Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?

  • 1 543 280
  • 9 520
Suosikkijoukkue
Ilves, Bulls, Arsenal, Canucks ja Three Lions
Varmasti on ollu täällä ennenkin, mutta selvästi ärsyttävin ilmaus on mielestäni "pitkällä tähtäimellä". Mitä hemmetin hyötyä sellaisesta pitkästä tähtäimestä on?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Toinen poliisitermi, jota olen ihmetellyt, on "puhuttaminen". Mikä ero on puhuttamisella ja kuulustelemisella? Olen käsittänyt näin, että "puhuttaminen" on aavistuksen vapaaehtoisempaa kuin kuulusteluissa vastaaminen, mutta... Onko siinä eroa, jos näissä tilanteissa vaikkapa valehtelee?
Itse itselleni vastaten:

IL: Poliisi kuullut ihmisiä Myllylän viime hetkistä
"- - - useita ihmisiä on puhutettu ja ja joitakin heistä on kuultu. Puhuttaminen tarkoittaa epävirallisempaa keskustelua, kuuleminen taas tehdään kirjallisesti."

Itse asiassa näiden kahden termin eroa hain tuolloin pari viikkoa sitten. Ilmeisesti kuulusteleminen on vieläkin astetta "rankempi" tapahtuma. Sovittu ajallisesti? Tapahtuu tietyissä tiloissa? Kuulustelut tallennetaan?
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt alkaa taas näkymään facebookissa ja vastaavissa näitä "Ruisrääkki,täältä tullaan" tai "Ruisrääkki kutsuu Jee ihqdaa" yms. kommentteja. Se on Ruisrock eikä mikän Ruisrääkki!

Tai onhan Ruisrääkki niminen tapahtumakin olemassa:Ruissalojuoksut järjestetään lauantaina 17. syyskuuta 2011. Tapahtuma-alue sijaitsee Turun Ruissalossa, Saaronniemen leirintäalueella.

Matkavaihtoehtoina ovat puolimaratonin mittainen Ruisrääkki ja kymmenen kilometrin mittainen Ruisriikki.


Jotenkin vaan en jaksa uskoa nuorison olevan noin innoissaan puolimaratoniin osallistumisesta,varsinkin kun siihen on vielä pari kuukautta aikaa. Toisaalta saatan olla väärässäkin.

Sanassa Ruisrääkki ei siis ole mitään vikaa,vaan sen väärin käytössä.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olkiukko.

Joskus vuosi sitten en ollut ainakaan tietääkseni koskaan törmännytkään tuohon termiin vaikka muutakin tulee luettua kuin Aku Ankkaa, nyt noita olkiukkoja vähän väliä rakennellaan ja ammutaan ja ties mitä muuta niille tehdäänkään täällä Jatkoajassa.

Mieleen siis tuli, ovatko jotkut nyt löytäneet hienon lisän sanavarastoonsa vai miksi ennen ei olkiukkoja koskaan rakenneltu ja polteltu tähän tahtiin?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ännäkastiin pari lisää: talonyhtiö ja Ämmänsuo.
Lisätään vielä elämänkerta, jota jopa Jatkoajan profiiliinsa saa runoilla. Se on elämäkerta, ilman n-kirjainta.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Nyt muuten rupeaa vittu riittämään se omaaminen. Opetelkaa suomea edes sen verran monimuotoisesti, ettei tarvitse käyttää joka käänteessä tuota yhtä ja samaa huonoa ilmausta. Samaan rahaan bonarina vielä toimesta elikkäs refereras i flerljud av Kaj Kunnas.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Lisätään vielä elämänkerta, jota jopa Jatkoajan profiiliinsa saa runoilla. Se on elämäkerta, ilman n-kirjainta.

Heh... juuri tuosta asiasta lisäsin maininnan omaan profiiliini jo aikoja sitten. Elämänkerta-sanan käyttöön tosin törmää nykyisin jo niin usein, että siihen alkaa turtua.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Nyt muuten rupeaa vittu riittämään se omaaminen. Opetelkaa suomea edes sen verran monimuotoisesti, ettei tarvitse käyttää joka käänteessä tuota yhtä ja samaa huonoa ilmausta. Samaan rahaan bonarina vielä toimesta elikkäs refereras i flerljud av Kaj Kunnas.

Jos omaaminen vituttaa, ei kannata koskaan edes vahingossa lukaista mitään treffi-ilmoituksia. Ne kun ovat täynnä "ruskeat silmät omaavia", "mukavan luonteen omaavia" tai jopa "oman asunnon omaavia" jne. seuranhakijoita. Toimesta-sanaan taas törmää varsinkin lakiteksteissä ja muissa virkamiesten kapulateksteissä koko ajan.

Antamasi kaksi sanaesimerkkiä ovat sikäli hyvin osuvia, että niitä käytetään erittäin paljon. Joskus olen harmitellut, etten kielentarkistajan töitä aloittaessani alkanut laskea, kuinka monta kertaa ehdin urani aikana törmätä muutamaan yleisimpään korjausta vaativaan sanaan. Uskallan veikata, että olen korjannut omata- tai toimesta-sanan jo vähintään 10000 kertaa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Jos omaaminen vituttaa, ei kannata koskaan edes vahingossa lukaista mitään treffi-ilmoituksia. Ne kun ovat täynnä "ruskeat silmät omaavia", "mukavan luonteen omaavia" tai jopa "oman asunnon omaavia" jne. seuranhakijoita.
Savuttomia niissä on myös päntiönään. Ilmeisesti eivät siis omista taloja.
 

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
Varmasti on ollu täällä ennenkin, mutta selvästi ärsyttävin ilmaus on mielestäni "pitkällä tähtäimellä". Mitä hemmetin hyötyä sellaisesta pitkästä tähtäimestä on?

No itse kyllä pidän "pitkällä tähtäimellä" ilmaisua HUOMATTAVASTI parempana kuin ilmaisua "pitkässä juoksussa", joka valitettavasti on nykyisin huomattavasti yleisempi. Tosin ei tuo "pitkällä tähtäimellä" hyvä ole sekään.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Savuttomia niissä on myös päntiönään. Ilmeisesti eivät siis omista taloja.

Hmm... tosiaan. Alkottomiinkin olen joskus törmännyt. Miksi edes pitää mainita, ettei omista omaa Alkoa? Eihän sellaista kukaan muutenkaan omista.

"Savuttoman elämäntavan omaava nuorukainen" kalskahtaisi myös aika komealta.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
No itse kyllä pidän "pitkällä tähtäimellä" ilmaisua HUOMATTAVASTI parempana kuin ilmaisua "pitkässä juoksussa", joka valitettavasti on nykyisin huomattavasti yleisempi. Tosin ei tuo "pitkällä tähtäimellä" hyvä ole sekään.

"Pitkällä aikavälillä" on parempi kuin kumpikaan noista, mutta senkin voi yleensä korvata jollain sopivammalla ilmauksella.

Esimerkkejä:

- "Pitkän tähtäimen suunnitelmat" --> "pitkäaikaissuunnitelmat"
- "Pitkässä juoksussa asia unohtuu" --> "Asia unohtuu aikaa myöten"
- "Muutos tapahtui pitkällä aikavälillä" --> "Muutos tapahtui pitkän ajan kuluessa"
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Luultavasti olen maininnut tämän sanan aiemmin, mutta siitä huolimatta:

Hupsu.

Kun googlettaa tuon sanan, niin aika varmasti tulee ensimmäisten hakutulosten joukossa vähintään yksi Maikkarin sivuille johtava linkki.
Kuinka moni aikuinen ihminen oikeasti käyttää tuota sanaa jokapäiväisessä elämässään?
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Ei suoranaisesti termi, mutta ärsyttää että erityisesti NHL-puolella venäläisiä nimiä ei juurikaan translitteroida, esimerkkinä "suomeksi" Alexander Ovechkin kirjoitetaan Aleksander Ovetshkin.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Hmm... tosiaan. Alkottomiinkin olen joskus törmännyt. Miksi edes pitää mainita, ettei omista omaa Alkoa? Eihän sellaista kukaan muutenkaan omista.

Onko koskaan käynyt mielessä, että alkottomiksi itseään kutsuvia on ehkä ollut jo ennen kuin Alkoa on ollut olemassa?
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Onko koskaan käynyt mielessä, että alkottomiksi itseään kutsuvia on ehkä ollut jo ennen kuin Alkoa on ollut olemassa?

Ei ole, mutta jos näin on, hyvin ovat he myös tulevaisuuden osanneet ennustaa.
 

StopTheRock

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo piti tulla itekkin tuosta terdestä avautumaan tänne. Ihmettelin, etteikö siitä kukaan muu ole vielä ehtiny ärsyyntyä, mutta onneksi olin väärässä. Tuon järkyttävän oksennuksen kuulin pari viikkoa sitten, kaveri tuli intistä lomille ja kysy, että lähdetäänkö terdelle. Meinasin puukottaa naamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös