Mainos

Mikä meitä suomalaisia vaivaa?

• 2 396
  • 16

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Miksi Suomen naisfutisjoukkue hävisi Englanti-matsinsa viime hetkillä senkin jälkeen kun ovat itse viime hetkillä tasoittaneet.

Miksi A-nuoret hävisivät viime hetkien maalilla Hollannille?

Suomi-Unkari 1997?

Miksi Mika Kallio kaatui viimeisessä käännöksessä johtopaikalta?

Miksi Kimi Räikkösen auton ripustukset hajosivat viimeisellä kierroksella?

Miksi Minea Blomqvist pelasi viimeisellä rei'ällä tuloksen 8 Euroopan kiertueella?

Jääkiekosta en viitsi edes mainita esimerkkejä. Vain sen, että ainoan kerran kun voitimme jotain, oli päävalmentaja ruotsalainen, ja toisen kerran kun meinasimme voittaa jotain todella suurta, oli valmentaja saava potkut.

Onko yllämme kirous vai kunnioitammeko me vastustajaa liikaa?
Pelkäämmekö voittaa? Vai emmekö pelkää tarpeeksi häviämistä? Mikä meillä on?

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Minua vaivaa nyt lievä panetus kun tuli kaljoiteltua eilen. Janokin perkele.

Osittain myös motivaation puute, ei nyt pitäisi puntille mennä vaan terdelle.

Rahaa on nyt ihan kohtalaisesti, toki iso läjä jolla saisi rakennettua äänitysstudion ei olisi lainkaan pahasta. Pääsisi The Bloody Bloodking studioon äkkiä.

Mitä tulee tuohon ikuiseen pohdiskeluun voittamisen pelosta niin ei sitä kannattaisi murehtia, panostetaan vaan lisää siihen ammattimaiseen valmennukseen ja oloihin etenkin fudiksessa ja yleisurheilussa, hommaat meille perkeleesti enemmän rahaa huippu-urheilijoiden valmennukseen ja tukemiseen. Se että meikäläisiä olisi 20 miljoonaa sälliä enemmän ei myöskään olisi pahitteeksi, eikä se että futisjoukkueestamme enemmän kuin ne 15-20 parasta olisivat ammattilaisia Euroopan kentillä.

Räikkösen ja Kallion onnettomuuksilla nyt on perkeleen vähän tekemistä suomalaisuuden kanssa.

Noin aluksi.

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
Viestin lähetti Golden AWe
Osittain myös motivaation puute, ei nyt pitäisi puntille mennä vaan terdelle.

Niin, meillähän mennään patiolle. Mua vaivaa kun ihmiset ei käy patioilla, vaan jollain ihme terdellä.

Myöskin mua vaivaa se, kun ihmiset tuijottaa kaupungilla kun kuljin tänään Hollannin paita päällä. Ihmeporukkaa.

edit: Niin ja treenamalla tarpeeksi hyvin ja laadukkaasti on tarpeeksi hyvä. Ja kun on tarpeeksi hyvä, voittaa. Se jos joku ei osaa rakentaa tarpeeksi laadukkaita menopelejä tuskin on suomalaisen vika, koska harva suomalainen niitä huipputasolle ammatikseen rakentaa.

Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti mtmela

edit: Niin ja treenamalla tarpeeksi hyvin ja laadukkaasti on tarpeeksi hyvä. Ja kun on tarpeeksi hyvä, voittaa. Se jos joku ei osaa rakentaa tarpeeksi laadukkaita menopelejä tuskin on suomalaisen vika, koska harva suomalainen niitä huipputasolle ammatikseen rakentaa.

Jees, mutta mikä siinä on että se menopeli hajoaa viimeisellä kierroksella juuri suomalaisen alta? Ja vaikka kuin treenaisi, ei silti pärjätä. Kusi on sukassa. Suomalainen ei jostain syystä voita vaikka olisikin "tarpeeksi hyvä". Siinä on jotain mustaan magiaan liittyvää anti-midaan kosketusta, josta ruotsalaiset ovat vastuussa.

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Uleåborgir
Jees, mutta mikä siinä on että se menopeli hajoaa viimeisellä kierroksella juuri suomalaisen alta? Ja vaikka kuin treenaisi, ei silti pärjätä. Kusi on sukassa. Suomalainen ei jostain syystä voita vaikka olisikin "tarpeeksi hyvä". Siinä on jotain mustaan magiaan liittyvää anti-midaan kosketusta, josta ruotsalaiset ovat vastuussa.

Hmm, olisiko vika sittenkin valmennuksessa? Ei kai, onhan meillä Änä Muurinen ja Erkka W. Luulen, että valmennuskentän kauttaaltaan tulisi muuttua radikaalisti, lähinnä siihen tulisi panostaa voimakkaasti taloudellisesti, että nuo viime hetken tappiot käännetään voitoksi. Se pieni ero syntyy jo varhaisessa vaiheessa. Esim. Jokuhan voi kuvitella, että Jokereilla oli oikeasti saumaa viime finaaleissa.

Ei se ole ruotsalaisten vika, että he osaavat voittaa. Se on meidän vika, ettei me osata voittaa. Se ei ikinä muutu jos tuijotetaan naapurin tekemisiä.

Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Äänestän tätä huonoimmaksi ketjuksi ikinä. Sulla vois Uleåborgir olla tulevaisuutta akateemisessa maailmassa, sen verran vakuuttava otanta urheiluhistorian tapahtumista...

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Muista suomalaisista en tiedä, mutta minua vaivaa ainakin:

epäusko, epävarmuus, hämmennys, laiskuus, motivaation puute, innostumattomuus, välinpitämättömyys ja väsymys sekä tyytymättömyys.

Jokakeväisiä merkkejä, mutta nyt on kesä ja nuo vaivaavat ympäri vuoden. Ehkä vitamiininpuute, tai sitten olen vaan olemassani aika saamaton otus.

No ei siinä mitään. Kyllä tämä tästä. Ja nyt tekemään ruokaa, mitähän siitäkin tulee. Se jää nähtäväksi jälkipolville... jos sellaisia edes tulee.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Dougie KillMore
Äänestän tätä huonoimmaksi ketjuksi ikinä. Sulla vois Uleåborgir olla tulevaisuutta akateemisessa maailmassa, sen verran vakuuttava otanta urheiluhistorian tapahtumista...

Olen imarreltu... On totta, että listasin todella useita tapahtumia historiasta, mutta täytyy nyt kuitenkin myöntää että yx kaveri kerto mulle osan nuista juttuista.

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Ted Raikas
Muista suomalaisista en tiedä, mutta minua vaivaa ainakin:

epäusko, epävarmuus, hämmennys, laiskuus, motivaation puute, innostumattomuus, välinpitämättömyys ja väsymys sekä tyytymättömyys.

Sydänsurun oireita ystäväiseni. Luulen, että piakkoin unohdat moiset ajatukset kun bikiniasuiset/vähäpukeiset tyttäret kurvailet ympäri sinunkin asuinkuntaasi. Nautit hieman olutta patiolla ja lepuutat silmiäsi ja ennen kaikkea aivojasi. Ajattele vasta syksyllä. Stressi helpottaa ja paineet katoavat.

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Uleåborgir
Mikä meillä on?

Jos nyt jalkapallosta puhutaan, niin meillä on puhtaasti ja jossittelematta kuset housussa 24h/vrk. Voitto on lähellä, mutta sitten vastustajat vain tekee sen maalin vaikka väkisin ja meidän porukka kaivaa vaan nenää. Sama juttu tänään illalla, ihan tosi. Arvatkaa jäänkö himaan.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti mtmela
Niin, meillähän mennään patiolle. Mua vaivaa kun ihmiset ei käy patioilla, vaan jollain ihme terdellä.

Myöskin mua vaivaa se, kun ihmiset tuijottaa kaupungilla kun kuljin tänään Hollannin paita päällä. Ihmeporukkaa.

Kjeh.

En nyt viitannut mihinkään keskiolutjuottolan kadulle sijoitettuun anniskelualueeseen missä te maanviljelijät hörpitte ohrapirtelöitä vaan La Corunassa sijaitsevan merenrantahuvilani terassiin...kerkesin kyllä sinne sitten tässä loppuillasta, urheilun jälkeen.

Osittain samasta syystä ne myös tuijottivat Hollannin paitaasi - se on se lannanhaju mikä saa ihmiset tuijottamaan.

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Golden AWe
Kjeh.

En nyt viitannut mihinkään keskiolutjuottolan kadulle sijoitettuun anniskelualueeseen missä te maanviljelijät hörpitte ohrapirtelöitä vaan La Corunassa sijaitsevan merenrantahuvilani terassiin...kerkesin kyllä sinne sitten tässä loppuillasta, urheilun jälkeen.

Osittain samasta syystä ne myös tuijottivat Hollannin paitaasi - se on se lannanhaju mikä saa ihmiset tuijottamaan.

Dääm, mutta on hyvä etten sittenkään käynyt siellä suihkussa. La Corunassa sijaitsevan merenrantahuvilasi terdeen olisi hyvä lisätä punttisali niin voit tehdä treeniä samalla kun terdeilet.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti mtmela
Dääm, mutta on hyvä etten sittenkään käynyt siellä suihkussa. La Corunassa sijaitsevan merenrantahuvilasi terdeen olisi hyvä lisätä punttisali niin voit tehdä treeniä samalla kun terdeilet.

Aivan, hyvä idea...on siellä terdellä nytkin Ab-tronic ja Gym-Form plus...se varsinainen punttis on toisella puolella huvilaa ja joskus joutuu ajamaan sinne golf-kärryllä pihan kautta kun ei jaksa kävellä, tai sitten jää matkan varrelle juomaan ruokasaliin sangriaa.

Tervetuloa kylään milloin vaan ja kippis!

scholl

Jäsen
Viestin lähetti mtmela

Kuka täältä ikuisuuteen tyyppi on muuten La Coruñasta? Vastaukseksi ei kelpaa mikään mussutus siitä, että Bebeto on pelannut Deportivossa tai nimmari löytyy jonkun jatkoaikalaisen hanurista, vaan oikea vastaus on:
Amancio Ortega, Forbesin listan mukainen varallisuus 12,6 miljardia usd, jolla irtoaa maailmassa sija 23. Fyrkat Inditexistä (Zara etc.)

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Teoria menestyksestä tai sen puutteesta...

Niin, pääsenpä vihdoin heittämään tämän teorian ilmoille. Ehkä joku sen on jo tehnyt, ehkä ei. En jaksa tutkia jokaista vastaavaa ketjua.

Miksi suomalaiset tuppaavat epäonnistumaan paineen alla ja ovat ns. ikuisia häviäjiä? Koska koko suomalaisen yhteiskunnan arvot ja kasvatus tähtää tällaiseen. En puhu mistään helvetin juniorivalmennuksesta ja sen tasosta (vaikka niissäkin tietysti voi olla parannettavaa), vaan yleisestä kulttuurista lasten kasvatuksen suhteen. Suomessa on tapana kasvattaa lapset suhteellisen kovalla kurilla, ja, nyt tulee tärkein pointtini: PÄÄTTÄÄ jokaisesta asiasta lasten puolesta. Toisin sanoen lapsille ei missään vaiheessa kasvatusta anneta tarpeeksi vastuuta päättää mistään asioista, vaan kaikki päätökset tekee vanhempi/vanhemmat. Usein ei edes kysytä. Miten tämä eroaa esim. amerikkalaisesta tavasta? Jos olette lukeneet kirjan "Amerikan aakkoset" tai tutustuneet täkäläiseen perhe-elämään, saattaa vastaus jo olla selvä. Itse olen tutustunut molempiin.

Jenkit nimittäin alkavat tentata varmaan jo jotain nelivuotiaita. Mitä haluat nyt tehdä? Minne haluat mennä? Hoida tuo homma jne. Heidät kasvatetaan ottamaan vastuuta ja siksi heistä kehittyy itsevarmoja ja henkisesti vahvoja ihmisiä. Sen takia suomalaiset usein pettävän tiukassa paikassa, kun hermot eivät kestä. Se juontaa juurensa juurikin siitä kasvatuksesta. Ei olla totuttu ottamaan sitä vastuuta, vaan koska joku on aina tehnyt päätökset sinun puolestasi, pelkäät tehdä omia ratkaisuja. Pelkäät epäonnistumista, häviämistä, kuin ruttoa. Tämä tietysti korostuu kovassa paikassa (MM-kisojen rangaistuslaukaukset jne. jne.). Poikkeuksia totta kai on aina, mutta pääperiaatteiltaan tämä on mielestäni totta. Ehkä taustat tämäntyyliselle kasvatukselle juontavat juurensa Suomen historiasta. En tiedä.

Ei pidä silti käsittää väärin. En väitä, että Suomessa ei osattaisi kasvattaa lapsia. Täältähän tulee menestyjiä, lahjakkaita osaajia ja kovaa rehellistä työtä tekevää porukkaa. Mutta tämän asian suhteen tietyt kasvatukselliset puutteet korostuvat. Siksi otin sen esille. Toinen asia, mistä voisi ottaa jenkeistä oppia on puhuminen ja esiintyminen.

Olen sitä mieltä, että tämä perustavanlaatuinen epäkohta olisi ensin saatava kuntoon ennen kuin siirrytään varsinaiseen urheiluvalmennuksen kritisoimiseen. Siinäkin on muuten suomalainen kasvatussysteemi jossain määrin nähtävillä. Lahjakkaille ei sallita erityisvapauksia, eikä heillekään välttämättä anneta sitä kuuluisaa vastuuta sen enempää. Ainakaan siis lasten urheilun tasolla. Sehän on jo kaikille selvää, että suomalainen urheiluvalmennus tuottaa niitä kolmos-nelosketjun "jalat jalat" duunareita. Taiteilijat tukahdutetaan viimeistään A-B-juniori-ikäisinä.

Se on kyllä totta, että hyvin vaikeaa tuollaista kasvatuksellista asiaa on muuttaa maanlaajuisesti, mutta luulisin, että Suomenkin kansainvälistyessä esim. tämän hetken lapsista tulee jo enemmän tuon "amerikan" mallin mukaisia näiltä osin, joita toin esille.

Tätä teoriaa olen niin kauan hautonut ja pohtinut, että nyt jos koskaan haluaisin tästä mielipiteitä.

Itse olen tuota samaa monesti miettinyt ja tullut sellaiseen tulokseen että kyseessä on häviämisen pelko. Eli häviämistä ei saa pelätä. Pitää uskoa voittoon ja olla voitonnälkäinen, mutta jollain tapaa lopulta aina alitajuntaan hiipii ajatus häviämisestä ja sen pelosta. Kuten ei virheitäkään saa pelätä, ne on vain on karsittava pois.

Tärkein asia on usko siihen omaan tekemiseen ja voittoon. Tämä ei nyt päde minkään eturipustuksen kohdalla mutta yleisesti ottaen joukkuepeleissä.

Voittoon on aina pyrittävä. Voittoa on haluttava. On oltava kunnianhimoinen, sillä se ajaa tekemistä eteenpäin ja antaa motivaatiota voittaa ottelu/kilpaulu/mikälie.

Tappiota ei saa missään nimessä pelätä. Sitä on vihattava. Sitä ei saa edes miettiä suorituksen aikana.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy