Jouluvaloilla joulutunnelmaa. Ja viherkaihi.

  • 5 226
  • 37

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Joulu on jo ovella, kuten tihkusateisesta säästäkin voi päätellä. Joulun läheisyyden huomaa myös ihmisistä. On kiire hankkia jouluviinit, -viinat, -oluet ja -glogit. Niin ja ruoat ja lahjat kanssa. Kuusikin pitää var... ostaa. Kinkku paistetaan kohta, ja pahankurisinkin kakara on käyttäytynyt kuin taivahan enkeli viimeiset kaksi viikkoa. Lapsen logiikalla kun vuoden kolttoset saa anteeksi reippaaalla silmänpalvontakampanjalla. Todistetusti ovat vielä oikeassa.

Olennaisena osana suomalaiseen jouluun kuuluvat jouluvalot. Siis kyntteliköt, kynttiläsarjat ja uusimpana tulokkaana jo pari vuotta sateisia jouluiltojamme valaisseet valokaapelit. Perinteinen kynttelikkö on sellainen, jossa on kolmesta viiteentoista kynttilää vierekkäin. Yleensä ne muodostavat loivan kaaren tai tylpän kulman, jonka korkein kohta on keskellä. Kynttilät ovat nykypäivänä lähestulkoon aina sähkömallisia, joten valokuvio pysyy säännöllisenä. Jos kaikki polttimot ovat kunnossa, siis. Kynttelikön valojen väri on - uskallan sanoa poikkeuksetta - lämpimän oranssi, siis melkein kuin oikean kynttilän liekin. Kyntteliköt ovat tyylikkäitä ja tunnelmallisia.

Kynttiläsarjoilla tarkoitan kaikkia valosarjoja, jotka eivät ole missään valmiissa muodossa. Ne muodostuvat pienistä valoista ja valot toisiinsa yhdistävästä sähköjohdosta. Kynttiläsarjan voi laittaa puuhun, seinälle tai ikkunaan, ja niistä voi tehdä erilaisia kuvioita. Perinteinen kuvio on mallia "roiskastaan se nyt tuohon" jolloin mitään tunnistettavaa hahmoa ei ole. Yleinen ja helppo kuvio on tähti, ja myös sydämen muotoon taiteiltuja kynttiläsarjoja näkee.

Kynttiläsarjakin voi olla tyylikäs. Valojen värivalikoima on laajahko, alkaen lämpimän oranssista mennen sähkönsinisen kautta räikeään pinkkiin. Mallit, joissa on useita eri värejä, ovat yleisiä. Kynttiläsarjan voi myös saada vilkkuvana. Vilkkumisen tahtia voi myös säätää. Vilkkuvien värillisten valojen ansiosta kotiseutuni muutamilla kaduilla kävellessä voisi vain vähäisellä mielikuvituksen käytöllä kuvitella kävelevänsä Patpongin viihdealueella. Anteeksi nyt vain, mutta ilman harkintaa rakennellut räikeänväriset ja vilkkuvat valaistustekeleet tuovat mieleen lähinnä kolmensadan bahtin porttolan, ja tuo ajatus karkottaa joulurauhan mielestä aika nopeasti. Tiettyjen talojen ohi käveltyä silmissä vilkkuu vielä vartin sinisiä, punaisia, vihreitä ja keltaisia valoja, eri sävyisinä tietty, ja kaikki eri tahtiin. Jos näette minun kävelevän päin puuta, liikennemerkkiä tai seinää niin ei, en ole humalassa, tai ainakaan myönnä olevani. Olen juuri nähnyt "tyylikkäitä" jouluvaloja.

Valokaapelit ovat kaikista metkoimmat. Niistä ei tunnu saavan hienoa ja hillittyä kuviota sitten millään. Tästä johtuen ne yleensä on lätkäisty miten sattuu minne sattuu, kunhan on vaan jotenkin saatu näkyviin. Pitkin parvekkeen kaidetta epäsymmetrisesti kiemurteleva kirkkaanvihreä valokaapeli lienee se tyylikkäin vaihtoehto, tästä mennään sitten vain huonompaan suuntaan.

Jouluvaloilla voi siis luoda hillittyä ja rauhallista joulun tunnelmaa. Niillä voi myös osoittaa, että sen enempää tyylitajua kuin itsekriittisyyttäkään ei aina löydy fiksuimmaltakaan henkilöltä. En muuten usko, että räikeiden ja vilkkuvien valojen tuijottelu tekee hyvää silmille tai aivoille. Miettikää nyt vaikka poliiseja, nehän näkevät niitä sinisiä vilkkuvaloja koko ajan. Ovat sitten sellaisia kuin ovat.

Vetoankin täten kaikkiin jouluvalaisijoihin: vaikka se kahdeksan värin vilkkuva kuvio, josta herää rivohkoja mielikuvia vain vähäisellä mielikuvituksen käytöllä, voi näyttää teistä hyvinkin hienolta ja tyylikkäältä, niin myös naapurinne näkevät sen. Käyttäkää vähän enemmän harkintaa. Ja hyvää makua, jos sitä löytyy.

Ai miten itse jouluvalaisen? Yhdellä tyylikkään yksinkertaisella kyntteliköllä, sekä liudalla oikeita kynttilöitä. Mutta makuni onkin täydellinen, kuinkas muuten.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Niin, itse olen sitä mieltä, että jouluvalaisinskenessä tulee ehdottomasti toimia hillitysti ja kristillisessä hengessä.

Ohjesäännönmukainen jouluvalottaminen tapahtuu kohtuuden rajoissa ja ilman värivaloja. Valot eivät saa myöskään vilkkua, välkkyä tai muutenkaan olla liikkuvia.

Omasta mielestäni sellainen ikkunalaudalle tuleva hillitty puunvärinen kynttelikkö FI-merkinnällä ja luonnonvaloisilla polttimoilla on paras. Kaikenkarvaiset valokaapelit ja värivalot tuovat mieleen porttolan tai sitten mellunmäkeläisen uusioperheen, nimenomaan tässä järjestyksessä.

Mikäli jouluvalotustehoa halutaan lisätä, niin silloin käytettäköön oikeita kynttilöitä.

Kynttilöidenkin kanssa kannattaa olla tarkkana. Mielestäni valkoinen kruunukynttilä on paras. Tuikkukynttilöistä itselleni tulee mieleen aina huoltoaseman baari tai viinahuuruiset pikkujoulut, jossa joulupukki on kännissä ja kähmii kaikkia stay-uppeihin pukeutuneita sihteereitä.

Kruunukynttilälle pitää tietysti olla kunnon kynttelikkö. Omasta mielestäni hillityn messinginvärinen on paras. Kaikenlaisia kristallikilluttimia ja muita kynttelikössä riippuvia litoriksia tulee vältellä, sillä ne antavat halvan vaikutelman.

Em. ohjesäännönmukaiseen kynttelikköön tulee 1..5 kruunukynttilää. Enempi määrä on ylitseampuvaa ja mautonta porsastelua, ellei sitten olla jossain keskiaikaisessa linnassa tahi viinituvassa.

Näitä ohjeita noudattaen jopa Mellunmäessäkin saadaan aikaan oikea ja ohjesäännönmukainen jouluvaloskene.

Täältä tähän
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Itsekkin pohdin josko laittais sen pakollisen sähkökynttelikkösetin (7 lamppua, josta yksi palanut) taas ikkunalaudalle niin ohi kulkiojoillekin jää jouluisempi mieli.

Kieltämättä karmeimpia jouluvaloja ovat nuo kerrostalon partsille vedetyt 5 erilaista valokaapelisydeemiä ja sitten 250 kpl puna-kelta-vihreitä lamppuja ympäriinsä levitettynä.

Ainut paikka mihinkä tuo em. viritelmä sopii on syrjäisille seuduille ja maanteiden varsille. Toki laajemmalla kaavalla ja parvekkeen sijasta käytössä on esim. puut. Nämä piristävät joka tapauksessa matkailijoita jotka pimeydessä vaeltavat.

Mutta kaupungissa joka on muutenkin valoa täynnä, ne eivät paljon lämmitä.
 

Carlos

Jäsen
Heh, äitini luki juuri pari päivää sitten jonkun lehden yleisönosastolta kirjoituksen jossa joku mamma vetosi ihmisiin sen puolesta, että vain näitä perinteisiä valkoisia jouluvaloja käytettäisiin. Noin tuntia myöhemmin täällä sitten killui pihapuussa semmoinen "mauton" värillinen valohässäkkä. :)
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Hämeenlinnan hirvitys

Aina joulun tullen tulee tehtyä pyhiinvaellus synnyinseudulle vanhempia katsomaan. Jokavuotiseksi traditioksi on myös muodostunut ns. possutalon katsastaminen Jukolassa. Tämä kyseinen vaaleanpunainen kerrostalo sijaitsee Aleksis Kiven kadun ja Loimalahdentien risteyksessä ja on säilyttänyt hirvittävän traditionsa jo vuosikausia. Tämä traditio on 'koristella' lähes jokainen tien puolella oleva ikkuna ja parveke kirjavilla jouluvaloilla. Toivottavasti kohtaan tutun näyn myös tänä jouluna.

Loppuun hieman kiitoksia uskoakseni kaikilta autolla matkustavilta. Useilla kunnilla hieman pohjoisempana on tapana koristaa tien vierukset jäälyhdyillä ym. mukavan näköisillä valoilla joulun aikaan. Tällaisen valomeren läpi ajaminen luo sitä joulun tunnelmaa, josta minä pidän.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Löytyy Hämeenlinnasta myös todella kaunis jouluvaloviritelmä. Se sijaitsee vanhan kirjaston luona Expertiä vastapäätä. Siinä yksi iso puu on täynnä pieniä valkoisialamppuja ja se on pimeällä todella siistin näköinen. Jollakin on selvästi ollut tekemisen puutetta vai onko kyseiseen koristeluprojektiin palkattu työkkäristä työntekijöitä.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Viestin lähetti Designer
Anteeksi nyt vain, mutta ilman harkintaa rakennellut räikeänväriset ja vilkkuvat valaistustekeleet tuovat mieleen lähinnä kolmensadan bahtin porttolan, ja tuo ajatus karkottaa joulurauhan mielestä aika nopeasti.

Paljos tuo kolmesataa bahtia on euroissa, kun alkoi kaivelemaan vähän?

Muuten tekstistä:
Amen brother. Totista tekstiä minkä allekirjoitan. Valot kunniaan.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tämä biltema/hongkong-kansa menee jo naurettavuuksiin nykyään, sillä sellasia valohässäköitä on kyhätty, että migreenipotilaat ovat hätää kärsimässä. Valoköysi, tuo ameriikan lahja pohjolan kansalle on kaiken huippu ja törkeyden perikuva.

Emännän kanssa olessamme kävelyllä, kiinnitimme huomiota erääseen kerrostaloon ja varsinkin sen yhteen asuntoon ( Kyllä, Naantalin veroparatiisissakin on kerrostaloja). Parvekkeen takaseinällä oli kolme sinistä valoköyttä, sivuilla oli pari punaista ja pari valkoista lamppuhässäkkää ja edessä kaidetta pitkin kiemurteli vihreä valoköysi. Vihreää valoköyttä näkyi myös olleen sisällä kirjahyllyn päällä. Ei saatana, eikö kukaan ole ilmoittanut mielenterveystoimistoon, että kykeisen asunnon asukkaiden olisi parempi viettää aikaansa valvotussa ympäristössä.

Tosiaan tuo värihelvetti ja valoköydet vievät viimeisimmänkin ilon joulusta, tai sen mitä kauppiaat ovat jättäneet jäljelle.

Malttia siihen taiteellisuuden puuskaan, kun alatte kyhäämään niitä " tunnelmallisia jouluvaloja". Picasso ei ole sama kuin Rembrant.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Jomppa
Löytyy Hämeenlinnasta myös todella kaunis jouluvaloviritelmä. Se sijaitsee vanhan kirjaston luona Expertiä vastapäätä. Siinä yksi iso puu on täynnä pieniä valkoisialamppuja ja se on pimeällä todella siistin näköinen. Jollakin on selvästi ollut tekemisen puutetta vai onko kyseiseen koristeluprojektiin palkattu työkkäristä työntekijöitä.

Hmm... onkohan tuo se puu, jonka näin viime vuonna... tänä vuonna en ole ehtinyt olemaan läänimme pääkaupungissa, kuin kerran, HPK-HIFK-ottelun yhteydessä. Joka tapauksessa viime vuonna näin tuollaisen helvetin suuren virityksen, vissiin joku poppeli tai vastaava. Hieno, mikä hieno.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti tombraider
Tosiaan tuo värihelvetti ja valoköydet vievät viimeisimmänkin ilon joulusta, tai sen mitä kauppiaat ovat jättäneet jäljelle.

Malttia siihen taiteellisuuden puuskaan, kun alatte kyhäämään niitä " tunnelmallisia jouluvaloja". Picasso ei ole sama kuin Rembrant.

Anteeksi nyt hyvät herrat, mutta ottakaapa askel-pari taaksepäin, ja katsokaa ympärillenne. Onko tämä oikeasti, siis ihan oikeasti NÄIN vakava asia? Voi herranjestas, jos värivalokäynnökset mallia random ovat noin kova juttu, niin suosittelen ihan tosissaan elämän hankkimista.

Joillekin joulu on yhtä, toisille toista, jos joku haluaa viettää joulua toisin kuin TE haluatte, niin älkää sitten viettäkö sitä samassa paikassa. Ihmisillä on vapaus ja oikeus koristella kämppänsä juuri siten kuten haluavat, luojan kiitos. Ehkä näillä ihmisillä jotka kyhäävät hätäpäissään niitä värivalohässäköitä on oikeasti muutakin tekemistä kuin uhrata siihen päiväkausia, ja sitten kauhistella naapurin aikaansaannoksia / -saamattomuuksia.

Ei millään pahalla, mutta jotenkin tulee mieleen kirja "Juoksuhaudantie", ja siinä se yläkerran pariskunta.
 

Eppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen samaa mieltä useimpien muiden kanssa, että valokaapelit ovat kamalia viritelmiä. Itse en niitä omalle partsilleni laittaisi mistään hinnasta. Kaiken lisäksi ne vievät "tavallisiin" valoihin verrattuna sähköä melko lailla, kuten Helsingin Energian vertailu paljastaa: http://www.helsinginenergia.fi/media/arkisto/Jouluvalot.html
Tuosta ei tosin käy ilmi, tuleeko kyseinen kulutus valojen ympärivuorokautisella käytöllä.
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Kuten John Candy jo aikanaan sanoi: "mikään ei ole hirveämpää kuin ympärivuotiset jouluvalot". Lisäisin tähän, että mikään ei ole hirveämpää kuin jouluvalot... Perinteestäkö syntyy tarve sytyttää pihan atsaleat ja hopeakuuset "väriloistoonsa"? Jouluntähtikö niillä valottajilla on mielessä, vaiko valopää-Jeesus? Tai ehkä sittenkin Petterin nenänpää?

Jouluvalot eivät ehkä ole kaikkein turhimpia sähkönkulutuksen kohteita (niitä ovat esimerkiksi ympärivuorokautiset valot taloissa, joissa kukaan ei yöllä työskentele), mutta todella lähellä sitä kuitenkin. Säästäkäämme sähköä, nauttikaamme kynttilöiden valosta ja lämmöstä jouluna.
 

Ziran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Tappara ja Le Bleu-Blanc-Rouge
Viestin lähetti Eppis
Olen samaa mieltä useimpien muiden kanssa, että valokaapelit ovat kamalia viritelmiä. Itse en niitä omalle partsilleni laittaisi mistään hinnasta. Kaiken lisäksi ne vievät "tavallisiin" valoihin verrattuna sähköä melko lailla, kuten Helsingin Energian vertailu paljastaa: http://www.helsinginenergia.fi/media/arkisto/Jouluvalot.html
Tuosta ei tosin käy ilmi, tuleeko kyseinen kulutus valojen ympärivuorokautisella käytöllä.

Artikkelissa mainitut kWh-määrät tulevat ympärivuorokautisella käytollä. Näin Quattro Pro:ni sanoi...
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
En teistä muista tiedä, mutta minä olen havainnut että niitä vilkkuvalohirvityksiä ei ole tänä vuonna näkynyt samoissa mitoin kuin vuosi sitten. Parkkipaikalleni näkyneet kaksi kotidiskoa ovat poissa, ja niiden tilalla on vain 70-luvun henkeä hienosti kunnioittavat psykedeeliset värivalokiemurat.

Muutoin valojen ja värien loiste on about viimevuotisissa mitoissa. Tämän vuoden trendinä näyttäisi olevan kahden eri värisen valokaapelin sijoittelu parvekkeelle. Toinen laitetaan kaiteelle kiemurtelemaan, ja toinen ikkunan pieliä kiertämään. Tuloksena on huikaiseva värimaailma.

Näin synkeiden kelien aikana on vain hienoa, että jouluvaloja on. Mutta ne värit...
 

Eppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meillä on kaksin kappalein Airamin "perusvalosarjaa" (kummassakin 40 lamppua). Viime vuonna virittelin ne parvekkeelle ja vasta sitten laitoin töpselin seinään. No, osa lampuista oli tietysti palanut. Eli ei muuta kuin viritykset pois ja lamppuja vaihtamaan. Sisätiloissa se oli huomattavasti miellyttävämpää kuin ulkona pakkasessa.

Tänä vuonna vahingosta viisastuneena testasin lamput ennen parvekkeellevientiä. Tuloksena oli, että toinen ei palanut ollenkaan ja toisessa paloi yksi 8 lampun sarja. En ole jaksanut ruveta vaihtolamppujen kanssa pelleilemään, koska toisesta on ainakin 8 lamppua rikki. Taitaa siis tänä vuonna jäädä valot laittamatta. Jospa joulun jälkeen ostaisin alesta ihan uudet valosarjat. Taitaa tulla halvemmaksi kuin varalamppujen osto.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Ilmoittaudun täten kaikkien mauttomien ja räikeiden jouluvalojen ystäväksi. Antaa tulla vaan - lunta tupaan ja jäitä porstuaan.

Täällä on muutenkin niin järjettömän pimeää ja synkkää, että kuukauden päivät katselen mielelläni köyhän miehen Las Vegasia. Kyllä jää vielä riittävästi aikaa mököttää pimeässä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Viestin lähetti Carlos
... Voi herranjestas, jos värivalokäynnökset mallia random ovat noin kova juttu, niin suosittelen ihan tosissaan elämän hankkimista.

Joillekin joulu on yhtä, toisille toista, jos joku haluaa viettää joulua toisin kuin TE haluatte, niin älkää sitten viettäkö sitä samassa paikassa. Ihmisillä on vapaus ja oikeus koristella kämppänsä juuri siten kuten haluavat, luojan kiitos....

Niin, en malta olla kysymättä: kämppääkös tässä sitten pitäisi vaihtaa? Naapuri taisi, jälleen kerran kellon tarkkuudella, kytkeä tuon helvetinkoneen sähköverkkoon joulukuun 1.pvä sinä samana kellonlyömänä kun aurinko laski.

Kyllähän se vituttaa pientä kulkijaa kun joka ilta olohuoneen ikkunassa vilkkuu naapurin värivalot.

Joulua en himassa vietä. Mutta joulukuun alusta loppiaiseen on viereenkirjoittaneelle kärsimyksen aikaa. Onneksi verhot ovat olemassa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Minun jouluvalojen virkaa toimittavat aidot kynttilät - mitään muuta en kelpuuttaisi jouluvaloksi omaan kämppääni.

Viestin lähetti Designer

Valokaapelit ovat kaikista metkoimmat. Niistä ei tunnu saavan hienoa ja hillittyä kuviota sitten millään. Tästä johtuen ne yleensä on lätkäisty miten sattuu minne sattuu, kunhan on vaan jotenkin saatu näkyviin. Pitkin parvekkeen kaidetta epäsymmetrisesti kiemurteleva kirkkaanvihreä valokaapeli lienee se tyylikkäin vaihtoehto, tästä mennään sitten vain huonompaan suuntaan.

Nämä valokaapelit ovat siitäkin metkoja, että ne 99% todistavat laittajansa täydellisestä arvostelukyvyttömyydestä. Kenties ne on keksitty juuri tätä tarkoitusta varten - osoittamaan kuinka typeriä ja mauttomuuteen taipuvaisia ihmiset pääosin ovat.

vlad.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti vlad
Nämä valokaapelit ovat siitäkin metkoja, että ne 99% todistavat laittajansa täydellisestä arvostelukyvyttömyydestä. Kenties ne on keksitty juuri tätä tarkoitusta varten - osoittamaan kuinka typeriä ja mauttomuuteen taipuvaisia ihmiset pääosin ovat.
Pakko kysäistä. Miksi ne valokaapelit tekevät laittajastaan älykääpiön ja todistavat täydellistä arvostelukyvyttömyyttä ? Siksikö, että ne ovat mielestäsi mauttomat ? Eli minä oikeassa, muut väärässä ?

Itse aiheeseen en osaa sanoa, mä katselen pimeänä aikana mielelläni kaikenlaisia valoja. Kukin tavallaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti bozik
Pakko kysäistä. Miksi ne valokaapelit tekevät laittajastaan älykääpiön ja todistavat täydellistä arvostelukyvyttömyyttä ? Siksikö, että ne ovat mielestäsi mauttomat ? Eli minä oikeassa, muut väärässä ?

Juuri niin - minähän olen aina oikeassa.

Tai ehkäpä minun silmäni on niin kultivoitunut, että sitä häiritsee suunnattomasti moinen valosaaste.

Tässä naapurustossa on tusinan verran erilaisia valokaapeleita, omasta mielestäni joukossa ei ole ainoatakaan asiallista viritelmää, mutta, kyllä niistä saa asiallisiakin aikaan, sellaisiinkin olen törmännyt viimeisten vuosien kuluessa ja sellaiset ovat ilo silmälle.

Itse en niitä edes ryhtyisi virittelemään osaltaan sen tähden koska niistä on niin tavattoman vaikea saada aikaan toimivaa kokonaisuutta - varsinkaan kerrostalossa.

vlad.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti vlad
Juuri niin - minähän olen aina oikeassa.
Paitsi silloin kuin minä olen oikeassa ;)

Jees, mulla ei ole yhtään sähköistä valosysteemiä sen paremmin Helsingissä kuin täällä Ranskan paraisillakaan. Kunnon kynttilöitä kyllä tälläkin hetkellä palaa, useampikin. Jäin vain sitä funtsimaan, että kyllä meillä ilmeisesti itse kullakin on kohtuullisen tarkka näkemys siitä, mitä jouluun/pimeän aikaan kuuluu. Me ollaan vanhoillisia sanon mä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Valokaapelit, sun muut valohärdellithän ovat näin kiltisti sanottuna ns. juntti-ilmiö. Tietysti jos kokee että juntteudesta ei ole mitään haittaa imagolle ja se on ihan ok juttu muutenkin, niin mikäs niitä kaapeleita sitten viritellessä.

Hyvää joulua junteillekin!
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Viestin lähetti Ted Raikas
Valokaapelit, sun muut valohärdellithän ovat näin kiltisti sanottuna ns. juntti-ilmiö. Tietysti jos kokee että juntteudesta ei ole mitään haittaa imagolle ja se on ihan ok juttu muutenkin, niin mikäs niitä kaapeleita sitten viritellessä.

Hyvää joulua junteillekin!
Itse olen keksinyt näille valokaapeleille nimityksen lähiökaapeli. Sitä riittää metritolkulla räkäisimmissäkin lähiöissä. Se ei maksa paljoa ja on mukamas hienon näköistä kierrettynä parvekkeen kaiteen ympärille. Hyi saatana...
Poikkeuksena olen nähnyt kerran varsin hyvällä maulla toteutetun lähiökaapeli viritelmän. Se oli vedetty jossain maaseudulla pienen piharakennuksen katon ulkoharjaa pitkin puolelta toiselle ns. kolmion muotoon. Nykyään kaikki tekee niin, joten siitäkin on mennyt hohto.

Valkoinen kuusi kirkkaansinisillä pikku valoilla varustettuna on taas puolestaan henkeäsalpaavan kaunis. Itselläni ei sellaista ole vielä, koska metsästä ei löydy valkoisia kuusia ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös