Osmo Rapeli
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kuusijuhla - Sex Festival
Nyt on sitten kaksi syytä perustaa vihdoin ja viimein ketju Pink Floydille.
Kauppoihin on ilmestynyt 90-luvulla kuvattu 3/4-bändin livetupla-dvd "Pulse", ja tänään saimme myös tietää että Syd Barrett, bändin perustaja ja alkupään kantava voima on poistunut keskuudestamme. Ikävä uutinen, tosin musiikkiahan mies ei ole tehnyt vuosikymmeniin mielisairautensa takia, keskittynyt lähinnä köpöttelemään tupakkakauppaan itsekseen. Vaikka mitä sitä tietää mitä miehen mielessä oikeasti liikkui.Anyway, kuolinsyynä oli sitten diabetes.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/5169344.stm
*****
Joka tapauksessa, tässä on bändi jonka levyjä en tule ikinä hävittämään, enkä koskaan tule tiputtamaan biisejä soittolistoilta.
Tarinaa...faktoja tarkasteltu historiasivustoilta Wikipediasta ja bändin omilta sivuilta.
Pink Floydin runko pyöri vetämällä eri nimillä vuodesta '64 lähtien, Syd Barrettin liittyessä mukaan melko pian perustamisen jälkeen. David Gilmour ei ollut tässä vaiheessa vielä bändissä. Nimi Pink Floyd tuli kahdesta blues-muusikosta, Pink Andersonista ja Floyd Councilista. Bändin tyyli oli alussa rhytm n' bluesia (Hahaha, hiukan väärinkäytetty termi nykymusiikissa), Barrettin kirjoitellessa biisejä tyyli meni psykedelisempään suuntaan askel askeleelta.
"Piper At The Gates Of Dawn" oli bändin debyyttialbumi ja lähinnä Barrettin käsialaa. Huomattakoon että menestynyt sinkku "See Emily Play" ei ollut brittiversiolla mukana, enkä nyt tähän hätään muista löytyykö sitä nykyisestä cd-versiosta, "Relics"-kokoelmalla se ainakin on. Muita suosikkeja levyllä ovat ainakin "Lucifer Sam", "Bike" ja "Interstellar Overdrive", joka oli koko bändin yhdessä säveltämä. Levystä voidaan sanoa että piti siitä tai ei (minä pidän, en tosin soita sitä kimalaisille bileissä), toisin kuin The Beatles, bändi hyppäsi poikabändivaiheen yli suoraan psykedelisempään ja haastavampaan ilmaisuun. Myös Barrettin lyriikat ovat samalla hauskoja ja vinksahtaneita, näin jälkikäteen on helppoa sanoa että "hullun neron" elkeet olivat jo olemassa tuossa vaiheessa. Klassikko.
Tämän levyn ja kohonneen suosion, sekä lisääntyneen huumeidenkäytön myötä myös Barrettin ongelmat lisääntyivät ja David Gilmour, joka myöhemmin nousi sitten bändin tunnetuimpien ja menestyksekkäimpien levyjen kantavaksi voimaksi kitaroinnillaan ja laulullaan liittyikin bändiin ennenkaikkea paikkaamaan Barrettia livenä. Ironista. Barrett jäi pois/sai kenkää jo sitten vuonna 1968.
Kakkoslevy "Saurceful Of Secrets" ilmestyi sitten samana vuonna, sisältäen vain yhden Barrettin kirjoittaman biisin, mutta hänen jälkensä toki kuului levyllä. Pidän erityisesti biiseistä "Set the controls for the heart of the sun" ja "Jugband Blues".
Kolmoslevy, soundtrack elokuvaa "More" poikkeaa hieman bändin muusta tuotannosta, en omista kyseistä levyä (HÄPEÄ!), joten en osaa siitä erityisesti lätistä, olen kuullut vain yksittäisiä biisejä. Taidan piipahtaa levykauppaan.
JATKUU...
Kauppoihin on ilmestynyt 90-luvulla kuvattu 3/4-bändin livetupla-dvd "Pulse", ja tänään saimme myös tietää että Syd Barrett, bändin perustaja ja alkupään kantava voima on poistunut keskuudestamme. Ikävä uutinen, tosin musiikkiahan mies ei ole tehnyt vuosikymmeniin mielisairautensa takia, keskittynyt lähinnä köpöttelemään tupakkakauppaan itsekseen. Vaikka mitä sitä tietää mitä miehen mielessä oikeasti liikkui.Anyway, kuolinsyynä oli sitten diabetes.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/5169344.stm
*****
Joka tapauksessa, tässä on bändi jonka levyjä en tule ikinä hävittämään, enkä koskaan tule tiputtamaan biisejä soittolistoilta.
Tarinaa...faktoja tarkasteltu historiasivustoilta Wikipediasta ja bändin omilta sivuilta.
Pink Floydin runko pyöri vetämällä eri nimillä vuodesta '64 lähtien, Syd Barrettin liittyessä mukaan melko pian perustamisen jälkeen. David Gilmour ei ollut tässä vaiheessa vielä bändissä. Nimi Pink Floyd tuli kahdesta blues-muusikosta, Pink Andersonista ja Floyd Councilista. Bändin tyyli oli alussa rhytm n' bluesia (Hahaha, hiukan väärinkäytetty termi nykymusiikissa), Barrettin kirjoitellessa biisejä tyyli meni psykedelisempään suuntaan askel askeleelta.
"Piper At The Gates Of Dawn" oli bändin debyyttialbumi ja lähinnä Barrettin käsialaa. Huomattakoon että menestynyt sinkku "See Emily Play" ei ollut brittiversiolla mukana, enkä nyt tähän hätään muista löytyykö sitä nykyisestä cd-versiosta, "Relics"-kokoelmalla se ainakin on. Muita suosikkeja levyllä ovat ainakin "Lucifer Sam", "Bike" ja "Interstellar Overdrive", joka oli koko bändin yhdessä säveltämä. Levystä voidaan sanoa että piti siitä tai ei (minä pidän, en tosin soita sitä kimalaisille bileissä), toisin kuin The Beatles, bändi hyppäsi poikabändivaiheen yli suoraan psykedelisempään ja haastavampaan ilmaisuun. Myös Barrettin lyriikat ovat samalla hauskoja ja vinksahtaneita, näin jälkikäteen on helppoa sanoa että "hullun neron" elkeet olivat jo olemassa tuossa vaiheessa. Klassikko.
Tämän levyn ja kohonneen suosion, sekä lisääntyneen huumeidenkäytön myötä myös Barrettin ongelmat lisääntyivät ja David Gilmour, joka myöhemmin nousi sitten bändin tunnetuimpien ja menestyksekkäimpien levyjen kantavaksi voimaksi kitaroinnillaan ja laulullaan liittyikin bändiin ennenkaikkea paikkaamaan Barrettia livenä. Ironista. Barrett jäi pois/sai kenkää jo sitten vuonna 1968.
Kakkoslevy "Saurceful Of Secrets" ilmestyi sitten samana vuonna, sisältäen vain yhden Barrettin kirjoittaman biisin, mutta hänen jälkensä toki kuului levyllä. Pidän erityisesti biiseistä "Set the controls for the heart of the sun" ja "Jugband Blues".
Kolmoslevy, soundtrack elokuvaa "More" poikkeaa hieman bändin muusta tuotannosta, en omista kyseistä levyä (HÄPEÄ!), joten en osaa siitä erityisesti lätistä, olen kuullut vain yksittäisiä biisejä. Taidan piipahtaa levykauppaan.
JATKUU...