Tähän kyseiseen uskonlahkoon vain liittyy niin paljon katkeruutta, vihaa ja uppiniskaisuutta, tekopyhyyttä sekä syrjintää siitä eronneita kohtaan, että en jaksa millään arvostaa ko. suuntausta..

Oletko tietoinen, kuinka paljon lestadiolaisten korkea syntyvyys sekä lestadiolaisten yrittäjyys ja työmoraali on vaikuttanut Oulun elämään positiivisella tavalla? Oletan, että kärppäfanina olet myös Oulusta.

Ei sillä, että näkisin tässä liikkeessä vain positiivista. Heidän uskonkäsityksiinsä en voi yhtyä, mutta elämäntavoiltaan he ovat tämän maan parhaimmistoa.
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
The Original Jags kirjoitti:
Oli myös tavallaan jännää olla samalla "heinäpellolla" kymmenien tuhansien ihmisten kanssa.
Tuo nyt ei pidä paikkaansa. Summaan lasketaan kaikissa ko viikonlopun tapahtumissa yhteensä käyneet (=yleensä samat) ihmiset. Vähän niinkuin SM-liigan katsojamäärä kauden aikana. Pääasiassa sama porukkahan siellä illasta toiseen istuu.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
The Original Jags kirjoitti:
Oulussa kuulemma kauneimmat naiset löytyvät Professorintieltä ke, la ja su iltaisin. Näin myös on, koska olen käynyt itse katsomassa.

Koska fyysinenolemukseni sijaitsee yli 500 kilometrin päässä mainitsemastasi paikasta, voisitko valaista. Mitä lainaamani teksti tarkoittaa?
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
mjr kirjoitti:
Olisi kiintoisa joskus käydä!

Suviseuroihin on kaikilla vapaa pääsy, joten siitä vaan. Mutta aivan yksin en suosittele tulemaan, sen valtavan ihmisjoukon seassa voi tulla vähän orpo olo ilman seuralaista.


mjr kirjoitti:
Olen kyllä kuullut kuvauksia suviseuroista, mutta ei ole koskaan tullut vierailtua, aikamoinen tunnelma siellä ilmeisesti vallitsee.

Tunnelma oli omalaatuinen, en ole koskaan kokenut mitään vastaavaa. Kun vierailin seuroissa, ymmärsin miksi lestadiolaiset odottavat niitä niin hartaasti joka vuosi. Tosin ison perheen kanssa seuravierailu voi olla myös raskasta, koska lapsien vahtiminen isolla ja täynnä ihmisiä olevalla seura-alueella on varmasti työlästä.



mjr kirjoitti:
Sehän on ylivoimaisesti suurin yleisötapahtuma Suomessa:

Eipä tule itsellenikään mieleen toista tapahtumaa Suomessa, jossa niin pienelle alueelle on pakkautunut yhtä aikaa lähes 100000 ihmistä.


mjr kirjoitti:
näillä syntyvyystrendeillä Pohjois-Suomesta ei parinsadan vuoden päästä löydy kuin lestadiolaisia ja diplomi-insinöörejä.

Oulun seudun väestönkasvussa lestadiolaisten merkitys ei ole ollut aivan vähäinen. Nykyisellään kaupungissa on n. 130000 asukasta ja Oulun seudulla n. 180000 asukasta. Kaupungin elinkeinoelämälle lestadiolaisten merkitys on tällä hetkellä lähes korvaamaton.


mjr kirjoitti:
Miten käy Kärpille?

Ei taida lestadiolaisista olla Kärpille apua, heille kun kilpaurheilu on syntiä.


mjr kirjoitti:
Taitaisit TOJ pitää minulle tutumpia körttien herättäjäjuhlia vähän pliisumpana tapahtumana, mutta musiikki on paljon parempaa ja teologiakin luterilaisempaa kuin vanhoillislestadiolaisilla...

Vaikea vertailla, kun ei ole tullut herättäjäjuhlilla vierailtua.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Olkku kirjoitti:
Koska fyysinenolemukseni sijaitsee yli 500 kilometrin päässä mainitsemastasi paikasta, voisitko valaista. Mitä lainaamani teksti tarkoittaa?

Professorintiellä sijaitsee Oulun Rauhanyhdistys, jossa lestadiolaiset kokoontuvat pitämään seurojaan. Sunnuntaisin sinne pakkautuu parhaimmillaan jopa 1000 ihmistä, joista suurin osa alle 30-vuotiaita.
 
The Original Jags kirjoitti:
Erityisesti pisti silmään nuorten uskovaisten tyttöjen luonnollinen kauneus :).
Makunsa kullakin. Mattiesko Hytönenkin on lestatyttöihin verrattuna kaunis.

Kalevan jutussa nauratti, kun haastateltava 16v lessupoika totesi jotain: "tyttöjähän sinne mennään katsomaan." Siinä ei paljoa kerkeä katsoa kun jo pitää mennä naimisiin ja alottaa jälkikasvun massatuotanto.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Siniviiva kirjoitti:
Tuo nyt ei pidä paikkaansa. Summaan lasketaan kaikissa ko viikonlopun tapahtumissa yhteensä käyneet (=yleensä samat) ihmiset. Vähän niinkuin SM-liigan katsojamäärä kauden aikana. Pääasiassa sama porukkahan siellä illasta toiseen istuu.

Olen kyllä ymmärtänyt että kysymys on suurimmasta yksittäisestä kävijämäärästä. Jos päivät laskettaisiin yhteen niin luvuksi tulisi satojatuhansia kävijöitä. Tämähän on suosittua muissa kesätapahtumissa, mutta lestadiolaisilla ei ole tarvetta tähän... Tosin sanoisin kyllä että n. 60 000 - 65 000 on uskottavampi määrä, tätähän laskettiinkin jonkun tutkimuksen toimesta muistaakseni 80-luvun lopulla, jolloin suviseurojen suurimmaksi yhtäaikaiseksi osallistujamääräksi saatiin 58 000. Joka tapauksessa mahtavia lukuja Suomen mittakaavassa vaikka liikkeen sulkeutuneisuus ja vallankäyttö aika ikäviä ja vastenmielisiä asioita ovatkin. Mutta epäilemättä tunnelma on mahtava kun tämä pohjoisen suuri kansanliike kokoontuu.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Hazardipakki kirjoitti:
Makunsa kullakin. Mattiesko Hytönenkin on lestatyttöihin verrattuna kaunis..

Makunsa kullakin tosiaan. Minä pidän enemmän lestatyttöjen luonnollisuudesta kuin baareissa notkuvista tupakka suussa kiroilevista ja viinaa kitaansa kittaavista neitokaisista. Enkä todellakaan ole yksin tämän mielipiteeni kanssa.


Hazardipakki kirjoitti:
Kalevan jutussa nauratti, kun haastateltava 16v lessupoika totesi jotain: "tyttöjähän sinne mennään katsomaan." Siinä ei paljoa kerkeä katsoa kun jo pitää mennä naimisiin ja alottaa jälkikasvun massatuotanto.

Niin, kyseessä oli 16-vuotias poika. Millainen sinä olit 16-vuotiaana?
 
The Original Jags kirjoitti:
Makunsa kullakin tosiaan. Minä pidän enemmän lestatyttöjen luonnollisuudesta kuin baareissa notkuvista tupakka suussa kiroilevista ja viinaa kitaansa kittaavista neitokaisista. Enkä todellakaan ole yksin tämän mielipiteeni kanssa.
Luonnollinen kauneus = ei polta tupakkaa eikä juo alkoholia?
Tiesitkö että lestadiolaiset saavat polttaa tupakkaa?

Sinä varmaan tarkoitit sitä "sisäistä" kauneutta, jota näistä tekopyhistä harakanpesistä kumpuaa.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Yritetään kirjoittaa mahdollisimman diplomaattisesti , siksi en viitsi mainita kovinkaan paljon yksityiskohtia enkä ajanjaksoa enkä paikkaa . Meillä oli aikanaan lestatyttö hoitamassa lapsia, mukava tyttö mutta päivän täytti hänen perheongelmiensa kuuleminen, ongelmia oli ja todella paljon ! Heillä oli kaikkiaan 16,lasta ja äidille oli sanottu että seuraava lapsi voi olla kohtalokas. Tämä ei kuitenkaan perheen isää haitannut koska ehkäisy oli kielletty ja näin ollen tapahtui mitä hyvänsä se oli Jumalan tahto. Minua kuitenkin säälitti monessakin suhteessa kuunnella sitä kaikenlaista mitä perheen sisällä tapahtui, niillä lapsilla ei ainakaan ollut kuulemieni juttujen nojalla ollut hyvä olla ! Lisäksi lasten ja vanhempien suhteet vaikuttivat todella tulehtuneilta. No paljon onnea heille !
 
veinikretski kirjoitti:
Yritetään kirjoittaa mahdollisimman diplomaattisesti , siksi en viitsi mainita kovinkaan paljon yksityiskohtia enkä ajanjaksoa enkä paikkaa . Meillä oli aikanaan lestatyttö hoitamassa lapsia, mukava tyttö mutta päivän täytti hänen perheongelmiensa kuuleminen, ongelmia oli ja todella paljon ! Heillä oli kaikkiaan 16,lasta ja äidille oli sanottu että seuraava lapsi voi olla kohtalokas. Tämä ei kuitenkaan perheen isää haitannut koska ehkäisy oli kielletty ja näin ollen tapahtui mitä hyvänsä se oli Jumalan tahto. Minua kuitenkin säälitti monessakin suhteessa kuunnella sitä kaikenlaista mitä perheen sisällä tapahtui, niillä lapsilla ei ainakaan ollut kuulemieni juttujen nojalla ollut hyvä olla ! Lisäksi lasten ja vanhempien suhteet vaikuttivat todella tulehtuneilta. No paljon onnea heille !
Aivan. Itse tiedän erään rouvan joka juuri synnytti 12. lapsen pappismiehelleen. Suvussa on perinnöllistä diabetestä, ja emäntä senkuin näyttää väsyneemmältä. Silti lisää lapsia on odotettavissa.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Hazardipakki kirjoitti:
Luonnollinen kauneus = ei polta tupakkaa eikä juo alkoholia?
Tiesitkö että lestadiolaiset saavat polttaa tupakkaa?

Itse Perhon naapurikunnassa nuoruuteni viettäneenä voin sanoa, että lestadiolaiset (joita alkaa tätä nykyä piisaamaan) juovat niillä leveysasteilla viinaa, naivat ja polttavat tupakkaa siinä kuin me muutkin; 'normaaleissa' ihmisissä on aivan samalla tavalla raittiita ja ei-raittiita. Aivan täysi myytti, ehkä Oulussa on väki erilaista, mene ja tiedä. Tämä siis tiedoksi TOJ:lle, ei sinulle Hazardi.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Ei näistä "hupiseuroista" voi todeta kuin että joukossa tyhmyys tiivistyy. Eikä varmaan ole kivaa olla tuolla Jouko.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös