Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?

  • 1 540 091
  • 9 509

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toinen poliisitermi, jota olen ihmetellyt, on "puhuttaminen". Mikä ero on puhuttamisella ja kuulustelemisella? Olen käsittänyt näin, että "puhuttaminen" on aavistuksen vapaaehtoisempaa kuin kuulusteluissa vastaaminen, mutta... Onko siinä eroa, jos näissä tilanteissa vaikkapa valehtelee?

En ole poliisi, mutta ymmärtääkseni 'puhuttaminen' tarkoittaa sitä, että kuulusteltavan annetaan puhua vapaasti, ts. kertoa omin sanoin, mitä tapahtui. Kuulustelussa kysytään tarkkoja kysymyksiä. Valehtelemisesta en osaa sanoa muuta kuin 'hyi'.

Ärsyttävä sanani on 'hia'. Se on hiha!!!
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eihän ne tapahtumaa johtavat päälliköt tietenkään paikan päällä ole, vaan savumerkein koitetaan signaalia, jos tuuli on suosiollinen. Eiköhän poliiseista ne eturivin jannut pitkälti ammuskele silloin kun hyvältä alkaa tuntua. Turha pantata sitä tunnetta, jos on oikein mukavasti jyvällä.
Eikös Mikkelin torille vuonna 1986 päättyneessä panttivankidraamassa ollut kyse juuri tästä "käskyttämisestä" tai "käskemisestä". Eli kuka antoi määräyksen ampua kohti autoa.

Nimimerkki Evil voi kalsarikänneissään miettiä tätä probleemaa ja tulla heittämään jonkun nokkelan sutkautuksen, kun on sellaisen taas päissään keksinyt.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Maanjäristyksissä käytetään tätä nykyä jotain magnitudia, vitun perseestä. Vanha Richterin asteikolla oli paljon parempi
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Se tunne, kun huomaa "se tunne"- mukahauskan lausahduksen yleistyneen.
 

Giba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kainalniemen Hiki
Onko nyt kyseessä termi vai joku kyseiseen mediaan liittyvä antipatia, mutta Iltalehti käyttää sanaa Hirmu todella monessa uutisessa, varsinkin urheilu-uutisissa. Ja kylläkin myös muihin liittyvissä uutisissa. Tässä yksi syy miksi en enää klikkaile lehden uutisia.
 
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Epäortodoksinen ja opportunistinen on varsinkin urheiluyhteyksissä aika kuluneita sivistyssanoja, joiden kuuleminen vituttaa joka kerta.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät, Huddersfield Town
Ärsyttää termi "kevyet mullat" kun joku on kuollut. Mitä se ruumis niistä sielä arkussa tajuaa vaikka arkun päällä olisi viisi tonnia sepelia?
Entäs polttohaudatut. Mihin ne kevyitä multia tarvitsee?

En ole koskaan ymmärtänyt mitä tuolla haetaan. Toivotaanko zombifikaation edetessä ylöskaivautumisen matkalla eläviä terrorisoimaan olevan helppoa? Itse en toivoisi. Edes sukulaisilleni. Ikävähän se olisi ex-setää tai tätiä mossauttaa haulikolla pannuun vaikka kuinka palaisi koko maailma taustalla.
 

Puoliveltto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks.
Toinen poliisitermi, jota olen ihmetellyt, on "puhuttaminen". Mikä ero on puhuttamisella ja kuulustelemisella?

Puhuttaminen (tai "alustava puhuttaminen", tarkoittaa samaa) on esimerkiksi se, kun kolaripaikalla puhutetaan kolarin osapuolia ja silminnäkijöitä. Puhutus tapahtuu vapaamuotoisesti ja kirjataan ylös vapaamuotoisesti.

Kuulustelu taas on tarkemmin säännelty tapahtuma, jossa kirjataan tarkkaan henkilötiedot, ilmoitetaan kuulusteltavan asemaan liittyvät oikeudet ja velvollisuudet, kirjataan kertomus paperille ja annetaan kuulusteltavan tarkastaa se, ennen kuin kuulustelu allekirjoitetaan. Kuulustelusta on laadittava kuulustelupöytäkirja (joka/jotka on/ovat mukana koko asiasta valmistettavassa esitutkintapöytäkirjassa - jossa on kaikki materiaali, valokuvat, kuulustelut jne).

Asian voi esimerkiksi typistää siihen muotoon, että puhuttamisella selvitetään, onko tarvetta varsinaisen kuulustelun järjestämiseen vai ei.
Puhutuksessa voi ilmetä, ettei puhutuksen kohteella ole mitään olennaista kerrottavaa asiasta (esim. hätäkeskukseen soittanut henkilö tuli paikalle vasta kolarin jälkeen, eikä nähnyt itse tapahtumaa), joten häntä ei ole tarpeen kuulustella.
 

Puoliveltto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks.
Eivätkö poliisitkin käytä "käskyttämistä", kun he yrittävät saada esim. asuntoon linnoittautunutta mahdollisesti aseistautunutta henkilöä ulos omaehtoisesti ilman asuntoon tunkeutumista?

Tuossakin käskyttäminen tarkoittaa sitä, että käsky tulee ylemmältä taholta. Jotenkin näin minä sen olen ymmärtänyt. Tästä saa olla toki eri mieltä.

Mr. Fox on oikeassa.

Käskytys on vapaasti muotoiltuna tiukkasävyisen käskyn antamista jota monesti tehostetaan uhkaamalla voimankäytöllä, mikäli kohde ei tottele. Esimerkiksi tyyliin "pudota puukko tai ammun" / "Tule esiin kädet ylhäällä tai vapautan poliisikoiran". Jne.

Komentoketjulla (kuka päätöksen poliisin toiminnasta tekee, eli päättikö siitä konstaapeli vai hänen esimiehensä) ei ole tämän termin suhteen merkitystä.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Eli siis äiti on se ylempi taho, joka käskee Perttiä tiputtamaan pyssyn?

Kyllä olen ymmärtänyt sen "käskyttävän" poliisin olevan se, joka huutaa että "pyssy pois Pertti". Että se käskyttäminen tässä olisi käskemistä.

Jos mie käsken lastani että "syö ruokasi loppuun", niin mie käsken, en käskytä. Jos poliisi käskee Perttiä, että "pistä pyssy pois", niin se käskyttää. Tätä mie en ymmärrä.

Tätä käskyttämistä minäkin inhoan yli kaiken. Ei siinä ole kyse mistään ylempää tulevasta käskystä, vaan poliisi ihan vain käskee jotakuta tekemään jotain, jolloin koko "käskyttäminen" on ihan turha sana.

Yleensä suomen kielessä tämä -tta/-ttä-pääte tosiaan etäännyttää tekemisen jollekin toiselle elimerkiksi hypätä - hyppyyttää - hyppyytyttää - hyppytytyttää ja niin edelleen. Uusia tasoja voi lisätä mielensä mukaan, heh heh. Niinpä käskyttäminenkin viittaa oikeasti siihen, että varsinainen käskeminen delegoidaan jollekin toiselle. Käytännössä näin ei kuitenkaan ole.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Tuon puhuttamisenhan voisi järkeillä niin, että poliisi pyytää todistajia tms. puhumaan, eli puhuttaa. Käskyttäminen ei toimi samoin, ja se on sanana hölmö.
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Jännä homma, että "puhuttaa" on periaatteessa takaperoisjohdos frekventatiivisesta "puhutella"-verbistä.

Pics or it didn't happen... Tuskaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
"Karpata" , sanaa käytetään puhuttaessa vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta. Vituttaa...

Ai sitäkö tuo tarkoittaa? Minä olen monesti ihmetellyt että mitä tuo paljon puhuttu "karppaaminen" on kun siitä niin moni vouhottaa, vaan en ole sitten jaksanut niin paljon kuitenkaan kiinnostua että olisin ottanut selvää.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Ai sitäkö tuo tarkoittaa? Minä olen monesti ihmetellyt että mitä tuo paljon puhuttu "karppaaminen" on kun siitä niin moni vouhottaa, vaan en ole sitten jaksanut niin paljon kuitenkaan kiinnostua että olisin ottanut selvää.

Hetken aikaa joutui itsekkin miettimään. Tähän päätelmään olen tullut. Varsinkin YleX:llä tuon sanan kuulee liiankin usein. Lisäksi ketjussa jo mainittu "Voimabiisi" ym. Voima -sanan variaatiot särähtää korvaan.
 

Lombardi18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat, Washington Capitals, Manchester United
Oikein vihaksi pistää kun joku mainitsee sanat "yles" tai "ales". Ensimmäisellä kerralla en edes tiennyt mitä tarkoittaa, enkä jaksanut ottaa selvää. Sittemmin selvisi sanojen tarkoittavan ylös ja alas. Ensimmäisenä mieleen tuli kysymys, miksi? Aina kun kuulen yles ja ales sanan niin verenpaine kohoaa hiukan. En vain voi ymmärtää miksi ei voi sanoa ylös ja alas, jotka ovat suomenkielessä yleisesti hyväksyttäviä sanoja?

Lisäksi erään luennoitsijan käyttämä "pistyyn". Pistyyn korvaa tällä henkilöllä pystyyn sanan käytön. Tämäkin sana saa ennen pitkää vitutuskäyräni pistyasentooon.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Hetken aikaa joutui itsekkin miettimään. Tähän päätelmään olen tullut. Varsinkin YleX:llä tuon sanan kuulee liiankin usein. Lisäksi ketjussa jo mainittu "Voimabiisi" ym. Voima -sanan variaatiot särähtää korvaan.
"Voimauttava". Siis mitä vittua? Onko se joku asia joka antaa voimaa? Ei helevetti näitä uudissanoja. Ensin käskyttäminen ja nyt tuo.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Radio SuomiPopin aamuissa Jaajo Linnanmaa käyttää erittäin ärsyttävää ilmaisua "heittää hyvää jerryä" tarkoittaessaan jonkun kertovan hauskoja tarinoita. Eipä ole mistään muualta koskaan osunut korvaan tällainen. Jätkä on lisäksi keskimääräistä enemmän täynnä itseään, mikä lisää ärsyttävyyttä huikeasti.
 

Snagari

Jäsen
Radio SuomiPopin aamuissa Jaajo Linnanmaa käyttää erittäin ärsyttävää ilmaisua "heittää hyvää jerryä" tarkoittaessaan jonkun kertovan hauskoja tarinoita. Eipä ole mistään muualta koskaan osunut korvaan tällainen. Jätkä on lisäksi keskimääräistä enemmän täynnä itseään, mikä lisää ärsyttävyyttä huikeasti.

Jauhaa jerryä on ainakin omaan korvaani yhtäkuin jauhaa/puhua paskaa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Ännäkastiin pari lisää: talonyhtiö ja Ämmänsuo. Ämmänsuo ainakin on Ämmässuosta puhuttaessa aina päin vittua ja talonyhtiökin vähintään kuulostaa dorkalta.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Yksi typerimmistä on "korvamerkitty raha". Poroja ja lehmiä voidaan korvamerkata, mutta rahalla ei ole korvia.

Tämä on yksi yleisimmistä argumenteista, kun sanoja teilataan. Se tarkoittaa kylläkin tätä eikä tuota. Mutta kielen kehityksen yksi piirre on se, että merkitykset siirtyvät ja laajentuvat. Esimerkiksi 1800-luvulla lieni ärsyttävää, kun vain avioituneista naisista alettiin käyttää termiä vaimo. Se kun tarkoitti ennen ihan vain naista yleensä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös